Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ Milli Eğitim Bakanlığı 0-36 Aylık Çocuklara Yönelik 2012 Programı ve Uygulamaya Dair Olmazsa Olmazlar Prof.Dr.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ Milli Eğitim Bakanlığı 0-36 Aylık Çocuklara Yönelik 2012 Programı ve Uygulamaya Dair Olmazsa Olmazlar Prof.Dr."— Sunum transkripti:

1 OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ Milli Eğitim Bakanlığı 0-36 Aylık Çocuklara Yönelik 2012 Programı ve Uygulamaya Dair Olmazsa Olmazlar Prof.Dr. Berrin Akman Hacettepe Üniversitesi Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Bu proje, UNICEF’in teknik desteği ile yürütülmektedir. Bu projenin sözleşme makamı Merkezi Finans ve İhale Birimi’dir

2 Sunum Başlıkları Türkiye’de 0-36 Ay Çocuklarına Yönelik Program’da Mevcut Durum Uygulamadaki Sorunlar Neden programın yenilenmesine ihtiyaç duyuldu? 1994 Kreş programı ile Ay Çocuklarına Yönelik programın karşılaştırılması 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 2

3 Sunum Başlıkları 0-36 Ay Çocuklarına Yönelik Programıyla İlgili Yapılan Çalışmalar 0-36 Ay Çocuklarına Yönelik Program Programın Çocuğa ve Uygulayıcılara Etkisi Olmazsa Olmazlar 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 3

4 Türkiye’de 0-36 Ay Çocuklarına Yönelik Programda Mevcut Durum 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 4

5 Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlğına (ASPB) bağlı kuruluşlarada çalışanların görüşleri Özel Kreş ve Gündüz Bakımevi sahipleri, idarecileri ve eğitimcilerinin görüşleri 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 5

6 6 Var olan program kullanılıyor mu? Kullanılmıyorsa Hangi Program Kullanılıyor? Programınızı Oluşturmak için hangi kaynaklardan yararlanıyorsunuz? Aile Eğitimi için neler yapılıyor? Öğretmenlerin izin Eğitim düzeyi nedir? Öğretmenlerin izin eğitimi için neler yapıyorsunuz? Değerler eğitimi hakkındaki görüşleriniz nedir? Değerler eğitimi için yaptığınız uygulamalar nelerdir? Zor durumlardaki Uygulamalarınız (Ağlama krizlerinde veya anneye ihtiyaç duyulduğunda vb) Sınıf düzenlemeleri ne şekilde yapılıyor? Kaynaştırma öğrencileriniz var mı? Engelli öğrenciler için yaptığınız ne tür uygulamalarınız var? Programı kendi ihtiyaçlarımızı göz önünde bulundurarak revize edip kullanıyoruz kreş programındaki hedef ve kazanımlar örnek alınarak amaç kazanımlar oluşturdum. Amaç- kazanımlar oluşturarak programı düzenledim ve Amaç-kazanımlara yönelik uygun etkinlikler seçilerek (aylık Bültenler halinde) program hazırlıyoruz. Anne-babaya etkinlik programı veriyor ve dönem başında velilerle sohbet edilerek program anlatılıyor. Etkinlikleri küçük yaş grubu için basitleştirerek uyguluyoruz. Gelişim Değerlendirme Programı adlı kitaptan yararlanıyorum. Öğretmenlere gelişim Takip Çizelgesi dağıtıyorum ve çocuğun yapamadığı davranışları not etmelerini söylüyorum. Öğretmenlere gelişim Takip Çizelgesi dağıtıyorum ve çocuğun yapamadığı davranışları not etmelerini söylüyorum. Notları aile ile paylaşıyorum. Aileyi rehberlik servisine yönlendiriyorum. Veli toplantıları düzenliyoruz. Velileri okulumuza davet ediyoruz. Alanında uzman velilerden okuldaki diğer velilere bilgilerini aktarması için yardım alıyoruz. Velilerimize bültenler yolluyoruz ve kitap önerilerimiz oluyor. Lise ve Üni. mezunu çalışanlarımız var. Hizmet içi eğitimlerle (özel vd) bilgi açığımızı kapatmaya çalışıyoruz. Farkında olmadan uyguluyoruz. “Teşekkür etmek gibi” Teşekkür etme vb davranışlar uygulamalı olarak gösteriliyor ve sonraki zamanlarda çocuğa düşünüp yapması için “Şimdi ne yapmamız gerekiyor?” şeklinde sorularla yapması gerekeni kavratıyoruz. Değerler eğitimi için kaynak olarak Erna Yayınlarını kullanıyoruz. Çocuk kurumda yeni ise anne-babaya okul başlangıcında telefon edildiğinde hızlı bir şekilde gelmesi gerektiği uyarısını yapıyoruz. Bağımlı biçimde anne-babaya ihtiyaç duyan çocukların velilerini aşamalı olarak okuldan uzaklaştırıyoruz. Eğer çocuk kurumda uzun zaman kalmışsa dikkatini başka yöne çekerek durumu atlatmaya çalışıyoruz. Küçük yaştakilerin emeklemesi ve yatması için tırmanma rampaları ve yataklar var. Çocuk sayısı az olduğu için ve yaş özelliklerinden kaynaklı olarak fazlaca düzenleme yapmadık.( 3 Çocuk vardı). Engelli öğrencimiz yoktur. Ancak çocuklarda fark edilen veya gözlenen gelişimsel durum hakkındaki bilgi aile ile paylaşılıyor. Duruma uygun yönlendirme yapılıyor. Öneriler alınarak (rehber kurumdan ve okul psikologundan) 2-3 yaş için oyun terapisi veya drama yöntemleriyle müdahale ediliyor. Paydaş Görüşleri

7 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 7 Uygulamadaki Sorunlar

8 Bu yaş grubuna yönelik olarak 1994 yılında hazırlanan kreş program yaygınlaştırılmadığı için kurumlarda uygulanmamış. Her krum kendi programını geliştirmiş. 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 8

9 Neden programın yenilenmesine ihtiyaç duyuldu? 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 9

10 Kurumlarda program birlikteliği yok. Eğitimden çok bakım ağırlıklı bir sistem var ay çocukları bir bütün olarak ele alan bütüncül bir programa gereksinim var. 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 10

11 1994 Kreş programı ile Ay Çocuklarına Yönelik programın karşılaştırılması

12 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 12

13 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 13

14 Programlarının Karşılaştırması gelişim göstergelerine 1994 programındaki hedef ve hedef davranışlar yerine, 2012 programında gelişim göstergelerine yer verilmiştir. 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 14

15 Programlarının Karşılaştırılması devam Programı Sağlık/bakım ve eğitim bütünlüğü yoktur. Aile eğitimine yönelik bir paket yoktur. Günlük Akış yoktur 2012 Programı Sağlık/bakım/beslenme ve eğitim bir bütün olarak ele alınmakta. Aile eğitimi programı çerçevesinde uyum haftası programı hazırlanmıştır. Günlük Akış Hazırlanmıştır 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 15

16 Programlarının Karşılaştırılması 1994 Programı Gelişimsel Kurumsal bir yapı Hedef ve hedef davranışlar 2012 Programı Gelişimsel Kurumsal ve evde uygulanabilecek bir yapı Gelişim göstergeleri, öğrenme süreci, uyarlama, açıklama, değerlendirme 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 16

17 Programlarının Karşılaştırılması devam Programı Uyarlama bölümü yok 2012 Programı Uyarlama bölümü özel gereksinime ihtiyacı olan bebek veya çocuklar için neler yapılabileceği konusunda yetişkine yol gösteren bir bölümdür. 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 17

18 Programlarının Karşılaştırılması devam Programı Değerlendirmeye yönelik bir bilgi mevcut değildir. Etkinlik kitabı bulunmamaktadır 2012 Programı Değerlendirmeyle ilgili bilgi verilmiştir ve gelişim kontrol listesi ve öz değerlendirme formu hazırlanmıştır. Etkinlik kitabı hazırlanmıştır. 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 18

19 0-36 Ay Çocuklarına Yönelik Programıyla ilgili Yapılan Çalışmalar 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 19

20 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 20 Temel Etkinlikler: A. 16 Ocak 2012 Görevli Öğretmenlerin Program Çalışmalarına Başlaması B. 30 Ocak-1 Şubat 2012 Program Oryantasyon Toplantısı C. 2 Şubat –13 Nisan 2012 Çerçeve Program Çalışmaları D. 16 Nisan-1 Haziran 2012 Çerçeve Program Akademisyen Çalışmaları E. Şubat Haziran 2013 Program Eğitimleri ve Pilotlama Çalışmaları

21 0-36 Ay Çocuklar İçin Okul Öncesi Programı 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 21

22 Çerçeve Program Kitabı Eğitim Materyali Sağlık/Bakım/Beslenme Kitapçığı Aile Destek Programı Kitapçığı Etkinlikler Kitabı 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 22

23 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara Ay Çocuklar İçin Çerçeve Programın Özellikleri Gelişimsel ve bütüncül bir program, Çocuk merkezli, Esnek ve çevresel faktörlere duyarlı, Hem kurumsal hem aile temelli, Bireysel farklılıkları, dezavantajlı ve özel eğitime gereksinim duyan bebek ve çocukların gelişim ve eğitimlerini de göz önüne alan bir program. Her gelişim alanın altında gelişim göstergelerine bağlı öğrenim süreci, açıklama, uyarlama ve değerlendirme bölümleri bulunmaktadır.

24 Programda ilk bir yıl aylık, ikinci yıl üçer aylık ve üçüncü yıl altı aylık periyodlara ayrılarak ele alınmıştır. Program bilişsel, dil, motor ve sosyal/duygusal alanlarına ayrılmıştır. Ayrıca sağlık/bakım/beslenme ile ilgili göstergelere de yer verilmiştir. 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 24

25 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 25 Gelişim Göstergelerinin Alanlara Dağılımı 1. Bilişsel Gelişim Alanı 71 Gösterge 2. Dil Gelişim Alanı 57 Gösterge 3. Sosyal/Duygusal Gelişim Alanı 57 Gösterge 4. Motor Gelişim Alanı A.Kaba Motor Gelişim 89 Gösterge B. İnce Motor Gelişim 70 Gösterge 5. Sağlık/Bakım/Beslenme 95 Gösterge

26 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 26 Bilişsel Gelişim Alanı Göstergeleri

27 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 27 Bilişsel Gelişim Alanı Göstergeleri...devam

28 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 28 Bilişsel Gelişim Alanı Göstergeleri...devam..

29 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 29 Bilişsel Gelişim Alanı Göstergeleri…devam

30 Gelişim alanlarına ait örnek tablo

31 Değerlendirme 1.Ay2.Ay3.Ay4.Ay Bebeğin refleks kontrolü yapılır. Gelişim izleme formundaki ilgili aylara ait maddeler gözlenerek değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrenme süreçlerinde gerekli görülen düzenlemeler yapılır 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 31

32 Değerlendirme Gelişim Kontrol Listesi Öz-Değerlendirme Formu 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 32

33 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 33 Gelişim gözlem formu- 1. ay Gelişim alanıGöstergeler Düzeyi Açıklama. Gözlend i Kısmen Gözlend i Gözlene medi Bilişsel 1-Kendinden cm uzaklıktaki parlak renkli nesneye bakar. 2-Sese tepki verir. Dil 3-Kendisiyle konuşan kişiye bakar. 4-Farklılaşmamış ağlama davranışı gösterir. Sosyal duygusal 5-Kendiliğinden gülümser. 6-Dokunsal uyarana tepki (Yanak/çene/ayak/ bacak/karın/sırt dokunulduğunda) Motor ince 7-Elleri yumruk halindedir. 8-Avuç içine verilen nesneyi kavrar. Motor kaba 9-Başını ve boynunu kısa süreli kontrol etmeye çabalar. 10-Sırt üstü pozisyonda yatarken ani bir uyaran verildiğinde sıçrar. 1. Ay G ö zlem tarihi: …../…../……………

34 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 34 Öğretmen öz değerlendirme formu Boyutlar; Aile Beslenme etik program gelişim alanları güvenlik ve sağlık iletişim materyal kişisel ve mesleki gelişim

35 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara ay örnek günlük akış planı Kuruma Geliş-Serbest Zaman Karşılama Rutin Bakım (Beslenme, alt değiştirme, uyku) Serbest oyun Etkinlik Zamanı Rutin Bakım (Beslenme, alt değiştirme, uyku) Planlı Oyun Bahçe /Açık Alan Zamanı Öğle Rutin Bakım (Beslenme, alt değiştirme, uyku) Serbest Oyun Etkinlik Zamanı Rutin Bakım (Beslenme, alt değiştirme, uyku) Planlı Oyun Bahçe /Açık Alan Zamanı Kurumdan Ayrılış-Serbest Zaman Rutin Bakım (Beslenme, alt değiştirme, uyku) Serbest oyun Ayrılış Ertesi gün için hazırlık

36 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 36 Etkinlik Planı Örnek Form DİL GELİŞİMİ ALANI E. No Yaş (ay) Gelişim göstergesi Materyal Uygulama Alternatifler Güvenlik önlemleri Değerlendirme Uyarı

37 0-36 Ay Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programının Planlaması Etkinlik Formatı 37 BİLİŞSEL GELİŞİMİALANI E. No 24 Yaş (ay) Ay Gelişim göstergesi Varlıkların seslerini resimleriyle eşleştiri Materyal Üzerinde hayvan, taşıt vb. resimler olan kartlar ve CD’ler Uygulama Resimli kartları yan yana çocuğun önüne dizin, çocuğa “hadi, şimdi ses dinleme oyunu oynayalım” dedikten sonra sesleri dinletin. Her sesten sonra çocuğa sesin kaynağı olan resmi gösterin (Örneğin, araba sesi dinlettiğinizde, araba resmi olan kartı göstermek gibi). Tüm sesleri dinlettikten sonra kartları karıştırın ve çocuktan dinlediği sesin kaynağı olabilecek resmi göstermesini isteyin Alternatifler Bu etkinliği resimli çocuk kitaplarından yararlanarak yapabilirsiniz Güvenlik önlemleri Değerlendirme Uyarı Çocuk sesle resmi eşleştiremediyse çocuğu zorlamadan doğrusunu gösterip daha sonraki zamanlarda bu oyunu çeşitli ses ve resimlerle sık sık tekrar edebilirsiniz.

38 0-36 Ay Çocuklarında Bakım, Beslenme ve Sağlık Bu konu temelde 4 ana başlıkta incelenmiştir. Yenidoğan, bebeklik ve çocukluk döneminde fiziksel gelişim özellikleri ve değerlendirilmesi Temel bakım uygulamaları Sağlık bakımı ve uygulamaları Beslenme 38

39 0-36 Ay Çocuklar İçin Aile Katılım Çalışmaları AİLE İLETİŞİM ETKİNLİKLERİ AİLE KATILIM ETKİNLİKLERİ BİREYSEL GÖRÜŞMELER EV ZİYARETLERİ 39

40 Aile İletişim Etkinlikleri Telefon Görüşmeleri, Kısa İleti Hizmetleri Kitapçıklar Görsel İşitsel Kayıtlar Fotoğraflar Duyuru Panoları Bültenler Haber Mektupları 40

41 Aile İletişim Etkinlikleri Yazışmalar Gelişim Dosyaları (Portfolyo) Toplantılar Okul Ziyaretleri Geliş Gidiş Zamanları İnternet Temelli Uygulamalar Dilek Kutuları 41

42 Ev Ziyareti Gözlem Formu 42

43 Ev Ziyareti Gözlem Formu (devamı) 43

44 Programın Çocuğa ve Uygulayıcılara Etkisi

45 Eğitim Süreci ASPB bağlı 69 kurumda 75 eğitimciye ulaşılması gerekiyordu (Her eğitimci de kendi kurumundakileri bir araya getirecek şekilde). Ancak gidilmeyecek olan kurumlar listeden çıkarıldığında 55 kurumda 62 eğitimciye ulaşılacak şekilde planlamamız yapıldı. 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 45

46 Özel Kreşlerin sayısı 89 Pilotlama kapsamına alınan kreş sayısı 69. Toplam uygulayıcı eğitiminde 69 kurum ve 75 eğitimci. Pilotlama ise 124 kurum ve Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 46

47 Uygulayıcı Eğitimleri Eğitime Gidilen İl Sayısı: 22 Eğitime Gidilen İller: Amasya, Ankara, Balıkesir (Ayvalık), Çorum, Denizli, Düzce, Gaziantep, İstanbul, İzmir, Kastamonu, Adana, Bingöl, Elazığ, Erzurum, Giresun, Hatay (İskenderun), Kütahya, Manisa, Muğla, Niğde, Samsun, Tekirdağ. 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 47

48 Eğitime Katılan Dinleyici Sayısı: 541 Amasya (18), Ankara (37), Balıkesir (Ayvalık) (25), Çorum (36), Denizli, Düzce (19), Gaziantep (21), İstanbul (32), İzmir (11), Kastamonu (8), Adana (32), Bingöl (11), Elazığ (10), 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 48

49 Erzurum (7), Giresun (20), Hatay (İskenderun) (37), Kütahya (41), Manisa (30), Muğla (16), Niğde (18), Samsun (11), Tekirdağ (101). 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 49

50 Pilotlama Çalışması Pilotlama Yapılan İl Sayısı: 11 Pilotlama Yapılan İller: Denizli, Manisa, Kırşehir, Niğde, Trabzon, Çanakkale, İzmir, Düzce, Tekirdağ, Kocaeli, Yalova. Pilotlama Yapılan Kurum Sayısı: Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 50

51 Olmazsa Olmazlar 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 51

52 Okul Öncesi Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 52

53 Okul Öncesi Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri …devamı 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 53

54 Çocuk Gelişimcinin Görev ve Yetkileri a) Temel esasları Genel Müdürlükçe belirlenen, çocukların fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal gelişimleri ile ilgili, yaş özelliklerini de göz önünde bulundurarak eğitim programları hazırlamak, b) Okul öncesi gelişim ve eğitim programlarının uygulanabilmesi için gerekli ortamın hazırlanmasında, gerekli araç ve gereçlerin seçiminin yapılması ve sağlanmasında idareye yardımcı olmak ve bu materyallerin iyi bir şekilde kullanılmasını ve korunmasını sağlamak, c) Çocukların gelişim ve eğitimini izlemek, normal gelişim göstermeyen ve özel eğitime ihtiyaç duyan çocuklar için diğer meslek elemanları ile işbirliği yaparak hazırlanacak, özel eğitim programlarını uygulamak, 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 54

55 Lisans programlarının yeniden düzenlenmesi Programın sistemli uygulanmasının denetlenmesi Eğitici eğitimlerinin sürekliliğinin sağlanması Kalite standartlarıyla bir bütün oluşturması açısından ASPB’na bağlı kurum açma mevzuatının yeniden düzenlenmesi ASPB’na denetim sisteminin yeniden düzenlenmesi 18 Haziran 2013, Swiss Otel, Ankara 55

56 Teşekkürler…


"OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ Milli Eğitim Bakanlığı 0-36 Aylık Çocuklara Yönelik 2012 Programı ve Uygulamaya Dair Olmazsa Olmazlar Prof.Dr." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları