Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ,TASARIMI VE HAZIRLANMASI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ,TASARIMI VE HAZIRLANMASI."— Sunum transkripti:

1 ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ,TASARIMI VE HAZIRLANMASI

2  Öğretim Materyali  Öğretim Materyali Neden Gereklidir?  Öğretim Materyali Her Zaman Yararlı mıdır?  Öğretim Materyalinin Seçim Süreci  Öğretim Materyali Edinme  Materyal Tasarımında Uygulanacak Ölçütler  Materyal Hazırlama İlkeleri  Görsel Tasarımın Amaçları  Görsel Materyallerin Tasarlanma Süreci Görsel ve Sözel Tasarım Unsurları Biçimsel Tasarım Unsurları Tasarımda Düzenlemeler Bu ders…

3 Farklı araçlarla sunulan bilgiler, mesajlar ve malzemeler. Öğretim Materyali Bazı öğretim ortamlarında öğretimi destekleyici amaçla, bazı ortamlarda öğretmen rolü üstlenerek içeriği doğrudan öğrencilere aktarmaktadır.

4        Öğretim Materyali Neden Gereklidir?   %10 %20 %30 %50 %70 %90  Çoklu öğrenme ortamı sağlar.

5 Neden Gereklidir?  Öğrencilerin bireysel gereksinimlerinin karşılanmasına yardımcı olur.  Dikkat çeker ve hatırlamayı kolaylaştırır.  Soyut kavramları somutlaştırır.  Zamandan tasarruf sağlar.  İçeriğin birbiriyle ilişkilendirilmesinde kolaylık sağlar.  Tekrar tekrar kullanılabilir.

6 Her Zaman Yararlı mıdır?  Öğrencileri daha az düşünmeye yönlendirebilir.  Dilin kullanımını azaltabilir.  Aracın elde edilmesi pahalı olabilir.  İstenilen her aracı anında etkili bir şekilde kullanmak için gerekli zaman ve hazırlık yeterli olmayabilir.  Bazı araçların kullanımında ilgi çabuk dağılabilir.

7 Öğretim Materyali Seçim Süreci  Gerçekleştirilmesi planlanan öğrenme etkinliğine uygun bir yöntemin seçilmesi  Yöntemin uygulanmasına elverişli bir araç biçiminin (format) seçilmesi  Seçilen araç biçimine uyumlu materyallerin seçilmesi, değiştirilmesi ve tasarımı

8 Öğretim Materyali Edinme  Varolan materyalin seçilmesi  Varolan materyalin değiştirilerek kullanıma hazır hale getirilmesi  Yeni materyallerin tasarlanması

9 Tasarımda Uygulanacak Ölçütler Öğretim Amacı Hedef Kitle Maliyet Uzmanlık Malzeme Bina-Donanım Zaman Öğrencilerin ne öğrenmesi istenmektedir? Öğrenenlerin özellikleri nelerdir? Yeterli bir bütçe var mı? Gerekli uzmanlığa sahip misiniz? Gerekli ve yeterli malzemeniz var mı? Materyalin kullanılacağı ortam uygun mu? Gerekli zamanı ayırabilecek durumda mısınız?

10 Materyal Hazırlama İlkeleri  Basit, sade ve anlaşılabilir olmalıdır.  Dersin amaç ve davranışlarına uygun hazırlanmalıdır.  Önemli ve özet bilgilerle donatılmalıdır.  Görsel özellikler önemli noktalarını vurgulama amacıyla kullanılmalıdır.  Kullanılan yazılı metinler, görsel-işitsel öğeler, öğrencinin özelliklerine uygun olmalıdır.  Gerçek hayatla tutarlılık göstermelidir.

11  Öğrenciye alıştırma ve uygulama imkanı sağlamalıdır.  Her öğrencinin erişimine ve kullanımına açık olmalıdır.  Öğretmenler kadar öğrencilerin de kullanabileceği düzeyde olmalıdır.  Tekrar kullanılabileceği için dayanıklı olmalıdır.  Gerektiğinde kolaylıkla geliştirilebilir ve güncelleştirilebilir olmalıdır. Materyal Hazırlama İlkeleri_2

12 Herhangi bir görsel öğenin görme duyumuz tarafından algılanması öğrenmenin gerçekleşeceği anlamına gelmez! Görsel öğenin doğru bir şekilde anlaşılması ve yorumlanmasında öğrencilere rehberlik edilmelidir. Dikkat Edelim!

13 Görsel Tasarımın Amaçları  Okunaklılığın sağlanması  Verilmek istenen mesajı yorumlamaya harcanan emeğin miktarının en aza indirgenmesi  İzleyenlerin etkin katılımının sağlanması  Verilmek istenen mesajın en can alıcı kısmına odaklanılmasının sağlanması

14 Görsel tasarım unsurları Biçimsel tasarım unsurları Görsel-sözel unsurların düzenlenmesi Görsel-sözel unsurların düzenlenmesi Tasarlanma Süreci

15 Görsel Tasarım Unsurları Görsel Unsurlar Çekicilik Katan Unsurlar Sözel Unsurlar Gerçekçi Şematik Benzeşik Boşluklar Harf Boyutu Renk Büyük Harf Stil Sayısı Yazı Tipi Etkileşimli Dokunulabilir Dikkat Çekici

16 Görsel Unsurlar- Gerçekçi  Üzerinde durulan gerçek nesneyi gösterirler.

17  Bir kavramı veya konuyu açıklamak için o kavrama benzer başka bir kavramla ilgili bir şeyi gösterirler. Görsel Unsurlar- Benzeşik

18  Kavramlar arasındaki ilişkileri gösterirler. Görsel Unsurlar- Şematik

19  Öğretim amaçlı materyallerde süslü ve tırnaklı yazı tipleri ( Times New Roman, Book Antiqua, Georgia gibi) yerine, “düz ve tırnaksız yazı” tipleri (Arial, Verdana, Trebuchet MS gibi) kullanılmalıdır.  Uygun yazı tipi seçiminin amacı yazıların kolay okunabilir olmasıdır. Sözel Unsurlar- Yazı Tipi

20 ikiden fazla  Bir görselde veya arka arkaya kullanılacak bir grup görselde ikiden fazla yazı tipi kullanılmamalıdır.  Vurgulamalar için farklı biçimlere yer verilmeli ancak en fazla dört çeşit ile sınırlandırılmalıdır.  “Kalın, yatık, altı çizili ve yazı boyutu” gibi dikkat çekmek için kullanan stiller, en fazla dört çeşit ile sınırlandırılmalıdır. Sözel Unsurlar- Stil Sayısı

21 Bir metinde yazıların okunabilir olmalarını sağlamak için yalnızca küçük harf ve sadece gerekli yerlerde büyük harf kullanılmalıdır Sözel Unsurlar- BÜYÜK HARF BİR METİNDE YAZILARIN EN İYİ DERECEDE OKUNURLUĞUNU SAĞLAMAK İÇİN KÜÇÜK HARFLER KULLANILMALIDIR. BÜYÜK HARFLERİN BOYUTLARI AYNI OLDUĞU İÇİN GÖZÜN AYIRT ETME GÜCÜ AZALMAKTA VE BU NEDENLE OKUMA HIZI DÜŞMEKTEDİR.

22 Sözel Unsurlar- Renk  Metni okunaklı hale getirmek ve dikkat çekmek için harflerin rengi arka planın rengiyle zıt renkte olmalıdır. Sarı Zemin Siyah Yazı Beyaz Zemin Kırmızı Yazı Mavi Zemin Beyaz Yazı Siyah Zemin Beyaz Yazı Beyaz Zemin Siyah Yazı Beyaz Zemin Yeşil Yazı

23  Hazırlanan metnin uzak mesafeden okunabilir olması için yeterince büyük punto kullanılması gerekir. Sözel Unsurlar- Harf Boyutu  Hazırlanan metnin uzak mesafeden okunabilir olması için yeterince büyük punto kullanılması gerekir.

24 Sözel Unsurlar- Boşluklar H a r f l e r i n A r a s ın d ak iBo ş lu k la r Harflerin çok yakın olmamasına dikkat edilmeli ve bütün harfler arasında eşit düzeyde boşluklar bırakılmalıdır. Satırların Arasındaki Boşluklar Okumayı kolaylaştırması ve zorlaştırması açısından satırlar arasında gerektiği kadar boşluk bırakılmalıdır.

25  Satırlar birbirlerine çok yakınsa belirli uzaklıktan net olarak okunamazlar.  Satırlar arasında çok boşluk bırakılırsa birbirinden kopuk görünürler. Sözel Unsurlar- Boşluklar

26 Çekicilik Katan (Destekleyici) Unsurlar Dikkat ÇekicilikDokunulabilirlikEtkileşimlilik

27 Biçimsel Tasarım Unsurları Hizalama Şekil Denge Biçem Renk Düzeni

28 Biçimsel Tasarım Unsurları-Hizalama  Öğretim materyalindeki öğelerin belirli bir düzen içinde hizalanması, materyalin anlaşırlığını kolaylaştırır.  Bireyler, dikey ya da yatay olarak hizalanan öğeleri daha düzenli olarak algılarlar ve düzenli bilgileri daha kolay öğrenir ve hatırlarlar.

29

30  Görsel ve sözel unsurları düzenlerken onları izleyiciye tanıdık gelen bir şekle sokmak dikkati en az çabayla materyale çekmeyi sağlayacaktır. Biçimsel Tasarım Unsurları-Şekil

31 Biçimsel Tasarım Unsurları-Denge  Denge, hazırlanan görselde yer alan tüm öğelerin eşit biçimde yüzeye dağıtılmasıdır.  İstenilen amaca yönelik olarak objelerin bütününe yerleşimi ile denge veya dengesizlik yaratılabilir.

32 Simetrik Denge Simetrik Olmayan Denge Dengenin Olmadığı Durum

33  Hedef kitlenin özelliklerine uygun biçem seçilmesi gereklidir.  Bir yaş grubuna hitap edilen bir ortamda kullanılacak yazı tipi, resim türleri vb. diğer öğeler, bir yetişkin grubuna yönelik bir materyalde farklı olabilecektir. Biçimsel Tasarım Unsurları- Biçimlendirme

34  Görüntünün gerçekliğini arttırma  Eşitlik ve farklılıkları vurgulamak  Önemli veya ayrıntı bilgileri vurgulamak  İstenilen duygusal etkiyi yaratmak Biçimsel Tasarım Unsurları-Renk Düzeni

35 Görsel ve Sözel Öğelerin Düzenlenmesi Yakınlık Yönlendiriciler Uyumluluk

36 Görsel-Sözel Öğelerin Düzenlenmesi-Yakınlık  Birbiriyle ilgili öğeler birbirine yakınlaştırılmalı, birbirinden farklı mesajlar veren kavram ve öğeler de birbirlerinden uzaklaştırılmalıdır.

37  Materyalin belli bir sıra izleyerek kullanılması ya da belli yerlere dikkat edilmesi istendiğinde çeşitli yönlendiriciler kullanılarak dikkati istenilen bölgeye çekmek mümkündür. Görsel-Sözel Öğelerin Düzenlenmesi- Yönlendiriciler

38  Aynı yapısal özelliklerin kullanımı  Hazırlanan bir sunum materyalinde başlıklar düzeylerine göre düzenlenmeli  her bir düzey başlık için kullanılan renk, yazı boyutu ve yazı tipi gibi özellikler, sunu materyali boyunca bütün başlıklarda aynı şekilde kullanılmalı Görsel-Sözel Öğelerin Düzenlenmesi- Uyumluluk

39 Çalışma Kaynakları  Kabakçı, I. “Öğretim Materyallerinin Seçimi ve Tasarımı”, Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Anadolu Üniversitesi Yayınları, (4. Bölüm).  Seferoğlu, S. Sadi. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: PegemA Yayıncılık (2. Bölüm)  Yanpar, Tuğba. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık (8. Bölüm)  Yalın, Halil İbrahim. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık (5.-6. ve 7. Bölümler)

40 Bir sonraki ders… ÖĞRETİMDE GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR


"ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ,TASARIMI VE HAZIRLANMASI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları