Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

01.04.2015 ARİF DEDE 1 İLETİŞİM SEMİNERİ ARİF DEDE

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "01.04.2015 ARİF DEDE 1 İLETİŞİM SEMİNERİ ARİF DEDE"— Sunum transkripti:

1

2 ARİF DEDE 1 İLETİŞİM SEMİNERİ ARİF DEDE

3 ARİF DEDE 2 İLETİŞİM NEDİR?

4 ARİF DEDE 3 İLETİŞİM İNSANLARIN DUYGU VE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞMA SÜRECİ

5 ARİF DEDE 4 İletişim bir mesaj alışverişidir. İnsanların birbirlerini tanımaları, anlaşmaları; duyguların, düşüncelerin ve fikirlerin paylaşılması ile gerçekleşir.

6 ARİF DEDE 5 Geniş anlamda iletişim; Toplumsal yapının temelini oluşturan bir sistem, Örgütsel ve yönetsel yapının düzenli işleyişini sağlayan bir araç, Bireysel davranışları görüntüleyen ve etkileyen bir teknik olarak tanımlamak mümkündür. Dar anlamda iletişim ise, Bireylerarası düşünce, duygu ve bilgi alışverişi olarak tanımlanabilir.

7 ARİF DEDE 6 İLETİŞİM İÇİN EN AZ İKİ KİŞİ GEREKLİDİR

8 ARİF DEDE 7 İLETİŞİM SÜRECİ KaynakMesajKanalAlıcı Geri Bildirim Kim Ne SöylediHangi Yolla Kime Ne Etkisi Oldu? *** *** Gürültü ***

9 ARİF DEDE 8 GÖNDERİCİ (KAYNAK) MESAJ ( İLETİ) KANAL ALICI (HEDEF) TEK YÖNLÜ İLETİŞİM

10 ARİF DEDE 9 GÖNDERİCİ (KAYNAK) GÖNDERİCİ (KAYNAK) GÖNDERİCİ (KAYNAK) GÖNDERİCİ (KAYNAK) GÖNDERİCİ (KAYNAK) İKİ YÖNLÜ İLETİŞİM

11 ARİF DEDE 10 İLETİŞİMİ NELER ETKİLER? SES TONU KONUŞMA GÖRSEL ETKİ

12 ARİF DEDE 11

13 ARİF DEDE 12 İLETİŞİM TÜRLERİ Sözel İletişim Sözel İletişim Sözsüz İletişim Sözsüz İletişim  Beden Dili  Nesnel iletişim  Yazılı İletişim Kitle İletişim Kitle İletişim

14 ARİF DEDE 13 Etkili ve yenilikçi örgütlerin en önemli özelliklerinden biri de iyi bir iletişim sistemine sahip olmalarıdır. İletişimi iki grupta incelemek mümkündür : (1) Kişiler Arası iletişim (2) Yönetsel İletişim İLETİŞİMİN İKİ TÜRÜ

15 ARİF DEDE 14 İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ İletişimde ilk dakika önemlidir İletişimde ilk dakika önemlidir İletişim bilgi alış verişi değildir İletişim bilgi alış verişi değildir İletişim kişiye değil kişiyle yapılır İletişim kişiye değil kişiyle yapılır İletişim bir bütündür İletişim bir bütündür

16 ARİF DEDE 15 İNSAN İLİŞKİLERİNİ DÜZENLEYEN KURALLAR HUKUK KURALLARI DİN KURALLARI AHLAK VE GÖRGÜ KURALLARI GELENEK VE GÖRENEKLER KAMUOYU MODA

17 ARİF DEDE 16 İNSAN İLİŞKİLERİNİN TEMEL İLKELERİ Sevgi ve saygı Sevgi ve saygı Dostluk ve güven Dostluk ve güven İlgi ve hoşgörü İlgi ve hoşgörü Empati (eşduyum) Empati (eşduyum) Saydamlık (açıklık) Saydamlık (açıklık) Adalet Adalet

18 ARİF DEDE 17 NASIL BAŞARILI İLETİŞİM KURARIZ?

19 ARİF DEDE 18 BAŞARILI İLETİŞİM  mesaj açık, tam, net, anlaşılır  mesajı anlama çabası  kişilerin iletişim çabası  kaynağın inanılır olması  karşılıklı sevgi  kullanılan simgelerin bilinir olması

20 ARİF DEDE 19 BAŞARILI BİR İLETİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ -1 Kuvvetli iletişim becerisi Kuvvetli iletişim becerisi Güven verme ve inandırma becerisi Güven verme ve inandırma becerisi Güçlü kişilik Güçlü kişilik Genel kültür Genel kültür Takım oyuncusu olma Takım oyuncusu olma Yaratıcı olma Yaratıcı olma

21 ARİF DEDE 20 BAŞARILI BİR İLETİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ -2 Üretkenlik Üretkenlik Araştırmacı olma Araştırmacı olma Enerjik ve dinamik olma Enerjik ve dinamik olma Girişkenlik, olumlu ve sıcak diyalog kurabilme Girişkenlik, olumlu ve sıcak diyalog kurabilme İnisiyatif kullanabilme, problem çözme ve sorumluluk alma İnisiyatif kullanabilme, problem çözme ve sorumluluk alma

22 ARİF DEDE 21 BAŞARILI BİR İLETİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ -3 İstikrarlı, sağduyulu olma, insanlarla iyi geçinebilen toleranslı bir yapıda olma İstikrarlı, sağduyulu olma, insanlarla iyi geçinebilen toleranslı bir yapıda olma BAŞARILI İLETİŞİM = Kişisel Beceri + Deneyim + Kapasite+merak + Yatkınlık +Yaratıcılık BAŞARILI İLETİŞİM = Kişisel Beceri + Deneyim + Kapasite+merak + Yatkınlık +Yaratıcılık

23 ARİF DEDE 22 İYİ BİR DİNLEYECİ OLMAK İÇİN BEŞ İLKE 1- KONUŞMAYI KES Konuşurken dinleyemezsin. 2- KONUŞANI RAHATLAT Konuşan kendini özgür hissetsin. 3- KONUŞANA ONU DİNLEMEK İSTEDİĞİNİ BELLİ ET İlgilendiğini göster. dinlerken başka işle uğraşma. Anlamak için dinle, cevap hazırlamak için değil. 4- DİKKATİNİ KONUŞANA VER Bu amaçla kapıyı kapatmak uygun olur. 5- KONUŞANI ANLAMAYA ÇALIŞ Kendini onun yerine koy.

24 ARİF DEDE 23 Başarılı Bir İletişimde Dikkat Edilecek Noktalar İnsanlar ile göz teması kurun. İnsanlar ile göz teması kurun. Canlı olun, sıcak ve dostça tebessüm edin. Canlı olun, sıcak ve dostça tebessüm edin. Dinlerken başınızı hafifçe aşağı yukarı hareket ettirin. Dinlerken başınızı hafifçe aşağı yukarı hareket ettirin. Ellerinizi cebinizde tutmayın, kolları kavuşturmayın, ağzınızı elinizle örtmeyin. Ellerinizi cebinizde tutmayın, kolları kavuşturmayın, ağzınızı elinizle örtmeyin. Konuştuğunuz kişiye dönük olun. Konuştuğunuz kişiye dönük olun. Yakın mesafede konuşun. Yakın mesafede konuşun. Gerekirse beden teması kurun. Gerekirse beden teması kurun. Statünüze uygun giyinin, özen gösterin. Statünüze uygun giyinin, özen gösterin.

25 ARİF DEDE 24 GÖRSEL ETKİ / GÖRSEL İLETİŞİM İLK İZLENİM

26 ARİF DEDE 25 İLK İZLENİM DIŞ GÖRÜNÜŞ/ KILIK-KIYAFET DIŞ GÖRÜNÜŞ/ KILIK-KIYAFET BOY/ KİLO BOY/ KİLO DAVRANIŞ DAVRANIŞ ÇALIŞTIĞIMIZ ORTAM ÇALIŞTIĞIMIZ ORTAM

27 ARİF DEDE 26 İLETİŞİMDE BEDEN DİLİ yüz ifadesi yüz ifadesi gözlerin hareketi gözlerin hareketi başın duruşu başın duruşu bedenin duruşu bedenin duruşu aradaki mesafe aradaki mesafe tikler tikler kolların duruşu kolların duruşu eller eller dış görünüş dış görünüş

28 ARİF DEDE 27 BEDEN DİLİNİ KULLANILIRKEN YAPILMAMASI GEREKENLER  Kolları göğüste birleştirmek  Elleri arkada birleştirmek,elleri yana bele koymak/ cebe sokmak  Elleri arkada bir yerlere dayayarak konuşmak/ dayayarak konuşmak/ önde kavuşturmak, önde kavuşturmak, arkada kenetlemek arkada kenetlemek

29 ARİF DEDE 28 Bir yere yaslanmak Kişiye arkasını dönmek Gözünü dikmek, süzmek, meydan okuyarak bakmak İfadesiz ve asık suratla hizmet vermek BEDEN DİLİNİ KULLANILIRKEN YAPILMAMASI GEREKENLER

30 ARİF DEDE 29 İLETİŞİM ENGELLERİ BİREYDEN KAYNAKLANAN BİREYDEN KAYNAKLANAN  CİNSİYET  YAŞ  KÜLTÜR  AİLESİ  ÖĞRENİMİ  MESLEĞİ

31 ARİF DEDE 30 İLETİŞİM ENGELLERİ  GEREKSİNİMLERİ  İSTEKLERİ  GÜDÜLERİ  DUYGULARI  İLGİLERİ  FİZİKSEL  ZİHİNSEL  SOSYAL  PSİKOLOJİK  EKONOMİK

32 ARİF DEDE 31 İLETİŞİM ENGELLERİ BİREYİN TOPLUMA ÖRGÜTE ÖRGÜTTEKİ ÇALIŞANLARA İLİŞKİN İNANÇLARI DEĞERLERİ TUTUMU ÖNYARGILARI

33 ARİF DEDE 32 İLETİŞİM ENGELLERİ ÇEVREDEN KAYNAKLANAN ENGELLER ÇEVREDEN KAYNAKLANAN ENGELLER İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEKİ GELİŞMELER İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEKİ GELİŞMELER SİSTEMLERDEKİ SİSTEMLERDEKİ SOSYALSOSYAL EKONOMİKEKONOMİK POLİTİKPOLİTİK YASAL DEĞİŞMELER YASAL DEĞİŞMELER ÇEVRE SİSTEMLERİN BASKISIÇEVRE SİSTEMLERİN BASKISI DİL DİL GELENEK GELENEK AMAÇ FARKLILIĞI AMAÇ FARKLILIĞI

34 ARİF DEDE 33 İLETİŞİM ENGELLERİ Yıkıcı eleştiriler ve dedikodular Yıkıcı eleştiriler ve dedikodular Çatışma Çatışma Baskı ve şiddet Baskı ve şiddet Dalkavukluk Dalkavukluk Genelleme yapmak Genelleme yapmak Akıl ve öğüt verme Akıl ve öğüt verme Geçmişi getirmek Geçmişi getirmek İşi yokuşa sürmek İşi yokuşa sürmek Mantığı silah olarak kullanmak Mantığı silah olarak kullanmak

35 ARİF DEDE 34 İLETİŞİM ENGELLERİ Kendini hep haklı görmek Kendini hep haklı görmek Sorumluluk almamak Sorumluluk almamak Gereksiz soru sormak Gereksiz soru sormak Seçim hakkı tanımamak Seçim hakkı tanımamak İyi dinlememek İyi dinlememek Gereksiz el kol hareketleri Gereksiz el kol hareketleri Ses tonunu yükseltmek Ses tonunu yükseltmek Oturma ve bakış şekli Oturma ve bakış şekli Yardım etme fırsatı vermemek Yardım etme fırsatı vermemek Övgü ve onay vermemek Övgü ve onay vermemek

36 ARİF DEDE 35 SÖZEL İLETİŞİM Konuşmanın amacını iyi belirleyin Konuşmanın amacını iyi belirleyin Sistematik ve mantıklı konuşun Sistematik ve mantıklı konuşun Konuşmanızla ilgili not alın Konuşmanızla ilgili not alın Ses tonunuzu iyi ayarlayın Ses tonunuzu iyi ayarlayın Karşınızdakini dinleyin Karşınızdakini dinleyin Konuşmayı mimik ve jestlerle destekleyin Konuşmayı mimik ve jestlerle destekleyin

37 ARİF DEDE 36 SEN DİLİ Yapma şunu, Yapma şunu, Onu yapmayı bırakmazsan... Onu yapmayı bırakmazsan... Yapmamalısın. Yapmamalısın. Daha iyi bilmelisin. Daha iyi bilmelisin. Bunu yapman gerekiyor. Bunu yapman gerekiyor. Neden...denemiyorsun? Neden...denemiyorsun? Kabasın. Kabasın İçin onu yapıyorsun İçin onu yapıyorsun. Neden yapıyorsun? Neden yapıyorsun? İşte yapman gereken şey bu. İşte yapman gereken şey bu.

38 ARİF DEDE 37 İnsanlar “sen” iletilerini duymaktan hoşlanmazlar. Bunlar ilişkiye zarar verme riski taşır. Çünkü İnsanlara kendilerini suçlu hissettirir. İnsanlara kendilerini suçlu hissettirir. Suçlama, aşağılama, eleştiri gibi algılanabilir. Suçlama, aşağılama, eleştiri gibi algılanabilir. Karşınızdaki kişiye saygınız olmadığını iletebilir Karşınızdaki kişiye saygınız olmadığını iletebilir Çoğunlukla tepkisel ve öç alıcı davranışlara neden olur. Çoğunlukla tepkisel ve öç alıcı davranışlara neden olur. Benlik saygısına zarar verebilir. Benlik saygısına zarar verebilir. Değişmeye açık olmanın tersine direnmeye neden olabilir. Değişmeye açık olmanın tersine direnmeye neden olabilir. Kişiyi kırabilir ve darıltabilir. Kişiyi kırabilir ve darıltabilir. Çoğunlukla cezalandırıcı oldukları düşünülür. Çoğunlukla cezalandırıcı oldukları düşünülür.

39 ARİF DEDE 38 BEN DİLİ İnsanlar hiç sizinle yalnızca duygularını anlatarak yüzleştiler mi? “Sana kızgınım” “Sana kızgınım” “Gerçekten hayal kırıklığına uğradım” “Gerçekten hayal kırıklığına uğradım” “Kaygılıyım” “Kaygılıyım” “Seninle birlikteyken mutsuzum”. “Seninle birlikteyken mutsuzum”.

40 ARİF DEDE 39 DİNLEMENİN 10 İLKESİ Konuşmayı kes Konuşmayı kes Konuşanı rahatlat Konuşanı rahatlat Dinlediğini belli et Dinlediğini belli et Dikkatini konuşana ver Dikkatini konuşana ver Konuşanı anlamaya çalış Konuşanı anlamaya çalış Sabırlı ol Sabırlı ol Sakin ol sinirlenme Sakin ol sinirlenme Soru sor Soru sor Eleştiriye açık ol Eleştiriye açık ol Konuşmayı kes Konuşmayı kes

41 ARİF DEDE 40 UMURSAMAMA  Kişinin önemsenmediğini ve değersiz olduğunu belirtir  En büyük acı ve işkencedir  İlişkilerin kabul gördüğü toplumlarda sağlıklı yaşam ilişkileri geliştirilmekte  İlişkilerin reddedildiği toplumlarda çatışmalar artmakta  İlişkilerin umursanmadığı toplumlarda ruh sağlığı bozulmaktadır

42 ARİF DEDE 41 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI YÖNETİCİLERİNİZİN SOSYAL MESLEKİ VE YAŞAM FELSEFESİNİ ÖĞRENMEYE ÇALIŞIN SOSYAL MESLEKİ VE YAŞAM FELSEFESİNİ ÖĞRENMEYE ÇALIŞIN Bunları bilmeniz;  ETKİLİ MESAJLAR VERMENİZİ SAĞLAR  ÇATIŞMAYA DÜŞMENİZİ ÖNLER  BAŞARILI OLMA ÖLÇÜTLERİNİZİ BELİRLEMEYİ KOLAYLAŞTIRIR

43 ARİF DEDE 42 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI Mesajlarınızı, önerilerinizi sizin en uygun olduğunuz zamanda değil olduğunuz zamanda değil yöneticinizin sizi dinlemek için en uygun olduğu zamanda iletin. Böylece; Böylece; n Daha çabuk sonuç alırsınız n Reddedilme olasılığı en aza iner

44 ARİF DEDE 43 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI  Kendi düzeyinizde başarılı bir çalışan ve üstüne bağlı bir ast olduğunuzu hissettirin Bu durum; Bu durum; n Amirin size olan güvenini artırır n Onun size ilişkin gereksiz kaygılarını azaltır

45 ARİF DEDE 44 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI Yöneticinizden sürekli yakınıp, çevrede onunla ilgili olumsuz şeyler söylemeyin Çünkü, Çünkü, n Hiçbir organizma, kendine zarar verecek bir başka organizmayı yaşatmaz. n Dedikodu çığ gibidir. Giderek büyür ve yıkıcı olur.

46 ARİF DEDE 45 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI irdenbire yükselme hevesine kapılmayın ve amirinizde böyle bir izlenim bırakmayın Böyle bir durum; Böyle bir durum; Tehlikelidir ve güveni sarsar.

47 ARİF DEDE 46 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI Böylece Böylece n Daha çok sayıda insan sizi destekler. n Amirinizi etkileme dereceniz artar. urumun içindeki ve dışındaki çevrenizle güçlü, etkili bir iletişim ağı oluşturun

48 ARİF DEDE 47 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ Sevilen sayılan güvenilir kişilerle samimi ve yakın iletişim kurun. Diğerleriyle de bozuşmayın! n Dostlarınızla tanınırsınız n Düşmanlarınız olmaz

49 ARİF DEDE 48 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ Ödüllendirilen arkadaşlarınızın başarılarından haz ve mutluluk duyun ve bu duygunuzu belirtin İnsanlar mutlu veya mutsuz günlerinde yanlarında olan dostlarını hiçbir zaman unutmazlar.

50 ARİF DEDE 49 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ Arkadaşınızın ödüllendirilmesi sizi rahatsız etmiş olsa bile;yine de onu kutlayın ve bekleyin Çünkü Çünkü n Çuval boşsa zaten ayakta duramaz! n Aksi halde başarısız ve kıskanç biri olarak anılırsınız

51 ARİF DEDE 50 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ Çalışma yaşamınızda sizi başkalarından ayırt eden bazı özellikleriniz olsun. Böylece, Böylece, n Fark edilirsiniz. n Bu özelliklerinizle anılırsınız.

52 ARİF DEDE 51 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ Yasal ve yönetsel hak ve sorumluluklarınız ile işinizle ilgili teknik konuları çok iyi bildiğinizi ortaya koyun n İşiniz aksamaz n Uzmanlık değeriniz artar.

53 ARİF DEDE 52 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ Bayram, yılbaşı gibi özel günleri daima hatırlayın Nezaket her kapıyı açar Hatırlanmak herkesin hoşuna gider

54 ARİF DEDE 53 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI engeli, sağlıklı, tutarlı ve mutlu kısacası ÖRNEK bir aile yaşamınız olduğunu ortaya koyun n Bu durum üstlerinizin size olan saygınlığını artırır. n Amiriniz tarafından korunmanızı sağlar.

55 ARİF DEDE 54 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI İşinizi sevin! Coşku ile yapın! Bu duygunuzu ve başarılı olma arzunuzu üst yöneticilere de hissettirin evgi ve coşku en kötü kurulmuş sistemleri bile başarıyla çalıştırır. n iyi sistemleri bile nefret ve karamsarlık çalışamaz hale getirir.

56 ARİF DEDE 55 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ ÖNCE İNSAN SEVGİSİ ÖNCE İNSAN SEVGİSİ n Astlarınızı önce insan olarak kabullenin n Özeğine insan sevgisi konulan her iletişim sürecinin olumlu bir başlangıç sağladığını n Sevginin ve iyi niyetin çözemeyeceği hiçbir sorun olmadığını n Makamların, unvanların kalıcı olmadığını n Aslında her yöneticinin siz de dahil bir üstü olduğunu unutmayın

57 ARİF DEDE 56 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ n Çağdaş iletişim araçlarından yararlanırsınız; n Üstleri, astları ve çevreyi etkileme şansınız artar. n Dar zamanınızı genişletebilirsiniz

58 ARİF DEDE 57 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ Astlarınıza kendi üst yöneticilerinizi etkileyebileceğinizi gösterecek iletişim ortamları yaratın. Böylece onların, n Güvenleri artar n Bağlılıkları güçlenir. n Çatışmaları azaltır.

59 ARİF DEDE 58 KİŞİLER ARASI MESAFE Kişisel alanın sınırları bir mesaj niteliğindedir Kişisel alanın sınırları bir mesaj niteliğindedir Kişisel alan kültüre ve kişiye göre değişir Kişisel alan kültüre ve kişiye göre değişir Kişisel alan hoşlandığımız kişilerde küçülür Kişisel alan hoşlandığımız kişilerde küçülür  Özel mesafe (30-35 cm) (Aile)  Samimi mesafe (40-80cm) (İş Arkadaşları)  Sosyal mesafe (80cm- 2m) (Konuklar)  Yabancılar ile mesafe (2m- )

60 ARİF DEDE 59 SÖZSÜZ MESAJLARA DİKKAT ETMEYEN KİŞİ Yanındakinin sıkıldığının farkına varmaz Yanındakinin sıkıldığının farkına varmaz Yanındakine gereğinden fazla sokulur veya uzak durur Yanındakine gereğinden fazla sokulur veya uzak durur Jest mimik ve beden hareketleri ile sözler uyum sağlamaz Jest mimik ve beden hareketleri ile sözler uyum sağlamaz İletişim engellerinin nedenlerini anlayamaz İletişim engellerinin nedenlerini anlayamaz Kiminle nerde nasıl konuşulacağını bilmez Kiminle nerde nasıl konuşulacağını bilmez Kişiler arası ilişkilerde büyük zorluk yaşar Kişiler arası ilişkilerde büyük zorluk yaşar

61 ARİF DEDE 60 ÖRGÜTSEL İLETİŞİM Örgütlerde İletişimin Yeri ve Önemi Bir sistem olarak iletişim olgusunun en büyük amacının, çoğu kez kopuk ya da dağınık görünen ilişkilerin belirli bir düzen içine sokularak örgütsel amaçlarla bireysel amaçlar arasındaki bilinçli bir dengeyi sağlamak olduğunu görüyoruz. Bu birleştirici niteliği ile iletişimi, “toplumsal yapının çimentosuna” ya da canlı varlığın “kan damarlarına” benzetebiliriz.

62 ARİF DEDE 61 Organizasyon kuramları üzerinde inceleme yapan bir çok araştırmacı, örgüt ile iletişim düzenini neredeyse eş anlamda kullanma gereğini duymuşlardır. O kadar ki örgüt ve iletişim kavramı birleştirilerek “örgütsel iletişim” biçiminde kullanmaya başlanmıştır.

63 ARİF DEDE 62 İYİ BİR İLETİŞİMİN KURUMUMUZA KATKILARI 1- Artan verimlilik. 2- Daha iyi problem çözümü. 3- Azalan şikayetler. 4- Metodu iyileştirmeye yönelik fikirler. 5- İyileşen iş ilişkileri 6- Daha fazla kişisel tatmin 7- Olumlu ve faydaya yönelik kurum kültürü

64 ARİF DEDE 63


"01.04.2015 ARİF DEDE 1 İLETİŞİM SEMİNERİ ARİF DEDE" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları