Bizans Eğitim Sistemi Kemal Esmek 120239019.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Amorium antik kenti.
Advertisements

SANAT VE TARİH MÜZESİ.
Üniversite Kütüphaneleri
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
1. KAZANIM: Türkiye Selçukları döneminde Türklerin siyasal mücadeleleri ve kültürel faaliyetlerinin, Anadolu’nun Türkleşme sürecine katkılarını değerlendirir.
ÇALINAN HAZİNELERİMİZ
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
SOSYAL BİLGİLER NEDİR?.
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Bizans Tıbbı Prof. Dr. Tamer Akça.
Cahit Arf.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
Zaman içinde bilim.
Eski Mısırda bulunan ilk belgeler papirüs üzerine yazılan tapınak kayıtlarını içeriyordu. Sosyal hayatı içine alan, din ve dinle ilgili törenleri, felsefe,
İLKÖĞRETİM SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
SAN JAN KİLİSESİ EFES AZİZ JAN’IN MEZARI ÜSTÜNE BİR TÜRBE YAPILMIŞTI.
NURETTİN TOPÇU Eğitim ve Kültür Değişmeleri.
Bocce Beden Egitimi Dersi.
Eğitim Alanındaki Yenilikler
ALAN DEĞİŞİKLİĞİ VE DERS SEÇİMİ
Uzaktan Eğitim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Uzaktan eğitim, öğrenme ve öğretme süreçlerinin farklı yerlerde gerçekleştiği, öğrenenle öğretenin çoğu zaman.
OSMANLI DEVLETİ KURULUŞ DÖNEMİ.
Genel HatlarIyla Hİndİstandakİ Türk SanatI
HAÇLI SEFERLERİ.
Temel Kavramlar ve İlkeler
SANAT EĞİTİMİ.
,.
Türklerde Eğitimin Kısa Tarihi. İ slamiyeti kabul etmeden önce Türk toplulukları göçebe ve yarı göçebe biçimde yaşamlarını sürdürmekteydi.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Metaveri ve Standartlar Daire Başkanlığı Sınıflamalar Grubu ISCED 2011 (Uluslararası Standart E ğ itim Sınıflaması)
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 2. Ünite: ORTA ÇAĞ DÖNEMİ MÜZİĞİ
ÖĞRETİM YILI LYS BAŞARI TABLOSU.
İSTANBUL’ UN FETHİ.
Dünya Çocuk Bilim Derneği
TC İNKİLAP TARİH.
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
ATATÜRKÜN ÖĞRENİM HAYATI
Rönasans Hareketleri’nin İTALYA ‘da Başlamasının Nedenleri
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN YENİLEŞME HAREKETLERİ
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
HEM Şİ RE L İ DERLER İ M İ Z YRD. DOÇ. DR. SEV İ M ÇEL İ K.
Sosyal Bilgiler Dersi 2. Ünite ADIM ADIM TÜRKİYE
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENİYORUM
TÜRK DİLİ VE EdebİyatI bölümü
İSLAM MEDENİYETİ Prof. Dr. Şadi Eren.
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinin, kadın erkek kimliklerinin kuruluşunda ciddi bir etmen de okuldaki iş bölümü ve hiyerarşidir. Kadın öğretim.
375’te Kavimler göçü sonucu Roma İmparatorluğunun ikiye ayrılması sonucu İstanbul’da kurulmustur. Bizanslılar, Yunan ve Helenizm kültürüyle yoğrulmuş,
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
ATATÜRK’ÜN ÖĞRENİM HAYATI
10 Kasım Atatürk’ü Anma Töreni Prof. Dr. Tülay Alim BARAN
Cumhuriyetimizin Kurucusu… Mustafa Kemal ATATÜRK.
Batı Medeniyeti Batı Roma. BATI ROMA İMPARATORLUĞU Batı Roma İmparatorluğu, Büyük Roma İmparatorluğu'nun M.S. 395 yılında İmparator Theodosius tarafından.
HALİDE EDİP ADIVAR.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE EĞİTİM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Klasik Filolojiye Giriş
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Rönesans. Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte,
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM COĞRAFYASI
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
OSMANLI KURULUŞ.  Osmanlı Devleti’nin Doğuşu  Malazgirt Savaşı’ndan sonra birçok Türk boyu ile beraber Anadolu’ya gelen Kayılar, Türkiye  Selçuklu.
Sunum transkripti:

Bizans Eğitim Sistemi Kemal Esmek 120239019

Atina. Akropolis’in Temsili Çizimi 5. yüzyıla kadar Atina, Roma imparatorluğu içinde, putperest ilimlerin tedris edildiği başlıca eğitim merkezi olmakla beraber meşhur bir felsefe mektebine sahipti. Sofistler ve felsefenin Grek profesörleri bu şehre yoğunlaşarak felsefi ilimlerin öğretilmesini sağladılar. Bu profesörler devlet hazinesinden veya muhtelif şehir kasalarından aylık alıyorlardı.

Atina Okulu. İtalyan ressam Raffaello Sanzio’nun Freski

4. yüzyıl sonunda Hristiyanlığın zaferi Atina okuluna oldukça önemli bir darbe vurdu. Diğer taraftan aynı yüzyıl sonuna doğru Yunanistan’ın Vizigotlar yüzünden uğradığı istilâlar Atina’nın düşünce hayatının zarara uğramasına yol açtı. Vizigotlar Yunanistan’dan çekildikten sonra Atina Okulunda öğretmen ve öğrenci kalmamıştı. Bizans devrinde İstanbul, imparatorluğun merkezi olduğundan beri birçok filozof bu yeni beldeye gelmiştir. Profesör ve talebeler Afrika’dan, Suriye’den ve diğer yerlerden İstanbul’a akın etmiştir. Hieronymus Kroniğinde ‘’Gramercilerin en âlimi Evantius İstanbul’da öldü; yerine Afrika’dan Harisius getirildi’’ sözüyle bir nevi teşkilatlanmayı açıklamıştır.

Bizans Devrinde Konstantinopolis

Bizans imparatorluğunda Helenistik ve Roma döneminde geçerli olan üç kademeli eğitim modeli ana hatlarıyla geçerliliğini sürdürmüştür. Eğitim sisteminde Hristiyanlık önemli rol üstlenmiştir. Eğitimin en önemli görevi kişilerin Hristiyan halka, devlete ve kliseye karşı görevlerini yerine getirmeyi mümkün kılacak donanımın kazandırılmasıdır. Bizans’ta devlet tarafından örgütlenmiş yaygın eğitim sistemi, imparatorluğun ilk dönemlerinde bulunmadığından ailelerin çocuklarını okula gönderme zorunluluğu yoktu. Genellikle zengin halk kesimi çocuklarının eğitim görmesini sağlayacak kapasiteye sahipti. Ayrıca sadece eğitim almak isteyenlere devlet ve klise yardımcı olmaktaydı.

Bizans Dönemi Kliselerinden Önde Aya İrini ve Arkasında Ayasofya

Çocukların ilkokul eğitimini klise üstlenmişti ve küçük yaştan itibaren çocuklara kutsal kitap öğretilerek dini eğitim verilirdi. Devlet ise genelde orta öğretim düzeyinde eğitim vererek, devlet kurumlarında çalışacak memurların bu sayede yetişmesini sağlamışlardır. Bizans’ta İlköğretim eğitimi ruhban sınıfına mensup kişilerce verilmekteydi. Dersler, klise'nin narteks veya atrium bölümünde ya da manastırların bu amaca yönelik oluşturulmuş derslik olarak kullanılan mekanlarda işlenmekteydi. Öğrenciler sıralara değil yere oturarak ders görmektedi. Bu nedenle temel eğitimin verildiği bu okullara, yerde eğitim veren okullar anlamına gelen hemodidaskalio adı verilmiştir.

Dersler, öğrencilerin kişisel gelişimine katkı sağlayacak biçimde işlenirdi. Ortaöğretimdeki bu okullarda Yunan kültürü daha ağırlıklı bir yere sahiptir. Programda din eğitimi bulunmadığı için Bizanslılar, Ortaöğretim eğitimini laik eğitim anlamına gelen kozmiki pedeia olarak nitelendirmişlerdir. Ek olarak din dersi almak isteyenler manastır veya özel ruhban okullarında bu dersi işlemekteydiler. Bu okullardaki öğretmenlere grammatikos denilmekteydi.

Hieronymus Kroniğinde ‘’Gramercilerin en âlimi Evantius İstanbul’da öldü; yerine Afrika’dan Harisius getirildi’’ sözüyle bir nevi eğitim teşkilatlanmasının sürekli bir kurum olduğunu açıklamıştır.

İmparatorların çoğu, özelikle yüksek öğretime önem vermişlerdir İmparatorların çoğu, özelikle yüksek öğretime önem vermişlerdir. Eğitim kurumlarıyla kütüphanelere mekan temin etmişler ve yüksek okullarda iyi yetişmiş eğitimcilerin görev almasını sağlamışlardır. Helenistik dönemde olduğu gibi Bizans döneminde de yüksek öğretim kurumlarına vergi muafiyeti tanınmıştır. İstanbul’da yüksek okul kurulmadan önce Atina’da Atina Akademisi, İskenderiye’de felsefe, matematik ve tıp eğitimi veren Musio adlı yüksek öğretim kurumu ve Beyrut’ta bir Hukuk Okulu bulunmaktaydı. Büyük Konstantinos, eğitimin gelişmesi için dönemin tanınmış şahsiyetlerini başkente yerleşmeleri yönünde teşvik etmiştir. İleriki yıllarda ilk yüksek okul açtırmış ve bu okul için kayda değer bir kütüphanenin kurulmasını sağlamışır. Bu yüksek okul 2. Teodosios tarafından yeniden yapılandırılmış ve MS. 425 yılında üniversite anlamına gelen Pandidaktirion adını almıştır

Orta Öğretim İlk Öğretim Temel eğitimin verildiği ilk okullara, yerde eğitim veren okullar anlamına gelen hemodidaskalio adı verilmiştir. Ders veren öğretmenler ise grammatistis olarak adlandırılmaktaydı. Orta Öğretim Bizans’ta ortaöğretim sholio tu grammatiku adlı okullarda verilmektedir. Programda din eğitimi bulunmadığı için Bizanslılar, Ortaöğretim eğitimini laik eğitim anlamına gelen kozmiki pedeia olarak nitelendirmişlerdir. Bu okullardaki öğretmenlere grammatikos denilmekteydi.

Bizans İmparatoru Nikeforos'un El Yazma Eseri British Library, Londra

İstanbul’da laik eğitim merkezi olan Pandidaktirio’nun yanında MS. 5 İstanbul’da laik eğitim merkezi olan Pandidaktirio’nun yanında MS. 5. yüzyıldan itibaren yüksek ilahiyat eğitiminin merkezi olan Patrikhane Mektebi de faaliyet göstermiştir. Bu okulda sadece din eğitimi verilmemiş, aynı zamanda burada Hristiyanlık hümanizmi geliştirilmiştir. Bizans döneminde Atina, Selanik, İstanbul, Antakya, Beyrut, İskenderiye gibi kentler Bizans eğitim sisteminin uygulanıp geliştirildiği önemli şehir yapılanmaları olmuştur.  

KAYNAKÇA A. A. Vasılıev, Bizans İmparatorluğu Tarihi, çev. Arif Müfid Mansel, Maarif Matbaası, Cilt. 1, Ankara 1943.   Engin Akyürek, ‘’Bizans Uygarlığı Üzerine Genel Bir Değerlendirme’’, Türkiye Arkeolojik Yerleşmeleri Yayınları, İstanbul 2001. G. L. Seıdler, Bizans Siyasal Düşüncesi, çev. Mete Tunçay, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, (Ankara 1980), 193-196.    Hüseyin Mevsim, ‘’Eski Bulgar Edebiyatı ve Bizans Başkenti Konstantinopolis’in Eğitim ve Dinsel Kurumları’’, Ankara Üniversitesi Dil, Tarih ve Coğrafya Fakültesi Dergisi, Sayı. 46, (Ankara 2006), 193-207. Levent Kayapınar ed., Bizans Tarihi, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir 2013. Tamara Talbot Rice, Bizans’ta Günlük Yaşam, Bizans’ın Mücevheri Konstantinopolis, çev. Bilgi Altınok, Göçebe Yayınları, Basım.1, İstanbul, 1998.