Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

YURTDIŞINDA MARKALAŞMA ve ETKİN MARKA KORUMASI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "YURTDIŞINDA MARKALAŞMA ve ETKİN MARKA KORUMASI"— Sunum transkripti:

1 YURTDIŞINDA MARKALAŞMA ve ETKİN MARKA KORUMASI
A. Furkan ÖZDEMİR Yurtdışı Marka Uzmanı

2 İÇERİK 1. Yurtdışı Marka Tescilinin Gerekliliği
Gümrük Uygulamaları Tescilsiz Marka Kullanımı 2. Marka Oluşumu ve Müracaatı Marka Müracaatının Yapılması Yurtdışı Müracaat Kriterleri 3. Yurtdışı Marka Tescil Sistemleri a. Ülkesel Müracaatlar b. Topluluk Tescil Müracaatları I) WIPO – Madrid Protokolü II) CTM – Avrupa Topluluk Markası III) OAPI – Afrika Topluluk Markası IV) ARIPO – Afrika Bölgesel Fikri Haklar Org.

3 İÇERİK 4. Tescil Sonrası Marka Koruma
Marka İzlemenin Önemi Kullanım ve Kullanılmama Nedeni ile Marka İptali Tescil yenileme 5. Markalaşmada Teşvik ve Destekler DTM (Dış Ticaret Müsteşarlığı) Destekleri KOSGEB Destekleri 3

4 1. Yurtdışı Marka Tescilinin Gerekliliği
Gümrük Uygulamaları Tescilsiz Marka Kullanımı

5 YURTDIŞI MARKA TESCİL GEREKLİLİĞİ
Öncelikle; Koruma için tescil şarttır Markalar tescil edildikleri ülkede korunurlar Size “prestij” kazandırır “Devlet desteği” imkanı sağlar

6 YURTDIŞI MARKA TESCİL GEREKLİLİĞİ
Yurtdışı tescil ile; Gümrük ve ülke içinde ürünlerin toplatılması, Hizmetlerin engellenmesi, Sunum araçlarının toplatılması, Tazminat ve ceza davaları, gibi risklerin önüne geçilir.

7 YURTDIŞI MARKA TESCİL GEREKLİLİĞİ
Tescilsiz marka kullanımı Fason üretim Distribütörlük – bayilik anlaşmaları İhracata rağmen markanın kayıt dışı kalması

8 2. Marka Oluşumu ve Müracaatı
Marka Müracaatının Yapılması Yurtdışı Müracaat Kriterleri

9 MARKA OLUŞUMU ve MÜRACAATI
Marka Tescili Ne Kazandırır? İhracatta marka Ulusal ve uluslararası pazarlara hakimiyet Prestij Yasal hakların kullanılması Dış piyasada tanıtım Hedef pazarlarda taklidi önleme Uluslararası anlaşmalar ve yaptırımlar

10 MARKA OLUŞUMU ve MÜRACAATI
Yurtdışı tescil kriterleri Ülke kanunlarına dikkat edilmeli Redde sebep olabilecek unsurlar içermemeli Faaliyet alanına giren sınıf – emtia seçilmeli “Kullanım esası” göz ardı edilmemeli

11 MARKA OLUŞUMU ve MÜRACAATI
Yurtdışı tescil kriterleri “İhtiyaç analizi” iyi yapılmalı En uygun tescil sistemi tercih edilmeli “Ön araştırma” yapılmalı Konusunda “UZMAN” kişiler ile çalışılmalı

12 3. Yurtdışı Marka Tescil Sistemleri
a. Ülkesel Müracaatlar b. Topluluk Tescil Müracaatları i) WIPO – Madrid Protokolü ii) CTM – Avrupa Topluluk Markası iii) OAPI – Afrika Topluluk Markası iv) ARIPO – Afrika Bölgesel Fikri Haklar Org.

13 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
Ülkesel Marka Tescili Ön araştırma yapılması Yurtdışı vekil ile çalışma zorunluluğu Ülkeye göre değişik prosedürler Koruma süresi genel olarak 10 yıl

14 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
Ülkesel Marka Tescili Ne Zaman Tercih Edilmeli? Müracaat edilecek ülkenin durumuna göre Markanın Türkiye’deki durumuna göre Markanın özelliklerine göre (logo, renk, vs.)

15 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
Ülkesel Marka Tescili Marka Ön Araştırması Ülkesel marka ön araştırması Bölgesel marka ön araştırması Avrupa Afrika & Ortadoğu Asya & Avustralya Amerika & Kanada

16 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
Ülkesel Marka Tescili Başvuru yaparken; Marka logosuna dikkat etmeli,

17 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
Ülkesel Marka Tescili Başvuru yaparken; Coğrafi yer adı içeren markalar,

18 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
Ülkesel Marka Tescili Başvuru yaparken; Ürün veya hizmetler dikkatli belirlenmeli (faaliyet alanına giren veya ileride girebilecek)

19 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
Topluluk Tescil Sistemleri WIPO – Madrid Protokolü CTM – Avrupa Topluluk Markası OAPI – Afrika Birliği Markası ARIPO – Afrika Bölgesel Fikri Haklar Org.

20 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
WIPO – Madrid Protokolü WIPO (Dünya Fikri Haklar Örgütü) tarafından yürütülür Türkiye’nin protokole üyelik tarihi; 1976 Türkiye’den eşzamanlı 83 ülkeye müracaat (en son Kazakistan ve Tacikistan üye oldu)

21 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
WIPO – Madrid Protokolü 18 aylık süre içerisinde dosya incelemesinin tamamlanması En çok tercih edilen uluslararası sistem Koruma ve yenileme süreleri 10 yıl

22 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
WIPO – Madrid Protokolü Prosedür Başvurunun hazırlanması TPE’ye gönderim WIPO’ya gönderim İlgili ülke Resmi Ofislerine gönderim 18 aylık inceleme Değerlendirme sonucu bildirimi (ret, itiraz, kısmi kabul, tescil kararı vs.)

23 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
WIPO – Madrid Protokolü Avantajları Birden fazla ülkeye tek seferde müracaat Yurtdışı vekil ile çalışma zorunluluğu olmaması Güncellemelerin tek merkezden yapılması (adres, unvan değişikliği, yenileme, vs.) Ek ülke müracaatı yapılabilmesi

24 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
WIPO – Madrid Protokolü Dezavantajları Türkiye’de müracaat veya tescil şartı Baz alınan markaya bağlı kalınması şartı 5 yıl süreyle orijin ülkeye bağlı kalma şartı Her ülkeden ayrı “tescil belgesi” alınamaması (verilen belge sistem girişini gösterir)

25 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
CTM – Avrupa Topluluk Markası OHIM (İç Pazarda Uyum Sağlama Ofisi) tarafından yürütülür (Merkez Alicante – İSPANYA) AB üye ülkeleri kapsar (toplam 27 ülke) Bir başvuru ile tüm üye ülkelerde marka tescili Tescile bağlanma süresi yaklaşık 1,5 yıl Koruma ve yenileme süreleri 10 yıl

26 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
CTM – Avrupa Topluluk Markası Prosedür Başvurunun hazırlanması Yurtdışı vekile talimat OHIM’e müracaat İnceleme (şekilsel) (avantaj ve dezavantaj) Yayın Değerlendirme sonucu bildirimi(itiraz, tescil vs.)

27 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
CTM – Avrupa Topluluk Markası Avantajları AB üyesi ülkelere tek elden müracaat yapılabilmesi Ülkesel sisteme göre ekonomik ve pratik olması Türkiye’deki markaya bağlı olmaması Kullanım kolaylığı (tek ülkede kullanım yeterli) Güncellemelerin tek merkezden yapılması (aynı zaman (adres, unvan değişikliği, yenileme, vs.)

28 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
CTM – Avrupa Topluluk Markası Dezavantajı Hukuki ihtilaflarda tek uygulama olması (tek ülkede hukuki karar tüm tescili etkiler)

29 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
OAPI – Afrika Birliği Markası Güney Afrika ülkelerini kapsar (toplam 16 ülke) Tescile bağlanma süresi yaklaşık 2 yıl Koruma ve yenileme süreleri 10 yıl

30 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
OAPI – Afrika Birliği Markası Üye ülkeler Afrika Cumhuriyeti Benin Burkina Faso Çad Ekvator Ginesi Fildişi Sahilleri Gabon Gine Gine – Bisau Kamerun Kongo Mali Moritanya Nijer Senegal Togo

31 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
ARIPO - Afrika Bölgesel Fikri Haklar Organizasyonu Bazı Afrika ülkelerini kapsar (8 ülkede marka müracaatı yapılabilir) Tescile bağlanma süresi yaklaşık 2 yıl Koruma ve yenileme süreleri 10 yıl

32 YURTDIŞI MARKA TESCİL SİSTEMLERİ
ARIPO - Afrika Bölgesel Fikri Haklar Organizasyonu Üye ülkeler Bostvana Lesoto Malavi Namibya Swaziland Tanzanya Uganda Zimbabve

33 4. Tescil Sonrası Marka Koruma
Marka İzlemenin Önemi Marka Kullanımı ve Kullanılmama Nedeni ile Marka İptali Tescil Yenileme

34 TESCİL SONRASI MARKA KORUMA
Marka İzleme Nedir? Benzer olarak görülen markalara zamanında itiraz ederek gerçek hak sahibinin markasını koruma sistemi

35 TESCİL SONRASI MARKA KORUMA
Marka İzlemenin Gerekliliği Benzerlik İncelemesi Olmayan Ülkelerde Hakların Korunması CTM (Topluluk Markası Tescili) başvurular benzerlik incelemesine tabi değil Avrupa ülkelerinin çoğunda benzerlik incelemesi yapılmıyor

36 TESCİL SONRASI MARKA KORUMA
Tescil Sonrası Kullanım Gereği Ülke kanunları Marka prestiji Marka hakkının sürdürülmesi Kazanılmış haklardan yararlanma

37 TESCİL SONRASI MARKA KORUMA
Kullanılmamaya Dayalı İptal GRACE PERIOD Genel olarak tescil sonrası 3 yıl 3. şahısların talebi Resmi Kurum veya Mahkeme kararı

38 TESCİL SONRASI MARKA KORUMA
Kabul Edilebilir Kullanım Yöntemleri Fatura, broşür, reklam, gümrük dokümanı, vs. Fuar veya sergi katılımı Bayilik veya distribütörlük anlaşmaları

39 TESCİL SONRASI MARKA KORUMA
Tescil Yenileme Genel olarak 10 yıl Ülkesel – Topluluk tescili 6 ay önce + 6 ay sonra (cezalı yenileme) Kazanılmış hakların kaybedilmemesi (kullanım hakkı, hukuki süreçte öncelik, vs.)

40 5. Markalaşmada Teşvik ve Destekler
DTM (Dış Ticaret Müsteşarlığı) Destekleri KOSGEB Destekleri

41 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER
DTM Destekleri 2003/3 sayılı "Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması ve Türk Malı İmajının Yerleştirilmesine Yönelik Faaliyetlerin Desteklenmesi” hakkında tebliğ

42 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER
DTM Destekleri Kimler yararlandırılır? İhracatçı Birlikleri Üretici Dernekleri Üretici Birlikleri Türkiye’de ticari ve/veya sınai faaliyette bulunan şirketler Türk moda tasarımcıları “TURQUALITY” mağaza işleticisi ve/veya işleticileri

43 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER
DTM Destekleri Yurtdışı Marka Tescili (Avukatlık ve Danışmanlık Hizmetleri) Destek Oranı % 50 Destek Üst Limit USD

44 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER
KOSGEB Destekleri Genel Destek Programı kapsamındaki destekler Yurtiçi Fuar Enerji Verimliliği Yurtdışı İş Gezisi Tasarım Tanıtım Sınai Mülkiyet Hakları Eşleştirme Belgelendirme Danışmanlık Test, Analiz ve Kalibrasyon Eğitim Nitelikli Eleman İstihdam

45 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER
KOSGEB Destekleri Sınai Mülkiyet Hakları Desteği Destek unsurları - Patent Belgesi - Faydalı Model Belgesi - Endüstriyel Tasarım Tescili Belgesi - Entegre Devre Topografyaları Tescil Belgesi - Marka Tescil Belgesi NOT: Yurtdışı marka tescil belgesi desteğine, sadece yurtiçi marka tescil belgesi sahibi işletmeler başvurabilir.

46 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER
KOSGEB Destekleri YILLIK ÜST LİMİT TL PROGRAM SÜRESİ 3 yıl

47 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER
TURQUALITY Dünyanın devlet destekli ilk ve tek markalaşma programı (başlangıç 2003) Güçlü global markaları geliştirerek ülke ihracatını artırmak, “TÜRK MALI” imajı ve “Türkiye’nin itibarını” güçlendirmek,

48 MARKALAŞMADA TEŞVİK ve DESTEKLER
TURQUALITY Destek Programı Dayanıklı Tüketim Ürünleri Endüstriyel Makine Hazır Giyim Hızlı Tüketim Ürünleri Kuyumculuk / Mücevherat Otomotiv Tekstil

49 SUNUMUMUZ SONA ERMİŞTİR
TEŞEKKÜRLER SAYGILARIMIZLA A. Furkan ÖZDEMİR (Yurtdışı Marka Uzmanı) 49


"YURTDIŞINDA MARKALAŞMA ve ETKİN MARKA KORUMASI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları