Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

4.1 YETİŞKİNLER İÇİN TRAFİK EĞİTİMİ T.C. SİMAV KAYMAKAMLIĞI Trafik Denetleme Büro Amirliği Trf Polis Memuru Veysel Karani UMAR.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "4.1 YETİŞKİNLER İÇİN TRAFİK EĞİTİMİ T.C. SİMAV KAYMAKAMLIĞI Trafik Denetleme Büro Amirliği Trf Polis Memuru Veysel Karani UMAR."— Sunum transkripti:

1 4.1 YETİŞKİNLER İÇİN TRAFİK EĞİTİMİ T.C. SİMAV KAYMAKAMLIĞI Trafik Denetleme Büro Amirliği Trf Polis Memuru Veysel Karani UMAR

2 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 2 Bölüm 1: Güvenli Trafik Bilinci ve Trafik Kuralları

3 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Kurallarının Konulma Sebepleri Trafik kuralları yüzyıllar süren bir süreç sonucunda oluşmuştur. Düzenli ve güvenli bir trafik akışının sağlanması için trafik kurallarına uyulması zorunludur. Her bir trafik kuralı acı bir tecrübe sonucunda oluşmuştur. 4.3

4 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Kurallarına Uyulmadığında 4.4 KazaKarmaşa

5 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Kazası 4.5 Tafik kazaları genellikle aşağıdaki şekillerde meydana gelir: 1.Taşıtın taşıtla çarpışması, 2.Taşıtın yayaya çarpması, 3.Taşıtın hayvan veya sabit engele çarpması, 4.Ani ve sert fren ve direksiyon hareketleri,

6 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 1-Trafik Kazalarının Başlıca Nedenleri Trafik kazalarının sebepleri aşağıda verilen Maddeler halinde gruplandırılabilir :Madde 1. İnsan a) Sürücü b) Yaya c) Yolcu 2. Yol 3. Taşıt 4. Çevre 5. Trafik yönetim,denetim ve uygulaması

7 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Kazalarının Sonuçları Ölüm Yaralanma Maddi hasar Tedavi maliyetleri Yetişmiş insan kaybı Sakatlanma Parçalanmış aileler 4.7

8 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı İnsan Faktörüne Bağlı Trafik Kazalarının Nedenleri a)Acemilik b) Dikkatsizlik c) Uzun süre uykusuzluk d) Hatalı sollama e) Aşırı hız f) Fazla yük taşımak, g) Alkollü araç kullanmak h) Bazı ilaçları kullandıktan sonra araç kullanmak i) Trafik kurallarını dikkate almamakAlkollü j) Rutin araç bakımlarını yaptırmamak

9 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 2. Trafik Kazalarında asli kusur sayılan haller a) Asli kusur sayılan haller 1) Kırmızı ışıklı trafik işaretinde veya yetkili memurun dur işaretinde geçme, 2) Taşıt giremez trafik işareti bulunan karayoluna veya bölünmüş karayolunda karşı yönden gelen trafiğin kullanıldığı şerit, rampa ve bağlantı yollarına girme, 3) İkiden fazla şeritli taşıt yollarında karşı yönden gelen trafiğin kullandığı şerit veya yol bölümüne girme, 4) Arkadan çarpma, 9

10 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 5) Geçme yasağı olan yerlerden geçme, 6) Doğrultu değiştirme manevralarını yanlış yapma, 7) Şeride tecavüz etme, 8) Kavşaklarda geçiş önceliğine uymama, 9) Kaplamanın dar olduğu yerlerde geçiş önceliğine uymama, 10) Manevraları düzenlenen genel şartlara uymama, 11) Yerleşim birimleri dışındaki karayolunun taşıt yolu üzerinde, zorunlu haller dışında parketme ve duraklama ve her durumda gerekli tedbirleri almama, 12) Park için ayrılmış yerlerde veya taşıt yolu dışında kurallara uygun olarak park edilmiş araçlara çarpma. 10

11 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Yukarıda sayılan hal ve hareketlerde bulunan sürücüler asli (esas) kusurlu sayılırlar. Ancak, sürücülerin veya yayaların kural dışı hareketleri veya taşıtların teknik arızaları bir başka sürücüyü tehlikeye düşürmüş ve bu sürücü, oluşması muhtemel bir kazayı önlemek, can ve mal güvenliğini korumak amacı ile Karayolları Trafik Kanununun öngördüğü temel kurallardan birini ihlal etmeye mecbur kalmış ve bütün tedbirlere rağmen bir kazaya neden olmuşsa, asli kusurlu sayılamaz. 11

12 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı b Tali kusur sayılan haller 1- Dur işaretinde durmama 2- Hatalı şekil veya yerde yük ve yolcu alma- indirme 3- Hatalı şekil veya yerde yük ve yolcu taşıma 4- Trafiğe Salih olmayan araçla yola devam etme 12

13 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 5- Uykusuz, yorgun, hasta, dalgın olarak araç kullanma. 6- Karşılaşma halinde veya şehir içinde selektör yapmama, kısa huzmeleri kullanmama 7- Araçta reflektör bulundurmama 8- Araçta çekme halatı, takoz, zincir bulundurmama 9- Alkollü olarak araç kullanma 10- Aşırı hızla araç kullanma 13

14 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı b) Sürücü kusurlarının tespiti Adli mevzuat ve yargılama hükümleri saklı kalmak üzere, trafik kazalarına karışanların kusur durumları; 2918 sayılı Kanun ve bu Yönetmelikte belirtilen kurallar, şartlar, hak ve yükümlülükler ile asli kusur sayılan haller dikkate alınarak belirlenir. Kaza mahallinde yapılan incelemeler sonunda tespit edilen iz ve delillere ilave olarak kazaya karışanların olay hakkındaki ifadeleri ile varsa tanık ifadeleri de kusur durumunun tespitinde dikkate alınır 14

15 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Ülkemizde Trafik Kaza İstatistikleri 4.15 YılKaza SayısıÖlü SayısıYaralı Sayısı TOPLAM

16 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Ülkemizde Trafik Kazaları 2011 yılı içerisinde ülkemizde günde yaklaşık; trafik kazası meydana gelmiş, 11 kişi hayatını kaybetmiş, 650 kişi de yaralanmıştır. 4.16

17 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Dünyada Trafik Trafik kazalarından dolayı dünya genelinde; – Her yıl 1,23 milyon insan ölmekte; – milyon insan yaralanmaktadır. Trafik kazalarının yıllık küresel maliyeti 518 milyar USD. Dünyadaki taşıtların %48’ine sahip olmalarına rağmen, ölümlerin %92’si düşük ve orta gelirli ülkelerde olmaktadır. Trafik kazalarında ölenlerin yaklaşık yarısı korumasız yol kullanıcılarıdır (Yayalar, bisiklet ve motosiklet sürücüleri). Bu oran düşük ve orta gelirli ülkelerde daha yüksektir. 4.17

18 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Kazalarında Ölümler 4.18 Ülke İsveç İngiltere İspanya Almanya Fransa Türkiye İtalya

19 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafikte Ölüm Oranları ve Araç Sayıları 4.19 Ülke Kişiye Düşen Ölüm Oranı Kişiye Düşen Binek Araç Sayısı Rusya25,2196 Yunanistan14,9455 Türkiye13,487 DSÖ Avrupa Bölge Ortalaması13,4339 Bulgaristan13,2258 İtalya9,6610 İspanya9,3480 Fransa7,5498 Almanya6,0565 İngiltere5,4477

20 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Ülkemizin Durumu 4.20 Ülkemizde kişi başına düşen araç sayısı gelişmiş ülkelere oranla çok düşük olmasına rağmen, trafik kazalarındaki ölüm oranı çok yüksektir. Ülkemizdeki araç sayısı diğer ülkelerdeki kadar yüksek olsaydı, ölüm oranı ne olurdu?

21 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 4.21 Kazaya Karışılması Durumunda Trafik Kazalarına Karışanlar (KTK Md. 81) a)Trafik için ek bir tehlike yaratmayacak şekilde hemen durmak, kaza mahallinde trafik güvenliği için gereken tedbirleri almak, b)Kaza yerindeki durumu değiştirmemek, c)İstendiği takdirde kimliğini, adresini, sürücü ve trafik belgesi ile sigorta poliçe tarih ve numarasını bildirmek ve göstermek,

22 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 4.22 Trafik Kazalarına Karışanlar (KTK Md. 81) d)Kazayı; yetkili ve görevli memurlara bildirmek, bunlar gelinceye kadar veya bunların iznini almadan kaza yerinden ayrılmamak, e)Sürücüsü, mal sahibi veya ilgili kişilerin bulunmadığı sırada araç, eşya veya yüklere zarar verenler, ilgili kişileri bulamadıkları takdirde, zarar verilen şey üzerine yazılı bilgi bırakmak, ilgili zabıtaya en kısa zamanda bilgi vermek, zorundadırlar. Kazaya Karışılması Durumunda

23 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Karayollarında meydana gelen trafik kazaları ile ilgili olarak; (KTY Md. 153) – Kazaya karışan veya olay yerinden geçmekte olanlar; Kaza yerinde usulüne uygun ilk yardım tedbirlerini almak, Olayı en yakın zabıta veya sağlık kuruluşuna bildirmek, Yetkililerin isteği halinde yaralıları en yakın sağlık kuruluşuna götürmek ZORUNDADIRLAR Kazaya Rastlanması Halinde

24 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 4.24 Maddi Hasarlı Kazalarda Anlaşma 1 Nisan 2008 tarihinden itibaren kaza yapan taraflar aralarında anlaşmaları halinde, kendi aralarında Maddi Hasarlı Trafik Kazası Tespit Tutanağı tutarak olay yerinden ayrılabilmektedirler. Böylece hem vakit kaybı önlenmekte, hem de kaza yüzünden trafiğe kapanan yol daha çabuk trafiğe açılmaktadır. Tutanak tutulduktan sonra iki taraf da imzalamalıdır.

25 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Aşağıdaki hallerin herhangi biri olması durumunda tutanak TRAFİK ZABITASI TARAFINDAN DÜZENLENİR Kazaya bir aracın karışması (tek taraflı maddi hasarlı kazada), Taraflardan herhangi birinin sürücü belgesinin bulunmaması Araçlardan herhangi birinin ülkemizde geçerli zorunlu mali sorumluluk sigortasının olmaması, Sürücülerden herhangi birinde alkol, uyuşturucu veya uyarıcı madde aldığı şüphesinin bulunması, Kazaya karışan araçlardan herhangi birinin kamu kurum veya kuruluşuna ait olması, Kazada kamu malına veya üçüncü kişilere ait eşyaya zarar verilmiş olması. 4.25

26 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 4.26 Maddi Hasarlı Kazalarda Anlaşma

27 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Tutanak toplam 12 Bölümden Oluşmaktadır: – 1. ve 2. bölümlere kaza tarihi ve saati ile kaza yeri doğru bir şekilde yazılmalıdır. – Varsa görgü tanıkları isim adres ve telefonları 3. bölüme yazılmalıdır Anlaşma Tutanağının Doldurulması ve Kroki Çizimi

28 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 4.,5. ve 6. bölümlerde kazaya karışan tarafların sürücü, araç ve sigorta bilgileri bulunmalıdır. Üçüncü bir araç varsa ayrı bir tutanağa diğer araç, sürücü ve sigorta bilgileri yazılabilir. Anlaşma Tutanağının Doldurulması ve Kroki Çizimi 4.28

29 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 7. Bölümde yapılan kural ihlali yazılmalı, eğer araçlardan biri yeşil kart belgesine sahipse 8. bölüm doldurulmalıdır. Anlaşma Tutanağının Doldurulması ve Kroki Çizimi 4.29

30 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Aracın ilk darbe aldığı yer 9. bölümdeki araç şekillerinde mutlaka gösterilmelidir. Anlaşma Tutanağının Doldurulması ve Kroki Çizimi 4.30

31 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 10. Bölümde kazanın oluş şeklini anlatan olay krokisi düzgün ve doğru bir şekilde çizilmelidir. Anlaşma Tutanağının Doldurulması ve Kroki Çizimi 4.31

32 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 11. Bölüm sürücü görüşleri için ayrılmıştır. Taraflar kaza ile ilgili düşüncelerini bu bölüme yazabilirler. 12. ve son bölüm imza bölümüdür. Bu kısmı bütün taraflar imzalamalıdır. Aksi takdirde tutanak geçersiz olacaktır. Anlaşma Tutanağının Doldurulması ve Kroki Çizimi 4.32

33 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Kroki çizimi kazayı hiç görmeyenlerin anlayabileceği basitlikte ancak kazayla ilgili olay yeri, oluş şekli gibi temel bilgileri ihtiva edecek derecede detaylı olmalıdır. Olay sonrası çekilen fotoğraflarla da tutanak desteklenebilir Anlaşma Tutanağının Doldurulması ve Kroki Çizimi

34 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Cezaları ve Uygulaması 4.34 Düzenli ve güvenli bir trafik akışının sağlanması için trafik kurallarına uyulması zorunludur. Trafikte kural İhlallerine verilecek cezalar 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nda düzenlenmiştir. Kanunda yazılı trafik suçlarını işleyenler hakkında işlem yapmaya yetkili kurumlar : Emniyet Genel MüdürlüğüJandarma Genel KomutanlığıKarayolları Genel MüdürlüğüUlaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı

35 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Cezaları ve Uygulaması Trafik Zabıtası ihlallere ilişkin İdari Para Cezası Karar Tutanağı düzenler. Ayrıca 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununda “hafif hapis cezası” ve “hafif para cezası” olarak öngörülen trafik kural ihlalinde bulunanlara 5252 sayılı kanun gereğince idari para cezası verilir. İdari para cezasına karar vermeye Mülki amir yetkilidir. 4.35

36 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Cezaları ve Uygulaması İdari Para Cezası Sevk Tutanağı – Trafik Zabıtası yaptığı denetimler esnasında trafik ihlali yapan kişilere anında müdahale edip tutanak düzenleyebilir. – Anında müdahalenin trafiği tehlikeye düşürecek olması ya da sürücünün araçta bulunmaması durumunda tutanak aracın tescil plakasına düzenlenir. – Fahri trafik müfettişleri de karşılaştıkları kural ihlallerinde aracın tescil plakasına tutanak düzenleyerek trafik zabıtasına iletir. 4.36

37 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Cezaları ve Uygulaması Örnek Cezalar Maddeİhlal KonusuPara CezasıPeşin Ödenirse 44/1-bAraç kullanırken sürücü belgelerini yanlarında bulundurmamak ve yetkililerin her isteyişinde göstermemek 172 TL129 TL 61/1-aTaşıt yolu üzerinde duraklamanın yasaklandığı yerlere park etmek 80 TL60 TL 61/1-bTaşıt yolu üzerinde park etmenin trafik işaretleri ile yasaklandığı yerlerde park etmek 80 TL60 TL 51/2-aHız sınırlarını % 10’dan % 30’a (otuz dahil) kadar aşmak172 TL129 TL 51/2-bHız sınırlarını % 30’dan fazla aşmak356 TL267 TL 47/1-bKırmızı Işık Kuralına Uymamak172 TL129TL 4.37

38 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Cezaları ve Uygulaması Ödemenin Yapılması – Haklarında tutanak düzenlenenler isterlerse tutanakla kesilen para cezasını derhal ödeyebilirler. – Derhal ödedikleri ya da 15 gün içinde ödeme yaptıkları takdirde ceza tutarının dörtte üçü ödenir. (Örneğin 80 liralık ceza 60 lira olarak ödenir). – Ödemelerin tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde yapılması gerekir. Bu süre içinde ödenmeyen cezalara her ay %5 faiz uygulanır. 4.38

39 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Cezaları ve Uygulaması Ödemelerin Yapılacağı Yerler Vergi dairelerine Maliye Bakanlığınca tahsile yetkili kılınan bankalara PTT idaresine yapılabilir. 4.39

40 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Cezaları ve Uygulaması Cezaya İtiraz – Verilen cezalara ilişkin kişiler kararın kendilerine tebliğinden itibaren- cezayı ödemiş olsalar dahi- 15 gün içinde trafik mahkemelerine ya da bu mahkemelerin bulunmadığı yerlerde sulh ceza mahkemelerine başvuruda bulunabilirler. Süresinde başvuru yapılmazsa ceza kesinleşmiş olur. 4.40

41 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Cezaları ve Uygulaması Trafik ihlallerinde her bir ihlal için kesilecek ceza oranları her sene Maliye Bakanlığınca belirlenir. adresinden güncel para cezası miktarları öğrenilebilir

42 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Ceza Puanı Uygulaması KTK’da trafik suçu olarak değerlendirilen hal ve hareketleri işleyen sürücülere ihlal etmiş oldukları her trafik kuralı için, ihlalin özelliğine göre 5’ten 20’ye kadar ceza puanı verilir ve sicillerine kaydedilir. Maddeİhlal KonusuPuan 44/1-bAraç kullanırken sürücü belgelerini yanlarında bulundurmamak ve yetkililerin her isteyişinde göstermemek 5 61/1-aTaşıt yolu üzerinde duraklamanın yasaklandığı yerlere park etmek15 61/1-bTaşıt yolu üzerinde park etmenin trafik işaretleri ile yasaklandığı yerlerde park etmek 10 51/2-aHız sınırlarını % 10’dan % 30’a (otuz dahil) kadar aşmak10 51/2-bHız sınırlarını % 30’dan fazla aşmak15 47/1-bKırmızı Işık Kuralına Uymamak

43 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Sürücü Belgesinin Geri Alınması – 1 yıl içinde toplam 100 ceza puanı alan sürücülerin 2 ay süre ile sürücü belgeleri geri alınır. – Aynı yıl içinde ikinci defa 100 ceza puanını dolduran sürücülerin sürücü belgeleri 4 ay süre ile geri alınır – 1 yıl içinde 3 defa 100 ceza puanını dolduran sürücülerin sürücü belgeleri süresiz olarak iptal edilir. 4.43

44 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Sürücü Belgesinin Geri Alınması Ölümle sonuçlanan trafik kazalarına sebebiyet veren sürücülerin sürücü belgeleri 1 yıl süre ile geri alınır. Ayrıca aşağıdaki durumlarda trafik zabıtası şahısların sürücü belgelerini re’sen alabilir – Alkollü içkilerin etkisi altında araç kullanmak suçunun 5 yıllık süre içerisinde birinci,ikinci ve üçüncü defa işlenmesi durumunda, – Geriye doğru bir yıl içerisinde hız sınırlarının % 30’dan fazla 5 kez ihlal edilmesi halinde, 4.44

45 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Sürücü Belgesinin Geri Alınması Sürücü belgesi alındıktan sonra çeşitli suçlardan mahkum olan sürücülerin mahkumiyeti halinde süresiz olarak geri alınır. Not: Trafik cezası kesilen sürücüler cezayı ödememeleri durumunda, sürücü belgesi geri alınma süresi bitse dahi sürücü belgesi sahibine teslim edilmez. 4.45

46 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Araçların Trafikten Men Edilmesi Trafik zabıtası veya yetkililerce kanunda ve yönetmelikte belirtilen hallerde araçla ilgili belgelerin alınması ve aracın belirli bir yere çekilerek trafikten alıkonulmasına araçların trafikten men edilmesi denir. (KTK Md. 3) Hangi hallerde araçların trafikten men edileceği 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanununda (KTK) belirtilmiştir. 4.46

47 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Araçların Trafikten Men Edilmesi Aşağıdaki durumlarda araçlar trafikten men edilir (Maddeler Sadeleştirilmiştir): – Tescil yapılmadan trafiğe çıkarılan araçlar, – Geçici tescil belgelerin süresi bittiği halde, plaka almayan araçlar – Araçlarda, bulundurulması mecburi olan (çalışma yerini ve şeklini, kapasite ile diğer niteliklerini belirleyen plaka, ışık, renk, şekil, sembol ve yazı gibi) ayırım işaretlerinin bulundurmayan araçlar – Boyama şekli ve ayrım işaretleri açısından Emniyet ve kamu kurumlarına benzeyen araçlar 4.47

48 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Araçların Trafikten Men Edilmesi – Lastikleri, yakını ve uzağı gösteren ışıkları ile park, fren ve dönüş ışıkları noksan, bozuk veya teknik şartlara aykırı olan araçlar – Görüşü engelleyecek veya bir kaza halinde içindekiler için tehlikeli olabilecek süs, aksesuar eşya ve çıkıntıları olan araçlar – Kamyon, çekici ve otobüslerde takoğraf, taksi otomobillerinde ise taksimetre bulundurmayan araçlar – Muayene süresi geçirilen veya özel muayene yaptırılması zorunlu olduğu halde yaptırılmamış araçlar trafikten men edilir. 4.48

49 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Araçların Trafikten Men Edilmesi – Tehlikeli ve zararlı maddelerin gerekli izin ve tedbirler alınmadan taşınması, ağırlık ve boyutları bakımından taşınması özel izne bağlı olan eşyanın izin alınmadan yüklenmesi, – Zorunlu mali sorumluluk sigortası bulunmayan araçlar – Özürlülere ait yurt dışından ithal edilmiş olan özel tertibatlı araçların Yönetmelikte izin verilen kişiler dışında başkaları tarafından kullanıldığının tespiti halinde; 4.49

50 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Araçların Trafikten Men Edilmesi Araçların Çekilmesi – Zorunlu mali sorumluluk sigortası bulunmayan ya da karayolunda sürülmeye elverişli olmayan araçların trafikten men edilecekleri veya muhafaza altına alınacakları yere götürülmesi çekici/kurtarıcı araçları marifetiyle yapılır. Bu işlemlere dair masraflar araç sahibi, işleteni veya sürücüsü tarafından karşılanır. 4.50

51 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Araçların Trafikten Men Edilmesi Teslim Alınmayan Araçlar – İlgili kanun hükümleri gereğince trafikten men edilerek alıkonulan, ancak sahipleri tarafından altı ay içinde teslim alınmayan araçlar Hazinece satılarak, bu araçların maliklerinden adresi bilinenlere, satışından önce tebligat yapılır. 4.51

52 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı KARAYOLUNUN KULLANILMASI Karayollarında Trafiğin Akışı ve Karayolunun Kullanılması Araç sürücüleri karayollarında; 1.Araçlarını yolun sağından, yol çok şeritli ise trafik durumuna göre hızının gerektirdiği şeritten sürmek, 2.Şerit değiştirmeden önce, gireceği şeritteki araçların güvenle geçişlerini beklemek, 3.Trafiği aksatacak veya tehlikeye sokacak şekilde şerit değiştirmemek, 4.Gidişe ayrılan yol bölümünün en son şeridini sürekli işgal etmemek, 5.İki yönlü dört veya daha fazla şeritli yollarda, motosiklet, otomobil, kamyonet, minibüs ve otobüs dışındaki araçları sürenler, geçme ve dönme dışında en sağ şeridi izlemek ZORUNDADIRLAR.

53 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Karayollarında Trafiğin Akışı ve Karayolunun Kullanılması 4.53 Ayrıca Sürücülerin; 1.Kavşaklara yaklaşırken; yerleşim yerlerinde 30, yerleşim yerleri dışında 150 metre mesafe içinde şerit değiştirmeleri, 2.Araçlarının cinsine ve hızına uygun olmayan şeritten gitmeleri, 3.Bölünmüş yollarda karşı yöndeki trafik için ayrılan yol bölümüne girmeleri, 4.İki yönlü ve üç şeritli yollarda en sol şeride girmeleri, YASAKTIR.

54 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik İşaretlerine Uymada Öncelikler PolisIşıkLevha

55 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Yaygın Trafik İşaretleri 4.55

56 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Yaygın Trafik İşaretleri 4.56

57 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Yaygın Trafik İşaretleri 4.57

58 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Mini Test İki Yönlü TrafikKarşıdan Gelene Yol Ver Öndeki Taşıtı Geçmek Yasaktır Azami Hız Sınırlaması Anayol Dönel Kavşak Duraklama ve Park Etme Yasak Park Etmek Yasak 4.58

59 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Gelen Trafikle Karşılaşma ve Geçiş Kolaylığı Sağlama 4.59 Aşağıdaki araçlar yazılış sırasına göre kendilerinden öncekilere, geçiş kolaylığı sağlamak ZORUNDADIRLAR. Otomobil  Minibüs  Kamyonet  Otobüs  Kamyon  Arazi taşıtı,  Lastik tekerlekli traktör  İş makineleri

60 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Bölünmüş Karayolu: Bir yöndeki trafiğe ait taşıt yolunun bir ayırıcı ile belirli şekilde diğer taşıt yolundan ayrılması ile meydana gelen karayoluna “bölünmüş karayolu” denir. Sürücülerin, Bölünmüş yollarda karşı yöndeki trafik için ayrılan yol bölümüne girmeleri yasaktır. 60

61 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı b-İki yönlü ve üç şeritli yollarda en sol şeride girmeleri c-İki yönlü ve dört veya daha fazla şeritli yollarda karşı yöndeki trafik için ayrılan yol bölümüne girmeleri yasaktır 61

62 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı ARAÇLARIN CİNSİNE GÖRE HIZ SINIRLARI HIZ KURALLARI Sürücüler Hızlarını ; 1- Kullandıkları aracın cinsine, teknik özelliklerine, 2- Kullandıkları aracın yük durumuna, 3- Yol durumuna, 4- Hava durumuna ve görüş mesafesine, 5- Trafik durumuna, göre ayarlamak zorundadırlar. 62

63 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Hız Sınırlarına Uyma 4.63 Hızlı araç kullanmak ustalık ve yetenek gösterisi değildir. İyi sürücü aşırı hız yapan değil; güvenli araç kullanan sürücüdür.

64 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Hız Sınırlarına Uymak Niçin Önemlidir? Saatte 30 km hızla giden bir aracın çarptığı yaya büyük ihtimalle YAŞAR. Saatte 50 km hızla giden bir aracın çarptığı yaya büyük ihtimalle ÖLÜR. 4.64

65 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 4.65 ARAÇ CİNSİ YERLEŞİM YERİ İÇİNDE YERLEŞİM YERİ DIŞINDA OTOYOLLARDA ŞEHİRLERARASI ÇİFT YÖNLÜ KARAYOLLARINDA BÖLÜNMÜŞ YOLLARDA Otomobil (M1), (M1G), Minibüs (M2), Otobüs (M2-M3), Kamyonet (N1), N1G) Panelvan (N1) Kamyon (N2-N3), Çekici (N2-N3) Motosiklet (L3) Motosiklet (L4, L5, L7) Motorlu bisiklet (L1, L2, L6) Motorsuz bisiklet 3045 Giremez Tehlikeli madde taşıyan araçlar ve özel yük taşıma izin belgesi veya özel izin belgesi ile karayoluna çıkan araçlarda (Belgelerinde aksine bir hüküm yoksa) Lastik tekerlekli traktörler Giremez Arızalı bir aracı çeken araçlar İş makineleri20 Yolun yapım, bakım veya işletilmesinden sorumlu kuruluştan izin alınmadan giremez

66 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Yavaş Sürme ve Yavaşlama 4.66 Araç sürücülerinin; – Araçlarını zorunlu bir neden olmadıkça, diğer araçların ilerleyişine engel olacak şekilde yavaş sürmeleri, – Belirlenen hız sınırlarının çok altında ve trafiğin akışına engel olacak şekilde sürmeleri, – Başkalarını rahatsız edecek veya tehlikeye sokacak şekilde gereksiz ve ani yavaşlamaları YASAKTIR.

67 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Takip Mesafesi Güvenli takip mesafesi, kendi aracınızın kilometre cinsinden saatteki hızının en az yarısı kadar metredir. Veya Aracınızın 2 saniyede kat edeceği yol uzunluğu kadardır Takip Mesafesi HIZ / – 1002 kuralı


"4.1 YETİŞKİNLER İÇİN TRAFİK EĞİTİMİ T.C. SİMAV KAYMAKAMLIĞI Trafik Denetleme Büro Amirliği Trf Polis Memuru Veysel Karani UMAR." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları