Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
KÜTÜPHAN-E TÜRKİYE PROJESİ
2
Kütüphan-e Türkiye Projesi
SUNUM PLANI Küresel Kütüphaneler Girişimi nedir? AB’de Halk Kütüphanelerinin Gelişimi Kütüphan-e Türkiye Projesi Proje Ortakları Nihai Etki Hedefleri Ekonomik Gelişme Örnekleri
3
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Küresel Kütüphaneler Girişimi Nedir? “ekonomik, eğitimsel, sağlık alanındaki, ve sosyal fırsatlar gün geçtikçe internet erişimine bağlı olmaktadır,” “az erişim az fırsat demek,” ve bu da Dijital Uçurum oluşturmaktadır Dünya nüfusunun %65’i internete bağlı bir bilgisayara erişim olanağına sahip değildir. Kaynak:
4
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Bill ve Melinda Gates Vakfı’nın Küresel Gelişim Programı’nın bir parçası olan Küresel Kütüphaneler Girişimi aşağıda belirtilen fikirler doğrultusunda hareket etmektedir. “Dijital dönemde fırsat eşitliği, özellikle zor koşullar altında yaşayanlar olmak üzere her bir bireyin interneti kullanma becerisiyle çevrimiçi bilgiye ulaşabilmesini gerektirmektedir.” “Var olan altyapıları, adanmış çalışanları ve bilgiyi kişilerle birleştirme misyonlarından dolayı kütüphaneler halka açık internet erişimini ve bunun eğitimini sunma konusunda eşsiz yerlerdir.” Kaynak:
6
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Küresel Kütüphaneler Girişimi Katılımcıları İlk hibe 1997 yılında ABD’deki halk kütüphanelerinde ücretsiz internet erişimi için verildi. 2002 yılından beri Küresel Kütüphaneler programları dünya çapında 15 ülkeye ulaştı. Şili, Meksika, Botswana, Letonya, Litvanya, Romanya, Ukrayna, Polonya, Bulgaristan, Vietnam, Kolombiya, Endonezya, Türkiye, Güney Afrika ve Jamaika.
7
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Küresel Kütüphaneler 10 Yıllık Değerlendirme Raporu (2012) yılları arasında projenin gerçekleştirildiği 10 ülkede; Destek verilen kütüphane sayısı: 12,964 Kurulan iş istasyonu (internete bağlı) sayısı: 48,866 Eğitim verilen kütüphane personeli sayısı: 20,011 Eğitim verilen kütüphane kullanıcısı sayısı: 1,552,761 Hizmet sunulan toplam nüfus: 100,000,000 Verilen toplam destek miktarı: $ 216,000,000 Kaynak: Changing Lives through Technology in Public Libraries: A Ten Year Retrospective, FSG and Gates Foundation (2012)
8
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Avrupa Ülkeleri Araştırma Raporu – BİT’in Halk Kütüphanelerindeki Yararları (2013) -Avrupa ülkelerinde yaşayan 4.6 milyon yetişkin, bilgisayarı hayatlarında ilk defa halk kütüphanesinde kullanmıştır. -Son bir yıl içerisinde Avrupa çapında 8.5 milyon yetişkin, halk kütüphanesinden bilgisayar ve internet erişimi yoluyla zaman ve paradan tasarruf etmiş, eğitim fırsatlarını arttırmış, e-devlet hizmetlerinden faydalanmış veya iş bulmak için gerekli becerileri kazanmıştır. -Son bir yıl içerisinde Avrupa çapında 3.3 milyon yetişkin, kamu kurumları ile iletişimini halk kütüphanelerindeki bilgisayar ve internet erişimi sayesinde e-devlet araçlarını kullanarak gerçekleştirmiştir. Kaynak: Cross-European Survey to Measure Users’ Perceptions of the Benefits of ICT in Public Libraries, TNS and Gates Foundation (2013)
9
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Avrupa Parlamentosu’nun “Halk Kütüphanelerinin Avrupa Toplumundaki Etkisi” başlıklı 07 Ekim 2013 tarih ve 0016/2013 sayılı Yazılı Deklarasyonu Avrupa Komisyonu, halk kütüphanelerinin yerel toplumlara ve dezavantajlı kesimlere sayısal katılım, yaşamboyu öğrenme ve istihdam kanallarına erişim bağlamında sağladığı son derece önemli hizmetleri ve bu hizmetlerin AB hedeflerine ulaşılmasındaki katkılarını resmi olarak tanımaya davet edilmektedir. Kaynak:
10
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Avrupa Komisyonu’nun Desteği
11
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Proje Adı “Kütüphan-e Türkiye” Planlama ve Pilot Uygulama Projesi
12
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Amaç: Tüm halk kütüphanelerini, vatandaşların BİT imkanlarından en üst düzeyde faydalanmalarını sağlayacak donanım, yazılım ve kişiselleştirilmiş eğitim olanaklarına ücretsiz olarak erişebilecekleri cazibe merkezleri haline dönüştürmek ve Türk toplumunun genelinin ve özellikle de toplumun dezavantajlı kesimlerinin yaşam kalitesini iyileştirmek.
13
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Pilot Projenin Bileşenleri Araştırma Geliştirme SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK Değerlendirme Uygulama
14
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Pilot Proje Kapsamı Pilot Bölgeler: İstatiski olarak (TİBBS 2) Türkiye’deki toplam 7 bölgeyi temsil eden 26 ildeki toplam 78 kütüphane Pilot Çalışmalar: -Kütüphanelerin BİT olanaklarının belirlenmesi, BİT alt yapısına yönelik gerekliliklerin tanımlanması, gerekli alt yapının kurulması, -Çalışanların BİT becerilerinin belirlenmesi, BİT becerilerini ilerletmek üzere eğitim programlarının geliştirilmesi, BİT eğitimi ve “proje savunuculuğu” çalışmalarını gerçekleştirmek üzere eğitimlerinin verilmesi,
15
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Pilot Proje Kapsamı Pilot Çalışmalar: -Hizmet bölgelerindeki vatandaşların BİT olanak ve becerilerinin belirlenmesi, BİT becerilerini ilerletmek üzere eğitim programlarının geliştirilmesi ve BİT eğitimlerinin verilmesi, -Hizmet bölgesinde (ve kuşkusuz ulusal düzeyde) “proje savunuculuğu” çalışmalarının gerçekleştirilmesi, Süre: Pilot proje süresi 28 ay Sonuç: Tüm halk kütüphanelerinin uygulamaya katılacağı, 5-7 yıl süreli Ülke Programı’nın hazırlanması
16
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Proje Ortakları Kültür ve Turizm Bakanlığı – Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü Hacettepe Teknokent – Teknoloji Transfer Merkezi
17
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Potansiye Proje Ortakları -Cumhurbaşkanlığı -Başbakanlık (e-Devlet Grubu) -Kalkınma Bakanlığı -Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı -Milli Eğitim Bakanlığı -Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı -İçişleri Bakanlığı
19
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Potansiyel Proje Ortakları -Türk Kütüphaneciler Derneği (ilgili STK’lar) -Diğer ilgili kurumlar (Belediyeler Birliği, Bankalar Birliği, GSM Operatörleri, Türk Telekom, …) -Yerel Yönetimler......
20
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Pilot Projenin Nihai Etki Hedefleri Pilot aşamada üç etki alanı öncelikli hale getirilmiştir: Ekonomik Gelişme Eğitim İletişim Diğer etki alanları da ayrıca ölçülecektir: E-devlet Sağlık
21
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Ekonomik Gelişme Örnekleri Eskişehir’in Mahmudiye ilçesi Osmanlı İmparatorluğu zamandanında beri safkan at yetiştiriciliği konusunda en önemli merkezlerden biri olmuştur. Mahmudiye ilçesindeki geçim temelde At yetiştiriciliği ve ilişkin işlere (tarım, pansiyon hizmeti, satış vb.) dayanmaktadır.
22
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Mahmudiye’de At Yetiştiriciliği
23
Kütüphan-e Türkiye Projesi
Ekonomik Gelişme Örnekleri Mahmudiye’de yaşayan vatandaşlara, Kütüphan-e Türkiye Projesi sayesinde, halk kütüphaneleri aracılığıyla aşağıda belirtilen unsurlara kolayca erişim sağlayacaklardır: Ücretsiz internet ve bilgisayar erişimi İstenilen düzeydeki bilgi okur yazarlığına ulaşmak için ücretsiz eğitim Ücretsiz çevrimiçi İngilizce kursları At yetiştiriciliği üzerine ücretsiz çevrimiçi kurslar ve içerikler Atlarını internet sitelerinde sergileme imkanı ve dünya üzerindeki olası müşterilerle iletişim kurma şansı
24
KÜTÜPHAN-E TÜRKİYE PROJESİ
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.