Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÇOCUKLARIMIZ DEDELERİNİN OYUNLARIYLA MİRASLARINA KAVUŞUYOR

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÇOCUKLARIMIZ DEDELERİNİN OYUNLARIYLA MİRASLARINA KAVUŞUYOR"— Sunum transkripti:

1 ÇOCUKLARIMIZ DEDELERİNİN OYUNLARIYLA MİRASLARINA KAVUŞUYOR
ÇODOMİK ÇOCUKLARIMIZ DEDELERİNİN OYUNLARIYLA MİRASLARINA KAVUŞUYOR

2

3 KARS’IN 7 İLÇESİ VE BU İLÇELERE BAĞLI 153 KÖYDE ALAN TARAMASI YAPILDI
NELER YAPTIK PROJE TOPLAM 6 AY SÜRDÜ PROJEDE 10 ÖĞRETMEN GÖREV ALDI KARS’IN 7 İLÇESİ VE BU İLÇELERE BAĞLI 153 KÖYDE ALAN TARAMASI YAPILDI 153 KÖYDE TOPLAM 580 KAYNAK KİŞİ İLE GÖRÜŞÜLDÜ BU SÜRE ZARFINDA ORTALAMA 3800 KM YOL KATEDİLDİ KARS İLÇE VE KÖYLERİNDEN TOPLAM 227 OYUN ARAŞTIRILDI TÜM İLÇE VE KÖYLERDE ORTAK OLARAK OYNANAN TOPLAM 83 OYUN DERLENDİ

4 ÇODOMİK ŞENLİĞİNDE OYNATILACAK OYUNLAR
LİSELER İÇİN 9 TAŞ TOMBİK (7 KULE) ÇOBAN KALESİ KOZAYI KUR GEL BENİ VUR TREN YARIŞI ZİNCİR KOPARMA

5 ORTAOKULLAR İÇİN 9 TAŞ TOMBİK (7 KULE) ÇOBAN KALESİ KOZAYI KUR GEL BENİ VUR ZİNCİR KOPARMA TREN YARIŞI

6 İLKOKULLAR YAĞ SATARIM BAL SATARIM 9 TAŞ MENDİL KAPMACA

7 9 TAŞ OYUNU YÖRE KARS GENELİ

8 OYUN ALANI

9 OYNANDIĞI YER: KARS GENELİ KAYNAK KİŞİLER: TÜM KATILIMCILAR
OYUNUN ADI: DOKUZTAŞ OYNANDIĞI YER: KARS GENELİ KAYNAK KİŞİLER: TÜM KATILIMCILAR KAÇ KİŞİYLE OYNANIR: 2 OYUN TAHTASI: İç içe girmiş üç karenin kenarlarının tek bir çizgiye birleştirilmesiyle oluşturulur. Bazı köylerde (Halefoğlu) köşelerin de birleştirildiği görülür. Ancak genel olarak kenarlar birleştirilir. OYUNUN OYNANIŞ ŞEKLİ: Oyunun belli bir tahtası yoktur. Her türlü düz yere oyunun şekli çizilerek oynanabilir. Oyun iki kişi arasında oynanır. İki oyuncu da kendilerine ait renkte taşları(siyah-beyaz, kırmız-mavi vb.) alır. Her iki oyuncunun da dokuz taşı vardır. Oyun alanına ilk taşı koymak az da olsa bir avantaj sağlamaktadır. Bu yüzden ilk taşı kimin koyacağına dair bir kura çekimi yapılabilir. İlk oyuncu taşı koyar sonra rakibi koyar. Bu şekilde bir o, bir öteki şeklinde dokuz taş da oyun alanına konur. Taş alırken rakibin çizgi halinde sıralayabileceği, hareket edebileceği veya bizi engelleyen taşları alarak oyununu bozarız.

10 Taş alırken rakibin üç tane yanyana sıralı haldeki taşlarını alamayız
Taş alırken rakibin üç tane yanyana sıralı haldeki taşlarını alamayız. Sıraladığımız taşların sırasını bozup hamle hakkı tekrar bize geldiğinde tekrar dizerekte rakipten taş alabiliriz. Dokuz Taş Oyunu strateji üreterek oynayabileceğimiz bir oyun. Oyunda üç temel hareket tarzı vardır; rakibin taşlarını sıkıştırarak hareketsiz bırakmaya çalışmak, sıra yapabilecek tuzaklar kurmak ve oyun alanındaki değerli yerleri ele geçirmek. Taşları hareketsiz kalan oyuncu belli bir taşı oynatmaya mecbur kalır ve rakibin sizin taşlarınızı sıralayabileceğiniz yere hamle yapmasını sağlayabilirsiniz. Taşlarımızı belli yerlere getirip rakibin yanlış hamleleri sonucu sıra yapabiliriz. Çizgilerin birleştiği orta noktaları tutmakta daha çok hareket seçeneği sunacağından oyunda avantaj sağlayabilir. Dokuz Taş Oyunu ile en son iki taşı kalan oyunu kaybeder.

11 ÇOBAN KALESİ

12 OYUNUN ADI: ÇOBAN KALESİ
OYNANDIĞI YER: MERKEZ - OCAKLI KÖYÜ, HACIVELİ KÖYÜ(ÜÇTAŞ), KAĞIZMAN- ORTAKÖY, TUNÇKÖY(ÖLÜ TAŞI) SELİM- Gürbüzler(ÇEVRİ GU) DİGOR- Kürt bovlingi KAYNAK KİŞİLER: Kağızman: Ortaköy: Mahmut Kırbaş – Tunckaya:Doğan Çay Merkez: Ocaklı: Emrullah Yağcı – Hacıveli:İlhan Aksoy, İsmet Daşdan Selim: Gürbüzler: Alaaddin Günsünler, Hamit Aydoğdu KAÇ KİŞİYLE OYNANIR: 4-6-8 OYNANIŞ ŞEKLİ: Kişi sayısına göre eşit iki takım ayrılır. Genelde üç kişilik iki takım şeklinde oynanır ancak sayı artabilir. Her iki takımda karşılıklı olarak belli bir mesafe bırakarak dik şekilde koyulabilecek üç taşı yere diker. Daha sonra her oyuncu sırayla kendi elindeki atma taşlarıyla karşı tarafın kalelerini yıkmaya çalışır. Rakip takımın üç taşını da deviren takım oyunu kazanır. Kazanan takım oyuncuları ceza olarak rakip takımın yıkılan taşlarından başlayarak kendi kalelerine kadar rakip oyuncuların sırtlarına biner. Oyun bu şekilde devam eder. Şenlikte ise ceza yoktur galibiyet vardır. 5 setin 3 ünü alan takım oyunu kazanır.

13 TREN YARIŞI

14

15

16

17

18

19 KOZAYI KUR GEL BENİ VUR

20 OYUNUN ADI: KOZAYI KUR GEL BENİ VUR
OYNANDIĞI YER: SELİM - BÖLÜKBAŞI KAYNAK KİŞİ: MUSTAFA VATANGÜL OYUNCU SAYISI: 5 OYNANIŞ ŞEKLİ: Her oyuncunun bir sal (düz) taşı vardır. Her takımın 1. oyuncuları toplanarak oyuna başlarlar. Hakemin belirleyeceği bir mesafeden yine hakemin çizdiği yatay bir çizgiye taşlar atılır. Çizgiye en uzak taşın sahibi ebe, en yakın atan oyuncu ise ilk atıcı olur sıralamada yakınlık yada uzaklığa göre belirlenir. Ebe oyunda kullanılacak kozayı (teneke kutu) oyuncuların toplandığı başlama çizgisinden 8 metre uzağa, belirlenen bir noktaya koyar . Oyuncular bu çizginin arkasından ebenin diktiği kozayı kendi taşlarıyla vurmaya çalışırlar. Örneğin üç oyuncu attı vuramadı dördüncü oyuncu vurdu. Ebe hemen koşup kozayı eski yerine getirmeye çalışır . Bu sırada diğer oyuncularda hemen koşup taşlarını ayaklarının üzerine alıp havaya atarak elleriyle yakalamaya çalışırlar. Taşını yakalayan oyuncu artık dokunulmazdır . Eğer bu süre zarfında kozasını yerine koyan ebe , taşı yakalayamayan oyunculardan birine dokunursa ebe o oyuncu olur. Puanlama ise şöyledir ; Kozayı vuran oyuncu 2 puan alır. Taşı alıp yerine ebelenmeden giden oyuncu 1 puan alır . Ebelenen oyuncu 1 puan kaybeder Oyun başlangıcında ebe olan oyuncuya herhangi bir puan verilmez. 10 puana ulaşan oyuncu o turun galibi olur . Daha sonra 2. oyuncular toplanır oyun devam eder. 5. oyuncularda oyunlarını oynadıktan sonra puanlar toplanır ve galip takım belirlenir. Puan eşitliği durumunda ebe belirleme yöntemiyle galip belirlenir.

21 ZİNCİR KOPARMA

22 OYUNDA 5 ER KİŞİLİK 2 GRUP VARDIR
GRUPLARDAKİ OYUNCULAR BİRBİRLERİNE SIKICA SARILIRLAR GRUPLARDAKİ 1. OYUNCULAR KARŞILIKLI KISA BİR HALATIN UCUNDAN TUTARLAR AMAÇ HALATI VE BİRBİRİNİ BIRAKMADAN RAKİP TAKIMI ÇEKİP ÇİZGİYİ AŞMAKTIR. EĞER BİRİNCİ OYUNCULARDA KOPMA OLURSA HALATIN KİMİN ELİNDE KALDIĞINA BAKILIR HALATI BIRAKAN TAKIM OYUNU KAYBEDER.

23 TOMBİK 7 KULE

24

25 1. Saha ölçüleri: Oyunun saha ölçüleri 40 m x 20 m veya 28 m x15 m ebadında dikdörtgen olmalıdır.
2. Yasak bölge: Sahanın tam ortasında 3,60 m çapında, ortasında tombik taşlarının dizileceği 30cm x 30 cm ölçülerinde kare alan bulunan dairedir. Bu alana oyun başladığında ebe olan takım oyuncuları giremez. 3. . Atış çizgisi: 3,60 m çapındaki dairenin merkezinin 7 m uzağında, dip çizgi tarafında, 2 m uzunluğunda 5 cm kalınlığında atış çizgisi olacaktır. 4. 4. Bir takım en fazla 10 oyuncu ( 6 asil 4 yedek olmak üzere), bir geleneksel oyun lideri, bir yardımcı geleneksel oyun liderinden oluşur. Oyun her biri 6 oyuncudan oluşan iki takım arasında oynanır. Oyuncuların 3’ü erkek 3’ü 5- Hücum süresi 1 dakikadır . Savunma oyuncularının rakip takıma attıkları her isabetli atış sonrası sonrası süre yeniden başlar

26 MENDİL KAPMACA

27

28 OYUN ALANI 1. Oyun Alanı: Bu oyun açık alanda veya kapalı spor salonlarında oynanabilir. Oyun alanının yüzeyi, düz olmak kaydıyla parke, çim veya toprak olabilir. 2. Saha ölçüleri: Oyunun saha ölçüleri 40 m x 20 m veya 28 m x 15m ebadında dikdörtgen olmalıdır. 3. Tarafsız Bölge: Sahanın tam ortasında 3,60m çapında, mendil hakeminin mendili tutacağı, “tarafsız bölge” olarak adlandırılan bir daire vardır. Tarafsız bölgede oyuncuların birbirlerini ebelemeleri, birbirlerine ve hakeme dokunmaları yasaktır. Tarafsız bölgede mendili alan oyuncu dokunulmazdır, rakip oyuncu bu alanda mendili alan oyuncuya dokunursa elenir. Aynı şekilde hakeme dokunan oyuncuda elenir. 4. Mendili alan oyuncu tarafsız bölgeyi terk etmeden ebelenemez, tarafsız bölge terk edildikten sonra ebelenebilir. Mendili alan oyuncunun ayaklarından birinin tarafsız bölgenin dışına çıkmış olması, alanı terk ettiği anlamına gelmez, terk etmiş sayılması için oyuncunun iki ayağının da alanın dışına çıkması gerekir. Oyuncu ayaklarından birini alanın dışına çıkararak aldatma yapabilir. Mendili alan oyuncu tarafsız bölgeyi terk ettiği anda, tarafsız bölge özelliğini kaybeder.

29 TAKIMLARIN OLUŞUMU: Takımlar küçükler ve yıldızlar kategorisinde, kız- erkek karma olarak oluşturulur. 2. Gençler ve büyükler (18 yaş üstü) kategorilerinde kız takımı ayrı, erkek takımı ayrı oluşturulur. 3. Bir takım en fazla 14 oyuncu ( 10 asil 4 yedek olmak üzere) , bir geleneksel oyun lideri, bir yardımcı geleneksel oyun liderinden oluşur. Oyun her biri on (10) oyuncudan oluşan iki takım arasında oynanır. 4. Takımlar en az on (10) oyuncuyla müsabakalara katılmak zorundadır. On (10) oyuncunun altında müsabakaya gelen takım hükmen mağlup sayılır. 5. Küçükler ve yıldızlarda 10 oyuncunun 5’i erkek 5’i kız olmak zorundadır. 6. Oyuncu değişiklikleri kız – erkek dengesi bozulmadan yapılır.

30 YAĞ SATARIM BAL SATARIM

31

32 TAKIMLARIN OLUŞUMU: 1. Takımlar küçükler ve yıldızlar kategorisinde kız- erkek karma olarak oluşturulur. 2. Karma takımlar 6 kız 6 erkek oyuncudan oluşur. 3. Bir takım en fazla 12 oyuncu (6 asil 6 yedek olmak üzere), bir geleneksel oyun lideri, bir yardımcı geleneksel oyun liderinden oluşur. Oyun her biri 6 asil oyuncudan oluşan iki takım arasında oynanır. Oyuncuların 6’sı yedektir. 3. Bir takımın yedek oyuncu sayısı 6 oyuncu ile sınırlandırılmıştır. Her takım bir set süresi içerisinde 6 oyuncu değiştirme hakkını istediği zaman kullanabilir. 4. Oyundan çıkan oyuncu set süresince tekrar oyuna giremez.

33 OYUN SÜRESİ: 1. Oyun üç set üzerinden oynanır. İki set alan takım maçı kazanır. Oyun süresiyle ilgili zaman kısıtlaması yoktur. Setlerdeki bir birlik beraberlik durumunda üçüncü setin başında tekrar “aldım verdim” sayışması yapılır. Sayışmayı kazanan takım müsabakaya başlar. 2. Her iki takımın, 1 sette 2 dakikalık birer mola hakkı vardır. Takım kaptanı veya geleneksel oyun lideri oyun durduğu esnada hakeme işaret ederek mola hakkını kullanabilir. 3. Set aralarındaki dinlenme süresi 5 dakikadır. 4. Maç öncesinde takımlara 15dakika ısınma süresi verilir.

34 1. Elinde mendil olan oyuncu, elindeki mendili sallayarak koşu yolunda sekerek turlamaya başlar. Diğer oyuncular ise, “yağ satarım bal satarım, ustam öldü ben satarım. Ustamın kürkü sarıdır, satsam on beş liradır. Zambak zumbak dön arkana iyi bak, zambak zumbak dön arkana iyi bak” şarkısını söylerler. 6. Oyuncu şarkı nakaratının bittiği andan itibaren iki tur içinde elindeki mendili rakip takım oyuncularından birinin arkasındaki mendil bırakma alanına (50 santimetrekarelik alan) bırakmak zorundadır. Nakarat bitmeden mendil bırakılırsa mendili bırakan takım bir sayı kaybeder. 7. Oyuncu iki tur koştuktan sonra elindeki mendili hala bırakamamışsa ve koşmaya devam ediyorsa takımı bir sayı kaybeder. Oyun sırası rakip takıma geçer. Baş hakem oyuncuların tur sayılarını sesle ve el işaretiyle gösterir. 8. Oyun devam ederken arkasına mendil bırakılan oyuncuyu takım arkadaşları uyarabilir.

35 9. Oyuncu bilinçli olarak koşmayarak beklerse, oyunu ağırlaştırırsa hakem tarafından uyarılır. Oyuncu uyarıya rağmen aynı davranışları sergilerse hakem oyunu durdurur, rakip takıma bir sayı verir. Oyun rakip takımın oyuncusuyla devam eder. 10. Mendili rakip oyunculardan birisinin arkasına bırakan oyuncu, iki tur koştuktan sonra yerine döner veya rakip oyuncu mendili fark edinceye kadar diğer oyunculara mendil bırakıyormuş gibi aldatma yapabilir. Bu şekilde en az iki turu tamamlayıp yerine geçebilir 11. Oyuncu mendilin bırakıldığını fark ederek mendili bırakan oyuncuyu iki turu tamamlamadan koşu yolunu ihlal etmeden, ebelerse takımı bir puan kazanır. Ebeleyemez veya çizgi ihlali yaparsa rakip takım sayı kazanır. 12.Set içerisinde aynı oyuncuya birden fazla mendil bırakılabilir.

36 13. On iki oyuncunun da sırayla oynamasıyla bir set tamamlanmış olur
13. On iki oyuncunun da sırayla oynamasıyla bir set tamamlanmış olur. En fazla sayı alan takım seti kazanır. 14. Birinci sette çift numaralı oyuncu bölgelerinde oyuna başlayan takım oyuncuları tek numaralı oyuncu bölgelerine yerleşir ve set bir numaralı oyuncu bölgesinde oturan oyuncu ile başlar. 15. Sayılarda eşitlik olması durumunda oyuna sıradaki oyuncu ile devam edilir. Takımlardan birisi iki sayı farkla öne geçene kadar set devam eder. 16. Oyuna katılanlar oyun kurallarını bilmek ve kurallara uymak zorundadırlar. 17. Oyuna katılanlar sportmenliğe yakışır bir şekilde hakemlerin kararlarını tartışmaksızın kabul etmek zorundadırlar. 18. Oyunda istem dışı düşen oyuncular için düşene vurulmaz prensibi uygulanır. Ancak bu hak mendili bırakıp kaçan oyuncular için ve her sette birer defa uygulanır.

37 SERHAT KALKINMA AJANSI’NIN FİNANS SAĞLADIĞI BU PROJE, KARS MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ TARAFINDAN YÜRÜTÜLMEKTEDİR.

38 BİZİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ
İLETİŞİM NUMARALARIMIZ ALİ KASIM BULUT : KADER GÜMÜŞ :


"ÇOCUKLARIMIZ DEDELERİNİN OYUNLARIYLA MİRASLARINA KAVUŞUYOR" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları