Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Temur BAYDOĞAN, Kocaeli Kamu Hastaneleri Genel Sekreterliği Tıbbi Sosyal Hizmet, Hasta-Çalışan Hakları Birim Sorumlusu Temur BAYDOĞAN (1),Mehmet DEMİRER.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Temur BAYDOĞAN, Kocaeli Kamu Hastaneleri Genel Sekreterliği Tıbbi Sosyal Hizmet, Hasta-Çalışan Hakları Birim Sorumlusu Temur BAYDOĞAN (1),Mehmet DEMİRER."— Sunum transkripti:

1 Temur BAYDOĞAN, Kocaeli Kamu Hastaneleri Genel Sekreterliği Tıbbi Sosyal Hizmet, Hasta-Çalışan Hakları Birim Sorumlusu Temur BAYDOĞAN (1),Mehmet DEMİRER (2), Burak KARABULUT(3) 1. Sosyal Hizmet Uzmanı, Kocaeli Kamu Hastaneleri Genel Sekreterliği, Hasta-Çalışan Hakları Birimi 2. İdari Hizmetler Müdürü, İzmit Seka Devlet Hastanesi 3. Hastane Yöneticisi, İzmit Seka Devlet Hastanesi, Uzm. Dr.

2

3  Kocaeli ili örnek alınarak kamu hastanelerinde faaliyet gösteren hasta hakları birimlerinin çalışma alanına ilişkin özelliklerinin tanınması; çalışan personelin eğitim yapısı ve birim çalışmalarındaki sıkıntıların ve birimin sıkıntılarının birim çalışanları gözü ile aktarılması ile birlikte birimlerin sıkıntılarının tespiti yapılarak birim çalışmalarının durumunu ortaya çıkarmaktır.

4  Birim çalışanları tarafından birimdeki işleyişin ortaya konulması amacından hareketle saha araştırması (Survey) yoluyla betimleyici bir araştırma yürütülmüştür.  Araştırmanın teorik kısmında hasta hakları ile ilgili dünyadan ve Türkiye’den literatür taraması yapılmıştır. Araştırmanın uygulama kısmında anket yoluyla elde edilen veriler analiz edilmiştir. Bu veriler yapılan görüşmelerle desteklenmiştir. Anket çalışması belirtilen hastanelerde 17 birim çalışanına uygulanarak veriler örneklem oluşturulmuştur

5  Hak; hukuk düzeninin kişilere tanıdığı yetkidir.  Sağlık; hastalık veya sakatlıkla ilgili bir durumdan ziyade bedensel ruhsal ve sosyal yönden kişinin tam bir iyilik halinde olmasıdır.  Sağlık Hakkı: “Kişinin toplumdan, devletten sağlığının korunmasını, gerektiğinde tedavi edilmesini iyileştirilmesini veya toplumun sağladığı imkanlardan faydalanması durumudur.  İnsan haklarının sağlık hizmetindeki yansıması olan hasta hakları; hasta olan, sağlık hizmeti alma gereksinimi olan kişilere ait haklardır. Sağlık çalışanları ve kurumları ile ilişkilerinde korunma altına alınması gereken çıkarlarını ifade eder

6  Hasta hakları, hastaları, haksız, yersiz ve gereksiz uygulama ve tedaviden koruyan yasal ve etik standartlardır.  Hasta Haklarını açıklayan belge; Türkiye’de Sağlık Bakanlığının 1998 yılında yayımlanan Hasta Hakları Yönetmeliği’dir. Söz konusu yönetmelikte hasta hakları, sağlık hizmetlerinden yararlanma ihtiyacı bulunan bireylerin, sırf insan olmaları sebebiyle sahip bulundukları ve T.C. Anayasası, uluslararası anlaşmalar, kanunlar ve diğer mevzuat ile teminat altına alınmış bulunan haklarını ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.

7  Ulusal ve uluslar arası düzeyde son yıllarda hasta hakları konusunda bir çok olumlu gelişmeler yaşanmakta olduğu buna paralel olarak bireylerin hasta hakları konusunda bilgi düzeylerinin de arttığı yapılan uygulamalarla görülmektedir.

8  Hastanelerde faaliyet gösteren hasta hakları birimleri; yapısı ve çalışma prensipleri ile bir çok hasta ve yakınının sağlık konusundaki hak kayıplarının önüne geçmesi başka bir ifade ile koruyucu sağlık hizmeti alımının başlangıcında etken rol oynadığını göstermektedir.  Hasta hakları personellerin eğitim ve bilgi durumlarının iyileştirilmesi ile birlikte hasta hakları birimlerinin işleyiş ve kalite yapısının artırılması, hasta ve hasta yakınlarının sistem içerisindeki sıkıntılardan kurtulması için gerekli olmaktadır.

9 Cinsiyet Kadın %66,6 Erkek %33,4 Yaş yaş %33, yaş %66,6 Eğitim Durumu Üniversite (Ön Lisans) %16 Üniversite(Lisans) %66,6 Üniversite(Yüksek Lisans ve Üstü) %16 Mesleği Sosyal Hizmet Uzmanı %66,6 Psikolog %16 Diğer %16 Ankete katılan çalışanların%66 sı kadın %33’ü erkektir. Katılımcıların %33’ü yaş aralığında ve %66 sı 30 yaş ve üstüdür.

10 Görev süresi 0-1Yıl 2-3Yıl 4-5 Yıl 6Yıl ve Üstü %33 %16 %33 %16 Hasta Hakları Konulu Eğitim Programına Katılım Sayısı Katılmadım1 kez2 kez3 ve Üstü %16%33%16%33 Çalışan Personelin Hasta Hakları Birimi Görev Süreleri Ve Eğitim Bilgileri

11 Hasta Hakları Uygulama Eğitimi(5 İşgünü) %83 Kocaeli Hasta Hakları Konferansları %17 Ankete katılan çalışanlara açık uçlu olarak sorulan soruda genellikle verilen cevap %83 oranı ile hasta hakları uygulama eğitimine katılım olmuştur. %17 oranında Kocaeli Hasta hakları konferansına katılım sağlamıştır.

12 Yerinde Çözülen (Sözlü) Başvuru Başvuru Yok 1-10 Başvuru Başvuru 21 ve Üzeri Başvuru 0%38%37%25 Yazılı (Kurula Sevk Edilen) Başvuru Başvuru Yok 1-10 Başvuru Başvuru 21 ve Üzeri Başvuru 0%500 Bakıldığında ayakta başvuru sayılarının ve yazılı başvuruların fazla olduğu görülmektedir. Aslında ayaktan başvurularda daha fazla sayı olduğu ancak gelen müracaatçının olay esnasındaki ajite durumu nedeniyle kayıtların yapılmadığı bilgisi alınmıştır.

13 Su İstimal Edilmektedir %87 Su İstimal Edilmemektedir. %13 Hasta hakları birimi personeli hasta ve yakınlarının birimleri %87 oranında su istimal ettiğini, %13’lük kısım ise birimlerin su istimal edilmediğini belirtmektedirler. Hasta hakları birimlerinin hasta ve yakınları tarafından su istimal edildiği görülmektedir. bu oran yüksek olup hasta hakları ile ilgili olarak toplum çalışmalarının önemi görünmektedir.

14 1 Mevzuat nedeniyle sıkıntıların yaşanması %30 2 Personel ve fiziki koşulların eksikliği %50 3 Personelin birime olumsuz bakış açısı %20 Bakıldığında hasta hakları birimlerinde yaşanan sıkıntıların başında birimlerin personel eksiği ve fiziksel koşulların yetersiz oluşu ortadır.

15 Yönetmelik 1998 yılından itibaren kullanılmaktadır. Güncellenmesi ve değişime uygun olması gerekmektedir.%70 Yönetmelik içeriğindeki maddelerin açıklama durumları yetersiz olması %20 Yönetmelik güncel konulara uyumlu hazırlanmış%10 Araştırmada, hasta hakları yönetmeliği hasta hakları personeli açısından değerlendirildiğinde; %70 oranında bir kesim “yönetmeliğin 1998 yılından itibaren kullanılmaktadır, güncellenmesi ve değişime uygun olması gerekmektedir” cevabını vermiştir %20’lik kısım “yönetmelik içeriğindeki maddelerin açıklama durumları yetersiz olması “ şeklinde olumsuz yapıda olduğunu belirtmiş bunun yanında %10’luk kısım ise yönetmelik güncel konulara uyumlu hazırlanmış şeklinde olumlu yanıtlar vermiştir.

16 Var %10Yok %90 Çalışan Haklarının oluşturulması ile birlikte taraflar arasında denge kurulmuştur. Böylece hak ihlalinin oluşması engellenmektedir. Çalışan hakları ile birlikte hastalar çalışanlara karşı daha dikkatli bir şekilde şikayet başvuruları yapmaktadır. Birim çalışanları çalışan hakları ile birlikte hasta ve çalışan arasında denge kurulduğunu böylece hastaların ister istemez haklarını daha iyi bir şekilde öğrenerek başvurularını daha dikkatli yaptığı görülmektedir.

17 Hasta veya yakınını dinleyecek bir birim olması düşüncesinde olanlar %30 Birimin hastane yönetimi ile birlikte çalıştığını personeli atmayan bir birim olduğunu düşünenler %30 Anında çözüm istemeleri nedeniyle hasta ve yakınlarının süreç uzadığında kendilerini değersiz hissetmeleri birime karşı cephe almaları %20 Hasta Hakları Birimlerinin hastalar ve yakınları için etkin bir rol üstlendiğini düşünenler %20

18  Hasta hakları birimleri çalışan personelinin lisans mezunu olduğu, birim çalışmalarının deva ettiği ve değişen sağlık sistemi ile birlikte birimlerinde değişim içerisinde olduğu ancak yasal mevzuatın eksik olduğu, birimdeki personel sayısının yetersizliği ve hastanelerdeki sağlık çalışanlarının birimlere bakış açısı birim işleyişlerinde sıkıntı oluşturduğu görülmektedir

19  Birimlere başvuru yapan hasta ve hasta yakınlarının haklarından haberder olduğu bunda birim çalışanlarının etkisinin olduğu görülmektedir. Çalışan hakları birimlerinin oluşturulması ile birlikte birime başvuru sayısında bir değişiklik olmadığı ancak daha duyarlı bir kesim oluştuğu bilgisi alınmıştır

20  Hasta hakları birimlerinin teknik bilgi düzeylerinin geliştirilmesi için eğitim modüllerinin bakanlık ve genel sekreterlik düzeyinde artırılması gerekliliği, hasta hakları çalışanları ile toplantılar yapılarak genel sekreterlik kısmında hasta çalışan hakları birimlerinde çözüm odaklı ve bilgi paylaşımlı toplantıların oluşturulması gerekliliği, yasal mevzuatın birim çalışmalarındaki yetersizliği görüldüğünden yasal olarak birim çalışmalarının güçlendirilmesi yönetime bağımlı ancak bağımsız bir işleyiş yapısında destek verilecek bir ortamın oluşturulması gerekliliği görülmektedir.

21  Hasta hakları birimlerinin daha iyi bir yönetmelikle daha işlevsel bir konumda olması gerekliliği açık olup gerekli destek ve çalışmalar yapılması kanısandayım..  Teşekkür Eder Sağlıklı Günler Temenni ederim…

22  KAYNAKÇA  Barker, L. R. (1999). The Social Work Dictionary, NASAW Press.  Bayraktar, K. (1972). “Hekimin Tedavi Nedeniyle Cezai Sorumluluğu, Yayınlanmamış Doktora Tezi, S.16 İst.  Canpolat, Sibel (2002). “Hasta Hakları ve Etik”, İstanbul Ünv. Tıp Fakültesi,S.1 İst.  Önal, E. ve Tümerdam, Y. (1999). “Hasta Hakları, Sağlık Hakkı ve Tıp Etiği”, Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi C.7, Sayı: 2  ÖZLÜ, Tevfik ve BOSTAN Sedat(2009:). “Hasta Rehberi-Sağlık Hizmetlerinden Yararlanma Kılavuzu”, Sağlık Bakanlığı, Ankara.  Sütlaş, Mustafa.(2000).” Hasta ve Hasta Yakını Hakları”, Çiviyazıları Yayınları, İst.  Hasta Hakları Uygulama Genelgesi (Tarih: ; Sayı: 11706).  Hasta Hakları Yönetmeliği, (Tarih: ; Sayı: 23420).


"Temur BAYDOĞAN, Kocaeli Kamu Hastaneleri Genel Sekreterliği Tıbbi Sosyal Hizmet, Hasta-Çalışan Hakları Birim Sorumlusu Temur BAYDOĞAN (1),Mehmet DEMİRER." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları