Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanEkin Ocal Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
2020’ye Elektrik Talebi ve Senaryoları: Politikaların İncelenmesi
Barış Sanlı(DEK TMK) Doç. Dr. Erkan Erdil(ODTÜ)
2
Bu sene kaybettiğimiz, değerli çalışma arkadaşlarımız:
Esen Nesimoğlu ve Mefharet Yavuzyılmaz anısına
3
İçerik Talep Tarafı Arz Tarafı Tartışma Esneklikler
Sektörel Etkiler - Kriz Ekonomik büyüme tahminleri Sonuçlar Arz Tarafı Senaryo Tartışma İkilemler Elektrik Politikaları
4
Giriş Bu çalışma halen devam etmekte olan tez çalışmasının bir parçası olup, sonuçlar geçmiş tarihlidir. Bu sunumda daha çok “kavramsal” olarak bulgular ve öneriler paylaşılacaktır. Sayısal sonuçlar
5
Talep Tarafı - Esneklikler
En basit yaklaşım esneklik Esneklik : Oran Elektrik talebinin ekonomik büyümeye oranı Esneklik= 1.5 dersek %5 ekonomik büyüme = %7.5 talep büyümesi Fakat her zaman böyle olmayabilir, belki de 3D Kişi başı milli gelir seviyesi Ekonomik Büyüme Yani Esneklik= f ( GDP/capita, GDP%)
6
Ln(gdp) vs ln(Electricity Demand)
7
Esneklikler f(ekonomik büyüme)
Köy elektrifikasyonu Uzun yıllar ortalaması ~= 1.8 Ama ekonomik büyüme arttıkça küçülüyor Ekonomi küçüldükçe 0’a yaklaşıyor
8
Esneklikler f(GDP/capita)
Zenginleştikçe 1’e yaklaşıyor
9
Neden? Gelişen bir ülke Köy elektrifikasyonu
Yeni teknolojiler (sürekli prizdeki şarjlardan ucuzlayan klimalara) Değişen sosyal yaşam (Hanehalkı sayısında düşüş, çekirdek aile), Konfor faktörü (klima lüks değil) Yapısal değişimler Vs
10
Enerji Merdiveni
11
Sektörel Farklılıklar – 1999 Krizi
12
Sektörel Farklılıklar – 1999 Krizi
13
Sektörel Farklılıklar -2001 Krizi
14
Sektörel Farklılıklar – 2001 Krizi
15
Her iki krizden de etkilenen
16
Her iki krizden de etkilenmeyen
17
Yani ... Her kriz farklı sektörleri farklı etkiliyor
Alt sektörler bazında çözümsüz bir problem gibi Dışarı açık sektörler ile iç piyasaya yönelik sektörler Bazı sektörler çok duyarlı Bursa OSB her iki krizden de azami etkilenmiş... Krizden çıkış iki şekilde Unit Root (bir önceki seneye göre mi) Trend Stationary (bir ortalama büyüme) Ör: 2009 büyümesi -5.2% 2010: Unit root: 0~1.1% Trend Stationary: 6% olabilir
18
Ekonomik Büyüme Tahminleri
DPT (ve ETKB) Ne olacak değil ne olmalı Soru : “Kaynaklar ve altyapı yatırımları yeterli mi?” Pratikte Uzun yıllar büyüme oranları : ref -0.4% : pesimist +0.4% : optimist Senaryo Referans Optimist Pesimist %4.2 %4.6 %3.8 %3.7 %4.1 %3.3 2020 %3.2 %3.6 %2.8
19
DPT ve ETKB
20
Elektrik Talebi Referans Optimist Pesimist 2010 205 2015 280 288 273
2020 389 411 367
22
Elektrikli Araçlar
23
Neden bu etki? WEO 2009 Excerpt’de de değinilmiş
Petrol fiyatları Türkiye’de çok yüksek Daha önce LPG’de yaşanılan bir geçiş Tabii LPG’de sadece bir “kit” eklemek yeterliydi.Burada araba değişimi de var. Türkiye AB’nin araba üretim üssü, AB pazarı değişirse Türkiye pazarı değişir 2015’te 1 araba ile ... 2020’de tüm stoğun % 2’si Ortalama senede 2-3 milyon toplam araba (ICE+vd) artışı (DPT) “Plug-in and regular hybrids: A national and regional comparison of costs and CO2 emissions”, Eric Williams, Duke University
24
PHEV – Şarj Edilebilir Hibridler
Araç Şarj Kapasitesi: 16kWh pil -> 20 kWh Genelde sürücüler benzin yerine şarj etmeyi tercih edecek Şarj %80 verimli : 20 kWh için = 25kWh şebeke elektriği Haftada 3.5 gün şarj edilirse
25
Klimalar
26
Klimalarda 2005-2007 hızlı bir klimalaşma
2010 ve sonrasında bir yavaşlama (iklim değişikliği??) Günde 4.5 kWh 3 ay * 30 gün/ay Her yıl her yeni klima 405 kWh ek elektrik talebi (muhafazakar)
27
Verimlilik ve Karbon Vergisi
Verimlilikte Her sene ortalama % 0.5 verimlilik 10 sene toplam %5 verimlilik artışı (elektrikte) Fiyat esnekliğini bulmak büyük problem Değişik sektörlerde farklı etki OECD değerlerinden -0.2 Bu da %2 fiyat artışı = -%0.4 talep düşüşü Senede 100 milyon kWh düşüş Kısa dönem Uzun dönem Fiyat esnekliği Electricity demand analysis using cointegration and ARIMA modelling: A case study of Turkey, Erkan Erdogdu
28
Talep - Sonuçlar Modelin eksikleri Modelin özellikleri
Klima parkı ve daha sıcak havalarda daha yüksek tüketim (Business Dynamics, J. D. Sterman) Elektrikli araçların fiyatları (penetration yüksek olmayabilir, Sterman) Türkiye için fiyat esneklikleri/farklı sektörler için Doğalgaz fiyatları ile ilişki Modelin özellikleri İlk defa elektrikli arabaların etkilerinin denenmesi Karbon vergileri ve fiyat artışlarının etkileri Bir Talep Rakamı + Hangi etkilerle ne kadar esnediği
29
Yeni Fikirler Dial4Light
m Kamuda Elektrik Kotası (Pencere,Klima açık) Yük yönetimi (Smart Grid) V2G (Vehicle to grid)
30
Arz Tarafı –Kurulu güç
31
Arz Tarafı Cost ( 100x 20 MW) =? Cost(20 x 100 MW)
50 Mwe – > 2000 $/kWe ise 1000 MWe: =2000 * (50/1000)^ (1/3) =736 $/kWe Aynı şekilde teknoloji ilerledikçe fiyat düşü: Cn= Ci* N ^a a=-0.234 1. Ünite 200$/m2 ise ünite 23$/m2 Sustainable Energy Choosing Among Options, Tester, Drake, Driscoll, MIT Publications
32
Arz Tarafı – Yedek Kapasite
Rüzgar Yedek Kapasite GW Geleneksel= √(GW Rüzgar) 20 GW Rüzgar için 4.47 GW Geleneksel yedek (Renewable Electricity and the Grid, Godfrey Boyle) Ayrıca yedek kapasite için Linyit santral kapasitesi En yüksek kapasitenin şebekeden kopması* En kurak sene En kötü ihtimaller bir arada (*Enerji Ekonomisi, Behçet Yücel) %20 yedek kapasite zor gözüküyor
33
Sonuç İkilemler : Maliyenin Çözümsüz Problemi
Her vergi müdahalesi talebi ve Bakanlık politikalarını değiştiriyor Daha fazla akaryakıt vergisi mi yoksa daha verimli araçlar mı? Elektrik 10 eurocent/kWh (nihai tüketiciye) Gittigidiyor.com – Rüzgar türbini satışı-Kredi kartına taksit Zamanı değil ama 2015 de çok şey değişebilir
34
Sonuç Indicative Energy Planning Değişen Düzenleme
Gelişmiş ülkeler -> Uluslararası Kurumlar -> Gelişmekte olan ülkeler Serbest Piyasa “Comparative Advantage” der Konuşmayı sevmeyen Finliler ağaç kesmek yerine Nokia ile “avantaj” yakaladılar. Engebeli yollara sahip Japonlar balık yerine araba üretimini seçtiler Enerji sektörü sadece bir “ticaret sektörü” değildir
35
Sonuç ArGe ve Üniversiteler entegre edilemezse
“Demo proje ve finansmanı” anlayışı yoksa Her işe “cık, olmaz!” diye başlarsak Direnip direnip hazırlık yapmayı bile reddedip, hep en son anda teslim olma adetimiz varsa (Bknz : Kyoto, Yakında: SmartGrid, Elektrikli Arabalar) Sadece ticaret/inşaat ise Gelecek nesil bu işi hepimizden daha iyi yapacaktır.
36
Teşekkürler Barış Sanlı barissanli@gmail.com Doç Dr Erkan Erdil
37
Christopher Warner, an attorney for Pacific Gas & Electric, wrote in a filing with the utilities commission. “Managing the increased electricity consumption and load attributable to electric vehicles in order to avoid adverse impacts on the safety and reliability of the electric grid may be one of the most difficult management challenges that electric utilities will face.” 2/discord-over-regulation-of-car-charging/
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.