Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

 FURKAN ÖZKARAN B141000070  KÜBRA AKBULUT B141000071  MAHSUN ULUSAL B141000072  ERÇİN ŞİRİN B141000074.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: " FURKAN ÖZKARAN B141000070  KÜBRA AKBULUT B141000071  MAHSUN ULUSAL B141000072  ERÇİN ŞİRİN B141000074."— Sunum transkripti:

1  FURKAN ÖZKARAN B  KÜBRA AKBULUT B  MAHSUN ULUSAL B  ERÇİN ŞİRİN B

2 İlkel Hareketler Dönemi (1–2 Yaş) İlkel hareketler, ilk iki yaşta gözlenen istemli hareketlerin ilk biçimidir. Bebeğin oturması, emeklemesi, ayakta durabilmesi, gelişimde olgunlaşmanın önemini ortaya koymaktadır. Bu hareketler, yaşamın ilk iki yılında kemik, kas ve sinir sistemindeki gelişimin yanı sıra, bebeğe sağlanan alıştırma olanakları sonucu ortaya çıkar. İlkel hareketler, olgunlaşmaya bağlıdır ve ortaya çıkışlarında önceden kestirilebilen bir sıra izler.

3 Normal koşullarda bu sıra değişmez ancak bunların ortaya çıkış zamanları, hızları çocuktan çocuğa farklılık gösterebilir. Bu bireysel farklılıkların kaynağını kalıtsal ve çevresel etmenler oluşturur. Yaşam için gerekli olan istemli hareketlerin temelini oluşturan ilkel hareketler baş, boyun ve gövde kaslarının kontrolü gibi dengeleme hareketleri, uzanma, bırakma, yakalama gibi manipülatif becerileri, sürünme, emekleme, yürüme gibi lokopsiko-motor hareketleri kapsar. İlkel hareketler dönemi iki aşama halinde incelenmektedir.

4 Reflekslerin Ortadan Kalktığı Evre Bu evre, doğumla başlar ve bir yaşına kadar sürer. Bu dönemde, sinir sisteminin olgunlaşması ile refleksler yerlerini istemli hareketlere bırakır. Bu dönemde istemli hareketlerdeki farklılaşma ve bütünleşme zayıftır. Hareketler amaçlı olmasına karşın, kontrolsüz ve kabadır. Örneğin, bebek bir nesneyi yakalamak istediğinde el, bilek, kol, omuz ve hatta gövdenin tümünün katıldığı kaba bir hareket yapar. Bir başka deyişle elin nesneye uzatılma sürecinde istemli bir hareket olmasına karşın kontrol eksikliği vardır.

5 İlk Kontrol Evresi Birinci yaş ile ikinci yaş arası, ilk sene ortaya çıkan ilkel hareketler üzerinde alıştırmalar yapıldığı ve bunların kontrol edildiği evredir. Zihinsel ve psiko-motor süreçlerdeki hızlı gelişme sonucu ilkel hareket yeteneklerinde hızlı bir artış gözlenir. Bu evrede bebekler, temelde denge sağlama, lokopsiko-motor ve manipülatif becerilerde uzmanlaşma ve kontrol kazanma ile ilgilenirler

6 Denge Sağlama Bebek bedenini dik tutabilmek için yerçekimine karşı sürekli bir uğraş vermek zorundadır. Yer çekimine karşı kas ve kemik sistemi üzerinde kontrol sağlamak, tüm bebekler için önceden kestirilebilir bir sıra izler. Önce baş ve boyun kontrolü, daha sonra gövde ve bacakların kontrolü sağlanır.

7 Bebeğin yatar durumdan dik duruma geçebilmesindeki sıralı ilerlemede, baştan ayağa gelişim ilkesi açıkça gözlenebilir. Yeni doğmuş bebek baş ve boyun kaslarını kontrol edemez. Birinci ayın sonunda, bu kasların kontrolünü kazanmaya başlar ve bebek yüzüstü yatırıldığında çenesini kaldırabilir. Beş aylık bir bebeğin ise sırtüstü yatırıldığında başını kaldırabilmesi gerekir.

8 Yer Değiştirme (lokopsiko-motor hareketler) Lokopsiko-motor hareketler, büyük ölçüde dengeleme hareketlerine dayanır. Bebek dengeleme hareketlerinde yeterli bir duruma gelmediği sürece özgürce yer değiştiremez. Bu dönemde kazanılan başlıca lokopsiko-motor hareketler, sürünme, emekleme ve yürümedir.

9 Manipülasyon  Bebeklik döneminde manipülatif hareket olarak “izleme-uzanma-yakalama- kavrama-bırakma” hareketleri gözlenebilmektedir.  Uzun ve sirali gelisim asamalarindan gecer.  Uzanma – Yakalama – Birakma  Besinci ayin sonunda nesneye uzanip dokunabilir.  Onceleri basparmak yakalamada kullanilmaz, 12. ayda kullanmaya baslar, 14 aylik oldugunda uzanma ve yakalamaya benzer.  Bu donemdeki zor is, kendi istegi ile birakma  Istekle birakma yaklasik 10. ayda baslar  18 aylik oldugunda, uzanma-yakalama-birakma basarili bir sekilde yapilir.

10   Emekleyerek merdiven çıkar. …………………………… ay   Taklit ederek top yuvarlar. ………….…… ay   Çubuğa 4 halka geçirir. ……………   Modele bakarak 3 küple kule yapar. ……… ay   Merdivenlerden geriye doğru emekleyerek iner ay   Çömelir, ayağa kalkar. ……………… ay   Eğilerek yerden nesneleri alır.…...……… ay   4 küpten kule yapar. ….… ay Bu dönemde kazanılan hareketler, çok fazla kontrol gerektirir. Yürümede yeterli hale gelen çocuk; dikkatini hareketinden, çevreye yöneltir. Herhangi bir engel ile karşılaştığında hemen seri hareketten diğerine geçerek amacına ulaşmaya çalışır.

11 Sorular 1-) Aslı 2 yaşında olmasına rağmen yürüme davranışını sergileyememektedir.Aslı’nın bedensel ya da nörolojik bir problem olmadığı düşünüldüğünde yürüme davranışını gösterememesinin muhtemel sebebi hangisi olabilir? a) Yürüme açısından kritik dönemi aşmıştır. b) Ruhsal açıdan hazır değildir. c) Hazıroluş problemi yaşamaktadır. d) Yeterli boy uzunluğuna erişememiştir. d) Yürüme sonraki dönemlerin gelişim görevidir.

12 2-) İki yaşındaki bir çocuğun gelişimini hızlandırmaya yardımcı olacak anne baba davranışı aşağıdakilerden hangisidir? a) Büyüyünce zaten yapacak düşüncesiyle çocuğun işlerini yapmak b) Çok sıkı sınırlar koyarak çocuğu olası kaza ve tehlikelerden korumak c) Çocuğun davranışlarına sınır koymayıp yanlışlarından öğrenmesine fırsat vermek d) Çocuğun yiyeceği et, tavuk gibi besinleri önceden çatal bıçakla küçük parçalara ayırmak e) Uzun sürse de ayakkabısını kendisi bağlayıncaya kadar çocuğa yardım etmeden beklemek


" FURKAN ÖZKARAN B141000070  KÜBRA AKBULUT B141000071  MAHSUN ULUSAL B141000072  ERÇİN ŞİRİN B141000074." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları