Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Görüşme Teknikleri Bağımlılıkla Mücadele Eğitim Programı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Görüşme Teknikleri Bağımlılıkla Mücadele Eğitim Programı."— Sunum transkripti:

1 Görüşme Teknikleri Bağımlılıkla Mücadele Eğitim Programı

2 AMKB’ye Özel Görüşme İlkeleri 1-Alkol ve madde kullanımının yaşamı üzerindeki olumsuz etkisini anlamasına yardımcı olun 2-Bulundukları yerle olmak istedikleri yer arasındaki ayrımı fark ettikçe değişim yönünde motive olurlar 3-Olumsuz etkiler ortaya çıkmadan kullanım tehlikeli düzeyde olabilir Tehlikeli kullanımın ne olduğunu anlatın Tehlikeli kullanımın ne olduğunu anlatın

3 4-Tartışmaktan kaçının Tartışmak savunmayı getirir Tartışmak savunmayı getirir Savunma değişimden uzaklaştırır Savunma değişimden uzaklaştırır5-Yargılamayın Fazla alkol almak, ailesine ilgisiz davranmakla suçlamayın Fazla alkol almak, ailesine ilgisiz davranmakla suçlamayın Olduğu gibi kabul edin Olduğu gibi kabul edin6-Etiketlemeyin Alkolik, eroinman, bağımlı gibi etiketler danışanı tümden kaybetmeye neden olabilir Alkolik, eroinman, bağımlı gibi etiketler danışanı tümden kaybetmeye neden olabilir

4 7-Kendine güvenmesini sağlayın Umudu olmayan kişiler değişim yolunda adım atmazlar Umudu olmayan kişiler değişim yolunda adım atmazlar 8-Yaşadığı sorun ve zararların farkına kendi kendine varmasını sağlayın İkna etmeye çalışmayın İkna etmeye çalışmayın Olumsuz noktaları sizin anlatmanız işe yaramz Olumsuz noktaları sizin anlatmanız işe yaramz

5 9-Alkol/madde nedeniyle yaşadığı sorunların sorumluluğunu kendisine bırakın O, bir yetişkin, kendi kararlarının sorumluluğunu o taşımalı O, bir yetişkin, kendi kararlarının sorumluluğunu o taşımalı 10-Tedaviye ilişkin alternatifler sunun Bir sonraki adıma o karar versin Bir sonraki adıma o karar versin

6 Hasta Merkezli Görüşme 1-Hasta görüşmeyi istemediği sürece görüşmecinin yapabileceği bir şey yok 2-Hasta merkezli görüşme, hastaya iyi davranmaktan ibaret değil 3-Hastayı dikkatli dinlemek gerekir 4-Aktif bir süreçtir

7 5-Görüşme sırasında, hastanın hastalıkla ilgili düşünceleri, duyguları, görüşmeciden beklentileri, hastalığın hastanın işlevlerini ne düzeyde bozduğu anlaşılmaya çalışılır 6-Hastalık bilgileri, hastanın yaşantısı ile kaynaştırılmalı, hasta bir bütün olarak ele alınmalıdır 7-Ortak olarak sorunun tanımı yapılır, hedefler belirlenir

8 8-Bunlar gerçekleştirilirken, hasta kaygılarını ifade etmesi ve aktif olması konusunda cesaretlendirilir 9-Ne öğrenmek istiyorsa bilgilendirilir 10-Karar verme gücü kazandırılmaya çalışılır, ortak kararlara ulaşılır 11-Bu yolda, görüşmeci meraklı davranır, açık uçlu sorular sorar 12-Aktif dinlemede, hastanın sözlerinin ne anlam taşıdığı anlaşılmaya çalışılır

9 Görüşmede Yapılmaması Gerekenler İlişkiyi bozacak, kişiye yardımı olmayacak davranışlar Emretmek, yönetmeye kalkmak Emretmek, yönetmeye kalkmak Tehdit etmek ya da uyarmak Tehdit etmek ya da uyarmak Mantıkla ikna etmeye kalkmak ya da ders vermek Mantıkla ikna etmeye kalkmak ya da ders vermek Ahlakla açıklamak, öğüt vermek Ahlakla açıklamak, öğüt vermek Dikkati başka yöne çekmek, konuyu değiştirmek, uzaklaşmak Dikkati başka yöne çekmek, konuyu değiştirmek, uzaklaşmak

10 Yargılamak, eleştirmek, suçlamak Yargılamak, eleştirmek, suçlamak Hak vermek, onaylamak, övmek Hak vermek, onaylamak, övmek Utandırmak, saçma bulmak Utandırmak, saçma bulmak Yorumlamak, analiz etmek Yorumlamak, analiz etmek Rahatlatmak, teselli etmek, şefkat göstermek Rahatlatmak, teselli etmek, şefkat göstermek Sorgulamak, araştırmak Sorgulamak, araştırmak

11 Görüşmede Temel Hedefler 1-Temel hedefler bilinmeli, strateji buna göre çizilmeli 2-Tedavi stratejisi bireyden bireye değişir Ancak bağımlılığın temel özellikleri nedeniyle genellikle benzerdir Ancak bağımlılığın temel özellikleri nedeniyle genellikle benzerdir 3-Uygulamada esnek olunmalı

12 4-Hastanın bir maddeye bağımlı olduğunu anlamasını sağlayın 5-Belirtilerini, hastanın deneyimlerine uygun biçimde gösterin 6-Alkol/maddeye duyduğu şiddetli isteğin farkına varmasını sağlayın 7-Temiz kalması için cesaretlendirin, motive edin

13 8-Yaşamsal sorunlarıyla başa çıkmada alkol/maddeye başvurduğunu ancak bunların yetersiz kaldığını fark etmesini sağlayın 9-Yeni ve daha etkili sorun çözme yöntemleri kazandırmaya çalışın 10-Adsız Alkolikler, Narkotik Anonimler gruplarına gitmesini ve devamını sağlayın

14 11-Depreşmeye neden olan düşünce ve davranışlarını fark etmesine yardımcı olun 12-Yeni bir hayata başlamasını (çevre, iş, ortam) ve eski alışkanlıklarından kurtulup değişmesine yardımcı olun

15 Görüşmede Yapılması Gerekenler 1-Görüşmelere zamanında gelmesi gerektiği en baştan konuşulmalı 2-Gelmeyeceğinde 24 saat önceden haber vermesi gerektiği belirtilmeli 3-Geç geldiğinde süresinin kısalacağını bilmeli 4-Görüşmeye gelmemesi durumunda uyarılmalı, bunun devamı durumunda tedavi sonlandırılmalı

16 5-Tedavi öncesinde kurallar konuşulmalı, uyumun şart olduğu belirtilmeli 6-Kurallar görüşmeci de uymalı 7-Bağımlılık kavramı ve özellikleri konusunda bilgilendirilmeli 8-Hastalık olduğu vurgulanmalı

17 9-Tedaviden ne beklediği ve anladığı tartışılmalı 10-Amaç sadece maddeyi bırakmak değil, davranış örüntülerini de değiştirmek Aktif olması gerekiyor Aktif olması gerekiyor İyileşme yaşam boyu devam eder İyileşme yaşam boyu devam eder 11-Görüşmeye ayık gelmeli Madde etkisinde ise görüşme ertelenmeli Madde etkisinde ise görüşme ertelenmeli

18 12-Mümkünse idrar ve kan analizleri yapılmalı 13-Her görüşmeden önce yapılamayacaksa belirsiz zamanlarda yapılmalı 14-Bu önceden hastaya bildirilmeli 15-Son görüşmeden bu yana kullanım, ortamlara girme durumu ve istek sorgulanmalı

19 16-Kullanım olduysa nedenleri sorgulanmalı Gelecek için önlem almalı Gelecek için önlem almalı 17-Temel maddesi dışında yeni bir madde kullandıysa bunun depreşmeye neden olabileceği belirtilmeli 18-Acil bir sorunu varsa üzerinde durulmalı

20 Yaklaşımda Temel İlkeler Empatik olmak 1-Sıcak, destekleyen, saygılı, ilgili bir yaklaşım 2-Amaç, ne olduğunu anlamaya çalışmak Özdeşim yapmak değil Özdeşim yapmak değil 3-Kendi yargılarımız ön plana geçmemeli Direnç gelişebilir Direnç gelişebilir

21 Yaklaşımda Temel İlkeler Seçenek sunmak 1-Motivasyon, kişi özgürce bir davranışı seçebileceğini hissettiğinde ve bunun için dışarıdan zorlanma hissetmediğinde artar 2-Bunun için kişi seçimlerinde kendini özgür hissetmeli ve sorunluluğunu almasına yardım etmeli

22 Yaklaşımda Temel İlkeler 3-Çeşitli tedavi seçenekleri sunulabilir, bunlardan birisini seçmesi istenebilir 4-Bu yöntem, savunma ve direnci azaltır

23 Yaklaşımda Temel İlkeler Geri bildirim 1-Nerede olduğunuzu bilirseniz, nereye gideceğinizi de bilirsiniz 2-Bulundukları yer konusunda geri bildirim değişim için motive eder 3-Sorunları (riskli/bağımlı) konusunda açıkça geri bildirim verilmeli

24 Yaklaşımda Temel İlkeler Hedef koymak 1-Sadece geri bildirim vermek değişim için yeterli değil 2-Açık hedefler bulması konusunda yardımcı olunmalı Ne zaman bırakacak, ne kadar azaltacak Ne zaman bırakacak, ne kadar azaltacak 3-Hedefler gerçekçi ve uygulanabilir olmalı

25 Yaklaşımda Temel İlkeler Kendine yeterliliği desteklemek 1-İlişki kurmada da, kendini keşfetmesinde de önemli 2-Onaylamak ve anladığımızı belirtmek çoğu zaman işe yarar «Buraya kadar gelebilmek çok önemli bir adım» «Buraya kadar gelebilmek çok önemli bir adım»

26 Yaklaşımda Temel İlkeler 3-Değişim için umudu olursa adım atar 4-Bazı stratejiler Sorumluluğu kendisine vermek Sorumluluğu kendisine vermek Değişimi yapmak zorunda olduğu ancak bunu kendisinin yapacağı, başkasının onun yerine yapamayacağı mesajını vermek Değişimi yapmak zorunda olduğu ancak bunu kendisinin yapacağı, başkasının onun yerine yapamayacağı mesajını vermek 5-«Eğer istersen kendini değiştirebilmen için sana yardım ederim»

27 Yaklaşımda Temel İlkeler Sorumluluk vermek 1-Sorumluluğu üstlendiği taktirde değişebileceği hastaya öğretilmeli «Bahaneler bulmak ve kabahati başkasına atmak işe yaramaz» mesajı verilmeli «Bahaneler bulmak ve kabahati başkasına atmak işe yaramaz» mesajı verilmeli 2-Aile üyeleri de bu konuda bilgilendirİlmeli.

28 Yaklaşımda Temel İlkeler 3-Utanç ve suçluluk çok yaygın Mutlaka gündeme getirilmeli Mutlaka gündeme getirilmeli Gerekirse başkalarından özür dilemesi konusunda teşvik edilmel  Kendine olan saygısını artırabilir Gerekirse başkalarından özür dilemesi konusunda teşvik edilmel  Kendine olan saygısını artırabilir

29 Yaklaşımda Temel İlkeler Tavsiye vermek 1-Açık tavsiyeler, çoğu zaman yeterli değil ancak değişimi uyarabilir Acil servise alkolle ilişkili hastalık/yaralanma ile başvuran kişilere yapılan açık tavsiyeler alkol tedavisine başvurum oranlarını artırıyor Acil servise alkolle ilişkili hastalık/yaralanma ile başvuran kişilere yapılan açık tavsiyeler alkol tedavisine başvurum oranlarını artırıyor

30 Yaklaşımda Temel İlkeler 2-Tavsiye verirken Hastayla ilişki kurun Hastayla ilişki kurun Değişim önerisinde bulunun Değişim önerisinde bulunun «Ben» dilini kullanın «Ben» dilini kullanın Otonomisini destekleyin Otonomisini destekleyin Empati kurun Empati kurun

31 Yaklaşımda Temel İlkeler 3-«Karaciğer fonksiyon testleriniz gösteriyor ki alkolü bırakmanız ya da en azından azaltmanız gerekiyor. Biliyorum bu sizin için zor ancak yapılan çalışmalar göstermiş ki bu evrede alkol bırakıldığında ya da azaltıldığında karaciğerdeki hasar gerileyebiliyor. Ama tabii ki bunun sorumluluğunu alacak kişi sizsiniz»

32 Sık Görülen ve Dikkat Edilmesi Gereken Durumlar 1-Bağımlı olduklarını kabul etmek istemezler, bazen kurallara uymayı reddederler Bağımlılık konusu öncelikle ele alınmalı Bağımlılık konusu öncelikle ele alınmalı Ancak etiketleme yapılmamalı Ancak etiketleme yapılmamalı 2-Maddeyi tamamen kesmek yanlısı değildirler Genellikle azaltmak ve bir süre sonra tekrar başlamak niyetindedirler Genellikle azaltmak ve bir süre sonra tekrar başlamak niyetindedirler Kullanımı kontrol edebileceklerine inanırlar Kullanımı kontrol edebileceklerine inanırlar

33 3-Tercih maddeleri dışındaki maddeleri tehlikeli olarak algılamazlar Başka maddeleri kullanma eğilimleri yüksek Başka maddeleri kullanma eğilimleri yüksek Ancak hepsi aynı ortamlarda satılıyor ve kullanılıyor Ancak hepsi aynı ortamlarda satılıyor ve kullanılıyor Birinin etkisinde diğerini kullanma olasılığı artıyor Birinin etkisinde diğerini kullanma olasılığı artıyor

34 4-Madde kullanan arkadaşları ile görüşme eğilimleri devam eder Kendilerini deneme girişimleri olur Kendilerini deneme girişimleri olur Onların yanında aklına gelmediğini iddia eder Onların yanında aklına gelmediğini iddia eder Bu davranış, değişim yanlısı olmadığının göstergesi Bu davranış, değişim yanlısı olmadığının göstergesi O ortamlarda bulunmanın tehlikeli olduğunun farkına varmalı O ortamlarda bulunmanın tehlikeli olduğunun farkına varmalı

35 ÖYKÜDE DİKKAT EDİLECEK KONULAR

36 1-İlk dikkat edilecek şey: Kişiyi dirençli hale sokacak sorulardan kaçınmak Öncelikle hayat öyküsünü, iş yaşamını, okul, aile ve arkadaşları arasındaki problemleri sorgulayın Öncelikle hayat öyküsünü, iş yaşamını, okul, aile ve arkadaşları arasındaki problemleri sorgulayın Tıbbi, yasal, fizyolojik veya duygusal problemleri sonra sorgulayın Tıbbi, yasal, fizyolojik veya duygusal problemleri sonra sorgulayın

37 2-Şu anda hangisi maddeleri kullanıyorsunuz? 3-Tıbbi amaçla kullanılan ilaçları mutlaka sorgulayın Amaca uygun mu kullanılıyor? Amaca uygun mu kullanılıyor? Tavsiye edilen doza uygun mu? Tavsiye edilen doza uygun mu? Maddenin genel adı, ilaçsa jenerik adı sonra da sokak isimlerini sorgulayın hastadan alınan öykü ile yetinmemeli ve bir yakınından da ayrı bir öykü alınmalıdır Maddenin genel adı, ilaçsa jenerik adı sonra da sokak isimlerini sorgulayın hastadan alınan öykü ile yetinmemeli ve bir yakınından da ayrı bir öykü alınmalıdır 4-Bir yakınından da mutlaka öykü alın

38 5-Madde kullanım özelliklerini ayrıntılı sorgulayın Kullanım süresi ve ilk kullanmaya başladığı yaş? Kullanım süresi ve ilk kullanmaya başladığı yaş? İlk reaksiyon? İlk reaksiyon? Yanında kim veya kimler vardı? Yanında kim veya kimler vardı? Tekrar ne zaman kullandı? Tekrar ne zaman kullandı? Maddeyi düzenli ya da yoğun olarak ne zaman kullanmaya başladı? Maddeyi düzenli ya da yoğun olarak ne zaman kullanmaya başladı?

39 6-Hangi madde tercih edilmektedir? 7-Hangi yollarla kullanılmaktadır? 8-Nasıl saklanmaktadır? 9-Günlük ortalama kullandığı miktar? En az ve en çok ne miktarda kullanıyor? En az ve en çok ne miktarda kullanıyor? Son bir hafta veya ay içinde kullandığı madde miktarı? Son bir hafta veya ay içinde kullandığı madde miktarı? 10-Kullanmaya ne zaman başlıyor?

40 11-Ne sıklıkta kullanıyor, 12-Ne kadar sürüyor 13-Etkisi ne kadar sürüyor? 14-Çalışırken kullanıyor mu? 15-Madde kullanımı için belirli zamanlar var mı?

41 16-Nerede ve kimlerle birlikte kullanıyor? 17-Damar yoluyla kullanıyorsa.. Ne zaman başladı? Ne zaman başladı? Enjektör temizliğine dikkat ediyor mu? Enjektör temizliğine dikkat ediyor mu? Bu konuyla ilgili bilgisi var mı? Bu konuyla ilgili bilgisi var mı?

42 18-Geçmiş tedavi öyküsü ve bırakma dönemleri En uzun bırakma dönemi? En uzun bırakma dönemi? Bırakma yöntemi? Bırakma yöntemi? Bırakma sırasında ortaya çıkan sorunlar? Bırakma sırasında ortaya çıkan sorunlar? Bıraktığı dönem içerisinde sağlık kurumlarıyla ilişkisi? Bıraktığı dönem içerisinde sağlık kurumlarıyla ilişkisi? Tekrar başlama nedenleri? Tekrar başlama nedenleri? 19-Madde kullanımına bağlı ruhsal ve fiziksel sorunlar? 20-Sosyal ve yasal sorunlar?

43 Aile öyküsü Aile öyküsü Ebeveynlerin ve kardeşlerin yaş ve mesleki durumları Ebeveynlerin ve kardeşlerin yaş ve mesleki durumları Ebeveynlerin geçmişleri ve kişiliklerinin tanımı Ebeveynlerin geçmişleri ve kişiliklerinin tanımı Hastaya karşı geçmişte ve güncel tutumları Hastaya karşı geçmişte ve güncel tutumları Aile bireylerinin hastalık veya suç geçmişleri Aile bireylerinin hastalık veya suç geçmişleri Diğer aile bireyleri tarafından kullanılan maddeler Diğer aile bireyleri tarafından kullanılan maddeler Hastanın madde kullanımının aile bireyleri tarafından bilinmesi ve ona karşı takınılan tutum Hastanın madde kullanımının aile bireyleri tarafından bilinmesi ve ona karşı takınılan tutum Aile bireyleri arasındaki ilişki Aile bireyleri arasındaki ilişki

44 Uzak geçmiş Uzak geçmiş Doğum hikâyesi Doğum hikâyesi Gelişimin ilk aşamaları Gelişimin ilk aşamaları Çocukluktaki nevrotik rahatsızlıklar (yatağı ıslatma, uyurgezerlik, öfke nöbetleri, vb.) Çocukluktaki nevrotik rahatsızlıklar (yatağı ıslatma, uyurgezerlik, öfke nöbetleri, vb.) Ebeveynlerden ayrı kalınan dönemler Ebeveynlerden ayrı kalınan dönemler Çocukluk dönemi hastalıkları Çocukluk dönemi hastalıkları Ev hayatı ve ortamı Ev hayatı ve ortamı

45 D. Okul D. Okul Gidilen okullar Gidilen okullar Eğitime devamlılık Eğitime devamlılık Okuldaki eğitici kadro ve akranlarla ilişkiler Okuldaki eğitici kadro ve akranlarla ilişkiler Derse girmeme / dersten kaçma Derse girmeme / dersten kaçma İleri derecede eğitim İleri derecede eğitim Mesleki eğitim Mesleki eğitim

46 İş Çalışmaya başlama yaşı Çalışmaya başlama yaşı Yapılabilecek işler Yapılabilecek işler Tarihler Tarihler Süre Süre Maaş Maaş İş memnuniyeti İş memnuniyeti Değişim için nedenler Değişim için nedenler İş tecrübesi ve yetenekler İş tecrübesi ve yetenekler Mesleki danışmanlık ve eğitim ihtiyacı Mesleki danışmanlık ve eğitim ihtiyacı İşle ilgili tutum İşle ilgili tutum

47 Evlilik ve Psikoseksüel öykü Evlilik tarihi Evlilik tarihi Eşinin yaşı, mesleği Eşinin yaşı, mesleği Çocuklar yaşları Çocuklar yaşları Genel evlilik durumları: tamamen ya da geçici ayrılık dönemleri Genel evlilik durumları: tamamen ya da geçici ayrılık dönemleri Beraber yaşayan kişinin madde kullanan hastanın kullanımını bilmesi ve buna karşı tutumu Beraber yaşayan kişinin madde kullanan hastanın kullanımını bilmesi ve buna karşı tutumu Cinsel eğilimler ve davranışlar Cinsel eğilimler ve davranışlar Doğum kontrolü Doğum kontrolü

48 Geçmiş hastalıklar Geçmiş hastalıklar Fiziksel Fiziksel Ciddi hastalık ve büyük kazalar Ciddi hastalık ve büyük kazalar Hastaneye yatırılma tarihi Hastaneye yatırılma tarihi Kazara doz aşımı Kazara doz aşımı Psikiyatrik Psikiyatrik Bütün psikiyatrik müdahale ve tedaviler Bütün psikiyatrik müdahale ve tedaviler Psikiyatri kliniklerinde bulunmuş olmak Psikiyatri kliniklerinde bulunmuş olmak İntihar girişimleri İntihar girişimleri Kasıtlı kendini zehirleme girişimleri Kasıtlı kendini zehirleme girişimleri

49 Ev koşulları ve ikametgah Kiminle yaşıyor Kiminle yaşıyor Mevcut gelir ve kaynağı Mevcut gelir ve kaynağı Maddi ve ev içi sorunlar Maddi ve ev içi sorunlar Koşullar Koşullar

50 Sosyal işlevsellik ve sosyal ağlar Sosyal işlevsellik ve sosyal ağlar Günlerin nasıl geçirildiği Günlerin nasıl geçirildiği Aile ve arkadaşlar Aile ve arkadaşlar Kurumlar Kurumlar Uyuşturucu alt kültürüne dahil olmak Uyuşturucu alt kültürüne dahil olmak Yalnızlık ve kendini soyutlamanın uzunluğu Yalnızlık ve kendini soyutlamanın uzunluğu

51 ÖZEL DURUMLAR

52 İLAÇ YAZDIRMAK İSTEYEN BAĞIMLIYA YAKLAŞIM 1-Onunla ilgilendiğinizi gösterin ve kendinize güvenli davranın Onu ikna etmenizi kolaylaştırır Onu ikna etmenizi kolaylaştırır 2-Bu ilaçları kullanmasını gerektiren fiziksel ya da ruhsal bir rahatsızlığı var mı araştırın Bulamazsanız, bunları kullanmasının gerekli olmadığını belirtin Bulamazsanız, bunları kullanmasının gerekli olmadığını belirtin 3-Başka ne tür maddeler kullandığını soruşturun.

53 4-Neden ısrarla bu ilaçları talep ettiğini sorun 5-Talep ettiği ilaçların bağımlılık yaptığını hatırlatın Karşınızdaki kişi bunun zaten farkında olabilir, ancak bunu belirtmeniz tartışmayı daha gerçekçi bir düzeye çeker Karşınızdaki kişi bunun zaten farkında olabilir, ancak bunu belirtmeniz tartışmayı daha gerçekçi bir düzeye çeker 6-İsterse, yeşil ya da kırmızı reçeteye bağlı olmayan anksiyolitik ilaçlar yazabileceğinizi veya bir uzmana yönlendirebileceğinizi söyleyin Onunla ilgilendiğinizi gösterir Onunla ilgilendiğinizi gösterir 7-İsteklerini başka yardım yolları göstererek yanıtlayın Eğer bırakmayı isterse kendisine yardımcı olabileceğinizi anlatın Eğer bırakmayı isterse kendisine yardımcı olabileceğinizi anlatın

54 8-Sınırlarınızı koyun Neler yapıp, neler yapamayacağınızı açıkça söyleyin Neler yapıp, neler yapamayacağınızı açıkça söyleyin Sınırlarınızı net olarak koyduğunuz taktirde ısrar azalır Sınırlarınızı net olarak koyduğunuz taktirde ısrar azalır 9-Tehditlerini sakin ve güvenli biçimde yanıtlayın Tehdit olarak söylediği her şeyi yapabileceğini, ona “yapamazsın” demediğinizi, ancak sizin elinizden gelen başka bir şey olmadığını söyleyin Tehdit olarak söylediği her şeyi yapabileceğini, ona “yapamazsın” demediğinizi, ancak sizin elinizden gelen başka bir şey olmadığını söyleyin10-Öfkelenmeyin Öfkelenmek kontrolü kaybetmenize yol açabilir. Öfkelenmek kontrolü kaybetmenize yol açabilir.

55 Yapmamanız gerekenler Korkutmak Korkutmak Mantıkla iknaya kalkmak ya da ders vermek Mantıkla iknaya kalkmak ya da ders vermek Ahlakla açıklamak, öğüt vermek Ahlakla açıklamak, öğüt vermek Yargılamak, eleştirmek ya da suçlamak Yargılamak, eleştirmek ya da suçlamak Hak vermek, onaylamak ya da övmek Hak vermek, onaylamak ya da övmek Utandırmak, saçma bulmak Utandırmak, saçma bulmak Yorumlamak, analiz etmek Yorumlamak, analiz etmek Rahatlatmak, teselli etmek ya da şefkat göstermek Rahatlatmak, teselli etmek ya da şefkat göstermek

56 ÖFKELİ YA DA SALDIRGAN HASTA İLE GÖRÜŞME 1-Öfkeli hasta alkol ve madde etkisi altında ise hekim için bir tehlike oluşturabilir Kişinin inhibisyonları kalkmıştır ve çevreye zarar verebilir. Kişinin inhibisyonları kalkmıştır ve çevreye zarar verebilir. Eroin gibi maddeleri kullananlar madde bulamayıp başka bir maddenin arayışına girdikleri zaman, kendilerine engel olabilecek kişilere zarar verebilirler Eroin gibi maddeleri kullananlar madde bulamayıp başka bir maddenin arayışına girdikleri zaman, kendilerine engel olabilecek kişilere zarar verebilirler

57 2-Kendinize güvenli davranın 3-Sakin olun 4-Telaşlansanız da belli etmeyin 5-Bedeninizle kendinize olan güveninizi ortaya koyun. Dik durun Ancak kendinize güveniniz ona meydan okuma tarzında olmasın Ancak kendinize güveniniz ona meydan okuma tarzında olmasın

58 6-Doğrudan göz kontağı kurmayın. Meydan okuma olarak görebilir. Gözlerinin altına bakılabilir Meydan okuma olarak görebilir. Gözlerinin altına bakılabilir 7-Kendisiyle konuşmak istediğinizi söyleyin Sorunun ne olduğunu anlatmasını isteyin Sorunun ne olduğunu anlatmasını isteyin Neden bağırdığını sorun Neden bağırdığını sorun 8-Odanın koşulları Kapıya yakın konumlanın Kapıya yakın konumlanın Kol mesafesini koruyun Kol mesafesini koruyun

59 Kaynaklar Madde Bağımlılığı Tanı ve Tedavi Klavuzu El Kitabı Madde Bağımlılığı Tanı ve Tedavi Klavuzu El Kitabı Alkol Madde Bağımlılığı Tanı ve Tedavi El Kitabı, Ögel K ve Evren C. Alkol Madde Kullanım Bozukluğu Olan Hastaya Yaklaşım, 2012 Alkol Madde Bağımlılığı Tanı ve Tedavi El Kitabı, Ögel K ve Evren C. Alkol Madde Kullanım Bozukluğu Olan Hastaya Yaklaşım, 2012 Ögel K. Sigara, Alkol ve Madde Kullanım bozuklukları: Tanı, Tedavi ve Önleme. Yeniden Yayınları. İstanbul, 2010 Ögel K. Sigara, Alkol ve Madde Kullanım bozuklukları: Tanı, Tedavi ve Önleme. Yeniden Yayınları. İstanbul, 2010 http://www.yeniden.org.tr/konular2/27-bagimlilik-bilgi-merkezi-doktor-ve- eczacilar-icin-bilgiler.html http://www.yeniden.org.tr/konular2/27-bagimlilik-bilgi-merkezi-doktor-ve- eczacilar-icin-bilgiler.html http://www.yeniden.org.tr/konular2/27-bagimlilik-bilgi-merkezi-doktor-ve- eczacilar-icin-bilgiler.html http://www.yeniden.org.tr/konular2/27-bagimlilik-bilgi-merkezi-doktor-ve- eczacilar-icin-bilgiler.html Psikiyatride Güncel. Alkol ve Madde Kullanım Bozukluğunda Yaklaşım ve Tedavi (Ed. Cüneyt Evren) Psikiyatride Güncel. Alkol ve Madde Kullanım Bozukluğunda Yaklaşım ve Tedavi (Ed. Cüneyt Evren)


"Görüşme Teknikleri Bağımlılıkla Mücadele Eğitim Programı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları