Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 1 NE KADAR OKUYORUZ? NİÇİN OKUMUYORUZ? NASIL OKURUZ SEMİNERİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 1 NE KADAR OKUYORUZ? NİÇİN OKUMUYORUZ? NASIL OKURUZ SEMİNERİ."— Sunum transkripti:

1 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 1 NE KADAR OKUYORUZ? NİÇİN OKUMUYORUZ? NASIL OKURUZ SEMİNERİ

2 OKUMANIN YAŞI YOKTUR

3 Bu söz genellikle büyükler için söylenir. Böyle algılandığı içinde çocuklarımızın okuma problemi yokmuş gibi düşünürüz.

4 Oysa Esas Problem çocukların okumaması veya çocuklara kitap okunmamasıdır.

5 OKUMA Kişinin bilgilenmesini, gelişmesini sağlayan bir eylemdir.

6 PEKİ BİZ OKUMA KONUSUNDA NERDEYİZ DÜNYA NEREDE

7 KİTAP OKUMA HAKKINDA BİLMEDİKLERİMİZ KİŞİ BAŞINA Norveç137 Dolar. Alman122 Dolar Belçika100 Dolar Avusturya100 Dolar Güney Kore39 Dolar İspanya’lı39 Dolar Dünya Ortalaması1,3 Dolar Türkiye0.45 Dolar

8 KİTAP OKUMAK İÇİN BİZİM AYIRDIĞIMIZ ZAMANIN; 300 katını bir Norveçli ayırıyor. 210 katını bir Amerika’lı ayırıyor. 87 katını bir İngiliz ayırıyor. 87 katını bir Japon ayırıyor. Dünya ortalaması bile bizim ayırdığımız zamandan 3 kat fazla..!

9 KİŞİ BAŞINA DÜŞEN KİTAP Bir yılda basılan kitap sayısına göre ; İsrail1169 kişiye bir kitap Almanya1022 kişiye bir kitap Japonya600 kişiye bir kitap Türkiye kişiye bir kitap

10 KAÇ KİŞİ GAZETE OKUYOR Bin NORVEÇ’liden 558 i Gazete okuyor. Bin JAPON’dan 557 i Gazete okuyor. Bin FİNLİ’den 445 i Gazete okuyor. Bin İSVEÇ’liden 430 i Gazete okuyor. Bin KOSTARİKA’lıdan 412 i Gazete okuyor. Bin ARJANTİN’liden 62 i Gazete okuyor Bin TÜRK’ten 61i Gazete okuyor. Bin ÇİN’liden 36i Gazete okuyor. Bin UKRAYNA’lıdan 3 i Gazete okuyor.

11 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 11

12 TÜRKİYE OKUMANIN NERESİNDE? Gençlerin %61’i hiç kitap okumuyor. Türkiye’nin genel nüfusa oranla kitap okuyanların sayısı 8/10.000’dir. İstanbul’dan daha az nüfusu olan İsveç’te 12 halk kütüphanesi vardır ve bu kütüphanelere kitap kayıtlıdır. Türkiye’de kültür bakanlığı’na bağlı 1226 kütüphanede kitap kayıtlıdır.

13 Ülkemizde, kütüphanelerdeki kitap sayısı itibari ile 7 kişiye 1 kitap düşmektedir. Bu rakam Fransa’da kişi başına 7, İsveç’te 10, Japonya’da 25’tir. Ülkemizde nüfusa oranla kişiye 1 kütüphane düşmektedir. Bunun yanında 95 kişiye bir kahvehane düştüğünü hemen hatırlatalım. ABD’de kişi başına tüketilen kağıt miktarı bir yılda 400 kg. iken Türkiye’de 20 kg’dir.

14 Ders kitapları dışında basılan kitap sayısı üzerinde yapılan bir araştırmanın ortalama sonucu şöyledir: Amerika Almanya İngiltere Fransa Brezilya Türkiye Günlük gazete trajlarına bakarsak; Almanya 33 milyon Amerika 63 milyon Japonya 68 milyon Türkiye’de ise 2 milyon civarındadır.

15 Almanya’ da kişi başına düşen günlük okuma süresi 23 dakikadan 18 dakikaya düşünce devlet adamları telaşlanmış ve çeşitli tedbirler almışlardır. Türkiye’ de ise bu oran sadece saniye olduğu halde ne endişe duyan ne de herhangi bir tedbir alan kimse var. Türkiye’ de halk kütüphanelerine 962 bin kişi üye olurken bu rakam İran’da 7 milyon, Fransa’da 16 milyon, Meksika’da ise 39 milyondur.

16 TÜRK HALKININ OKUMA YÜZDESİ Türk halkının %12’si okuma yazma bilmiyor. Halkın % 43’ü ilkokul, % 20’si lise, % 13’ ortaokul,% 7’si ise üniversite veya yüksekokul mezunu. Ders kitaplarını saymazsak 4 kişilik bir ailenin evine yılda ortalama 2 kitap bile girmiyor.

17 Kütüphaneler Genel Müdürlüğü kitap okuma sıralamasında ilk 10 ili şöyle sıraladı: Birinci sırada Gaziantep, ikinci Kütahya, üçüncü Denizli, dördüncü Afyon, beşinci Antalya, altıncı Mersin, yedinci Manisa sekizinci Konya, dokuzuncu Sivas ve onuncu sırada Aydın yer aldı. Ülkemizde en fazla kitabın istanbul'da bulunduğu, en az kitabınsa Iğdırda olduğu açıklandı. Okuma oranı en düşük il Yalova,kütüphanalarden en çok ödünç kitap alan ilin ise Kütahya olduğu kaydedildi.

18 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 18 ÜLKEMİZDEKİ EN ÜZÜCÜ OLAYLARDAN BİRTANESİ DE YILLARA GÖRE OKUMA ORANLARININ GİTTİKÇE DÜŞMESİDİR. BU NEDENLE;

19 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 19 GEL İ N B İ RL İ KTE OKUYALIM

20 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 20 ÇÜNKÜ…

21 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 21 ÇÜNKÜ…

22 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 22 ÇÜNKÜ…

23 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 23 ÇÜNKÜ…

24 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 24 ÇÜNKÜ…

25 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 25 ÇÜNKÜ…

26 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 26 ÇÜNKÜ…

27 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 27 ÇÜNKÜ…

28 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 28 ÇÜNKÜ…

29 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 29 ÇÜNKÜ… ÖĞRENCİLERİMİZİN GAZETE OKUMA ALIŞKANLIKLARI Evine hiç gazete alınmamakta Gazetenin hiçbir bölümünü okumuyor Spor ve magazin sayfaları Haber ve ekonomi Gazete ekleri

30 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 30 ÇÜNKÜ… Azerbaycan’ın nüfusunun 7 Milyon olduğunu Ülkemizin okuma kapasitesine sahip yaklaşık 52 Milyon insanımız olduğunu unutmayalım.

31 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 31 ÇÜNKÜ…  Ülkemizde kitap temel ihtiyaç maddelerinin sıralamasında 235 sırada yer almıştır.  Ülkemiz günde ortalama 3,5 - 4 saat ile dünyanın en fazla televizyon izlenen ülkesi olmuştur.  Ülkemizde yüksek öğrenim görenlerin oranı 1965 yılına göre 14 kat artmakla beraber yüksek öğrenim görenlerin okuma oranı 1965 yılına ait oranın altında kalmıştır.  Kişi başına günlük okuma alışkanlığımız ortalama 13 saniye iken televizyon izleme süremiz 3 saat 36 dakikadır. (Birleşmiş Milletler İnsani Gelişim Raporuna göre Kitap okuma oranında Türkiye 173 ülke arasında 86.sırada yer almaktadır.)

32 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 32 BİLİYOR MUSUNUZ ? Türkiye'de Okuma ve İzleme Oranları Dergi okuma Kitap okuma Gazete okuma Radyo dinleme TV izleme

33 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 33 BİLİYOR MUSUNUZ ? Okuma Alışkanlığı Kazandırma Oranları Okul öncesi İlköğretim 1-5 İlköğretim 6-8 Ortaöğretim

34 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 34

35 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 35

36 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 36 Yeni birşey öğrenmeden geçirdiğim bir günde, benim için güneşin doğmasında bir hayır yoktur! MEVLANA KİTAP OKUMANIN YARARLARI Okuma; düşünceyi besleyen, geliştiren ve çabuklaştıran ana kaynaklardan biridir. Bilgi dağarcığımızı ve kelime hazinemizi zenginleştirir. Anlama gücümüzü ve konuşma yeteneğimizi kuvvetlendirir. Genel kültürümüzü arttırır. Etkin ve etkili bir insan olmanın yollarını açar. Meslek hayatımızdaki başarı düzeyimizi yükseltir.

37 Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 37 Dünyaya bakış açımızı değiştirir. Toplumsal ilişkilerimizin kalitesini arttırır. Okul hayatındaki başarıları pekiştirir. Hayal gücümüzü geliştirir. Okumak haz duymaya, zihnimizi süslemeye, karar verme yeteneklerimizi geliştirmeye yarar.İnsanı olgunlaştırır,erdemli kılar. Kurnaz insanlar okumayı küçümserler. Basit insanlar ona hayran olurlar. Akıllı insanlar onu kullanırlar. BALZAC

38 OKUMANIN ÖNEMİ VE İŞLEVİ Gelişmiş ülkelerin karşılaştıkları okuma alışkanlığı sorununu, ciddî ve hızlı bir biçimde ele alarak çözümlemiş olmaları okumanın özellikle toplumsal önemini ortaya koymaktadır. Uzmanlar, okuma alışkanlığı ile ekonomik gelişme, güç, suç, okuldan ayrılma, işinde başarılı olma arasında çeşitli ilişkilerin varlığından söz etmektedirler.

39 Anne-babalar şimdi bu sorulara cevap arıyor. Çocuklarımızı nasıl eğiteceğiz? Kültürümüzü ona nasıl vereceğiz? Kahramanlarımızı ve değerlerimizi nasıl tanıtacağız? Eğlence ihtiyacını nasıl karşılayacağız? Çocuklar için hazırlanan kitapları onlara okumayan veya okutmayan kaç anne, çocuğa basit bilgiler dışında bir şeyler verebilir?

40 Okuma ciddiye alınmadığı sürece, çocuğun iyi yetiştirilemeyeceğini onlar da biliyor. Ancak pek çok anne-baba çocuğa hangi yaşta ne verileceğini bilmediğinden, seviyesinin üstünde bilgiler yükleyerek; onu okumadan, öğrenmeden ve bilgi edinmeden nefret ettiririm endişesi taşıyor. O halde anne-baba, öğretmen ve rehberlere düşen vazife, çocuğa kitap okumayı sevdirerek; doğru kitapları, doğru zamanda okutmaktır, diyebiliriz.

41 Okuma Alışkanlığı Nedir? Okuma alışkanlığı, kişilerin okumayı öğrendikten sonra bu eylemi zevkle yapmalarını sağlamak için kazanmaları gereken önemli bir beceridir.

42 Okuma Alışkanlığı Nedir? “Okuma alışkanlığı” kişinin bir gereksinim olarak algılaması sonucu okuma eylemini, yaşam boyu sürekli ve düzenli biçimde gerçekleştirmesidir.

43 Okuma alışkanlığı temelde örgün eğitim sisteminde kazanılan bir beceridir. Bir eğitim sisteminin üyeleri olan öğrenciler okul çağında iken bu beceriyi edinmemişler ise, yetişkinlik döneminde edinmeleri çok güç olur.

44 Okumanın alışkanlık hâline gelmesinde rol oynayan bir çok etken bulunmaktadır. Bunlar arasında en başta çocuğun ailesi, içinde yaşadığı toplum, okulu ve öğretmeni bulunmaktadır

45 KİTAP NE SAĞLAR? Kitaplar dilin kullanımını geliştirir ve yaşama tarzlarını öğretir. Çocuklar kitapla insanları tanıyıp değerlendirebilir. Roman ve hikâyelerin akışı içinde insanların davranışlarını tanır. Buradan hareketle, hangi davranışa sahip insanlarla dost olunacağını ve hangi davranışlardan da uzak durulacağını sezer hale gelir. Hayatla alâkalı problemleri ve onların çözümlerini kitaptan okuyan çocuk, kendi hayatında benzer bir problemle karşılaştığında ben bunun çözümünü biliyorum, der.

46 Kitap insana hayal kurmayı; insanları, tabiatı, canlıları sevmeyi öğretir. İcatlara ve teknolojiye merak uyandırır. İnsanın kâinattaki yerini ve görevini bildirir. Doğayı öğrenir. Kelime hazinesi genişler. Yalan söylemenin kötülüğünü, hırsızlığın, kavga ve savaşın çirkinliğini İnsanları sevme, Karşılıksız iyilik yapma,

47 cesaret, azim, mütevazilik, kendine hedef koyma, Fikir üretmeyi, Düşündüğünü ifade edebilmeyi, başarılı olmak için çalışma gibi değerleri, okuduğu kitaplardaki kahramanları taklit ederek kendiliğinden kazanır.

48 ÇOCUKLARI KİTAP OKUMAYA NASIL YÖNLENDİREBİLİRİZ?

49 AİLEDE  Anne-baba evde kitap okumalı ve çocuklar bunu görmeli.  Özel kitap okuma zamanları ayrılmalı.  Çocuğun bilgi kazanması ve bu bilgiyi kullanması teşvik edilmeli.  Ev ortamında çocukların bilgi birikimi ciddiye alınmalı ve desteklenmeli.  Çocuğun değer verdiği özel günlerinde ona kitap hediye edilmeli.

50  Evde her çocuk için kendisine ait bir kütüphane hazırlanmalı ve kitap okuması mükâfatlandırılmalı.  Çocuğun okuduğu kitabı başkalarına anlatma imkânı sağlanmalı.  Anne-baba kitaplardan edindikleri güzel bilgi ve değerleri çocukları ile paylaşmalı.  Büyük yazarların hayatlarından örnekler verilmeli, onlara hürmet artırılmalı.  Televizyon ve bilgisayar karşısında geçirilen zamanlar düzenlenmeli, bu konuda aşırılığa izin verilmemeli.

51  Günlük gazete, dergi ve süreli yayınlar takip edilerek çocukların merak hissi tahrik edilmeli ve alışkanlık kazandırılmalı.  Çocukların harçlıklarından kitaba para vermeleri teşvik edilmeli.  Kitap evleri ve kitap fuarları gezilerek çocukların buralara ısınmaları sağlanmalı.  Kitap okuma konusunda çocuklara baskı yapılmamalı.  Küçük çocuklara kitaplardan sevebilecekleri bölümler okunmalı.  Kitap okuyan çocukların eğitim süreci kolaylaşır.

52 OKULDA  Günlük programa okuma saatleri konulabilir. Kitap okuma yarışmaları düzenlenerek, çok okuyanlara mükâfat verilebilir. Öğretmen çocuğun okuduğu kitap hakkında onunla konuşmalı ve okuduklarını paylaşmalıdır. Kantinlerde kitap satılması da teşvik edilmelidir.

53  Sınıf kitaplıkları düzenlenerek her çocuğun kitaplıktan yararlanması sağlanmalıdır.  Okullarda kütüphane olmalı fakat kitaplar dolaplarda kilitli olarak tutulmamalı, çocuk kitapla daima haşir neşir olabilmelidir.  Yazarların imza günü düzenlenerek öğrencilerin ilgisi çekilebilir.

54 Sonuç olarak, uygun yollarla yaklaşılırsa her çocuk kitap okumayı sever. Ancak baskıyla çocuğa kitap okutulamaz. Okumayı sevdiremiyorsak, hiç olmazsa okumadan nefret ettirmeyelim. Çünkü okumadan nefret eden kişi, en uygun ortamda bile kitaba kolayca ısınamaz.


"Hazırlayan: Serkan EKMEKÇİ 1 NE KADAR OKUYORUZ? NİÇİN OKUMUYORUZ? NASIL OKURUZ SEMİNERİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları