Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sistem Bileşenleri Bilgisayarı Keşfediyorum 2010 Bölüm 4

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Sistem Bileşenleri Bilgisayarı Keşfediyorum 2010 Bölüm 4"— Sunum transkripti:

1 Sistem Bileşenleri Bilgisayarı Keşfediyorum 2010 Bölüm 4
Dijital Dünyada Yaşamak 4. Bölüm: Sistem Bileşenleri Bilgisayarı Keşfediyorum 2010 Dijital Dünyada Yaşamak

2 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Hedefler Masaüstü bilgisayarlar, dizüstü bilgisayarlar ve mobil aygıt gibi sistemler arasındaki farkların belirlenmesi. Çipler, bağdaştırıcı kartlar ve bir ana karta bağlı diğer bileşenlerinin tanımlanması. Bir işlemcinin kontrol birimi ve aritmetik mantık birimi bileşenlerinin ve makine çevrimindeki dört adımın açıklanması. Bugün piyasada bulunan çeşitli masaüstü bilgisayarların özelliklerini tanımlamak ve işlemcileri soğutma yollarının açıklanması. Bit’in ne olduğunu tanımlamak ve bit serilerinin veriyi nasıl temsil ettiğini açıklayabilmek. Program talimatlarının belleğe veya bellekten dışarıya nasıl iletildiğini açıklamak. Hedefler Sırayla okunur. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

3 Hedefler Sırayla Okunmaya Devam Edilir.
Çeşitli bellek tipleri arasındaki farkları belirtebilmek. Genişleme yuvaları ve bağdaştırıcı kartlarının amaçlarını ve tiplerini açıklamak ve takıp çıkartılabilir flash bellek aygıtları için kullanılan yuvalar arasındaki farkları belirtmek. Bir port ve konnektör arasındaki farkı belirtmek ve USB port, FireWire port, Bluetooth port, SCSI port, eSATA port, IrDA port, seri port ve MIDI port arasındaki farkları açıklamak. Bir bilgisayardaki bus (veri yolu) tiplerininin açıklanması. Bir güç kaynağının amacının ve nasıl soğutulduğunun açıklaması. Bir bilgisayar veya mobil aygıtta sistemin (bileşenlerin) nasıl temizleneceğini öğrenmek. Sırayla Okunmaya Devam Edilir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

4 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Sistem Sistem, bilgisayarda veri işlemek amacıyla kullanılan elektronik bileşenleri içeren kasadır. Sistem, bilgisayarda veri işlemek amacıyla kullanılan elektronik bileşenleri içeren kasadır. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

5 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Sistem Bir masaüstü kişisel bilgisayarda, sistemin içerisinde şunlar bulunur: Sürücü yuvaları Güç kaynağı Ses kartı Video kartı İşlemci Bellek Bir masaüstü kişisel bilgisayarda, sistemin sürücü yuvaları, güç kaynağı, ses kartı, video kartı, işlemci bellek gibi bileşenler bulunur. Masaüstü bilgisayarlarda çoğu depolama aygıtı da sistemin bir parçasıdır. Dizüstü bilgisayarlarda klavye ve işaretleme aygıtı genellikle kasanın üst kısmındaki alanda yer alır ve ekran menteşeler yardımıyla sisteme sabitlenir. Taşınabilir bilgisayar ve aygıtlarda ekran genellikle kasanın bir bileşenidir. Oyun konsollarında kumandalar ve televizyon gibi giriş ve çıkış aygıtları kasanın dışında yer alır. Taşınabilir oyun konsollarında ve taşınabilir ortam yürütücülerde ise sistem kutusu, giriş aygıtlarını ve ekranı içinde barındırır. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

6 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Sistem Ana kart, sistemin ana devre kartıdır. Bir bilgisayar çipi entegre devrelere sahiptir. Anakart, sistemin ana devre kartıdır. Anakart işlemci çipi, bellek çipleri, genişleme yuvaları ve bağdaştırıcı kartları gibi birçok elektronik bileşeni bünyesinde bulundurur. Bilgisayar çipi, entegre devrelere sahip, kabartılı tümleşik devrelerde bulunan, yarı iletken malzemeden, genellikle silikondan yapılmış küçük bir parçadır. Genişleme yuvalarına anakartta yerleşik olmayan bağlantıları ve fonksiyonları sağlayan bağdaştırıcı kartlar takılır. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

7 Çok çekirdekli işlemci Çift çekirdekli işlemci Dört çekirdekli işlemci
İşlemci, bir diğer adıyla merkezi işlem birimi (CPU), bilgisayarı çalıştıran temel talimatları yorumlar ve gerçekleştirir. Bir kontrol birimi ve bir aritmetik mantık birimini (ALU) içerir. Çok çekirdekli işlemci Çift çekirdekli işlemci Dört çekirdekli işlemci İşlemci, bir diğer adıyla merkezi işlem birimi (CPU) bilgisayarı çalıştıran temel komutları yorumlar ve yerine getirir. Birazdan göreceğimiz kontrol birimini ve bir aritmetik mantık birimini (ALU) içerir. Çift çekirdekli, dört çekirdekli,ya da çok çekirdekli gibi farklı çeşitleri vardır. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

8 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
İşlemci Şema’da bir işlemcinin asıl fonksiyonunu görüyorsunuz. Depolama aygıtlarından (storage devices) ve klavye, fare gibi giriş aygıtlarından (input devices) alının veri, bellek vasıtasıyla işlemciye iletilir. İşlendikten sonra yine belleğe geri döner ve çıktı aygıtları (bir ekran ya da printer gibi) vasıtasıyla kullanıcıya aktarılır. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

9 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
İşlemci Kontrol birimi, işlemcinin bilgisayardaki işlemlerin çoğunu yönlendiren ve koordine eden bileşenidir. Aritmetik mantık birimi (ALU), aritmetik, karşılaştırma ve diğer işlemleri gerçekleştirir. İşlemciler bilgisayardaki işlemlerin çoğunu yönlendiren ve düzenleyen bir kontrol birimine ve aritmetik, karşılaştırma ve diğer işlemleri gerçekleştiren bir aritmetik mantık birimine (ALU) sahiptir. Kontrol birimi, bellekten program komutlarını ve veriyi alır ve bu komutları bilgisayarın çalıştırabileceği biçime dönüştürür. Click to view Web Link, click Chapter 4, Click Web Link from left navigation, then click Control Unit below Chapter 4 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

10 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
İşlemci İşlemci her komutta, bir makine çevrimini oluşturan, dört temel işlemi tekrar eder. Makine çevrimi, işlemcinin her komut için tekrar ettiği dört temel işlem (alım, kod çözme, gerçekleştirme ve depolama) bileşimidir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

11 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
İşlemci Günümüzdeki bilgisayarlar küme komut işlemeyi (pipelining) desteklemektedir. İşlemci ilk talimat için makine çevrimi tamamlanmadan önce ikinci talimatı almaya başlar. İşlemcinin ilk talimat için makine çevrimininin bitmesini beklemeden, ikinci talimatı alıp işlemeye başlaması kümeler halinde komut işleme olarak adlandırılır. Günümüzdeki çoğu bilgisayar artık küme komut işlemeyi (pipelining) desteklemektedir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

12 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
İşlemci İşlemci, geçici olarak veri ve talimatların tutulduğu kayıtları içerir. Sistem saati, tüm bilgisayar işlemlerinin zamanlamasını kontrol eder. Sistem saatinin hızına saat hızı denir ve gigahertz (GHz) ile ölçülür. İşlemci, geçici olarak veri ve talimatların tutulduğu kayıtları içerir. Sistem saati, tüm bilgisayar işlemlerinin zamanlamasını kontrol eder. Sistem saatinin hızına saat hızı denir ve gigahertz (GHz) ile ölçülür. En temelde bu hız, işlemcinizin hızına işaret etmektedir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

13 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
İşlemci Bilgisayar işlemci çiplerinde lider üreticiler Intel ve AMD’dir. Intel ve AMD bilgisayar işlemci çiplerinde lider üreticilerdir. Birçok işlemci çipi üreticisi artık çok çekirdekli işlemciler üretmektedir. Yukarıda da bahsettiğimiz çok çekirdekli işlemci çeşitleri, iki veya daha fazla işlemcili tek bir çiptir. Dual core (çift çekirdekli) ve quad core (dört çekirdekli) yaygın olarak bilinen çok çekirdekli işlemcilerdir. Çift çekirdekli işlemci iki ayrı işlemciye sahip olan çiptir. Dört çekirdekli işlemci dört veya daha fazla işlemciye sahip çiptir. Intel yüksek performanslı PC'ler için Core işlemci ailesini, temel PC'ler için Pentium ve Celeron işlemci ailelerini ve işistasyonları ve ortalama sunucular için Xeon ve Itanium işlemci ailelerini üretir. AMD, Intel ile uyumlu işlemciler üremektedir. Bunlar Intel işlemcilerine benzer bir iç tasarıma sahiptir. Bazı aygıtlar çip işlemcisinde bir işlemcinin, belleğin ve video kartının tek bir çipte fonksiyonlarını bütünleştiren sisteme sahiptir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

14 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
İşlemci Bir işlemci seçmeden önce, bilgisayarı nasıl kullanmayı planladığınıza karar veriniz. İşlemci alırken, seçmeden önce yeni bir bilgisayarı nasıl kullanmayı planladığınıza karar veriniz. Intel yüksek performanslı PC'ler için Core işlemci ailesini, temel PC'ler için Pentium ve Celeron işlemci ailelerini ve işistasyonları ve ortalama sunucular için Xeon ve Itanium işlemci ailelerini üretir. AMD, Intel ile uyumlu işlemciler üremektedir. Bunlar Intel işlemcilerine benzer bir iç tasarıma sahiptir. Bazı aygıtlar çip işlemcisinde bir işlemcinin, belleğin ve video kartının tek bir çipte fonksiyonlarını bütünleştiren sisteme sahiptir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

15 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
İşlemci Bir işlemci çipi, çipin yanmasına neden olacak kadar çok ısı üretebilir. Bu yüzden ilave soğutma gereklidir. Soğutucular Sıvı soğutma teknolojisi Bir işlemci çipi, çipin yanmasına neden olacak kadar ısıyı üretebilir. Dolayısıyla ilave soğutmaya ihtiyaç duyulur. Bu soğutma da işlemciler için özel tasarlanmış soğutma birimleri ya da sıvı soğutma teknolojisiyle üretilmiş daha sessiz sistemlerle sağlanır. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

16 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
İşlemci Paralel işlemede, tek bir programı çalıştırmak ya da tek bir görevi yapmak için, eş zamanlı olarak birden fazla işlemci kullanılır. Çok büyük ölçekteki bir paralel işleme, yüzlerce veya binlerce işlemciyi kullanılır. Paralel işleme, tek bir programı çalıştırmak ya da görevi yapmak için aynı anda birden fazla işlemcinin kullanılmasıdır. Sistem gereksinimleri yüksek bir programın çalıştırılması gibi büyük ölçekli paralel işleme için yüzlerce veya binlerce işlemci kullanılır. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

17 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Veri Gösterimi Analog sinyaller süreklidir ve büyüklük ve kalite bakımından değişiklik gösterir. Sayısal sinyaller iki durumdan birisine sahiptir: Açık veya kapalı Çoğu bilgisayarlar sayısaldır. İkilik sistemde, iki adet sayı kullanılır (0 ve 1) Bit’ler ve byte’lar Bilgisayarın çalışmasını sağlayan analog sinyaler süreklidir ve büyüklük ve kalite bakımından değişiklik gösterir. Çoğu bilgisayar sayısal çalışır ve sadece iki ayrı durumu tanır: kapalı ve açık. Bu sistem bit adı verilen iki benzersiz sayıya (kapalı için 0 ve açık için 1) sahiptir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

18 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Veri Gösterimi Bir bilgisayar devresi, bir elektriksel yükün varlığı ya da yokluğuna göre elektronik olarak 0 veya 1 ile gösterilir. Bir araya gelerek grup oluşturan sekiz bite, bir byte denir. Byte bilgisayarda tek bir karakteri temsil eder. Bir bit, bilgisayarın işleyebileceği verinin en küçük birimidir. 8 bit grup haline gelerek bir byte'ı oluşturur. Byte yapısıyla, birçok farklı kombinasyonlarda 0'lar ve 1'ler kullanılarak 256 ayrı karakter belirtilebilir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

19 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Veri Gösterimi ASCII (bilgi alışverişi için amerikan standart kodu) veri gösterimi için en yaygın olarak kullanılan kodlama şemasıdır. Kombinasyonlar ASCII, EBCDIC ve Unicode gibi kodlama şemaları olarak adlandırılan farklı örnekler ile tanımlanır. Örneğin şekilde gördüğünüz ASCII (bilgi alışverişi için amerikan standart kodu) veri gösterimi için en yaygın olarak kullanılan kodlama şemasıdır. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

20 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Veri Gösterimi Şekilde klavye ile girilen bir harfin ikilik sisteme nasıl dönüştürüldüğünü görüyorsunuz. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

21 Bellek Bellek, işlemci tarafından gerçekleştirilmesi beklenen talimatları, bu talimatlar tarafından gerek duyulan veriyi ve veri işleme sonuçlarını saklayan elektronik bileşenlerden oluşur. Üç temel kategorideki nesneleri depolar: İşletim sistemi ve diğer sistem yazılımı Uygulama programları İşlenilen veri ve sonuç bilgisi Bellek, işlemci tarafından gerçekleştirilmesi beklenen talimatları, bu talimatlar tarafından gerek duyulan veriyi ve veri işleme sonuçlarını saklayan elektronik bileşenlerden oluşur. İşletim sistemleri ve sistem yazılımları, uygulama programları ve işlenilen veri ve sonuç bilgisi şeklinde üç temel kategoride depolama yapar. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

22 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Bellek Bellekteki her konum bir adrese sahiptir. Bellek boyutu kilobyte (KB veya K), megabyte (MB), gigabyte (GB) veya terabyte (TB) ile ölçülür. Bellekte veri kaydedilebilecek her yerin bilgisayar tarafından tanımlanabilen adresleri vardır. Bellek boyutu kilobyte (KB veya K), megabyte (MB), gigabyte (GB) veya terabyte (TB) ile ölçülür. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

23 Bellek Sistem iki tip belleğe sahiptir:
Geçici bellek Güç kesildiğinde içeriği silinir. Örnek; RAM Kalıcı bellek Güç kesildiğinde içeriği silinmez. Örnekler; ROM, flash bellek ve CMOS Sistem geçici ve kalıcı olmak üzere iki tipte belleğe sahiptir. Geçici bellekteki veri, güç kesildiğinde silinir. Bunun en genel örneği RAM yani rasgele erişilebilir bellektir.(Random Access Memory) Kalıcı bellek ise güç kesildiğinde içeriğini korur. Kalıcı belleğe örnek olarak flash bellekler, ROM sadece okunabilir bellek (Read Only Memory)ve CMOS gösterilebilir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

24 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Bellek Şema’da bir sistemde işlemler yapılırken belleğin hangi aşamada ne amaçla kullanıldığını görüyorsunuz. Bir uygulama programı başladığında, programın komutları ve veriler depolama aygıtlarından belleğe aktarılır. Program ve işletim sistemi komutları bellekte bulunur ve programın penceresi ekranda görüntülenir. Programdan çıktığınız zaman program komutları bellekten kaldırılır ve program ekranda görünmez. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

25 Bellek Üç temel tipte RAM çipi bulunur:
Dinamik RAM (DRAM) Statik RAM (SRAM) Manyetik dirençli RAM (MRAM) Üç temel RAM çipi mevcuttur; Dinamik RAM (DRAM), Statik RAM (SRAM) Manyetik dirençli RAM (MRAM). Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

26 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Bellek RAM çipleri genellikle bir bellek modülü üzerinde yer alır ve bellek yuvalarına takılır. RAM (rastgele erişimli bellek), diğer adıyla ana bellek, işlemci ve diğer aygıtlar tarafından okunabilen ve yazılabilen bellek çiplerinden oluşur. RAM çipleri genellikle bir bellek modülü üzerinde yer alır ve anakart üzerinde bellek için ayrılmış özel yuvalara takılır. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

27 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Bellek Bir bilgisayardaki gerekli RAM miktarı, genel olarak kullanmayı planladığınız yazılım tiplerine bağlıdır. Her bilgisayarın kullanılacağı işe ve dolayısıyla kullanılacak yazılımlara göre RAM ihtiyacı değişir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

28 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Bellek Önbellek, sıkça kullanılan talimatları ve veriyi depolayarak bilgisayarın işlem hızını artırır. Önbellek, belekten ayrı olarak sık kullanılan talimat ve verileri depolayarak, belleğe erişim hızından tasarruf eder ve dolayısıyla bilgisayarın işlem hızını artırır. Click to view Web Link, click Chapter 4, Click Web Link from left navigation, then click Windows ReadyBoost below Chapter 4 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

29 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Bellek Salt okunur bellek (ROM), bellek çiplerinin veri ve talimatları kalıcı olarak depolamasını ifade eder. Bir PROM (programlanır salt okunur bellek) çipi kalıcı olarak yazılabilen boş bir ROM çipidir. EEPROM silinebilir. Eğer bellek çipleri kalıcı veri ve talimatları depoluyorsa, bu bellek tipi Salt Okunur Bellek yani ROM (Read Only Memory) olarak adlandırılır. ROM (salt okunur bellek) değiştirilemeyen veri ve komutları kalıcı olarak depolayan bellek çiplerini barındırır. Bir PROM (programlanır salt okunur bellek) çipi kalıcı olarak yazılabilen boş bir ROM çipidir. EEPROM silinebilir? Click to view Web Link, click Chapter 4, Click Web Link from left navigation, then click ROM below Chapter 4 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

30 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Bellek Flash bellek, elektronik olarak silinebilir ve yeniden yazılabilir. CMOS teknolojisi yüksek hız ve düşük güç tüketimi sağlar. Bir kalıcı bellek çeşidi olan Flash Bellekler elektronik olarak yazılıp silinerek yeniden kullanılabilir. CMOS (tamamlayıcı metal oksit yarı iletken) teknolojisi bilgisayar kapatıldığında dahi bilgiyi saklı tutabilmek için batarya gücü kullanır. CMOS teknolojisi yüksek hızda düşük güç tüketerek çalışır. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

31 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Bellek Erişim zamanı, işlemcinin veriyi bellekten okuması için geçen zaman miktarıdır. Nanosaniye cinsinden ölçülür. Önbellek sayesinde kısaltılabilen erişim zamanı, işlemcinin talep edilen veriyi bellekten okuması için geçen zamandır. Bu o kadar kısa bir süredir ki Nanosaniye yani saniye üzeri eksi 9 cinsinden ölçülür. Kısaca örneklemek gerekirse bir insan göz açıp kapayıncaya kadar 10 milyon işlem yapılabilir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

32 Genişleme Yuvaları ve Bağdaştırıcı Kartları
Genişleme yuvası, ana kart üzerinde, bir bağdaştırıcı kart takılabilen sokettir. Bağdaştırıcı kartı sistem fonksiyonlarını artırır ve/veya diğer aygıtlarla bağlantılar sağlar. Ses kartı ve video kartı Genişleme yuvası anakart üzerinde bulunan ve bağdaştırıcı kart takılabilen bir sokettir. Bağdaştırıcı kartı sistemin fonksiyonlarını artıran ve/veya bir modem, disk sürücüsü, yazıcı, tarayıcı veya klavye gibi çevrebirimlere bağlantı sağlayan bir devre kartıdır. Birkaç bağdaştırıcı kart tipi bulunmaktadır. Ses kartı bir masaüstü bilgisayara ses oluşturma kapasitesini verir. Video kartı, bir diğer adıyla grafik kartı verileri ekranda görüntü olarak gösterilen bir video sinyaline dönüştürür. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

33 Genişleme Yuvaları ve Bağdaştırıcı Kartları
Tak ve Çalıştır özelliği ile bağdaştırıcı kartları ve diğer aygıtları taktıktan sonra kolayca konfigüre edebilirsiniz. Günümüzde çoğu bilgisayar Tak ve Çalıştır özelliğini desteklemektedir. Bu özellik bilgisayarların bağdaştırıcı kartlarını otomatik olarak yapılandırmasını sağlar. Bu özellik sayesinde bilgisayar bağdaştırıcı kartları ve diğer aygıtları yerleştirdiğiniz şekilde konfigüre edebilir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

34 Genişleme Yuvaları ve Bağdaştırıcı Kartları
Çıkarılabilir flash bellekler şunlardır: Bellek kartları, USB flash sürücüleri ve PC Kartları/ExpressCard modülleri Takılıp çıkarılabilen depolama aygıtları da bulunmaktadır. Bunlara flash bellekler denir. Bellek kartları, USB flash sürücüleri ve PC Kartları/ExpressCard modülleri flash belleklerdir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

35 Portlar ve Konnektörler
Port, bir aygıtın bağlandığı veya sistem ile iletişim kurduğu noktadır (bazen jak olarak adlandırılır). Konnektör, bir kablonun ucundaki, porta giren parçadır. Port, bir aygıtın bağlandığı veya sistem ile iletişim kurduğu veri gönderip alabilen noktadır (bazen jak olarak adlandırılır). Konnektör ise bir kablonun ucundaki, porta giren parçadır. Seri port, aynı anda tek bir veri iletimi gerçekleştiren, genellikle fare, klavye veya modem gibi hızlı veri iletimine ihtiyaç duyulmayan aygıtları bağlar. Paralel port, aynı anda birden fazla veriyi iletir ve örneğin bir yazıcıyı sistem birimine bağlar. Click to view Web Link, click Chapter 4, Click Web Link from left navigation, then click Digital Audio Port below Chapter 4 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

36 Portlar ve Konnektörler
Şekilde tipik bir masaüstü bilgisayarın portları gösterilmektedir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

37 Portlar ve Konnektörler
Bir dizüstü bilgisayarda portlar arka, ön ve/veya yan taraflarda bulunur. Bir dizüstü bilgisayarda ise yine şekilde görüldüğü üzere portlar arka, ön ve/veya yan taraflarda bulunur. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

38 Portlar ve Konnektörler
Bu şemada ise port şekilleri ve isimlendirilmelerini görüyoruz. Bunları ezbere bilmek bir çok açıdan kolaylık sağlar. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

39 Portlar ve Konnektörler
USB portu aracılığıyla, tek bir konnektör ile maksimum 127 farklı aygıt bağlanabilir. USB hub ile tek USB portuna, birden çok çevrebirimi takabilirsiniz. USB portu aracılığıyla, tek bir konnektör ile maksimum 127 farklı aygıt bağlanabilir. . USB hub ile tek USB portuna, birden çok çevrebirimi takabilirsiniz. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

40 Portlar ve Konnektörler
Diğer port tipleri: Firewire portu Bluetooth portu SCSI portu eSATA portu IrDA portu Seri port MIDI portu Şekilde diğer port tiplerinin adlarını görüyoruz. FireWire portu, hızlı veri iletimi gerektiren çoklu aygıt tiplerini bağlayabilir. MIDI, eSATA, SCSI, IrDA ve Bluetooth özel amaçlı portlardır. MIDI portu, sistem birimini bir müzik enstrümanına bağlar. eSATA portu bir harici SATA hard diskini bilgisayara bağlar. ASCSI portu, sistem birimini disk sürücüleri gibi SCSI çevrebirimlerine bağlar. IrDA portu ve Bluetooth teknolojisi, kablosuz aygıtların kızılötesi ışın dalgaları veya radyo dalgalarıyla bilgisayara sinyal göndermesine izin verir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

41 Portlar ve Konnektörler
Bir Bluetooth kablosuz port bağdaştırıcısı USB portunu bir Bluetooth portuna dönüştürür. Akıllı telefonlar IrDA portunu kullanarak bir dizüstü bilgisayar ile iletişim kurabilir. Bir Bluetooth kablosuz port bağdaştırıcısı USB portunu bir Bluetooth portuna dönüştürür. Ya da akıllı telefonlar IrDA portunu kullanarak bir dizüstü bilgisayar ile iletişim kurabilir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

42 Portlar ve Konnektörler
Port çoğaltıcı, cihazın içerisindeki tümleşik portlar vasıtasıyla çevrebirimlere bağlantı sağlayan bir harici aygıttır. Kenetleme istasyonu (docking station), bir harici aygıtın mobil bilgisayar veya aygıta takıldığı yerdir. Port çoğaltıcı, cihazın içerisindeki tümleşik portlar vasıtasıyla çevrebirimlere bağlantı sağlayan bir harici aygıttır ve kenetleme istasyonu (docking station), bir harici aygıtın mobil bilgisayar veya aygıta takıldığı yerdir. Click to view Web Link, click Chapter 4, Click Web Link from left navigation, then click Docking Station below Chapter 4 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

43 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Veri Yolları Veri yolu, sistem biriminin içerisinde bulunan veya eklenen çeşitli aygıtların birbirleri ile iletişim kurmalarına izin verir. Veri yolu Adres veri yolu Sözcük uzunluğu, işlemcinin belirli bir zamanda yorumlayabildiği ve çalıştırabildiği bit sayısıdır. Veriyolu, bilgisayar içerisinde bitlerin iletildiği elektriksel kanallardır. Sistem birimin içerisinde bulunan veya sonrada takılmış aygıtların iletişimini sağlar. Bir veriyolunun boyutu, diğer bir ifade ile veriyolu genişliği, bilgisayarın aynı anda iletebildiği bitlerin sayısını ifade eder. Daha büyük veriyolu genişliği bilgisayarın daha hızlı veri iletmesini sağlar. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

44 Veri Yolları Genişleme yuvaları, genişleme veri yollarına bağlanır.
Genel genişleme veri yolu tipleri şunlardır: PCI bus PCI Express bus AGP (Hızlandırılmış Grafik Portu) USB ve FireWire bus PC Card bus Anakart, işlemci, bellek, ses kartı, PC Kartı yuvası ve sürücü yuvasına ek olarak mobil bir bilgisayarın sistem birimi ayrıca klavye, işaretleme aygıtı, hoparlör ve ekran gibi aygıtlara sahiptir. Tipik dizüstü bilgisayarın sistem biriminde genellikle video, modem, ağ, FireWire, USB, kulaklık ve mikrofon portları bulunur. Tablet PC'ler genellikle birkaç yuvaya ve porta sahiptir. Akıllı telefonlar, PDA'lar ve diğer mobil aygıtlar genellikle bir IrDA portuna sahiptir veya Bluetooth ile kullanıcıların kablosuz olarak iletişim kurmasını sağlarlar. Click to view Web Link, click Chapter 4, Click Web Link from left navigation, then click FireWire below Chapter 4 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

45 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Yuvalar Yuva, sistem ünitesinin içerisine, ilave ekipmanları takabileceğiniz açıklıklara verilen addır. Sürücü yuvası, genellikle disk sürücülerini tutar. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

46 Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Güç Kaynağı Güç Kaynağı, prizdeki AC gücü DC güce dönüştürür. Bazı dış çevrebirimler, harici güç kaynağı olan AC adaptöre sahiptir. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

47 Çeşitli bilgisayar konfigürasyonları;
Intel Core 2 Duo veya Intel Celeron Dual Core veya AMD Sempron Ev Minimum RAM: 2 GB Intel Core 2 Quad veya Intel Core 2 Extreme veya AMD Athlon FX or AMD Athlon X2 Dual-Code Küçük Ofis/ Ev Ofis Minimum RAM: 4 GB Intel Core 2 Extreme veya AMD Turion X2 Mobil Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

48 Çeşitli bilgisayar konfigürasyonları;
Intel Itanium 2 or AMD Quad Core Opteron or Intel Quad Core Xeon or Sun UltraSPARC T2 Güçlü Minimum RAM: 8 GB Intel Core 2 Quad or Intel Core 2 Extreme or AMD Athlon FX or AMD Athlon X2 Dual-Core Şirket Minimum RAM: 4 GB Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

49 Bilgisayarınızı veya Mobil Aygıtınızı Temiz Tutma
Bilgisayarınızı veya mobil aygıtınızı yılda bir veya iki kez temizleyin. Bilgisayarınızı veya mobil aygıtınızı temizlemeden önce kapatın ve elektrik bağlantısını kesin. Tozları uzaklaştırmak için basınçlı hava kullanın. Kasanın dış kısmını temizlemek için antistatik bez kullanın. Ekranı temizlemek için temizlik solüsyonu ve yumuşak kumaş parçası kullanın. Bilgisayarın kasasını temizlemeden önce bilgisayarı kapatın ve fişini prizden çekin. Küçük bir vakum ve basınçlı hava kutusu kullanarak bileşenlerin üzerindeki tozları uzaklaştırın. Kasanın kapağını açtıktan sonra anti-statik bilek bandı takn ve kasanın iç kısmındaki tozları vakumlayın. Tiftiksiz anti-statik bez ve tuvalet ispirtosu ile toz ve kirleri silin. Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

50 Video: The Leopard with a Time Machine
BAŞLAMAK İÇİN TIKLAYIN Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

51 Özet Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4
Sistem biriminin bileşenleri Belleğin, veri, talimatlar ve bilgiyi nasıl depoladığı Bilgisayar bir talimatı yerine getirirkenki işlemlerin oluşma sırası Piyasadaki çeşitli kişisel bilgisayar işlemcilerinin karşılaştırılması Bir sistem biriminin dış ve iç kısmının nasıl temizleneceği Bilgisayarların Keşfi 2010: Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm 4

52 Sistem Bileşenleri Bilgisayarı Keşfediyorum 2010 Bölüm 4
Dijital Dünyada Yaşamak Bölüm Sonu


"Sistem Bileşenleri Bilgisayarı Keşfediyorum 2010 Bölüm 4" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları