Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü"— Sunum transkripti:

1 Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü

2 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
SÜRÜCÜ KURSU BİLGİLERİ Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu ile ilgili mevcut durum Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu bilgileri: Kurum sayısı (Açık) : 3405 Kurum sayısı (Kapalı) : 1288 Çalışan personel sayısı : 36926 2011 yılında verilen Sertifika sayısı: A1 sınıfı sürücü Sertifikası : 4  A2 sınıfı sürücü Sertifikası : B sınıfı sürücü Sertifikası    :     C sınıfı sürücü Sertifikası :  176

3 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
D sınıfı sürücü Sertifikası : 45439 E sınıfı sürücü Sertifikası : F sınıfı sürücü Sertifikası : 3 G sınıfı sürücü Sertifikası : 12 H (Motosiklet) sürücü Ser. : 79 H Otomobil) sürücü Sert : 5404 Toplam sertifika sayısı :

4 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
2012 YILI SERTİFİKA SAYILARI  A1 sınıfı sürücü Sertifikası : 2 A2 sınıfı sürücü Sertifikası : D sınıfı sürücü Sertifikası : B sınıfı sürücü Sertifikası : C sınıfı sürücü Sertifikası : 205

5 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
2012 YILI SERTİFİKA SAYILARI  E sınıfı sürücü Sertifikası : H (Motosiklet) sürücü Ser. : 58 H Otomobil) sürücü Sertifi. : 3895 F sınıfı sürücü Sertifikası : 7 G sınıfı sürücü Sertifikası : 8  TOPLAM :

6 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
2012 YILI KURSA KAYDOLANLARIN SAYISI:  MAYISTAN ÖNCE : MAYIS : HAZİRAN : TEMMUZ : AĞUSTOS : EYLÜL : EKİM : KASIM : ARALIK : TOPLAM :

7 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
2013 YILI KURSA KAYDOLANLARIN SAYISI: OCAK : ŞUBAT : MART : NİSAN : MAYIS : HAZİRAN : TEMMUZ : AĞUSTOS : EYLÜL : EKİM : KASIM :  ARALIK : TOPLAM :

8 2013 yılında kursa kaydolan kursiyer sayısı: TOPLAM :1.769.617
2013 YILI SERTİFİKAALANLARIN SAYISI: TOPLAM :

9 Yıllara Göre Sürücü Kurslarından Verilen Sertifika Sayıları:

10 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği 29/05/2013 tarihli ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak, Değişiklik 04 Mart  2014 ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Direksiyon Eğitimi Dersi Sınav Yönergesi ise 10/06/2013 tarihli ve sayılı Makam Oluru ile uygulamaya konulmuştur. Yeni Yönerge imzaya sunulmuştur.

11 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Bütün sertifika sınıflarında trafik ve çevre dersi 16, ilk yardım dersi 8, araç tekniği dersi 6 saat teorik olarak verilir. Direksiyon eğitim derslerine ise direksiyon usta öğreticisi tarafından kursiyerin akan trafikte eğitim alacak düzeye ulaştığına karar verilinceye kadar direksiyon eğitim alanında veya simülatör üzerinde devam edilir.

12 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
(2) Akan trafikte eğitim alacak düzeye gelen kursiyerlerin direksiyon eğitimi ders süreleri a) “A1” ve “A2” sınıfı sertifikalar için 10 saat, b) “B” sınıfı sertifikalar için 12 saat, c) “C” ve “E” sınıfı sertifikalar için 24 saat, ç) “D” sınıfı sertifikalar için 30 saat, d) “F” sınıfı sertifikalar için 10 saat, e) “H (motosiklet)” sınıfı sertifikalar için 10 saat, f) “H (otomobil)” sınıfı sertifikalar için 12 saat, g) “B”, “C” ve “E” sınıfı sertifikası bulunanlardan, römorklu araç kullanma sertifikası almak isteyenlerin göreceği römorklu araç kullanma eğitimi dersi 5 saattir.

13 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Direksiyon eğitimi simülatörünün tanımı; Kursiyerlere, akan trafikte eğitim alacak düzeye ulaşılmasını sağlamak amacıyla bilinçli araç kullanımının temel unsurlarını kazandırıp, gerçekçi bir trafik akışı ile eğitim almalarını sağlayan yazılım ve donanımı, şeklinde yapıldı. Direksiyon eğitim alanına alternatifli olarak Direksiyon eğitim simülatörü eklenmiştir.

14 Direksiyon eğitim simülatörünün özellikleri Genel Müdürlükçe belirlenerek Standartlar Yönergesinde yayımlandı. Özellikler Gerçek araç donanımları, gerçeğe yakın ve farklı ortamlar ve park, kalabalık şehir, algı ve refleks ölçen senaryolar ile alkollü iken araç kullanmanın vereceği zararlara ilişkin senaryolar, Kursiyerlerin eğitim süresince çeşitli değerlendirme kriterine göre değerlendirilebilmelerine imkân sağlayan donanım alt yapısı, Her sürücü adayı için ayrı ayrı şifre belirlenmek suretiyle, adayların eğitim kayıtlarının ve eğitim sonuçlarının arşivlenebileceği bir sistem.

15 Kayıt esnasında kursiyerlerden istenenbelgeler alınarak Özel MTSK Modülüne girilerek daha sonra onay işlemi gerçekleştirecektir. Onay işlemi tamamlandıktan sonra eğitime başlanacaktır. Belirlenen grup açma tarihinde saat 24.00’e kadar onaylama işlemi gerçekleştirlecektir.

16 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİK
Kurs binası ile direksiyon eğitim alanının arasında en fazla 30 km mesafe bulunması zorunluluğu getirildi. Bir kursiyere günde verilebilecek direksiyon eğitimi ders saati sayısı 2 saatten fazla olmaması şartı getirildi. Direksiyon sınavlarında başarısız olan kursiyere eğitim ücretini ödeyip direksiyon eğitimi almak kaydıyla 4 dönem daha sınava katılabilme imkanı getirildi.

17 Direksiyon eğitimi dersi sınavında ise kursiyerler başarısız oldukları her sınavdan sonra, kayıtlı oldukları kurstan en az iki saat direksiyon eğitimi dersi almaları şartıyla toplam üç dönem daha sınavlara girebilirler.

18 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİK
Kurslarda araç tekniği dersi öğreticisi olabilmek için; Bakanlık veya millî eğitim müdürlüklerince verilmiş “Araç Tekniği Dersi Öğreticileri Kursu Belgesi” veya “Direksiyon Eğitimi Öğreticiliği Belgesi“ sahibi olma zorunluluğu getirildi. Direksiyon usta öğreticisi olabilmek için yüksekokul mezunu olma zorunluluğu getirildi. “Direksiyon Eğitimi Öğreticiliği Belgesi“ sahibi olanlar araç tekniği dersine de girebileceklerdir.

19 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Çeşitli nedenlerle kapatılan kurslarda kayıtlı olan kursiyerin aynı il sınırları içinde başka kurslara naklinin yapabilmesine imkan verildi. İlk Yardım Yönetmeliğine göre ilkyardımcı sertifikasına sahip kişilerin ilkyardım dersinden muaf tutularak, sadece sınava girmelerine imkan verildi.

20 ZORUNLU TEORİK DERS SAATLERİ
AB ÜLKELERİ VE TÜRKİYE ZORUNLU TEORİK DERS SAATLERİ AB ortalaması 27 Saat Kaynak: 1-CIECA Üye Ülkelerinde B Kategorisi Sürücü Belgeleri için Eğitim, Test ve Deneme Lisans Süreçlerine Genel Bakış, 2010 (Overview of the category B licensing process (training, testing & probationary licensing) for novice drivers in CIECA member countries, 2010) 2-THEORY TEST PROJECT WP 200 SURVEY REPORT , Current situation and trends regarding the theoretical driving test Among the CIECA Members, Last Update APRIL 2009 3- CIECA teori sınavları projesi ,2008 Sürücü kurslarında ilk yardım dersini zorunlu tutmayan ülkeler ilk yardım belgesi getirilmesi şartını aramaktadırlar. Yeşil renkli ülkelerde zorunlu teorik dersler içerisinde ilkyardım eğitimi verilmektedir.

21 ZORUNLU UYGULAMA DERS SAATLERİ
AB ÜLKELERİ VE TÜRKİYE ZORUNLU UYGULAMA DERS SAATLERİ AB ortalaması 21 Saat Kaynak: CIECA Üye Ülkelerinde B Kategorisi Sürücü Belgeleri için Eğitim, Test ve Deneme Lisans Süreçlerine Genel Bakış, 2010 (Overview of the category B licensing process (training, testing & probationary licensing) for novice drivers in CIECA member countries, 2010)

22 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİK
MEVCUT UYGULAMADAKİ PROGRAM DERS SAATİ YÖNETMELİKTEKİ DERS SAATİ SAYISI İLK YARDIM TRAFİK VE ÇEVRE BİLGİSİ MOTOR VE ARAÇ TEKNİĞİ BİLGİSİ TOPLAM DİREKSİYON EĞİTİMİ BİLGİSİ GENEL TOPLAM ARAÇ TEKNİĞİ BİLGİSİ A1-A2 12 20 5 37 10 47 8 16 6 30 40 B 35 63 83 42 C-E 67 45 112 25 55 D 60 F 52 H H (Motosiklet) H (Otomobil) G 32 24 Römork

23 TEORİK SINAV SORU SAYILARI
AB ÜLKELERİ VE TÜRKİYE TEORİK SINAV SORU SAYILARI AB ortalaması 42 Kaynak: Teorik Sürücü Sınavlarında Mevcut Durum ve Eğilimler / CIECA, Teorik Sınavlar Projesi 2009 (Current situation and trends regarding the theoretical driving test/ CIECA, THEORY TEST PROJECT WP 200 SURVEY,2009)

24 AB ÜLKELERİ VE TÜRKİYE’DE DİREKSİYON SINAVI SÜRELERİ (Dakika)
AB ortalaması 42 Kaynak: Alman Sürüş Eğitmen Akademisi Araştırma Sonuçları (Sürücü Eğitimi ve Sınavlarında Yeni Yaklaşımlar Çalıştay Sunumları, Hanns Ch. Heinrich, 2012, Ankara) (DEUTSCHE FAHRLEHRER-AKADEMIE,presented by Hanns Ch. Heinrich at the Workshop of New Approaches on Training of Drivers and Driving Tests Ankara, 2012)

25 AB ÜLKELERİ VE TÜRKİYE SINAV UYGULAMA ŞEKLİ
KAĞIT KALEM TESTİ BİLGİSAYAR TESTİ POLONYA X BULGARİSTAN LİTVANYA ÇEK CUMHURİYETİ DANİMARKA ALMANYA PORTEKİZ İSPANYA İTALYA FRANSA İRLANDA NORVEÇ BELÇİKA BÜYÜK BRİTANYA HOLLANDA K.İRLANDA İSVİÇRE MACARİSTAN FİNLANDİYA AVUSTURYA İSVEÇ İZLANDA TÜRKİYE Kaynak: Teorik Sürücü Sınavlarında Mevcut Durum ve Eğilimler / CIECA, Teorik Sınavlar Projesi 2009 (Current situation and trends regarding the theoretical driving test/ CIECA, THEORY TEST PROJECT WP 200 SURVEY,2009)

26 AB SÜRÜCÜ KURSLARI EĞİTİMİNDE SİMÜLATÖR VE PİST KULANIMI
KULLANAN KULANMAYAN EĞİTİM PİSTİ ALMANYA X FRANSA BELÇİKA HOLLANDA DANİMARKA NORVEÇ FİLANDİYA POLANYA MACARİSTAN ÇEK CUMHURİYETİ LİTVANYA AVUSTURYA MALTA SLOVENYA kaynak: Survey amongist CIECA members, 2010

27 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
 Otomobil, kamyon ve otobüsün arkasına yüklü ağırlığı 750 kilogramdan fazla römork takarak kullanacaklar için; “Römork sınıfı sertifika” ilave edildi. Kurumun; derslik, eğitim personeli, eğitim aracı bilgileri, çalışma planları ile kursiyer kayıtlarının MTSK Modülüne girilmesi zorunluluğu getirildi. Eğitimde kullanılan otobüsün en az taşıma sınırı 15’den 23’e çıkarıldı. Sınavda kullanılan otobüsün en az taşıma sınırı ise 24 yolcudan 23 yolcuya indirildi.

28 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Teorik derslerin eğitimini tamamlayan kursiyerlerin teorik eğitim sınavına, girebilmelerine imkân verildi. Sınavda başarısız olanlara üç sınav hakkı verildi. Ders saati sayısının 1/5’inden fazla derse devam etmeyenlerin kurstan kayıtlarının silinme şartı getirildi. Direksiyon eğitimine 1/5’i veya daha az devam etmeyenlere telafi eğitimi şartı getirildi. Telafi eğitimine devam etmeyen kursiyerlerin kayıtlarını silme şartı getirildi.

29 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
C, D ve E sınıfı direksiyon eğitim araçlarına 20 yaş sınırı getirildi. Motosiklet sınıfı sertifika sınavlarında, 8-10 metre uzunluğunda cm genişliğinde 3-5 cm yüksekliğinde platform üzerinde hareket yaptırılır şartı getirildi.

30 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Sağlık Bakanlığı’nın görüşü doğrultusunda Sürücü olur raporu, Pratisyen tabip veya uzman tabip tarafından verilen sürücü olur sağlık raporu, şeklinde düzenlendi. Sürücü olur sağlık raporunun kayıt esnasında verilmesi zorunluluğu getirildi. Bütün sertifika sınıflarında teorik ders saati sayısı eşit olarak belirlendi.

31 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
“A1”, “A2”, “F” ve “H (motosiklet)” sınıfı sertifika sınavlarında, üyeler araca binmez, ancak adayı uygun bir yerden gözleyerek ve akan trafikte başka bir araçtan takip ederek değerlendirmelerine imkan verildi.

32 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Türkçe bilmeyen yabancı uyruklular, öğrenimini yurt dışında tamamlayanlardan Türkçe bilmeyen Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına tercümanlık yapabileceğine dair belgesi bulunan personelin kursta geçici olarak ve ücreti kursiyerler tarafından karşılanmak kaydıyla sınavlarda görevlendirilmesine imkan tanındı.

33 AB ÜLKELERİ VE TÜRKİYE EĞİTİM ARACI YAŞ SINIRLAMASI
C-D-E DİĞER ALMANYA - FRANSA 5 10+3 BELÇİKA 10 HOLLANDA AVUSTURYA İSVEÇ TÜRKİYE 1- Bazı AB Ülkelerinde Sürücü Belgesi Eğitimlerinde Kullanılan Direksiyon Eğitim Araçları (Kaynak: “Survey of Existing Training Methodologies and Driving İnstructors’ Needs, by: CIECA, EFA and AUTh, 2001 2- Ces caractéristiques sont fixées par l’article 7 de l’arrêté n°626/CM du 03/07/2006. (Art. 7.— Sürücü kurslarının eğitim araçları olarak atanan motorlu kara taşıtların kullanım ömrü)

34 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Sürücü sertifika bilgilerinin elektronik sistemle Emniyet Genel Müdürlüğüne iletilmesi sağlandı. Sürücü sertifikalarını en geç iki yıl içinde sürücü belgesine dönüştürme şartı getirildi. Yüz ceza puanını doldurma, alkollü olarak araç kullanma veya hız sınırını aşma nedeniyle sürücü belgesi geri alınanlara görev verilmemesi şartı getirildi.

35 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Sınavı ve değerlendirilmesi ayrı ayrı yapılan teorik dersler bir sınav ve bir notla değerlendirilmesi hükmü getirildi. Direksiyon eğitimi sınavında kursiyerin başarısız sayılabilmesi için en az 30 hata puanı alınması uygulamasına son verildi.

36 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Elektronik sınava girerek sınavda başarılı olan kursiyer sayısı o dönemde ilçedeki kayıtlı kursiyerlerin %50’sinden veya 300 kursiyerden fazla olması halinde direksiyon eğitimi dersini tamamlamak şartıyla direksiyon eğitimi dersi sınavlarına alınmalarına imkan verildi.

37 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
’Başkasının yerine sınavlara girenler ile başkasını sınava girdirmeye teşebbüs eden kursiyerlerin kayıtları silinerek bir takvim yılı sonra yeniden kursa kayıt hakkı tanındı. ‘’Bu kişilere yardım eden kurslardaki görevlilerin görevlerine son verilir ve bu kişilere kurumlarda bir daha görev verilmez.’’ maddesi yönetmeliğe eklendi.

38 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Kurslarda; trafik ve çevre, ilk yardım ve araç tekniği dersleri teorik, direksiyon eğitimi dersi uygulamalı olarak yapılır. Teorik derslerin eğitimi tamamlandıktan sonra direksiyon eğitimi dersine başlanması şartı getirildi. Kurslarda günde 2 saatten az 6 saatten fazla teorik ders yapılamaz. Direksiyon eğitimi dersleri her bir kursiyer için ayrı ayrı olmak üzere günde 2 saatten fazla yapılamayacağı şartı getirildi.

39 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Dönemler her ayın ilk on günü içinde kurslarca belirlenen tarihlerde başlatılır. Bir dönemde kurs kontenjanını aşmamak şartıyla üç farklı tarihte grup açılabilir. Her dönemin teorik ve direksiyon eğitimi dersleri 60 gün içinde tamamlanır. Direksiyon eğitim aracının eğitim ve sınav dışında başka amaçla kullanılmama şartı getirildi.

40 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Birden fazla kurs tarafından kullanılan direksiyon eğitim alanlarının kiralık olması hâlinde mevcut kiracıların muvafakati alınmak kaydıyla arsa sahibi ile her kurs için ayrı ayrı kira sözleşmesi yapılır. Sertifika iptal işlemleri ile ilgili yetki il milli eğitim müdürlüklerine verildi.

41 Millî eğitim müdürlüğünce, teorik sınava gireceklerin listesi özel MTSK Modülü üzerinden onaylanmadan önce; kursta istihdam edilenlerin sosyal güvenliklerinin sağlandığına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinin Sosyal Güvenlik Kurumuna verilmiş olması gerekmektedir. Ayrıca bu kurumların Sosyal Güvenlik Kurumuna idari para cezası,

42 prim ve prime ilişkin borçlarının olmaması veya borcu bulunmakla  birlikte 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre tecil ve taksitlendirilmiş ya da özel kanunlara göre yapılandırılmış olup taksitlerinin düzenli ödenmiş olup olmadığı kontrol edilir. Bir önceki ayın primini ödemediği tespit edilen kurslara prim borçlarını ödeyene kadar yeni dönem açmalarına izin verilmez.” Yönetmelik gereği Bu uygulamaya üç ay sonra başlanacaktır.

43 Yapılan sınavlarda başarı gösteren kursiyerlere Özel Motorlu Taşıt Sürücüsü Sertifikası (EK-6) verilir. Sertifika bilgileri, imza, fotoğraf ve sağlık raporu sürücü belgesi düzenlenmesine esas olmak üzere elektronik sistemle Emniyet Genel Müdürlüğüne iletilir. Sertifikanın herhangi bir sebeple iptali, kursun doğrudan bağlı bulunduğu il millî eğitim müdürlüğü tarafından yapılır.”

44 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Direksiyon eğitimi dersi sınavı, akan trafik içinde belirlenmiş olan güzergâhta 07:00 ile 18:00 saatleri arasında yapılır. Her kursiyer önceden belirlenen gün ve saatte sınava alınır. Direksiyon eğitimi dersi sınav süresi 30 dakikadan az olamaz. Kursiyerin sürücü olamayacağına kanaat getirilmesi hâlinde sınava son verilir. Aracı, kursun usta öğreticisi sınavın başlama yerine getirir. Her kursiyerin direksiyon eğitimi dersi sınavından sonra 5 dakika ara verilir.

45 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Merkezi sistemle yapılan teorik derslerin sınav sonuçları açıklandıktan sonra direksiyon eğitimi dersi sınavları il/ilçe millî eğitim müdürlüklerince belirlenen tarihlerde millî eğitim müdürlüklerince uygulamalı olarak yapılır. Sınav tanımlaması yetkisi ilçelere verildi.

46 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Kursu başarı ile bitiren kursiyerler, sertifikalarını istedikleri il veya ilçelerdeki trafik tescil şubelerine, sınıfına uyan sürücü belgesi ile değiştirilmek üzere en geç iki yıl içinde başvururlar. Süresi içerisinde sınıfına uyan sürücü belgesi ile değiştirilmeyen sertifikaların geçerliliği sona erer. Sertifikalar sürücü belgesiyle değiştirilmedikçe karayolunda araç kullanılamaz.

47 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
Özel motorlu taşıt sürücüleri kursu her yıl en az bir defa eğitim denetmenlerince denetime tabi tutulur. Genel Müdürlük veya valiliklerce gerekli görülürse ayrıca kurslar ve yapılan sınavlar denetlenir.

48 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce, özel motorlu taşıt sürücüleri kurslarında yöneticiler hariç en az bir yıl eğitim personeli olarak görev alan veya halen görevde bulunan eğitim personelinin özlük hakları saklıdır.

49 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce, düzenlenmiş olan sürücü sertifikaları bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl içinde sürücü belgesine dönüştürülür. Süresi içerisinde sınıfına uyan sürücü belgesi ile değiştirilmeyen sertifikaların geçerliliği sona erer.

50 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce, kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı alan kurslar direksiyon eğitim alanları ile direksiyon eğitim araçlarını bir yıl içinde bu Yönetmelikte belirtilen şartlara uygun hâle getirirler. Verilen süre içerisinde direksiyon eğitim araçları ile ilgili şartları yerine getirmeyen kursların o sertifikaya ait programları iptal edilir.

51 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Direksiyon Eğitimi Dersi Sınav Yönergesi ise 10/06/2013 tarihli ve sayılı Makam Oluru ile uygulamaya konulmuştur. Yeni Yönerge imzaya sunulmuştur.

52 Geri geri park etme: Geri geri park etme: “A1”, “A2” ve “H (motosiklet)” sınıfı araçlar hariç iki araç veya konilerin arasına tek hamlede geri geri park edilecek alana girip, park alanı içinde en fazla iki hamle yaparak aracı kaldırıma paralel ve kaldırım ile aradaki mesafenin 50 cm den fazla olmayacak hale getirmeyi,

53 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Direksiyon Eğitimi Dersi Sınav Yönergesi
Aracınız için bir buçuk araç uzunluğunda bir park yeri seçiniz. Durmadan önce aynalarınızı kontrol ediniz ve sinyal veriniz. Boşluğun ön tarafında park etmiş aracın yanına, iki araç arasında yaklaşık yarım metre boşluk kalacak şekilde durunuz. 53

54 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Direksiyon Eğitimi Dersi Sınav Yönergesi
Yavaşça geri manevra yapmaya başlayınız ve direksiyonu kaldırımın olduğu (sağ veya sol) tarafa çeviriniz. Arka camdan ve aynadan geriyi kontrol ediniz. Öndeki araçla aracınız arasında yeterli boşluk olduğunu kontrol ediniz. 54

55 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Direksiyon Eğitimi Dersi Sınav Yönergesi
Ön tekerlekleriniz, ön taraftaki aracın arka tamponuyla aynı hizaya geldiğinde, direksiyonu ters tarafa çeviriniz ve geri gitmeye devam ediniz. Öndeki ve arkada ki araca çarpmamak için dikkat ediniz. 55

56 Direksiyonu düzeltiniz ve ileri doğru aracı hareket ettiriniz.
Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Direksiyon Eğitimi Dersi Sınav Yönergesi Direksiyonu düzeltiniz ve ileri doğru aracı hareket ettiriniz. İki araç arasında çıkabilecekleri kadar yeterli boşluk bırakacak şekilde park yerini ortalayınız. Son park pozisyonunda aracınızın tekerlekleri ile kaldırım kenarı arasında en fazla (50 cm) olmalıdır. 56

57 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Direksiyon Eğitimi Dersi Sınav Yönergesi
Aracınızı kaldırım kenarına iki kez ileri geri hareket ettirerek ve direksiyonu ayarlayarak daha fazla yanaştırabilirsiniz. 57

58 KALDIRIMLA ARAÇ ARASI MESAFE
Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Direksiyon Eğitimi Dersi Sınav Yönergesi ÜLKE Park yeri boşluğu İKİ ARAÇ ARASI MESAFE KALDIRIMLA ARAÇ ARASI MESAFE KAYNAK Türkiye Aracın 1.5 katı Ön ve arkadan 1 metre En fazla 50 cm KTK Amerika (New York) Yeterli mesafe Çıkabilecek boşluk En fazla 30 cm NYS- Dep. Of Mot. Veh. (sürücü el kitabı 52. sayfa ) Amerika (Washington) En fazla (12 inch) 30 cm dol.wa.gov Amerika (Teksas) 6-18 inch (15-45 cm arası) Texas Driver’s Handbook Avustralya çift orta çizgi ile araç arasında 3 metre boşluk kalacak KANADA (ONTARİO) Kaldırıma makul şekilde paralel ve yakın İngiltere İki araç boyu Kaldırıma makul şekilde paralel ve yakın 58

59 Geri gitme : “A1”, “A2” ve “H (motosiklet)” sınıfı araçlar hariç aracı şerit ihlali yapmadan 25 metre geri geri götürmeyi, Eğimli yolda aracı hareket ettirme: Eğimli yolda aracı hareket ettirme: “A1”, “A2” ve “H (motosiklet)” sınıfı araçlar hariç en az %7 çıkış eğimli yolda aracı 30 saniye durdurup geriye kaçırmadan tekrar ileri hareket ettirmeyi,

60 Sınav sürecini kontrol edecek ve denetleyecekler ile direksiyon eğitimi dersi sınav yürütme komisyonunda görev alanlar aynı yıl içerisinde direksiyon eğitimi dersi sınavı uygulama veya değerlendirme komisyonunda görev alamazlar.

61 Direksiyon eğitimi dersi sınav yürütme komisyonlarının, sınavı mevzuat hükümlerine uygun olarak yapmadığını veya sınav güzergâhında bulunmadığını tespit etmesi durumunda ya da gerek görmesi halinde, o ilçenin bir sonraki sınavında görev alacak olan direksiyon eğitimi dersi sınav yürütme komisyonunun başkan ve üyelerini maarif müfettişleri başkanı, milli eğitim müdür yardımcısı ve/veya şube müdürleri arasından görevlendirir.

62 Genel Müdürlükçe gerekli görülmesi durumunda, il sınav sorumlusunun, direksiyon eğitimi dersi sınav yürütme komisyonunun, sınav sürecini kontrol edecek ve denetleyecekler ile direksiyon eğitimi dersi sınav uygulama ve değerlendirme komisyonunun iş ve işlemlerinin kontrol ve denetimi amacıyla Bakanlık temsilcisi de görevlendirilebilir.

63 İl sınav sorumlusu tarafından; sınava girecek kursiyer sayısı 250 ve daha fazla olan ilçelerde direksiyon eğitimi dersi sınav yürütme komisyonuna dördüncü üye olarak il milli eğitim müdür yardımcısı veya il millî eğitim şube müdürü görevlendirilebilir.

64 İl sınav sorumlusu tarafından;sınava girecek kursiyer sayısı 400 ve daha fazla olan ilçelerde yapılan direksiyon eğitimi dersi sınavlarında il milli eğitim müdürlüklerinde kursların iş ve işlemlerini yürütmekle görevli şefler sınavla ilgili her türlü yazışmayı yapmak üzere görevlendirilebilir.

65 Sınav güzergâhı mevzuat hükümlerine uygun olmayan veya il sınav sorumlusunun gerek görmesi hâlinde ilçelerin sınavını güzergâhı uygun olan ilçede yapılmasını sağlar.

66 Sınav güzergâhı mevzuat hükümlerine uygun olmayan veya il sınav sorumlusunun gerek görmesi hâlinde ilçelerin sınavını güzergâhı uygun olan ilçede yapılmasını sağlar. Sınav güzergâhı olarak belirlenen yollara “A2”, “C”, “D” ve “E” sertifika sınıfı araçların girmesinin yasak olması durumunda bu sertifika sınıfları için farklı direksiyon eğitimi sınav güzergâhı da belirlenebilir.

67 Gerek görülmesi hâlinde sınav güzergâhında güvenliği sağlamak üzere (Ek-1) tabloda belirtilen sayıda il/ilçe emniyet müdürlüğü/jandarma komutanlığından güvenlik personelinin görevlendirilmesi için ilgili birimlerden talepte bulunur. Sınav güzergâhının başlangıcında resmî okul binası bulunması durumunda, bu okul için bir bina sorumlusu ve bir hizmetli görevlendirerek sınav görevlilerince sınav günü kullanılmasını sağlar.

68 Teorik derslerin sınav sonuçları açıklandıktan sonra bir iş günü içerisinde kurslarda başarısız olarak tekrar direksiyon eğitimi dersi sınavına katılacak kursiyerler de dikkate alınarak her kurs için sınav tarihleri ve kursiyer kontenjanlarını belirleyerek Özel MTSK Modülüne girilmesini sağlar.

69 Kursların kendilerine Özel MTSK Modülünde belirlenen sınav tarihi ve kontenjanına göre sınav ücretini yatıran kursiyerler ile direksiyon usta öğreticisi ve direksiyon eğitim ve sınav aracını seçerek kursiyerlerin sınav tarihine en geç dört iş günü kalana kadar Özel MTSK Modülüne girilmesini sağlar.

70 Millî eğitim müdürlüklerince kurslar tarafından Özel MTSK Modülüne girilen kursiyerler ile direksiyon usta öğreticisi ve direksiyon eğitim ve sınav aracının kontrollerini yapıp, 14 kursiyerden az olan direksiyon eğitimi sınav takip ve sonuç listelerini 14 kursiyere tamamlayarak veya dengeli dağıtarak sınav tarihinden en geç iki iş günü önce onaylanmasını sağlar.

71 Özel MTSK Modülünden alınan direksiyon eğitimi sınav takip ve sonuç listesi dışında hiçbir kursiyerin direksiyon eğitimi dersi sınavına alınmamasını ve kursiyerlere verilen randevu saatlerine uyulmasını sağlar. Sınavda görevlendirilmek üzere yeterli sayıda direksiyon eğitimi dersi sınavı uygulama ve değerlendirme komisyonu başkan ve üyesi ile (Ek-1) tabloda belirtilen sayıda yedek üye belirler. Başkan ve üyeleri belirlerken önceliği öğretmen ve millî eğitim müdürlüğü personeline vererek adlarına “Görevlendirme Formu” (EK-2) düzenler.

72 Direksiyon eğitimi dersi sınav uygulama ve değerlendirme komisyonu ile diğer görevlilerden sınavda mevzuata aykırı hareket ettiği tespit edilenlere, herhangi bir inceleme veya soruşturmaya gerek kalmaksızın bir daha görev verilmemesini sağlar.

73 Sınav günü arızalanan direksiyon eğitim ve sınav aracının yerine aynı kursun şartları taşıyan veya başka bir kursun sınav günü eğitim yapılmayan direksiyon eğitim ve sınav aracı ile yapılabilmesi için tutanak tutar. Şartları taşıyan araç bulunamaması hâlinde durum 3 iş günü içerisinde yazı ile Bakanlığa bildirilerek kursiyerlerin Özel MTSK Modülü üzerinden sınav hakları iade edilir.

74 Maarif Müfettişleri:Sınav başlangıç saatinin 30 dakika öncesinden sınav alanında bulunarak sınavda kullanılacak direksiyon eğitim araçlarının, “H (otomobil)” ve “H (motosiklet)” sınıfları hariç, özel amaçlı (Otomatik veya yarı otomatik vitesliler dâhil) olup olmadığı ve çift fren, çift debriyaj (“A1”, “A2”, “F”, “H (motosiklet)” sınıfları hariç) ve tek direksiyon sistemi bulunup bulunmadığını, aracın yedek pedallarına bastığında sesli veya ışıklı uyarıcı alet bulunup bulunmadığını kontrol eder.

75 Sınav güzergâhında ve sınav başlangıç yeri ile iki araç veya konilerin arasına tek hamlede geri geri park edip park alanı içinde aracı kaldırıma paralel hale getirme alanı, 25 metre geri geri gitme ve eğimli yolda aracı durdurup tekrar hareket ettirme için ayrılan, A1, A2 ve H (motosiklet) sertifika sınıfı araçların sınavlarının yapıldığı alanlarda ve gerek görülen diğer alanlarda görevli maarif müfettişleri tarafından;

76 Yönetmelik eki (EK-3) ve (EK-4)’de yer alan davranışları kursiyer yaptığı halde sınavı sonlandırmayan komisyonları tespit ederek sınavlarda bir yıl boyunca görev almamasını teklif ettiklerinin ad ve soyadlarının da yer aldığı “Direksiyon Eğitimi Dersi Sınavı Denetim Formu” (EK-3)’ü düzenleyerek ilçe milli eğitim müdürlüğüne gönderilmek üzere il millî eğitim müdürlüğüne verir.

77 Sınav günü arızalanan direksiyon eğitim ve sınav aracının yerine aynı kursun şartları taşıyan veya başka bir kursun sınav günü eğitim yapılmayan direksiyon eğitim ve sınav aracı ile yapılabilmesi için tutanak tutar. Şartları taşıyan araç bulunamaması hâlinde durum 3 iş günü içerisinde yazı ile Bakanlığa bildirilerek kursiyerlerin Özel MTSK Modülü üzerinden sınav hakları iade edilir.

78 Sınava Alınmayacaklar
Sınavlarda komisyonların veya diğer görevlilerin çalışmasını tehdit veya zor kullanarak engelleyen ya da engellettiren kursiyerler hakkında işlem yapılabilmesi için direksiyon eğitimi dersi sınavı yürütme komisyonu tarafından olay tutanakla tespit edilir. Bu durum il/ilçe milli eğitim müdürlüğünce sınav tarihinden sonraki ilk iş günü içerisinde Özel MTSK modülüne girilerek, söz konusu kursiyerin sınav tarihi itibari ile dört ay sınav hakkı kullandırılmaz.

79 Kursiyerlerden alınacak sınav ücretleri
Sınavda görev alanların ücretlerinin ödenmesi için kursiyerlerden her yıl Ocak ayında Bakanlıkça belirlenen miktarda sınav ücreti alınır. Sınava girecek kursiyerler veya kurs yöneticileri tarafından sınav tarihinden 6 iş günü önce sınav ücretlerini millî eğitim müdürlüğünce belirlenen bir bankada açılan hesaba yatırılır. Liste ve makbuz kurs tarafından il/ilçe milli eğitim müdürlüğüne verilir. Bu ücretin dışında kursiyerlerden direksiyon eğitimi sınavı için herhangi bir ad altında ücret alınmaz.

80 Sınava girecek kursiyer sayısı 100’e kadar olan sınavlarda sınav sürecini kontrol edecek ve denetleyecek bir kişi, bundan sonraki her 100 kursiyer için bir kişi daha görevlendirilir.

81 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği
AB ÜLKELERİ İLK GİRİŞTE UYGULAMA SINAVINDA BAŞARI YÜZDESİ TÜRKİYE % 95 AB ORTALAMASI %58 ALMANYA % 72 İSVİÇRE % 65 İSVEÇ % 61 DANİMARKA % 60 FRANSA % 55 HOLLANDA % 48 İNGİLTERE % 45 DİREKSİYON EĞİTİMİ DERSİ SINAVININ 8 (SEKİZ) AYLIK BAŞARI ORTALAMALARI ( ) TARİH YÜZDE (%) TEMMUZ 83,3 AĞUSTOS 72,1 EYLÜL 73,8 EKİM 65,7 KASIM 70,9 ARALIK 64,9 OCAK (2014) 64,7 ŞUBAT (2014) 64,1 ORTALAMA 71,6

82 DİREKSİYON UYGULAMA SINAVI VERİLERİ (2013-2014)
TARİH DÖNEM BAŞARILI BAŞARISIZ TOPLAM YÜZDE (%) 2013 TEMMUZ-ARALIK 94.182 61.308 60,6 71,9 42.563 80,7 72,1

83 DİREKSİYON UYGULAMA SINAVI VERİLERİ (2014)
TARİH DÖNEM BAŞARILI BAŞARISIZ TOPLAM YÜZDE(%) 2014 OCAK-ŞUBAT-MART 31327 16800 48127 65,1 268107 119621 387728 69,1 75352 20557 95909 78,6 374786 156978 531764 70,5

84 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği
YILI ( TEMMUZ 2013 – MART 2014 )DİREKSİYON UYGULAMA SINAVI VERİLERİ TARİH BAŞARILI BAŞARISIZ TOPLAM YÜZDE (%) 78.108 61,6 71,0 63.120 80,1 71,6

85 ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ
BAŞARI ORANI DÜŞÜK İLLER BAŞARI ORANI YÜKSEK İLLER DENİZLİ % 56,8 NİĞDE % 87,2 EDİRNE % 62,8 SİİRT % 86,5 UŞAK % 63,4 KIRŞEHİR % 82,2 TÜRKİYE ORTALAMASI % 71,6

86 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği
AB ÜLKELERİ TEORİK SINAV BAŞARI YÜZDESİ % 80 TEORİK SINAV BAŞARI YÜZDESİ YÖNETMELİK YAYIMLANMADAN ÖNCE % 45 YÖNETMELİK YAYIMLANDIKTAN SONRA % 80

87 SINAV ESNASINDA DEĞERLENDİRİLECEK DAVRANIŞLAR
EK-3 DİREKSİYON EĞİTİMİ DERSİ SINAVI DEĞERLENDİRME FORMU (“A1”, “A2” veya “H Motosiklet” Sınıfları) SINAV ESNASINDA DEĞERLENDİRİLECEK DAVRANIŞLAR SÜRÜŞ ÖNCESİ HAZIRLIKLAR Motosikletin genel kontrolünü yapmıyor (lambalar, lastik havası, sinyaller, ayna) Kask, kolluk, dizlik takmıyor ve motosiklete doğru yerleşmiyor. Fren kontrolü (ileri-geri) yapmıyor. MOTORU ÇALIŞTIRMA VE HAREKET Motoru çalıştırırken vitesi boşa almıyor (motorlu bisiklet hariç) Kalkış esnasında ön ve arka trafiği kontrol etmiyor. Çıkış işareti vermiyor. Kalkış esnasında motoru stop ettiriyor. Kalkış esnasında ayaklarını toplarken dengeyi sağlayamıyor. Çok sarsıntılı kalkış yapıyor. KONİLER ARASINDA GEÇME VE SEKİZ ÇİZME Konilere çarpıyor ve deviriyor. Ayakları yere değiyor. Sınırların dışına çıkıyor. Düşüyor. DENGE SAĞLAMA Platform üzerinden geçemiyor ve aracın üzerinde denge sağlayamıyor. FREN YAPMA VE DURMA Fren sınırlarının dışına çıkıyor. (motorlu bisiklet 20 metre, motosiklet 30 metre) Düşüyor Düzgün duramıyor. AKAN TRAFİKTE Kontrolsüz ve sinyal vermeden çıkış yapıyor. Şerit izleme ve değiştirme kurallarına uymuyor. Hız kurallarına uymuyor ve önündeki aracı sollayıp geçme kurallarına uymuyor. Takip mesafesini kurallara uygun olarak ayarlayamıyor. Kavşak yaklaşımında ve dönüşlerde (sağa-sola) dönüş kurallarına ve işaretlerine uymuyor. Trafik ışık ve işaretlerine uymuyor. Trafiği tehlikeye düşürecek şekilde araç kullanıyor. Direksiyon hakimiyeti zayıf.

88 EK-7 (“A1”, “A2” veya “H Motosiklet” Sınıfları)

89 EK-4 DİREKSİYON EĞİTİMİ DERSİ SINAVI DEĞERLENDİRME FORMU (“B”, “C”, “D”, “E”, “F” veya “H (Otomobil)” Sınıfları) BÖLÜM: AŞAĞIDAKİ MADDELERDEN BİRİNİ HATALI YAPAN ADAY SINAVDA BAŞARISIZ SAYILIR. 1 Emniyet kemerini takmıyor, ayna ve koltuk ayarlarını kontrol etmiyor. 2 Aracı çalıştırma ve harekete geçirme usul ve kurallarına uymuyor. 3 Emniyetli ve rahat kalkış yapamıyor. 4 Yoldan geçen araçlara geçiş kolaylığı sağlayamıyor. 5 Kontrolsüz ve sinyal vermeden çıkış yapıyor. 6 Şerit izleme ve değiştirme kurallarına uymuyor. 7 Hız kurallarına uymuyor. 8 Takip mesafesini kurallara uygun olarak ayarlayamıyor. 9 Önündeki aracı sollayıp geçme kurallarına uymuyor. 10 Kavşak yaklaşımında ve kavşaklarda kurallara uygun davranış sergilemiyor. 11 Dönüşlerde (sağa-sola) dönüş kurallarına ve işaretlerine uymuyor, dönüş öncesinde sinyal vermiyor. 12 Trafik ışık ve işaretlerine dikkat etmiyor, trafiğin polis tarafından yönlendirildiği durumlarda yönlendirmelere uymuyor. 13 Trafiği tehlikeye düşürecek şekilde araç kullanıyor. 14 Araç kumanda pedallarına (gaz, fren, debriyaj) yeterince intibak edemiyor. 15 Vites değiştirme becerisi ve vites değiştirmede araç kontrolü zayıf. 16 Direksiyon hâkimiyeti zayıf. 17 Araç kullanımı esnasında heyecanlı ve telaşlı bulundu. 18 Yaya, okul ve hemzemin geçitlerinde geçiş kurallarına uymuyor. 19 Aracı geri viteste kullanma kurallarına uymuyor. 20 Araçların arasına park etme kurallarına uymuyor.

90 EK-4 DİREKSİYON EĞİTİMİ DERSİ SINAVI DEĞERLENDİRME FORMU (“B”, “C”, “D”, “E”, “F” veya “H (Otomobil)” Sınıfları) BÖLÜM: AŞAĞIDAKİ MADDELERDEN İKİ TANESİNİ HATALI YAPAN ADAY SINAVDA BAŞARISIZ SAYILIR. 1 Kendisini geçmek isteyen araçlarla ilgili geçilme kurallarına uymuyor. 2 Işık, ısıtma ve havalandırma sistemlerine ait kumanda yerlerini bilmiyor ve kullanamıyor. Yakıt, yağ, şarj ve hararet göstergelerini ve anlamlarını bilmiyor. 3 Durma, duraklama, indirme ve park etme kurallarına uymuyor. 4 Eğimli yolda aracı durdurma ve kaldırma becerisi yetersiz. 5 Diğer yol kullanıcılarına (çocuk, yaşlı, engelli ve bisikletli) geçiş hakkı vermiyor. 6 Geçiş üstünlüğü hakkına sahip olan araçlara geçiş izni vermiyor. 7 Çevreye duyarlı (korna-gürültü) ve enerji tasarrufu sağlayacak şekilde araç kullanamıyor.

91 26/08/2013 tarih ve 32501511/ 410.02/ 2203655 sayılı Yönetmelik ve Yönerge ile İlgili Genelge
2- Sınav sürecini kontrol edecek ve denetleyecek personelin komisyonları farklı kurslardan oluşması durumunda, denetim ve takibin kolay olması için kursların sınav başlama yerlerinin yan yana veya birbirine yakın yerlerde olmasına dikkat edilecektir.

92 5- İlgi (a) Yönetmelik eki EK-3, EK-4 formlara göre değerlendirilen ve yetersizliğine karar verilen kursiyerin sınavına 30 dakikanın dolmasını beklemeden son verilecektir. Sınav randevusuna zamanında gelmeyen kursiyer sınava alınmayacaktır. Komisyon, randevusuna gelmeyen veya yetersizliği sebebiyle sınavına son verilen kursiyerlerin yerine o saatte başka bir kursiyer sınava almayarak bir sonraki kursiyerin randevu saatini bekleyecektir.

93 9- Direksiyon eğitimi dersi uygulama sınavları, ilgi (a) Yönetmelik hükümleri doğrultusunda il milli eğitim müdürlükleri tarafından Özel MTSK Modülünde birbirini takip eden tarihlerde planlandığından kursiyer sayısına bakılmaksızın ilçelerde sınav komisyonları kurularak sınavların yapılması sağlanacak ve kursiyerlerin mağduriyet yaşamaları önlenecektir.

94 10- Direksiyon eğitimi dersi uygulama sınavlarında kursiyerlerden sınav giriş belgesiyle birlikte, nüfus cüzdanı, pasaport veya sürücü belgelerinden bir tanesinin olması istenecektir. Yalnız asker olan kişilerin nüfus cüzdanları birlikleri tarafından alınmış ise bunların askeri kimlik belgeleriyle sınava alınmaları sağlanacaktır.

95 11- İlgi (a) Yönetmeliğin 17’nci maddesi gereği direksiyon eğitimi ve sınav araçlarının ön iki kapısına ve ön kaputuna kurumun adı ve telefon numarası yazılacaktır. Söz konusu yazılar sabit olup sökülüp takılacak özellikte olmalarına kesinlikle izin verilmeyecektir. Ayrıca, direksiyon eğitimi ve sınav araçlarının üst kısmında mavi zemin üstüne beyaz yazı ile ön ve arkasında “Sürücü Adayı” ifadesi bulunan fosforlu veya ışıklı levha bulunacaktır.

96 12- “A1”,”A2” ve “H (motosiklet)” sınavları ilgi (a) Yönetmelik eki (EK-7)’ deki krokiye göre düzenlenen alanda ve platformda başlatılacaktır. Burada başarılı olan adaylara akan trafikte 30 dakikalık sınav süresi tamamlattırılacak olup eğitim ve sınavda sadece iki tekerlekli, manuel vitesli motosiklet kullandırılacaktır.

97 13- “A1”,”A2” ve “H (motosiklet)” direksiyon eğitim ve sınav araçlarına sürücü adayı gibi uyarıcı levhalar yazılmadığından sınava giren kursiyerlere “Sürücü Adayı” yazısı bulunan uyarıcı yelek giydirilerek veya kursiyerin kıyafetinin üzerine “Sürücü Adayı” yazısı bulunan çıkartma yapıştırılarak sınava alınacaktır. Kursiyere eğitim ve sınav esnasında kask, dizlik ve kolluk taktırılması sağlanacaktır.

98 14- “A1”,”A2” ve “H (motosiklet)” sınıfı sertifikaların direksiyon eğitim sınavı akan trafikte yapılırken, ilgi (a) Yönetmeliğin 33/1 maddesi gereğince komisyon üyelerinin kursiyeri takip edebilmeleri için kurslar tarafından araç temin edilecektir.

99 15- İlgi (a) Yönetmeliğin 24’üncü maddesi ikinci fıkrası hükmü ile ilgi (b) Yönergenin 9’uncu maddesi hükümlerinin uygulamaya başlama tarihi Yönetmelik ve Yönergenin yürürlüğe girdiği tarihten itibarendir. Yönetmelik ve Yönergenin yürürlüğe girdiği tarihten önce alınmış cezalar dikkate alınmayacaktır.

100 16- Bütün “C”,”D” ve “E” sertifika sınıfı direksiyon eğitimi dersi ve sınav araçlarında da EK-4’ teki değerlendirmenin yapılabilmesi için emniyet kemerinin bulunması zorunludur. 17- Direksiyon eğitimi dersi sınav yürütme komisyonunca; direksiyon eğitimi dersi uygulama ve değerlendirme komisyonu üyelerine, Bakanlık temsilcisine ve sınav sürecini kontrol edecek ve denetleyecek personele farklı renklerde tanıtıcı kimlik kartı hazırlanarak sınav süresince takmaları sağlanacaktır.

101 19- İlgi (a) Yönetmeliğin 34/2 nci maddesi (c) bendi gereğince kursiyerin konilerin veya araçların arasına yola paralel olacak şekilde geri geri giderek park yapılmasının uygun görülebilmesi için; aracın kaldırıma paralel ve kaldırımla araç arasında en fazla 50 cm mesafede olması, park edilecek konilerin veya araçların arasındaki mesafe sınav aracının uzunluğunun bir buçuk katı kadar olacaktır.

102 SÜRÜCÜ KURSLARININ YAPMASI GEREKENLER:
1- Mevcut sertifika bilgilerinin Modüle girilmesi gerekmektedir. 2- Öğrenim durumunun doğru girişi yapılmalıdır. 3- Fotoğraf girişleri düzgün yapılmalıdır. 4- Yaş durumuna göre kayıt yapılmalıdır. 5- Sağlık raporu girişleri zamanında yapılmalıdır. 6- Eğitim alanına ve simülatöre ders girişleri yapılmalıdır.

103 7- Sabıka ile ilgili beyanın Modüle aktarılması gerekir.
8- Dönemlerde grup tarihleri belirlendikten sonra kayıt işlemlerinin tamamlanması ve saat 24.00’e kadar onaylanması gerekir. Eğitimler ise onay işlemlerinin yapıldığı günden sonra başlatılmalıdır. 9- Bütün eğitimlerin 60 gün içerisinde tamamlanması gerekmektedir.

104 10- Teorik sınav ücretlerinin belirlenen tarihte yatırılması gerekir.
11- 2.direksiyon eğitimi dersi uygulama sınavı için Modüle eklenen yeni ekrandan giriş yapılacaktır. Kursiyer için yeni bir kayıt yapılmayacaktır. Aksi durumda 2.direksiyon eğitimi aşamasında görünme imkanı yoktur.

105 DİREKSİYON EĞİTİMİ UYGULAMA SINAVINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER:
1- Direksiyon sınav aracının çift fren, çift debriyaj ve tek direksiyon sistemli olup olmadığını kontrol ediniz. Şartlara uygun olmayan araçlarla sınavın yapılmayacağını hatırlayınız. 2- Direksiyon sınav aracında sesli ve ışıklı uyarıcı sistem olup olmadığını kontrol ediniz.

106 3- Kursiyer için hazırlanan “K” belgesinin araçta olup olmadığını kontrol ediniz.
4- A1-A2 motosiklet sınavını yapıyorsanız bu araçların manuel vites ve debriyajlı olup olmadığını kontrol ediniz. Şartlara uygun olmayan araçlarla sınavın yapılmayacığını unutmayınız. 5- A1-A2 ve H (motosiklet) sınavlarında kursiyerin kask, dizlik, kolluk ve “sürücü adayı” yazılı yelekle sınava girip girmediğini kontrol ediniz.

107 Kursiyerlere kazandırılması gereken davranışlar:
1-Kursiyer emniyet kemerini takıp takmadığını gözlemleyiniz. 2- Aracı hareket ettirdikten sonra ve şerit değiştiriken sinyal verip vermediğini kontrol ediniz. 3- Kırmızı ışıkta aracı durdurup durdurmadığına dikkat ediniz. 4-Hatalı sollama yapmasına izin vermeyiniz.

108 5- Geri geri giderek iki koni veya araç arasına park etme hareketini yaptırınız. Bu hareketin tek hamlede yapılacağına dikkat ediniz. Tek hamlede yapılmaması durumunda sınavın sonlanacağını biliniz. 6- Park esnasında aracın tek hamlede ve kaldırıma paralel, en fazla 50 cm aralıkta olmasına dikkat ediniz. Mesafe fazla ise sınavın biteceğini unutmayınız.

109 7- Eğimli yolda aracı hareket ettirme: “A1”, “A2” ve “H (motosiklet)” sınıfı araçlar hariç en az %7 çıkış eğimli yolda aracı 30 saniye durdurup geriye kaçırmadan tekrar ileri hareket ettirmesi gerektiğini hatırlatınız. 8- 25 metre geri geri gitme esnasında aracın şerit değiştirmeden geri geri düz gitme işlemini gerçekleştiremeyen kursiyerin sınavının biteceğini hatırlatınız.

110 9- Randevuya özen gösteriniz
9- Randevuya özen gösteriniz. Randevusuna zamanında gelmeyen veya geç gelen kursiyerin sınava alınmayacağını hatırlatınız. 10- Başarısız olan kursiyer ile randevusuna zamanında gelmeyen kursiyerin yerine başkasının alınmayacağını hatırlatınız. 11- Başarısız olan kursiyerin komisyona gereksiz tepkilerine müsaade etmeyiniz. Aksi taktirde hakkında tutanak tutulacağını hatırlatınız.

111 11- EK-3 ve EK-4 değerlendirme formlarındaki davranışlarla ilgili eğitimleri verdiğinizden emin olunuz. AMACIMIZ; KURSLARIMIZIN KURUMSALLAŞMASINI SAĞLAMAKTIR. AMACIMIZ; KURSLARA GELEN KURSİYERİN ÜCRET İNDİRİMİ İÇİN DEĞİL, VERİLECEK EĞİTİMİN KALİTESİ İÇİN PAZARLIK YAPMAK İÇİN GELMESİNİ SAĞLAMAKTIR.

112 TRAFİK KAZALARINA İLİŞKİN İSTATİSTİKLER
​YILI KAZA SAYISI ÖLÜ SAYISI YARALI SAYISI 2003 3.959 2004 4.427 2005 4.505 2006 4.633 2007 5.007 2008 4.236 2009 4.324 2010 4.045 2011 3.835 2012 3.750 MADDİ HASAR MİKTARI (TL.)

113 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği
BU ARACIN İÇERİSİNDE SİZİN VE SEVDİKLERİNİZİNDE OLABİLECEĞİNİ HİÇ DÜŞÜNDÜNÜZ MÜ?

114 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği
BU SÜRÜCÜNÜN SINAVINI KİMİN YAPTIĞINI HİÇ DÜŞÜNDÜNÜZ MÜ?

115 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği
SÜRÜCÜ EĞİTİM VE SINAVLARINA GEREKEN ÖNEMİ VERDİĞİNİZİ DÜŞÜNÜYOR MUSUNUZ?

116 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği
Trafikte her yıl orta büyüklükte bir ilin nüfusu kadar insan yaralanıp sakat kalırken, kazaların bilinen tüm ölüm nedenleri arasında üçüncü sırada yer aldığını biliyor musunuz?

117 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği

118 Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği
GERÇEKLEŞEN MİLYONLARCA KAZA BU KAZALARDA ÖLEN VE YARALANAN BİNLERCE VATANDAŞIMIZA RAĞMEN SİZ HÂLA ÜZERİNİZDE BU VATANDAŞLARIMIZIN VEBALİNİN OLMADIĞINI MI DÜŞÜNÜYORSUNUZ?

119 Dinlediğiniz için teşekkür ederim.
ÖZEL MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSU YÖNETMELİĞİ Dinlediğiniz için teşekkür ederim. 119


"Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları