Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

S ULTANBEYLI ANADOLU SAĞLıK MESLEK LISESI KIŞILER ARASı ETKILI ILETIŞIM VE EMPATI SEMINERI Psk.Danışman/ Rehber Öğretmen: AYÇA USLUER.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "S ULTANBEYLI ANADOLU SAĞLıK MESLEK LISESI KIŞILER ARASı ETKILI ILETIŞIM VE EMPATI SEMINERI Psk.Danışman/ Rehber Öğretmen: AYÇA USLUER."— Sunum transkripti:

1 S ULTANBEYLI ANADOLU SAĞLıK MESLEK LISESI KIŞILER ARASı ETKILI ILETIŞIM VE EMPATI SEMINERI Psk.Danışman/ Rehber Öğretmen: AYÇA USLUER

2 İNSANLARI DİĞER CANLILARDAN AYIRAN EN ÖNEMLİ ÖZELLİKLERİ NELERDİR?

3 DÜŞÜNEBİLME YETENEĞİ DÜŞÜNDÜĞÜNÜ İFADE EDEBİLME

4 İLETİŞİM NEDİR? Duygu, düşünce ya da bilgilerin her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. İletişim Yolları: 1- SÖZLÜ İLETİŞİM: Karşılıklı konuşmaya dayalı iletişimdir. 2- YAZILI İLETİŞİM: yazı yoluyla sağlanan iletişimdir. 3- SÖZSÜZ İLETİŞİM: Jest, mimik ve çeşitli hareketlerle sağlanan iletişimdir.( beden dili)

5 HER ILETIŞIM ETKILI MIDIR ? E TKILI ILETIŞIM NASıL OLUR ?

6  İLETİŞİM SADECE KONUŞMAK DEĞİLDİR.  İLETİŞİMİN ETKİLİ OLABİLMESİ İÇİN SÖYLEDİKLERİMİZLE BEDEN DİLİMİZİN BİRBİRİYLE TUTARLI OLMASI GEREKİR. BUGÜN ÇOK MUTLUYUM

7 E TKILI ILETIŞIM BECERILERI Kendini tanımak Kendini doğru ifade etmek Karşımızdakini etkin ve ilgili dinlemek Empati kurabilmek (kendimizi karşımızdaki kişinin yerine koyabilmek) Hoşgörülü ve önyargısız olmak Eleştirilere karşı açık olmak ( Hatta öz eleştiri yapabilmek) Beden dili, göz kontağı, hitap, ses tonu ve düzeyi vb.

8 İ LETIŞIM ENGELLERI 1-Emretme, yönetme: Korku ya da direnç yaratabilir. Söylenenlerin tersini yapmaya teşvik edebilir. İsyankar davranışa ya da misillemeye(karşılık verme) yol açabilir. ÖRNEK: “Yapman gerekir…”…yapacaksın” “yapmak zorundasın”

9 2-Uyarma tehdit etme ve göz dağı verme: o Korku, boyun eğme yaratabilir. o Söz konusu sonuçların gerçekten meydana gelip gelmeyeceğini “denemeye” yol açar. o Gücenme, kızgınlık, isyankarlığa neden olabilir. ÖRNEK: “…yapamazsın…olur” “Ya yaparsın, yoksa...”

10 3-Ahlak dersi verme, vaaz etme Zorunluluk ya da suçluluk duyguları yaratır Kişinin durumunu daha şiddetli savunmasına yol açabilir ÖRNEK: “…yapmalıydın”, “senin sorumluluğun” “…şöyle yapman gerekir”

11 4-Öğüt verme, çözüm getirme, fikir verme Bireyin kendi sorunlarını çözmekten aciz olduğunu ima eder. Bireyin sorunu bütünüyle düşünüp, değişik çözümler bulmasına engel olur. ÖRNEK: “Ben olsam…” “Neden… yapmıyorsun?” “Bence…” “Sana şunu önereyim…”

12 5-Yargılama, eleştirme, suçlama Yetersizlik, aptallık anlamı taşır Bireyin olumsuz bir yargıya hedef olma ya da azarlanma korkusuyla iletişimi kesmesine yol açar. ÖRNEK: “Sen zaten tembelsin…” “Beceriksiz” “Kendinden başka kimseyi düşünmüyorsun”

13 6-Ad takma, gülünç duruma düşürme Bireyin kendini değersiz hissetmesine, sevilmediği kanısına varmasına yol açabilir. Bireyin özgüvenini zedeler. Genellikle karşılık vermeye teşvik eder ve iletişimi çatışmaya götürür.   Ad takma veya alay etme; sözel şiddet sayılır ve sözlü istismar türüdür. ÖRNEK: Gerizekalı… Bu kadar sulu göz olmak zorunda mısın ?” “Çok yaramaz bir çocuksun”

14 7-Teselli etme: Bireyin kendini “anlaşılmamış” hissetmesine neden olur Kızgınlık duyguları uyandırır (Size göre kolay tabii!) ÖRNEK: Aldırma Boşver,düzelir…

15 8-Konu değiştirme, işi alaya vurma. Bireyin sorunlarının önemsiz, saçma sapan ve gereksiz olduğu anlamını verebilir. Birey bir güçlükle karşılaştığında o kişiye karşı açık davranmaktan çekinebilir. ÖRNEK: “Daha güzel şeylerden konuşalım” “Sanki dünyayı sen yönetiyorsun” “ Sen deyince hatırladım. ….’ın sağlık durumu nasıl olmuş acaba” “Amann buna mı üzüldün” “Bunda ağlanacak ne var”

16 Veee tabi ki DEDİKODU…

17 biz ve sanal dünyamız…

18

19  Yüz yüze olmayan iletişimde göz kontağı olmadığı için insanlar kendilerini daha rahat ifade ederler, daha rahat konuşurlar.  Beden dili yoktur ve karşıdaki insan anlatılanlarla yetinmek zorunda kalır, anlatılanların doğruluğu, gerçekliği sorgulanmaz. Doğrudan kabul edilir.  Bu tür ortamlarda bireyler kendilerini çok farklı tanıtabilirler.  Sanal dünyada herkes dürüsttür, yalanı sevmez.. Kimse ben dürüst değilim demez, onun dürüst olup olmadığını ancak davranışlarını gözlemlediğimizde anlayabiliriz.

20

21 İLETİŞİMDE GÖZ KONTAĞI ÖNEMLİDİR

22 K ULLANDıĞıMıZ YÜZ IFADESI …

23 BEDEN DİLİ

24 İLETİŞİMDE SEN DİLİ- BEN DİLİ

25 İLETİŞİMDE SEN DİLİ  KİŞİYİ SUÇLAYICIDIR  DAVRANIŞTAN ÇOK KİŞİLİĞE YÖNELİKTİR  YENİDEN KONUŞMA İSTEĞİNİ ENGELLEYİCİDİR  KİŞİ KENDİNİ SUÇLANMIŞ VE ANLAŞILMAMIŞ HİSSEDER  NEYE KIZILDIĞININ ANLAŞILAMAMASINA NEDEN OLUR  KİŞİYİ GÜCENDİRİR, KIRAR  KİŞİNİN DİRENMESİNE NEDEN OLUR İLETİŞİMDE BEN DİLİ  ÖZELLİKLE OLUMSUZ DUYGULARIN YAŞANDIĞI DURUMLARDA  OLUMSUZ DUYGULARIN YAŞANDIĞI KİŞİYE, ÖNCE DAVRANIŞ YADA DURUM TANIMLANARAK  BU DAVRANIŞ VEYA DURUMDAN NASIL ETKİLENDİĞİ BELİRTİLDİKTEN SONRA NE HİSSEDİLDİĞİNİN SÖYLENMESİNE DAYALIDIR...

26 “ Çok kabasın her zaman sözümü kesiyorsun.” (SEN DİLİ ) “ Bir şey söylemeye başlayıp da bir türlü sonunu getiremediğim zaman çok rahatsız oluyorum” (BEN DİLİ) “Kes şunu! Çekiştirip durma kolumu ! (SEN DİLİ) “Kolumun çekiştirilmesinden hoşlanmıyorum. (BE N DİLİ)

27 BEN DİLİNİN YARARLARI  SEN DİLİNDEKİ GİBİ KİŞİLER SAVUNMAYA GEÇMEZLER  BİREY KARŞISINDAKİNİ SUÇLU HİSSETTİRMEZ  DİLİ KULLANAN KİŞİNİN, NEDEN O DUYGUYU YAŞADIĞI ANLAŞILDIĞI İÇİN İLETİŞİM SAĞLIKLI OLUR.  BEN MESAJI ALAN KİŞİ BAŞKALARINI DÜŞÜNMEYİ DE ÖĞRENİR  YAKINLIĞI ARTIRICIDIR  ANLAŞMAZLIKLARI AZALTIR  KONUŞAN KİŞİYİ,DUYGULARINI BİRİKTİRMEDİĞİ, ETKİLİ OLARAK DİLE GETİRDİĞİ İÇİN RAHATLATIR.

28 İ YI B IR D INLEYICININ Ö ZELLIKLERI  Dikkatini karşısındaki kişiye verir.  Konuşmacıyı sözünü kesmeden dinler.  Göz teması kurar. Yüzü konuşana dönüktür.  Son sözü söylemek için çabalamaz.  Dinlerken vereceği cevabı düşünmez.  Yargılamadan, suçlamadan dinler (önyargılı değildir).  Duygu ve düşüncelerini anlamaya çalışır.  Dinlerken başka bir işle meşgul olmaz.  Konuşmacının sözlerine olduğu kadar sözsüz mesajlarına da dikkat eder.  Konuşmacının duygu ve düşüncelerine anladığını gösteren sözlü ifadelerde bulunur.

29


"S ULTANBEYLI ANADOLU SAĞLıK MESLEK LISESI KIŞILER ARASı ETKILI ILETIŞIM VE EMPATI SEMINERI Psk.Danışman/ Rehber Öğretmen: AYÇA USLUER." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları