Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Türkiye’deki Öğrencilerin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıları ve Oyun Tercihleri: ODTÜ ve Gazi Üniversitesi Öğrencileri Arası Karşılaştırmalı Bir Çalışma.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Türkiye’deki Öğrencilerin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıları ve Oyun Tercihleri: ODTÜ ve Gazi Üniversitesi Öğrencileri Arası Karşılaştırmalı Bir Çalışma."— Sunum transkripti:

1 Türkiye’deki Öğrencilerin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıları ve Oyun Tercihleri: ODTÜ ve Gazi Üniversitesi Öğrencileri Arası Karşılaştırmalı Bir Çalışma Pınar Onay Durdu, ODTÜ Dr. Aslıhan Hotomaroğlu, Gazi Üniversitesi Y.Doç.Dr. Kürşat Çağıltay, ODTÜ 20 Mayıs 2004

2 Çalışmanın Amacı Araştırma soruları: Türkiye’deki öğrencilerin oyun tercihleri nelerdir? Öğrenciler neden bilgisayar oyunlarını tercih etmektedirler? Oyun oynamalarını ve oyun tercihlerini belirleyen nedenler nelerdir? Cinsiyetin oyun oynama ve oyun tercihlerine etkisi var mıdır?

3 Çalışmanın Teorik Çerçevesi Oyun oynama sıklığı ile ilgili araştırmalar Oyun oynama sıklığı ile ilgili araştırmalar ortalama oyun oynama süresi haftada 4,2 saat (Funk, 1993) katılımcıların çoğunluğu düzenli olarak ya da en azından günlük olarak oyun oynamaktadırlar. (Fromme,2003) beşinci ve sekizinci sınıflar arasında oyun oynama süreleri; sekizinci sınıfdaki öğrencilerin diğerlerine göre bilişsel açıdan daha gelişmiş olmaları nedeniyle artma göstermektedir. (Sherry and de Souza, 2003) Ortalama oyun oynama süresi çocukların yaşına göre farklılık gösterebilmektedir  Ortalama oyun oynama süresi çocukların yaşına göre farklılık gösterebilmektedir.

4 Çalışmanın Teorik Çerçevesi Cinsiyetin oyun oynama üzerine etkileri ile ilgili araştırmalar Cinsiyetin oyun oynama üzerine etkileri ile ilgili araştırmalar Erkekler bilgisayarları oyun oynamak ya da programla için tercih ederken, kadınlar bilgisayarları araç olarak kullanmayı tercih etmektedirler (Cassell, Jenkins, 1998). Erkek ve kadınlar arasında oyun oynama sürelerinde erkeklerin daha fazla oynadıkları yönünde farklılıklar gözlenmektedir (Sherry, Holmstrom, Binns, Greenberg and Lachlan, 2003)

5 Çalışmanın Teorik Çerçevesi Cinsiyetin oyun tercihleri üzerine etkileri ile ilgili araştırmalar Cinsiyetin oyun tercihleri üzerine etkileri ile ilgili araştırmalar “kadınlar daha çok kendi hayatlarına uygulayabilecekleri duygusal ve sosyal olarak keşifler yapabildikleri deneyimler isterler” (Beato, 1997, p.54). erkekler dövüş, shooter, spor, FRP, aksiyon/serüven oyun türlerini tercih ederken; kadınlar klasik oyun tahtası, oyun kağıdı/zar, bilgi yarışması ve bulmaca oyun türlerini tercih etmektedirler (Sherry, Holmstrom, Binns, Greenberg and Lachlan, 2003 ). Erkeklerin en çok tercih ettikleri oyun türleri aksiyon ve dövüş türleri iken platform oyunları kızların en çok tercih ettikleri oyun türü olarak ortaya çıkmaktadır. (Fromme, 2003)

6 Çalışmanın Teorik Çerçevesi İnsanların neden oyun oynadıkları ile ilgili video oyun araştırmaları İnsanların neden oyun oynadıkları ile ilgili video oyun araştırmaları düşsel ortamlar, kontrol, meydan okuma ve merak gibi dört ana neden (Malone, 1988). “rekabet, meydan okuma, sosyal iletişim, çeşitlilik, canlandırıcı etki ve düşsel ortamlar” ı içeren altı boyut (Sherry and Lucas, 2001, p.10).

7 Yöntem Betimsel çalışma Betimsel çalışma nicel veri analizine dayalı araştırma sorularını incelemeye yönelik yapılmış betimsel bir çalışma Örneklem Örneklem ODTÜ IS100 “Introduction to Information Technologies and Applications” bahar yarı yılı  225 öğrenci Gazi Üniversitesi ENF 101 “Temel Bilgi Teknolojisi Kullanımı” bahar yarı yılı  271 öğrenci

8 Yöntem Veri toplama aracı Veri toplama aracı Öğrencilerin Bilgisayar Oyun Türlerine Yönelik Tercihlerini ve Bunların Nedenlerini Belirleme Anketi  Sherry ve Lucas (2001)’ın “Video game uses and gratifications as predictors of use and game preference” çalışması  Can (2003)’ın “Perceptions of prospective computer teachers toward the use of computer games with educational features in education” çalışması Pilot çalışmanın geçerlilik katsayısı = 0,80

9 Sonuçlar - Bilgisayar oyunu oynama ODTÜ (225) Gazi Üniversitesi (271) Oyun oynayanların sayısı 61 (%27,1)140 (%51) Ortalama bilgisayar oynama süreleri Haftada 5,66 saat %25,8’i haftada 1 gün %10,3’ü haftada 2 gün %4,8 ‘i hergün Oyun oynamama nedenleri 1. nedenİlgilenmiyorum (%37,3) 2. nedenVakit kaybı (%37,8 )Vakit kaybı (%22,4 ) 3. nedenZamanım yok (%25,8)Zamanım yok (%17,8)

10 Sonuçlar : Bilgisayar oyun türü tercihleri Oyun Türleri Hareket/Serüven Atari oyunları Oyun kağıdı/ Zar Klasik oyun tahtası oyunları FRP (Fantasy Role Playing) Dövüş Bulmaca Bilgi yarışması (Quiz) Yarış Shooter SIM (Simulasyon) Spor Strateji ODTÜ (61) Gazi Üniversitesi (140) 1. TercihStratejiHareket 2. TercihYarış 3. Tercih Bilgi yarışması Strateji

11 Sonuçlar : Bilgisayar oyun teması tercihleri Oyun Temaları Serüven Takip Kurtarma Kaçış İntikam Keşif Sevgi Kurban Başkalaşım (metamorphosis) İyi – Kötü ODTÜ (61) Gazi Üniversitesi (140) 1. TercihSerüven 2. TercihKeşif

12 Sonuçlar : Bilgisayar oyun oynama nedenleri Oyun oynama nedenleri Rekabet Meydan okuma Sosyal iletişim Stres atma Düşsel ortamlar( fantezi) Canlandırıcı etki Stres atma

13 Oyun oynama ile ilişkin olan faktörler Cinsiyet ve oyun oynama ODTÜ Gazi Üniversitesi Oyun oynayan sayısı Kadın 14 (124katılımcı)28 (93 katılımcı) Erkek 47 (98 katılımcı)112 (178 katılımcı) Oyun türü tercihleri Kadın oyun kağıdı/zar, bulmaca, bilgi yarışması, atari oyunları Fark yok Erkek strateji, araba yarışı, shooter veya hareket/serüven oyunları Oyun tema tercihleri Kadın keşif Fark yok Erkek serüven Oyun oynama nedenleri Kadın Fark yok Erkek

14 Oyun oynama ile ilişkin olan faktörler ODTÜ Gazi Üniversitesi Aylık gelir ve oyun oynama Anlamlı bir fark yok Kendi bilgisayarına sahip olma ve oyun oynama Var% 59% 37 Yok% 41%63

15 Tartışma ve Sonuç ODTÜ’deki katılımcılardan yarısından azı oyun oynarken; Gazi’deki katılımcıların neredeyse yarısı oyun oynamaktadırlar. ODTÜ’deki katılımcılar arasında ortalama oyun oynama süresi haftada ortalama beş saat olarak bulunurken, Gazi’deki katılımcıların oyun oynama süresi de hafta bir, iki ya da hergun olacak sekilde düzenli şekildedir En çok tercih edilen oyun türleri her iki üniversitedeki ögrenciler arasında pek fark göstermemekde ve strateji,yarış ve hareket oyun türleri olarak belirlenmektedir. Serüven ve keşif temaları her iki okulda da en çok tercih edilen temalar olarak belirmektedir. Her iki okulda da oyun oynama nedeni olarak “stres atma” tanımlanmaktadır.

16 Tartışma ve Sonuç ODTÜ’deki katılımcılar arasında cinsiyet oyun oynama ve oyun türü tercihlerinde farklılık yaratırken, Gazi’deki katılımcılar arasında oyun oynayan kadın sayısı az olmasına rağmen bu oyun türü tercihlerinde bir fark yaratmamaktadır. Aylık gelirin bilgisayar oynama üzerine etkisi ile ilgili anlamlı bir fark yarattığına dair bir bulgu bulunmamaktadır. Kendi bilgisayarına sahip olma ODTÜ’deki katılımcılar arasında anlamlı bir fark yaratırken Gazi’deki katılımcılar arasında böyle bir fark gözlenmemektedir.

17 SORULARINIZ ?


"Türkiye’deki Öğrencilerin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıları ve Oyun Tercihleri: ODTÜ ve Gazi Üniversitesi Öğrencileri Arası Karşılaştırmalı Bir Çalışma." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları