Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ömer peker Prof.Dr. Ömer PEKER BİR YAŞAM BECERİSİ İnsanları Anlamak ve İnsanlarla Anlaşmak: İLETİŞİM.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ömer peker Prof.Dr. Ömer PEKER BİR YAŞAM BECERİSİ İnsanları Anlamak ve İnsanlarla Anlaşmak: İLETİŞİM."— Sunum transkripti:

1

2 ömer peker Prof.Dr. Ömer PEKER BİR YAŞAM BECERİSİ İnsanları Anlamak ve İnsanlarla Anlaşmak: İLETİŞİM

3 Yola çıkınca her sabah, Bulutlara selam ver, Taşlara, kuşlara, Atlara, otlara İnsanlara selam ver. Sonra çıkarıp cebinden aynanı Bir selam da kendini ver. Hatırın kalmasın el gün yanında Bu dünyada sen de varsın! Üleştir dostluğunu varlığa Bir kısmı seni de sarsın. Üstün DÖKMEN

4 Ben söylesem o dinlese, o söylese ben dinlesem. Karagöz-Hacıvat

5 ömer peker İ L E T İ Ş İ M

6 Ben söylesem o dinlese, o söylese ben dinlesem. Karagöz-Hacıvat

7 Bir insanın ilişkilerinin niteliği, O insanın yaşamının kalitesini belirler.

8 Bir nazlı kuşa benzer Çocuk dediğin. Ev ister, ekmek ister Öpülmek okşanmak ister. CAHİT KULEBİ

9 ömer peker Karakter İLETİŞİMİ ETKİLEYEN BİREYSEL FAKTÖRLER Varsayımlar Eğilimler Geçmiş Tecrübeler Değerler Amaçlar İhtiyaçlar Korkular

10 ömer peker KENDİNİZE SORABİLİRSİNİZ ?  Niye böyle düşündüm ve hissettim ?  Amaçladığıma ulaşabildim mi ?  Niye sol-kolonumdan bahsetmedim ?  Diğer kişi(ler) hakkında ne tür varsayımlarım vardı ?  Sol-kolonu iletişimimizi iyileştirme açısından nasıl kullanabiliriz ?

11 NEDEN İLETİŞİM? Doğumuz anda çevreyle sürekli iletişim, etkileşim içine girer, bilmeden çevremizi etkilemeye, değiştirmeye ve yine bilinçsizce etkilenmeye, çevremize uyarlanmaya başlarız. Bu iki yönlü alış-veriş ömür boyu sürüp gider. Bildiklerimiz, duyduklarımız, öğrendiklerimiz ve yapabileceklerimiz iletişim tavrımızla belirlenir.

12 Etkili iletişim, insanlarla karşılaşılan her yerde her kapıyı açan anahtardır.

13 İletişim, çok kanallı bir süreçtir. *görsel kanal *işitsel kanal *kokusal kanal *dokunsal kanal *tatsal kanal

14 İŞ VE ÖZELYAŞAMDA TEMEL BECERİLERİMİZ İ-LE-Tİ-ŞİM B.B. MOTİVASYON B.B. LİDERLİK B.B. ZAMAN YÖNETİMİ B.B. Kişisel Rotalama (uzun inc.br.yl) bunun içinde

15 NEDEN İLETİŞİM? Var olduğumuz anda çevreyle sürekli iletişim, etkileşim içine girer, bilmeden çevremizi etkilemeye, değiştirmeye ve yine bilinçsizce etkilenmeye, çevremize uyarlanmaya başlarız. Bu iki yönlü alış-veriş ömür boyu sürüp gider. Bildiklerimiz, duyduklarımız, öğrendiklerimiz ve yapabileceklerimiz iletişim tavrımızla belirlenir.

16 Bir insanın ilişkilerinin niteliği, O insanın yaşamının kalitesini belirler.

17 İLETİŞİM: BİZİM BAŞKALARINI, BAŞKALARININ DA BİZİ ANLAMA SÜRECİ

18 İLETİŞİM: Sözlü ve sözsüz davranışlarla başkalarının davranışlarını değiştirmek için ikna etmek, öğretmek ve tartışmaktır.

19 İLETİŞİM: BİZİM BAŞKALARINI, BAŞKALARININ DA BİZİ ANLAMA SÜRECİ

20 İLETİŞİM: Sözlü ve sözsüz davranışlarla başkalarının davranışlarını değiştirmek için ikna etmek, öğretmek ve tartışmaktır.

21 İ-LE-Tİ-ŞİM BEYİNDEN BEYİNE, GÖNÜLDEN GÖNÜLE İŞLEK YOLLAR, KÖPRÜLER KURMAKTIR.

22 İletişim Sürecinde; Bireyin bilgi ve beceri zenginliğinin yanında, Gönül zenginliği, sevgi, anlayış ve hoşgörü Vardır.

23 Bir insanın ilişkilerinin niteliği, O insanın yaşamının kalitesini belirler. Yaşam kalitesi; başkasıyla girdiği etkileşimin niteliğidir. Çok az etkileşim “nötr”dür. Çoğu olumlu “varsın/önemlisin” veya olumsuzdur “yoksun/önemsizsin”.

24 Her insanın görünmeyen bir kovası ve kepçesi vardır. Her etkileşimde kepçemizle karşımızdakinin kovasına bir miktar koyarız ya da ondan bir miktar alırız.

25 İletişim; *İşbirliği ve ekip çalışması için, *Birbirini anlamaya çalışmak için, *Kızılcık sopasını zeytin dalına dönüştürmek için. *başkaları ile daha iyi geçinmek için, *Kendimiz de benzeri biri olmadan, zor insanlarla başa çıkma yolu için,

26 DAVRANIŞ DEĞİŞİKLİĞİ MEYDANA GETİRMEK ÜZERE DÜŞÜNCE, BİLGİ, DUYGU, TUTUM, VE BECERİLERİN PAYLAŞILMASI SÜRECİDİR.

27 İLETİŞİM “anlamların ortak kılınması”. “ANLAM ORTAKLIĞI KURMAKTIR”

28 ömer peker §Eleştirme yerine koçluk, §Emirleri ricaya çevirmek § §(Devamı TONGUE FU”. Sam HORN)

29 DOĞRU SÖYLEYENİ... EL YARASI UNUTULUR, DİL YARASI....

30 Adamın yere , suyun sessiz a Söz vardır iş bitirir, söz vardır baş yitirir.!

31 İLETİŞİMİN ÖN KOŞULU “K-E-P” Katılımcılık,Etkileşim,Paylaşımcılık

32 İLETİŞİM “anlamların ortak kılınması”. “ANLAM ORTAKLIĞI KURMAKTIR”

33 Taşlar ve sopalar kemiklerimizi kırabilir, Ama sözler kalbimizi kırar. Rabert Fulghum

34 İ-LE-Tİ-ŞİM BEYİNDEN BEYİNE, GÖNÜLDEN GÖNÜLE İŞLEK YOLLAR, KÖPRÜLER KURMAKTIR.

35 ömer peker İletişim kuracak dil.. §Söylenenlere anlamaya çalışmak; § tartışma sözlerinden vazgeçmek, § “ama” sözcüğü tepki yaratır, § “ve” sözcüğü onaylar, § ateşli tartışmalarını görüş alışverişine döndürmek,

36 ömer peker 35 İLETİŞİM ►İ letişim anlamların ortak kılınması sürecidir. ► Kavramlardan ….aynı şeyleri anlıyorsak… ► Ya da ne anladı ğ ımızı anladı ğ ımız biçimde anlatabiliyorsak… ► Anlattı ğ ımızdan ne anlaşıldı ğ ını anlaşıldı ğ ı biçimde algılayabiliyorsak.....

37 ömer peker §Eleştirme yerine koçluk, §Emirleri ricaya çevirmek § §Devamı “TONGUE FU”. Sam HORN

38 ömer peker 37 İLETİŞİM ► Bilgi üretme, aktarma, anlamlandırma sürecidir. ► Tekrarlanamaz. ► Bir Bütündür.

39 ömer peker 38 İletişim Sürecinde.. Arasında farklar olabilir.. Düşündüğünüz, Söylediğiniz, Söylediğinizi sandığınız, Söylediğiniz, Karşınızdakinin duymak istediği, Duyduğu, Anlamak istediği, Anladığını sandığı, Anladığı

40 ömer peker 39 Gösterdim... Söyledim... Duydu... Anladı... Hak verdi... İ nandı... Uyguladı...  Gördü…  Duydu…  Do ğ ru anladı…  Hak verdi…  İ nandı…  Uyguladı…  Sürdürecek anlamına gelmez… İletişim Sürecinde..

41 ömer peker İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ  İletişim kişiye değil, kişiyle yapılır  İletişim sadece bilgi vermek değildir  İletişim tekrarlanamaz  İletişim bir bütündür

42 ömer peker İKİ KİŞİ ARASINDA ALINIP VERİLEN MESAJLARIN (Yaklaşık Olarak) Albert MEHRABIAN (1968) ALGILANDIĞI TESBİT EDİLMİŞTİR %55’İNİN DE BEDEN DİLİ İLE (EL, KOL,VÜCUT VE YÜZ İFADELERİ İLE) %7’SİNİN KELİMELERLE %38’İNİN SESLERLE (ALÇAK YÜKSEK OLMASI, RİTİM VE TONLAMA) Albert MEHRABIAN (1968

43 ömer peker İLETİŞİM ARAÇLARIMIZ

44 ömer peker SÖZSÜZ İLETİŞİM ARAÇLARIMIZ

45 ömer peker SÖZSÜZ İLETİŞİM ARAÇLARIMIZ

46 ömer peker SÖZSÜZ İLETİŞİM ARAÇLARIMIZ

47 ömer peker İLETİŞİMİN ►ÇEVREDEN ► ÖRGÜTTEN ► BİREYDEN KAYNAKLANAN ENGELLERİ

48 ömer peker ÇEVREDEN KAYNAKLANAN ENGELLER §İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEKİ GELİŞMELER §SİSTEMLERDEKİ l SOSYAL-EKONOMİK-POLİTİK YASAL DEĞİŞMELER l ÇEVRE SİSTEMLERİN BASKISI l ÇEVRE SİSTEMLERDEKİ DİL- GELENEK- AMAÇ FARKLILIĞI

49 ömer peker ÖRGÜTTEN KAYNAKLANAN ENGELLER §Ast-üst, gruplar-bireyler arası çatışmalar §Yetkinin az ya da çok aktarılması §Kontrol alanının geniş ya da dar tutulması §Düzensiz veri akımı §Algılanan statü ile bulunulan statü arasındaki fark §

50 ömer peker ÖRGÜTTEN KAYNAKLANAN ENGELLER §Rol algılamaları ile beklentileri arasındaki fark §Örgütsel hiyerarşinin çok katı ve ayrıntılı çok esnek ya da ayrıntılı olması §Kaynaklara ve zamanlamaya bağımlılık §Kaynakların ve ödüllerin dağılımındaki sorunlar §Rol çatışmaları (uzman-bürokrat) §Hızlı personel değişimi

51 ömer peker ÖRGÜTTEN KAYNAKLANAN ENGELLER §Değişen personele ulaştırılamayan politika ve kararlar §Yetki-sorumluluklara ilişkin belirsizlikler §Yetki ve yeterlik arasındaki uyumsuzluklar §Formal iletişim kanallarının yetersizliği, etkisizliği ve sınırlılığı

52 ömer peker BİREYDEN KAYNAKLANAN  CİNSİYET  YAŞ  DOĞDUĞU YAŞADIĞI MEMLEKETİ- BÖLGELER  AİLESİ  ÖĞRENİMİ  MESLEĞİ

53 ömer peker ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI ÖNETİCİLERİNİZİN SOSYAL MESLEKİ VE YAŞAM FELSEFESİNİ ÖĞRENMEYE ÇALIŞIN. Bunları bilmeniz;  ETKİLİ MESAJLAR VERMENİZİ SAĞLAR.  ÇATIŞMAYA DÜŞMENİZİ ÖNLER.  GERÇEK ÇALIŞMA BAŞARILI OLMA ÖLÇÜTLERİNİZİ BELİRLEMEYİ KOLAYLAŞTIRIR.

54 ömer peker BİREYDEN KAYNAKLANAN ►TOPLUMA ► ÖRGÜTE ► ÖRGÜTTE ÇALIŞANLARA İLİŞKİN ► İNANÇLARI-DEĞERLERİ- ► TUTUMU-ÖNYARGILARI

55 ömer peker 54 1 AÇIK 3 GİZLİ 2 KÖR 4 BİLİNMEYEN İLETİŞİM PENCERELERİMİZ

56 ömer peker Kaybet / Kazan Kaybet / Kaybet Kazan / Kazan Kazan / Kaybet SAYGI CESARET Alçak Yüksek İNSAN ETKİLEŞİMİYLE İLGİLİ PARADİGMA

57 ömer peker İLETİŞİM DÜZEYLERİ Alçak Yüksek GÜVEN İŞBİRLİĞİ Savunmalı (Kazan / Kaybet ya da Kaybet / Kazan) Saygılı (Uzlaşma) Sinerjik (Kazan / Kazan)

58 ömer peker İletişimde KENDİNİ TANIMAK §Bilinmeyen Benliğimiz ise, ne başkaları ne de kendimiz tarafından bilinmez. Buna bilinçaltı da deniliyor. §İki kişi arasındaki en etkin iletişim, her iki tarafın da birbirine açık olduğunda gerçekleşir. §Bir kişiyle etkileşim sırasında açık olabilmemizde güven önemli bir rol oynar.

59 ömer peker İletişimde KENDİNİ TANIMAK §Benlik bilinci; kişinin kendisi hakkında sahip olduğu görüşüdür. §Kendini açmak ; Birisiyle karşılıklı etkileşim sürecinde ki düşünce ve duyguları paylaşmaktır. § Açık benliğimiz (resmi Ben); bilinçli olarak yaptığımız davranışlar ve sarf ettiğimiz sözlerdir. Bunlar hem kendimiz hem de başkaları tarafından bilinen özelliklerimizdir.

60 ömer peker İletişimde KENDİNİ TANIMAK §Kör benliğimiz; farkında olmadığımız, ancak başkaları tarafında bilinen özelliklerimizdir. (genellikle bunlar alınganlık vb. Savunma §Gizli benliğimiz; başkalarının bilmediği ama bizim için açık olan düşüncelerimiz, duygularımız ve özlemlerimizdir.

61 ömer peker BEN PARADİGMASI BEN ………….. DOYUMSUZ VE ŞİŞKİN EGO

62 ömer peker SEN PARADİGMASI SEN BİLİRSİN, BENİM YERİME KARARLARI SEN VER

63 ömer peker “BİZ” PARADİGMASI KARŞILIKLI BAĞIMLILIK SEN İYİSİN, BEN İYİYİM İKİMİZ DE KAZANALIM!

64 ömer peker §HADİ KENDİMİZİ NASIL ALGILIYORUZ BİR BAKALIM

65 ömer peker 64 NASIL DİNLİYORUZ?  Seçici Dinleme  Konuşma Hızı Düşünce Hızına Karşı  İlgi Eksikliği  İnanç ve Davranışlar  Konuşmacıya tepkiler  Önyargılarımız  Duyduğumuz Sözcükler  Fiziksel Engeller

66 ömer peker Etkin bir şekilde dinlemek… ►Diğer kişinin söyledikleri üzerine düşünmektir. ►Diğer kişiye odaklanmaktır. ►Pasif değil, aktif olmaktır. ► Konuşan kişinin sözünü bitirmesine ve kendi sonuçlarına varmasına müsaade etmektir. ► Diğer kişinin dünya haritasını anlayabilmektir. ► Yargılamak değil, yorumlamaktır. ► Konuşan kişinin öz- saygısını arttırmaktır.

67 ömer peker Temel Kavram ► Diğerlerini dinlemek ve buna zaman ayırmak önemlidir. ► Tartışmadan önce diyalog kurun ve diğer kişinin dünya haritasını anlayın. ► Duygular da gerçekler kadar önemlidir. ► Diğerlerini dinlemek o kişilere kendi değerleri ile ilgili daha fazla güç verir. ► Diğer insanlar kendi kendilerine çözümler bulabilirler. ► Diğer insanların düşüncelerine uyum sağlamak önemlidir. ► Herkesin söyleyecek önemli bir şeyi vardır.

68 DİNLEME ENGELLERİ §İLGİNÇ BULMAMA §KUSUR ARAMA §AŞIRI DUYARLI DAVRANMA §SAHTE DİKKAT §DİKKATİ TOPLAYAMAMA §DÜŞÜNCE HIZINDAN YARARLANAMAMA §Cevizin kabuğunu kırıp özüne inemeyen cevizin hepsini kabuk sanır. Gazali

69 DİNLEME HATALARI §ÇOĞUMUZ KENDİMİZE DÖNÜK OLMAMIZ §ZİHNİMİZ ÇEKİRGE GİBİDİR §SÖZE BAŞLARKEN HİŞT DEMEYİZ §SUSAR SUZMAZ NE SÖLEYECEĞİMİZİ DÜŞÜNÜRÜZ(tökezletme) §BİR NOKTAYI DİNLEYİCE HEPSİNİ BİLDİĞİMİZİ SANIRIZ §İLERİYE GEÇERİZ §KAYNAĞIN BİR NİTELİĞİNE TAKILIR DİNLEMEYİZ

70 AKTİF DİNLEME İletişim gibi iletişim kurmak için §BEYİN VE YÜREKLE KONSANTRE OL. §ÖN YARGI,PEŞİN HÜKÜM VERMEMEK, §DÜŞÜNME HIZINI KAYNAĞA UYUMLA §YANKI TEKNİĞİNİ KULLANMAK(TEKRAR) §YALNIZ KULAKLARLA DEĞİL GÖZLERLE DİNLEMEK §BEDENSEL DİNLEME DURUMU §SORU SORMAK

71 ömer peker Turkey VET Reform Aktif Dileme çok önemlidir Aktif Dinleyici -Vücut dili ve yüz ifadelerine dikkat eder -Söylenenlerin kimilerini tekrar eder -Birçok açık soru sorar -Başını sallar ve söyleneni anladı ğ ını belirtir - Konuşmacının bitirmesine izin verir ve önceden sorular sormaz Pasif Dinleyici -Di ğ eri konuşurken cevapları düşünür - Sorular sorma yerine konuşarak tepki gösterir - Di ğ erinin kendisine katılmasına çalışır. Katılmadı ğ ı zaman bunu sesli olarak gösterir

72 İletişim, çok kanallı bir süreçtir. *görsel kanal *işitsel kanal *kokusal kanal *dokunsal kanal *tatsal kanal

73 İletişim Sürecinde; Bireyin bilgi ve beceri zenginliğinin yanında, Gönül zenginliği, sevgi, anlayış ve hoşgörü Vardır.

74 Çevresindeki insanları kolaylıkla ikna eden, kendisini sevdirmeyi beceren, kendisini kolayca affettirmeyi başaranlar için ne deriz?

75 TRAFİK İLETİŞİM KAZALARI BENZERLİĞİ §TRAFİK CANAVARI §TRAFİK KAZASI §SAKAT KALMAK §CAN, KAYBI §MAL VE PARA KAYBI §YAŞAM KALİTESİNİN DÜŞMESİ §İLETİŞİMCANAVARI İLETİŞİM KAZASI §ÖZÜR DİLEMEK §TELAFİSİ ZOR §DOST KAYBI §KAVGA,TARTIŞMA §İŞYERİ SEVİMSİZLİĞİ §YAŞAM KALİTESİNİN DÜŞMESİ

76 ömer peker İletişim kuracak dil.. §Söylenenlere anlamaya çalışmak; § tartışma sözlerinden vazgeçmek, § “ama” sözcüğü tepki yaratır, § “ve” sözcüğü onaylar, § ateşli tartışmalarını görüş alışverişine döndürmek,

77 ömer peker GÜNÜMÜZÜN %50- 60’I’İLETİŞİMLE GEÇER §İLETİŞİM İÇİN BİZE ÖĞRETİLENLER §KONUŞMAK; AZ ÖĞRETİLİR §OKUMAK; ÇOK ÖĞRETİLİR §YAZMAK; EN ÇOK ÖĞRETİLEN §DİNLEMEK; ÖĞRETİLMEZ §UNUTMAK; ÖĞRETİLMEZ

78 Hiç kimse duymak istemeyenler kadar sağır olamaz. M.Henri Dinlemiyorsanız, öğrenmiyorsunuz demektir. B.Johnson

79 DİNLEME ENGELLERİ §İLGİNÇ BULMAMA §KUSUR ARAMA §AŞIRI DUYARLI DAVRANMA §SAHTE DİKKAT §DİKKATİ TOPLAYAMAMA §DÜŞÜNCE HIZINDAN YARARLANAMAMA §Cevizin kabuğunu kırıp özüne inemeyen cevizin hepsini kabuk sanır. Gazali

80 DİNLEME HATALARI §ÇOĞUMUZ KENDİMİZE DÖNÜK OLMAMIZ §ZİHNİMİZ ÇEKİRGE GİBİDİR §SÖZE BAŞLARKEN HİŞT DEMEYİZ §SUSAR SUZMAZ NE SÖLEYECEĞİMİZİ DÜŞÜNÜRÜZ(tökezletme) §BİR NOKTAYI DİNLEYİCE HEPSİNİ BİLDİĞİMİZİ SANIRIZ §İLERİYE GEÇERİZ §KAYNAĞIN BİR NİTELİĞİNE TAKILIR DİNLEMEYİZ

81 AKTİF DİNLEME İletişim gibi iletişim kurmak için §BEYİN VE YÜREKLE KONSANTRE OL. §ÖN YARGI,PEŞİN HÜKÜM VERMEMEK, §DÜŞÜNME HIZINI KAYNAĞA UYUMLA §YANKI TEKNİĞİNİ KULLANMAK(TEKRAR) §YALNIZ KULAKLARLA DEĞİL GÖZLERLE DİNLEMEK §BEDENSEL DİNLEME DURUMU §SORU SORMAK

82 İnsanlara yaklaşım ve Önyargılarınız §Ten rengi §statü §eğitim §boy, kilo §unvan §aksan §coğrafi köken §yetenek §Görev §cinsiyet §yaşam biçimi §kişilik §yaş §iş §Bizden,sizden §bir tane de siz ekleyin

83 İLETİŞİM TÜRLERİ BİLGİ AKIŞINA GÖRE KULLANILAN KODLARA GÖRE AMACINA GÖRE Biçimsel Doğal Sözlü Sözsüz Bilgilendirici Eğitici Değerlendirici-yorumlayıcı Etkileyici-güdüleyici

84 ömer peker İletişim Süreci ve Öğeleri KAYNAK (sözlü ve sözsüz kodlama (sözlü ve sözsüz kodlama ) Mesaj (kod çözer)ALICI DÖNÜT KANAL

85 ömer peker 84 İLETİŞİM SÜRECİ VERİCİ İletişimi başlatan kişi ALICI İletişimi sürdüren kişi HABERLEŞME KANALI MESAJ Sözlü / Sözsüz ALGI FİLİTRELERİ

86 İLETİŞİMİN ÖĞELERİ § Kaynak (gönderici) § Mesaj (ileti) § İletişim kanalı § Alıcı (hedef) § Geribildirim § İletişim engelleri (gürültü)

87 GENEL İLETİŞİM SÜRECİ mesajı alma fikirgürültükod çözme kodlamaanlama tepki kaynakmesajhedef iletişim kanalı geribildirimgürültü gürültü

88 İLETİŞİMDE ORTAK TECRÜBE ALANI kaynağın tecrübe alanı ortak tecrübe alanı hedefin tecrübe alanı

89 KAYNAK (GÖNDERİCİ) uİletişim sürecinin başlangıç noktasıdır, uHedefe ulaştırmayı istediği bir mesaja sahiptir, uİletişimin başladığı yer veya kişidir, uKaynak tek bir kişi, bir ekip veya bir kurum olabilir, uKaynak, mesajı simgelere dönüştürerek (kodlama,) iletişim kanalına bırakılır. u Yani kaynak, mesajı oluşturan, içeriğini belirleyen ve gönderen iletişim birimidir.

90 İYİ BİR GÖNDERİCİ §KONU HAKKINDA GEREKLİ BİLGİ §AZ,ÖZ VE YERİNDE §ALICININ İSTEDİĞİ KONU §İÇTEN VE DÜRÜST §MESAJA DUYGU KATMAK §ALICININ MEŞGULİYET HALİNE DİKKAT §YARGILAYICI OLMAMAK §SES YÜKSEKLİĞİ VE TONLAMANIN UYGUNLUĞU

91 MESAJ SİZSİNİZ “BİLEŞİK SEN” §İNSANLARA GÖNDERİLEN TÜM MESAJI OLUŞTURUR. §KULLANILAN KELİMELER, SES, HAREKETLER, YÜZ VE BEDEN İFADELERİ, GİYSİLER, İŞARETLER VE TURUMLAR...

92 MESAJ §Mesaj (ileti,), sözlükte “söz ya da yazı ile verilen, gönderilen ve belli bir anlamı olan haber; bildiri”dir. §Mesaj bir işaret veya işaretler topluluğu olup, kendi başına bir anlamı bulunmaz, iletişim süreci içinde incelenerek anlam kazanır.

93 İLETİŞİM KODLARI VE İLETİŞİM KANALLARI İLETİŞİM KANAL KODLARI VE KANALLARI SESLİSESSİZ Konuşulan dil Yazılan dil SÖZEL Mors alfabesi Sağırlar dili KOD Dil ötesi Gözlerin dili SÖZSÜZ Resimler Karikatürler Eylemler

94 İLETİŞİM KANALLARI Kanal, kaynak ve hedef birimler arasında yer alan ve işaret haline dönüşmüş mesajın gitmesine olanak sağlayan yol, geçit, iletişim hattıdır.

95 GÜRÜLTÜ §Dıştan gelen gürültü (fiziksel gürültü veya ilgi dağılışı) §İçten gelen gürültü (hedefin kaynağa direnmesi)

96 GÜRÜLTÜ §İletişim sürecinde değiş tokuş edilen mesajlarda kaynak ve hedef tarafından öngörülmemiş, § istenmeyen ve iletişimin kötü işlemesine veya tümüyle engellenmesine neden olan faktörlerin tümüne gürültü denir.

97 GERİBİLDİRİM Kaynağın gönderdiği mesaja karşılık hedefin verdiği yanıtsal mesajdır. Diğer bir deyişle; kaynak tarafından hedefte meydana gelebilecek tepkinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi sürecidir.

98 ömer peker Etkin geri bld Etkin olmayan gb §Yardımcı olayı §Açıklayıcı §Konu ile ilgili §Zamanında gelir §Beklenen §Açık ve seçik §Geçerli §Küçük düşürme §Genel §Değerleyici §İlgisiz §Zamansız §Anlaşılması güç §geçersiz

99 İLETİŞİM TÜRLERİ (a) Kişinin içsel iletişimi (b) Kişiler arası iletişim (c) Örgüt içi iletişimi (d) Kitle iletişimi (e) Toplumlararası iletişim

100 KİŞİLERARASI İLETİŞİMİN SINIFLANDIRILMASI Kişilerarası İletişim Sözlü İletişimSözsüz İletişim Dil Dil ÖtesiYüz ve BedenselMekan Araçlar BedenTemas Kullanımı Niyet edilmişNiyet edilmiş Niyet edilmemişNiyet edilmemiş

101 konferans, konser, tartışma gibi kişiler arası veya gruplar arası iletişim etkenlikleri ile, telefon, bilgisayar, uydu gibi iletişim teknolojileri, gazete dergi, kitap, radyo, televizyon gibi kitle iletişim araçları ile,

102 EMPATİ ; katılım ortaklığı Kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun *bakış açısıyla bakması, *o kişinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, *hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecidir. Damdan düşen Nasrettin Hoca “beni damdan düşen anlar”,

103 İki kör karşılıklı dolma yerken biri öbürüne “neden ikişer ikişer yutuyorsun” der.....

104 Göğsü kınalı serçe, gök gürlediğinde titreyerek yere yatar, gök yıkılmasın diye ayaklarını havaya kaldırır, “korkumdan kırk kantar yağım eridi” dermiş. “sen kendin beş dirhem gelmezsin; nerden oluyor da kırk kantar yağın eriyor?” “Herkesin kendine göre dirhemi kantarı var; siz ne anlarsınız.”

105 MERHABA BİLE DEMEDEN ÖNCE NE DEMİŞTİNİZ?

106 işaret, bakış, gözyaşı, gülümseme, mimikler, giyinme alışkanlıkları ve hatta sessizlik gibi sözsüz etkinlikler iletişim sözcüğünün anlamı içindedir.

107 SÖZSÜZ İLETİŞİM §YÜZ VE BEDEN §BEDENSEL TEMAS §MEKAN KULLANIMI §ARAÇLAR

108 YÜZÜ GÜZEL OLANIN HUYU DA Gülümsemesini bilmeyen o gün dükkan açmamalıdır. Çin Atasözü

109 NE SÖYLEDİĞİMİZ DEĞİL NASIL SÖYLEDİĞİMİZ ÖNEMLİDİR

110 ömer peker KİŞİSEL MESAFE ÖZEL/MAHREM BÖLGE KİŞİSEL BÖLGE SOSYAL BÖLGE ORTAK/GENEL BÖLGE

111 ÇEVRENİZE BAKIN §Omuzları düşmüş,süklüm püklüm yürüyen §Asık suratlı, bedbin bir yüzle bakan, §“Ben beceriksizin tekiyim; elimden iş gelmez” diyen düşünen ve risk almayan, §İlk hatada “zaten başaramayacağımı biliyordum”diyerek çabalamaktan vazgeçen, §Geleceğe umutsuzca bakan, geçmişte yaşayan, §Çokça “KEŞKE”, “olsaydı”, “AMA” diyen §İnsanlar gördünüz mü?

112 ÇEVRENİZE YİNE BAKIN §DİK YÜRÜYEN §GÜLER YÜZLÜ §“BEN YAPABİLİRİM” DİYEN, RİSK ALAN §HATALARI BAŞARI YOLUNDA BASAMAK YAPAN §GELECEĞE UMUT VE ŞEVKLE BAKAN “GELECEK SEFERE” DİYEBİLEN §KAÇ KİŞİ GÖRDÜNÜZ?

113 BEDEN DİLİ TESTİ §Gülümsememi nasıl kullanıyorum? §Dik duruyor muyum? §Göz temasında bulunuyor muyum? §Sinirli görünüyor muyum? §Ellerimi nasıl kullanıyorum? §Bir odaya nasıl giriyorum? §El sıkışmam iş yaşamı tarzına uygun mu? § İnsanlarla konuşurken yakınlığım? §Konuşurken insanlara dokunuyor muyum? §BEDEN, İÇ DÜNYAMIZIN ELDİVENİDİR.

114 Sözsüz ile iletişimin üç basamağı §1. Vücut ve mekan sinyallerinin okunması §2. Sinyallerin değerlendirilmesi §3.sözsüz iletişimin kontrolü ve kullanılması

115 Beden Dilinin Kontrolü §Vücudun konumu ve durumu egemenlik alanı (mahrem,kişisel,sosyal,.. §Yüksekliğin gücü §Yürüyüş biçimi §İrilik ve fiziksel büyüklük §Merkez ve baş durumu, yönü §Göz, eller, bacakların durumu §Mekan kullanımı

116 MEKAN KULLANIMI İnsanlar, kendi çevrelerinde oluşturdukları boş mekanlar yoluyla da iletişimde bulunurlar. Başka insanlara olan uzaklık ayarlanarak, onlara uzak ya da yakın durarak, birtakım mesajlar iletilir. Karşılıklı konuşan kişiler arasındaki mesafe, konuşan kişilerin samimiyet düzeyini gösterir.

117 MAKAM ODALARI VE İŞ DÜNYASI §MASALAR; Dikdörtgen, Yuvarlak, Kare §Masa önü misafir sandalyeleri §Lambri kaplamalar §Makam koltukları, telefonlar, kırmızı halılar §Makam arkası fonlar

118 ömer peker 117 KİŞİSEL MESAFE ÖZEL/MAHREM BÖLGE KİŞİSEL BÖLGE SOSYAL BÖLGE ORTAK/GENEL BÖLGE

119 Aşağıdaki, orta sınıf, şehirli kişilerin mekan kullanımları gösterilmiştir: MAHREM BÖLGEKİŞİSEL cm.BÖLGESOSYAL cm.BÖLGEORTAK cm.BÖLGE 360 cm. ÜZERİ

120 OLUMLU İŞARETLER- OLUMSUZ İŞARETLER §Mekanı iyi kullanma §Kıpırdanmama §Rahat bir şekilde durma §Göz teması §Bakımlı avuç içleri §İyi kullanmama §Sinirli tavırlar §Ele bir şeyler alma §Fazla el kol hareketi §Yüze dokunmak §Yumrukları sıkmak

121 MAKAM ODALARI VE İŞ DÜNYASI §MASALAR; Dikdörtgen, Yuvarlak, Kare §Masa önü misafir sandalyeleri §Lambri kaplamalar §Makam koltukları, telefonlar, kırmızı halılar §Makam arkası fonlar

122 Renklerin iş yaşamında kullanımı §Kahverengi,çabuk kabul görür,etkisiz §Kırmızı ;tansiyon yükseltir,adrenalin yükseltir, zaman kavramı kaybolur. §Yeşil- güven, §Siyah güç ve tutku §Mavi okyanussal, sakin, yeme içgüdüsünü azaltır. §Portakal çabuk dikkat çeker, §Bronz negatif etki, §Mor nevrotik §Pembe rahatlatıcı, §Sarı seçici ve geçici §Beyaz istikrar,

123 ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM Örgüt, belirli bir takım amaçları gerçekleştirmek için işbirliğinde bulunan insanlardan oluşan toplumsal bir birimdir. Çevresiyle iletişimde bulunan açık sistemdir. ÖRGÜTÜN YAŞAMINI SÜRDÜREBİLMESİ İÇİN ÇEVREDEN GİRDİ ALMAK VE ÇIKTILARINI DA ÇEVREYE VERMEK DURUMUNDADIR.

124 ÖRGÜTSEL İLETİŞİM MODELLERİ §TEKERLEK MODELİ §YILDIZ MODELİ §ZİNCİR MODELİ §ÇEMBER MODELİ §ŞEBEKE MODELİ

125 İLETİŞİM AĞLARI ÇEMBER AĞ A B D E C A B C D E YILDIZ AĞI TÜM KANALLAR AĞI A BC D A B C DE TEKERLEK AĞI ZİNCİR AĞ

126 ÖRGÜTSEL İLETİŞİMİN YAPISI §Formal (Biçimsel, resmi) iletişim §İnformal (Biçimsel olmayan, gayri resmi) iletişim

127 FORMAL İLETİŞİM Formal iletişim, örgütsel kurallar ve amaçlar doğrultusunda, önceden belirlenmiş bir üslubu kullanan iletişim türüdür. Örgüt hiyerarşisini baz alan bu iletişim akışında yöneticilerin ve örgüt üyelerinin kişiliklerinden soyutlanmış ilişkiler söz konusudur.

128 İNFORMAL İLETİŞİM Doğal iletişim olarak da adlandırılan informal iletişim, örgüt üyelerinin üst otoritenin izni veya haberi olmaksızın hayata geçirdikleri iletişimdir. Statüler arası değil, kişiler arası ilişkiler söz konusudur ve gayri resmi bir dil kullanılır. İnformal iletişimde örgütün resmi iletişim kanalları kullanılmaz.

129 FORMAL İLETİŞİM §Dikey yönde iletişim §Yatay yönde iletişim §Çapraz yönde iletişim

130 İMAJ YÖNETİMİ

131 Beraberimizde getirdiğimiz tutum, diğerlerinin bize gösterdiği tutum olur.

132 İMAJ NEDİR? İçerideki işe yarar şeyleri dışarıda sergileyen bir reklam.

133 KENDİ KARİYERİNİZİN SORUMLULUĞU SİZDEDİR. Kişisel imaj, yönetim tarzı ve görünüş bir kurumda ne ölçüde ve ne kadar iyi bir şekilde ilerleyebileceğinizi görünür kılan şeydir.

134 ömer peker Kişisel imajı neler oluşturur? §Görüntü §Sözlü iletişim (konuşma ve ses kullanımı) §Sözsüz iletişim §Diğer iletişimler (yazma, sunum, dinleme) §Yeterlikler;birikim, kişisel gelişim, deneyim, göze çarparlık, özgüven,özsaygı §Davranış ve tavırlar

135 ömer peker İş yerinde İMAJ KIRICILAR §Sloganlı tişörtler §Balıkçı kazakları §Transparan giysiler §Kaçmış ve teli çekilmiş çoraplar §Takım elbise +spor ayakkabı §Çiçekli basmalar

136 *Çiçekli basmalar *Ütü çizgisi bozuk pantolon *Aşırı sürülmüş parfüm *Garip vücut kokuları *Boyasız ayakkabı *Kötü kokan nefes *Özensiz traş veya traşı gelmiş olmak…

137 İMAJIMIZIN ÜÇ BAKIŞ AÇISI §1. KENDİMİZİ İÇERİDEN NASIL GÖRÜYORUZ? (SAHİCİ OLMAK) §2.BAŞKALARI DIŞARIDAN BENİ NASIL GÖRÜYOR? (UYGUN OLMAK) §3.BEN KENDİMİ NASIL GÖRMEK /Sahici) VE BAŞKALARINCA NASIL GÖRÜNMEK (Uygun) İSTEDİĞİMİZDİR. §NEDEN İKİSİNİ DE KEYİFLE YAŞAMAYALIM

138 ömer peker Kişisel imajı neler oluşturur? §Görüntü §Sözlü iletişim (konuşma ve ses kullanımı) §Sözsüz iletişim §Diğer iletişimler (yazma, sunum, dinleme) §Yeterlikler;birikim, kişisel gelişim, deneyim, göze çarparlık, özgüven,özsaygı §Davranış ve tavırlar

139 BAŞARI SPİRALİ İyi görünme isteğini artırır Özgüveni artırır Performansı yükseltir İlişkileri geliştirir Olumlu bir öz imaj yaratır Özgüveni artırır İYİ GÖRÜNMEK

140 KİŞİSEL İMAJ Beden dili Görünüş tavırlar Fiziksel özellikler poz jestler... Giysiler giyim İletişim tarzı k.y.d.s. Duruş Ün ilerleme

141 DAHA İYİ İNSAN İLİŞKİLERİ KURABİLMEK İÇİN beden dili özellikleri §Göz ilişkisi §Yüz ifadesi §Baş hareketleri §Açık ve anlaşılır jestler §Postür (beden duruşu) §Yakınlık §Yöneliş §Bedensel temas §Dış görünüş (giyinmek) §Konuşmanın sözel özellikleri

142 ömer peker Özet öneriler, §İletişim kurarken onları rahatsız etmeyecek şekilde göz teması,dinlediğini belli etmek §Yüz ifadesi canlı ve dinamik, her şeyi anlatır §Sıcak ve insana güven verir nitelikte bir tebessüm herkes için etkili §Oturduğunuz yerin sahibi siz olduğunu belli edin,ayakta dik durun §Konuşulacak konuda mutlaka hazırlık §Dış görünüşün önemi

143 Yola çıkınca her sabah, Bulutlara selam ver, Taşlara, kuşlara, Atlara, otlara İnsanlara selam ver. Sonra çıkarıp cebinden aynanı Bir selam da kendini ver. Hatırın kalmasın el gün yanında Bu dünyada sen de varsın! Üleştir dostluğunu varlığa Bir kısmı seni de sarsın. Üstün DÖKMEN

144 HER ŞEY ELİNİZDE VE ÜmitSİZsizsiniz Prof. Dr. Ömer PEKER


"ömer peker Prof.Dr. Ömer PEKER BİR YAŞAM BECERİSİ İnsanları Anlamak ve İnsanlarla Anlaşmak: İLETİŞİM." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları