Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yrd.Doç.Dr.Tuncay Sevindik Yıldız Teknik Üniversitesi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yrd.Doç.Dr.Tuncay Sevindik Yıldız Teknik Üniversitesi."— Sunum transkripti:

1 Yrd.Doç.Dr.Tuncay Sevindik Yıldız Teknik Üniversitesi

2 * Mentor kelimesi günümüze, güvenilir danışman, rehber ve akıl hocası anlamlarını alarak, taşınmıştır. * İsmini mitolojiden alan mentorluk, eğitim, öğrenim ve gelişimi amaçlayan bir yardımlaşma ve paylaşma ilişkisidir. Bu ilişkide mentor, zamanını, bilgisini ve çabasını kendisinden daha az deneyimli bir kişinin (mentee) verimliliğini ve başarısını artırması için gereken bilgi ve becerileri kazanması amacıyla harcar. Mentee de aktif olarak mentorunun yardımı ile gelişimini yönlendirir. * Mentorlük yapmak için kimse zorlanmaz, ilana çıkılır ve gönüllü olanlar mentör olur. Mente lerdeki olay da gönüllük üzerinedir. * Peki sizler kendinizi eğitim öğretim gelişim anlamında hazır hissediyor musunuz?

3 Büyüklerin hep söylediği bir şey vardır. Ne zaman yanlış yapsak, tembellik yapsak, bir şeyi beğenmesek ‘Bizim zamanınımızda hiç böyle değildi hiç bu imkanlarımız yoktu’ Hemen bize bu şekilde çıkışırlardı. Hayatta en önemli nokta deneyimlerin yaşanarak öğrenilmesidir. Ancak bazı deneyimler kişi için oldukça pahalı sonuçlar doğurabilmektedir.

4 Amerikayı yeniden keşfetmeyin, O zaten sizin yapacağınız tüm hataları yapmıştır.

5 • Rol modeldir, • Yetenekler doğrultusunda gelişmeye teşvik edendir • Fırsatları bulan, nasıl bulunacağını açıklayan, fırsatlara erişim sağlayandır • Etiği öğretendir • Sanatı gösterendir • Duygusal destek veren, teşvik edendir

6 • İlişkide insiyatif alır • Sınırlarını bilir • Gizliliğe saygılıdır • Gereğinde başkalarına yönlendirir veya destek alır • Teşvik edicidir ve olumlu bakar • Açık sözlü, dürüst ve samimidir

7 • Yargılayıcı olmayın • Kararları siz vermeyin • Destekte yeterli misiniz? Değilseniz • Kendinize mentor bulun veya iyi mentorları örnek alın • Mentinize başka bir mentor bulun • Tüm yanıtları bilemeyeceğinizi siz ve mentiniz bilmeli • Mentinizin yeterli kaynak bulmasını sağlayın • Beklentileri –iki taraflı- açıkça ortaya koyun • İlişkiniz sendelerse sağlam durun

8 * sosyal uyumlarını güçlendirmek, * yaşam standartlarını iyileştirmek, * yaşam becerilerini zenginleştirmek, * entelektüel kapasitelerini gerçekleştirmek, * toplumla bütünleşmelerine katkı sağlamak, * psikolojik, sosyal, bilişsel süreçlerinde işlevsellik kazandırmak, * ikili ve toplumsal ilişki yönetimlerini psiko-sosyal yönlerden desteklemek, * daha iyi yaşam koşullarına sahip olmalarına fırsat sunmak amaçlanmaktadır.

9 * Yetkinliğe değil karşınızdaki mentee nin getireceği zorluklara göre mentorlük yapabilirsiniz, o zorluk dolaylı olarak onun gelişim alanıdır. * Mentor olarak duyduklarınız dışında söylenmeyeni de duymalısınız

10 * Mentor liderlik potansiyeline sahip, belli ilke ve değerler taşıyan ve bunu aktarmaya istekli, vizyon ve enerji sahibi olan kişidir. Öğrencinin yani Menti’nin gelişim potansiyeline, akademik durumuna, hedeflerine ve kişisel ihtiyaçlarina göre her Mentor’luk deneyimi bir diğerinden farklı olacaktır. * Mentor öğrenciye farklı konularda destek vermelidir. Öncelikle Mentor öğrencinin gözünde bir öğretmen olacak, öğrenciye yeni yaklaşımlar konusunda bilgi verecek ve yaşadığı deneyimleri aktaracaktır. Bunun dışında öğrenciye destek ve arkadaş olması gerekecektir * hedef kitlenizin model alma yoluyla öğrenerek, toplumsal entegrasyon süreçlerini sağlamak öncelikli hedefimiz * kendini tanıma, özgüven sahibi olma, kendini ortaya koyma, girişkenlik, öfke ve kaygı ile baş etme, iletişim, sorun çözme ve hayır diyebilme, karar verme, güçlü yanları belirleme gibi beceriler noktasında rehber olmalı,

11 Amerika’daki istatistikleri incelediğimizde bir Mentor’un desteğini alan lise çağındaki gençlerde başlıca şu değişimler gözlenmiş: Artan öz güven Karar verme yetkinliğinde artış Duygularını daha iyi ifade edebilme Okulu kırma oranında düşüş Grup çalışmalarında daha iyi işbirliği yapabilme

12 EMPATİK OLUN SEMPATİKLİK ŞART DEĞİL

13 Mentor; Rol model olmalı

14 * Öncelikle Mentee’sine her zaman yanında olduğunu/ olmaya çalışacağını hissettirmek * Okul, ders, sınav, hoca, yurt vb. hikayelerini dinlemek * Birlikte Mentee’nin ilgilendiği merak duyduğu konuları araştırmak * Mentee’nin kendini keşfetmesine yardımcı olmak * Mentee’nin sormayı akıl etmediği soruları da kendine sormasını sağlamak * Cevapları hazırlamak değil, nerede ve nasıl bulabileceğinin sinyalini vermek * Mentee’ye kendisinin yaşadığı olumlu, olumsuz deneyimleri aktarmak; onun bunlardan kendine ders çıkarmasını sağlamak, ya da teşvik etmek * Kendi arkadaş/ tanıdık çevresinden farklı mesleklerdeki kişilerle Mentee’sini tanıştırmak; meslek kararının netleşmesine yardım etmek * Ve Mentee ile birlikte karar vereceğiniz diğer işler

15 MENTOR; • Dinler • Soru sorar • Konuyu özetler • Olasılıkları araştırır, sunar • Amaçları araştırır, sunar • Öncelikleri sorar, sunar MENTİ; • Bilgi verir, açıklar • Soruları yanıtlar • Dinler • Olasılıkları listeler • Amaçları seçer • Öncelikleri belirler

16 * Mentor’un kaçınması gereken konular: • Ben bilirim stili/ ahkam kesmek • Anne-Baba rolüne girmek • Bu prosesin sahipliğini sadece kendi yapmak • Mentee adına karar vermek • Söz verip gerçekleştirmemek

17 * Görülmektedir ki; Mentor’luk, yapan kişiye çok yönlü kişisel gelişim sağlayan bir uygulamadır. Bu uygulama öncelikle sorumluluk ve liderlik duygusunu pekiştirecektir. Bugün birçok iş yerinde önemli bir işe alma kriteri olan liderlik ve sorumluluk duygusuna belki de en somut örnek başarılı bir Mentor olabilmektir. * Mentor ve menti arasındaki ilişkide bilgelik, güven esaslı bir yapı, * Bazen kağıt ve slaytlarda belirtildiği gibi gitmeyecek bir ilişki ortaya çıkmaktadır.


"Yrd.Doç.Dr.Tuncay Sevindik Yıldız Teknik Üniversitesi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları