Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1.KURAN İSLÂM DİNİNİN TEMEL KAYNAĞIDIR. 2. KURAN’IN TARİHİ 3. KURAN’LA İLGİLİ BAZI KAVRAMLAR 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR 3.2. KURAN’IN.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1.KURAN İSLÂM DİNİNİN TEMEL KAYNAĞIDIR. 2. KURAN’IN TARİHİ 3. KURAN’LA İLGİLİ BAZI KAVRAMLAR 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR 3.2. KURAN’IN."— Sunum transkripti:

1

2 1.KURAN İSLÂM DİNİNİN TEMEL KAYNAĞIDIR. 2. KURAN’IN TARİHİ 3. KURAN’LA İLGİLİ BAZI KAVRAMLAR 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR 3.2. KURAN’IN OKUNMASI İLE İLGİLİ KAVRAMLAR 3.3. KURAN’IN ANLAŞILMASI VE YORUMLANMASIYLA İLGİLİ KAVRAMLAR 4. KURAN’IN BELLİ BAŞLI KONULARI 4.1. İNANÇ 4.2. İBADET 4.3. AHLÂK 5. KÜLTÜRÜMÜZDE KURAN’IN YERİ VE ÖNEMİ

3 1.KURAN İSLÂM DİNİNİN TEMEL KAYNAĞIDIR Kuran-ı Kerim, Allah tarafından vahiy meleği Cebrail aracılığıyla, son Peygamber Hz. Muhammet’ e indirilen ilahi bir mesajdır. Allah, insanı en güzel şekilde yaratmış ve ona irade vermiştir. İnsan, iyi ve kötüyü ayırt edebilme yeteneğine sahip olduğu için davranışlarından sorumlu tutulmuştur.

4 1.KURAN İSLÂM DİNİNİN TEMEL KAYNAĞIDIR Kur'an herhangi bir değişikliğe uğramadan günümüze kadar ulaşan son ilahi kitaptır. Allah, Kuran'da insanın var oluş amacının kendisine kulluk etmek olarak açıklamaktadır. İnsan bu görevi hakkıyla yapabilmesi için doğru kaynaklardan bilgilenmelidir.

5 1.KURAN İSLÂM DİNİNİN TEMEL KAYNAĞIDIR İslam dinini öğrenmek ve bu konuda karşılaşılan problemleri çözmek için öncelikle Kuran’a başvurulur. Ancak Kuran'da her sorunun cevabını açıkça bulmak mümkün olmayabilir. Hz. Muhammed insanlara, Kuran'da genel hatlarıyla anlatılan emir ve yasakların nasıl hayata geçirileceğini yaşayarak göstermiştir.

6 1.KURAN İSLÂM DİNİNİN TEMEL KAYNAĞIDIR Dolayısıyla İslam'ı öğrenirken Kuran'dan sonra başvurulacak ikinci kaynak; "Hz. Muhammed'in örnek hayatı" diye tanımlayabileceğimiz sünnettir. Nitekim Kuran'da bu gerçeğe şu şekilde işaret edilmiştir;

7 “Ey iman edenler!... Eğer bir hususta anlaşmazlığa düşerseniz Allah'a ve ahirete gerçekten inanıyorsanız onu Allah'a ve Resul'e götürün; bu hem hayırlı, hem de netice bakımından daha güzeldir.” AYET

8 2. KURAN’IN TARİHİ Kuran‘ın indirilişi, Hz. Muhammed'in 610 yılında ilk vahyi almasıyla başlayıp vefat ettiği 632 yılına kadar sürmüştür. Kuran yaklaşık olarak 23 yıllık bir süre içinde indirilmiştir. Böylece insanlar İslam'a daha kolay uyum sağlamışlar ve Kuran’ı daha iyi kavramışlardır. Ayrıca bu durum, Kuran'ın ezberlenmesi ve yazılmasını da kolaylaştırmıştır. İlk vahyin Kadir Gecesi'nde indirildiği şöyle ifade edilir;

9 “Biz o Kuran'ı Kadir Gecesi'nde indirdik.” AYET

10 (Kuran'ın bir defada indirilmeyiş nedeni) “İnkar edenler: Kuran ona bir defada topluca indirilmeli değil miydi? dediler. Biz onu senin kalbine iyice yerleştirmek için böyle parça parça indirdik ve onu tane tane ayırarak okuduk.” AYET

11 2. KURAN’IN TARİHİ Hz. Muhammet, son ilahi mesajı her türlü güçlüğe rağmen insanlara ulaştırmıştır. Kuran ayetleri, İslam'ın ilk dönemlerinden başlayarak vahiy katipleri tarafından çeşitli malzemeler üzerine yazılmış ve pek çok sahabe tarafından ezberlenmiştir. Ayrıca Hz. Muhammet, her yıl Ramazan ayında, vahiy meleği Cebrail ile o güne kadar inen ayetleri karşılıklı olarak okumuşlardır. Böylece Kuran’ın sonraki nesillere değiştirilmeden aktarılması sağlanmıştır.

12 “Onu biz indirdik, biz koruyacağız.” AYET

13 2. KURAN’IN TARİHİ Değişik malzemeler üzerine yazılmış olan Kuran Hz. Peygamber hayatta iken bir araya getirilememişti. Hz. Muhammet'in vefatından sonra Hz. Ebu Bekir'in halifeliği döneminde ortaya çıkan savaşlarda Kuran’ı ezbere bilen çok sayıda sahabe şehit olmuştur. Bunun üzerine Hz. Ömer, Hz. Ebu Bekir'e Kuran’ın kitap haline getirilmesi gerektiğini söylemiş, Hz. Ebu Bekir de bu düşünceyi benimseyerek Zeyd bin Sabit'i görevlendirmiştir ve Kuran kitap haline getirilmiştir. HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL

14 2. KURAN’IN TARİHİ Hz. Osman'ın halifeliği döneminde;  Yapılan fetihler sonucu İslam coğrafyasının hızla genişlemesi,  Müslüman nüfusun artması,  Mahalli lehçe farklılıklarının etkisiyle aynı metnin farklı tarzda telaffuz edilmesi sebepleri ile Kuran çoğaltılmıştır. Hz. Osman, daha önce Kuran'ın kitap hâline getirilmesinde de görev alan vahiy katibi Zeyd bin Sabit'i Kuran’ı çoğaltması için görevlendirdi.

15 2. KURAN’IN TARİHİ Hz. Zeyd'in başkanlık ettiği bu heyet, Kuran'dan yedi adet çoğalttı. Bu nüshalar Müslüman nüfusun yoğun olarak yaşadığı Basra, Küfe, Şam, Mekke gibi çevredeki şehirlere gönderildi. Böylece Kuran'ın orijinal metni tüm müslümanların kolayca ulaşabileceği merkezlere ulaştırılmış oldu.

16 KURAN’ IN TARİHİ ALLAH (c.c.) CEBRAİL (as.) HZ. MUHAMMEDHZ. OSMANHZ. EBUBEKİR Bazı sahabeler tarafından ezberlendi. Vahiy Katipleri tarafından papirüs, yassı kemikler, düz taşlar, hurma yaprakları vb. cisimler üzerine yazıldı. Hz. Ömer’ in teşviki İle Zeyd B. Sabit başkanlığındaki heyet tarafından kitap haline getirildi. İslam Coğrafyası’nın genişlemesi ile tüm müslümanların kolayca ulaşabilmesi için yeni nüshalar yazıldı ve önemli merkezlere gönderildi.

17 3. KURAN’LA İLGİLİ BAZI KAVRAMLAR Kuran İslam dininin temel kaynağıdır. Müslümanların Kuran'dan tam olarak faydalanabilmeleri için onu gerek içeriği, gerekse iç düzeni bakımından çok iyi tanımaları gerekir.

18 KURAN’ IN OKUNMASI İLE İLGİLİ KAVRAMLAR KURAN’ IN ANLAŞILMASI VE YORUMLANMASI İLE İLGİLİ KAVRAMLAR KURAN’ IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR 3. KURAN’LA İLGİLİ BAZI KAVRAMLAR

19 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Kuran'ın kendine özgü bir iç düzeni olması sayfalarca metin arasından aradığımız bölümlere kolayca ulaşabilmemizi sağlar. Bu nedenle, ayet, sure, cüz gibi Kuran' ın iç düzeniyle ilgili bazı kavramları bilmemiz gerekir.

20 3.1. KURAN’ IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR AYETCÜZSUREMUSHAF

21 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Ayet; Kuran’ın bir veya birkaç cümlecikten oluşan ifadeleridir. Sözlükte alamet, işaret, delil anlamlarına gelmektir. Kuran ayetleri bazen birkaç harften, bazen de bir sayfayı bulan cümlelerden oluşabilir. Ayetler, durak adı verilen ve ayet numaralarının yazılı olduğu işaretlerle birbirinden ayrılır.

22 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Kuran'da yaklaşık 6666 ayet vardır. Sureler içerisinde ayetlerin sıralaması Peygamberimiz tarafından yapılmıştır. Bir ayet indiğinde, bu ayetin hangi surede, nereye yerleşmesi gerektiğini Peygamberimiz belirtmiştir. Böylece ayetlerin sureler içindeki yeri Peygamberimiz hayattayken kesinleşmiştir.

23 “Göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelip gidişinde aklıselim sahipleri için gerçekten açık ayetler vardır.” AYET

24 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Sure: Kuran’ın en az üç ayetten oluşan 114 bölümünden her birine verilen addır. Sözlükte yüksek mevki, etrafı surlarla çevrili şehir demektir. Tevbe suresi hariç tüm sureler besmele ile başlar. Surelerin sıralaması iniş sırası ya da konulara göre değil, Kuran kitap haline getirilirken Hz. Muhammed'e Cebrail'in bildirdiği şekilde, vahiy katipleri tarafından yapılmıştır. Surelerde yer alan konular, farklı zamanlarda ve farklı olaylar üzerine inmiştir.

25 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Surelerin sıralaması genellikle uzun olandan kısa olana doğru düzenlenmiştir. Sureler, isimlerini, genellikle içinde yer alan bir olay, olgu veya kişiden alır. Örneğin, Bakara suresinde Hz. Musa'nın kıssası ve birçok kıssa anlatılmaktadır. Ancak sure, Musa kıssasında geçen "bakara" sözcüğü ile isimlendirilmiştir.

26 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Bir surenin birden fazla ismi olabilir. Örneğin Fatiha Suresinin isimlerinden bazıları Ümmü'l- Kuran, Şifa ve Duadır. En uzun sure, 286 ayet olan Bakara Suresidir. En kısa sure ise 3 ayet olan Kevser Suresidir. Kuran'daki sıralamaya göre surelerin ilki Fatiha, sonuncusu ise Nas Suresidir.

27 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Surelerin bir kısmı Mekke'de, (Mekki) bir kısmı da Medine'de (Medeni) indirilmiştir. Mekke'de gelen ayetlerde daha çok Allah'ın varlığı, birliği ve diğer inanç esasları üzerinde durulmuştur. Medine dönemindeki ayetler ise genellikle ibadetleri, insanlar arası ilişkileri, toplumsal düzenlemeleri ve ahlaki kuralları konu edinmiştir.

28 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Cüz: Kuran‘ın yirmişer sayfalık bölümüne verilen addır. Sözlükte parça, bölüm demektir. Kuran, otuz cüzden oluşmaktadır.

29 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Mushaf: Kitap hâline getirilmiş olan Kuran'ın özel adıdır. Sözlükte iki kapak arasında toplanmış sayfalar demektir. Kuran'ın isimlerinden biridir. Bu isim Kuran'a, Hz. Ebu Bekir döneminde kitap hâline getirildikten sonra verilmiştir. Hz. Ebu Bekir'de bulunan ilk Mushaf, onun vefatıyla Hz. Ömer'e, ondan da kızı Hz. Hafsa'ya teslim edilmiştir. Bu ilk Mushaf'a İmam, Önder Mushaf denmiş ve Hz. Osman döneminde yapılan Kuran'ı çoğaltma işinde bu ana Mushaf esas alınmıştır.

30 SURE BAŞLIĞI Surelerin başında bulunur. Surenin adı, kaç ayetten oluştuğu, Mekki mi, Medeni mi olduğu konusunda bilgi verir. CÜZ İŞARETİ Kuran’ ın 20 sayfalık birimlerinin başlangıcını bildirir. Kuran’ da 30 cüz bulunur. AYET İŞARETİ Ayetlerin başını ve sonunu belirtir.

31 3.2. KURAN’IN OKUNMASI İLE İLGİLİ KAVRAMLAR İslam'a göre Kuran okumak ibadettir. Peygamberimiz, Allah'a karşı görev ve sorumluluklarımızı sıkça hatırlamamız için bizleri, Kuran'ı çok okumaya teşvik etmiştir. Bir ayette şöyle buyrulur;

32 “... Kuran 'dan kolayınıza geleni okuyunuz...” AYET

33 3.2. KURAN’ IN OKUNMASI İLE İLGİLİ KAVRAMLAR TECVİTMUKABELEHATİM

34 3.2. KURAN’IN OKUNMASI İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Tecvit: Kuran‘ı güzel bir biçimde okumak için uyulması gereken kuralları kapsayan ilimdir. Sözlükte güzelleştirmek, güzel yapmak ve daha iyi yapmak demektir. Tecvidin amacı Kuran’ın doğru ve güzel okunmasını sağlamaktır. Bir ayette şöyle buyrulmuştur;

35 “...Kuran'ı tane tane oku!” AYET

36 3.2. KURAN’IN OKUNMASI İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Mukabele: Kuran okuyan kişiyi, bilenlerin Kuran'dan takip etmesi, bilmeyenlerin dinlemesidir. Sözlükte karşılık verme, karşılama, karşılıklı okuma gibi anlamlara gelir. Kuran'ın okunması ile ilgili bir terim olarak mukabele, vahiy gelmeye devam ederken, Hz. Muhammet ile Cebrail'in her yılın Ramazan ayında o güne kadar gelen Kuran ayetlerini karşılıklı okumalarından doğmuştur.

37 3.2. KURAN’IN OKUNMASI İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Hatim: Kuran’ı ezbere ya da yüzünden, baştan sona kadar okumak veya dinlemektir. Sözlükte sona erdirmek, bitirmek demektir. Kuran okumak ibadettir. Bu ibadeti yerine getirirken Kuran’ı anlamaya çalışmalı, bunun için meal, tefsir gibi açıklayıcı eserlere başvurmalıyız.

38 3.2. KURAN’IN OKUNMASI İLE İLGİLİ KAVRAMLAR Hafızlık: Kuran’ı bütünüyle ezberlemektir. Kuran'ı baştan sona ezberleyen kişiye de hafız denir. Sözlükte ezberleyen, koruyan demektir. Hz. Muhammed Kuran'ın sonraki nesillere eksiksiz ulaştırılmasını sağlamak amacıyla onu yazdırmanın yanında ezberlenmesini de teşvik etmiştir. Kuran'ın tamamını ezberlemek farz değildir. Ancak ibadetlerde okunacak kadar bazı bölümleri ezberlemek gerekir.

39 3.3. KURAN’IN ANLAŞILMASI VE YORUMLANMASIYLA İLGİLİ KAVRAMLAR Kuran bozulmadan günümüze kadar gelen ve bütün insanlığa hitap eden son ilahi kitaptır. Her Müslüman, Kuran’daki emir ve yasakları öğrenmekle yükümlüdür. Çeşitli milletlere mensup olan Müslümanların Kuran’ı anlamaları için çeşitli dillere tercüme edilmiştir. Örneğin, Kuran’ın başta Türkçe ve Farsça olmak üzere çeşitli dillere çevirisi yapılmıştır.

40 3.3. KURAN’ IN ANLAŞILMASI VE YORUMLANMASI İLE İLGİLİ KAVRAMLAR MEALTEFSİR

41 3.3. KURAN’IN ANLAŞILMASI VE YORUMLANMASIYLA İLGİLİ KAVRAMLAR Meal: Bir sözün anlamını aynı ile veya aslına yakın bir şekilde ifade etmeye denir. Sözlükte anlam, kavram demektir. Meal tercüme olarak da isimlendirilir. Meal halk arasında genellikle Kuran’ın tercümesi için kullanılır. Kuran’ı tam anlamıyla ifade eden bir tercümesi mümkün olmamakla birlikte, ancak aslına yakın bir tercümesi söz konusudur.

42 3.3. KURAN’IN ANLAŞILMASI VE YORUMLANMASIYLA İLGİLİ KAVRAMLAR İhtiyaç duyulan zamanlarda Kuran ayetlerinin tercümesi sürekli yapılmıştır. Amaç Kuran’ın daha iyi anlaşılması ve anlatılmasıdır. Kuran'ın tercümesi daha iyi anlaşıldığında insan yaratıcısı ile daha iyi ilişkiler kurabilir.

43 3.3. KURAN’IN ANLAŞILMASI VE YORUMLANMASIYLA İLGİLİ KAVRAMLAR Tefsir: Kuran ayetlerini indikleri zaman, mekân ve olayı da göz önünde bulundurarak açıklamak ve yorumlamaktır. Sözlükte açıklamak, yorumlamak demektir. Kuran’ı açıklayan ve yorumlayan kişiye de müfessir denir. Kutsal kitabımız Kuran’ın bir dile tercüme edilmesi; onun herkes tarafından kolayca anlaşılması için tek başına yeterli değildir.

44 3.3. KURAN’IN ANLAŞILMASI VE YORUMLANMASIYLA İLGİLİ KAVRAMLAR Kuran'daki ayetlerin ne zaman ve nasıl bir ortamda, hangi olay üzerine indiği de son derece önemlidir. Tefsir, ayetlerin iniş sebeplerini belirtir ve ayetleri kapsamlı bir şekilde açıklar. Hz. Peygamber ve ilk Müslümanlar Kuran ayetlerinin anlamını kolayca kavrıyorlardı. Çünkü Kuran onların ana dilinde indirilmişti.

45 3.3. KURAN’IN ANLAŞILMASI VE YORUMLANMASIYLA İLGİLİ KAVRAMLAR Ayrıca Peygamberimiz ve ashabı, Kuran'ın indiği şartları bizzat yaşamışlar, hatta ayetlerin inmesine neden olan olayların içinde yer almışlardı. Buna rağmen Müslümanlar bir ayeti anlama konusunda sıkıntıya düşerlerse Peygamberimize başvuruyorlar, o da bu ayeti onlara açıklıyordu. İşte tefsir bilimi bu açıklamalar ışığında oluşmaya başladı.

46 3.3. KURAN’IN ANLAŞILMASI VE YORUMLANMASIYLA İLGİLİ KAVRAMLAR Dini konularda her geçen gün insanların zihnini meşgul eden yeni problemler ortaya çıkmaktadır. Tefsirin amaçlarından biri de ayetlerden evrensel ilkeler çıkararak yaşanan çağa ışık tutacak yeni bakış açıları geliştirmektir. Çünkü Kuran'ın evrenselliği, onun indiği dönemle sınırlı bırakılmamasını gerektirir.

47 3.3. KURAN’IN ANLAŞILMASI VE YORUMLANMASIYLA İLGİLİ KAVRAMLAR İslam'ın ilk yıllarından günümüze kadar çok sayıda farklı tefsir kitabı yazılmasının sebeplerinden bazılarını şöyle sıralayabiliriz; İnsanlar dini konularda yeni problemlerle karşılaştıkça Kuran’ı yeniden gözden geçirip yorumlayarak bu problemlere cevap bulmaya çalışmışlardır. Değişik kültürlerde yetişmiş, farklı eğitim süreçlerinden geçmiş müfessirler, ayetleri yorumlama konusunda farklı yaklaşımlar benimsemişlerdir.

48 3.3. KURAN’IN ANLAŞILMASI VE YORUMLANMASIYLA İLGİLİ KAVRAMLAR İlk Türkçe tefsirler, Arapça ya da Farsçadan tercüme edilmiştir. Daha sonraları çok sayıda Türkçe tefsir yazılmıştır. Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır'ın «HAK DİNİ KUR’ÂN DİLİ» İsimli Kuran tefsir ve meali ülkemizde bu alanda yapılan ilk çalışmadır.

49 4. KURAN’IN BELLİ BAŞLI KONULARI İslam dininin temel amacı insan ile Allah arasında etkili, güçlü ve sağlıklı bir bağ kurmaktır. Allah tüm evreni ve içindekileri yoktan var etmiştir. Yarattığı varlıklar içerisinde insana akıl ve irade vererek onu diğer varlıklardan üstün kılmıştır. Bu değerli varlığın birtakım görev ve sorumlulukları olduğunu belirtmiş ve bunları kutsal kitaplarda açıklamıştır.

50 4. KURAN’IN BELLİ BAŞLI KONULARI Kutsal kitapların sonuncusu olan Kuran'da;  Evrenin yaratılışı,  İnsanın yaratıcısına karşı görev ve sorumlulukları,  Çevresiyle ve içinde yaşadığı evrenle nasıl bir ilişki içinde olması gerektiği,  Ahiret hayatı vb. konularda açıklamalar yer alır. Din en sade haliyle Allah'a inanmak ve ibadet etmek demektir. Bu iki temel unsur yanında, dinin ahlaki hükümleri de içermesi gerekir.

51 İNANÇ VE İBADET TUTUM VE DAVRANIŞLAR

52 İBADETAHLAKİNANÇ KURANIN ANA KONULARI

53 4.1. İNANÇ İnanç, Allah'ın, Peygamberimiz Hz. Muhammed'e bildirdiği esasların tamamını tasdik etmek, onun haber verdiği şeyleri tereddütsüz kabul edip bunların doğruluğuna gönülden inanmaktır. İslam dininde Allah'ın inananlardan istediği ilk şey Kuran'da belirtilen hususlara iman etmeleridir. Kuran, İslam dininin temelini oluşturan inanç esaslarını çeşitli ayetlerde dile getirir.

54 “Ey iman edenler! Allah'a, Peygamberine, Peygamberine indirdiği Kitaba ve daha önce indirdiği kitaba iman ediniz. Kim Allah'ı, meleklerini, kitaplarını, peygamberlerini ve kıyamet gününü inkar ederse tam manasıyla sapıtmıştır.” AYET

55 4.1. İNANÇ Allah'a iman, İslam inanç sisteminin en temel ilkesidir. Allah'ın varlığı ve birliğine inanmak, Hz. Muhammed‘den önceki peygamberlerin de insanlığa ulaştırdıkları çağrının temelini oluşturur. Ancak Allah, en güzel şekilde yarattığı insandan, sadece kendisine inanmasını istemektedir. İslam dini insanları eşi, benzeri ve ortağı olmayan tek bir ilaha inanmaya yani tevhit inancına çağırır.

56 “... Bana ilahınızın tek bir ilah olduğu vahy olunuyor...” “Resulüm! de ki: Ey ehli kitap! Sizinle bizim aramızda müşterek bir söze geliniz; Allah'tan başkasına tapmayalım, ona hiçbir şeyi eş tutmayalım ve Allah'ı bırakıp da kimimiz kimimizi ilahlaştırmasın...” AYET

57 4.1. İNANÇ İslam dininin inanç esaslarından bir başkasını da ahiret inancı oluşturur. Ahirete iman, üzerinde yaşadığımız dünyanın bir gün son bulacağını, bundan sonra yeni bir hayatın başlayacağını kabul etmek demektir. Ahirete inanan kişi, insanlara yararlı olmaya çalışır. Ölçüsüz davranışlardan kaçınarak tüm varlıklara merhamet duygularıyla yaklaşır.

58 “Kim zerre miktarı hayır yapmışsa onu görür. Kim de zerre miktarı şer işlemişse onu görür.” AYET

59 4.1. İNANÇ Yüce Allah, insanlara vahyini ulaştırmak için görevlendirdiği peygamberlere inanmak da İslam’ın inanç esaslarındandır. Kuran'da bildirildiğine göre her topluma bir peygamber gönderilmiştir. Peygamberler;  Zeki,  Yalan söylemeyen,  Günahtan uzak,  Emanete sadık ve  Allah'tan aldıkları vahyi insanlara ulaştırmakla görevli insanlardır.

60 4.1. İNANÇ Meleklerin var olduğuna inanmak İslam'ın inanç esaslarından biridir. Melekler Allah'a ibadet eder ve onun emirlerini yerine getirirler.

61 “...Allah'ın kendilerine buyurduğuna karşı gelmeyen ve emredildikleri şeyi yapan melekler vardır.” AYET

62 4.1. İNANÇ Yüce Allah insanları doğru yola iletmek için peygamberler aracılığıyla vahiy göndermiş, bu vahiylerden oluşan kitaplara da inanmamızı emretmiştir;

63 “Peygamber, Rabbi tarafından kendisine indirilene iman etti, müminler de iman ettiler...” AYET

64 4.2. İBADET Dinin özünü oluşturan inanç esaslarından sonra Allah'a itaatin gereği olan ibadetler, Kuran'da yer verilen ikinci önemli konudur. İbadet insanın Allah'a sevgi, saygı ve itaatini göstermek, onun hoşnutluğunu kazanmak niyetiyle ortaya koyduğu tutum ve davranışlardır. İslam'a göre iyi bir Müslüman olmak için yalnızca Allah'a inanmak yeterli değildir. Bu inancın iyi davranışlara dönüştürülmesi, dolayısıyla ibadet edilmesi gerekir.

65

66 4.2. İBADET Kuran'da yer alan ibadetle ilgili emirler, şekil ve biçim yönünden olmayıp büyük ölçüde ibadetin mahiyetine, ibadetin kime ve nasıl yapılacağına ilişkindir. Allah dinimizde emredilen ibadetleri insanlardan kendi özgür iradeleriyle yerine getirmelerini istemiştir. Kuran'da ibadetler emredilirken bunların yalnızca Allah rızası için yapılması gerektiğine şu şekilde vurgu yapılmıştır;

67 AYET “Ben cinleri ve insanları, ancak bana kulluk etsinler diye yarattım.” “... Her secde ettiğinizde yüzlerinizi ona çevirin ve dini yalnız ona has kılarak ona yal varın...” “İyilik, yüzlerinizi doğu ve batı taraflarına çevirmeniz değildir. Asıl iyilik, o kimsenin yaptığıdır ki Allah'a, Ahiret gününe, Meleklere, Kitaplara, Peygamberlere inanır. Allah'ın rızasını gözeterek; Yakınlara, Yetimlere, Yoksullara, Yolda kalmışlara, Dilenenlere ve Kölelere sevdiği mallardan harcar, Namaz kılar, Zekat verir. Anlaşma yaptığı zaman sözlerini yerine getirir. Sıkıntı, hastalık ve savaş zamanlarında sabreder. İşte doğru olanlar bu vasıfları taşıyanlardır...” (Bakara /177. Ayet)

68 4.3. AHLAK Kuran'da inanç ve ibadetin yanı sıra üzerinde önemle durulan konulardan biri de ahlaktır. Ahlak, inanç ve ibadetlerin gereği olarak ortaya çıkan, ihlas ve samimiyetle ortaya konan gönül ve duygu kaynaklı davranışlardır.

69 KURAN GÜZEL AHLAK Doğru ilkelerin insanda davranış haline gelmesi, doğru davranışların da alışkanlığa dönüşmesidir

70 4.3. AHLAK Kutsal kitabımız Kur'an, insanlara karşı sorumluluğumuzun güzel ahlaklı davranmak olduğunu bildirir. Dinin temelini oluşturan iman bir bakıma dinin Allah'ı tanıma ve bilme boyutunu, ibadetler Allah'a itaat boyutunu, ahlak ise Allah'ı sevme boyutunu teşkil eder.

71 YÜCE ALLAH, AHLAKA ÖNEM VEREREK KENDİMİZE VE TOPLUMA FAYDALI İŞLER YAPMAMIZI İSTER. KURAN'DA HOŞGÖRÜ, MERHAMET, DÜRÜSTLÜK, ADALET, SABIR, ALÇAK GÖNÜLLÜLÜK, KANAAT GİBİ AHLAKİ DAVRANIŞLAR EMREDİLİR. HAKSIZLIK, ADALETSİZLİK, SÖZÜNDE DURMAMAK, ALDATMAK, KİN VE NEFRET BESLEMEK GİBİ TOPLUM HUZURUNU BOZACAK HER TÜRLÜ KÖTÜLÜK DE ALLAH'IN YASAKLADIĞI DAVRANIŞLARDIR. “SEN AF YOLUNU TUT, İYİLİĞİ EMRET VE CAHİLLERDEN YÜZ ÇEVİR.” “YERYÜZÜNDE BÖBÜRLENEREK DOLAŞMA. ÇÜNKÜ SEN AĞIRLIK VE AZAMETİNLE NE YERİ YARABİLİR, NE DE DAĞLARLA ULULUK YARIŞINA GİREBİLİRSİN.”

72 4.3. AHLAK Kuran'da güzel ahlakı öğütleyen çok sayıda ayet mevcuttur. Güzel ahlaka sahip olduğumuz ölçüde Allah katında değer kazanırız. Üstelik güzel ahlaklı olmak sadece Müslümanlara karşı değil tüm insanlara karşı ahlaki görevimizdir.

73 “Rahman'ın has kulları onlardır ki, yeryüzünde tevazu ile yürürler ve kendini bilmez kimseler onlara laf attığında incitmeksizin ‘Selam!’ derler geçerler.” AYET

74 5. KÜLTÜRÜMÜZDE KURAN’IN YERİ VE ÖNEMİ Toplumu bir arada tutan güç, o toplumu oluşturan bireylerin paylaştığı inanç ve değerlerdir. Bir toplumun varlığını sürdürebilmesi; kültür, sanat ve düşünce alanında özgün eserler üretebilmesi, o toplumu oluşturan asli unsurların korunmasıyla mümkündür.

75 5. KÜLTÜRÜMÜZDE KURAN’IN YERİ VE ÖNEMİ Türklerin Müslümanlaşması, Türk tarihi içinde yalnızca bir inanç değiştirme olarak kalmamış, çok önemli ve köklü toplumsal ve kültürel değişimi de beraberinde getirmiştir. Bu süreçte Türkler tarihlerini, efsanelerini, geleneklerini ve dünya görüşlerini yeniden düzenlemişler, böylece İslamiyetin diğer ülkelere yayılmasına da öncülük etmişlerdir.

76 5. KÜLTÜRÜMÜZDE KURAN’IN YERİ VE ÖNEMİ İslam'ın yayılması için büyük fetihler yapan Türkler, fethettikleri yerlerdeki halka asla kötü muamele yapmamış, hangi dinden olursa olsun onları himaye etmişlerdir. Bu samimi ve hoşgörülü yaklaşımda Kuran'ın etkisi büyüktür. Kuran, Türk kültüründe yer alan önemli sembollerden biridir.

77 5. KÜLTÜRÜMÜZDE KURAN’IN YERİ VE ÖNEMİ Türkler başta dini yapılar olmak üzere inşa ettikleri hemen her binayı Kuran'dan ayetlerle süslemişlerdir. Türkler özellikle Osmanlı döneminde hat, tezhip gibi Kuran'la, ilgili el sanatlarında çok başarılı eserler ortaya koymuş ve İslam dünyasında bu yönleriyle ün kazanmışlardır. "Kuran Mekke'de indi, Mısır'da okundu, İstanbul'da yazıldı." sözü de bu gerçeğe işaret etmektedir.

78 İSLAM'IN ANADOLU'DA YAYILMASINDA ÖNEMLİ ROLÜ OLAN DÜŞÜNÜRLER MEVLANA HOCA AHMET YESEVİ HACI BEKTAŞ VELİ YUNUS EMRE BU ŞAHSİYETLER, KURAN'I TEMEL ALAN BİR DİNİ ANLAYIŞLA, ANADOLU HALKINA İSLAM'I ÖĞRETMİŞLER, ONLARA KURAN AHLAKINA UYGUN DAVRANMAYI ÖĞÜTLEMİŞLERDİR.

79 "ŞİMDİ İYİ BİLİNİZ Kİ; ALLAH'IN BİRLİĞİNE İNANMAK, O'NUN BUYRUĞUNU TUTMAK, SAKININ DEDİĞİNDEN SAKINMAK İMANDANDIR. EĞER BİR KİMSE, ALLAH TEALÂ'NIN BUYRUĞUNU TUTMAZSA, SAKININ DEDİĞİNDEN SAKINMAZSA, O KİMSE İÇİN TANRI'YA İNANMAMAKTADIR DENİLİR.“ "İMAN, BİR AĞAÇ GİBİDİR KÖKÜ KURAN'DIR.“ (MAKALAT) HACI BEKTAŞ VELİ

80 “KURAN, MÜMİNLERE RAHMET VE ULU DEVLETTİR. KURAN SIRRINI BİLEN, ALLAH'IN NURUNA ULAŞIR. ALLAH, NURUNU KURAN'IN İÇİNDE GİZLEMİŞTİR. YERDE VE GÖKTE, KURAN GİBİ BİR KİTAP YAZABİLECEK BİR VARLIK YOKTUR.” AŞIK PAŞA

81 HER KİM KURAN BİLMEDİ SANKİ CİHANA GELMEDİ DERDİNE DERMAN BULMADI İŞLERİNE PİŞMAN OLA. (DİVAN) YUNUS EMRE

82 MEN BENDE-İ KURANEM EGER CAN DAREM MEN HÂK-İ REH-İ MUHAMMED MUHTAREM EGER NAKL KUNED CÜZ İN KES EZ GÜFTAREM BİZAREM EZ U VEZ AN SUHEN BİZAREM (MESNEVİ) BEN YAŞADIKÇA KURAN'IN KULUYUM, BEN HZ. MUHAMMED'İN AYAĞININ TOZUYUM. BİRİ BENDEN, BUNDAN BAŞKASINI NAKLEDERSE, ONDAN DA UZAĞIM, O SÖZDEN DE... (MESNEVİ) MEVLANA

83 TANRI TEALA SÖZÜNE, RESULULLAH SÜNNETİNE İNANMAYAN ÜMMETİNE ÜMMET DEMEZ MUHAMMED. BENİM HİKMETLERİM FERMAN-I SÜBHAN OKUYUP ANLASAN MANAYI KURAN. (DİVANI HİKMET) AHMET YESEVÎ

84 5. KÜLTÜRÜMÜZDE KURAN’IN YERİ VE ÖNEMİ Kuran’ın Türk-İslam kültür ve medeniyetine etkisi hayatın her alanında kendisini hissettirir. Yeni doğan bebeğe isim verilirken düğün, cenaze vb. törenlerde Kuran okunur. Günlük konuşmalarımızda sıkça kullandığımız birçok söz, farkında olmasak da anlam bakımından Kuran'la bağlantılıdır.

85 GÜNLÜK KONUŞMALARIMIZDA KULLANDIĞIMIZ BİRÇOK SÖZ, ANLAM BAKIMINDAN KURAN'LA BAĞLANTILIDIR. “AKIL AKILDAN ÜSTÜNDÜR.” “...ALLAH HER ŞAHSI ANCAK GÜCÜNÜN YETTİĞİ ÖLÇÜDE MÜKELLEF KILAR.” “...HER İLİM SAHİBİNİN ÜSTÜNDE DAHA İYİ BİLEN BİRİSİ VARDIR.” “ALLAH DAĞINA GÖRE KAR VERİR.”


"1.KURAN İSLÂM DİNİNİN TEMEL KAYNAĞIDIR. 2. KURAN’IN TARİHİ 3. KURAN’LA İLGİLİ BAZI KAVRAMLAR 3.1. KURAN’IN İÇ DÜZENİ İLE İLGİLİ KAVRAMLAR 3.2. KURAN’IN." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları