Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yazan : Mustafa ARIZ Dağ rehberi / Eğitmen. DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR DAĞCILIK KIŞ ARAMA VE KURTARMA EĞİTİMİ DERS SAATLERİ 1. ARAMA VE KURTARMA BİLGİSİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yazan : Mustafa ARIZ Dağ rehberi / Eğitmen. DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR DAĞCILIK KIŞ ARAMA VE KURTARMA EĞİTİMİ DERS SAATLERİ 1. ARAMA VE KURTARMA BİLGİSİ."— Sunum transkripti:

1 Yazan : Mustafa ARIZ Dağ rehberi / Eğitmen

2

3 DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR DAĞCILIK KIŞ ARAMA VE KURTARMA EĞİTİMİ DERS SAATLERİ 1. ARAMA VE KURTARMA BİLGİSİ VE ORGANİZASYONLAR A- ARAMA VE KURTARMA KELİME ANLAMI VE AÇIKLANMASI B- ARAMA VE KURTARMANIN AYRI BAŞLIKLAR HAİNDE İNCELENMESİ C- AMAÇ VE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ D- BELİRLENEN AMAÇ VE HEDEFLER DOĞRULTUSUNDA ÇALIŞAN EKİPLER NASIL ORGANİZE OLURLAR E- KÜÇÜK VE BÜYÜK AK EKİPLERİ ORGANİZASYON BİRİMLERİ NELERDİR. 2.ARAMA VE KURTARMA OPERASYONLARI A) PLAN AŞAMASI VE ORG EKİBİNİN BELİRLENMESİ B) BELİRLENEN EKİPLE RUTİN EĞİTİM ÇALIŞMALARI C) HABER ALMA ANI VE EKİPLE İRTİBAT D) OLAY YERİNE ULAŞIM E) OPERASYON VE SONRASI RAPORLAMA VS. 3. ARAMA VE KURTARMA MALZEMELERİ VE SİSTEM BİLGİLERİ A) ARAMA VE KURTARAMA ÇALIŞMALARININ ÇEŞİTLERİ-HAVA-KARA-DEĞ-KAYA- KAR-BUZ VS. B) SİSTEM MALZEMELERİNİN TANITILMASI C) SİSTEM ÇEKERLERİ D) SİSTEM KARMAŞASI VE ÇEŞİTLİLİĞİ E) SİSTEMLERİN KAÇ KİŞİ İLE YAPILABİLECEĞİ VS. F) SİSTEM TABLOLARI

4 DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR 4. AFET VE KAZA BİLGİSİ A) AFET VE KAZA ARASINDAKİ FARK VE BENZERLİKLER B) AFET VE KAZA ANINDAKİ YASAL VE HUKUKİ SIFATLAR VE YÜKÜMLÜLÜKLER C) AFETLER VE KAZALARDAKİ KİŞİLERİN YAPABİLECEKLERİ VE YAPAMAYACAKLARI D) AFET VE KAZALARIN NASIL OLABİLECEĞİ BİLGİSİ E) AFET VE KAZADA DAHA FAZLA KAZAZEDE OLMAMASI İÇİN YAPILAN ÇALIŞMALAR 5. AFET VE KAZA PSİKOLOJİSİ A) AFET VE KAZALARA MARUZ KALAN KİŞİLERİN SINIFLANDIRILMASI B) AFET VE KAZAYA UĞRAYAN KİŞİ PSİKOLOJİSİ VE SONRASI C) AFET VE KAZA ANI VE SONRASI KURTARICI PSİKOLOJİSİ D) AFET VE KAZADA GÖREV ALABİLECEK PERSONELİN ÖZELLİKLERİ E) AFET VE KAZA ANINDA YAPILMAMASI GEREKENLER F) AFET VE KAZA ALANINDAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR 6. SIRTTA YADA KUCAKTA YARALI İNDİRME YADA ÇIKARMA A) SIRTTA PARTNERİNİ İNDİRME B) SIRTTA BİR BAŞKASI TARAFINDAN İP VERİLMEK SURETİ İLE KİŞİ İNDİRME C) BİR 3. KİŞİ YARDIMI İLE KUCAKTA YARALI İNDİRME D) KUCAKTA İNECEK YARALIYI PAKETLEME VE SİSTEME SOKMA E) BU SİSTEMLERİN UYGULANABİLECEĞİ ALANLAR F) BU SİSTEMLE İLGİLİ MALZEME BİLGİSİ VE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

5 DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR 7. İPDEKİ LİDER TIRMANANI YA DA ARTÇI TIRMANANI KURTARMA A) LİDER TIRMANANI YADA ARTÇISINI SABİTLEME B) İPTEKİ TIRMANICININ YANINA GİTME ŞEKİLLERİ C) KULLANILAN MALZEMELER D) YAPILMAMASI GEREKENLER E) SİSTEMİ SABİTLEME BİLGİSİ F) SİSTEMİ BOŞALTMA YADA YÜKÜN YÖNÜNÜ DEĞİŞTİRME BİLGİSİ 8. SEDEYE TAŞIMA-İNİRME-ÇIKARMA İPTEN VE SEDYE YAPIM METODLARI A) SEDYE VE ÇEŞİTLERİ HAKKINDA BİLGİ B) KAZAZEDEYİ SEDYEYE ALMA-BAĞLAMA VE SEDYEDEN ALMA BİLGİLERİ C) SEDYEYİ TAŞIMA ŞEKİLLERİ TAŞIYAN KİŞİLER VE SAYISI BİLGİLERİ D) SEDYEYİ KALDIRMA-İNDİRME VE FARKLI EĞİMLERDE TAŞIMA BİLGİLERİ E) İP KULLANARAK SEDYE YAPIM YOLLARI F) YAPILAMAMASI GEREKENLER VS. 9.HAVA HATLARI VE GERDİRME SİSTEMLERİ A) HAVA HATLARININ KULLANILACAĞI YERLER VE BİLGİSİ B) HAVA HATLARININ ÇEKERLERİ-UZUNLUK VE SİSTEM ÇEKERİ ARASINDAKİ BAĞLANTININ BİLİNMESİ C) HAVA HATLARININ GERDİRME METOTLARI VE HATTAN SEDYE GEÇİRME, HAVA HATTININ HAVA ARACI GİBİ KULLANILIP KAZAZEDEYE ULAŞILMASI D) HAVA HATLARINDAKİ MALZEMELERİN STATİK MALZEMELERDEN OLUŞMASI ZORUNLULUĞU E) GERDİRME SİSTEMLERİNE GERDİRME MALZEMELERİ VE SABİTEME F) GERDİRME SİSTEMLERİNDEKİ YÜKÜ BOŞALTMA İŞLERİ

6 DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR 10.MAKARA VE PALANGA SİSTEMLERİ İLE SEDYE İNDİRME VE ÇIKARMA A) TEK-2-3 VE ÇOKLU MAKARA SİSTEM BİLGİLERİ B) PALANGA SİSTEM BİLGİLERİ C) MAKARA SİSTEMLERİNİN KULLANILACAĞI ALANLAR D) MAKARA SİSTEMİ İLE AŞAĞI YÜK İNDİRME VE ÇIKARMA ÇALIŞMALARI E) MAKARA SİSTEMLERİ İLE KURTARICININ KAZAZEDE İLE BERABER YUKARI ALINMASI F) MAKARA SİSTEMLERİ İLE KAZAZEDENİN SEDYE İLE KURTARICI İLE BERABER YUKARI ALINMASI 11.BESLENME VE SIVI ALIMI A) ARAMA VE KURTARMA EKİPLERİ ORG ŞEMASI İÇERİSİNDEKİ LOJİSTİK YADA DESTEK EKİPLERİNİN GÖREVİ B) AK ÇALIŞMALARINDAKİ EFOR VS. AÇIKLANMASI VE İHTİYAÇ DUYULAN DİNLENME VE ENERJİNİN AÇIKLANMASI C) KAZAZEDEYE VERİLMESİ GEREKEN BESİNLER VE SIVILAR D) KAZA ANINDA KURTARMACI VE YANINDAKİ İHTİYAÇ MADDELERİ VE ÖNEMİ E).KAZA ANINDA YİYİP İÇİLMEMESİ VE KAZAZEDEYE VERİLMEMESİ GEREKEN BESİN VE SIVILAR F) DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR

7 DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR 12. ARAZİDE ARAMA METODLARI HARİTA PUSULA VE GPS KULANIMI A) ARAZİDE ARAMA METOTLARI B) KAZAZEDENİN PROFİLİNE GÖRE ARAMA KRİTERLERİ C) YERİ BELLİ OLAN KAZAZEDEYE ULAŞIM D) YERİ TAM BELLİ OLMAYAN KAZAZEDEYE ULAŞIM E) KAZAZEDENİN BIRAKABİLECEĞİ İŞARETLERİ TANIMLAMA BİLGİSİ F) HARİTA GPS KULLANARAK ARAMA 13. İLK YARDIM VE KURTARMA BİLGİSİ A) KAZA ANINDAKİ İLKYARDIMCI PROFİLİ B) AFET ANINDAKİ İLKYARDIMCI PROFİLİ C) TRİAJ UYGULAMALARI D) KAZAZEDEYE KAYADA YAPILABİLECEK İLKYARDIM UYGULAMALARI E) KAZAZEDE VE İLKYARDIMCININ YAPMAMASI GEREKENLER 14.OLUMSUZ HAVA ŞARTLARINDA KURTARMA VE METEOROLOJİ BİLGİSİ A) KAZLARIN OLUŞ VE TARİHLERİ İLE İLGİLİ BAĞLANTI VE UYGUN MALZEME- KIYAFET VS. B) KAZA ANINDA YADA KURTARMADA HARCANACAK EFOR VE SONRASI BİLGİSİ C) OLUMSUZ HAVALARDA YAPILAN KURTARMA ÇALIŞMALARI VE SONUÇLARI D) OLUMSUZ HAVADAN DOLAYI OPERASYON İPTALİ YADA ALTERNATİF PLANLAR E) DOĞAL YÖNTEMLERLE HAVA TAHMİNİ YAPMAK F) GECE KARANLIĞINDA KURTARMA ÇALIŞMALARI YAPABİLMEK

8 DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR 15. ARAZİDE HAYATTA KALMA BİLGİSİ A) KENDİNE YETEBİLME B) KABİLİYETLERİNİ BİLME VE ÖLÇME YETENEĞİ C) HAYATTA KALMA İÇGÜDÜSÜ D) İŞARET VERME TEKNİKLERİ E) YÖN BULMA METODLARI F) YAŞAMI SÜRDÜRME MALZEMELERİ 16.KENDİNİ KURTARMA A) TECRÜBE VE KURTARMANIN PARALEL İŞLEYEN BİR OLGU OLDUĞUNUN ALTININ ÇİZİLMESİ B) OLUMSUZ ORTAM ÖRNEKLEMELERİ VE KİŞİLERE ÖZEL SENARYOLARLA KURTULMA ÇALIŞMALARI C) KAYADA KENDİNİ KURTARMA-İPTEN DİĞER İPE GEÇİŞ D) TIRMANIŞ İPİNİN İNİŞ HATTI OLARAK KULLANILMASI E) YAPAY YOLLA SOLA TIRMANIŞ İZLETİLMESİ F) KAYADA KENDİNİ KURTARMA ÇALIŞMALARI 17.DAĞ TEHLİKELERİ VE DAĞ KAZALARI BİLGİLERİ A) OBJEKTİF VE SÜBJEKTİF TEHLİKELERİN AÇIKLANMASI B) GENEL DAĞ TEHLİKELERİ VE KORUNMA YOLLARI C) KAZA VE RİSK FAKTÖRLERİ TABLOSU D) DAĞLIK ALANLARDAKİ KAZALARDA PSİKOLOJİ VE HAYATTA KALMA ÇALIŞMALARI E) KAZA ALANINDAN İLETİŞİM KURMA VE YARDIM ÇAĞIRMA F) TÜRKİYE VE DÜNYADAKİ DAĞ KAZLARI BİLGİLERİ

9 DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR 18.ARAMA VE KURTARMA İŞARET VE HABERLEŞME BİLGİLERİ A) HABERLEŞME İLETİŞİM BİLGİSİ B) İLETİŞİM VE HABERLEŞME ARAÇLARI BİLGİSİ C) HABERLEŞME VE İLETİŞİM KODLARI D) İŞARETLER VE İZLERLE HABERLEŞME E) DOĞAL İŞARETLER VE HAVADAN ARAMA İÇİN İŞARETLER F) YAPILMAMASI GEREKENLER 19.ÇEVRE VE DOĞA KORUMA BİLGİSİ A) ÇEVRE VE EKOLOJİ HAKKINDA GENEL BİLGİ B) EKOSİSTEM –FAUNA-FLORA BİLGİLERİ C) DAĞLIK ALAN EKOSİSTEMLERİ VE DAĞCILARIN EKOSİSTEMLE İLİŞKİLERİ D) KAMP ALANLARININ YÜRÜYÜŞ YOLLARININ EKOSİSTEMLER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ E) KAMP ALANLARI YADA FAALİYET SONRASI ATIKLARIN DURUMU VE YAPILABİLECEKLER

10 ARAMA VE KURTARMA İKİ AYRI BÖLÜM ALTINDA İNCELENMEKTEDİR. 1. DENİZDE ARAMA VE KURTARMA. 2. KARADA ARAMA VE KURTARMA. KARADA ARAMA VE KURTARMA KENDİ ARASINDA İKİ ANA BÖLÜME AYRILMAKTADIR. 1. TABİİ AFETLERDE ARAMA VE KURTARMA. 2. KAYBOLMALARDA VE KAZALARDA ARAMA KURTARMA. A R A M A V E K U R T A R M A SEARCH AND RESCUE CÜMLELERİNİN TÜRKÇE KARŞILIĞI OLAN ARAMA VE KURTARMA ( A K ) OBJEKTİF VEYA SÜBJEKTİF OLAYLAR SONUCU KİŞİLERİN; PLANLANAN YERE PLANLANAN ZAMANDA ULAŞAMAMASI DURUMUNDA KAYBOLAN, YARALANAN,KAZAYA UĞRAYAN VEYA ÖLEN KİŞİLERİN BULUNMASI ÇALIŞMALARINA ARAMA, BULUNAN KİŞİLERİN ALINIP EMNİYETLİ BÖLGELERE TAŞINMASINA KURTARMA HER İKİ HAREKETİN ORTAK YAPILMASINA ARAMA VE KURTARMA ( A.K ) DENİR. A. K ’ NİN ASIL GAYESİ HAYAT KURTARMAKTIR. HAYATTA KALANLARIN EN İYİ DURUMDA VE MÜMKÜN OLAN EN KISA ZAMANDA KURTARILMALARI İÇİN MEVCUT İMKANLARIN EN KISA ZAMANDA HAREKETE GEÇİRİLMESİ ESASTIR. ARAMA VE KURTARMA ÇEŞİTLERİ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

11 ARAMA VE KURTARMA BİRİMLERİ A. K. BİR. MALZEME B. A. K. M. TEKNİK KONSEY LOJİSTİK DESTEK ULAŞIM - KONSEYİ SEKRETERYA SAĞLIK KONSEYİ BAŞKAN BASIN YAYIN ARAMA KURTARMA KOORDİNASYON MERKEZİ (A.K.K.M) ARAMA KURTARMA KOORDİNASYON MERKEZİ (A.K.K.M) DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

12 A. K. BİR. MALZEME TEKNİK KONSEY LOJİSTİK DESTEK ULAŞIM - KONSEYİ SEKRETERYA SAĞLIK KONSEYİ B.A.K.M BAŞKANI BASIN YAYIN BÖLGE ARAMA KURTARMA MERKEZİ ( B. A. K. M ) BÖLGE ARAMA KURTARMA MERKEZİ ( B. A. K. M ) DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

13 ARAMA VE KURTARMA BİRİMLERİ ARAMA VE KURTARMA BİRİMLERİ KURULURKEN YÖNLENDİRME VE KOMUTA KONTROL YETKİSİ EN ÜST BİRİMDEN BAŞLAYARAK EN KÜÇÜK BİRİMDE SON BULUR. BU BİRİMLER : ARAMA KURTARMA KOORDİNASYON MERKEZİ ( A.K.K.M ) DAĞCILIK FEDERASYONU BAŞKANININ YETKİ VE SORUMLULUĞUNDA OLUP T.D.F İÇİNDE YER ALAN BÜTÜN ARAMA VE KURTARMA MERKEZLERİNİN BAĞLI OLDUĞU BÖLÜMDÜR. 1. YILIK A. K. EĞİTİM PLANLARININ YAPILMASINDAN, 2. İHTİYAÇ DUYULAN ARAMA VE KURTARMA MALZEMELERİNİN SATIN VEYA BAĞIŞ YOLUYLA ALINMASINA KARAR VERMEDEN, 3. TATBİKAT VEYA TEKNİK ÇALIŞMALARININ YER VE ZAMANINI BELİRLEMESİNDEN, 4. A.K PERSONELİNİN GİYECEĞİ KIYAFET VE KULLANACAĞI AMBLEM LERE KARAR VERMEDEN, 5. OLAY SONUNDAKİ RAPORLARIN TASNİF EDİLMESİ, ALINACAK ÖNLEMLER, OLAY BİLDİRİMİ VE SONUÇ RAPORUNU BASINA AÇIKLAMA / AÇIKLAMAMA YETKİSİNDEN, 6. ARAMA VE KURTARMA EKİPLERİNİNİN OLAY YERİNE GÖNDERME / GÖNDERMEME V.S. YETKİSİNE SAHİPTİR. DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

14 A. K. K. M KONSEYİNİN GÖREVLERİ A. K. K. M KONSEYİNİN İÇİNDE DİREK DAĞCILIK FEDERASYONU BAŞKANINA BAĞLI OLAN AŞAĞIDAKİ KONSEYLER BULUNMAKTADIR. 1. TEKNİK KONSEY : 1. A. K ‘ NİN YAPILANDIRILMASINDAN, 2. TEKNİK UYGULAMALARDAN, 3. MALZEME ALIMLARINDA A. K. K. M YE ÖNERİ GÖTÜRMEKTEN, 4. ARAŞTIRMA GELİŞTİRME ( AR.GE ) ÇALIŞMALARINDA BULUNMAKTAN 5. TATBİKAT YER VE ZAMANINI A. K. K. M YE ÖNERMEKTEN, 6. KURULMASINA KARAR VERİLEN B. A. K. M VE A.K BİR ‘ LERİN YETERLİLİĞİNİ DENETLEMESİNDEN V. S. DAĞCILIK FEDERASYONU BAŞKANI ADINA SORUMLUDUR. 2. BASIN – YAYIN KONSEYİ : 1. BASINA BİLGİ VERMEKTEN, 2. ULUSAL VE ULUSLAR ARASI BASIN ÇALIŞMALARINA İŞTİRAK ETMEKTEN, 3. ARAMA VE KURTARMA ÇALIŞMALARINDA BASIN BÖLÜMÜ MASASI KURMAKTAN, V.S. DAĞCILIK FEDERASYONU BAŞKANI ADINA SORULUDUR. DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

15 A. K.K. M KONSEYİNİN GÖREVLERİ 3. LOJİSTİK DESTEK- ULAŞIM KONSEYİ : 1. A. K BİRİMLERİNİN İHTİYAÇ DUYULAN BÖLGELERE GİDEBİLMESİ VE İHTİYAÇ DUYULAN MALZEMELERİN TAŞINABİLMESİ İÇİN GEREKLİ ULAŞIM ARAÇLARININ TEMİN EDİLMESİNİ SAĞLAR. 4. SAĞLIK KONSEYİ : 1. A. K BİRİMLERİNE İLK YARDIM KONUSUNDA KURSLAR VE SEMİNERLER DÜZENLEYEREK PERSONELİN İLK YARDIM KONUSUNDA GELİŞMELERİNİ SAĞLAR. 2. İHTİYAÇ DUYULAN İLK YARDIM MALZEME VE TEÇHİZATININ ALINMASINI İLGİLİ BİRİMLERE DAĞITILMASINI, EKSİLEN TEÇHİZAT VE MALZEMENİN YERİNE KONMASINI SAĞLAR. 5. MALZEME KONSEYİ : 1. AR. G. E İLE ORTAK ÇALIŞARAK KULLANIMA ÇIKAN YENİ TEKNİK MALZEMELERİ TAKİP ETMEK, SATIN ALINABİLMESI İÇİN TEKNİK ŞARTNAMELERİ HAZIRLAMAK. 2. ZAMAN ZAMAN DEPOLARDAKİ MALZEMELERİ KONTROL EDEREK GÖREV YAPAMAZ DURUMDAKİ MALZEMELERİ DEMİRBAŞTAN DÜŞÜRMEK İÇİN TEKNİK KURULA SEVK EDER DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

16 ARAMA VE KURTARMA ÇEŞİTLERİ 1. TABİİ AFETLERDE ARAMA VE KURTARMA ; KENDİ ARASINDA 4 ANA BÖLÜME AYRILMAKTADIR. 1. DEPREMDE ARAMA VE KURTARMA. 2. ÇIĞDA ARAMA VE KURTARMA. 3. HEYELANDA ARAMA VE KURTARMA. 4. SELDE ARAMA VE KURTARMA. 2. KAZA VE KAYBOLMALARDA ARAMA VE KURTARMA ; KENDİ ARASINDA DÖRT ANA BÖLÜME AYRILMAKTADIR. 1. KAYBOLMA. 2. ENGELLERE TAKILMA. 3. KAZA GEÇİRME. 4. MAĞARADA KALMA VE KAYBOLMA. ARAMA VE KURTARMA ARAÇLARI ARAMA VE KURTARMA ARAÇLARI KENDİ ARASINDA DÖRT ANA BÖLÜME AYRILMAKTADIR. 1. KARADAN ARAMA VE KURTARMA. 2. HAVADAN ARAMA VE KURTARMA. 3. DENİZDE ARAMA VE KURTARMA. 4. ORTAK “ KARA – HAVA – DENİZ “ ARAMA VE KURTARMA DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

17 KAZA DEĞERLENDİRME SAFHALARI ULUSLARARASI A. K SİSTEMLERİNE GÖRE ÜÇ SAFHA ÜZERİNDE DEĞERLENDİRME YAPILMAKTADIR. BUNLAR ; 1. ŞÜPHE SAFHASI : EKİBİN PLANLANAN VE ETKİNLİĞE GİDERKEN VERDİĞİ BİLGİLERE GÖRE ARADAN 1 GÜN ( 24 SAAT ) GEÇMESİNE RAĞMEN VARMASI GEREKEN BÖLGEYE VARAMAMASI VE HİÇ KİMSEYE BİLGİ VERİLEMEMESİ DURUMUNDA ANILAN EKİBİN EMNİYETİNDEN ŞÜPHE EDİLMESİDİR. İLGİLİ A.K BİR ’ E HABER VERİLEREK EKİBİN DÖNÜŞ ROTASININ BİTTİĞİ NOKTALAR ARAŞTIRILARAK DÖNÜP DÖNMEDİĞİ BİLGİLERİNİN TEYİT EDİLMESİDİR 2. ALARM SAFHASI : EKİBİN PLANLANAN VE ETKİNLİĞE GİDERKEN VERDİĞİ BİLGİLERE GÖRE ARADAN 2 GÜN ( 48 SAAT ) GEÇMESİNE RAĞMEN VARMASI GEREKEN BÖLGEYE VARAMAMASI VE HİÇ KİMSEYE BİLGİ VERİLEMEMESİ DURUMUNDA. ANILAN EKİBİN KAZA GEÇİRMESİ İHTİMALİNİN YÜKSEK OLDUĞUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ A. K ’ BİRİN DÖNÜŞ ROTASINDAN GİREREK EKİBİN TAKİP EDECEĞİ ROTAYI AKSİ YÖNDEN ARAŞTIRMAYA BAŞLAR. 3. TEHLİKE SAFHASI : EKİBİN KAZAYA UĞRADIĞI KESİNLENMİŞTİR. A. K BİR VE BAKM DERHAL ARAMA VE KURTARMA FAALİYETLERİNE BAŞLAR. AKKM YE HABER VERİLİR VE İHTİYAÇ DUYULMA İHTİMALİNE KARŞI YEDEK EKİPLER HAZIRLANIR. BEKLER DURUMUA GETİRİLİR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

18 DEĞERLENDİRME KAZAZEDENİN YERİ BİLİNİYOR RİSK ANALİZİ ELDEKİ GÜÇ RİSK SEVİYESİ RİSK ANALİZİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ KARAR GİTME DETAYLI PLANLAMA GÖREV BAŞARISI GÜCÜN İMKAN VE KABİLİYETİ GÖREV SONU RAPORU ÖN PLANLAMA KAZAZEDENİN YERİ BİLİNMİYOR KAZAZEDENİN ARANMASI BULUNDUMU EVET HAYIR GİTMEME EVET DİĞER İMKANLARI DEĞERLENDİRME YEDEK DESTEK İHTİYACI HAYIR KAZAZEDENİN ARANMASI- GÖREV PLANLAMASI DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

19 HAVADAN ARAMA VE KURTARMA YÖNTEMLERİ KAYBOLAN VEYA KAZAYA UĞRAYAN KİŞİ / KİŞİLERE ULAŞILABİLMESİ İÇİN YAPILACAK İLK İŞ YERİNİN BELİRLENMESİDİR. MAKUL BİR ZAMAN İÇERİSİNDE KAZAZEDENİN TAM YERİ HASSAS OLARAK DOĞRULANMAZSA GAYRET VE HAYATLAR KAYBEDİLEBİLİR. GENİŞ ALANLARI KISA SÜREDE TARAMADA EN UYGUN YÖNTEM HAVA ARAÇLARINI ( HELİKOPTER – UÇAK ) KULLANMAKTIR. HELİKOPTER VE UÇAKLAR ARAMA / KURTARMA YAPARKEN ULUSLARARASI ARAMA / KURTARMA TEKNİKLERİ VE İŞARETLEMELER ( HABERLEŞME ) KULLANIRLAR. 1. PAPATYA ZİNCİRİ PATERNİ : 1. PAPATYA ZİNCİRİ PATERNİ : BÜYÜK VADİLERİN,GİRİNTİLERİN VE ÇIKINTILARIN OLDUĞU ALANLARDA DÜŞÜK SÜRATLİ UÇAKLARIN VE HELİKOPTERLERİN BİR BİRİLERİNİN TARAMA ALANLARINI KONTROL EDEBİLDİKLERİ BİR ARAMA ŞEKLİDİR. 2. S PATERNİ : 2. S PATERNİ : GENİŞ VADİ ALANLARINDA İKİ HAVA ARACINDAN BİRİSİ S ŞEKLİNDE ARAMA YAPARKEN DİĞER ARACIN DİREK UÇUŞ YAPTIĞI KÖR NOKTALARI KONTROL EDEBİLMEK İÇİN YAPILAN BİR ARAMA ŞEKLİDİR. S ŞEKLİNDE ARAMA DAĞIN TEK YÜZEYİNDEDE BAŞARIYLA UYGULANMAKTADIR. 3. YONCA YAPRAĞI PATERNİ : HIZLI UÇAN BİR UÇAĞIN YONCA YAPRAĞI ŞEKLİNDEKİ ARAMASINA DEVAM EDERKEN YAVAŞ UÇAN HELİKOPTERİN UÇAĞIN DÖNÜŞ ROTALARINDAKİ BOŞLUĞU DOLDURACAK ŞEKİLDE VE ALÇAK UÇUŞ YAPARAK ARAMA YAPMASIDIR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

20 ARAMA PATERNLERİ VE TEKNİKLERİ ARAMA PATERNLERİNİN SEÇİLMESİ ; KAZAYA İLİŞKİN ELDE EDİLEN BİLGİLERİN DOĞRULUĞU, ARAMA SAHASININ BOYUTLARI, AK VASITALARININ SAYISI VE KABİLİYETLERİ, ÇEVRE KOŞULLARI, ARANACAK HEDEFİN EBADI VE KAZAZEDELERİN TESPİTİ İÇİN KULLANILAN YARDIMCI EKİPMANIN TİPİ DAHİL BİRÇOK FAKTÖRE BAĞLIDIR. ARAMA PATERNLERİNDE KULLANILAN TERİMLER 1. ARAMA BAŞLANGIÇ NOKTASI : AK VASITALARININ ARAMA FAALİYETİNİ BAŞLATTIĞI MEVKİDİR.ARAMA BAŞLANGIÇ NOKTASININ BELİRLENMESİ İLE AK VASITALARININ İRTİFA VE MESAFE AYRIMLARI TEMİN EDİLİR. ARZULANAN MEVKİ VE ZAMANDA ARAMA FAALİYETİNE BAŞLANMASI SAĞLANIR. 2. ARAMA BACAĞI : HERHANGİ BİR PATERNİN İZİ BOYUNCA OLAN BACAKTIR. 3. YAN BACAK : İKİ ARAMA BACAĞI ARASINDAKİ BAĞLANTIDIR. 4. YAKLAŞMA : AK VASITASININ SEKTÖR PATERNİ,DİKDÖRTGEN, KARE, ÜÇGEN, S TARAMA,GENİŞLEYEN KARE PATERNİ, ROTA BOYU PATERNİ, PARELEL TARAMA PATERNİ,ENİNE TARAMA PATERNİ,DAĞ ÇEVRE PATERNİ GİBİ ARAMA TEKNİKLERİNDEN HERHANGİ BİRİSİ KULLANILARAK ARAMA SAHASINA HAREKET ETTİĞİ GENEL YÖNDÜR VE NORMALDE YAN BACAKLARLA AYNI YÖNDE OLUR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

21 A R A M A P A T E R N İ Ç İ Z İ M L E R İ SEKTÖR PATERNİ GENİŞLEYEN KARE PATERNİ BAŞLANGIÇ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

22 ARAMA BAŞLANGIÇ YAN BACAK İZ ARALIĞI ARAMA BACAĞI BACAK UZUNLUĞU PARELEL TARAMA PATERNİ ROTA BOYU PATERNİ YAN BACAK İZ ARALIĞI ARAMA BACAĞI BACAK UZUNLUĞU A R A M A P A T E R N İ Ç İ Z İ M L E R İ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

23 P A P A T Y A Z İ N C İ R İ P A T E R N İ B CC C B B A A A C C C DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

24 UÇAK VE HELİKOPTERİN S DÜZENİNDE ARAMASI DÖNÜŞTE VEYA İSTENİLEN NOKTADA ALÇALMA YAPILABİLİNİR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

25 Y O N C A Y A P R A Ğ I P A T E R N İ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

26 DAĞ YÜZEYİNİN S PATERNİYLE ARANMASI BAŞLANGIÇ BİTİŞ DÖNÜŞ BİTİŞ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

27 D A Ğ Ç E V R E P A T E R N İ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

28 UÇAĞIN VERECEĞİ STANDART ALINDI - ANLAŞILDI İŞARETLERİ GECELEYİN : SİNYAL LAMBALARI VE KIRMIZI IŞIK YAKIP SÖNDÜREREK. 1. HABER ALINDI VE ANLAŞILDI 2. UÇAK YERDEN VERİLEN İŞARETLERİ GÖRDÜĞÜNÜ VE ANLADIĞINI AŞAĞIDAKİ ŞEKİLDE İŞARET VEREREK BELİRTİR. 3. GÜNDÜZ VEYA AY IŞIĞINDA : KANAT SALLAYARAK. 4. GECELEYİN : SİNYAL LAMBALARI İLE YEŞİL IŞIK YAKIP SÖNDÜREREK 1. HABER ALINDI FAKAT ANLAŞILMADI 2. UÇAK YERDEN VERİLEN İŞARETLERİ GÖRDÜĞÜNÜ FAKAT ANLAMADIĞINI AŞAĞIDAKİ ŞEKİLDE İŞARET EDER. 3. GÜNDÜZ VEYA AY IŞIĞINDA : SAĞDAN TAM BİR DAİRE ÇİZEREK DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

29 A R A M A V E K U R T A R M A D A İ Ş A R E T L ER GÖRSEL IŞIK 1 DK.İÇİNDE 6 KEZ IŞIK YANIPSÖNDÜRME ( TEKRARLI ) S.O.S. MESAJ İŞARET FİŞEĞİ İŞİTSEL SİNYAL YARDIMA İHTİYAÇ İHTİYAÇ VAR VAR KIRMIZI İŞARET FİŞEĞİ 1 DK.ARAYLA 6 KEZ BORU-DÜDÜK VS ( TEKRARLI ) 3 KEZ KISA 3 KEZ UZUN 3 KEZ KISA ( BORU-DÜDÜK VS ) 3 KEZ KISA 3 KEZ UZUN 3 KEZ KISA IŞIK MESAJ ANLAŞILDI BEYAZ İŞARET FİŞEĞİ 1 DK.İÇİNDE 3 KEZ BORU-DÜDÜK VS. ( TEKRARLI ) 1 DK.İÇİNDE 3 KEZ IŞIK ( TEKRARLI ) GERİ DÖNÜN YEŞİL İŞARET FİŞEĞİ UZUN ( DEVAMLI ) BORU-DÜDÜK VS. DEVAMLI IŞIK DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

30 İŞARET AYNASI VE KULLANILMASI İŞARET AYNALARI : ÜRETİM YAPAN FABRİKA VE ÜRETEN ÜLKENİNİN STANDARTLARINA VE KULLANIM AMAÇLARINA GÖRE FARKLI BOYUTLARDA VE DEĞİŞİK ŞEKİLDE YAPILMIŞLARDIR. ASIL AMACI : KAZAZEDE VEYA KURTARMA EKİBİ ARAMA YAPAN NESNELERE İNSAN,HELİKOPTER, UÇAK VS. İŞARET VEREREK BULUNDĞU YERİ BELİRTMEKTİR. 1. GÜNEŞ IŞIĞINI AYNADAN YANINIZA YANSITIN. 2. AYNAYI YAVAŞ YAVAŞ GÖZ SEVİYESİNE GETİRİN VE GÖZLEM DELİĞİNDEN BAKIN. UZAYIP GİDEN PARLAK IŞIKLI BİR NOKTAYI GÖRÜN. BU IŞIK NİŞAN ALMA VEYA HEDEF GÖSTERGESİDİR. 3. AYNAYI YAKLAŞIK OLARAK GÖZ HİZASINDA TUTUN VE PARLAK IŞIKLI NOKTA HEDEF ÜZERİNE GELİNCEYA KADAR AYNAYI HAREKET ETTİRİN. 4. ETKİLİ KULLANILAN BİR AYNA İLE 18 KM. UZAĞA İŞARET GÖNDERİLEBİLİR. K U L A N I L M A S I DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

31 YER - HAVA İŞARETLERİNİN ANLAMLARI KOD İŞARET NO M E S A J 1 İLERLEMEK İMKANSIZ V 2 TIBBİ YARDIMA İHTİYAÇ VAR II 3 HAYIR VEYA OLUMSUZ N 4 EVET VEYA OLUMLU Y 5 BU YÖNDE İLERLİYORUZ ULUSLARARASI İŞARETLER S O S DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

32 HELİKOPTERİN KAZAZEDEYİ ALMASI HAVADAN YAPILAN KURTARMA İŞLEMLERİNDE HELİKOPTER METEOROLOJİK ŞARTLAR ( SİS – YAĞIŞ - RÜZGAR – UYGUN İNİŞ ALANI VS ) UYGUN İSE YOĞUN OLARAK KULLANILMAKTADIR. HELİKOPTERİN ETKİN OLARAK KULLANILMASI YER HAVA İŞARETLERİNE BAĞLIDIR.HELİKOPTERLE TELSİZ VEYA TELEFON BAĞLANTISI YOK İSE ; AŞAĞIDAKİ İŞARETLER ULUSLAR ARASI İŞARETLER OLUP RENKLİ OLARAK 3 METRELİK BEZLERİN ÜZERİNE YAZILMIŞTIR. KULLANILMAK İSTENEN İŞARET YERDEN HAVAYA ( HELİKOPTERE ) DOĞRU DÜZENLENMİŞTİR. ULUSLARARASI İŞARETLER VE ANLAMLARI S / N İŞARET A N L A M L A R I S / N İŞARET A N L A M L A R I 1. LL HERŞEY YOLUNDA. 2. I DOKTORA İHTİYAÇ VAR. 3. F YİYECEĞE VE SUYA İHTİYAÇ VAR. 4. X İLERİ GİTMEYE MUSAİT DEĞİL. 5. L İŞARETLERİNİZ ANLAŞILMADI 6. Y EVET. 7. N HAYIR. 8. III DESTEĞE İHTİYACIMIZ VAR. 9. NN HİÇBİRŞEY BULUNAMADI. 10. BURAYA İNİŞ EMNİYETLİ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

33 HELİKOPTERİN KAZAZEDEYİ ALMASI HELİKOPTERLER YAPILIŞ ÖZELLİKLERİ ; VİNÇLİ VEYA VİNÇSİZDİR. VİNÇLİ HELİKOPTERLER HAVADAN YERE 50 METRELİK İP, ÇELİK HALAT VEYA SEDYE İNDİRİP KAZAZEDEYİ ALABİLDİĞİ GİBİ YEREDE İNEBİLİRLER. VİNCSİZ HELİKOPTER KAZAZEDEYİ ALABİLMEK İÇİN YERE İNMEK ZORUNDADIR. KAZAZEDENİN BULUNDUĞU MEVKİ HELİKOPTERİN İNİŞİ İÇİN UYGUN OLMAYABİLİR. BU DURUMDA KAZAZEDEYİ HELİKOPTERİN İNCEĞİ ALANA TAŞIMAK ZORUNLUĞU VARDIR. BU ZAMAN KAYIBI OLABİLDİĞİ GİBİ HELİKOPTERİN YAKIT DURUMU GÖZ ÖNÜNE ALINDIĞINDA SINIRLI ZAMAN DEMEKTİR. HELİKOPTER YERE İNMEDEN ÖNCE ETRAFINDAKİ ENGELLİ ALANLARI VE GİDECEĞİ YÖNÜ TESPİT ETMEK İÇİN KAZAZEDENİN BULUNDUĞU BÖLGENİN ÜZERİNDE BİR KAÇ TUR ATABİLİR. HELİKOPTERİN İNEBİLECEĞİ UYGUN BİR ALAN VARİSE O BÖLGEDE BİR SİS KUTUSU YAKMAK PİLOTA UYGUN İNİŞ ALANINI VE RÜZGARIN ESİŞ YÖNÜNÜ BELİRLEMEDE YARDIMCI OLUR. HELİKOPTER YERE İNERKEN PALLERİN BASINCINDAN DOLAYI GÜÇLÜ RÜZGAR AKIMLARI YARATIR. BU DURUMDA KAZAZEDEYİ VE MALZEMELERİ EMNİYETE ALMAK GEREKLİDİR AKSİ TAKTİRDE MALZEMELER UÇABİLİR. HELİKOPTERE YAKLAŞIRKEN ; PİLOTUN VEYA KURTARMA PERSONELİNİN İZİNİ ALINMALIDIR BU İZİN SAĞ VEYA SOL ELİ YUMRUK YAPTIKTAN SONRA BAŞ PARMAĞI YUKARI KALDIRMAK ( OX ) BAŞ PARMAĞI AŞAĞI ÇEVİRMEK ( NO ) ANLAMI TAŞIR. HELİKOPTERE BURUN KISMINDAN VE 45 DERECELİK AÇIYLA YAKLAŞILMALI PALLERE DİKKAT EDİLMELİDİR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

34 HLK. SAAT İSTİKAMETİNE GÖRE YER BİLDİRME CH DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

35 H E L İ K O P T E R E Y A K L A Ş M A DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR 45 0 KUYRUK ROTORU

36 HELİKOPTERİN KAZAZEDEYİ ALMASI DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

37 K A R A D A N A R A M A Ç E Ş İ T L E R İ (1) KAZA YERİ BİLİNİYOR İSE ; DENEYİMLİ BİR GRUP ÖNCEDEN GÖNDERİLİR.BU GRUP ÇALIŞMAYA BAŞLARKEN DİĞER GRUPLARLA İRTİBATI SAĞLAR. ANA GRUP GELENE KADAR GEREKLİ GÜVENLİK TEDBİRLERİNİ ALIR VE GEREKLİ İSE İLK YARDIM TEDBİRLERİNİ UYGULAR. (2) KAZA YERİ BİLİNMİYOR İSE ; ARAMA YÖNTEMLERİ 4 ÇEŞİTTİR. A. KEŞİF ARAMASI : VEYA 5 KİŞİLİK ÇOK DENEYİMLİ DAĞCIDAN OLUŞUR. HIZLI VE MİNİMUM MALZEMEYLE TEÇHİZ EDİLMİŞ OLMALIDIRLAR. KAYBOLAN GRUBUN TAKİP EDECEĞİ ROTAYI İZLERLER. B. ALAN TARAMASI : KISMEN BÜYÜK ALANLARIN ARANMASINDA KULLANILAN BİR YÖNTEMDİR.HER GRUP BELİRLİ BÖLGEYİ TARAR.GRUPLAR KENDİ ARALARINDA MUHABERE YAPARLAR. C. SÜPÜREREK ARAMA : GRUP ÜYELERİ ARAŞTIRILACAK ALANA BELLİ ARALIKLARLA DİZİLİR VE İLERİYE DOĞRU ARAMA YAPILIR.ARAMA ARAZİNİN YAPISINA,GÖRÜŞ ALANINA PERSONEL SAYISINA,ALANIN BÜYÜKLÜĞÜNE VE ARAMA ZAMANINA GÖRE BELİRLENİR. D. TEMASLA ARAMA : KÜÇÜK ALANLARIN VE GÖRÜŞÜN ZAYIF OLDUĞU DURUMLARDA (SİSLİ HAVADA,GECE,UÇURUM KENARI,SIK TAŞLIK VEYA BİTKİ ) ARAŞTIRMACILARIN ARALARINDAKİ MESAFE 5-25 METRE ARASINDA OLMALI VE ARAŞTIRMACILAR BİR BİRİLERİNİN ALANLARINIDA KONTROL EDEBİLMELİDİRLER. E. S PATERNİ : HAVADAN ARAMA PATERNİNİN YERDEKİ ŞEKLİDİR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

38 ALAN VE TEMASLA ARAMA TEKNİKLERİ A L A N TA R A M A S I T E M A S L A A R A M A BAŞLANGIÇ ROTASI DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

39 KARADA KURTARMA YÖNTEMLERİ KARADA KURTARMA YÖNTEMLERİ KAZAZEDENİN SAĞLIK DURUMUNA BAĞLI OLARAK İKİ FARKLI BÖLÜM ALTINDA YAPILMAKTADIR. 1. KAZAZEDENİN HAYATİ TEHLİKESİ YOK FAKAT YÜRÜYEMİYOR. 2. KAZAZEDENİN HAYATİ TEHLİKESİ VAR. A. KAZAZEDE KENDİNDE ( ŞUURU AÇIK ) B. KAZAZEDE KENDİNDE DEĞİL ( ŞUURU KAPALI – KOMA DURUMU ) KARADA KURTARMA YÖNTEMLERİ ARAZİNİN YAPISINA BAĞLI OLARAK İKİ FARKLI TEKNİKLE YAPILMAKTADIR. 1. TEKNİK GEREKTİRMEYEN ARAZİDE KURTARMA. 2. TEKNİK GEREKTİREN ARAZİDE KURTARMA. 1. KARADA KURTARMA YÖNTEMLERİ TEKNİK GEREKTİRMEYEN ARAZİDE KURTARMA DÖRT BÖLÜM ALTINDA YAPILMAKTADIR. 1. KAZAZEDEYİ BULUNDUĞU BÖLÜMDEN YUKARI ÇEKME. 2. KAZAZEDEYİ BULUNDUĞU BÖLÜMDEN AŞAĞI İNDİRME. 3. KAZAZEDEYİ YAN GEÇİŞ YAPTIRARAK KURTARMA. 4. KAZAZEDEYİ TAŞIMA 2. KARADA KURTARMA YÖNTEMLERİ TEKNİK GEREKTİREN ARAZİDE BEŞ BÖLÜM ALTINDA YAPILMAKTADIR. 1. KAZAZEDEYİ BULUNDUĞU BÖLÜMDEN YUKARI ÇEKME. 2. KAZAZEDEYİ BULUNDUĞU BÖLÜMDEN AŞAĞI İNDİRME. 3. KAZAZEDEYİ YAN GEÇİŞ YAPTIRARAK KURTARMA. 4. KAZAZEDEYİ HAVA HATTI KULLANARAK TAŞIMA VE KURTARMA. 5. KAZAZEDEYİ TAŞIMA DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

40 TEKNİK GEREKTİRMEYEN ARAZİDE KURTARMA TEKNİK GEREKTİREN ARAZİDEN ÇIKIP TEKNİK MALZEMELER BİR YANA BIRAKILINCA TAŞIMA SİSTEMİ TEKNİK GEREKTİRMEYEN ARAZİ SİSTEMİNE GÖRE YAPILMAKTADIR. BUNLAR : 1. DÖRT EL OTURAK SİSTEMİ. 2. İP İLE TAŞIMA SİSTEMLERİ. * TEK KURTARICIYLA SIRT ’ TA TAŞIMA SİSTEMİ. * İKİ KURTARICIYLA SIRT’TA TAŞIMA SİSTEMİ. DÖRT EL OTURAK SİSTEMİ KISA MESAFELİ TAŞIMA SİSTEMİ İÇİN UYGUNDUR BOYLARI BİRBİRİNE YAKIN İKİ TAŞIYICI KARŞI KARŞIYA GELEREK HER BİRİ SOL ELİYLE KENDİSİNİN SAĞ BİLEĞİNDEN VEYA SAĞ ELİYE KENDİSİNİN SOL BİLEĞİNDEN TUTAR. DİĞER TAŞIYICININ BİLEĞİNİ SERBEST KALAN ELİYLE TUTARAK OTURAK OLUŞTURULUR. KAZAZEDE BURAYA OTURTULARAK TAŞIMA YAPILIR. DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

41 TEK KİŞİ VE İP TEKNİĞİYLE TAŞIMA YÖNTEMİ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR İP VEYA PERLON ÇİFT SAYILI OLARAK KANGAL ŞEKLİNDE SARILDIKTAN SONRA ORTA KISMINDAN BAĞLANIR. KANGAL ORTA KISMINDAN İKİYE AYRILARAK İKİ GÖZ ELDE EDİLMİŞ OLUR. KAZAZEDENİN HER BACAĞI BİR GÖZE SOKULUR. TAŞIYICI KAZAZEDEYE SIRTINI DÖNEREK ANILAN İPLERİ SAĞ VE SOL OMUZUNA TAKAR İPİN / PERLONUN OMUZDAN ÇIKMASINI ÖNLEMEK İÇİN GÖĞÜSTEN PERLON VEYA YARDIMCI İPLE BAĞLAR. ŞAYET KAZAZEDE KENDİNDE DEĞİL İSE : KAZAZEDENİN TAŞIYICIDAN AYRILMASINI ÖNLEMEK İÇİN İP / PERLON İLE KAZAZEDENİN SIRTINDAN DOLANAN VE KURTARICININ KOLTUK ALTINDAN GEÇEN İP/ PERLON KURTARICININ GÖĞSÜNDE KOLAY ÇÖZÜLEBİLEN DÜĞÜM İLE SABİTLENİR.

42 İP İLE TAŞIMA SİSTEMİ : KURTARICI İKİ KİŞİ VEYA FAZLA İSE KAZAZEDE İKİ KURTARICI TARAFINDAN TAŞINMASI HEM AĞIRLIĞI PAYLAŞMA HEMDE KOLAY TAŞIMA MEYDAN GETİRİR. TAŞIMA İPİNİN HAZIRLANMASI : İP VEYA PERLON ÇİFT SAYILI OLARAK KANGAL ŞEKLİNDE SARILDIKTAN SONRA ORTA KISMINDAN BAĞLANIR. KANGAL ORTA KISMINDAN İKİYE AYRILARAK İKİ GÖZ ELDE EDİLMİŞ OLUR. KAZAZEDENİN HER BACAĞI BİR GÖZE SOKULUR VEYA KAZAZEDE İPİN ÜZERİNE OTURUR. TAŞIYICILAR İPİN GÖZLERİNİ OMUZLARINDA ÇAPRAZ GEÇİREREK KAZAZEDEYLE BERABER YERDEN KALKARLAR. KAZAZEDENİN ASKIDAN DÜŞMESİNİ ÖNLEMEK İÇİN SAĞ VE SOL ELLERİYLE KAZAZEDEYİ BELİNDEN SARARAK YÜRÜMEYE BAŞLARLAR. KAZAZEDE KENDİNDE İSE ELLERİNİ KURTARICILARININ OMUZLARINA ATARAK DENGESİNİ SAĞLAR İKİ KİŞİ VE İP TEKNİĞİYLE TAŞIMA YÖNTEMİ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

43 TEKNİK GEREKTİRMEYEN ARAZİDE KURTARMA 4. SIRT ÇANTASI + BATON SİSTEMİ : İKİ ADET BATON VEYA KAZMA GÖVDELERİNDEN BİRBİRİNE BİRKAÇ NOKTADAN SIKICA BAĞLANDIKTAN SONRA YAN YANA DURMUŞ İKİ TAŞIYICININ SIRT ÇANTALARININ SIRT TARAFINDAN İÇERİ SOKULUR. KAZAZEDE İKİ KURTARICININ ARASINA ANILAN MALZEMELERİN ÜZERİNE OTURUR. SIRT ÇANTALARININ KOLONLARININ KOPMA İHTİMALİ VARSA PERLONLA VEYA DAĞ İPLERİYLE DESTEKLENMELİDİR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

44 TEKNİK GEREKTİRMEYEN ARAZİDE İPE GİRME KURTARMA YAPILIRKEN BAZI ARAZİLERDE ( KAYGAN TOPRAK, ÇARŞAK, EĞİMİ 30 DARECE CİVARINDAKİ İNİŞ VE ÇIKIŞLAR ) KURTARICININ VE KAZAZEDENİN EMNİYETİNİ ALMAK GEREKLİ OLABİLİR. UYGUN BİR NOKTADA ANA EMNİYET NOKTASI KURULUR. ARTCI KENDİSİNİ VE KURTARICI EKİBİ EMNİYETE ALIR. KURTARMANIN ÖZELLİĞİNE BAĞLI OLARAK TEKNİK MALZEMELER HAZIRLANDIKTAN SONRA ANA İPİN UCU 1. KURTARICI TEK İSE : İNİŞTE ARKADAN EMNİYET KEMERİNE / TIRMANIŞTA ÖNDEN EMNİYET KEMERİNE BAĞLANIR ARTCI İP VEREREK / ALARAK KURTARICI EMNİYETLİ OLARAK YAVAŞ YAVAŞ İNİŞ / TIRMANIŞ YAPAR. İNİŞTE TAŞIYICI VAM ‘ I EĞİMİN ÖZELLİĞİNE GÖRE AYARLAR VE BÜTÜN YÜKÜNÜ İPE VERİR. 2. KURTARICI ÇİFT İSE : EMNİYET İPİ HER İKİ KURTARICININ EMNİYET KEMERİNE İNİŞTE ARKADAN EMNİYET KEMERLERİNE / TIRMANIŞTA ÖNDEN EMNİYET KEMERLERİNE BAĞLANIR ARTCI İP VEREREK / ALARAK KURTARICILAR EMNİYETLİ OLARAK YAVAŞ YAVAŞ İNİŞ / TIRMANIŞ YAPAR. İNİŞTE TAŞIYICILAR VAM ‘ I EĞİMİN ÖZELLİĞİNE GÖRE AYARLAR VE BÜTÜN YÜKÜNÜ İPE VERİR. EĞİMİN TEHLİKE TEŞKİL ETMEDİĞİ BÖLGELERE GELİNDİĞİNDE KURTARICI / KURTARICILAR İP EMNİYETİNDEN ÇIKARAK YOLUNA DEVAM EDER DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

45 K I S A İ P T E K N İ Ğ İ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR TIRMANIŞ YAPILDIKTAN SONRA ANTRENMANI YETERSİZ OLAN VEYA HAFİF SAKATLIK GEÇİREN SPORCULAR İNİŞ SIRASINDA DENGE SAĞLAMAKTA ZORLANMAKTA VE EMNİYETSİZ İNİŞE SEBEP OLABİLMEKTEDİR. BU DURUMDA SPORCUNUN SIRT ÇANTASINDAKİ YÜK DİĞER SPORCULARA PAYLAŞTIRILMALI VE TEKNİK İNİŞİN GEREKLİ OLMADIĞI DURUMLARDA KISA İP TEKNİĞİ KULANILARAK EMNİYET ALINMALIDIR.EMNİYET KEMERİNİN OLMADIĞI DURUMLARDA : KISA İP TEKNİĞİ : BULİN DÜĞÜMÜYLE VEYA İPE AÇIK SEKİZLİ DÜĞÜM ATILDIKTAN SONRA İPİN UCU SPORCUNUN BELİNE SARILIR DÜĞÜMÜN ÜST KISMINA ÇİFT BALIKÇI DÜĞÜMÜ ATILIR VE İP SIKIŞTIRILIR. AÇIK SEKİZLİ ;ÇİFT BALIKCI DÜĞÜMÜNÜN SPORCUNUN BELİNİ FAZLA SIKMASINI ÖNLEYECEKTİR. İP DİĞER BİR SPORCU TARAFINDAN KONTROL EDİLEREK İNİŞ TAMAMLANIR. TEHLİKELİ ETAPLARDA EMNİYET NOKTALARI KURULARAK GÜVENLİ İNİŞ SAĞLANMIŞ OLUR.

46 İP SEDYELERİ VE YAPILMA YÖNTEMLERİ BULİN DÜĞÜMÜYLE SEDYE YAPILMASI. BULİN DÜĞÜMÜYLE İP SEDYESİ YAPMAK İÇİN 30 METRE YARDIMCI VEYA TAM İPE İHTİYAÇ VARDIR. 1. KURTARMA İPİNİN İKİ UCU BİRLEŞTİRİLEREK İPİN ORTA NOKTASI BELİRLENİR 2. ORTA KISMINDAN İSTENİLEN GENİŞLİKTE VE UZUNLUKTA YERE SERİLİR VE UZATILIR. 2. İPİN BİR TARAFINA SEDYENİN GENİŞLİĞİNE GÖZ ÖNÜNE ALINARAK BASİT ( KÖRDÜĞÜM ) DÜĞÜM ATILIR VE İKİLİ İP HALİNE GETİRİLİR. 3. KARŞI TARAFTAKİ İPE BULİN DÜĞÜMÜ KÖPRÜSÜ ATILDIKTAN SONRA İKİLİ İP ANILAN KÖPRÜNÜN İÇİNE SOKULARAK BULİN DÜĞÜMÜ KİTLENİR. 4. KİLİTLENEN DÜĞÜM TARAFINDA İPE KÖRDÜĞÜM ATILIR KARŞI TARAFTA BULİN KÖPRÜSÜ KURULDUKTAN SONRA İP BULİN KÖPRÜSÜNÜN İÇİNE SOKULARAK KİLİTLENİR. DÜĞÜM VE İKİLİ İP SİSTEMİ AYNI ŞEKİLDE DEVAM ETTİRİLEREK İSTENİLEN UZUNLUKTA SEDYE ELDE EDİLİR. 5. SEDYEYİ MEYDANA GETİREN İPLERİN BİRBİRİLERİNE YAKIN OLMASINA ÖZEN GÖSTERİLMELİDİR. 6. ARTAN İPLER BİRBİRİLERİNE BAĞLANIR. 7. SEDYENİN ÜZERİNE MAT VS. ATILABİLİR. 8. KAZAZEDE SEDYENİN ÜZERİNE YATIRILIR VE EMNİYET İÇİN BAĞLANIR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

47 BULİN DÜĞÜMÜYLE SEDYE YAPMA DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

48 TAMKAZIK VE GEÇME SİSTEMİ : 1. BU SEDYENİN YAPILABİLMESİ İÇİN 30 METRE İPE İHTİYAÇ VARDIR. 2. İP ORTA NOKTASINDAN BAŞLAMAK ÜZERE İKİ EŞİT PARÇAYA AYRILIR. 3. İP “ S “ ÇİZECEK ŞEKİLDE KAZAZEDENİN BOYUNUN GENİŞLİĞİNE VE UZUNLUĞUNA GÖRE AYARLANIR. 4. BOŞTA KALAN İPLER TAMKAZIK DÜĞÜMÜYLE “ S “ ÇİZEN İPLERİN UCUNA TAKILIR. NOT : TAMKAZIK DÜĞÜMÜ SIRASINDA İPLER BURULMA ( DOLANMA ) OLACAĞINDAN ARASIRA İPLERİN BURULMASI DÜZELTİLMELİDİR. 5. İPİN HERİKİ TARAFINA TAMKAZIK DÜĞÜMÜ ATTILDIKTAN SONRA KALAN İPLER TAMKAZIK DÜĞÜMÜNÜN ATILDIĞI NOKTADAKİ İPİN İÇİNDEN GEÇİRİLİR. BU OLAY TAMKAZIK DÜĞÜMÜNÜN İPTEN AYRILMASINI ÖNLEYECEKTİR. 6. TAŞIMANIN KOLAY OLABİLMESİ İÇİN TAMKAZIK DÜĞÜMÜNÜN İÇİNDEN İPLER BİRKAÇ KEZ GEÇİRİLEBİLİR. 7. KALAN İPLER TAŞIYICILAR TARAFINDAN KOLON YAPILABİLİR. 8. TAŞIMA NOKTALARININ UÇLARINA KARABİNA BAĞLANABİLİR. 9. KAZAZEDENİN YARALANMA DURUMUNA BAKILARAK SEDYENİN ÜZERİNE MAT VEYA BAŞKA KORUYUCU MALZEMELER SERİLEBİLİR. 10. KAZAZEDE KALAN İPLERLE, PERLONLA VEYA YARDIMCI İPLE SEDYEYE BAĞLANMALIDIR. 11. YETERLİ MİKTARDA BATON VAR İSE TAM KAZIK DÜĞÜMLERİNİN İÇİNE BATON TAKILARAK TAŞIMA YAPILABİLİR. TAMKAZIK DÜĞÜMÜYLE SEDYE YAPMA DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

49 TAM KAZIK SEDYESİ VE YAPILMA YÖNTEMLERİ TAMKAZIK DÜĞÜMÜYLE SEDYE YAPMA DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

50 ÇADIR VEYA PANÇO SEDYESİ : ACİL DURUMLARDA KAZAZEDEYİ TEHLİKELİ OLMAYAN ALANLARDA TAŞIMAK İÇİN YAPILMASI EN KOLAY TAŞIMA SEDYESİDİR. 1. ALTI KÖŞESİNİN HERBİRİSİNİN İÇİNE BEZ,ÇORAP VS. KONULUR. 2. ÇADIR VEYA PANÇO YERE DÜZ OLARAK SERİLİR.SEDYENİN YIRTILMASINI ÖNLEMEK İÇİN SEDYENİN ALTINDAN GEÇİRİLEN İP VEYA PERLON TAŞIMA KÖŞELERİNE BAĞLANIR. 3. KONULAN NESNELERİN BULUNDUĞU BÖLÜM TOP HALİNE GETİRİLİR. 4. ANILAN BÖLÜMLER YARDIMCI İPİLE TAM KAZIK DÜĞÜMÜYLE BAĞLANIR. 5. TAŞIMA YAPILIRKEN KAZAZEDENİN SEDYEDEN DÜŞMEMESİ İÇİN BİR KAÇ YERDEN SEDYEYE BAĞLANMALIDIR. ÇADIR VEYA PANÇONUN ÜZERİNE YATIRILAN KAZAZEDE TAŞIMAYA HAZIRDIR. TAM KAZIK BEZ ÇORAP VS. ÇADIR VEYA PANÇOYLA SEDYE YAPMA DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

51 OMURGA SEDYESİ ( MUMYA TİP ) OMURGA KIRIĞI SEDYESİ YAPIMI SABİTLEME İPİ KORUYUCU MALZEME BOYUNLUK İP SEDYELERİ VE YAPILMA YÖNTEMLERİ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

52 KAZAZEDENİNİN MUMYA İP SEDYESİNDE TAŞINMASI ÜZENGİ DÜĞÜMÜ ÇAPRAZ İP BOYUNLUK KAZAZEDEDE OMURGA KIRIĞI VARİSE VE SEDYE BULUNMADIĞI ZAMAN KAZAZEDEYİ TAŞIMANIN EN EMİN YOLU MUMYA TİP İP SEDYESİDİR. 1. İP “ S “ ÇİZECEK ŞEKİLDE YERE SERİLİR. 2. KAZAZEDE SEDYENİN ÜZERİNE EMNİYETLİ ŞEKİLDE YATIRILIR. 3. İPLERİN UCU BİRBİRİLERİNİN İÇİNDEN GEÇİRİLEREK KAZEZEDE SIKICA SARILIR. 4. OMUZUNDAN, AYAKLARINDAN VE BELİNİNİN ALTINDAN ALINAN PERLONLAR VÜCUT DENGE NOKTASINDA BİRLEŞTİRİLİR BAĞLANMANOKTASI DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

53 ( 2 ) ( 3 ) ( 4 ) ( 5 ) SEDYEYİ KALDIRMAYA HAZIRLIK KALDIRILMIŞ SEDYE TAŞIYICILARIN DEĞİŞTİRİLMESİ TAŞIYICILARI DEĞİŞMİŞ SEDYE TAŞIYICI DEĞİŞTİRME YÖNTEMİ SEDYE TAŞIMA VE YER DEĞİŞME TEKNİKLERİ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR ( 1 )

54 KURTARMADA ANA EMNİYET NOKTALARI KURTARMA YAPILIRKEN ANA EMNİYET NOKTALARI TEKNİK MALZEMEYLE KURULACAKSA EN AZ 3 NOKTADAN VEYA FAZLA NOKTADAN KURULMASI EMNİYET AÇISINDAN TERCİH EDİLMELİDİR. İMKAN VAR İSE KARIŞIK EMNİYET NOKTALARI TERCİH EDİLMELİDİR. TABİİ MALZEMELERDEN EMNİYET NOKTASI ALINACAĞI ZAMAN ( KUMSAATİ, BABA AĞAÇ. VS. ) ALINACAK EMNİYET NOKTALARININ ÇEKERİ DEĞERLENDİRİLMELİDİR. “ KURTARMA YAPILIRKEN DEĞİŞİK YÖNLERE GİDİLEBİLECEĞİ DÜŞÜNÜLDÜĞÜNDE ANA EMNİYET NOKTALARININ DİNAMİK EMNİYET SİSTEMLERİ OLMASI TERCİH EDİLMELİDİR “. 3 NOKTALI VEYA DAHA FAZLA ANA EMNİYET NOKTASI DÜŞÜNÜLÜYOR İSE ÖRÜMCEK ÇAPASI TERCİH EDİLMELİDİR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

55 ÇOKLU EMNİYET SİSTEMİ ( ÖRÜMCEK ÇAPASI ) DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

56 KURTARMA SÜRESİNCE ANA İPİN SÜRTÜNMESİ GÖZ ÖNÜNE ALINMALIDIR. KURTARMA İPİNİN KAYALARA SÜRTÜNMESİNİ ÖNLEMEK İÇİN ; KAYA YÜZEYLERİNE ( DUVARLARA ) EDGE ROLLER BALKONLARA ( NEGATİF – İÇ BÜKEY ) ROOF ROLLER OLARAK İSİMLENDİRİLMİŞ ÖZEL MAKARALI SİSTEMLER KULLANILMALIDIR. ANILAN MAKARALARIN KAYA YÜZEYLERİNE SABİTLENEBİLMESİ İÇİN SİKKE VEYA ÖZEL ÇİVİLER KULLANILMAKTADIR. ANILAN MAKARALAR OLMADIĞI ZAMAN İPLERİN SÜRTÜNME YAPTIĞI YERLERE İP KORUYUCU ( ROPE PREVENTIVE ) ÇEKİCİN SAP KISMI VEYA SERT BEZ PARÇALARI KULLANILARAK SÜRTÜNME AZALTILABİLİR. E D G E R O L L E R – R O O F R O L L E R E D G E R O L L E R R O O F R O L L E R DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

57 TEKNİK GEREKTİREN ARAZİDE KURTARMA DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR DUVARDA VEYA BİR İP BOYUNDAN DAHA UZUN KAYADA KURTARMA YAPILACAĞI ZAMAN : 1. ÇELİK KABLO. 2. ANA İP. KULANILARAK KURTARMA YAPILMAKTADIR. 1. ÇELİK KABLO : İNSAN KURTARMADA KULANILAN ÇELİK KURTARMA KABLOSUNUN ÇAPI O4 MM – 1 CM ARASINDA VE SONSUZ METRELERCE OLABİLİR. KURTARMA NOKTASINA KURULAN ELEKTRİKLİ VEYA MEKANİKİ MOTOR İLE KURTARMA YAPILMAKTADIR. 2. ANA İP. KAZAZEDENİN BULUNDUĞU BÖLÜM İLE KURTARMA EKİBİNİN BULUNDUĞU BÖLÜM ARASINDAKİ MESAFEDEN BİRAZ FAZLA ANA İP ÇİFT BALIKÇI DÜĞÜMÜYLE BİRBİRİNE BAĞLANIR. KURTARICI İPİ HMS KARABİNA İLE EMNİYET KEMERİNE ( İPTE YER DEĞİŞTİRECEĞİ ZAMAN KOLAYLIK SAĞLAMASI İÇİN ) GİRER. KAZAZEDENİN YANINA GİTMEK İÇİN ANA EMNİYET NOKTASINDAN İP VERİLEREK KAZAZEDENİN YANINA KADAR İNİLİR. DÜĞÜMLERİN İNİŞ NOKTASINDAN GEÇEBİLMESİ İÇİN “ İP DÜĞÜMÜNÜN ANA EMNİYET NOKTASINDAN GEÇİRİLMESİ TEKNİĞİ UYGULANMALIDIR “ GEREKLİ ÖNLEMLER ALINMALIDIR. KAZAZEDENİN İLK YARDIMI ( İHTİYAÇ VAR İSE ) YAPILDIKTAN SONRA SEDYE VAR İSE ; SEDYEYE,SEDYE YOK İSE KURTARMA YAPILACAK SİSTEME KAZAZEDE BAĞLANIR VE SABİTLENİR. AŞAĞI İNDİRME VEYA YUKARI ÇEKME TEKNİKLERİ KULANILARAK KAZAZEDE BULUNDUĞU BÖLÜMDEN ALINARAK EMNİYETLİ BÖLGEYE TAŞINIR.

58 TEKNİK GEREKTİREN ARAZİDE KURTARMA DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR KAZAZEDEYİ YALINIZ İNDİRME KAZAZEDEYİ ÇELİK KABLO VE MAKARA YARDIMIYLA İNDİRME

59 DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR İP DÜĞÜMÜNÜN ANA EMNİYETTEN ATLATILMASI DUVARDA VEYA BİR İP BOYUNDAN DAHA UZUN KAYADA KURTARMA YAPILACAĞI ZAMAN : 1. KAZAZEDEYİ BULUNDUĞU BÖLÜMDEN AŞAĞI İNDİRMEK. 2. KAZAZEDEYİ BULUNDUĞU BÖLÜMDEN YUKARI ÇEKMEK. ANA EMNİYET NOKTASI KURULDUKTAN SONRA : KAZAZEDENİN BULUNDUĞU BÖLÜM İLE KURTARMA EKİBİNİN BULUNDUĞU BÖLÜM ARASINDAKİ MESAFE KADAR ANA İPLER ÇİFT BALIKÇI DÜĞÜMÜYLE BİRBİRİNE BAĞLANIR. KURTARICI KAZAZEDENİN YANINA GİTMEK İÇİN İPE GİRER VE İNİŞİ BAŞLAR. İP BAĞLANTI NOKTALARINA GELİNDİĞİNDE KURTARICININ AĞIRLIĞINDAN DOLAYI İP İNİŞ MALZEMESİNİN İÇİNDEN GEÇMEZ. BU DURUMDA. 1. ANA EMNİYET NOKTASINDA VEYA YANINDA YENİ BİR ANA EMNİYET NOKTASI KURULUR. 2. ÜZERİNDE YÜK OLAN KURTARMA İPİNE YARDIMCI İP İLE MARCHARD VEYA PÜRSİK DÜĞÜMÜ ATILIR VE YENİ KURULAN ANA EMNİYET NOKTASINDAKİ KARABİNAYA YARIM KAZIK DÜĞÜMÜYLE BAĞLANIP SABİTLENİR. 3. ÜZERİNDE YÜK OLAN İP YAVAŞ YAVAŞ SALINARAK YÜKÜN YARDIMCI İPE BİNMESİ SAĞLANIR VE İLK ANA EMNİYET NOKTASINDAKİ YÜK BÖYLECE BOŞALIR. 4. ANA EMNİYET NOKTASINDAKİ ANA İPİN YÜKÜ BOŞALDIĞI İÇİN DÜĞÜM ATILMIŞ İP BULUNDUĞU MALZEMENİN İÇİNDEN ALT TARAFA ALINIR. 5. YARDIMCI İPİN YARIM KAZIK DÜĞÜMÜ GEVŞETİLEREK AĞIRLIĞIN YENİDEN ANA İPİN ÜZERİNE BİNMESİ SAĞLANIR. ANA İPİN ÜZERİNDEKİ YARDIMCI İP ALINIR. 6. İP DÜĞÜMÜNÜN HER AYNI NOKTAYA GELİŞİNDE AYNI İŞLEM TEKRARLANIR.

60 İP DÜĞÜMÜNÜN ANA EMNİYETTEN ATLATILMASI İP DÜĞÜMÜNÜN ANA EMNİYETTEN ATLATILMASI DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

61 KAZAZEDEYİ BULUNDUĞU BÖLÜMDEN YUKARI ÇEKME KAZAZEDEYİ BULUNDUĞU BÖLÜMDEN YUKARI ÇEKME YERÇEKİMİNE KARŞI KUVVET UYGULANACAĞINDAN İNİŞTEN DAHA ZORDUR. 2 BÖLÜM ALTINDA ALTINDA İNCELENMEKTEDİR. 1. KAZAZEDE KENDİNDE. 2. KAZAZEDE KENDİNDE DEĞİL. KAZAZEDENİN DURUMUNA GÖRE ; SEDYE KULLANILIR VEYA KULLANILMAZ. 1. KAZAZEDENİN YANINA ULAŞILIP EMNİYETİ ALINIR. 2. GEREKLİYSE İLK YARDIM TEDBİRLERİ UYGULANIR. 3. TAŞIMA SİSTEMİNE VE TAŞIMA ÇEŞİDİNE KARAR VERİLİR. A. KURTARMA ALANI DAR İSE ; KAZAZEDENİN EMNİYETE ALINACAĞI SEDYE DİKEY ÇEKİLECEK ŞEKİLDE HAZIRLANIR. B. KURTARMA ALANI GENİŞ İSE ; KAZAZEDENİN EMNİYETE ALINACAĞI SEDYE YATAY ÇEKİLECEK ŞEKİLDE HAZIRLANIR. 4. KAZAZEDE : KURTARMA İPİNE / SEDYEYE BAĞLANDIKTAN SONRA ZORLUK DURUMUNA VE KAZAZEDENİN AĞIRLIĞINA BAĞLI OLARAK 1, 2 VEYA 3 ‘ LÜ MAKARA ( PALANGA ) SİSTEMİ KULLANILARAK KAZAZEDE VE REFAKATCİ YUKARI DOĞRU ÇEKİLİR. 5. ÇEKME SIRASINDA REFAKATCİNİN DİREKTİFLERİ GEÇERLİDİR. 6. KURTARMA YAPILIRKEN ANA EMNİYET NOKTASINDAKİ EKİP VE REFAKATCİ ARASINDA TELSİZ BAĞLANTISI VEYA DÜDÜK İLE HABERLEŞME SAĞLANMALIDIR. 7. HABERLEŞME MALZEMELERİ YOK İSE EKİPTEN BİRİSİ HER İKİ GURUBU GÖRECEK ŞEKİLDE UYGUN YERDE DURARAK HABERLEŞMEYE YARDIMCI OLUR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

62 3 / 1 MAKARA SİSTEMİNİ KURULMASI KAZAZEDE KENDİNDE, SADECE YÜRÜMEDE - TIRMANMADA ZORLUK ÇEKİYOR VE KÜÇÜK BİR YARDIMLA KURTARILACAK DURUMDA İSE 3 / 1 MAKARA SİSTEMİ YETERLİDİR. 1. ANA EMNİYET NOKTASI KURULUR. 2. ANA EMNİYET NOKTASINDAN KAZEZEDEYE EMNİYETİ ALINMIŞ KURTARMA İP GÖNDERİLİR. 3. KAZAZEDE İPLE KENDİNİ EMNİYETE ALDIKTAN SONRA ANA EMNİYET NOKTASIYLA KAZAZEDE ARASINDAKİ İPE JUMAR VEYA PÜRSİK DÜĞÜMÜ ATILIR. ( KURTARICI TARAFINDAN ÇEKİLEN İPİN GERİ GİTMESİNİ ÖNLEMEK İÇİN ) 4. ANA EMNİYET NOKTASINININ İÇİNDEN GEÇEN İP GERİYE DÖNERKEN KAZAZEDE İLE EMNİYET JUMARI ARASINA TAKILAN ÇEKME JUMARINA – PÜRSİĞİNE TAKILMIŞ MAKARA – KARABİNA’ NIN İÇİNDEN GEÇEREK TEKRAR ANA EMNİYET NOKTASINA DOĞRU DÖNER. BU İP ÇEKİLİNCE KAZEZEDE YAVAŞ YAVAŞ YUKARI ÇEKİLİR. 5. İKİ JUMAR – PÜRSİK ALT ALTA DEĞECEK ŞEKİLDE YAKLAŞIRİSE ÇEKME JUMARI AŞAĞIYA İTİLİR. 5. BU SİSTEM KUVVETTEN KAZANDIRIRKEN YOLDAN KAYBETTİRİR JUMAR VEYA PÜRSİK ANA EMNİYET NOKTASI EMNİYET JUMARI VEYA PÜRSİK DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

63 6 / 1 MAKARA SİSTEMİNİN KURULMASI 1. ANA EMNİYET NOKTASI KURULUR. 2. ANA EMNİYET NOKTASINDAN KAZEZEDEYE EMNİYETİ ALINMIŞ KURTARMA İP GÖNDERİLİR. 3. KAZAZEDE İPLE KENDİNİ EMNİYETE ALDIKTAN SONRA ANA EMNİYET NOKTASIYLA KAZAZEDE ARASINDAKİ İPE JUMAR VEYA PÜRSİK DÜĞÜMÜ ATILIR. ( KURTARICI TARAFINDAN ÇEKİLEN İPİN GERİ GİTMESİNİ ÖNLEMEK İÇİN ) 4. ANA EMNİYET NOKTASINININ İÇİNDEN GEÇEN İP GERİYE DÖNERKEN KAZAZEDE İLE EMNİYET JUMARI ARASINA TAKILAN ÇEKME JUMARINA – PÜRSİĞİNE TAKILMIŞ MAKARA – KARABİNA’ NIN İÇİNDEN GEÇEREK TEKRAR ANA EMNİYET NOKTASINA DOĞRU DÖNER. 5. ANA EMNİYET NOKTASINDAKİ DİĞER KARABINANIN İÇİNDEN GERİ DÖNEREK AYNİ İPE TAKILMIŞ JUMAR PURSİĞİN İÇİNDEN GEÇEREK ANA EMNİYET NOKTASINA DOĞRU GERİ DÖNER. BU İP ÇEKİLİNCE, KAZAZEDE ÇOK YAVAŞ ŞEKİLDE YUKARI ÇEKİLİR. 6. İKİ JUMAR – PÜRSİK ALT ALTA DEĞECEK ŞEKİLDE YAKLAŞIRİSE ÇEKME JUMARI AŞAĞIYA İTİLİR. 7. BU SİSTEM KUVVETTEN KAZANDIRIRKEN YOLDAN KAYBETTİRİR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

64 9 / 1 MAKARA SİSTEMİNİN KURULMASI 1. ANA EMNİYET NOKTASI KURULUR. 2. ANA EMNİYET NOKTASINDAN KAZEZEDEYE EMNİYETİ ALINMIŞ KURTARMA İP GÖNDERİLİR. 3. KAZAZEDE İPLE KENDİNİ EMNİYETE ALDIKTAN SONRA ANA EMNİYET NOKTASIYLA KAZAZEDE ARASINDAKİ İPE JUMAR VEYA PÜRSİK DÜĞÜMÜ ATILIR. ( KURTARICI TARAFINDAN ÇEKİLEN İPİN GERİ GİTMESİNİ ÖNLEMEK İÇİN ) 4. ANA EMNİYET NOKTASINININ İÇİNDEN GEÇEN İP GERİYE DÖNERKEN KAZAZEDE İLE EMNİYET JUMARI ARASINA TAKILAN ÇEKME JUMARINA – PÜRSİĞİNE TAKILMIŞ MAKARA – KARABİNA’ NIN İÇİNDEN GEÇEREK TEKRAR ANA EMNİYET NOKTASINA DOĞRU DÖNER. 5. ANA EMNİYET NOKTASINDAKİ DİĞER KARABINANIN İÇİNDEN GERİ DÖNEREK AYNİ İPE TAKILMIŞ JUMAR PURSİĞİN İÇİNDEN GEÇEREK ANA EMNİYET NOKTASINA DOĞRU GERİ DÖNER. BU İP ÇEKİLİNCE KAZAZEDE ÇOK YAVAŞ ŞEKİLDE YUKARI ÇEKİLİR. 6. İKİ JUMAR – PÜRSİK ALT ALTA DEĞECEK ŞEKİLDE YAKLAŞIRİSE ÇEKME JUMARI AŞAĞIYA İTİLİR. 7. BU SİSTEM KUVVETTEN FAZLA KAZANDIRIRKEN YOLDAN ÇOK FAZLA KAYBETTİRİR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

65 DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR SIRTTA TAŞIMA KURTARMADA TAŞIMA TEKNİKLERİ SEDYEDE TAŞIMA – YANDAN VE ARKADAN GÖRÜNÜM

66 H A V A H A T T I N I N K U R U L M A S I KURTARMA YAPILIRKEN ; ENGELLERİ KESTİRMEDEN GEÇME, KAZAZEDEYİ SARSMAMA, ZOR YERLERE GİRMEKTEN KAÇINMA GİBİ DURUMLARDA, KANYON VEYA NEHİR GEÇİŞLERİNDE EN UYGUN YÖNTEM HAVA HATTINI KULLANMAKTIR. HAVA HATTINDA KURTARMA İKİ AYRI YÖNTEMLE YAPILMAKTADIR. 1. SABİT YÜK ÇEKER HAT. 2. SABİT YÜK ÇEKER HATTA MONTAJLI HAREKETLİ HAT. HAVA HATTININ KURULMASINDA İHTİYAÇ DUYULAN MALZEMELER 1. STATİK İP DİNAMİK İP ADET KARABİNA ( HMS. KİLİTSİZ. KİLİTLİ ) 4. 3 ADET JUMAR VEYA YARDIMCI İP. 5. TANDEM ADET KURTARMA MAKARASI. 7. PERLON ( YETERİ KADAR ) ANA EMNİYET HATLARININ KURULMASI İÇİN. 8. SİKKE ( YETERİ KADAR ) 9. ÇEKİÇ. 10. REHBER İP ( MİSİNA İPİ GEREKLİYSE ) 11. KASK. 12. SEDYE ( GEREKLİYSE ). 13. İP SEDYE ( GEREKLİYSE ) 14. BIÇAK DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

67 HAVA HATTINDAKİ İPİN GERDİRİLMESİ KAYA BABASI YARIM KAZIK PÜRSİK VEYA JUMAR 1. KANYONDA ANA EMNİYET NOKTASI KURULUR. 2. EKİPTEKİ EN DENEYİMLİ İKİ KİŞİ KANYONUN İÇİNE İPLE İNER. 3. KANYONUNUN KARŞI YAMACINA LİDER TIRMANIŞIYLA TIRMANIR. 4. UYGUN NOKTA TESPİT EDİLDİKTEN SONRA ANA AMNİYET NOKTASI KURULUR 5. ANA EMNİYET NOKTASININ UYGUN BİR YERİNE ÇEKİLEN İPİ TUTMASI İÇİN YARIM KAZIK DÜĞÜMÜYLE KİLİTLENMİŞ JUMAR VEYA PÜRSİK DÜĞÜMÜ ATILIR. ŞAYET BURAYA YARIK KAZIK DÜĞÜMÜ ATILMAMIŞ OLURSA İP GERİLİNCE BURADAKİ JUMARI VEYA PÜRSİK İPİNİ SÖKMEK İMKANSIZ OLUR. 6. KARŞI KANYONDAN ÇEKİLEN STATİK İPİ TUTMASI İÇİN PURSİK VEYA JUMAR ANA EMNİYET NOKTASINA GİREN İPE MONTE EDİLİR. 7. STATİK İPİ YAVAŞ YAVAŞ GERDİRİLEREK TANSİYONU ARTTIRILIR. 8. İPİN 1 VEYA 2 PERSONELLE TAM GERDİRİLEBİLMESİ İÇİN MUTLAKA MAKARA SİSTEMLERİ KULLANILMALIDIR. 9. GERDİRİLME İŞLEMİ BİTTİKTEN SONRA ANA İP ANA EMNİYET NOKTASINA YARIMKAZIK DÜĞÜMÜYLE ŞEKİLDE SIKICA BAĞLANIR. 10. PURSİK VEYA JUMAR SÖKÜLDÜKTEN SONRA HAT HAZIR OLMUŞ OLUR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

68 HAVA HATTINDA SEDYENİN KULLANILMASI KAZAZEDEYİ KANYON VB. YERLERDEN KARŞIDAN KARŞIYA GEÇİRMENİNİN EN UYGUN YOLU HAVA HATTINI KULLANMAKTIR. HAVA HATTI KURULDUKTAN SONRA ; 1. EMNİYET İÇİN SEDYE UYGUN BİR YERE BAĞLANIR. 2. SEDYE İKİ ADET KURTARMA MAKARASIYLA GERİLİ İPE TAKILIR. 3. SEDYE HAREKET ETTİRİLİRKEN MAKARALARIN BİRBİRİLERİNDEN UZAKLAŞMASINI ÖNLEMEK İÇİN İP VEYA PERLONLA BAĞLANIR. 4. SEDYEYİ HAREKET ETTİRMEK İÇİN MAKARALARIN ALTINDAN KANYONUN HERİKİ YANINA ULAŞABİLECEK UZUNLUKTA İKİ İP BAĞLANIR. 5. KAZAZEDE SEDYEYE YATIRILIP EMNİYETLERİ BAĞLANIR. 6. SEDYENİN EMNİYETİ SÖKÜLÜR. 7. KANYONUNUN KARŞI TARAFINDAKİ KURTARMA EKİPİ SEDYEYİ ÇEKER. 8. SEDYE EMNİYET İÇİN BAĞLANDIKTAN SONRA KAZAZEDE ALINIR. SEDYE HAREKET İPİ STATİK HAVA HATTI MAKARALARI BAĞLAMA İPİ MAKARALAR DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR SEDYE

69 0 0 TANDEM PÜRSİK VEYA JUMAR KURTARMA MAKARSI KARABİNA SEKİZLİ KAZAZEDE ALMA İPİ HAREKETLİ HAVA HATTINDA HAREKETLİ İPİ KULLANMA TEKNİĞİ SABİTSTATİKİP 1. HAVA HATTI KURULUP EMNİYETE ALINDIKTAN SONRA. 2. TANDEM STATİK İPİN ÜZERİNE MONTE EDİLİR. 3. TANDEMİN ALTINDA BULUNAN BOŞLUĞA İKİ KARABİNA YARDIMIYLA KURTARMA MAKARALARI TAKILIR. 4. MAKARALARIN İÇİNDEN GEÇEN İPE SEKİZLİ DÜĞÜMÜ ATILIR. 5. HER İKİ TARAFTAKİ ANA EMNİYET NOKTALARINDAKİ İPİ EMNİYETE ALMAK İÇİN PURSİK VEYA JUMAR EMNİYETİ KULLANILIR. 6. İP VERİRKEN ; JUMARLAR AÇILIP YARIM KAZIK DÜĞÜMÜYLE İPLER YAVAŞ YAVAŞ BIRAKILIR. 7. KAZAZEDE ÇEKİLİRKEN JUMARLAR KAPATILIR. 8. KAZAZEDE SAĞA SOLA HAREKET ETİRİLECEĞİ ZAMAN ÇEKİLECEK TARAFIN JUMARI KAPALI TUTULUR KARŞI TARAF AÇILIP KAZAZEDE ÇEKİLİR SEKİZLİ DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

70 İ L K Y A R D I M R A P O R U F O R M U DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

71 K A Z A R A P O R U F O R M U YARDIMA GELECEKLERDE ARANAN ÖZELLİKLER DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR

72 TÜRKİYE DAĞCILIK FEDERASYONU TÜRKİYENİN HARİTALARI VE PAFTA NUMARALARI BÖLGESİ 1/ / / / AĞRI DAĞINJ-38-2 İ 52 İ 52 - C İ 52 - C 1 CİLO DAĞINJ N 52 N 52 - A N 52 - A 1 SÜPHAN D. NJ-38-5 K 49 K 49 - B K 49 - B 1 KAÇKAR D.NK G 46 G 46 - A G 46 - A 3 ERCİYES D.NJ-36-8 K 34 K 34 - C K 34 – C 3 D.KAZIK D.NJ M 34 M 34 - A M 34 - A 3 KALDI DAĞI NJ M 34 M 34 - B M 34 - B 4 HASAN D. NJ-36-7 L 32 L 32 - D L 32 - D 2 MEDETSİZ NJ N 33 N 33 - A N 33 - A 2 KIZLAR SİV. NJ O 24 O 24 - D O 24 - D 4 ULUDAĞNK H 22 H 22 - D H 22 - D 3 KAZDAĞI NJ İ 17 İ 17 – B İ 17 – B 2

73 TÜRKİYE DAĞCILIK FEDERASYONU TÜRKİYENİN HARİTALARI VE PAFTA NUMARALARI

74 TÜRKİYE DAĞCILIK FEDERASYONU TÜRKİYENİN HARİTALARI VE PAFTA NUMARALARI

75 TÜRKİYE DAĞCILIK FEDERASYONU TÜRKİYENİN HARİTALARI VE PAFTA NUMARALARI


"Yazan : Mustafa ARIZ Dağ rehberi / Eğitmen. DORUK DAĞCILIK KULÜBÜ İZMİR DAĞCILIK KIŞ ARAMA VE KURTARMA EĞİTİMİ DERS SAATLERİ 1. ARAMA VE KURTARMA BİLGİSİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları