Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Zengin Etkileşimi Modelleme

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Zengin Etkileşimi Modelleme"— Sunum transkripti:

1 Zengin Etkileşimi Modelleme
Bölüm 18 Zengin Etkileşimi Modelleme Ayşe Gül Kumtepe Eda Elaldı

2 İnsan bilgisayar etkileşimi Bilişsel bilimler Bilgisayar Teknolojiler
Yazılım Mühendisliği Psikoloji

3 Zengin Etkileşimi Modelleme
Durum-Olay Analizi Görev analizindeki zengin ortamlar Sensör tabanlı sistemler

4 Durum-Olay Analizi Olay :gerçekleşen eylemler,davranışlar
Örnek: Alarm zili, bip sesi, tuş vuruşları Durum :olaylar sonucu oluşan konumlar Örnek: ekran görüntüsü, fare pozisyonu Delete

5 Olay Zenginliği Olay Durum giriş tuşa basmak fare pozisyonu çıkış
bip sesi görüntü dahili kesme belge durumu harici zaman sıcak

6 Davranış Zenginliği Hareketler: - kullanıcının başlattığı olaydaki değişen durum Değişen olay durumu: - örnek : stoğun sipariş düzeyinin altına düşmesi durumu Durumlar arası davranış: - Hareketler arası örnek : imleci sürükleme

7 Naïve Psikoloji(Saf Psikoloji)
Naive psikoloji insanların neden sonuç ilişkisini nasıl kurdukları üzerine kuruludur.  Heider'in naif psikolojisi bir kimsenin diğerinin davranışlarını anlamasına yarayan süreçleri belirleme amacını taşımaktadır. Kullanıcının nereye bakacağını tahmin etme Örnek: fare – nerede konumlanmış

8 Örneğin bir kullanıcı oluşturduğu bir paragrafta fazla olduğunu düşündüğü bir kısmı silmek ister , burayı seçer ve delete tuşuna basar. Seçilen kısmın silindiğini düşünür ,aslında çeşitli nedenlerden dolayı silinmez ancak kullanıcı bunun farkında değildir. Delete the quick brown quick

9 Screen-button – HIT the quick brown quick Delete Delete
the brown fox Delete the quick brown quick

10 Screen button – MISS the quick brown quick Delete the quick brown

11 ZENGİN ORTAMLAR

12 Problem Çözüm İş birliği
Görev modelleri - biçimsel açıklama Konumlandırma - uygun ortam Etnografya - zengin ekolojiler Hepsini bir araya getirmek??? Çözüm İş birliği Eklenmiş birden fazla notasyon Örnek: CTT, GTA

13 Concur task trees (CTT) (Eşzamanlı Görev Ağaçları)
Hiyerarşik görev analizi. göreve katılan her kişi için üretilebilir. abstract task user task Computer task user and computer cooperative task reklamı Tatil rezervasyonu Rezervasyon yapma Seçilen karar ( müşteri :) Uçuş rezervasyonu ( seyahat acentesi:) Otel seçimi ( müşteri:) Otel rezervasyonu || >> Tatil fikri

14 Groupware Task Analysis(GTA)
Geniş kapsamlı içerik,araçlar,teknikler vardır. Görev kullanıcı Rol Nesne İçerir sorumluluk gercekleştirilir alır Triggers AltGörev Kullanır Tarafından kullanılır Alt rol İçin yapılır Olay Hedef yapmalı Alt hedef

15 Kontrol Açık döngü kontrolü geri besleme yok hassas Kontrol sistemi
çevre eylemler

16 Geri besleme kullanılır Dayanıklı
Kapalı döngü kontrolü Geri besleme kullanılır Dayanıklı geribesleme Kontrol sistemi çevre eylemler

17 Bilgi ekleme Hangi durumlarda bilgi gereklidir ?
-görev girdi yada çıktı içerdiğinde -bazı tür seçenekler olduğunda(ne yapacağımızı nasıl bileceğiz) -alt görevler tekrarlandığında

18 Triggers (tetikleyici)
İşlem –ne yapılacak ve hangi sırada yapılacak Trigger – neden ve ne zaman görevdeyken Sabah ilk Yapılacak iş Kahve zamanı Postaların çekmecelerden alınması Postaların Masaya konulması Postanın açılması

19 Tetikleyici nedir? silme,güncelleme,ekleme işlemleri sonrasında veri bütünlüğünü sağlamak için kullanılan prosedürlerdir. İş akışları ve süreç diyagramları içinde süreçleri parçalayan ve emir veren küçük faaliyetler

20 Tetikleyici

21 Artefacts etnografik çalışmalar Paylaşılan temsili gösterim
Aktiviteye odaklanma Tetikleyiciler ile hareket Bir bilgi kaynağı

22 PLACEHOLDERS(YER TUTUCULAR)
İşlemde nerede olduğumuzu anlamak için - bir program sayacı gibi… Tasarımda -hafıza -belirgin olmalı(liste şeklinde) -artefactler içinde olmalı

23 Yer tutucular Bilgi içeriği
insanın düşündükleri sıradaki işlemi hatırlaması çevredeki açık ya da dolaylı bilgiler yapılacaklar listesi plan tablosu uçuş rotası iş akışı yer ve eğilim artefacti ( şu anki konumum ve benim istediğim)

24 NEREDEYİZ? 1. Kontrolcü yeni uçuş seviyesi seçmek
2. Kontrolcü pilota yeni uçuş seviyesini söyleme 3.Pilot yeni uçuş seviyesini onaylama 4.Pilot yeni seviyeyle havalanmak 5. yeni uçuş seviyesi sağlanır

25 Adım1- yeni uçuş seviyesi seçmek
Adım 3- yeni uçuş seviyesini onaylama Adım 5 Yeni uçuş seviyesi sağlanır

26 Düşük amaçlı ve Sensör tabanlı etkileşim

27 Araç aydınlatma lambaları
Lambalar açık Kapılar anahtar sayesinde açıldığında Lambalar kapalı zaman periyodundan sonra Motor açıldığında

28 pepyler Xerox Cambridge (RIP) Aktivasyon işaretleri Otomatik günlükler

29 mediacup Kupanın sensörleri var Radyo yayını (IR)
Sıcaklık,hareket, basınca duyarlı. Radyo yayını (IR) Kullanıcı hareket ediyor,içiyor…

30 Alışveriş sepeti Alışveriş kartındaki eşyalar incelenir
Kitaplar hakkında bilgi birikimi sağlamak zorundadır. Sana öneriler vermek zorundadır. Amaç: kitap satın almak O sırada seçtiğim kitapla ilişkili başlıklar gösterilir, ona yakın başka kitaplar da önerilir..

31 onCue (tam zamanında) Zeki araç çubuğu
O sırada alternatif sözcükler önerilir..

32 BİLİNÇLİ SPEKTRUM Bilerek Beklenen Tesadüfen Işık düğmesine basma
Odaya girerken ışıkların açılması beklenir Tesadüfen odaya yürü klima sıcaklığı artırır

33 Etkileşim Modelleri maksatlı,bilerek döngü
Norman yürütme/değerlendirme döngüsü maksat hedef değerlendirme yürütme Sistem

34 Sensör Tabanlı Sistemler İçin Mimariler
(Netice) kontrol Veri birleştirme (bağlam) model Veri azaltma Kullanıcı eylemleri

35 Kaynaklar


"Zengin Etkileşimi Modelleme" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları