Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 İnsan Kaynakları Yönetimine GİRİŞ Paydaşlar Motivasyon İş Gücü Maliyetleri 2012-2013 Akademik Yılı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 İnsan Kaynakları Yönetimine GİRİŞ Paydaşlar Motivasyon İş Gücü Maliyetleri 2012-2013 Akademik Yılı."— Sunum transkripti:

1 1 İnsan Kaynakları Yönetimine GİRİŞ Paydaşlar Motivasyon İş Gücü Maliyetleri Akademik Yılı

2 2 İşletme çalışanlarına ne demeli?  İşçi  Çalışan  İşgören  Personel  İnsan Kaynakları  Ortak İK’nın yaygınlaşmasının nedeni çalışanların örgüt için değerli ve kimi zaman vazgeçilmez bir kaynak olmasıdır.

3 3 Hat-Kurmay (Line-Staff)  Hat çalışanlar:İşletme’de mal ya da hizmetlerin üretimi sürecine doğrudan katılan çalışanlar.  Kurmay çalışanlar:Hat fonksiyonları destekleyen birimlerde çalışanlar  İK departmanı hat mı kurmay mı?

4 4 İKY  İKY, örgütün, çalışanların ve toplumun çıkarlarının etkili bir biçimde yönetilmesidir.  Toplum Paydaş (stakeholder)  Paydaş:Örgüt ile resmi ve direk bir ilişkisi olsun olmasın, örgüt faaliyetlerinden etkilenen kişi, grup ya da kurumlar.

5 5 İKY PAYDAŞLARI  Örgüt  Müşteriler  Ortaklar/Yatırımcılar  Çalışanlar  Tedarikçiler  Sendikalar  Toplum  Devlet

6 Soru???? 6  Çalışanlar Neden Yönetilir?

7 7 Çalışanlar Neden Yönetilir?  İşgücü diğer üretim faktörleri gibi homojen değildir.  Herbir işçi; farklı verimlilikte çalışır, farklı kültürlerden gelmiştir, farklı yeteneklere sahiptir ve farklı davranışlarda bulunurlar. Çünkü HOMOJEN değildir

8 8 Çalışanlar Neden Yönetilir?  Ayrıca; bazıları kendi kendilerini motive edebilirken bazılarının dış desteğe ihtiyacı vardır. İKY; farklılıkların yönetimidir. Çünkü HOMOJEN değildir

9  Motivasyonun amacı ne????? 9

10 10 Motivasyonun amacı ne? Şirketin ve işçinin amaçlarını birleştirmek ve çalışanı buna inandırmak. Motive olan çalışanın gözetimi- denetimi daha kolay ve az masraflıdır. K

11 11 İnsan Kaynaklarını Yönetmekle Kim Sorumludur?  İKY bu alanda uzmanlaşmış kişilerin görevidir ve bunlar İKY departmanında bulunurlar.  Ancak, esasen, çalışanları yönetenler hat yöneticilerdir (line managers)  BUNDAN NE ANLAMALIYIZ?

12 12 İK Departmanı-Kurmay  Görevleri ne olursa olsun BÜTÜN YÖNETİCİLER IK sorunları ile ilgilenmelidir.  İK departmanının görevi yöneticilerin İK sorumluluklarını yerine getirmelerine yardımcı olmaktır.  Örneğin: performans yönetiminin alt yapısını İK departmanı hazırlar ama bunu uygulayan her bölümün kendi yöneticisidir.

13 13 İK Departmanı-HAT  Teorik olarak bir kurmay fonksiyon olsa da, İK departmanı sadece çalışanlarla değil, örgütün tüm ekonomik, finansal, yasal ve teknolojik yapısıyla da ilgilenmelidir.  Bu ihtiyaç İK departmanına aynı zamanda bir hat fonksiyon yapısı verir

14 14 Örgütler Neden Var?  Sürekliliği sağlamak için.  Şuna cevap verin: İşletmeler neden aynı insanların emeğini aylar, yıllar boyunca kiralıyor? Teorik olarak istihdam günlük; hatta saatlik bazda yapılabilir. Peki neden yapılmıyor?

15 15 Cevap:  işgücü devri maliyeti (turnover cost). Yani işletmeler, işçileri, uzun süre ellerinde tutmayı maliyet açısından dava avantajlı bulurlar.Diğer taraftan bu, işçilerin de yararınadır. Böylece her gün iş aramazlar.  İşgücü devrinin (maliyet)düşük olmasının firmalara ve çalışanlara sunduğu avantajlar örgütlerin doğumuna neden olmuştur. K

16 16 İşgücü Devri Maliyetleri-1  Farklı yeteneklere sahip çalışanlar Bazıları ekip çalışmasına yatkın değildir. Bazıları kaytarmaya yatkındırlar.  Bazen bir işin yapılması özel yetenekleri gerektirir. Bu zamanlarda çalışanlar özel eğitimler alırlar.  İşe alma, gözetim ve eğitim maliyetleri

17 17 İşgücü Maliyetleri-2  Psikolojik maliyet  Üretimin yavaşlaması-aksaması  Oryantasyon maliyeti

18 18 Peki neden Türkiye’de Ve Dünya’da insanlar sürekli olarak işten çıkarılıyor? İnsan Kaynakları Yönetimi buna ne diyor? 1- Bazı yazarlara göre, İKY beyaz yakalıların ve özellikle kalifiye çalışanların yararınadır. Vasıfsız işçileri umursamaz. ? neden “Çünkü vasıfsızların maliyeti düşüktür”

19 19 2- İKY anlayışında, işçilerin işletmelerini benimsemeleri yatar. Herkes çalıştığı yeri kendi evi gibi görür. Kullandığı aletleri de kendi malı gibi korur. Bu sürekli olarak işlenir ve çalışanlar sürekli motive edilir. İşçi ve işverenin bir aile olduğu, bu ailenin aynı gemide olduğu tezi savunulur. Bu nedenle sendikaya gerek yoktur. Çünkü işçinin çıkarlarını en iyi işveren bilir. Sendika sorun çıkarmaktan başka bir işe yaramaz.

20 20  İKY son 20 yılda yaygınlaşırken, sendikalılaşma oranı gerilemektedir.  Günümüzde işletmeler kolayca küçülebilmektedir.

21 21  Birçok işletme 2001 yılını zararla kapatırken, bir bankanın sahibi kar ettiklerini bunun da en önemli nedeninin uyguladıkları tasarruf ve küçülme politikası olduğunu söylemiştir.  Küçülme kriz dönemindeki birçok işletmeye önerilmektedir. Bu dönemlerde işçilerin haklarını sadece kendileri savunabilmektedir. Çünkü birçoğu herhangi bir sendikaya üye değildir. Ya da sendikalar güçsüzdür

22 22 Personel Alımını Durduran İşletmeler İngiltere%43 Almanya%42 Yunanistan%47 İsveç%49 İsrail%48 İspanya%25 Japonya%40 Türkiye%60

23 23 İsteğe Bağlı İşten Ayrılmalar İngiltere%44 Almanya%47 Yunanistan%29 İsveç%40 İsrail%26 İspanya%36 Japonya%13 Türkiye%46

24 24 Zorunlu İşten Ayrılmalar İngiltere%48 Almanya%28 Yunanistan%17 İsveç%53 İsrail%59 İspanya%27 Japonya%4 Türkiye%27

25 25  İK yöneticileri, şirket sahipleri ve tepe yöneticiler ile çalışanlar arasındaki çıkar dengesi (dengesizliği) yönetiminden sorumludurlar. K Hissedarlar/T.Y.İşçiler Yüksek karYüksek ücret Yüksek verimlilikRahat çalışma Düşük ücretYan ödeme ve haklar

26 26 TARİHSEL BOYUT...

27 27 geçmişten bugüne...1  TARIM TOPLUMU: Sadece ailevi ihtiyaçları karşılayacak düzeyde üretim  İŞBÖLÜMÜ: İnsanlar bazı şeyleri üretmeye devam ettilerse de birçok mal başka insanlardan alınmaya başladı. İşletmeler az sayıda personelden oluşurdu. TOPLUMSAL İŞBÖLÜMÜ

28 saat ’lerde haftalık çalışma süresi 60 saatin üzerinde Joseph Weeks: Weeks Raporu ÇALIŞMA HAYATI

29 saat Nelson Adrich

30 30 SANAYİ DEVRİMİ: Yüzlerce işçi, büyük işletmeler. Kitle üretimi ile maliyetler düşmeye başladı. Ağır çalışma, çok düşük ücretler (günde16 saat)

31 31 geçmişten bugüne...2  İşçiler sürekli aynı işleri yapıyor fakat aslında kendilerince hiçbir şey yapmıyorlardı.  Kitle üretiminden önce zanaatkarların duyduğu iş tatmini bu devirdeki işçilerde görülmemiştir.  Bütüncül el üretimi X Parça Üretimi

32 32  Aşırı uzmanlaşma vasıfsız ya da yarı vasıflı işlerin doğmasına neden olmuş, sonuçta tatminsizlik ve moralsizlik işletme verimliliğini düşürmüştür.  Bu dönemde işçiler kendilerine sunulan her şartı kabul etmek zorundaydılar. Çünkü büyük işsizlik vardı. K

33 33 geçmişten bugüne... 3  Bu yıllarda Taylor’un “Bilimsel Yönetim Akımı” yaygındı. İşçileri güdülemede parasal unsurlar ön plandaydı. Onu Fayol ve Weber izledi.  1920’lerde İnsan İlişkileri Okulu çalışmaları başlar. Hawthorne Deneyleri  Aynı yıllarda Von Bertalanffy Sistem Yaklaşımı’nı geliştiriyordu ? ? ZAMAN/HAREKET- PARA- USTALIK/CEZA

34 34 geçmişten bugüne...4  1930’lu yıllar sendikacılığın geliştiği yıllardı. Zamanla çalışma şartları, saatleri ve ücretler gelişti. Bu her ülkede aynı hızda ve seviyede olmadı.  Bu yıllara kadar sadece ekonomik bir varlık olarak görülen insan artık sosyal bir varlık olarak görülmeye başladı.  2. Dünya Savaşı sonrası, sosyal ve endüstriyel psikoloji alanında gelişmelerin hızlandığı yıllardır. K K 1929 BUNALIMI NEDENİYLE

35 35  Dünya Savaşı Sonrası: 8 saat x 6 gün  20 yy’nin ilk 30 yılında çalışma saatlerinde bir azalma trendi var  1929 bunalımından sonra ise keskin bir düşüş var.  2. Dünya Savaşı sonrasında tekrar yükselme başlıyor. ÇALIŞMA SAATLERİ

36 saat ÇALIŞMA SAATLERİ

37 37 geçmişten bugüne...4  Fakat 70’li yıllarda ekonomik bunalımlar, yeni grevler doğurur. 80’li yıllar ve borç krizi.  Reagan ABD’de, Thatcher İngiltere’de iktidarda.  Yeni (ESKİ) politikalar... Küçülmeler hızlanıyor. Sosyal yardımlar azalıyor.

38 38 geçmişten bugüne...5  80’li yıllar: DEGİSİM Eskinin büyük şirketleri artık daha küçük ve ESNEK iş birimleri olarak çalışmaya başladılar. İşletmeler az sayıda çok yetenekli personel ile çalışmaya başladı. Gerekli performansı gösteremeyenler işten çıkarılıyordu. Yarı-zamanlı (part-time) işçi ve geçici işçi uygulamaları da bu dönemde ağırlık kazandı.

39 39  Bu sürecin başlangıcı ile M. Thatcher ve R. Reagan’nın iktidarlarının başlangıcı eşzamanlıdır. (Bu dönemde Reagan ve Thatcher politikalarına bakınız. Thatcher “her koyun kendi bacağından asılır” der: işsizlik yardımının kaldırılmasını bunun devletin sırtında ağır bir yük olduğunu savunur) geçmişten bugüne NEO-LİBERAL POLİTİKALAR

40 40  80’lerden sonra sendikal hareket gerilemeye, İKY gelişmeye başlamıştır.  Aynı yıllarda yeni kavramlar türemeye başlamıştır: TKY, JIT, Küçülme, Küreselleşme, Yalınlaşma...  Yeni dönem, işçilerin işyerlerini benimsemeleri kendilerini örgütün bir parçaları olarak görmeleri üzerine kurulmuştur.

41 Uyku88 Yemek-Temizlik22 Gündelik İşler22 Yol11 Çalışma Hastalık Diğer işler Erkek ev reisinin günlük hayatı

42 42 Ford T Modeli’ni üretir. Bu dönemde seri üretim ile çok sayıda otomobil üretilir, ancak satışlar fazla değildir. Çünkü insanların araba alacak paraları yoktur. Burada başka bir güç devreye girer. Piyasa koşullarına müdahele ederek çalışanların refahını artırmak için devlet gerekli düzenlemeleri yapmaya başlar. (KEYNES) Rus Devrimi: Kapitalizme alternatif olarak ortaya yeni bir model çıkar. Ancak üretim modeli benzerdir. (Fordist) TAYLORİZM Hız-hareket çalışması Parasal teşvikler Verimlilik bir noktada tıkanıyor YÖNETİM ÇALIŞANLARI SADECE İKTİSADİ BİRER VARLIK OLARAK GÖRMEKTEDİR FORDİZM Ekonomik bunalım. Verimlilik düşüyor. Japonya ve Almanya başta olmak üzere ABD bazı ülkelere eko. destek veriyor. Ancak Japonya ABD’ye rakip oluyor. ABD’ye giden Japonlar Amerikan üretim sistemini kopyalayıp kendi kültürlerine uyarlıyorlar. (TKY’nin temelleri...) Sosyal insanın keşfi, üniversite-sanayi işbirliği. Talep artıyor, vasıflı işçilere talep artıyor. Devletin sürekli çalışanların yanında yer alması sermayeyi rahatsız ediyor. Grevler artıyor. Petrol Krizi Yeni sağ. Thatcher ve Reagan. Eski sisteme geri dönme arzusu. Devlet küçülsün, daha az çalışanların yanında olsun.Sosyal yardımlar azalsın. Grevler çoğalıyor (özellikle İngiltere’de) POSTFORDİZM ÇALIŞANLARIN KENDİLERİNİ ÖRGÜTÜN BİR PARÇASI OLARAK GÖRMESİ ÇALIŞANLAR SOSYAL BİRER VARLIK OLARAK GÖRÜLÜR. SENDİKAL HAREKETLERDE GÜÇLENME VARDIR K

43 43 Farklı bir yaklaşım  70’li yıllarla birlikte “sosyal insan” yeterli görülmemeye başladı. Çünkü buna rağmen bunalım devam ediyordu. Başka bir yöntem geliştirilmesi gerektiği düşünülüyordu. Amaç işçilerin örgütü benimseyeceği, işletmeye her zaman sadık olacakları bir sistem geliştirmekti. “Ben, biz, onlar” değil sadece “ B İ Z ” olmalıydı.  Postfordizm fordizmin küllerinden İKY’yi doğurdu. K K İKY LEHİNDE

44 44 TAYLORİST-FORDİST ÜRETİM ESNEK-TOYOTİST (postfordist) ÜRETİM Standart üretimÜretim farklılaştırma Bant üretimiModül üretimi Düşük motivasyon (umursamama) Yüksek motivasyon (özdeşleşme) Çatışmacı iş ilişkileriİşbirliğine dayanan iş ilişkileri Hiyerarşik yönetimKatılımcı yönetim Dikey iş bölümü (planlama uygulama farklı) Dikey iş entegrasyonu (zenginleştirme yetkilendirme) Dışarıdan kontrolİçeriden kontrol

45 45 TAYLORİST-FORDİST ÜRETİM ESNEK-TOYOTİST (postfordist) ÜRETİM Yatay iş bölümü (görevlerin aşırı sınırlandırılması) Yatay iş entegrasyonu (genişletme) İşçileri göreve bağlama (aşırı uzmanlaşma) Bireysel çalışmaGrup çalışması (ancak bireysel maddi ödüller var, herkes farklı ücret alır) K

46 46 KÜRESELLEŞME EKONOMİK BOYUTSİYASAL BOYUT KÜLTÜREL BOYUT -Dünya Ticareti -Sermaye Dolaşımı -Uluslararası Yeni İş Bölümü -Çokuluslu Şirketler -Örgütsel Bütünlük -stratejik yönetim -JIT -TKY -ekip çalışması -esnekleştirme -İşgücü Göçü -Eşitsizlik Artışı -Tek Kutuplu Dünya -Merkez ve Çevre -Ulus Devlet Güç kaybediyor. -Evrensel Sorunlar -insan hakları -çevre -gelişme ve eşitsizlik -barış ve düzen -Uluslararası Kuruluşlar -Yeni Siyasi Kültür -liberal demokrasi -eşitliğin reddi -bireysel özgürlük -Batı kültürünün yaygınlaşması -Karşı Tepki -Manevi agilikli yasam/ dincilik -etnik ayrımcılık -milliyetçilik -Tüketici Egemenliği -çeşitlilik ve kalite -seçme özgürlüğü -birörnekleştirme -denetim -Bilişim Teknolojileri -kültürel aktarım -birörnekleştirme -insan ilişkilerinin sembolleştirilmesi 90’LI YILLAR

47 47 Küreselleşme gelişmiş ülkelere yaramıştır. Oysa tam tersi bir söylemle yola çıkmıştı. 1978’de gelişmiş ülkelerde kişi başına gelir 8000 USD gelişmekte olan ülkelerde 1500 USD 1990’da gelişmiş ülkelerde k.b. gelir USD gelişmekte olan ülkelerde 2500 USD 2004’te gelişmiş ülkelerde k.b. gelir USD gelişmekte olan ülkelerde 4000 USD 1.5 milyar kişinin geliri günlük 1 dolar

48 48 TEKNİKLERİŞVERENİN BAKIŞI TEMEL KRİTER DÖNEMLER Disiplin sistemleri Çalışanların ihtiyaçları önemli değildir Üretim teknolojileri 1899 öncesi Güvenlik ve yaratıcılık programları Çalışanlar güvenliğe ve fırsatlara ihtiyaç duyarlar Çalışanların rahatlığı Zaman ve iş araştırmaları Çalışanlar yüksek verimlilikle beraber gelen yüksek ücretler isterler Görev verimliliği FORDİST ÇALIŞANLARIN YÖNETİMİNDE TARİHİ GELİŞİM

49 49 TEKNİKLERİŞVERENİN BAKIŞITEMEL KRİTER DÖNEM Psikolojik testler ve danışmanlık programları Çalışanların kişisel farklılıkları gözönünde bulundurulmalıdır Kişisel farklılıklar İnsan ilişkileri İletişim programları Çalışanların ihtiyaçları kurum içerisinde tatmin edilmelidir Sendikalaşma keynesyen Emeklilik ve sağlık gibi ek yararlar Çalışanlar ekonomik güvenliğe ihtiyaç duyarlar Ekonomik güvenlik keynesyen Danışman (gözetimci) eğitimleri Çalışanlara baskı unsuru az olan bir denetim uygulanmalıdır İnsan ilişkileri Katılımcı yönetim teknikleri Çalışanlar görevleriyle ilgili kararlara katılmak isterler. Katılım İş kanunları

50 50 TEKNİKLERİŞVERENİN BAKIŞI TEMEL KRİTER DÖNEMLER Görev zenginliği Entegre çalışma takımları Çalışanlar becerilerine uygun ve kendilerini zorlayacak görevler beklerler Görevlerin zorluğu ve çalışma hayatının kalitesi Kriz-küçülme İşten ayrılma eğitimleri Ekonomik koşullardan dolayı şimdi kaybedenlerin yeni işlere ihtiyaçları vardır. İşten ayrılmalar NEO LİBERAL İş ihtiyaçları, eğitim, etik, küreselleşme gibi olguları birleştirme Çalışanlar iş ve iş dışı dünyalarını dengelemeli ve katkılarda bulunmalıdır Üretkenlik, kalite, adapte olabilme birleşme- satınalma


"1 İnsan Kaynakları Yönetimine GİRİŞ Paydaşlar Motivasyon İş Gücü Maliyetleri 2012-2013 Akademik Yılı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları