Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanIsitan Ulas Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
İletişim Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar, Programlar ve Kanser Şubesi
Kütahya Halk Sağlığı Müdürlüğü İletişim
2
İletişim Duygu, düşünce veya bilgilerin her türlü yolla bir başkasına aktarılmasıdır. İletişim
3
İletişim Sözcükler haricinde;
jest ve mimikler (el, kol hareketleri ve yüz ifadesi) • bedenin duruşu, • ses tonu ve • o andaki duygu da önemlidir. İletişim
4
Etkili İletişimin Amacı
İletmek istediğimizi karşımızdaki kişiye amaçladığımız biçimde iletebilmek, isteneni elde etmek ve beklenen tepkiyi oluşturmaktır. İletişim kişisel bir yetenek değil öğrenilen bir dizi tekniktir. İletişim
5
Etkili İletişim Önce Kendini Fark Etmekle Başlar !
Ben Kimim? Kendimin farkında mıyım? Kendimi değerli ve yeterli buluyor muyum? Yapabileceklerimi yapma gücüne sahip miyim? Ne için yaşıyorum? Neye değer veriyorum? Güdülerim-dürtülerim ne? Duygularımı kontrol edebiliyor muyum? Pasif, agresif, pasif-agresif miyim? İletişim
6
İletişim Çeşitleri 1 Sözsüz İletişim 2 Sözlü İletişim 3
Yazılı & Elektronik İletişim İletişim
7
İletişimin Yüzdelik (%) Dağılımı
8
Sözsüz İletişim Duyguları, düşünceleri ifade etmede başvurulan, konuşulan ve yazılan kelimelerin dışında kalan tüm vücut hareketlerini, susma, sesin tonu gibi özellikleri, seçilen aksesuarları ve bunların model ve renklerini, mekan kullanımını, kişiler arasında tutulan mesafeyi, zaman kullanımını, fiziksel özellikler ile ilgili tüm uygulamaları içeren bir iletişim türüdür. İletişim
9
Sözsüz İletişim Kanalları
Kinezik (beden dili) Paralinguistik (vocal unsurlar) Proksemi (kişiler arasındaki mesafe, mekan kullanımı) Haptik (dokunma) Kroksemi (zaman kullanımı) Estetik (müzik, renk ve kokuların kullanımı) Fiziksel görünüş (vücut şekli ve boyutu, koku...) Genel görünüş (kıyafetler, makyaj, aksesuarlar) İletişim
10
Sözsüz İletişim Beden dili Yüz ifadeleri Jestler, mimikler
Oturma biçimi Duruş biçimi İletişim
11
Beden Dili Nedir? Ayakta duruşu, ellerini kavuşturuşu, bedeninin aldığı pozisyon, oturuşu, yürüyüşü, el ve kol hareketleri, yüzündeki ifade, kısacası kişinin bedenini herhangi bir şekilde kullanışı, karşısındakilere beklentileri, tavrı ve tutumları hakkında bir fikir verir veya mesaj gönderir. İletişim
12
İletişim Bakışı Kaşlar, gözler, burun, dudak ve çeneyi kapsayan büyük bir üçgen düşünün. Bu üçgene doğru bakarak konuşun ve karşınızdakini dinleyin. Benimle iletişim kuruyor. Rahat olabilirim. İletişim
13
Güvenli Duruş Bedeni diktir fakat rahat bir duruş sergiler.
Omuzlar diktir fakat az hareketlidir. Oturuşta bacaklar bitişiktir. Eller açık ve az hareketlidir. Başla tasdik gerektiğinde yapar. Düşünceli bir duruşu vardır. Bakışları karşısındakini önemser niteliktedir. Ses akıcı, rahat, alçalma ve yükselme yoktur. Komik olaylarda yerinde güler. İletişim
14
Pasif Duruş Aşağılık duygusu vardır.
Başkalarının istek, ihtiyaç ve doğruları kendininkinden daha önemlidir. Hem pasif hem de dolaylı davranır. Başkalarının istek ve duygularını ön plana alır. Vücudu yığılmış gibi durur. Yüz hatları uzamış gibi ve çene sarkıktır. Yüzde renk değişmesi olabilir. Bacaklar rastgele bırakılmıştır. İletişim
15
Pasif Duruş Eller devamlı hareketlidir. Omuzlar çekmiş gibidir.
Ses tonunda huzursuzluk vardır. Sinirli bir gülüş sergiler. Genelde vurguyu cümlenin sonuna koyar. Soru sorar gibi konuşular. Alt dudağını ısırırlar. Saç, giysi, kalem vb. nesnelerle oynama eğilimi vardır. Konuşurken genellikle ağız el ile kapatılır, sık sık yüze dokunulur. İletişim
16
İletişim Mesafesi Mahrem Mesafe: 0 ile 45 cm
Sevgili, eş, en iyi dostlar… Kişinin mahrem alanına girilmesi sıkıntı, tedirginlik ve saldırganlık eğilimlerinde artışa yol açar. (Asansör, toplu taşıma araçları) İletişim
17
İletişim Mesafesi Kişisel Mesafe: 45 cm – 1 m İş veya okul arkadaşı
Sosyal mesafe: 1 m – 2.5 m Kamusal Mesafe: 2.5 m ‘den daha uzak. (Tanınmayan kişilere) İletişim
18
Dinleme Dinleme bir sanattır, gerçek dinleme konuşmaktan daha zordur, gayret ve disiplin gerektirir. İletişim
19
Dinleme Dinlerken aynı zamanda ne söyleyeceğinizi düşünür müsünüz?
Karşınızdakinin söylediklerini kendi bildiğinizi esas alarak mı dinlersiniz? Dinlerken çevre faktörleri konsantrasyonunuzun dağılmasına neden olur mu? Dinlerken sıkıldığınız zaman vücut diliniz bunu belli eder mi? Karşınızdakinin sözünü bitirmesine izin vermeyip onun yerine cümleyi tamamlar mısınız? İletişim
20
Aile İçi İletişim
21
Etkin Dinleme Dinlerken yargılamayın, eleştirme yapmayın.
Anlatan kişinin yüzüne bakarak dinleyin, o sırada başka bir işle meşgul olmayın. Karşınızdaki kişinin söylediklerini sorular sorarak netleştirin. Aile İçi İletişim
22
Etkin Dinleme Baş sallama veya “hı hı” vb. ünlemler yoluyla da “Seni dinliyorum.” mesajları verilebilir. Karşınızdaki kişi konuşurken, içinizden kendi söyleyeceklerinizin planını yapmayın. Aile İçi İletişim
23
«Ben» dili «Sen» dili «Ben» dili Eve hep geç geliyorsun,
meraktan uyutmadın beni yine, eve erken gel. ………yaptığın zaman, ben…………hissediyorum. ……….istiyorum. Eve geç geldiğin zaman, ben seni merak ediyor ve endişeleniyorum. eve daha erken gelmeni istiyorum. «Sen» dili «Ben» dili Aile İçi İletişim
24
Etkin Dinleme 1- Bütün bedeniyle dinlemek:
Konuşan kişinin sözlü olarak ifade ettiklerinin ötesinde bedenin verdiği mesajı da algılanmalı. İletişim
25
Etkin Dinleme 2- Gerektiğinde soru sormak üzere dinlemek:
Anlaşılmayan tarafların aydınlanması için gerekli soruları sorarak, dinlerken anlamayı sağlamaktır. İletişim
26
Etkin Dinleme 3- Geribildirim vererek dinlemek:
Dinlerken konuşmacıyla göz teması kurmak ve konuşmacıya beden diliyle geribildirim vermektir. Yani dikkat ettiğinizi ve olaya onun açısından bakmaya çalıştığınızı bilmesini sağlamalısınız. İletişim
27
Empati Nedir? Empati bir insanın, kendisini karşısındaki insanın yerine koyarak onun duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlamasıdır. İletişim
28
Empati Becerileri Yüksek Olanlar
Yapılan araştırmalar neticesinde; Lider özelliğine sahip kişiler Çocukluğunda müzikle uğraşmış olanlar Çocukluğunda evcil hayvan beslemiş olanlar Çocukluğunda, meraklarına anne babadan karşılık bulmuş olanlar İletişim
29
Empati Empati yeteneğine sahip olan insanlar;
1. Toplumda en fazla sevilen insanlar olurlar. 2. Samimi yaklaşımları dinlenen kişiye güven aşılar. 3. İletişimde yakaladıkları kalite ile hayat standartlarını devamlı yükseltirler. İletişim
30
Empati Yeteneğini Sonradan Kazanabilme
Açık uçlu sorular sormak, Yavaş hareket etmek ve yorumda bulunmak, Hızlı yargılara varmaktan kaçınmak, Kendi davranış ve düşüncelerimizi anlamaya çalışmak, Geçmişten ders almak, Olayları akışına bırakmak ve kendimiz ve karşımızdakilerin davranışları için belli sınırlar oluşturmaktır. İletişim
31
Etkili İletişim İletişim
32
Etkili İletişim İçin Karşınızdaki kişi ile göz teması kurun ve bunu sürdürün. Ona, ilgi alanınızdaki “tek şey olduğu” hissini verin. Hiç kimseyi hor görmeyin ve gereksiz övgülerden kaçının. İletişim
33
Etkili İletişim İçin Çok yüksek ya da alçak sesle, hükmeder tavırla konuşmayın. Anlayaşılabilir düzeyde, açık ve net konuşun. Söylemeniz gereken şey hoş olmasa da hep doğruyu söyleyin. Vücut dilinizin farkında olun. Özellikle, korkutucu bir görünüm sergilemeyin. Kişilerin yüzüne bakın, sözleriniz basit ve anlaşılır olsun, birden fazla anlam (ima) içermesin. İletişim
34
Teşekkürler… Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar, Programlar ve Kanser Şubesi
Kütahya Halk Sağlığı Müdürlüğü İletişim
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.