Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İLETİŞİM.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İLETİŞİM."— Sunum transkripti:

1 İLETİŞİM

2 Düşünce ve görüşlerin sözlü olarak karşılıklı alışverişidir.
İLETİŞİM KAVRAMI Düşünce ve görüşlerin sözlü olarak karşılıklı alışverişidir.

3 İletişimin Amacı İletişimin amacı bilginin taşınmasıdır
Belirsizliğin giderilmesi Duyguların, düşüncelerin, isteklerin karşısındakine aktarma Toplumsal güvenin sağlanması Rol ve sorumlulukların yerine getirilmesi İnsanın kendisini ve başkalarını tanımasına yardım etme Alıcıda bir etki ve davranış değişikliği oluşturmak Çevre üzerinde etkin olmaktır

4 İletişimin Özellikleri
İletişimin temel özelliği anlayarak kavramaktır. İletişim yeteneği gelişim dönemlerinde öğrenme ile ortaya çıkar İletişim sürekli ve dinamik bir süreçtir İletişim süreçlerini katılanların bilgi düzeyleri, değer yargıları, sosyo -kültürel geçmişleri, algılama düzeyleri toplum içindeki rol ve sorumlulukları içinde bulundukları ruhsal-toplumsal durumlar etkiler. İletişimde ilk izlenim (ilk dakika) önemlidir. İletişim kişiye değil kişiyle yapılır.

5 İletişimin Fonksiyonları
İletişim bilgi taşır İletişim sağlıklı ilişkilerin kurulmasına yardım eder İletişim etkileşimi sağlar İletişim kararları taşır İletişim emirleri taşır İletişim geri bildirime imkan tanır

6 İletişimin Öğeleri İletişim olgusu en yalın şekliyle üç temel öğeye dayanmaktadır. İletiyi yollayan, İletiyi alıp açan, İletinin gönderilmesinde kullanılacak bir iletişim kanalı

7

8 Kaynak: Kaynak ya da gönderici mesajları yaratan kişi, küme, örgüt aygıttır. Mesaj içeriğini sözlü ya da sözsüz olarak kodlayıp hedefe gönderen birimdir

9 Alıcı: Kodu alıp çözümleyen birimdir.

10 İleti: Kaynak tarafından oluşturulan sözlü ya da sözsüz olarak oluşturulan göstergedir.

11 Kanal: Mesajın gönderildiği ve alındığı ortamdır
Kanal: Mesajın gönderildiği ve alındığı ortamdır. Her duyu organı bir kanala karşılık gelmektedir. Gözümüz görsel ortama, kulağımız işitsel ortama karşılık gelmektedir. Yüz yüze iletişimde görsel ve işitsel kanallar birlikte kullanılırlar. Gerekli durumlarda koklama ve dokunmaya ilişkin duyularımızı da kullanarak kanalların sayısını artırırız.

12 Araç: Araç; iletiyi kanal aracılığıyla aktarabilecek bir sinyale dönüştüren teknik ya da fiziksel bir nesnedir. Ses,radyo ve televizyon gibi. Kod: Bir kültür ya da alt kültürün üyelerinin paylaştığı bir anlam sistemidir.

13 Geribildirim : Kaynak birimin gönderdiği mesaja karşılık hedef birimin gönderdiği cevaptır.

14 Gürültü: Kaynak birimin gönderdiği mesaj ile hedef birimin aldığı mesaj arasındaki farkı oluşturan kaynaktır. Duyularımızın özellik ve yeteneklerine bağlı olarak değişik çevresel etkiler, gönderilen mesaj ile alınan mesaj arasında farklar oluşmasına, mesajın doğru alınamamasına yol açarlar. Özellikle kanal üzerinde etkili olan bozucu faktörler gürültü olarak adlandırılmaktadır. Yeteri kadar aydınlık olmayan bir ortam görsel kanal için gürültü kaynağıdır. Ortamdaki yüksek sesli müzik ise işitsel kanal için gürültü kaynağıdır.

15 İletişim ve Enformasyon
Bir bilgi kaynağından tek yönlü bilgi iletimine ‘enformasyon’ karşılıklı bilgi alışverişine ise ‘komünikasyon yada iletişim’ adı verilir.

16 İletişim ve Etik Bilgi ve iletişim teknolojilerinin yaygın ve etkin olarak gelişmesine dair üç temel görüş bulunur.Bunlar; iyimserler, kötümserler ve bağlamcılar.

17 İyimserler; üretimin arttığını, bunun sonucunda bolluk yaşandığını, yeni iş alanları doğduğunun, bireylerin kullanabileceği boş zamanın arttığını, sınıf farklılıklarının azaldığını, artık bilgi ve birikimin güç olduğunu bu nedenle de daha eşitlikçi bir toplum oluştuğunu, organizasyonların hiyerarşik yapısında daha az katman olacağı için merkeziyetçi yapının bozulduğunu, demokrasinin ve küresel anlayışın gelişeceğini savunurlar.

18 Kötümserler; zaten güçlü olan kurumların gücünü artırdığını, bilgi zengini ve bilgi fakiri arasındaki uçurumun genişlediğini, bilgisayar uzmanlığının askeri amaçlara hizmet ettiğini, birkaç yeni iş alanının oluştuğunu fakat bu alanlarda yaratılan iş hacmine göre işsizliğin daha fazla arttığını elektronik gözetlemenin özel hayatı ve mahremiyeti tehdit ettiğini, bir avuç şirketin bilgisayar pazarının ve uluslar arası iletişimi kontrol ettiğini savunurlar.

19 Bağlamcılar ise teknoloji ve toplumun iki yönlü olarak birbirlerini etkilediğini, toplumsal güçlerde çeşitlilik olduğunu, teknolojinin oluşturduğu farklı stratejiler, kararlar ve tepkilerle farklı toplumsal sonuçlar şeklinde görülebileceğini söyleyerek toplumsal dinamiklerin varlığını vurgularlar.

20 Etik, bireylerin yaptıkları seçimleri ve nasıl davranacaklarını etkileyen, doğru ve yanlışa ilişkin ilkeler bütünü olarak tanımlanabilir. Etiğin dayandığı temel koşul iyi niyettir.

21 İletişim ve Kişilik İnsanlar dokuz farklı kişilik tipine ayrılırlar.Bunlar; Reformcu Kişilik (Rasyonel ve İdealist) Danışman Kişilik (Şefkatli ve Cömert) Başarıcı Kişilik (Etkin ve Hırslı) Tasarımcı Kişilik (Bireysel ve Duyarlı) Araştırıcı (Ketum ve Entelektüel) Sorun Çözücü Kişilik (Korunaklı ve Üstlenici) Hevesli Kişilik (Meşgul ve Eğlenceyi Seven) Meydan Okuyan (Lider ve Kararlı) Uzlaşmacı (Rahat ve Kendini Göstermeyen)

22 Reformcu Kişilik (Rasyonel ve İdealist): Bu kişiler düzenli, akılcı, mükemmeliyetçi, dürüst, detaycı ve kontrollü olmalarıyla dikkat çekerler.Bu kişilerle iyi iletişim kurabilmek için; fikirlerine değer vermeli, onlara adil ve saygılı davranmalı gergin olduklarında endişelerini anlamaya çalışmalı ve cesaretlendirilmelidirler. Danışman Kişilik (Şefkatli ve Cömert): Bu kişiler açıklayıcı, insanları seven, ılımlı, hassas, yardım sever, takdirkar ve diğer insanların ihtiyaçlarına duyarlı kişilerdir. Bu kişilerle iyi iletişim kurabilmek için; onlara değer verildiği hissettirilmeli, spesifik olmalı, eleştiriler nazikçe yapılmalı, takım çalışmasında iletişim konusundaki yetenekleri değerlendirilmelidir.

23 Başarıcı Kişilik (Etkin ve Hırslı): Bu kişiler esnek, kendini geliştirebilen, enerjik, odaklanabilen, pragmatik, çekici ve etkileyici insanlardır. Bu kişilerle iyi iletişim kurabilmek için işlerini yaparken rahatsız etmemeli, geri bildirim verirken gereksiz yargılama ve eleştiri yapılmamalı, onların başarılarıyla gurur duyulduğu söylenmeli ve bilgilendirilmelidirler. Tasarımcı Kişilik (Bireysel ve Duyarlı): Bu kişiler kendi düşünce ve duygularını inceleyen, sanatsal, ifade gücü yüksek, dramatik, içine kapalı ve çabuk öfkelenen kişilerdir. Bu kişilerle iyi iletişim kurabilmek için kendilerince anlamlar katabilecek işlerde çalıştırılmalı, desteklenmeli ve kendilerine değer vermeleri sağlanmalı, yaratıcılıkları ile mizah yeteneklerini kullanmaları sağlanmalı, eleştirilmemelidirler.

24 Araştırıcı (Ketum ve Entelektüel):Bu kişiler anlayışlı, yenilikçi, sır saklayan, yalıtılmış, kendi başlarına olmaktan hoşlanan, kışkırtıcı, meraklı ve eksantrik tiplerdir.Bu kişilerle iyi iletişim kurabilmek için, sözler dolandırılmadan kısaca söylenmeli, meşgul edilmemeli, kalabalık ve gürültülü ortamlarda bulundurulmamalı, aşırı samimi davranılmamalı, kişisel alanlarına girilmemelidir. Sorun Çözücü Kişilik (Korunaklı ve Üstlenici): Bu kişiler sorumluluk sahibi, bağlı, sempatik, şüpheci, endişeli, çalışkan ve güvenilirdirler. Bu kişilerle iyi iletişim kurabilmek için, endişeli olduğu zamanlarda yargılanmamalı, doğru ve net ifadeler kullanmalı, dikkatle dinlenmeli ve baskı kurulmamalıdır.

25 Hevesli Kişilik (Meşgul ve Eğlenceyi Seven): Bu kişiler içlerinden geldiği gibi hareket eden, çeşitli yetenekleri olan, atılgan, dağınık, çekici, karizmatik ve iyimser insanlardır. Bu kişilerle iyi iletişim kurabilmek için, tarzları değiştirilmeye çalışılmamalı, ne yapacakları söylenmemeli, hikayeleri dinlenmeli ve anlattıklarına tepki verilmelidir. Meydan Okuyan (Lider ve Kararlı):Bu kişiler kendilerine güvenen, güçlü, komuta eden ve çatışmacı kişilerdir.Bu kişilerle iyi geçinebilmek için, haklarında dedikodu yapılmamalı, güvenleri sarsılmamalıdır, yardımları takdir edilmeli, ne yapabilecekleri veya yapamayacakları söylenmemelidir.

26 Uzlaşmacı (Rahat ve Kendini Göstermeyen ): Bu kişiler, insanlara açık, güven tazeleyen, kabul edilebilir, gölü rahat ve uyumlu kişilerdir. Bu kişilerle iyi iletişim kurabilmek için, beklentili ve baskıcı davranılmamalı, karar vermeleri ve işlerini toparlamaları için vakit tanınmalı, onlarla sakin ve yavaş konuşmalı, lafa tutulmamalıdırlar.

27 Motive Edici İletişim Birini bir şey yapmaya zorlayabilirsiniz, ancak o kişiyi bu şeyi yapmak istemeye kesinlikle zorlayamazsınız. İstemek için gereken arzu içimizden gelir ve motivasyon da işten zevk almamızı sağlayan içten gelen en büyük güçtür.

28 Mümkün olan birçok iletişim kanalı vardır.Bunlar şöyle sıralanabilir:
Kişisel İlişki ve Bilgi: Bilgi aktarımının en iyi yoldur. Yazılı Bilgiler: İnsani ilişkileri kısıtlar ve en çok yöneticinin kendisi zarar görür. Video Yayınları: Haberleşme tek yönlü olarak gerçekleşir. Kurum İçi Radyo Yayını: Eğlendirici olsa da, tipik bir tek yönlü iletişim sistemidir. Elektronik Veri Ağı: Bilgisayar yolu ile haberleşme, en çok olayları ve haberleri duyurmak için uygundur. Çok sayıda insana çok çabuk ulaşabilmesi açısından avantajlıdır. Bunlara ek olarak gayr-ı resmi iletişim ağı da eklenebilir. Genellikle serbest toplantılarda,çay meclislerinde olur ve karar verme aşamasında etkilidir.

29 İletişim Çeşitleri İletişim olgusu; sözlü, yazılı ve teknik formatlardan birine veya hepsine uygun bir şablonla gerçekleşebilir.

30 A. Sözlü İletişim Bu iletişim türünde en etkili araç dildir. Sözlü iletişim, konuşma dili olarak da adlandırılır. Sözlü iletişim: yüz yüze görüşmeler, toplantılardaki konuşmalar, sözlü brifingler, halka hitaplar, sözlü sunumlar, kurmay toplantıları, komiteler veya oryantasyon programları gibi değişik formatlarda gerçekleştirebilir.

31 Sözsüz iletişim de yüz ifadeleri ve gözler, hangi duygunun yaşandığı, duruşlar ise bu duygunun yoğunluğu konularında önemli göstergelerdir.Sözsüz iletişim öncelikle kişisel gelişmenin bir parçası olan kendini çok iyi tanıma, düşüncelerini daha iyi ifade edebilme, sözlerle uyumlu tavırlar sergileyerek istenilen iletişim çizgisinin yakalama temelinde anlamak gerekir.

32 Sözlü iletişimin avantajları;
Verilen (iletilen) haberin anlaşılma derecesinin yüksek olması Sorulan sorulara anında cevap verilebilmesi Anlaşılmayan konuların üzerinde gerektiği kadar durulması ve eş zamanlı geri bildirimde bulunabilmesi Sözlü iletişimin dezavantajları; Sözlü araçların tartışmalarda belgelenememesi Uzun konuşma ve görüşmelerle işlerin engellenmesi ve çeşitli basamaklardan geçtikçe sözlü mesajın amacını ve özünü yitirmesi

33 Sözlü iletişimde etkili ve başarılı olabilmek için dikkat edilmesi gerekenler;
Samimi ve açık sözlü olmak, Konuşma becerisinin olabildiğince geliştirilmesi, Konuşma üslubunun iyi ayarlanması, Gözgöze gelindiğinde bakışların kaçırılmaması, Konuşmada bazen mizahi argümanlara da yer verilmesi

34 Sözlü İletişim Araçları
Konferans ve seminerler Görüşme ve toplantılar

35 B. Yazılı İletişim Organizasyonel yapılarda en çok başvurulan iletişim biçimi yazılı iletişimdir.

36 Yazılı iletişim araçları;
Resmi yazılar İş mektupları Dilekçeler Broşür ve el kitapları Afiş, ilan tahtası ve bültenler Yazılı raporlar Formlar

37 C. Teknik İletişim Teknolojik gelişmeler iletişimin boyutunu, etkinliğini ve biçimini önemli oranda değiştirmiştir. İletişim teknolojileri günlük hayatımızın bir parçası haline gelmektedir. Teknik iletişim şu başlıklar altında incelenir; Teknoloji ve teknik iletişim Bilgi ve iletişim teknolojileri Elektronik araçlarla iletişim Grup iletişimi Kitle iletişimi

38 Teknoloji ve Teknik İletişim
Teknik iletişimin yararları; mesajın yüksek hızla iletilebilmesi, mesajın boyut ve içerik olarak aktarılabilmesine imkan sağlaması, çabuk geri bildirim olanağıdır.

39 Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Bilgi teknolojileri; bilginin toplanmasını, işlenmesini, depolanmasını, ağlar aracılığıyla bir yerden bir yere iletilmesini sağlayarak bilgiyi çağımızın temel dönüştürücü gücü noktasına taşımıştır. Bilgi teknolojileri paralelinde iletişim teknolojilerinin ortaya çıkmasına, bunlar aracılığıyla bilginin ve mesajın daha kolay iletilmesine zemin hazırlamıştır.

40 Bilgi iletişim teknolojilerinin sağladığı yararlar;
Üretim için her türlü bilgi akışını hızlandırıp kolaylaştırır Zamanı iyi kullanmaya katkı sağlar Üretimde etkinlik ve verimliliği sağlar Üretim maliyetlerini azaltır, kaliteyi yükseltir Kırtasiyeciliği ve gereksiz bürokrasiyi azaltır

41 Elektronik Araçlarla İletişim
Elektronik araçların kullanılarak sağlandığı iletişime elektronik iletişim denir. Elektronik iletişim; elektronik posta( ), bilgisayar ağları, faks makineleri, bilgisayar ve video görüşmelerini kapsar. Elektronik araçların iletişlimde kullanılır hale gelmesi, özellikle multimedya uygulamalarının kullanımının yaygınlaşması sanal organizasyon yapılarının oluşmasına neden olmuştur.

42 Grup İletişimi Merkezi model: Bu model otorite ve karar alma inisiyatifinin örgütün en üst yöneticisinde toplanmasını esas alır. Grubun tüm üyelerinin merkezi konumdaki yetkili ile bilgi alışverişinde bulunmalarına karşın, kendi aralarında bir iletişim yaşanmaz.

43 Y modeli: Merkezileşme derecesi yüksek bir modeldir
Y modeli: Merkezileşme derecesi yüksek bir modeldir. Daha az sayıdaki iletişim kanalına sahip olan bu modelde, önderlik tatmini, merkezileşme derecesi ve hız çok yüksek, kişisel tatmin ve doğruluk derecesi yüksek grup tatmini ile haberleşme kanal sayısı ise düşüktür.

44 Zincir modeli: Bu modelde iletişim, üyelerin birbirine yakınlık derecesine göre işler. Bu nedenle bazı grup üyeleri izole durumda kalabilir. Dolayısıyla iletişimin işlevsel niteliğini yitirdiği, bireyler arası ilişkilerin zayıfladığı ve grup verimliliğinin tehlikeye düştüğü bir modeldir.

45 Daire modeli: Bu modelde belirgin bir grup lideri yoktur
Daire modeli: Bu modelde belirgin bir grup lideri yoktur. Bireylerin herhangi biri iletişimi başlatabilir. Grup üyelerinin birbirleriyle iletişim olanaklarının çok fazla olduğu daire modelinde bir tek kişinin iletişim kurması güçtür.

46 Serbest model: Bütün haberleşme kanallarının her zaman ve herkese açık olduğu, herkesin herkese hiçbir kısıtlama olmadan iletişimde bulunduğu demokratik bir modeldir.

47 Kitle İletişimi Bir takım bilgilerin ve sembollerin, bir takım hedefler tarafından üretilmesi,geniş insan topluluklarına iletilmesi, ve bu insanlar tarafından yorumlanması süreci kitle iletişimini oluşturur.

48 İLETİŞİM MODELLERİ TOPLUMSAL İLİŞKİLER SİSTEMİ OLARAK İLETİŞİM MODELLERİ Toplumsal iletişimin kapsamına giren iletişim modelleri şunlardır: Kişilerarası iletişim, Kişi ile grup arasındaki iletişim, Gruplar arası iletişim Grup ile örgüt arasındaki iletişim Örgütler arası iletişim

49 Kişiler arasında bir iletişimin olabilmesi aşağıda sıralanan beş temel faktöre bağlıdır:
Kişiler arasında iletişim kurma isteğinin olması Bir amacın olması Belli bazı kuralların mevcut olması Rol ilişkilerinin bulunması Ortak bir dilin olması gerekir


"İLETİŞİM." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları