Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 LİSANSLI DEPOCULUK SİSTEMİ VE ÜRÜN İHTİSAS BORSASI Mustafa AKAY İç Tic. Gn.Müdürlüğü Denetim Birimi Başkanı/Başkontrolör AGUSTOS 2009 T.C. SANAYİ VE.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 LİSANSLI DEPOCULUK SİSTEMİ VE ÜRÜN İHTİSAS BORSASI Mustafa AKAY İç Tic. Gn.Müdürlüğü Denetim Birimi Başkanı/Başkontrolör AGUSTOS 2009 T.C. SANAYİ VE."— Sunum transkripti:

1

2 1 LİSANSLI DEPOCULUK SİSTEMİ VE ÜRÜN İHTİSAS BORSASI Mustafa AKAY İç Tic. Gn.Müdürlüğü Denetim Birimi Başkanı/Başkontrolör AGUSTOS 2009 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

3 2 1-LİSANSLI DEPOCULUK SİSTEMİNE NEDEN İHTİYAÇ DUYULMAKTADIR?  BAŞTA ABD BİRÇOK ÜLKEDE UYGULANMAKTADIR  SAĞLIKLI DEPOLAMA ALTYAPISI  TEMİNAT VE KREDİ İMKANI  ARZ VE TALEP DENGESİ  TARIM ÜRÜNLERİ TİCARETİNDE KOLAYLIK  GENİŞ PAZAR ALANI/FİYAT İSTİKRARINA KATKI  SANAYİCİYE KALİTELİ VE ZAMANINDA ÜRÜN/HAMMADDE TEDARİKİ  STANDART VE KALİTELİ ÜRÜNÜN TEŞVİKİ  VADELİ VE OPSİYON BORSASINA KURUMSAL ALTYAPI

4 3 2-YÜRÜRLÜKTE BULUNAN MEVZUAT  5174 SAYILI KANUNUN 53 ÜNCÜ MADDESİNDE ÜRÜN İHTİSAS BORSALARININ KURULUŞU DÜZENLENMİŞTİR TOBB.doc5174 TOBB.doc  BAKANLIĞIMIZCA HAZIRLANAN 5300 SAYILI TARIM ÜRÜNLERİ LİSANSLI DEPOCULUK KANUNU, 17 ŞUBAT 2005 TARİHLİ SAYILI RESMİ GAZETEDE YAYIMLANARAK YÜRÜRLÜĞE GİRMİŞTİR htm5300.htm  BU KANUNLARA DAYANARAK( DÖNEMİNDE): 1-HUBUBAT, BAKLAGİLLER VE YAGLI TOHUMLAR LİS. DEPO YÖN., 2- PAMUK LİSANSLI DEPO YÖNETMELİĞİ, 3-YETKİLİ SINIFLANDIRICI (LABARATUAR) YÖN. 4-ELEKTRONİK ÜRÜN SENEDİ YÖNETMELİĞİ, 5-LİSANSLI DEPOCULUK TAZMİN FONU YÖNETMELİĞİ, 6-ÜRÜN İHTİSAS BORSALARI GENEL YÖNETMELİĞİ, 7-TİCARET BORSALARINDA VE ÜRÜN İHTİSAS BORSALARINDA ALİVRE İŞLEMLERE İLİŞKİN YÖN. 8-FINDIK LİSANSLI DEPO YÖNETMELİĞİ ÇIKARILMIŞTIR.  ZEYTİN/ZEYTİNYAĞI YÖNETMELİKLERİ HAZIRLANMAKTADIR. T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

5 4 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI 3-ÜLKEMİZDE ÜRÜN DEPOLAMA DURUMU  BUGÜNE KADAR TARIM ÜRÜNLERİ LİSANSLI DEPOCULUĞUNA İLİŞKİN YETERLİ MEVZUAT ALTYAPISI YOKTU. ANCAK BAKANLIĞIMIZCA YAPILAN ÇALIŞMALARLA BU TAMAMLANMIŞTIR.  ÜLKEMİZDE DEPOLAMA, İŞLETMELERİN VEYA KİŞİLERİN BİREYSEL İHTİYAÇ VEYA KAPASİTELERİNE GÖRE UYGUN OLMAYAN ORTAMLARDA VE DENETİMSİZ ŞEKİLDE YAPILMAKTADIR.  TMO DIŞINDA TARIM ÜRÜNLERİ DEPOCULUĞU YAPAN İŞLETME BULUNMAMAKTA, TMO’DA; BAŞTA KDV SORUNU, İŞLETME ZAAFİYETLERİ, YETERSİZ LABORATUAR VE SERMAYE İMKANLARI İLE DEPOCULUKTA BAŞARI SAĞLAYAMAMIŞ, ÇOK AZ MİKTARDA EMANET ÜRÜN DEPOLAYAGELMİŞTİR.

6 5 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI  ÜLKEMİZDE ÜRÜNLER, DEPOLAMA ALTYAPISI OLMADIĞINDAN VE TEMİNAT OLARAK KULLANILMADIĞINDAN ARZIN YOĞUN, FİYATLARIN DÜŞÜK OLDUĞU DÖNEMDE ELDEN ÇIKARILMAKTADIR. BUDA ÜRETİCİLERİN ZARARA UĞRAMASINA YOL AÇMAKTADIR.  PAZARA ARZ OLUNAN ÜRÜNLERİN GEREK KALİTE STANDARTLARI, GEREKSE BUNLARI TEST EDEN LABORATUAR SİSTEMİ YETERSİZ, GENEL KABUL GÖRMÜŞ VEYA GÜVENİLİR OLMAKTAN UZAKTIR.  ÜRÜN PAZARLANIRKEN KALİTE UNSURLARI OBJEKTİF OLARAK TEST EDİLMEDİĞİNDEN, BUNLAR FİYATA YANSIMAMAKTA VE KALİTELİ ÜRETİM TEŞVİK OLUNMAMAKTADIR.

7 6 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI  TİCARET BORSALARIMIZ, İL VE İLÇE BAZINDA FAALİYET GÖSTERDİKLERİNDEN, GÜNÜMÜZDE E-TİCARET YOLUYLA TÜM DÜNYANIN PAZAR OLDUĞU BİR DÖNEMDE ÇOK YETERSİZ KALMIŞLARDIR.  TARIM ÜRÜNLERİNİN KÜÇÜK BİR BÖLÜMÜ BORSA SATIŞ SALONLARINDA ALINIP SATILMAKTA, YALNIZCA BORSAYA BEYAN EDİLMEKTE VE/VEYA TAMAMEN KAYIT DIŞI OLARAK TİCARETE KONU OLMAKTADIR.

8 7 Çiftçi Banka Pamuk Kredi SigortaLaboratuar / sınıflandırmaTeminatTazminat Fonu 4-SİSTEMİN GENEL İŞLEYİŞİ Lisanslı Depo Ürün Senedi (Mudi) BORSA Buğday Fındık

9 8 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI ÜRÜN İHTİSAS BORSALARI (AŞ) ÜİB ŞUBE VE ACENTALARI TAKAS HİZMETLERİ LİSANSLI DEPOLAR (AŞ) ÜRÜN STAND. VE YETKİLİ SINIFLANDIRICI GARANTİ VE SİGORTA MEKANİZMASI - TSKB -BORSALAR -TMO -DİĞER AŞ’LER HİZMET SAĞLAYICI FİRMALAR -TAZMİN FONU -SİGORTA -BORSA LİSANSLI DEPOCULUK SİSTEMİ (LDS) ELEKTRONİK ÜRÜN SENEDİ VOB LİSANSLI DEPOCULUK SİSTEMİNİN UNSURLARI VE İŞLEYİŞİ

10 9 ELEKTRONİK ÜRÜN SENEDİ TİCARETİ Kamyon/Traktör Kantar Lab. LİSANSLI DEPO e-ürün senedi düzenle e-ürün senedi iptal (Ürün teslimi) ELEKTRONİK ÜRÜN SENEDİ Merkezi Kayıt Kuruluşu BORSA Kontrol Alım/Satım Yeni ürün sahibi STB: Denetim BANKALAR Kontrol ve kredi açma Teminat Şerhi MUDİ e-ürün senedi sahibi

11 10 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI

12 11 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI

13 12 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI 5-SİSTEMİN İYİ İŞLEYEBİLMESİ İÇİN GEREKLİ TEMEL ŞARTLAR 1-GENEL KABUL GÖRMÜŞ ÜRÜN STANDARTLARI 2-LABORATUAR/REFERANS LABORATUAR ORGANİZASYONU 3-SİSTEM ARAÇLARI ARASINDA UYGUN BİLGİ İLETİŞİM AĞI 4-ÜCRETİ UYGUN VE GÜVENİLİR LİSANSLI DEPOLAR 5-ÜRÜN SENEDİNİN ALINIP SATILDIĞI BORSALAR 6-KDV’DEN ARINDIRILMIŞ ÜRÜN SENEDİ TİCARETİ 7-TARIM ÜRÜNLERİNİN İHRAÇ VE İTHALATINA İLİŞKİN İSTİKRARLI BİR DIŞ TİCARET REJİMİ 8-DOĞRUDAN FİYAT MÜDAHALESİ OLMAMASI, SERBEST PİYASA KOŞULLARININ İŞLEMESİ(DESTEKLEME OLABİLİR)

14 13 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI 6-SİSTEMDE YER ALAN BAŞLICA KİŞİ, KURUM VE KURULUŞLAR 1-ÜRETİCİLER/TACİRLER SPEKÜLATÖRLER/SANAYİCİLER 2-LİSANSLI DEPOLAR 3-ÜRÜN BORSALARI 4-BANKALAR 5-SİGORTA ŞİRKETLERİ 6-BAKANLIK

15 14 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI 7- SİSTEMİN TEMEL ARAÇLARI  TARIM ÜRÜNÜ :  TARIM ÜRÜNÜ : BU KANUNA UYGUN OLARAK LİSANS ALMIŞ OLAN TARIM ÜRÜNLERİ LİSANSLI DEPOLARINDA, DEPOLANMAYA UYGUN NİTELİKTEKİ HUBUBAT, BAKLİYAT, PAMUK, TÜTÜN, FINDIK, YAĞLI TOHUMLAR, BİTKİSEL YAĞLAR, RAFİNE ŞEKER VE BUNLAR GİBİ STANDARDİZE EDİLEBİLEN TEMEL VE İŞLENMİŞ TARIM ÜRÜNLERİNİ,  YETKİLİ SINIFLANDIRICI:  YETKİLİ SINIFLANDIRICI: BU KANUN KAPSAMINDA LİSANS ALMIŞ OLAN VE TARIM ÜRÜNLERİNİ ANALİZ EDEN, ÜRÜNÜN NİTELİK VE ÖZELLİKLERİNİ BELİRLEYEN, STANDARTLARA UYGUN OLARAK SINIFLANDIRAN VE BU DURUMU BELGELENDİREN, İLGİLİ MEVZUAT TARAFINDAN BELİRLENMİŞ KURALLARA UYGUN OLARAK GERÇEK VE TÜZEL KİŞİLERCE İŞLETİLEN LABORATUVARLARI,

16 15 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI  LİSANSLI DEPO:  LİSANSLI DEPO: BU KANUN KAPSAMINDA İÇ VE DIŞ TİCARETE YÖNELİK OLARAK, DEPOLANMAYA UYGUN NİTELİKTEKİ TARIM ÜRÜNLERİNİN DEPOLANMASINA YÖNELİK HİZMET VEREN TESİSLERİ,  ÜRÜN SENEDİ:  ÜRÜN SENEDİ: ÜRÜNLERİN MÜLKİYETİNİ TEMSİL VE REHNİNİ TEMİN EDEN, LİSANSLI DEPO İŞLETİCİSİNCE NAMA VEYA EMRE DÜZENLENMİŞ, TEMİNAT OLARAK VERİLEBİLEN, CİRO EDİLEBİLEN VEYA EDİLEMEYEN VE BU KANUNDA HÜKÜM BULUNMAYAN DURUMLARDA TÜRK TİCARET KANUNU’NDA DÜZENLENEN MAKBUZ SENEDİ HÜKÜMLERİNE TABİ OLAN KIYMETLİ EVRAKI,  İLGİLİ BORSA:  İLGİLİ BORSA: ARALARINDAKİ BELLİ BİR SÖZLEŞME ÇERÇEVESİNDE LİSANSLI DEPO İŞLETMESİNCE DÜZENLENEN ÜRÜN SENETLERİNİN KOTA ETTİRİLDİĞİ, ALIM SATIMININ YAPILDIĞI VE HAREKETLERİNİN KONTROL VE TAKİP EDİLDİĞİ ÜRÜN İHTİSAS BORSASINI VEYA BAKANLIKTAN ÜRÜN SENEDİ ALIM SATIMI KONUSUNDA İZİN ALAN TİCARET BORSASINI,

17 16 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI 8-SİSTEMİN GÜVENCE MEKANİZMALARI  SİGORTA: TESİSLER VE DEPOLANAN ÜRÜN SİGORTALI.  LİSANSLI DEPO TEMİNATI: DEPOLAMA KAPASİTESİNİN EN AZ % 15 ORANINDA TEMİNAT YATIRILIR(%90’a kadar gayrimenkul rehni olabilir)  LİSANSLI DEPOCULUK TAZMİN FONU: TÜZEL KİŞİLİĞİ HAİZ. FON YÖNETİMİ: SEKTÖR TEMSİLCİLERİ İLE BAKANLIK TEMSİLCİSİNDEN OLUŞAN KURULCA YAPILIR. ANA GELİRİ: LİSANSLI DEPOCULUK HİZMET BEDELİNİN BİNDE BEŞİ, ÜRÜN SENEDİ TESCİLİNİN YÜZDE ONU, ÜRÜN SENEDİ ALIM SATIMININ BİNDE YARIMI ANA GİDERİ: MUDİ ZARARLARININ TAZMİNİ VE FON CARİ GİDERLERİ.

18 17 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI  İLGİLİ BORSA GARANTİSİ VE KONTROLÜ: ÜRÜN SENETLERİNE İLİŞKİN, ÜRÜNÜN LİSANSLI DEPODAKİ MEVCUDİYETİ, TESCİL, DEVİR, BEDELİNİN ÖDENMESİ VE 3 NCÜ ŞAHISLARIN HAKLARININ KORUNMASI BORSANIN SORUMLULUĞU VE GARANTİSİ ALTINDADIR.  BAKANLIK GÖZETİM VE DENETİMİ: LİSANSLI DEPOLARIN, ÜRÜN İHTİSAS BORSALARININ VE BU KANUN KAPSAMINDA LİSANS ALAN DİĞER KİŞİ VE KURULUŞLARIN YAKIN GÖZETİM VE DENETİMİ ÖNGÖRÜLMÜŞTÜR.

19 18 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI 9- LİSANSLI DEPOLARIN TEMEL NİTELİKLERİ VE KURULUŞ ŞARTLARI  ANONİM ŞİRKET  BAKANLIKTAN KURULUŞ VE FAALİYET İZNİ  DEPOLAMA KAPASİTESİNE GÖRE EN AZ 1 MİLYON TL ÖDENMİŞ SERMAYE  DEPO KAPASİTESİNİN ÜRÜN RAYİÇ BEDELİNİN % 15’İNDEN AZ OLMAMAK ÜZERE TEMİNAT  İŞLETME TESİSLERİNİN VE DEPOLANAN ÜRÜNLERİN SİGORTA ZORUNLULUĞU  İLGİLİ BORSA İLE SÖZLEŞME YÜKÜMLÜLÜĞÜ  YÖNETMELİKTE GÖSTERİLEN DİĞER ŞARTLAR İLE TEKNİK GEREKLİLİKLER

20 19 FINDIK LİSANSLI DEPO ŞİRKETİ KURULUŞ ŞARTLARI a) Başvuru dilekçesi b) Ad ve soyad, adres c) Faaliyet konuları, depolanacak ürünler ve depo kapasitesi, d) Ekonomik ihtiyaç ve etkinlik şartlarının uygun olması, e) Anonim şirket kuruluş işlemlerinin tamamlanması, e) Anonim şirket kuruluş işlemlerinin tamamlanması, f) Bir milyon TL’den az olmamak üzere ödenmiş sermaye, h) Pay senetlerinin tamamının nama yazılı olması, gerekir. T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

21 20 FINDIK LİSANSLI DEPOLARININ ASGARİ NİTELİKLERİ a)Taban, iç ve dış duvar yüzeyleri ile çatısının, ürüne yabancı madde karışmasını ve kirlenmesini önleyecek ve rutubeti geçirmeyecek, fındığı her türlü koku ve hava etkisi ile iç ve dış zararlardan koruyacak şekil ve nitelikte olması, b)Kapalı depo olması, ürünün depolara aktarılması ya da depodan tahliyesi amacıyla ihtiyaç duyulan nakil ve diğer araç ve gereçlerin rahatça çalışabileceği genişlikte boş alanların bulunması, c) Lisanslı depo işletmesinin merkez ve şubelerindeki lisansa tabi toplam kapalı ürün depo kapasitesinin asgari ton, müstakil her bir ünitenin ya da şubenin kapalı depo kapasitesinin asgari ton ürün kapasitesine haiz olması, ç) Farklı yıl ürünü fındık ile çeşitli grup, sınıf, boy, derece ve ambalajlardaki fındığın karışmasını, niteliklerinin bozulmasını, fazla basınç altında bulunmasını önleyecek önlemlerin alınmasına elverişli büyüklükte ve nitelikte olması, d)Yeterli nem alma ve havalandırma sistemine sahip olması, T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

22 21 FINDIK LİSANSLI DEPOLARININ ASGARİ NİTELİKLERİ e) Yeterli yangın söndürme sistemine sahip bulunması, f) Özel muhafazalı ve toza karşı korumalı elektrik sistemine sahip bulunması, g) Depolama hizmetleri ve depolamayla ilgili ihtiyaç duyulan diğer yan hizmetleri yerine getirebilecek uygun ve yeterli alet, ekipman ve cihazlarla donatılması, depoda ihtiyaç duyulan teknik donanım ile bunları kullanacak yeterli ve nitelikli personel istihdamının sağlanması, ğ) İhtiyaç duyulması halinde; ürünü şartlandırma, eleme, kurutma, yabancı maddelerden ayıklama, ön işleme tabi tutma ve benzeri hizmetlerin sağlanabilmesi amacıyla hizmet sunması Bakanlık depolanacak ürünün sağlıklı muhafazasına yönelik olarak gerekli gördüğü diğer depo niteliklerini de, lisans koşulu olarak arayabilir veya uygulamaya koyabilir. T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

23 22 10-LİSANSLI DEPO İŞLETMESİNİN FAALİYET KONULARI LİSANSLI DEPO İŞLETMESİ, DEPOCULUK ANA FAALİYETİ YANINDA, LİSANSLI DEPO ŞİRKETİNİN ANA SÖZLEŞMESİNDE GÖSTERİLMEK VE BAKANLIKÇA UYGUN GÖRÜLMEK KAYDIYLA, İLGİLİ MEVZUATINA UYGUN ŞEKİLDE BU ÜRÜNLERE DAYALI YA DA İLİŞKİLİ TİCARET, ANTREPOCULUK, TAŞIMA VE NAKLİYE, SİGORTA, SANAYİ TESİSİ KURMA, İŞLEME, KURUTMA, AYIKLAMA VE BENZERİ DİĞER KONULARDA DA FAALİYET GÖSTEREBİLİR. T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

24 23 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI 11-ÜRÜN İHTİSAS BORSALARININ TEMEL NİTELİKLERİ VE KURULUŞ ŞARTLARI  KOTASYONUNDA ÜRÜNLERİN ARZ VE TALEBİNİ BULUŞTURAN; STANDARTLARI BELİRLİ ÜRÜNLERİN KENDİLERİNCE ORGANİZE EDİLEN FİZİKİ VEYA ELEKTRONİK ORTAMDA ALIM SATIMINA ARACILIK EDEN; ÜRÜN SENEDİ, ALİVRE SÖZLEŞME TİCARETİNİ YÜRÜTEBİLEN; ALTERNATİF PİYASALARI İZLEYEBİLEN; BİLGİ İŞLEM, TEKNİK VE ELEKTRONİK DONANIM İLE MALİ VE UZMAN PERSONEL YETERLİLİĞİNE SAHİP KURULUŞLAR

25 24 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI  FAALİYET ALANI; BÖLGESEL, ULUSAL VEYA ULUSLAR ARASI OLABİLİR  ANONİM ŞİRKET  HİSSE SENETLERİNİN TAMAMININ NAMA YAZILI OLMASI  SERMAYELERİNİN, BÖLGE DÜZEYİNDE FAALİYET GÖSTERECEKLER İÇİN 5, ULUSAL DÜZEYDE FAALİYET GÖSTERECEKLER İÇİN 10, ULUSLARARASI DÜZEYDE FAALİYET GÖSTERECEKLER İÇİN 15 MİLYON TL’DEN AZ OLMAMASI  BAKANLIKTAN KURULUŞ VE FAALİYET İZNİ  TİCARET BORSALARI KURULMUŞ VEYA KURULACAK ÜRÜN İHTİSAS BORSALARINA ORTAK OLABİLİR VEYA ACENTESİ OLARAK ÇALIŞABİLİR

26 25 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI  ÜRÜN İHTİSAS BORSALARI VE TİCARET BORSALARI LİSANSLI DEPOCULUK ŞİRKETLERİ KURABİLİR  ÜRÜN SENETLERİNE İLİŞKİN TESCİL, DEVİR, BEDELİNİN ÖDENMESİ VE 3 NCÜ ŞAHISLARIN HAKLARININ KORUNMASI BORSANIN SORUMLULUĞU VE GARANTİSİ ALTINDADIR.  ÜRÜN SENEDİ VE ALİVRE SÖZLEŞMELERİN ALIM SATIMININ ÜRÜN İHTİSAS BORSASINDA KONTROLÜ VE TESCİLİ ZORUNLUDUR.  DİĞER KURULUŞ ŞARTLARI (SERMAYE, ORTAKLIK YAPISI, ÜYELİK, TEKNİK DONANIM, ORGANİZASYON VE HİZMET BİRİMLERİ, KAYIT SİSTEMİ GİBİ) YÖNETMELİKTE GÖSTERİLMİŞTİR.

27 26 12-YETKİLİ SINIFLANDIRICI YÖNETMELİĞİ ÇERÇEVESİNDE YETKİLİ SINIFLANDIRICI KURULUŞ ŞARTLARI YETKİLİ SINIFLANDIRICI.htm YETKİLİ SINIFLANDIRICI.htm a) Başvuru dilekçesi, b) Ad ve soyad/unvan, adres c) Faaliyet konusu ve yapılacak analizler, d) Ekonomik gereklilik, e) Adli sicil belgesi, f) Sicil gazetesi, ana sözleşmesi ve vergi levhası suretleri, g) Referans yetkili sınıflandırıcıya verilecek taahhütname, h) Laboratuvar yerleşim planı, i) Binasının kira sözleşmesi veya tapu senedinin onaylı sureti, j) Sorumlularının noter onaylı sözleşmesi, diploma sureti ve nüfus cüzdanı fotokopisi, k) Personelin unvan ve organizasyon şeması, l) Numune kayıt defteri ile analiz ve sınıflandırma defteri, m) Analizlerin listesi ile analiz yöntemleri, n) Sigorta/teminat T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

28 27 LİSANS KOŞULLARI ARANMAYACAK DURUMLAR Bakanlık; lisans koşullarının tamamını veya bir kısmını aramadan, bünyesinde uygun ve yeterli laboratuar bulunduran ve işleten ilgili bakanlıkların ya da kamu kurumlarının ilgili birimlerini veya Türk Akreditasyon Kurumunca-TURKAK TS EN ISO IEC "Deney ve Kalibrasyon Laboratuarlarının Yeterliliği için Genel Şartlar" standardına göre akredite edilmiş ve/veya Türk Standartları Enstitüsü- TSE ya da benzeri bir kuruluş tarafından ISO akreditasyon şartlarına haiz bulunduğu onaylanmış özel veya kamu kuruluşlarını yetkili sınıflandırıcı olarak lisanslandırabilir. Bakanlık; lisans almış olan, ancak TS EN ISO IEC "Deney ve Kalibrasyon Laboratuarlarının Yeterliliği için Genel Şartlar" standardına göre Türk Akreditasyon Kurumunca-TURKAK akredite edilmemiş bulunan yetkili sınıflandırıcıların da, belli bir süre sonuna kadar akredite olmalarını ve/veya Türk Standartları Enstitüsü-TSE ya da benzeri bir kuruluş tarafından ISO akreditasyon şartlarına haiz bulunduğunun onaylanmasını zorunlu hale getirebilir. T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

29 28 LABORATUARLARIN ASGARİ ÖZELLİKLERİ a) İhtiyaç duyulan fiziksel, kimyasal ve mikrobiyoloji analiz laboratuar bölümleri, ayrı bölümler halinde planlanmalıdır. b) Laboratuarlar, yapılan analizin özelliğine uygun bir şekilde tasarlanmalı ve uygun genişlikte olmalıdır. c) Laboratuar, olumsuz şartlardan korunmalıdır. d) Çalışan personelin, iş güvenliği ve donanımı sağlanmalıdır. f) Temizlik, sanitasyon işlemleri yapılmalı ve kayıtları tutulmalıdır. T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

30 29 YETKİLİ SINIFLANDIRICI TESİSLERİNİN BÖLÜMLERİ a) İdari Bölüm: b) Laboratuar Hizmet Bölümleri: 1) Tartım odası 2) Fiziksel analiz laboratuarı 3) Kimyasal analiz laboratuarı 4) Mikrobiyoloji analiz laboratuarı  Ancak standardı belirlenecek tarımsal ürünün özelliklerine göre; fiziksel, kimyasal ve mikrobiyoloji laboratuarlarından ihtiyaç duyulmayanlar, laboratuar hizmet bölümünde yer almayabilir. T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

31 30 13-ELEKTRONİK ÜRÜN SENEDİ YÖNETMELİĞİ ÇERÇEVESİNDE MERKEZİ KAYIT KURULUŞUNUN NİTELİKLERİ ELEKTRONİK ÜRÜN SENEDİ.htm a) Başvuru dilekçesi, b) Unvanı veya adı ve soyadı, adresi, c) 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu ve bu Kanun uyarınca düzenlenen ve 6/1/2005 tarihli ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik İmza Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yetkili bir Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcısından ilgili personeli için elektronik imza yetkisi aldığını gösterir geçerli bir belge, d) Ekonomik ihtiyaç ve etkinlik şartlarının uygun olması, e)Ticaret Sicili Gazetesi, ana sözleşmesi ve vergi levhası suretleri, f) MKK’nın bina ve tesislerinin kira sözleşmesi veya tapu senedi, g) MKK’nın sorumlularının isimleri, adresi, diploma ve nüfus cüzdanı, h) Sigorta/teminat. T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

32 31 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI 14- ÜRÜN İHTİSAS BORSACILIĞI VE LİSANSLI DEPOCULUK SİSTEMİNİN GETİRECEĞİ YENİLİK, İMKAN VE FAYDALAR

33 32 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI A-ÜRETİCİLER AÇISINDAN:  Mahsullerini depolayabilecekleri güvenli, sigortalı ve sağlıklı depo imkanı.  Fiyatların düşük olduğu hasat döneminde ürünlerini satmak yerine lisanslı depolara koyarak, ürün senetlerini teminat göstererek uygun koşullarda kredi temin imkanı.  Ürettiği ürünlerin objektif laboratuar koşullarında standardını belirleme ve kalite unsurlarına göre fiyat talep etme ve pazarlama olanağı, kaliteli üretime teşvik.  Nakliye maliyetinin en aza indirilmesi ve uzak piyasalara ulaşma imkanı.  Ürününü çevresindeki dar mekanda satma yerine ürün senedinin işlem gördüğü borsada çok sayıda alıcının rekabetinden yararlanma ve daha yüksek kazanç elde etme olanağı.  Ürününü uygun depolama ve kredi imkanlarından yararlanarak fiyatların en yüksek olduğunu düşündüğü dönemde pazarlama imkanı.

34 33 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI B-SANAYİCİLER/TACİRLER AÇISINDAN:  Kendi işletmeleri ve bireysel ihtiyaçları için depo inşaa etme maliyetinden kurtulma ve asli faaliyet konusuna yoğunlaşma.  Talep ettikleri miktar, tür ve kalitedeki ürünü güvenilir şekilde, elektronik ortamda mekan sınırlaması olmaksızın kısa zamanda temin etme imkanı.  Ellerinde tutacakları ürün senetleriyle, ileride olası fiyat farklılıklarından korunma, risklerini azaltma ve işletmelerinin kar/zarar durumunu tahmin edebilme imkanı.  Ellerindeki ürün senetleri vasıtasıyla işletmelerinin ürün ihtiyacını garanti altına almak yanında bu senetleri teminat olarak kullanarak bankalardan kredi sağlama olanağı.  Ellerinde ürün senedi bulunan sanayiciler/tacirler, fabrika ve işletmelerine en yakın lisanslı depodan ürününü teslim alır, gereksiz ürün taşımacılığı en aza indirgenir ve nakliye masrafları düşer.

35 34 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI C-ÜRÜN BORSALARI AÇISINDAN:  Ürün senedi ticaretiyle tescil gelirlerinde artış.  Ürünün alıcı ve satıcıları çok daha büyük bir platformda biraraya getirilerek gerçek fiyat oluşumuna katkı, işlem hacminde büyüme.  Elektronik ticaretin gelişerek ürün ticaretinin yaygınlaşması, borsaların gerçek işlevlerine dönmeleri, modern bir yapıya kavuşmaları.  Güçlü ve modern borsacılık yapısıyla ülkemizdeki ürünlerin pazarlanması yanında, içinde bulunduğumuz coğrafi bölgedeki ülkelerin ürünlerini de pazarlama ve ticaretten daha büyük pay alma imkanı.  Ülkemizdeki etkinliği zayıf ticaret borsalarının birleşmeye ve ürün ihtisas borsalarına dönüşmesine teşvik.

36 35 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI D-DEVLET AÇISINDAN:  Ürün Borsalarını Geliştirme Projesi ve Lisanslı Depoculuk sistemiyle ürün pazarlamasında özel sektörün aktif rol alması, devletin alım yapmaktan kaçınması hedeflenmiştir.  TMO, birlikler, TEKEL gibi kuruluşların devlet adına alım yapmaktan uzaklaşması karşısında piyasada doğan ürün pazarlaması sorununun aşılmasına katkı sağlanacaktır.  Bazı ürünlerde Devlet üzerindeki alım ve stoklama maliyeti azalacaktır.  Ülkemizdeki tarımsal üretim miktarı ve kalitesi hakkında daha kesin istatistiki veriler derlenecek ve tarımsal politikalara yön verilebilecektir.  Sistemin getirdiği avantajlar nedeniyle tarımsal ürün ticareti kayıt altına girecek, vergi kaçağı problemleri azalacaktır.

37 36 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI  Kalite unsurları ve standardı objektif olarak belirlenen ürünlerin daha çok para etmesiyle Ülkemizde genel olarak daha kaliteli ürün üretimine bir yönelme olacaktır.  Yeni doğacak lisanslı depoculuk ve laboratuar sistemi ile banka ve sigorta sektöründe yeni iş alanları ve istihdama katkı sağlanacaktır.

38 37 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI E-DİĞER FAYDALAR:  Ürün Senedi aracılığıyla, yatırımcılar için hisse senedi, döviz, altın, faiz gibi yatırım araçlarına alternatif bir yatırım aracı sağlanmaktadır.  Standardı belirlenmiş ürün ve lisanslı depo sistemiyle tarım ürünlerinde vadeli piyasalar için altyapı oluşturulmaktadır.  Elektronik ticarete büyük bir potansiyel yaratılmaktadır.  Ürün analizi, depolanması, sigortalanması ve kredi kullanılması nedeniyle bu sektörlere yeni gelirler ve iş alanları kazandırılmaktadır.  Lisanslı depoların ve ürün ihtisas borsalarının yurt içinde ve dışında açacakları şubeler vasıtasıyla ürün pazarlanmasında ve dağıtımında büyük kolaylıklar ve altyapı gerçekleşmektedir.

39 38 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI 15- LİSANSLI DEPO KURULUŞ ÇALIŞMALARI - ŞİRKET ÖRNEK ANASÖZLEŞMELERİNİN HAZIRLANMASIDA DAHİL LİSANSLI DEPO ŞİRKETLERİNİN KURULUŞUNA İLİŞKİN BAKANLIĞIMIZCA HER TÜRLÜ BİLGİ VE TEKNİK DESTEK SAĞLANMAKTADIR. (a) TMO/TOBB/İLGİLİ ODA VE BORSALARIN TEŞEBBÜSÜ: TMO/TOBB İLE ODA VE BORSALAR ARASINDA, HUBUBAT VE FINDIK LİSANSLI DEPO ŞİRKETİ KURULMASI YÖNÜNDE GÖRÜŞMELER VE ÇALIŞMALAR DEVAM ETMEKTEDİR. BU BAĞLAMDA, BU KURULUŞLARIN TEMSİLCİLERİNDEN BİR MÜTEŞEBBÜS HEYET OLUŞTURULMUŞ VE ŞİRKET ÖRNEK ANASÖZLEŞMESİ HAZIRLANMIŞTIR. HALEN KURUCU, SERMAYE VE ORTAKLIK PAYLARININ GÖRÜŞÜLMESİ SÜRECİ DEVAM ETMEKTEDİR.

40 39 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI (b) TMO’NUN UYGULAMALARI: -TMO 1993’TEN BERİ, 2699 SAYILI UMUMİ MAĞAZALAR KANUNU ÇERÇEVESİNDE BAKANLIĞIMIZDAN ALDIĞI MAKBUZ SENEDİ ÇIKARMA YETKİSİ İLE MİKTARI AZ DA OLSA UMUMİ MAĞAZACILIK YAPMAKTADIR. - ANCAK 5300 SAYILI LİSANSLI DEPOCULUK KANUNUNDAKİ BEŞ YILLIK GEÇİŞ SÜRESİ DE DİKKATE ALINARAK, TMO’NUN, İŞTİRAK, BAĞLI ORTAKLIK VEYA AYRI BİR ŞİRKET ŞEKLİNDE LİSANSLI DEPOCULUK ŞİRKETİ KURMAK ÜZERE ÇALIŞMALAR YAPTIĞI BİLİNMEKTEDİR. AYRICA KİRALAMA GARANTİLİ DEPOLAMA İHALELERİ GERÇEKLEŞTİRMEKTEDİR.

41 40 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI (c) MÜNFERİT LİSANSLI DEPOCULUK ŞİRKETİ TEŞEBBÜSLERİ: - MÜNFERİT OLARAK BAZI ÖZEL SEKTÖR ŞİRKETLERİ İLE BAZI TİCARET ODA VE BORSALARI DA (10 CİVARINDA), LİSANSLI DEPO ŞİRKETİ KURMAK İÇİN BAKANLIĞIMIZA BAŞVURU YAPMIŞLARDIR. BU ÖN BAŞVURULAR DEĞERLENDİRİLEREK, KURULUŞ İZNİ İÇİN MEVZUATTA İSTENEN BİLGİ VE BELGELER TALEP EDİLMİŞ VE İŞLEMLERE BAŞLANILMIŞTIR.

42 41 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI 16- LİSANSLI DEPO KURULUŞLARINI DESTEKLEMEK İÇİN YAPILMASI GEREKLİ DESTEKLEMELER/ÖNEMLİ SORUNLAR: (a) VERGİ TEŞVİKLERİ:  LİSANSLI DEPO’YA TESLİM EDİLEN ÜRÜN İÇİN ÜRETİCİYE VERİLEN ÜRÜN SENETLERİNİN EL DEĞİŞTİRMESİNDEN DOĞAN KAZANÇLARIN 31 ARALIK 2013 TARİHİNE KADAR GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ’NDEN İSTİSNA TUTULMASI, BU KAZANÇLAR İÇİN GELİR VERGİSİ MÜKELLEFLERİNCE YILLIK BEYANNAME VERİLMEMESİ,  ÜRÜN SENEDİ ALIM SATIMINDA KDV’NİN KALDIRILMASI, YALNIZCA ÜRÜN TESLİMİNDE BİR KEZ ÖDENMESİ,  MUDİ İLE LİSANSLI DEPO İŞLETMESİ ARASINDA DÜZENLENEN MUKAVELENAMELER VE ÜRÜN SENETLERİNİN DAMGA VERGİSİNDEN MUAF TUTULMASI HUSUSLARI YOĞUN UĞRAŞLAR SONUCU KANUNLAŞARAK 2 HAFTA ÖNCE YÜRÜRLÜĞE GİRMİŞTİR.

43 42 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI (b) ENTEGRE BİR SİSTEM KURULUŞU: Sistemin yüksek performans göstermesi için; lisanslı depo (ürünlerin sıhhatli, sigortalı ve teminatlı olarak muhafazasından sorumlu), yetkili sınıflandırıcı (ürünlerin standardını ve kalite unsurlarını belirleme ve belgelendirmeden sorumlu), ürün borsası (ürün ve ürün senetlerinin arz ve talebe göre güvenli ortamlarda ticaret ve tescilinden sorumlu) ve merkezi kayıt kuruluşu (elektronik ürün senetleri oluşturmak ve bunlara bağlı tüm hak ve yükümlülükleri ve işlemleri kayden izlemekten sorumlu) birlikte düşünülerek, koordineli, eş zamanlı veya birbirini takip eder şekilde kuruluş işlemleri yürütülmeli, entegre şekilde faaliyetleri sağlanmalıdır. Bu yüzden sistemin tam oturması ve kurulması belli bir süreç gerektirmektedir. Ancak sürecin uzaması veya ciddi gecikmeler olması durumunda sistemin kuruluşunu iki aşama olarak: 1- Öncelikle lisanslı depo ve laboratuar sisteminin oluşturulması, burada depolanan ürünlerin mevcut ticaret borsalarımızdan uygun olanlarında alınıp satılması 2- Sonra ise ürün borsası ve elektronik ürün senedi işlemlerinin takip eden aşamalarda tamamlanması ve sisteme entegre edilmesi uygun olabilecektir.

44 43 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI (c) TARIMSAL DESTEKLEME POLİTİKALARIYLA İLİŞKİLENDİRME: - Lisanslı depoculuğu uygulayan ülkelerdekine paralel olarak; lisanslı depoya konan ürünlerin prim sisteminde öncelikli olarak gözetilmesi, depolama ücretinin bir kısmının sistem oturana kadar sübvanse edilmesi, Devlet destekli kredi kullanımlarında öncelik ve avantajlı şartlar sunulması gibi tarımsal destekleme politikalarının uygulanması, yatırım teşvikleri sağlanması gerekli ve yararlı olacaktır. - Ayrıca, TMO’nun verimli işletemediği ve ihtiyaç fazlası depolarını da başta borsalar olmak üzere bunları işletecek kuruluşlara satması veya kiralaması da ciddi katkılar sağlayacaktır.

45 44 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI (d) YATIRIM MİKTARLARININ BÜYÜKLÜĞÜ: -Lisanslı depoculuk yatırım tutarlarının büyüklüğü (depo kapasitesine ve ürün grubuna göre değişiyor) ve lisanslı depoculuğun kar ve maliyetleri konusundaki belirsizlikler (Ülkemizde henüz örnek uygulama olmadığından) özel sektörün bu alanda yatırım yapmasını güçleştirmektedir. -Bu bağlamda, tarımsal destekleme politikalarında lisanslı depoculuğun dikkate alınması ile vergi teşviklerinin sağlanması, özel sektörün sisteme katılımında önemli rol oynayacak, sistemin karlılığı konusundaki öngörülemezlik/belirsizlikler azalacaktır. -Diğer yandan TMO, Tarım Satış Kooperatifleri Birlikleri, TOBB ile Oda ve Borsalarımızın lisanslı depoculuk teşebbüsleri ilk etapta bir örnek teşkil edecek, özel sektöre yol gösterecek ve sistemin oturması sağlanacaktır.

46 45 T.C. SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI TEŞEKKÜRLER… Mustafa AKAY İç Tic.Gn.Müdürlüğü Denetim Birimi Başkanı/Başkontrolör AĞUSTOS 2009 AĞUSTOS 2009


"1 LİSANSLI DEPOCULUK SİSTEMİ VE ÜRÜN İHTİSAS BORSASI Mustafa AKAY İç Tic. Gn.Müdürlüğü Denetim Birimi Başkanı/Başkontrolör AGUSTOS 2009 T.C. SANAYİ VE." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları