Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 Akran Örselemesi Doç. Dr. Osman Sabuncuoğlu Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 Akran Örselemesi Doç. Dr. Osman Sabuncuoğlu Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu."— Sunum transkripti:

1 1 Akran Örselemesi Doç. Dr. Osman Sabuncuoğlu Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

2 Zorba (2011) Yönetmen: Yönetmen: Lee Hirsch Lee Hirsch Akran örselemesi üzerine belgesel bir çalışma. Akran örselemesi üzerine belgesel bir çalışma. 2Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

3 3

4 4 Tanım Türkçe'ye akran örselemesi, veya akran zorbalığı olarak çevirebileceğimiz "bullying" görüngüsü toplumsal yaşantının sürdürüldüğü her ortamda kendini gösteren önemli bir sorundur. Türkçe'ye akran örselemesi, veya akran zorbalığı olarak çevirebileceğimiz "bullying" görüngüsü toplumsal yaşantının sürdürüldüğü her ortamda kendini gösteren önemli bir sorundur. Genel olarak zorbalık, saldırganlık yoluyla kişilerarası güçlülüğün vurgulanmasıdır. Genel olarak zorbalık, saldırganlık yoluyla kişilerarası güçlülüğün vurgulanmasıdır. Akran örselemesi, hedef olanda ruhsal sıkıntıya yol açan, kötü niyetle gerçekleştirilen, olumsuz ve yineleyici fiziksel ve/veya sözel eylem olarak tanımlanmaktadır. Akran örselemesi, hedef olanda ruhsal sıkıntıya yol açan, kötü niyetle gerçekleştirilen, olumsuz ve yineleyici fiziksel ve/veya sözel eylem olarak tanımlanmaktadır. Süreğen zorbalık eylemleri güç dengesizliğini kalıcılaştırır ve hedef olanları daha da savunmasız duruma getirir. Süreğen zorbalık eylemleri güç dengesizliğini kalıcılaştırır ve hedef olanları daha da savunmasız duruma getirir. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

5 5 Tanım Çocuk ve ergenlerin bir arada bulundukları okul ortamlarında yaşanan örseleyici eylemler gelişimsel süreci olumsuz etkilemeleri nedeniyle son 20 yıldır ilgi odağıdır. Çocuk ve ergenlerin bir arada bulundukları okul ortamlarında yaşanan örseleyici eylemler gelişimsel süreci olumsuz etkilemeleri nedeniyle son 20 yıldır ilgi odağıdır. Çocuklar arasında erken yaşlarda doğrudan agresyon yaygın iken ergenlik yıllarıyla birlikte dolaylı agresyon öne çıkmaya başlar. Çocuklar arasında erken yaşlarda doğrudan agresyon yaygın iken ergenlik yıllarıyla birlikte dolaylı agresyon öne çıkmaya başlar. Erkek çocuklar daha çok gözdağı verme ve fiziksel örseleme gibi doğrudan eylemleri yeğlerken, kız çocuklar daha çok dışlama ve dedikodu yayma biçiminde dolaylı yöntemleri kullanmaktadır. Erkek çocuklar daha çok gözdağı verme ve fiziksel örseleme gibi doğrudan eylemleri yeğlerken, kız çocuklar daha çok dışlama ve dedikodu yayma biçiminde dolaylı yöntemleri kullanmaktadır. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

6 6 *Her bir zorbalık davranışı 1 dakikadan az sürer. *Her bir zorbalık davranışı 1 dakikadan az sürer. *Ortalama oran: %30 *Ortalama oran: %30 *6-8 sınıf döneminde peak… *6-8 sınıf döneminde peak… *Öğretmenler olayların 1/25’inin farkna varır ve müdahele eder. *Öğretmenler olayların 1/25’inin farkna varır ve müdahele eder. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

7 7

8 8 Akran Örselemesi D OĞRUDAN Yüz Yüze Sözel Aşağılama, küçük düşürme, alay- sataşma, taciz Fiziksel İtip-kakma, vurma, saldırı Psikolojik Gözleri döndürme, kötü bakışlar, tehdit savurma, şantaj Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

9 9 İlişkisel agresyon İnsanlara kurbanla arkadaş olmamalarını telkin etme DOLAYLI Birinin arkasından Dışlama Yalnız bırakıp gitme, kaçınma Dedikodu İnsanların kurban hakkında düşüncelerin düşürmeye çalışmak Akran Örselemesi Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

10 10 Yeni Gündemlerden: Siber-zorbalık! Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

11 11 Saldırganın ve Kurbanın Özellikleri Saldırgan: Yüksek kendilik saygısı, populer, başka suç olayları ve madde kullanımıyla ilişkili Saldırgan: Yüksek kendilik saygısı, populer, başka suç olayları ve madde kullanımıyla ilişkili Edilgen Kurban: Sessiz, kaygılı, güvensiz; yaş ilerleyince edilgen konum atılır ancak kalıcı belirtiler yıllarca devam eder. Edilgen Kurban: Sessiz, kaygılı, güvensiz; yaş ilerleyince edilgen konum atılır ancak kalıcı belirtiler yıllarca devam eder. Kıskırtıcı Kurban: Tepkisel, sarsak; karşılık verir, etkili olmaz, dikkat ve hareketlilik belirtileri olabilir. Kıskırtıcı Kurban: Tepkisel, sarsak; karşılık verir, etkili olmaz, dikkat ve hareketlilik belirtileri olabilir. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

12 12Bully Starts the bullying and takes an active partFollower/Henchman Takes an active part, but does not start the bullying Supporter Supports the bullying but does not take an active part Passive Supporter (Possible Bully) Likes the bullying but does not display open support Disengaged Onlooker Possible Defender Dislikes the bullying and thinks he ought to help but doesn’t Defender of the Victim Dislikes the bullying and helps or tries to help the victim Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

13 13 Risk altında çocuklar Özürlüler Özürlüler Kültürel, dinsel, etnik azınlık mensupları Kültürel, dinsel, etnik azınlık mensupları Cinsel azınlık mensupları (homophobic bullying) Cinsel azınlık mensupları (homophobic bullying) Sınıfa sonradan dahil olanlar Sınıfa sonradan dahil olanlar Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

14 14 Akran Örselemesinin Psikiyatrik Sonuçları İçselleştirme, psikosomatik belirtiler İçselleştirme, psikosomatik belirtiler Depresyon Depresyon Hayattan zevk alamama Hayattan zevk alamama Düşük kendilik saygısı Düşük kendilik saygısı Özkıyım riski! Özkıyım riski! TSSB belirtileri TSSB belirtileri Okul başarısında düşme Okul başarısında düşme Okuldan kaçma, Okul fobisi Okuldan kaçma, Okul fobisi Bulgular çocuk istismarı sonuçları ile paralel Bulgular çocuk istismarı sonuçları ile paralel Saldırganlarda psikiyatrik belirtiler Saldırganlarda psikiyatrik belirtiler Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

15 15 Okul tarayanların %71’inde AÖ öyküsü var. Okul tarayanların %71’inde AÖ öyküsü var. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

16 Kolombiya Okul Kurşunlaması (1999) Okulda uzun süre örselenen 2 genç, Okulda uzun süre örselenen 2 genç, 12 öğrenci-1 öğretmeni öldürüp, pek çoğunu yaraladılar. 12 öğrenci-1 öğretmeni öldürüp, pek çoğunu yaraladılar. 16Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

17 17Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

18 18 Önlemler Güvenli bir okul ortamı yaratmak Güvenli bir okul ortamı yaratmak Zorbalık karşıtı eğitim, kampanya ve programlar Zorbalık karşıtı eğitim, kampanya ve programlar Okul çalışanları, öğrenciler ve veliler için farkındalığı artırma Okul çalışanları, öğrenciler ve veliler için farkındalığı artırma Müfredata dahil etme Müfredata dahil etme Bildirimi kolaylaştırma Bildirimi kolaylaştırma Eşduyumu, birbirine saygıyı artırıcı çalışmalar Eşduyumu, birbirine saygıyı artırıcı çalışmalar Aile desteğinin derecesi. Aile desteğinin derecesi. Çevrimiçi örseleme için önlemler Çevrimiçi örseleme için önlemler Belirti gösteren çocuklara ruh sağlığı desteği Belirti gösteren çocuklara ruh sağlığı desteği Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

19 Teşekkürler…

20 20 Doç.Dr. Osman Sabuncuoğlu: Klinik Hizmetler İçin Marmara Ün Vakfı / Çiftehavuzlar: Marmara Ün Vakfı / Çiftehavuzlar: KimPsikoloji / Üsküdar: KimPsikoloji / Üsküdar: Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu


"1 Akran Örselemesi Doç. Dr. Osman Sabuncuoğlu Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları