Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

tarihli KDVGENEL UYGULAMA TEBLİĞİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "tarihli KDVGENEL UYGULAMA TEBLİĞİ"— Sunum transkripti:

1 26.04.2014 tarihli KDVGENEL UYGULAMA TEBLİĞİ
KONYA SMMMO TESMER

2 GENEL ÇERÇEVE 56 ayrı Kanun ile değişiklik
Ülkemizde 1 Ocak 1985 tarihinden itibaren uygulanmakta olan KDV mevzuatında; 56 ayrı Kanun ile değişiklik 91 adet Bakanlar Kurulu Kararı 123 adet KDV Genel Tebliği 65 adet KDV Sirküleri Çeşitli konularda verilmiş binlerce görüş KONYA SMMMO TESMER

3 GENEL OLARAK « Mükellef hizmetlerinde kalitenin yükseltilmesi misyonu çerçevesinde » KDV uygulamaları günümüz koşullarına uygun bir şekilde revize ederek basit ve anlaşılır tek tebliğ haline getirildi. KONYA SMMMO TESMER

4 GENEL OLARAK 123 ayrı tebliğden tek tebliğe
Güncelliğini yitirmiş açıklamalardan güncel konulara Gri alanlardan beyaz alanlara Objektif kriterlere Zaman ve işgücü kayıplarından uyum maliyetlerinde makul seviyeye KONYA SMMMO TESMER

5 Bu Tebliğ’de; Birinci Kısmında Mükellefiyet başlığında KDV tevkifatı ile ilgili iade uygulaması dışında eski tebliğlerdeki düzenleme ve açıklamalar genel itibariyle korunmuştur.   İkinci Kısmında İstisnalar başlığında eski tebliğlerdeki düzenleme ve açıklamalar genel itibariyle korunmuştur.   Üçüncü Kısmında Matrah, Nispet ve İndirim başlığında eski tebliğlerdeki düzenleme ve açıklamalar genel itibariyle korunmuştur.   Dördüncü Kısmında KDV İadesinde Ortak Hususlar başlığında indirimli teminat uygulaması, hızlandırılmış iade sistemi ve özel esaslar ile özel esaslardan genel esaslara dönüş gibi konularda değişlikler yapılmıştır.   Beşinci Kısmında Verginin Tarhı ve Ödenmesi başlığında eski tebliğlerdeki düzenleme ve açıklamalar genel itibariyle korunmuştur.   Altıncı Kısmında Usul Hükümleri ve Çeşitli Hususlar başlığında eski tebliğlerdeki düzenleme ve açıklamalar genel itibariyle korunmuştur. KONYA SMMMO TESMER

6 İADE HAKKI DOĞURAN İŞLEMLER
TAM İSTİSNALAR İhracat istisnası Diğer İstisnalar KONYA SMMMO TESMER

7 İHRACAT İSTİSNASI Mal İhracı Bavul ticareti Hizmet İhracı
Roaming hizmetleri Serbest bölgelerdekilere yapılan fason hizmetler Yolcu beraberi eşyada iade uygulaması Yabancı taşımacılar ile sergi, panayır ve fuarlara katılanlara yönelik iade uygulaması Yabancı sinema yapımcılarına iade uygulaması İhraç kaydıyla teslimler DİİB sahiplerine yapılan teslimler KONYA SMMMO TESMER

8 Mal İhracı Gümrüksüz satış mağazalarına yapılan teslimlerin yurt içi teslim sayıldığına ilişkin düzenleme kaldırılmıştır Akaryakıt ve kumanya teslimlerinde Gümrük beyannamesi ibrazının zorunlu olduğu açıklanmıştır Fatura ile gümrük beyannamesi arasında tutarsızlık olursa ilgili gümrük müdürlüğünden bilgi talep edileceği ifade edilmiştir KONYA SMMMO TESMER

9 Bavul Ticareti İstisna uygulaması ve beyan sistemi değiştirilmiştir. Onaylı özel faturanın satıcı mükellefe intikal ettiği dönem beyannamesinde tam istisnalar tablosunda beyan edilmesi usulü benimsenmiştir Bavul ticaretinde istisnanın tevsikinde döviz alım belgesi ibraz zorunluluğu kaldırılmıştır Bavul ticareti kapsamındaki satışlarda uygulanan alt limit TL ye yükseltilmiştir (Daha önce 600 TL) Özel fatura içeriği malların yurtdışına çıkarılması için üç aylık sürenin fatura tarihini izleyen aybaşından başlayacağı belirtilmiştir (Daha önce fatura tarihinden başlıyor idi) KONYA SMMMO TESMER

10 Hizmet İhracı İade talebinde döviz alım belgesi ibraz zorunluluğu kaldırılmıştır Hizmet bedeline ait ödeme belgesinin (dövizin Türkiye'ye getirildiğini tevsik eden, kambiyo mevzuatına göre geçerli bir belge, banka dekontu vb.) ibrazı yeterli görülmektedir İşlemin beyanı, e-beyannameye uygun şekilde yeniden düzenlenmiştir Hizmet ihracına ilişkin örnekler çoğaltılarak konu daha anlaşılır hale getirilmiştir KONYA SMMMO TESMER

11 Yolcu Beraberi Eşya Bu satışlarda, fatura hükmünde olmak ve faturada yer alan bilgileri taşımak kaydıyla yeni nesil ödeme kaydedici cihaz fişinin de kullanılabilmesine imkan sağlanmıştır “Yolcuların beraberinde götürülebilecekleri” her türlü mal için işlem yapılabileceği yönünde düzenleme yapılmıştır KONYA SMMMO TESMER

12 İhraç Kaydıyla Teslim İmalatçı kapsamı genişletilmiş, sanayi üretiminin yanında zirai üretim yapanların da imalatçı sayılmasına yönelik düzenleme yapılmıştır Daha önce imalatçı kapsamında olmayanların da ihraç kaydıyla teslim yapabileceğine ilişkin düzenlemeler kaldırıldı (Katılım bankalarının ihraç kaydıyla teslimleri ile Dış Ticaret Sermaye Şirketi ve Sektörel Dış Ticaret Şirketlerine “imalatçı olmayanların” teslimi tecil-terkin kapsamı dışında bırakılıyor.) Bedelsiz ihraç edilen malların ihraç kaydıyla teslim edilebileceğine yönelik açıklama yapılmıştır İşlemin beyanı, E-beyanname programına göre yeniden düzenlenmiştir KONYA SMMMO TESMER

13 İhraç Kaydıyla Teslim İhracatın gerçekleşmemesi halinde imalatçının ödediği vergi için ihracatçıya rücu etmesi halinde indirim uygulaması açıklanıyor. İhraç kaydıyla teslimler nedeniyle tecil edilen verginin terkininde indirilecek KDV listesinin aranılmayacağı açıklanıyor. DİİB sahibi mükelleflerin geçici 17 nci madde kapsamında temin ettikleri malzemeleri kullanarak ürettikleri malları Kanunun (11/1-c) maddesi kapsamında teslim edebileceği düzenleniyor. Bu kapsamdaki iade taleplerine sınır getiriliyor. İhraç kaydıyla teslimlerden doğan KDV iadelerinin indirim yoluyla telafi edilebileceği ifade ediliyor. Bu tutarın ihracatın gerçekleştiği dönem beyannamesinin “İndirimler” kulakçığının “İndirimler” tablosunda 107 kodlu satırda gösterilmesi mümkündür. KONYA SMMMO TESMER

14 Dahilde İşleme Rejimi DİİB sahibi mükelleflere, DİİB kapsamında ihraç edilecek ürünlerin imalinde kullanılacak malları teslim edecek satıcıların; KDV mükellefi olmaları yeterli görülmüş, bunların “imalatçı” vasfına haiz olmaları gerekmediği açıkça ifade edilmiştir DİİB sahibi mükelleflerin, geçici 17 nci madde kapsamında temin ettiği malları kullanarak ürettiği malların DİİB sahibi alıcılara geçici 17 nci madde kapsamında teslimine imkan tanınmıştır (Ancak, bu kapsamda teslim edilen malların diğer DİİB’nin girdisi mahiyetinde olması ve her bir DİİB’nin dahilde işleme mevzuatına uygun olarak kapatılması gerekir. Ayrıca iade alınabilecek tutar, hesaplanan KDV tutarı değil önceki safhada ödenmeyen KDV tutarı düşüldükten sonra kalan tutar olacaktır.) KONYA SMMMO TESMER

15 Dahilde İşleme Rejimi Önceden satın alınan maddeler kullanılmak suretiyle vücuda getirilen ve DİR kapsamında ihraç edilen malların bünyesine giren maddelerin (eş değer eşya) belge kapsamında olsa dahi sonradan belge sahiplerine tesliminde veya ithalinde KDV tahsil edilmeksizin işlem yapılmasına imkan sağlanmıştır Ancak bu uygulama kapsamında DİİB sahibi mükellefin veya ihracatçının iade talebi DİİB kapatılmadan yerine getirilmeyecektir KONYA SMMMO TESMER

16 DİĞER İSTİSNALAR 1-Araçlar, Kıymetli Maden ve Petrol Aramaları ile Ulusal Güvenlik Harcamaları ve Yatırımlarda İstisna 2-Taşımacılık İstisnası 3-Diplomatik İstisnalar 4-Diğer İstisnalar KONYA SMMMO TESMER

17 TEBLİĞİN TEMELİ Farklı Tebliğler ile belirlenmiş olan usul ve esaslara ilişkin açıklamalar tek tebliğde toplanarak, KDV istisna uygulamasında başvurulacak tek bir ikincil mevzuat oluşturulmuş, Bazı istisna uygulamalarında Proje esaslı takip ve kontrol uygulaması getirilmiş, Mevcut iade sistemi günümüz koşullarına uyarlanmış, İade sisteminde yeknesaklık sağlanmıştır. KONYA SMMMO TESMER

18 Proje Uygulaması Öngörülen İstisna Düzenlemeleri
Hava, Deniz ve Demiryolu Araçlarına İlişkin İstisna (13/a) Kıymetli Maden ve Petrol Aramalarına ilişkin İstisna (13/c) Limanlar ve Hava Meydanlarına Bağlantı Sağlayan Demiryolu Hatları ile Liman ve Hava Meydanlarının İnşası, Yenilenmesi ve Genişletilmesine İlişkin İstisna (13/e) 3996 Sayılı Kanuna Göre Yap-İşlet-Devret veya 3359 Sayılı Kanun ile 652 Sayılı Kararnameye Göre Kiralama Karşılığı Yaptırılan Projelerde KDV İstisnası (Geçici 29) KONYA SMMMO TESMER

19 Hizmet Karakterli İstisnalarda Kontrol Mekanizması Uygulaması I
Proje uygulaması getirilen istisnalarda; -mükellefler tarafından hazırlanan “proje kapsamındaki mal ve hizmetlere ilişkin liste” elektronik ortamda sisteme girilecek, -mükellefler bu hizmetlere ilişkin listeyi elektronik ortamda sisteme girdikten sonra vergi dairesine istisna belgesi almak için başvuruda bulunacak, -vergi dairesi tarafından durumu, iştigal konusu, aracın mahiyeti göz önüne alınarak yapılan değerlendirme sonucunda şartları taşıyan mükelleflere, elektronik olarak sisteme girilen hizmetlerle sınırlı olmak üzere istisna belgesi verilecek. KONYA SMMMO TESMER

20 Hizmet Karakterli İstisnalarda Kontrol Mekanizması Uygulaması II
İstisna belgesi, proje kapsamındaki mal ve hizmetlere ilişkin liste esas alınarak ve sadece bu kapsamdaki işlerle sınırlı olarak uygulanmak üzere verilecek, İstisna belgesinin ekinde, istisnalı olarak alınacak mal ve hizmetin niteliği, miktarı ve tutarı gibi belirleyici unsurlar yer alacak, Satıcı, istisna belgesinin ilgili bölümünü fatura tarihi, numarası, mal veya hizmet miktarı ve tutarını belirtmek suretiyle onaylayacak ve bir örneğini alacak, teslim ve hizmet gerçekleştikçe alıcı ve satıcı alım/satım bilgilerini projeye uygun olarak sisteme girecektir. KONYA SMMMO TESMER

21 Hizmet Karakterli İstisnalarda Kontrol Mekanizması Uygulaması III
Projenin Revizesi Projenin sonradan revize edilmesi, güncellenmesi veya ek proje düzenlenmesi halinde proje kapsamındaki mal ve hizmetlere ilişkin liste de elektronik ortamda revize edilecektir. Revize sonrası istisna kapsamına giren alışlarda istisnadan faydalanılabilmesi için istisna belgesinin de revize edilmesi gerekir. İstisna belgesi projede öngörülen süreyle sınırlı olarak verilecektir. Projedeki sürenin revize edilmesi durumunda, istisna belgesindeki süre de revize edilir. KONYA SMMMO TESMER

22 Hizmet Karakterli İstisnalarda Kontrol Mekanizması Uygulaması IV
Toplu Satırlar Aynı satıcıdan yapılan birden fazla mal ve hizmet alımına ilişkin harcamaların proje maliyetinin binde 5’ine kadar olan kısmı tek satır olarak girilebilir. Bu şekilde birden fazla satır yazılabilir. Ancak, bu satır tutarlarının toplamının proje maliyetinin yüzde 10’unu aşmaması gerekir. Bu durumda da hizmetin cinsi, miktarı, tutarı gibi hususlar, bu kapsamdaki alışları anlaşılır bir şekilde açıklayacak detayda yazılır. KONYA SMMMO TESMER

23 Hizmet Karakterli İstisnalarda Kontrol Mekanizması Uygulaması V
Küçük Çaplı Bakım Onarımlar Sadece, deniz, hava ve demiryolu taşıma araçlarının tadil, bakım ve onarımına ilişkin alımlarda uygulanmak üzere, istisna kapsamındaki işlemlerin ayrı bir projeye bağlanmasının zor olduğu durumlarda ve/veya küçük çaplı bakım onarımlarda servis formu, mühendis raporu proje olarak değerlendirilmek suretiyle işlem yapılabilir. Hizmet listesinin sisteme girişi ve istisna belgesi için başvuru fatura düzenleme süresi içinde kalmak kaydıyla bu form veya rapor ile daha sonra da yapılabilir. İstisna belgesi bu başvuruya istinaden düzenlenir. KONYA SMMMO TESMER

24 Hizmet Karakterli İstisnalarda Kontrol Mekanizması Uygulaması VI
İade/İstisna Belgesinin Kapatılması Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin alıcı tarafından onaylanmış bir örneği mükellef tarafından hizmeti sunanlara verilir. Satıcı mükellefin iade talebi bu istisna belgesi ve elektronik sisteme yapılan alış ve satış girişleri esas alınmak suretiyle, iade için gerekli diğer belgeler de aranarak sonuçlandırılır. Mükellefler, istisna belgesinin bittiği tarih itibarıyla belgeyi vergi dairesine ibraz ederek kapattırmak zorundadır. Vergi dairesi istisna belgesinde yer alan mal ve hizmet bölümlerinin satıcılar tarafından doldurulup doldurulmadığını ve faturalarla uyumunu kontrol ederek istisna belgesini kapatır. KONYA SMMMO TESMER

25 Hava, Deniz ve Demiryolu Araçlarına İlişkin İstisna (13/a)
İşlemler (Teslim, bakım/onarım, imal ve inşa) alt başlıklar halinde ele alınıyor İstisnanın kapsamına giren araçlar biraz daha ayrıntılı bir şekilde yazılıyor KONYA SMMMO TESMER

26 Liman ve Hava Meydanlarında Yapılan Hizmetler (13/b)
Liman tanımı netleştirilmiş, Düzenlenen faturada hizmetin nev’inin yanı sıra hangi araç için verildiğinin ayrıca belirtilmesi istenmiştir. KONYA SMMMO TESMER

27 Petrol Arama (13/c) Petrol İşleri Genel Müdürlüğünün görüşü doğrultusunda, ithalatta uygulanan sistem, yurtiçi alımlara da uygulanacaktır İstisna belgesi kapsamında bir aylık dönemde alınan sarf malzemelerini içeren liste, PİGM tarafından onaylanması uygulaması getirilmiştir Vasıta, akaryakıt ve demirbaş alımlarının önce PİGM tarafından karara bağlanması yani ön alım izni verilmek suretiyle uygulama yapılmasına imkan sağlanmıştır KONYA SMMMO TESMER

28 Boru Hattı ile Taşımacılık (13/c)
Boru hattı ile taşımacılık yapanların, boru hatlarının imal, inşa ve modernizasyonuna ilişkin mal ve hizmet alımlarında istisnadan ne şekilde yararlanacağı konusunda ilk defa bu Tebliğ ile belirlemeler yapılmıştır KONYA SMMMO TESMER

29 Altın Gümüş Platin Arama İşletme Zenginleştirme (13/c)
Önce öde sonra al sisteminden vazgeçilerek istisnadan yararlanma hakkı bulunanlara, istisna belgesi düzenlenmek suretiyle, proje kapsamındaki alımlarını KDV’siz yapma imkanı sağlanmıştır KONYA SMMMO TESMER

30 YTB İstisnası (13/d) Yatırımın usulüne uygun olarak gerçekleşmemesi halinde satıcının iadesinin yerine getirileceği açıkça ifade edilmektedir İndirim hakkı tanınan işlemlerde kullanma şartı ile ilgili olarak; YTB kapsamında alınan makine ve teçhizatın ilgili birim, kurum ve kuruluşun veya iktisadi işletmesinin bilanço veya aktifine kaydedilmesi ve bu durumun satın almanın gerçekleştiği döneme ilişkin KDV beyannamesi verme süresi içinde vergi dairesine bildirilmesi şartıyla istisna belgesi verilmesi ve istisnadan faydalanması öngörülmektedir KONYA SMMMO TESMER

31 Limanların İnşası (13/e)
Liman tanımı için 13/b’deki liman tanımı ile yeknesak hale getirilmiştir Yap-işlet-devret sınırlaması kaldırılmış, kiracılarından istisnadan yararlanmasına imkan sağlanmıştır İstisnanın proje kapsamında sürdürülmesi benimsenmiştir KONYA SMMMO TESMER

32 Lisanslı Depoculuk uygulaması (13/ğ)
İlk defa bu Tebliğ ile lisanslı depoculuk uygulamasının işleyişi açıklanmıştır Ürün Senetlerinin, İhtisas/Ticaret Borsaları Aracılığıyla İlk Teslimi 3065 sayılı Kanunun (13/ğ) maddesi ile 5300 sayılı Kanuna göre düzenlenen ürün senetlerinin, ihtisas/ticaret borsaları aracılığıyla ilk teslimi KDV’den istisna edilmiştir. Söz konusu istisna tam istisna mahiyetinde olup, bu istisna uygulamasından kaynaklanan ve indirim yoluyla telafi edilemeyen KDV tutarları, mükelleflere Tebliğin (II/B-9.) bölümündeki açıklamalara göre iade edilir. KONYA SMMMO TESMER

33 Ürün Senetlerinin İlk Tesliminden Sonraki Teslimleri sayılı Kanunun (17/4-t) maddesinde ürün senetlerinin ilk teslimi ile ürünü depodan çekecek olanlara teslimi arasındaki teslimler, kısmi istisna kapsamına alınmıştır. Buna göre, ürün senedinin ilk tesliminden sonraKDV mükellefleri tarafından tesliminde de (ürünü depodan çekecek olanlara teslimi hariç) KDV hesaplanmaz. Öte yandan, aynı maddeye göre, bu kapsamda vergiden istisna edilen işlemler bakımından Kanunun (30/a) maddesi hükmü uygulanmaz. Buna göre, KDV mükellefiyeti olanlar kısmi istisna kapsamına giren bu teslimleri dolayısıyla yüklendikleri vergileri indirim konusu yapabilirler, ancak iade olarak talep edemezler. KONYA SMMMO TESMER

34 Taşımacılık İstisnası (14)
Ro-ro ve dorse kullanılarak yapılan taşımacılıkta istisnanın uygulanacağı açıkça ifade edilmiş, Uluslararası taşımacılık işlerinden kaynaklanan iade taleplerinde kullanılacak tevsik edici belgeler netleştirilmiştir KONYA SMMMO TESMER

35 Diplomatik İstisna (15) Uluslararası kuruluşlara yapılacak teslim ve hizmetler Dışişleri Bakanlığının isteği doğrultusunda Diplomatik temsilciliklere yapılan teslim hizmetlere paralel hale getirilmiştir KONYA SMMMO TESMER

36 Yap- İşlet -Devret Modeli (Geçici 29)
Projeye bağlı olarak ve sadece proje kapsamında yer alan mal ve hizmet alımlarıyla sınırlı olarak uygulanacak hale getirilmiştir Proje süresiyle sınırlı olarak istisna belgesi verilmesi, revizelerin de istisnaya tabi tutulabileceği belirtilmiştir Projenin bitiminde istisna belgesinin vergi dairesi tarafından kontrolünün yapılarak kapatılması öngörülmektedir KONYA SMMMO TESMER

37 İADEYE İLİŞKİN GENEL USUL VE ESASLAR - I
İncelemesiz teminatsız nakit iade sınırı TL’den TL’ye çıkarılmıştır Belirlenen bu limit, tevkifatlı işlemler ile indirimli orana tabi işlemlerden doğan iade talepleri dahil iade hakkı doğuran tüm işlemler bakımından geçerlidir YMM raporuyla iade talebinde bulunan mükelleflere, teminat karşılığı iade yapıldıktan sonra 6 ay içinde YMM raporunu ibraz etme zorunluluğu getirilmiştir KONYA SMMMO TESMER

38 İADEYE İLİŞKİN GENEL USUL VE ESASLAR - II
Her bir işlemden doğan iadenin yapılma usulü ayrı ayrı belirlenmiştir. Bir mükellefin kendi işlemiyle alakalı iade usulünü görmesi için sadece kendi işlemiyle alakalı bölümlere bakması yeterlidir. KDV iadelerinde işlemin mahiyetine uygun iade prosedürü benimsenmiştir. Hizmet karakterli işlemlerde incelemesiz teminatsız mahsuben iade TL ile sınırlanırken nakit iade münhasıran vergi inceleme raporuna bağlı hale getirilmiştir KONYA SMMMO TESMER

39 HIZLANDIRILMIŞ İADE SİSTEMİ - I
Geçmişte aranan dört bilanço koşulundan herhangi üç tanesinin sağlanması yeterli görülmektedir Mevcut düzenlemede 350 olan çalıştırılan işçi sayısı 250’ye düşürülmüştür Mükelleflerin ibraz ettiği belgelerde şekil veya muhteviyat yönünden eksiklik veya yanlışlık varsa yapılması gereken işlemlere açıklık getirilmiştir KONYA SMMMO TESMER

40 HIZLANDIRILMIŞ İADE SİSTEMİNDEN YARARLANACAKLAR
Asgari beş yıllık vergi mükellefiyeti Verilen son bilançoya göre en az Aktif Toplamı 200 milyon TL MDV Toplamı 50 milyon TL Öz sermaye tutarı 100 milyon TL Net satışları 250 milyon TL olan (bu koşullardan herhangi üçünün sağlanması yeterlidir) Aylık ortalama çalıştırılan kişi sayısı 250 olanlar KONYA SMMMO TESMER

41 İNDİRİMLİ TEMİNAT UYGULAMASI SİSTEMİ (İTUS)
Mevcut uygulamada sadece ihracat yapan mükellefler yararlanabilirken yeni uygulama ile iade hakkı sahibi tüm mükelleflerin yararlanmasına imkan sağlanmıştır İTUS kapsamına giren mükelleflerin tespitinde de HİS uygulamasına benzer olarak genel ve özel şartlar aranacaktır 84 No.lu Tebliğe göre indirimli teminat uygulamasından yararlanan mükelleflerin İTUS sertifikası için yeniden başvurması gerekmektedir İadenin teminat karşılığında talep edilmesi halinde, iade miktarının Tebliğin (IV/A-3) bölümünde belirlenen sınırı aşan kısmının % 8’i (dış ticaret sermaye şirketleri ve sektörel dış ticaret şirketleri için % 4’ü) için teminat verilir. KONYA SMMMO TESMER

42 İNDİRİMLİ TEMİNAT UYGULAMASI SERTİFİKASINDAN
YARARLANACAKLAR 1- İMALATÇILAR VE İMALATÇI İHRACATÇILAR Asgari üç yıllık vergi mükellefiyeti Ödenmiş sermayeleri veya Bilançoya kayıtlı ATİK toplamı TL’yi aşan İmalat işinde 20 veya daha fazla kişi çalıştıranlar 2- DİĞER İHRACATÇILAR (Hizmet İhracı Hariç) Son üç yıl itibarıyla yıllık asgari dört milyon ABD Doları veya Son beş yıl itibarıyla yıllık asgari iki milyon ABD Doları ihracat yapanlar 3- DİĞER İADE HAKKI SAHİBİ MÜKELLEFLER Verilen son bilançoya göre en az Aktif Toplamı 40 milyon TL MDV Toplamı 10 milyon TL Öz sermaye tutarı 20 milyon TL Net satışları 50 milyon TL olan Aylık ortalama çalıştırılan kişi sayısı 50 olanlar KONYA SMMMO TESMER

43 ÖZEL ESASLAR Özel esaslara alınma kriterleri belgeye ve işlemin gerçek mahiyetine bakılarak belirlenmekte, hangi hallerde özel esaslar kapsamına girileceği tereddüt edilemeyecek açıklıkta ortaya konulmaktadır Mükelleflerimize, özel esaslar kapsamına alınmadan önce yaptıkları işlemin gerçekliğini delil serbestisi içerisinde yemin hariç her türlü delil ile ispat etme imkanı sağlanmaktadır KONYA SMMMO TESMER

44 KAPSAM Özel Esaslar Uygulamasının Amacı Mükellefler Yönünden
İade Talebinin Hukuki Dayanağı Yönünden İadenin Türü/Niteliği Yönünden İşlemlerin Gerçekliğini İspat KONYA SMMMO TESMER

45 KAVRAMLAR Sahte Belge Muhteviyatı İtibarıyla Yanıltıcı Belge
Olumsuz Rapor Olumlu Rapor Olumsuz Tespit Diğer Olumsuz Tespit (Adresinde Bulunamama, Defter ve Belge İbraz Etmeme, Beyanname Vermeme, İhtiyati Tahakkuk veya İhtiyati Haciz Uygulanan Mükellefler) Nihai Yargı Kararları KONYA SMMMO TESMER

46 SAHTE BELGE Vergi Usul Kanunu’nun 359’uncu maddesine göre sahte belge, gerçek bir muamele veya durum olmadığı halde bunlar varmış gibi düzenlenen belgedir. KONYA SMMMO TESMER

47 Muhteviyatı İtibariyle Yanıltıcı Belge Kavramı
Vergi Usul Kanunu’nun 359’uncu maddesine göre muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge, gerçek bir muamele veya duruma dayanmakla birlikte bu muamele veya durumu mahiyet veya miktar itibarıyla gerçeğe aykırı şekilde yansıtan belgedir. KONYA SMMMO TESMER

48 Buna göre; - Belgenin mahiyet veya miktar itibarıyla gerçeğe aykırı olup olmadığı, - Belgede yer alan bilgilerin gerçeğe aykırı olduğunun (ödeme bilgileri, mal hareketleri ve alıcı bilgileri gibi) deliller ile tespiti, - Belgede yer alması zorunlu bilgilerde tahrifat yapılıp yapılmadığı, - Belgede bulunması zorunlu bilgilerin (vatandaşlık numarası, vergi kimlik numarası ve adres gibi) gerçeği yansıtıp yansıtmadığı, - Gerçekte satılan mal veya verilen hizmet yerine başka bir mal satıldığı veya hizmetin ifa edildiği, gibi hususlar rapora bağlanmaksızın ya da tespit edilmeksizin bir belgenin muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı olduğu gerekçesiyle mükellef hakkında özel esaslar uygulanmaz. KONYA SMMMO TESMER

49 OLUMSUZ RAPOR Olumsuz rapor, Tebliğin (IV/E/3) ve (IV/E/4) bölümlerinde belirtilen hususları içeren ve iade taleplerinin genel esaslar yerine özel esaslara göre yerine getirilmesine neden olan rapordur. Mükellefler hakkında sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenledikleri ve/veya kullandıkları konusunda belirlemelerin yer aldığı vergi incelemesine yetkili olanlarca düzenlenen tüm raporlar (vergi inceleme raporu, vergi tekniği raporu, basit rapor gibi) "olumsuz rapor" sayılır. Yeminli mali müşavirler tarafından düzenlenen raporlar “olumsuz rapor” olarak değerlendirilmez. KONYA SMMMO TESMER

50 OLUMLU RAPOR Vergi incelemesine yetkili olanlar tarafından düzenlenen raporlar (vergi inceleme raporu, vergi tekniği raporu, basit rapor gibi), mükellefin incelenen döneme ait 1 No.lu KDV Beyannamesi ile beyan ettiği tüm işlemlerini kapsayacak şekilde düzenlenmeleri ve olumlu olmaları kaydıyla bu kapsamda değerlendirilir. KDV iade uygulamaları bakımından bir raporun "olumlu rapor" sayılabilmesi için, iade hakkı doğuran işlem dolayısıyla yüklenilen vergiler ve iade hakkı doğuran işlemin gerçekleştiği (beyan konusu edildiği) döneme ait “Bu Döneme Ait İndirilecek KDV” tutarında sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belgeden kaynaklı herhangi bir indirimin olmaması gerekir. KONYA SMMMO TESMER

51 ÖZEL ESASLAR 2. Alt veya daha önceki safhalardan sorumlu tutulma uygulamasına son verildi Özel Esaslara alınmayı gerektiren durumlar açık ve anlaşılır hale getirildi Sahte belge ve muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge ayrımına gidildi Genel Esaslara dönüş şartları açık ve anlaşılır hale getirildi Genel Esaslara dönüş için zamanaşımı kabul edildi Sahte Belge ticareti yapmak amacıyla mükellefiyet tesis ettirenlerin durumu ayrıca düzenlendi KONYA SMMMO TESMER

52 ÖZEL ESASLARA ALINMA KRİTERLERİ
Bir belgenin sahte olup olmadığı belgeden hareketle yapılacak tespitlere bağlıdır. Buna göre; - İnceleme dönemi veya incelemeye konu dönemlere ilişkin yoklamalar yapılmak suretiyle mükellefin gerçek bir faaliyetinin bulunup bulunmadığı (ilgili dönem mahalle muhtarı, site yöneticisi ve/veya çevredekilerin eylem tarihindeki mükellefin durumuna ilişkin ifadeleri vb.), - Belgeye konu mal hareketinin gerçekte olup olmadığının fiili veya kaydi envanter ya da randıman incelemesi, karşıt inceleme ve tespit, nakliye, ödeme/tahsilat vb. kanıtlarla tespiti, - Ticari ilişkisinin olup olmadığı hususu ve ticari ilişkide bulunduğu firmalar, - Ortaklık yapısı ve ortaklara ilişkin analizler, - Muhasebecisine yönelik tespitler, - Maliye Bakanlığı bünyesinde yer alan, hakkında inceleme yapılanlara ve ticari ilişkide bulundukları mükelleflere ilişkin bilgiler, Sahte belge ticareti varsa komisyon geliri elde edilip edilmediği, Mükellefiyetle ilgili ödevlerin yerine getirilip getirilmediği, gibi hususlar rapora bağlanmaksızın ya da tespit edilmeksizin bir belgenin sahte olduğu gerekçesiyle mükellef hakkında özel esaslar uygulanmaz Başkaca bir tespit bulunmamak kaydıyla, haklarında sadece ihbar veya şikâyet bulunan mükellefler özel esaslara tabi tutulmazlar KONYA SMMMO TESMER

53 İADE TALEPLERİNİN YERİNE GETİRİLMESİ
1-) Düzenleme Raporu Bulunanlar Sahte belge düzenleyenler için 5 kat Muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleyenler için 4 kat 2-) Kullanma Raporu Bulunanlar Sahte belge kullananlar için 4 kat Muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge kullananlar için 3 kat 3-) Olumsuz Tespit Bulunanlar Sahte belge düzenleme tespitinde 4 kat Muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme tespitinde 3 kat 4-) SB veya MİYB Kullandığı Konusunda Tespit Bulunanlar İşlemin gerçekliğini ispat, indirimden iadeden çıkarma Sahte belge kullanma tespitinde 3 kat Muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge kullanma tespitinde 2 kat KONYA SMMMO TESMER

54 İADE TALEPLERİNİN YERİNE GETİRİLMESİ
5-) Adresinde Bulunmadıklarına İlişkin Tespit Bulunanlar 2 kat teminat karşılığında veya VİR 6-) Defter ve Belgelerini İbraz Etmediklerine İlişkin Tespit Bulunanlar Henüz sonuçlanmayanlar dahil diğer dönemlere ait iade talepleri 2 kat teminat karşılığında veya VİR 7-) Beyanname vermeme Beyanname verilmeye dönemlere ilişkin iade talepleri münhasıran VİR ile İşletme kapasitesi ve iş hacmi arasında açık nispetsizlik tespit edilenler Özel esaslar kapsamından çıkarılmıştır KONYA SMMMO TESMER

55 İADE TALEPLERİNİN YERİNE GETİRİLMESİ
8-) Alım Yaptıkları Safha Hakkında Olumsuz Rapor Bulunanlarda Doğrudan mal veya hizmet temin ettikleri mükellefler hakkında olumsuz rapor bulunanlar; sahte belge düzenleme raporu veya tespiti olanlarda 3 kat, muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenleme raporu veya tespiti olanlarda 2 kat KONYA SMMMO TESMER

56 GENEL ESASLARA DÖNÜŞ SMİYB Düzenleme Olumsuz Raporu veya Tespiti Bulunanların İlgili Dönemleri İçin; Ödeme + Olumlu rapor Yargı Kararı Rapora sonra sahte belgede 5 yıl – muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belgede 4 yıl geçmesi Tespitten sonra sahte belgede 4 yıl – muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belgede 3 yıl geçmesi KONYA SMMMO TESMER

57 GENEL ESASLARA DÖNÜŞ SMİYB Kullanma Olumsuz Raporu veya Tespiti Bulunanların İlgili Dönemleri İçin; Ödeme + Olumlu rapor Yargı Kararı Rapora sonra sahte belgede 4 yıl – muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belgede 3 yıl geçmesi Tespitten sonra sahte belgede 3 yıl – muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belgede 2 yıl geçmesi KONYA SMMMO TESMER

58 GENEL ESASLARA DÖNÜŞ Defter ve belgeler ibraz edilmediği, beyannameler verilmediği sürece genel esaslara dönülemeyecektir Adresin tespit edilmesi halinde genel esaslara dönülecektir KONYA SMMMO TESMER

59 ÖZET OLARAK; Aynı fiilin belli sürelerde tekrar işlenmemesi koşuluyla özel esaslardan çıkış imkanı getirilmektedir; Sahte belge düzenleme raporu olanlar 5 yıl Sahte belge düzenleme tespiti olanlar 4 yıl Sahte belge kullanma raporu olanlar 4 yıl Sahte belge kullanma tespiti olanlar 3 yıl KONYA SMMMO TESMER

60 İŞLEMLERİN GERÇEKLİĞİNİ İSPAT
Yemin hariç her türlü delil ile işlemin gerçekliği ispat edilebilir. Örneğin; Malın taşınması, depolanması, sigortalanması vb. işlemler Hamiline yazılı çek ile yapılan ödemeler kabul ediliyor Ödemenin kredi kartı, tapu devri, kamu kurum ve kuruluşları aracılığıyla vb yapılması kabul ediliyor Ödemenin PTT yoluyla yapılması halinde, ödeme sırasında düzenlenecek belgenin ibrazı da kabul ediliyor KONYA SMMMO TESMER

61 KONYA SMMMO TESMER ŞUBESİ Teşekkür ederiz


"tarihli KDVGENEL UYGULAMA TEBLİĞİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları