Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME - I Fen Teknoloji Program ve Planlama Dersi Öğr. Gör. Dr. Bülent ÇAVAŞ ©

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME - I Fen Teknoloji Program ve Planlama Dersi Öğr. Gör. Dr. Bülent ÇAVAŞ ©"— Sunum transkripti:

1 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME - I Fen Teknoloji Program ve Planlama Dersi Öğr. Gör. Dr. Bülent ÇAVAŞ ©

2 Ö LÇME NEDIR ? Herhangi bir nesnenin ne kadar büyük, küçük veya çok olduğunu belirtme sorunudur. Ölçme, bilinmeyen bir değeri veya bir ölçüyü, bilinen bir değer veya bir ölçü ile mukayese edilmesidir. Başka bir deyişle herhangi bir nesneyi kanunla belirlenmiş bir birimle karşılaştırmaktır

3 D EĞERLENDIRME NEDIR ? öğretme ve öğrenmenin etkililiğini belirlemek amacı ile yapılan, eğitimle ilgili verilerin toplanmasını ve yorumlanmasını içeren çok adımlı, sistematik bir süreçtir. Öğrenme, öğretme ve planlamayı doğrudan etkileyen ve eğitim sisteminin temel öğelerinden biri olan değerlendirme, fen ve teknoloji eğitiminde farklı şekillerde kullanılabilir.

4 N EDEN ? a. Öğrencilerin fen konularındaki öğrenme durumlarını teşhis ederek öğretim programında belirtilen kazanımların edinim düzeyini belirleme, b. Öğrenmeyi daha anlamlı ve derin hale getirebilmek amacı ile dönüt sağlama, c. Öğrencilerin gelecekteki öğrenme ihtiyaçlarını belirleme, d. Velilere, çocuklarının öğrenmesi ile ilgili bilgi sağlama, e. Öğretme stratejilerinin ve program içeriğinin dengeli ve etkili olup olmadığını izleme, örnek olarak verilebilir.

5

6

7 Alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri; sadece urunu değil, öğrenme surecini de değerlendirdiği için öğrencilerin öğrenme konusunda sorumluluk sahibi olmasını ve öğrendikleriyle gurur duymasını sağlar. Performans değerlendirme ve öğrenci urun dosyası basta olmak üzere alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinin çoğunda puanlama amacı ile dereceli puanlama anahtarı (rubrik) kullanılır

8 DEĞERLENDİRME ARAÇ VE YÖNTEMLERİ a. Görüşme (Mülakat) Öğrencilerle yapılan görüşmeler, öğrencilerin çalışmaları hakkında ve konuları nasıl anladıkları konusunda anlama düzeylerinin daha iyi değerlendirilmesine yardım eder. Aşağıda bazı örnek görüşme soruları verilmiştir: Bir olayı (konuyu, yöntemi, fikri) değişik yolla açıklayabilir misin? Bu etkinliği tekrar yapsaydın aynı sonuçları bulur muydun? Bu etkinliği daha kolay yapmanın başka bir yolu var mı? Bu konuyla ilgili “gerçek yaşamından” bir örnek verebilir misin?

9 B. G OZLEMLER Çıktılarının görülebildiği bazı alanlarda bu yöntem oldukça önemlidir. Uygulamada hız ve zaman önemlidir. Gözlemler, öğrenciler hakkında doğru ve çabuk bilgiler sağlar. Öğretmen öğrencilerin: Soru ve önerilerine verilen cevaplarını Sınıf içi tartışmalarda katılımlarını Grup çalışmalarında ve tartışmalarında katılımlarını Öğretmenin, öğrenmeyle ilgili yaptığı görevler ve materyallere öğrencinin gösterdiği tepkiyi gözlemler.

10 Aşağıdaki noktalar, öğretmenlere gözlem yapmada kolaylık sağlayacaktır. • Ölçütleri koyarken bütün öğrenciler için aynı standartları kullanınız. • Her öğrenciyi birkaç kez gözlemleyiniz. • Her öğrenciyi değişik durumlarda ve farklı günlerde gözlemleyiniz. • Her öğrenciyi değişik özellikler, beceriler ve davranışlara Gore değerlendiriniz. • Yapılan gözlem için değerlendirmeyi mümkün olduğu kadar gözlemlediğiniz zaman kaydediniz.

11 C. S OZLU S UNUM Sözlü sunum, konuşma, dil eğitimi, dil sanatları gibi bircok alanda kullanılabilir. Öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri hakkında iyi bilgi sağlarlar. Kontrol listeleri, dereceli puanlama anahtarı ya da akran değerlendirme ölçekleri ile değerlendirme yapılabilir. Sözlü sunumlar öğrencilerin hatırlama, kavrama ve hitap duzeyleri hakkında bilgi toplamak için uygun araçlardır. Aynı zamanda problem çözme becerileri de bu yöntemle olculebilir. Ornek: Buyuk kentlerdeki hava kirliliğinin onlenmesi icin onerilerinizden olusan bir rapor hazırlayınız. Dinleyicilerin ilgisini cekecek bicimde raporunuzu bes dakika icinde sununuz. “Bir “küresel ısınma” hakkında bir dakikalık bir reklam hazırlayınız”

12 C. P ROJELER Projeler, öğrencilere bireysel ya da grup içinde önemli görevlerde bulunmalarına fırsatlar sunar. Projeler puanlama standartları ve ayrıntılı yonergeler gerektirir. Ayrıca oğretmen ve oğrenciler icin onemli sorumluluklar gerektirir.

13 D. O Z D EĞERLENDIRME Belli bir konuda bireyin kendi kendisini değerlendirmesine oz değerlendirme denir. Ozdeğerlendirme, bireyin kendi yeteneklerini kendilerinin kesfetmelerine yardımcı bir yaklasımdır. Oz değerlendirme oğrencilerin okulda yaptıkları calısmaları, nasıl dusunduğunu ve nasıl yaptığını değerlendirmelerini gerektirir.

14 Kendini değerlendirme, oğrencilerin kendi guclu ve zayıf yonlerini tanımalarına yardım eder. Performansının duzeyi hakkında karar vermek icin kisisel ya da kisiler arası kriter koymada ve oğrencinin motivasyonunun yukselmesinde oğrencilere fırsat verir. Oğrencilerin değisik durumlarda davranıslarını kontrol altına almalarını sağlar. Kendini değerlendirme ile oğrenci surecin bir parcası olduğunu hisseder. Kendilerine dısardan bakma yetisi gelisir.

15 E. A KRAN D EĞERLENDIRME Oğrencilerin, arkadaslarının hazırladığı odevler, arastırmalar, projeler, raporlar vb. calısmalarını değerlendirmesidir. Oğrenciler, arkadaslarının calısmalarındaki yeterlik duzeylerini değerlendirirken kendilerinin elestirel dusunme becerileri gelisir. Akran değerlendirme, oğretmene oğrencilerin gelisim ve yeterlik duzeyleri hakkında geri bildirim sağlar. Akran değerlendirmede, oğrencilerin yanlı davranıslarını onlemek icin olcutlerin oğrencilere verilmesi yararlı olur.

16 F. D ERECELI P UANLAMA A NAHTARı (R UBRIC ) Dereceli puanlama anahtarı, performansı tanımlayan olcutleri iceren puanlama rehberidir. Herhangi bir calısmanın puanlanması icin gelistirilmis olcutleri iceren bir aractır. En faydalı dereceli puanlama anahtarı, kendi yaptıklarınızdır.

17 D ERECELI P UANLAMA A NAHTARı K ULLANMANıN EDENLERI Oğretmen ve oğrenci icin acık bir kalite tanımı verir. Oğrenciler derecelendirme olceği kullandıkca urettikleri urunun sorumluluğunu daha fazla duyarlar. Oğretmenlerin puanlama icin harcadıkları zamanın azalmasına katkıda bulunur. Öğretmenin oğrenci calısmalarını değerlendirmelerini basitlestirir. Öğrencilere bir odevi tamamlarken kendi performanslarını değerlendirebilecekleri standartlar ve kriterler sağlar. Ölceklerde belirlenen olcutlerin velilere bildirilmesi, cocuklarına yardımcı olacak velilere kolaylık sağlar.

18 D ERECELI P UANLAMA A NAHTARı G ELISTIRME A SAMALARı Olceğin ne amacla gelistirileceğini belirleyin. Nelerin değerlendirileceğini acıkca belirleyin. Yeterlik duzeylerine karar verin. Odevin olcmeye calıstığı davranıslar, urunler ya da becerilerin anahtarını olusturun. Davranıs, urun yada her bir becerinin yeterlik duzeyi icin kısa kriterler yazın. Kullanılacak olceğin taslağının hazırlanmasıdır

19 B UTUNCUL D ERECELI P UANLAMA A NAHTARı : Oğretmenin genel sureci veya urunu bir butun olarak, parcalarını dikkate almadan puanlamasıdır. Bu yontem oğrenme urunleri toplam puan olarak değerlendirilmek istendiğinde kullanılır.

20

21 A NALITIK D ERECELI P UANLAMA A NAHTARı : Burada once performans veya urunun parcalarının ayrı ayrı puanlanmasını, sonra da bu puanları toplayarak toplam puanın hesaplanmasını gerektirir. Bu olcekler, calısmanın ya da urunun farklı boyutlarına farklı notlar vermek amacıyla olusturulur.


"ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME - I Fen Teknoloji Program ve Planlama Dersi Öğr. Gör. Dr. Bülent ÇAVAŞ ©" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları