Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DÜŞÜNCE KALİTESİ ve KÜRESEL YÖNETİM

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DÜŞÜNCE KALİTESİ ve KÜRESEL YÖNETİM"— Sunum transkripti:

1 DÜŞÜNCE KALİTESİ ve KÜRESEL YÖNETİM
15. KALİTE KONGRESİ DÜŞÜNCE KALİTESİ ve KÜRESEL YÖNETİM 21-22 KASIM 2006 Prof. Dr. Mehmet Durman

2 YÜKSEKÖĞRETİMDE KALİTE GÜVENCESİ:
AVRUPA YÜKSEKÖĞRETİM ALANINDAKİ GELİŞMELER ÜLKEMİZDEKİ DURUM VE GELİŞMELER Prof. Dr. Mehmet Durman

3 ALANINDAKİ GELİŞMELER
KALİTE GÜVENCESİ KONUSUNDA AVRUPA YÜKSEKÖĞRETİM ALANINDAKİ GELİŞMELER Prof. Dr. Mehmet Durman

4 LİSBON VE BOLONYA SÜREÇLERİ
AMAÇ: Dünyanın en güçlü, bilgiye dayalı ekonomisini yaratmak. BU KAPSAMDA: Bilginin kaynağı olan yükseköğretim kurumları’na önemli görevler yüklenmiştir. Prof. Dr. Mehmet Durman

5 BOLONYA (1999) SÜRECİ Kalite güvencesi konusunda işbirliği
Kolay anlaşılabilir ve karşılaştırılabilir bir akademik derece sistemi ve temel olarak 2/3 aşamalı yükseköğretim sistemi (Lisans, Master ve Doktora) Ortak bir kredi sistemi (ECTS) Öğrenci/Öğretim üyesi Hareketliliği Kalite güvencesi konusunda işbirliği Yükseköğrenimde Avrupa boyutu Yaşam boyu öğrenim Öğrencilerin süreçlere katılımı Avrupa Yükseköğretim Alanı (EHEA)’nın çekiciliğinin arttırılması Avrupa Yükseköğretim Alanı (EHEA) ile Avrupa Araştırma Alanı (ERA) arasındaki sinerjinin oluşturulması Bu çalışmaların 2010 yılına kadar tamamlanması ve EHEA ‘nın oluşturulması Prof. Dr. Mehmet Durman 5

6 Lisbon Hedeflerinin Gerçekleştirilebilmesi
BERLİN-2003: KALİTE GÜVENCESİ Bolonya Sürecinin Başarı ile sürdürülebilmesi Lisbon Hedeflerinin Gerçekleştirilebilmesi Uluslarası Rekabetin oluşturulabilmesi için en önemli araç olarak görülmektedir. Prof. Dr. Mehmet Durman 6

7 BERGEN Kalite Güvencesinde Avrupa Standart ve İlkelerinin Uygulanması Kalite Güvence Ajanslarının tescilini oluşturacak bir birliğin oluşturulması (European Register for Quality Assurance Agencies ) Kalite Güvence Ajansları için bir dış denetim sisteminin kullanılması Niteliklerin (yeterliliklerin) çerçeve altına alınması için ulusal bir sistemin oluşturulması (National Qualification Framework) ve bunun Avrupa boyutunda ilişkilendirilmesi (Overarching of EQF) Prof. Dr. Mehmet Durman

8 AVRUPA YÜKSEKÖĞRENİM ALANINDA KALİTE GÜVENCE STANDARTLARI
Prof. Dr. Mehmet Durman

9 YÜKSEKÖĞRETİMDE AVRUPA KALİTE GÜVENCE SİSTEMİ
4 BASAMAKLI MODEL Kalite Güvencesi Konusunda bağımsız kuruluşların (ajansların) kurulması Kalite güvencesinde iç ve/veya dış değerlendirme unsurlarının oluşturulması Konuyla ilgili paydaşların çalışmalara katılımı Sonuçların yayınlanması (raporlanması) Prof. Dr. Mehmet Durman

10 (YÜKSEKÖĞRETİMDE AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ KURULUŞU)
ENQA (YÜKSEKÖĞRETİMDE AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ KURULUŞU) Üye ülkelerdeki Kalite Güvencesi çalışmalarının eşgüdümünden sorumludur. Çalışmalara, EUA, EURASHE ve ESIB gibi kuruluşlar da destek vermektedir. Prof. Dr. Mehmet Durman

11 Avrupa Yükseköğrenim Alanında Kalite Güvence İlke ve Standartları
ENQA Raporu- 2005 AYA’na bağlı bulunan 45 ülkedeki politik sistemler, sosyo-kültürel ve dil farklılıkları, eğitim gelenekleri arzu edilen “tek model” kalite standartlarının oluşmasına engel olmaktadır. Oluşturulan bu rapor, dar çerçevede formüle edilmiş olup, genel prensipleri kapsamaktadır. Amaç, önerilerin herkes tarafından kabul edilmesidir. Özerkliği sağlamak ve standartların detayları ilgili kurumlara bırakılmıştır. Prof. Dr. Mehmet Durman

12 RAPOR: Yükseköğretim kurumlarının “iç kalite” süreçlerine,
Yükseköğretim Kurumlarının “dış kalite” süreçlerine, Kalite Ajanslarının “dış değerlendirme” süreçlerine yönelik ilke ve standartları belirlemektedir. Prof. Dr. Mehmet Durman

13 AVRUPA ÜLKELERİNDEKİ KALİTE GÜVENCE AJANSLARI
25 Ülkede, 34 Ajans 20 Ajans ENQA Üyesi Prof. Dr. Mehmet Durman

14 DEĞERLENDİRME METODLARI: DEĞERLENDİRME KATEGORİLERİ:
Değerlendirme (Evaluation) Akreditasyon (Accreditation) Denetleme (Audit) Kıyaslama (Bench-marking) DEĞERLENDİRME KATEGORİLERİ: Program Kurum Konu İşlev Değerlendirme Akreditasyon Denetleme Kıyaslama Konu 6 1 Program 21 20 5 7 Kurum 12 10 14 4 İşlev Kaynak: Quality Procedures in EHE; ENQA Survey, 2003 Prof. Dr. Mehmet Durman

15 KULLANILAN KALİTE GÜVENCE YÖNTEMLERİ
Prof. Dr. Mehmet Durman

16 KULLANILAN KALİTE GÜVENCE YÖNTEMLERİ
Prof. Dr. Mehmet Durman

17 KULLANILAN KALİTE GÜVENCE YÖNTEMLERİ
Prof. Dr. Mehmet Durman

18 AVRUPA’DA KALİTE GÜVENCESİ İLE İLGİLİ GÜNDEMDEKİ YENİ ÇALIŞMALAR
Mesleki Eğitimde Ortak Kalite Güvence Çerçevesi (CQAF) – ENQA-VET Yükseköğretimde Niteliklerin Çerçevelendirilmesi (EQF) ve AYA ile ilişkilendirilmesi (Overarching Framework of Qualifications) Prof. Dr. Mehmet Durman

19 YÜKSEKÖĞRETİMDE KALİTE GÜVENCESİ KONUSUNDA ÜLKEMİZDEKİ DURUM VE GELİŞMELER
Prof. Dr. Mehmet Durman

20 BOLONYA SÜRECİ Türkiye Bolonya Sürecine 2001 yılında dahil olmuş ve o tarihten itibaren bu süreç içersindeki çalışmalarda aktif olarak yer almaktadır. Prof. Dr. Mehmet Durman

21 BOLONYA KARNESİ - 2005 TÜRKİYE’NİN DURUMU
KALİTE GÜVENCESİ ORTA Ulusal Kalite Ajansı Kullanılan Öçütler Öğrencilerin Katılımı Uluslararası Katılım İKİLİ SİSTEM MÜKEMMEL Uygulama Düzeyi Öğrenci Oranı 1. ciden 2. ye geçiş ÇOK İYİ DİPLOMA VE EĞİTİM SÜRELERİNİN DENKLİĞİ Diploma Eki Lizbon Konvansiyonu ECTS İYİ GENEL Prof. Dr. Mehmet Durman

22 BOLONYA SÜRECİ: Kalite Güvence Sistemi ve İşbirliği
ÜLKEMİZDEKİ DURUM Mevcut önemli birikim ABET (Accreditation Board for Eng. & Tech.) - 4 Üniversitemizde 42 mühendislik programı akredite olmuş durumdadır. MÜDEK (Mühendislik Değerlendirme Kurulu) - 8 Üniversitemizde 10 mühendislik programı akredite olmuş durumdadır. EUA (Avrupa Üniversiteler Birliği) - 12 Üniversitemiz Kurumsal Değerlendirme Sürecinden geçmiştir. Üniversitelerimizde Kalite konusunda yüksek seviyede bilinçlenme ve yapılan çalışmalar. Yeni Yönetmelik: “Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Yönetmeliği” ( 20 Eylül 2005) Eğitim, araştırma ve İdari hizmetlerin değerlendirilmesi ve kalitesinin arttırılması Berlin Bildirisi ve ENQA (European Assoc. for QA in HE) prensipleri ile uyumlu Dış Değerlendirmeye açık. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununu Prof. Dr. Mehmet Durman

23 YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA AKADEMİK DEĞERLENDİRME
VE KALİTE GELİŞTİRME YÖNETMELİĞİ – 20 EYLÜL 2005 YÜKSEKÖĞRETİM AKADEMİK DEĞERLENDİRME VE KALİTE GELİŞTİRME KOMİSYONU – 30 EYLÜL 2005 Prof. Dr. Mehmet Durman

24 YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA
“AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME” YÖNETMELİĞİ Yükseköğretim kurumlarının eğitim, öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idari hizmetlerinin değerlendirilmesi, kalitelerinin geliştirilmesi, bağımsız "dış değerlendirme" süreciyle kalite düzeylerinin onaylanması ve tanınması konusundaki çalışmalara ilişkin esasları düzenlemektir. Prof. Dr. Mehmet Durman

25 Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme
Ulusal Boyutta: Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu (YÖDEK) Yükseköğretim Kurumlarında: Yükseköğretim Kurumu Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulları (ADEK) çalışmaların yürütülmesi ve koordinasyonundan sorumludur. Prof. Dr. Mehmet Durman

26 YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA AKADEMİK DEĞERLENDİRME VE
KALİTE GELİŞTİRME REHBERİ Yükseköğretimde Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Ana Süreç Haritası Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Süreci Stratejik Planlama Süreci Kurumsal (Öz- ve Çevre-) Değerlendirme Süreci Periyodik İzleme ve İyileştirme Süreci Performans Göstergeleri Prof. Dr. Mehmet Durman

27 Prof. Dr. Mehmet Durman

28 Prof. Dr. Mehmet Durman

29 Prof. Dr. Mehmet Durman

30 Yükseköğretim Kurumları Özdeğerlendirme Modeli
Prof. Dr. Mehmet Durman

31 Yükseköğretim Kurumları Özdeğerlendirme Modeli
Öğrenci niteliğinde beklenen düzey; Akademik personel niteliğinde beklenen düzey; İdari personel niteliğinde beklenen düzey; Mali kaynakların yeterliliği Bilgi teknolojileri ve kaynaklarının yeterliliği; İş teknolojilerinin yeterliliği; Fiziksel olanakların yeterliliği; Temin edilen hizmetlerin yeterliliği; Sanayi ile ilişkilerin yeterliliği; Toplum ile ilişkilerin yeterliliği; Kamu kurum ve kuruluşları ile ilişkilerin yeterliliği; Mezunlar ile ilişkilerin yeterliliği; Çalışanlar ile ilgili ilişkilerin yeterliliği; Öğrenciler ile ilişkilerin yeterliliği; Yükseköğretim alanında ulusal ilişkilerin yeterliliği; Yükseköğretim alanında uluslararası ilişkilerin yeterliliği. Prof. Dr. Mehmet Durman

32 Yükseköğretim Kurumları Özdeğerlendirme Modeli
Öğrenci sayıları ve yeterliliği; Öğretim elemanı sayıları ve yeterliliği; İdari personel sayıları ve yeterliliği; Çalışanların yaş ortalamaları ve yeterliliği; Çalışanların kadın-erkek personel dağılımının değerlendirilmesi ve yeterliliği; Çalışanların kıdem ortalamaları ve yeterliliği; Akademik personelin ortalama ünvan düzeyi ; İdari personelin eğitim düzeyi; Akademik birimlerin ve bu birimlerdeki programların sayıları ve yeterliliği; Kurumun ağırlıklı akademik alanı/alanları ve yeterliliği; Kurumun fiziksel büyüklüğü, altyapısı ve yeterliliği; Prof. Dr. Mehmet Durman

33 Yükseköğretim Kurumları Özdeğerlendirme Modeli
Programların ulusal ve çevre ihtiyaçlarına uygunluğu; Programların eğitim hedeflerinin yeterliliği; Programların kapsamı ve niteliklerinin yeterliliği; Programların anlaşılabilirliği ve ve hedeflerinin açıklığı; Programların bütünlüğünün ve devamlılığının yeterliliği; Programların çıktılarının yeterliliği; Program kaynaklarının yeterliliği; Programların diğer programlarla ilişkilerinin yeterliliği; Öğrencilere sunulan rehberlik/danışmanlık hizmetlerinin yeterliliği; Engelli öğrencilere sunulan eğitim hizmetlerinin yeterliliği; Öğrenci değerlendirme prosedür ve araçlarının yeterliliği; Yeni öğrencileri programlara hazırlama prosedür ve uygulamalarının yeterliliği; Eğitimin etkinliğini artıracak eğitsel destek hizmetlerinin yeterliliği; Programların ilgili ulusal ve uluslararası programlarla uyumundaki yeterliliği; Prof. Dr. Mehmet Durman

34 Yükseköğretim Kurumları Özdeğerlendirme Modeli
AR-GE çalışmalarının ulusal ve çevre ihtiyaçlarına uygunluğu; AR-GE olanak ve kaynaklarının yeterliliği; AR-GE çalışmalarının yeterliliği; AR-GE önceliklerinin belirginliği; AR-GE çalışmalarının bütünlüğü ve devamlılığı; AR-GE çalışmalarının disiplinler arası yapılabilmesindeki yeterlilik; Uluslararası AR-GE çalışmalarının yeterliliği; AR-GE özendiren ve destekleyen araçların yeterliliği; AR-GE faaliyetlerinin önceliklere uygunluğu; AR-GE çalışmalarının hedeflerine ulaşıp ulaşmadığının yeterliliği; AR-GE çalışmaları ile eğim-öğretim faaliyetleri arasındaki ilişkinin yeterliliği; AR-GE sonuçlarının duyurulması ve paylaşılması ile ilgili araç, ortam ve mekanizmaların yeterliliği; AR-GE çalışmalarının oluşturulmasında ve yürütülmesinde paydaşlarla kurulan yapısal ilişkilerin yeterliliği; AR-GE sonuçlarının topluma faydaya dönüşmesindeki yeterliliği; AR-GE sonuçlarının kuruma/birime fayda olarak dönmesindeki yeterlilik. Prof. Dr. Mehmet Durman

35 Yükseköğretim Kurumları Özdeğerlendirme Modeli
U&H faaliyetlerinin ulusal ve çevre ihtiyaçlarına uygunluğu; U&H faaliyetlerinin olanak ve kaynaklarının yeterliliği; U&H faaliyetleri düzeylerinin yeterliliği; U&H faaliyetlerinin önceliklerinin belirginliği; U&H faaliyetlerinin disiplinler arası yapılabilmesindeki yeterliliği; Uluslararası U&H faaliyetlerinin yeterliliği; U&H faaliyetlerini özendiren ve destekleyen araçların yeterliliği; U&H faaliyetlerinin hedeflerine ulaşıp ulaşmadığının yeterliliği; Eğitim-Öğretim ile U&H faaliyetleri arasındaki ilişkinin yeterliliği; AR-GE çalışmaları ile U&H faaliyetleri arasındaki ilişkinin yeterliliği; U&H faaliyetlerinin sonuçlarının duyurulması ve paylaşılması ile ilgili araç, ortam ve mekanizmaların yeterliliği; U&H faaliyetlerinin oluşturulmasında ve yürütülmesinde paydaşlarla kurulan yapısal ilişkilerin yeterliliği; Yaşam Boyu Eğitim faaliyetlerinin yeterliliği; Topluma yönelik bilgilendirme ve bilinçlendirme faaliyetlerinin yeterliliği; Topluma yönelik sanatsal, kültürel ve sportif faaliyetlerin yeterliliği; U&H faaliyetlerinin topluma faydaya dönüşmesindeki yeterlilik; U&H faaliyetlerinin kuruma/birime fayda olarak dönmesindeki yeterlilik. Prof. Dr. Mehmet Durman

36 Yükseköğretim Kurumları Özdeğerlendirme Modeli
Personel işleri ile ilgili hizmetlerin yeterliliği; İdari işler ile ilgili hizmetlerin yeterliliği; Bütçe ile ilgili süreç ve hizmetlerin yeterliliği; Öğrencilerin akademik işleri ile ilgili hizmetlerin yeterliliği; Kütüphane ve dokümantasyon işleri ilgili hizmetlerin yeterliliği; Yapı ve çevre işleri ile ilgili hizmetlerin yeterliliği; Teknik destek işleri ile ilgili hizmetlerin yeterliliği; Bilgi işlem ve haberleşme desteğinin yeterliliği; Hukuk destek hizmetlerinin yeterliliği; Basın ve halkla İlişkiler hizmetlerinin yeterliliği; Sağlık hizmetlerinin yeterliliği; Kültür ve sosyal hizmetlerin yeterliliği; Spor ile ilgili hizmetlerin yeterliliği; Burs olanak ve hizmetlerinin yeterliliği; Yurt olanak ve hizmetlerin yeterliliği; Öğrenci bilim, kültür ve sanat toplulukları etkinliklerinin yeterliliği; Uluslararası ofislerin hizmetlerinin yeterliliği; Öğrenci kariyer planlama hizmetlerinin yeterliliği; Staj destek hizmetlerinin yeterliliği; Öğrenci konseylerine sağlanan hizmetlerin yeterliliği, Üniversite adaylarına yönelik tanıtım çalışmalarını yeterliliği. Prof. Dr. Mehmet Durman

37 Yükseköğretim Kurumları Özdeğerlendirme Modeli
Organizasyonel yapının yeterliliği; Görev ve sorumluluk tanımlarının açıklığı; Görev yetkilerinin yeterliliği; Stratejilerin varlığı ve yeterliliği; Karar verme süreçlerinin yeterliliği; İş süreçlerinin (akademik ve idari) yeterliliği; Stratejik planlama ve izleme süreçlerinin yeterliliği; Kalite geliştirme süreçlerinin yeterliliği; Bilgi yönetimi süreçlerinin yeterliliği; İnsan kaynakları süreçlerinin yeterliliği; Finans kaynakları süreçlerinin yeterliliği, Öğrenci katılım süreçlerinin yeterliliği, E&Ö, AR-GE, U&H süreçleri ile ilgili etik standartların yeterliliği. Prof. Dr. Mehmet Durman

38 Yükseköğretim Kurumları Özdeğerlendirme Modeli
Ortak kültür ve değerlerin paylaşımındaki yeterlilik; Akademik personelin memnuniyetinin yeterliliği; İdari personelin memnuniyetinin yeterliliği; Öğrenci memnuniyetinin yeterliliği; Liderlik yaklaşımlarının yeterliliği; Yönetici yaklaşımlarının yeterliliği; Akademik personelin idari ve yönetsel özelliklerinin yeterliliği; İdari personelin özelliklerinin yeterliliği; Çalışanlar arasındaki iş birliği ortamının yeterliliği; İş arkadaşlığı ve sosyal ortamın yeterliliği Prof. Dr. Mehmet Durman

39 Yükseköğretim Kurumları Özdeğerlendirme Modeli
Kurumsal niteliklerle ilgili gelişmelerin yeterliliği; Öğrencilerle ilgili sonuçların yeterliliği; AR-GE ile ilgili sonuçların yeterliliği; U&H faaliyetleri ile ilgili sonuçların yeterliliği; Yönetsel faaliyetler ile ilgili sonuçların yeterliliği; İdari faaliyetler ile ilgili sonuçların yeterliliği; Toplum hizmetleri ile ilgili sonuçların yeterliliği. Prof. Dr. Mehmet Durman

40 Yükseköğretim Kurumları Özdeğerlendirme Modeli
Evrensel yükseköğretim kurumu olma misyonuna uygunluğu; Türk yükseköğretim kurumu olma misyonuna uygunluğu; Kendi misyonuna uygunluğu; Prof. Dr. Mehmet Durman

41 Performans Göstergeleri
NO GÖSTERGE ÖLÇME YÖNTEMİ BİRİMİ 1 Önlisans programlarına kabul edilen öğrencilerin niteliği Orta öğretim başarı puanlarının ortalaması Mutlak sayı 2 Lisans programlarına kabul edilen öğrencilerin niteliği SAY, SÖZ, EA, DİL Puanlarının Ortalamaları (İlk %10’luk ÖSS puan diliminden giren ÖS /Toplam giren ÖS)x100 Mutlak Sayı Yüzde 3 Yüksek lisans programlarına kabul edilen öğrencilerin niteliği [(LES puanlarının yüz üzerinden ortalaması)+ (Lisans mezuniyet notlarının yüz üzerinden ortalaması)] / 2 4 Doktora…………………………… ………………………………………………. ………. ……….. ……… ….. 69 Hizmet verilen kurum dışı toplum kesimlerinin memnuniyeti Anket 70 Yükseköğretim Misyonunu Başarma Performansı Düzeyi Prof. Dr. Mehmet Durman

42 Yükseköğretim kurumları 2006 yılın için;
YÖDEK çerçevesinde ilk 2005 yılına ilişkin özdeğerlendirme çalışmalarını içeren raporlarını 31 Ekim 2006 tarihine kadar YÖDEK’e, Stratejik planlarını 30 Kasım 2006 tarihine kadar YÖK’e sunacaklardır. 2007 ve daha sonraki yıllarda; Özdeğerlendirme çalışmaları Ocak ve Şubat aylarında gerçekleştirilecek ve Yükseköğretim kurumlarının “Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Raporları” Mart ayında YÖDEK’e, YÖDEK “Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Raporu” Nisan ayı sonunda Yükseköğretim Üst Kuruluşları (YÖK ve ÜAK)’na sunulacaktır. Prof. Dr. Mehmet Durman

43 BEKLENTİLER: YÖDEK’in görevlerini daha etkin ve verimli bir şekilde sürdürülebilmesi için, Komisyon’un bütçe ve kadro ile desteklenerek, bu alandaki düzenlemelerden sorumlu tüzel bir yapıya kavuşması sağlanmalıdır. İlgili yönetmelik, ilke ve standartlar çerçevesinde yükseköğretim kurumlarının kurumsal bazda dış değerlendirilmelerini gerçekleştirecek bağımsız bir kurum/kurumların sürekli ve uluslararası standartlarda benimsenen bir örgütsel yapı içerisinde oluşturulması/oluşturulmaları gerekmektedir. Bu oluşumun “ulusal bir kalite ajansı” olarak yapılandırılması düşünülebileceği gibi özel kurum veya kuruluşların da bu alanda faaliyet göstermeleri teşvik edilebilir. Birim/alt birim veya program bazında dış değerlendirme yapabilecek Mühendislik Değerlendirme Kurulu (MÜDEK) gibi kuruluşların oluşumunu, diğer bilim/meslek alanlarında da teşvik etmek ve bu kurum/kuruluşların çalışmalarını, tüzel bir yapı içerisinde yürütebilmeleri sağlanmalıdır. Bu kapsamda oluşturulacak kurum/kuruluşların günümüzde giderek önem kazanan “niteliklerin (yetkinliklerin) çerçevelendirilmesi (belirlenmesi) - (qualification framework)” çalışmalarında özellikle bilim ve meslek alanlarındaki çıktıların dış kalite güvencesi konusunda önemli işlevleri olacağı göz önünde bulundurularak yapılandırılmaları teşvik edilmelidir. Prof. Dr. Mehmet Durman

44 TEŞEKKÜR EDERİM… Prof. Dr. Mehmet Durman


"DÜŞÜNCE KALİTESİ ve KÜRESEL YÖNETİM" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları