Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İSLAM HUKUKU PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İSLAM HUKUKU PROF.DR.ABDULLAH DEMİR."— Sunum transkripti:

1 İSLAM HUKUKU PROF.DR.ABDULLAH DEMİR

2 İSLAM HUKUKUNUN KAYNAKLARI
İslam hukukunun kaynakları (edille-i şer’iyye, mesâdır-ı şer’iyye) aslî ve tâlî kaynaklar olmak üzere iki guruba ayrılır. Aslî kaynaklar bütün mezhepler tarafından kabul edilen kitap, sünnet, icma ve kıyastır. Tâlî kaynaklar ise üzerinde mezheplerin görüş birliğine ulaşmadıkları istihsan, istishab, sahabe fetvası, önceki şeraitler ve külli kaideler gibi kaynaklardır

3 Asli Kaynaklar Kitap (Kur’an) İslam hukukunun temel kaynağı kitap yani Kur’an’dır. İslam hukukunun menşe itibariyle kaynağı, vahiy yani Kur’an-ı Kerimdir. Lafzı ve manası Allah’a ait olduğu için Kur’an’a vahy-i metluv ismi verilmektedir. Hadisler ise manası Allah’tan ve lafzı Hz. Peygamber’den olduğu için vahy-i gayr-i metluv olarak isimlendirilmiştir

4 Kur’an Hz. Muhammed’e (sav) peygamberlik verildiği 610 yılından itibaren 632 yılına kadar peyderpey 23 yılda indirilen ayetlerden oluşmaktadır. Hz. Ebu Bekir’in halifeliği döneminde Hz. Ömer’in yönlendirmesi ile vahiy kâtiplerinden Zeyd b. Sabit başkanlığında bir heyet tarafından kitap halinde toplanmıştır. Hz. Osman döneminde ise yine Zeyd b. Sabit başkanlığında bir heyet tarafından yukarıdaki nüsha çoğaltılarak İslam coğrafyasının değişik bölgelerine gönderilmiştir. Hz. Osman döneminde çoğaltılan bu nüshalardan bazıları, günümüzde Dünya’nın değişik merkezlerinde koruma altındadır.

5 Kur’an-ı Kerim’de yer alan hukukla ilgili ayetler
Birincisi, hukuki konularla ilgili genel hükümleri anlatan ayetlerdir. Adalet, şûra prensibi, ahde vefa ilkesi, cezanın şahsiliği, suç ve cezada dengenin göz önünde bulundurulması ile ilgili ayetler İkincisi ise bir hukuki konunun kısaca ve özet olarak anlatıldığı ayetlerdir. Zekât, faiz yasağı, had ve kısas cezaları ile ilgili ayetler bunlardan bazılarıdır. Üçüncüsü ise ayrıntılı bir şekilde hukuki konuların ele alındığı ayetlerdir. Evlilik, boşanma ve mirasla ilgili ayetler bu guruptandır.

6 Nesih Kur’an’da az sayıda bazı ayetlerin neshedildiği yani hükmünün kaldırıldığı genel olarak kabul edilmektedir. u ayetler günümüzdeki muvakkat kanun maddelerine benzer şekilde geçici bazı durumlarla ilgilidir. Mesela Bakara suresinin 221. ayetinde mümin erkek ve kadınların mümin olmayanlarla evlenmeleri yasaklanmışken, Maide suresinin 5. ayeti ile mümin erkeklerin ehl-i kitaptan olan kadınlarla evlenmelerine izin verilmiştir.

7 Sünnet Aslî kaynakların ikincisi sünnet, sözlükte yol, kanun ve âdet gibi anlamlara gelmektedir. Kavram olarak ise Hz. Peygamber’in sözlerine, fiillerine ve takrirlerine yani başkalarının yaptıklarını onaylamasına sünnet adı verilmektedir. Hz. Peygamber’in sünnetini nakleden söze hadis adı verilir

8 İkinci aslî kaynak olan sünnet, bağlayıcılığını birinci kaynak olan Kur’an’dan almaktadır.
“Rasûl size neyi getirirse onu alın, kabul edin, size neyi yasaklarsa ondan da kaçının” (Haşr 59/7)

9 Sünnet mahiyet olarak kavlî, fiilî ve takrirî olmak üzere üçe ayrılmaktadır.
Hz. Peygamber’in sözlerine kavlî sünnet; hareketlerine ise fiilî sünnet adı verilmektedir. Takrirî sünnet ise, başkalarının yaptığı bir hareketin Hz. Peygamber tarafından tasdiklemesidir

10 Sünnet yani hadis-i şerifler senet ve metin olmak üzere iki kısımdan oluşmaktadır.
Senet, hadisleri rivayet edenlerin isimlerinin olduğu kısım; metin ise rivayet edilen Hz. Peygamber’e ait söz, fiil veya takrirdir. Senette sahabe döneminden başlayıp hicri üçüncü asra kadar olan râvi isimleri yer alır. Üçüncü asırda hadisler artık kitaplara kaydedildiği için senedin devam etmesine ihtiyaç yoktur

11 Senedinde yer alan râvi sayısına göre sünnet üçe ayrılır
Mütevatir sünnet, her nesilde yalan üzerinde birleşmeleri mümkün olmayacak sayıda kişi tarafından nakledilen sünnettir. Meşhur sünnet ise birinci ve ikinci nesilde bir kişi tarafından rivayet olunurken sonradan çok sayıda râvi tarafından rivayet edilen sünnettir. Ahad sünnet ise her nesilde bir kişi tarafından rivayet edilen sünnettir

12 Sünnet, senedinde kopukluk olup olmamasına göre muttasıl, munkatı ve mürsel olmak üzere üçe ayrılmaktadır. Senedindeki râvileri tam olan hadis muttasıl; râvilerinde eksiklik olan hadis munkatı; senedinde sahabinin bulunmadığı hadis ise mürseldir

13 İcma Kelime anlamı olarak icma, toplamak, bir araya getirmek, ittifak etmek demektir. Hukukî olarak icma ise herhangi bir asırda yaşamış olan müçtehidlerin bir fıkhî konuda aynı görüşe sahip olmalarıdır. İcmanın bir ayete, hadise ya da içtihadi bir hükme dayanması mümkündür.

14 İcma, sarih icma ve sükûti icma olarak ikiye ayrılır.
Sarih icma, bir hukukî konuda müçtehid hukukçuların aynı görüşte olduklarını açıklamaları ile gerçekleşir. Sükûti icma ise bir hukuki konuda bazı müçtehidlerin açıkladıkları görüşlere diğer müçtehidlerin karşı çıkmamalarıdır.

15 İslam hukukunda sarih ya da sükûti icma ile kesinleşen çok sayıda hukuki mesele bulunmaktadır.
Kur’an-ı Kerim’in kitap halinde toplanması, fethedilen Irak topraklarının gazilere paylaştırılmayıp devletin elinde tutulması, nineye torunun mirasından altıda bir hisse verilmesi delilik ve iktidarsızlık gibi sebeplerle nikâhın feshedilmesi

16 Kıyas Kelime olarak ölçmek, karşılaştırmak, tespit etmek anlamlarına gelir İslam hukukunda kıyas “hakkında nass (ayet, hadis) bulunan bir olayın hükmünü, aralarındaki ortak illet sebebiyle, hakkında nass bulunmayan bir olaya uygulamak” şeklinde tanımlanmaktadır

17 Kıyasın dört rüknü bulunmaktadır: Asl, fer’, illet ve hüküm

18 Kıyasın şartları : 1. Aslın hükmü sadece kendisine mahsus bir hüküm olmamalıdır. Hüzeyme’nin şahitliği 2. İlleti bilinmeyen hükümlerde kıyas yapılmaması şarttır. 3. Asıldaki hükmün nesh edilmemiş olması gerekir. 4. Fer’ hakkında bir nass bulunmamalıdır. 5. Fer’ illet ve hükümde asla tam olarak benzemelidir 6. Kıyastan sonra aslın hükmü fer’de değişmemelidir

19 Tâlî Kaynaklar İstihsan
İstihsan sözlükte bir şeyi güzel görmek, beğenmek anlamına gelmektedir. İslam hukukunda ise zaruret, maslahat veya örf-adet sebebiyle kapalı kıyasın açık kıyasa, özel hükmün genel hükme tercih edilmesidir. İstihsan delilinde hukuken haklı gerekçelerle genel hüküm terk edilmekte, istisnai bir hüküm tercih edilmektedir

20 istihsanın iki türü bulunmaktadır.
Birincisi, zaruret, maslahat veya örf-adet sebebiyle açık kıyastan kapalı kıyasa yönelmektir. Buna örnek olarak müzaraa akdi verilebilir. İstihsanın ikinci türü ise zaruret, maslahat, örf-adet sebebiyle genel hükmü bırakıp istisnai bir hükmü tercih etmektir. Buna örnek olarak da menkul vakıflarını verebiliriz.

21 Maslahat-ı Mürsele (Istıslah-Mesalih)
Maslahat, fayda, yarar, menfaat gibi anlamlara gelmektedir. Maslahat-ı mürsele, hakkında ayet, hadis, icma ve kıyas bulunmayan bir meselede kamu yararı göz önünde bulundurularak hüküm verilmesidir. Mahkeme teşkilatının kurulması, camilere minare yapılması, hadislerin derlenmesi, Kur’an’ın kitap olarak toplanması, hapishanelerin inşası, vergi toplanması maslahat-ı mürseleye dayanılarak halledilmiştir.

22 Maslahatın şartları: İlk olarak maslahat delili kullanılırken İslam hukukunun temel ilkelerine uygun hareket edilmelidir. İkincisi, kullanılan maslahatın hukuken geçerli bir maslahat olması gerekmektedir.

23 Hukuken geçerli maslahatlar zaruriyat, haciyat ve tahsiniyat olarak isimlendirilmektedir.
Zaruriyat, hukuk kurallarının korumayı amaçladığı din, can, mal, akıl ve neslin muhafazası için şart olan maslahatlardır. Haciyat ise zaruriyat derecesinde olmayan ihtiyaçlardır. Avın caiz görülmesi gibi. Tahsiniyat ise güzel giyinmek, ahlak kurallarına uymak gibi maslahatlardır

24 Maslahat İslam hukukunun zamanın getirdiği ihtiyaçlara ve değişikliklere uygun hale getirilmesini sağlayan önemli bir delildir. Bu durum Mecelle’de “ezmanın tegayyürü ile ahkâmın tegayyürü inkâr olunmaz” prensibi ile ifade edilmektedir

25 İstishab İstishabın kelime anlamı, birlikte olmak, beraberliğin devamını istemek, ayrılmamaktır. İslam hukukunun tali kaynaklarından birisi olarak istishab, geçmişte ya da hali hazırda mevcut olan bir şeyin değiştiğine dair bir delil olmadıkça aynen devam ettiğine hükmedilmesidir.

26 Geçmişteki durumun devam etmesi: Mesela, gaib olan kişinin öldüğüne dair bir delil bulunmadıkça yaşadığı kabul edilir ve buna bağlı olarak evliliği devam eder, malları mirasçılarına paylaştırılmaz. Hali hazırdaki durumun geçmişte de var olduğu: Mesela, bir su değirmeninin geçmişte suyunun akıp akmadığı konusunda ihtilaf edildiğinde hâlihazırdaki duruma bakılarak karar verilir.

27 Çeşitleri Beraet-i asliye istishabı, kişinin borçlu veya suçlu olduğuna ilişkin bir delil bulunmadıkça zimmetinin borçtan ve suçtan uzak sayılmasıdır. Buna beraet-i zimmet ilkesi denilmektedir. Hüküm istishabı ise bir konuda yasaklayıcı bir delil olmadıkça o şeyin mübah olmasıdır. Vasıf istishabı ise mevcut bir vasfın değiştiğine dair bir delil olmadıkça aynen devam ettiğinin kabul edilmesidir.

28 İstishab delili, mevcut durumun değiştiğine ilişkin iddiaları reddetmekte kullanılırsa da yeni bir durumun varlığını ispat etmek için kullanılamaz. Yani “Zahiri hâl, istihkakı def eder, istihkakı icap etmez”.

29 Örf ve Âdetler İnsanların güzel gördükleri ve öteden beri yapageldikleri şeylere örf ve adet adı verilmektedir. Anglo-sakson hukuk sistemi gibi bazı hukuklar örf ve adet kaidelerinden doğmuştur. Örf ve âdetler İslam hukukunun ikinci derecedeki kaynaklarından sayılmaktadır.

30 Bir örf ve adet kaidesinin hukukta kullanılabilmesi için:
Birincisi, örf ve adet kaidesi muttarid ve galip olmalıdır. İkincisi, örf ve adet kaidesinin hukuki meseleye uygulanacağı dönemde mevcut olması gerekir. Üçüncüsü, örf ve adet kaidesi İslam hukukunun genel hükümlerine ve akla uygun olmalıdır. Dördüncüsü, örf ve adet kaidesinin uygulanmayacağına yönelik bir şart kararlaştırılmamış olmalıdır.

31 Önceki Şeriatler (Şerairü Men Kablena)
İslamiyetten önceki ilahi dinlerin hukuk sistemlerine önceki şeriatler (şerairü men kablena) adı verilmektedir. Önceki şeriatlere ait hükümler Kur’an ve sünnette yer almıyorsa İslam hukukunda delil olarak kullanılmaz. Kur’an ve sünnet ile neshedilen önceki şeriatlere ait hükümler de İslam hukukunda delil değildir. Buna karşılık Kur’an ve sünnette zikredilen ve Müslümanlar için de geçerli olduğu ifade edilen önceki şeraitler İslam hukukunun delilidir. Kur’an ve sünnette yer almakla birlikte Müslümanlar için geçerli olup olmadığı ifade edilmeyen önceki şeriatlerin bağlayıcılığı tartışmalıdır.

32 Sahabe Fetvası Sağlığında Hz. Peygamber’i gören ve bu şekilde vefat eden Müslümanlara sahabe adı verilmektedir. Sahabeler Hz. Peygamber döneminde yaşamış, Kur’an ve sünneti en saf şekliyle müşahede etmiş kimselerdir. Ayrıca onların görüş ve düşüncelerinin hadis olma ihtimali de bulunmaktadır. Bu sebeple onların hukuki görüşleri İslam hukukunun fer’i kaynaklarından sayılmıştır.

33 Sahabelerin ibadetler gibi akılla anlaşılamayan konulardaki görüşleri hukuken bağlayıcıdır.
Yine sahabelerin üzerinde ittifak ettiği görüşleri de icma niteliğinde olduğu için bağlayıcıdır. Bunların dışındaki sahabe görüşleri, bağlayıcı olmamakla birlikte hukukçular tarafından tercih edilebilir bir delildir

34 Külli Kaideler Külli kaidelere genel hukuk prensipleri de denilebilir. Külli kaideler hukuki meselelerin tamamı ya da büyük bir kısmı için geçerli olan genel hukuk kurallarıdır. Mecelle-i Ahkam-ı Adliyye’nin doksan dokuz maddesi külli kaidelerden oluşmaktadır. Bu kaidelerden birkaç tanesi şunlardır: “Şekk ile yakîn zail olmaz”, “Beyyine müddei için, yemin münkir üzerinedir”, “Zaruretler memnu olan şeyleri mübah kılar”, “Zaruretler kendi miktarlarınca takdir olunur”

35 Külli kaidelerin kaynağı Kur’an-ı Kerim, hadis-i şerifler ve içtihatlardır. Mesela, “Hiçbir kimse başkasının günah yükünü taşımaz” ayetinden suç ve cezada şahsilik prensibini ihtiva eden “Cezada şahsiyet şarttır” kaidesi çıkarılmıştır. Benzer şekilde “Ameller niyetlere göredir” hadisinden “Bir işten maksat ne ise hüküm ona göredir” kaidesi çıkarılmıştır. Külli kaidelerin büyük bir kısmı hukukçuların içtihatları ile keşfedilmiştir.

36 DELİLLERİN KULLANILMASI İÇTİHAD
İçtihad ise hükmü belli olmayan bir meseleyi hükmü belli olan meseleye kıyas ederek karar vermektir Müçtehid olmanın şartları: 1.Arapçayı çok iyi bir şekilde bilmeli, sarf, nahiv, belagat, meani, beyan, edebiyat gibi Arapçaya ait ilimlere vakıf olmalıdır. 2.Kur'an'ı ve tefsir ilmini bilmelidir. 3.Sünneti yani hadis ilmini bilmelidir. 4.Neshedilen ayet ve hadisleri bilmesidir. 5.Hakkında icma olan hükümleri bilmelidir. 6.Fıkıh usulünü

37 "İçtihad içtihadı nakz etmez"
"Ümmetimin görüş ayrılığı rahmettir" Müçtehidlerin dereceleri Mutlak müçtehid- mezhepte müçtehid- meselede müçtehid-eshab-ı tahric- eshab-ı tercih- eshab-ı temyiz- mukallidler

38 TAKLİD Müçtehid olmayan kimsenin, bir müçtehidin görüşünü kabul edip uygulaması takliddir. "Bilmiyorsanız, bilenlerden sorun" Mukallid olan kimsenin bir mezhebin görüşüne uyması gerekir Zaruret durumunda başka mezhebin görüşüne uyabilir Başka mezhebin görüşüne uymanın şartları

39 FETVA Fetva, bir meselede hakkında İslam hukukunun hükmünü bildiren görüştür Fetva veren kimse ya müçtehid hukukçu olur ya da müçtehidlerin görüşünü nakleder Müslümanların yaşadığı bir beldede bir müftünün bulunması farz-ı kifayedir Sırasıyla Ebu Hanife- Ebu Yusuf-İmam Muhammed-İmam Züfer-Hasan b. Ziyad’ın görüşü tercih edilir Ebu Hanife ile İmameyn’in farklı görüşte olduğu durumlarda

40 İSLAM HUKUKUNUN ÖZELLİKLERİ
Dini Kaynaklı Bir Hukuk Sistemi Olması Dinî ve Hukukî Müeyyidelere Sahip Olması Müçtehid Hukukçular Tarafından Oluşturulması Kazuistik Metotla Kurulması ve Gelişmesi Evrensel ve Devamlı Olması


"İSLAM HUKUKU PROF.DR.ABDULLAH DEMİR." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları