Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
2
ŞİMDİYE KADAR, HEP KALİTENİN ÖNEMİNDEN, GEREKLİLİĞİNDEN , SEVİYESİNDEN, KALİTE SİSTEMLERİNİN DETAYLARINDAN BAHSETTİK. PEKİ, İŞLETMELERDE BU KADAR FAZLA YER TUTAN BU SİSTEM İLE İLGİLİ FAALİYETLERİ GERÇEKLEŞTİRMENİN BİR BEDELİ YOK MUDUR ?
3
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
KALİTE MALİYETLERİ
4
KALİTENİN MALİYETİ KAVRAMINI İLK OLARAK ORTAYA ATAN KİŞİDİR.
KYS ÖNDERLERİ 2 KALİTENİN MALİYETİ KAVRAMINI İLK OLARAK ORTAYA ATAN KİŞİDİR. GETİRDİĞİ BİR DİĞER YENİ KAVRAM İSE : “SIFIR HATA PRENSİBİ” DİR. PHILIP CROSBY
5
KYS ÖNDERLERİ 2 KALİTE MALİYETİ : CROSBY’YE GÖRE UYGUNSUZLUK MALİYETLERİNİN DÜZELTİLMESİ, SADECE MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ ÜZERİNDE DEĞİL AMA AYNI ZAMANDA ÜRETİM YERİNDE DE ÖNEMLİ OLUMLU ETKİLERE SAHİPTİR.
6
KYS ÖNDERLERİ 2 BU ÇERÇEVEDE, EĞİTİME, HATALARI ORTADAN KALDIRACAK FAALİYETLERE, ISKARTALARI AZALTACAK FAALİYETLERE YATIRIM YAPILMALIDIR.
7
the expense of noncomformance – the cost of doing things wrong.”
“Cost of quality is … the expense of noncomformance – the cost of doing things wrong.” Crosby, P. 1979, Quality is Free, McGraw-Hill, Toronto
8
KYS ÖNDERLERİ 2 CROSBY, KALİTE MALİYETLERİNİN, BİR FİRMANIN GELİRLERİNİN %20 İLA %40 INA EŞİT OLDUĞUNU İFADE ETMEKTEDİR.
9
KALİTE MALİYETİNİN KAYNAKLARI : -1. ÖNLEME MALİYETLERİ
KYS ÖNDERLERİ 2 KALİTE MALİYETİNİN KAYNAKLARI : -1. ÖNLEME MALİYETLERİ -2. ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME MALİYETLERİ -3. İÇ BAŞARISIZLIK MALİYETLERİ -4. DIŞ BAŞARISIZLIK MALİYETLERİ İLERLEYEN DERSLERDE KALİTE MALİYETLERİ KONUSUNU AYRICA İŞLEYECEĞİZ.
10
Kalite maliyeti, mevcut kalitesizlikten ileri gelen ya da potansiyel kalitesizliği önlemek amacıyla alınan önlemler dolayısıyla ortaya çıkan maliyettir.(WIKIPEDIA)
11
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
WIJIPEDIA’YA GÖRE KALİTE MALİYET SINIFLARI : Önleme maliyetleri, Değerlendirme maliyetleri, İç başarısızlık maliyetleri, Dış başarısızlık maliyetleri.
12
KALİTE MALİYETLERİNİN TÜRÜ KONUSUNDA FİKİR BİRLİĞİ MEVCUT OLMAYIP FARKLI SINIFLANDIRMALAR MEVCUTTUR.
14
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
1) Yatırım Maliyetleri Muayene ve deney cihazları ile bina ve tesisata ait yatırımların faiz, taşınmaz malların aşınmalarına karşılık olarak yıllık kârdan ayrılan pay ve fırsat maliyetleridir. 2)Faaliyet Maliyetleri İşletme faaliyetleri sonucu ortaya çıkan kalite maliyetleridir. 3 grupta incelenir A.Önleme Maliyetleri B.Ölçme ve değerlendirme maliyetleri C.Başarısızlık (hata) maliyetleri a.İç başarısızlık maliyetleri b.Dış başarısızlık maliyetleri
15
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
16
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
1)
17
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
18
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
19
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Kalitesizlik Maliyetlerinin Sonuçları İşletme prestij kaybeder. Müşteri memnuniyeti azalır. Müşteri güveni azalır. Müşteri şikayetleri artar. İşletmenin pazar payı azalır. İşletme maddi ve manevi tazminatlar ödemek zorunda kalabilir. İşletme artan maliyet ve azalan müşteriler neticesinde yok olur.
20
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
21
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
ÖNLEME MALİYETLERİ Sistem geliştirme Kalite mühendisliği Kalite eğitimi Kalite çemberleri İstatistik kalite kontrol faaliyetleri Önleyici faaliyetlerin denetlenmesi ve kontrolü Kalite verilerinin toplanması, analizi ve raporlanması Kalite geliştirme projeleri Tedarikçilere teknik destek sağlanması Kalite sisteminin etkinliğinin denetlenmesi
22
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
ÖLÇME MALİYETLERİ Gelen malzemelerin test edilmesi ve incelenmesi Yarı mamüllerin test edilmesi ve incelenmesi Mamüllerin test edilmesi ve incelenmesi Test ve inceleme malzemesi Test ve inceleme faaliyetlerinin kontrolü Test ekipmanlarının amortismanı Test ekipmanlarının bakımı İnceleme alanındaki teçhizat ve donanım Müşteri nezdinde alan testi ve ölçümü
23
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
İÇ BAŞARISIZLIK MALİYETLERİ Hurdanın net maliyeti Firenin net maliyeti Düzeltme üretim işçiliği genel üretim maliyetleri Düzeltilmiş ürünlerin yeniden incelenmesi Düzeltilmiş ürünlerin yeniden test edilmesi Kalite sorunları nedeniyle ortaya çıkan duraklamalar Hasarlı ürünlerin elden çıkarılması Üretimdeki hataların nedenlerinin analizi Hatalı girişler nedeniyle verilerin yeniden girilmesi Yazılım hatalarının saptanması
24
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
DIŞ BAŞARISIZLIK MALİYETLERİ Alan hizmet ve şikayet çözümleme maliyetleri Garanti onarımları ve değiştirme Garanti süresinden sonraki onarımlar ve değiştirmeler Ürünlerin geri çağrılması Hasarlı ürünler nedeniyle ortaya çıkan yükümlülükler Kalite sorunları nedeniyle ortaya çıkan iadeler ve geri ödemeler (tazminler) Kalite düdşüklüğü nedeniyle kaybedilen satışlar
25
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Kalite, kesinlikle daha fazla maliyet demek değildir. Daha kaliteli üretmek; daha az fire, daha az hatalı ürün, daha az muayene ve daha az müşteri şikayeti demektir. Çünkü, kalite arttıkça verimlilik artar ve maliyetler azalır.
26
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Önleme Maliyetleri Kusur ve uygunluk riskini azaltmak, önlemek veya araştırmak için yapılan tüm faaliyetlerin maliyetleridir. Eğer söz konusu maliyet, müşteri memnuniyetini karşılayamama riskini ortadan kaldırıyorsa, bu bir önleme maliyetidir. Önemli olan, hatalar ortaya çıkmadan önce onları engellemektir. Kalite; ilk defasında, her defasında ve zamanında doğru üretmektir. Bu tür maliyetler daha çok kalite planlaması, yeni üretilen mamullerin gözden geçirilmesi, kaliteye ilişkin bilgilerin raporlanması ile birlikte kaliteye ilişkin eğitim, kontrol ve raporlama faaliyetleri ile ilgili faaliyetler olarak karşımıza çıkmaktadır.
27
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Önleme Maliyetleri Kalite planlama maliyeti Kalite organizasyonu çalışmaları maliyeti Kalite kontrol ekipmanlarının araştırma, geliştirme ve tasarımı maliyeti İmalat akışının tanımlanması ve değerlendirilmesi maliyeti Kalite planlarının hazırlanması maliyeti Alınacak ürünlerin numune testi maliyeti Ürün için kalite kontrol standart ve spesifikasyonlarının belirlenmesi maliyeti Kalite denetim organizasyonu maliyeti Yan sanayi ve diğer girdi sağlayan kuruluşların değerlendirilmesi ve takibi maliyeti Kalite eğitimi ve bilinçlendirilmesi maliyeti Kalite raporlarının tasarımı maliyeti Kalite bilgi sisteminin düzenli işleyişinin denetimi maliyeti
28
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Önleme Maliyetleri Örnekleri Tasarımı Gözden Geçirme (tasarım) Tedarikçi Değerlendirmesi (satın alma) İmalat Yeterlilik Çalışması (imalat planlama) Çalışanların Eğitimi (imalat) Müşteri İsteklerinin Tam Tespiti (satış)
29
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Ölçme ve Değerleme Maliyetleri Giriş kontrolü maliyeti Süreçte kontrol maliyeti Nihai kalite kontrol maliyeti Denetim maliyeti Değerlendirme testleri maliyeti Test cihazlarının kontrol ve kalibrasyonu maliyeti Kalite kontrol raporları maliyeti Kuruluş dışına yaptırılan muayene ve testlerin maliyeti
30
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Başarısızlık Maliyetleri Eğer maliyet; uygun olmayan ürün veya hizmetlerle ilgiliyse, bu maliyet bir başarısızlık maliyetidir.
31
BAŞARISIZLIK MALİYETLERİ
İÇ BAŞARISIZLIK MALİYETİ DIŞ BAŞARISIZLIK MALİYETİ
32
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
İç BaşarIsIzlIk Maliyeti Bu maliyet, ürün veya hizmetin müşteriye sunulmasından önce gerçekleşmişse iç başarısızlık maliyetidir. Artık,fire, kusurlu mamul, yeniden test etme, yeniden muayene etme ve yeniden tasarımlamadan doğan maliyetler ile kalite halkasının herhangi bir aşamasında bulunan hatalar veya uyumsuzluklardan dolayı bir işletmede ortaya çıkan maliyetlerdir.
33
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
İç BaşarIsIzlIk Maliyetleri Örnekleri Hurda maliyetleri Yeniden işleme ve tamir maliyetleri Problemlerin giderilmesi veya kusur / başarısızlık analizi Yeniden muayene ve yeniden test Taşeron hataları Düzeltme izinleri ve imtiyazlar Kazanç kayıpları Duruş süreleri
34
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
DIş BaşarIsIzlIk Maliyeti Hatalı mamullerin yenisi ile değiştirilmesi, garanti kapsamındaki hizmetler ve tahakkuk eden cezaların değerlendirilmesi sonucu mamullerin müşteriye tesliminde sonra ortaya çıkan maliyetlerdir.
35
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
DIş BaşarIsIzlIk Maliyetleri Örnekleri Müşteri şikayetleri Garanti istekleri Reddedilerek geri dönen ürünler Uzlaşmalar Müşteri (satış) kayıp maliyetleri Geri çağırma maliyeti Ürün sorumluluğu
36
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Kalite Maliyetleri Arasındaki İlişki Kalite maliyetleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, bunlardan biri değiştiğinde, diğer kalemlerde ne gibi bir değişiklik olacağının belirlenmesi için kullanılabilir.
37
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Kalite Maliyetleri Arasındaki İlişki Örneğin, başarısızlık maliyetlerindeki düşüşün, ne kadarının önleme, ne kadarının ise değerlendirme maliyetlerindeki artıştan kaynaklandığı bilinmek istenebilir. Benzer bir şekilde, başarısızlık maliyetlerinde belirli bir düşüşün sağlanması için, önleme maliyetlerinin ne kadar arttırılması gerektiği tespit edilebilir.
38
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Kalite Maliyetleri Arasındaki İlişki Önleme faaliyetlerine yatırım yapılması diğer maliyet kalemlerinde bir azalma sağlayacaktır.
39
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Uygunluk ve Uygunsuzluk Maliyetleri
40
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Uygunluk ve Uygunsuzluk Maliyetleri
41
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
42
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
43
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
44
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Kalite Maliyetlerinin Ölçülmesi Kalite maliyetlerinin ölçümünde dört adet temel adım bulunmaktadır: Düşük kaliteden kaynaklanan faaliyetlerin belirlenmesi Düşük kaliteyi yaratan faaliyetlere ait maliyetlerin nasıl tahmin edileceğine karar verilmesi Verilerin toplanması ve maliyetlerin tahmin edilmesi Sonuçların analizi ve gelecekteki adımların belirlenmesi
45
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
46
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
47
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Cost of Poor Quality (COPQ)
48
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
49
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
50
KALİTE KONTROL VE STANDARDİZASYON
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.