Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Sağlık Yönetimi Bölümü SKY 308 Sağlık Planlaması Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
2
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Sağlık İçin Planlama Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
3
Sağlık Hizmetleri Sektörü İçin Planlama
Sağlık hizmetleri içerisindeki örgütler beş grup altında sınıflandırılmaktadır. Bunlar: Devlet: Devlet bakanlıkları ve devletçe yürütülen sosyal güvenlik kuruluşları gibi yarı devlet örgütleri kapsar. Doğrudan sağlık hizmetleri sunabilecek devlet bakanlıkları arasında sağlık bakanlığı, adalet bakanlığı ve silahlı kuvvetler sayılmaktadır. Sonuncusu bağımsız mesleki bir sağlık hizmeti sunum sistemi olarak da sınıflandırılabilir. Devlet dışı örgütler: Bu terim çoğunlukla kâr amacı gütmeyen, devlet bünyesi dışındaki belirli örgütler için kullanılmaktadır. Sağlık sektöründe en iyi bilinen rolleri sağlık hizmeti sunumu ve belirli politikaların savunulmasıdır. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
4
Sağlık Hizmetleri Sektörü İçin Planlama
Kâr amaçlı özel sektör: Bu grup tipik olarak kendi kliniklerinde, bulundukları şehir ölçeğinde hizmet veren sunuculardan oluşmaktadır fakat bazı ülkelerde bu grubun ölçeği çok daha geniştir. Bu sektör ayrıca özel eczacıları hatta yasa dışı sokak satıcılarını dahi kapsamaktadır. Mesleki sağlık hizmeti sunucuları: Kendi çalışanlarına ve bazı durumlarda çalışanlarının bakmakla yükümlü oldukları kişilere de sağlık hizmeti sunan kuruluşları kapsamaktadır. Geleneksel uygulayıcılar: Alternatif tıp ve geleneksel doğum yöntemleri gibi bir takım becerileri uygulayan geleneksel uygulayıcıları kapsamaktadır. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
5
Kar Amaçlı Özel Sektör Buradaki hizmet sunucularının temel kaygısı ve amacı kârdır. Bu tip örgütler çok büyük hastane zincirlerinden ufak çaplı muayenehanelere kadar değişmektedir. Bazı ülkelerde sağlık profesyonellerinin kamudaki mesailerinin yanında özel sektörde de çalışmalarına izin verilmektedir. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
6
Mesleki Sağlık Hizmeti Sunucuları
Orta ve büyük çaplı işverenler, çalışanlarına sağlık hizmeti sunma sorumluluğunu kendileri de üstlenebilir. Gönüllülük esasına göre sunulan bir hizmet olsa da altındaki amaç ticari niteliktedir. Çünkü işgücünün üretkenliği sağlık durumlarından önemli ölçüde etkilenmektedir. Ayrıca kaybedilen sağlığın geri kazanımı ciddi anlamda zaman kaybettiren bir durumdur. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
7
Geleneksel Uygulayıcılar
Bu grup bazı ülkelerde çoğunlukla sağlık hizmeti ile temas noktasını oluşturmaktadır. “Geleneksel uygulayıcılar” kavramı geniş çaplı olarak benimsenmekte ve kullanılmaktadır. Ancak, bu yanıltıcı olabilir. Herhangi bir sağlık sisteminde, alternatif tıp, tamamlayıcı tıp, alopatik ve ayurvedik tıp gibi sağlık hizmeti paradigmaları ve ilişkileri adlandırmak için farklı terimler kullanılabilir. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
8
Devletin Görevi Bu bağlamda devletin sektöre yönelik iki temel sorumluluğu vardır: Öncelikle devlet, toplumun sağlığının koruyucusu rolüne bağlı olarak, herhangi bir sağlık hizmetinin kalitesinin asgari standartları karşılamasını sağlamalıdır. Bu düzenleyici rol genellikle planlama fonksiyonu olarak değil denetim fonksiyonu olarak görülmektedir. Bu bağlamda devletin gücü: Sosyo – politik ve yasal koşullara, Kural koyma ideolojisine, Tahsis edilecek kaynak düzeyine bağlıdır. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.