Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MAİ VE SİYAH.
Advertisements

BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
PARAGRAF.
HİKÂYE (ÖYKÜ) Sevcan ÖZDEN Sultanahmet Anadolu
Okuduğunuz cümle hangi masalla ilgili olabilir?
RUBAİ.
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
TÜRKÇE / Olay Yazıları (Öykü-Roman)
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
DÜŞSEL ANLATIM Olağanüstü ve fantastik özelliklere sahip olayların nesnel gerçeklikten de yararlanılarak ortaya çıkan anlatımdır. “Kelebek buğday ekmiş.
->Tiyatro Nedir? ->Tiyatronun Geçmişi
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Öykü ( Hikaye ).
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE BAKIŞ AÇISI
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
MASAL.
ÖZELİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
AYŞENUR BAŞTÜRK Türkçe Öğretmenliği
Kaynak Bilgisi Çizer belirtilmemiş Çeviren bilgisi yok Gönül Yayıncılık Yayın tarihi belirtilmiş.
1-5 NİSAN GÖSTERMEYE BAĞLI EDEBİ METİNLER
Anlamlandırma.
HALK EDEBİYATI DERLEME SUNUMU
OLAY ÇEVRESİNDE OLUŞAN EDEBİ ESERLERDE YAPI
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
ANLATIM TEKNİKLERİ Dört tane anlatım tekniği vardır!!! AÇIKLAMA
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
DENBEJLİK GELENEĞİ.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
Hazırlayan:Görkem TOPAL Hazırlık-B
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
ANLATIMDA SINIRLANDIRMA
MİT-(MİTOLOJİNİN KISALTMASI)
ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI. Anlatımda Anlatıcının Tavrı : Bir olay, bir durum kar ş ısında ki ş inin takındı ğ ı davranı ş a tavır denir. Anlatıcı, konuyu.
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
ÖĞRENCİ ; -BÜŞRA YILDIRIM -10/E -425
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Anlatmaya Bağlı Metinler
YE Şİ M ÖZDEM İ R BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ MANZUME VE ŞİİR.
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ-9.sınıf
EDEBİYATIN SOSYAL VE SİYASİ HAYATLA İLİŞKİSİ-11.SINIF TÜRK EDEBİYATI
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
HALK HİKAYELERİ. Gerçek ya da gerçeğe yakın olayların anlatıldığı uzun soluklu anlatım türüdür. Geleneksel bir içeriği olan, kuşaktan kuşağa sözlü olarak.
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF DERS NOTLARI
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
METİN- EDEBÎ METİN Yeşim ÖZDEMİR BAŞAKŞEHİR ANADOLU LİSESİ
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
Metinlerin Sınıflandırması
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
TÜRKÇE DERSİ İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar
Hikaye.
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
NESNELLİK KONUSU.
Edebiyatın Diğer Bilim Dallarıyla İlişkisi
OLAY ÇEVRESİNDE OLUŞAN EDEBİ ESERLERDE YAPI
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
Başlık Düzeni Alt Başlık. Krzysztof Kieślowski 21 Haziran 1941 tarihinde Avrupa’da savaşın en zorlu geçtiği dönemde Varşova’da doğdu. Babası inşaat mühendisi.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi

A. MET İ N VE Z İ HN İ YET Zihniyet; bir dönemin siyasi ve sosyal olayları, kültürü, sanat zevki, insanlar arası ilişkiler düzeni, bilimsel ve teknik düzeyi, yaşam biçimi, e ğ itim anlayışı, gelecek kaygısı ve inanç sistemlerini kapsayan bir bütündür. Anlatmaya ba ğ lı edebî metinlerde de dönemin zihniyetine ilişkin yansımalar vardır. * Anlatmaya ba ğ lı edebî metinler, yazıldıkları dönemin sosyal, ekonomik ve siyasal yapısını çeşitli yönlerden yansıtır. * Edebî metinler yazıldıkları dönemin sanat zevkine uygun olarak dönemin dil ve kültürü kullanılarak yazılırlar. * Anlatmaya ba ğ lı edebî metinler, yazıldıkların dönemin sanat anlayışını yansıtırlar. (Kullanılan türler, işlenen temalar, edebî akımlar, dil ve anlatıma yönüyle yansıtırlar.)

B. YAPI Edebî metinlerde yapı; olay örgüsü, kişiler, zaman ve mekândan meydana gelir. Bu unsurlar bir çatışma etrafında bir araya gelir. a) Olay ve Olay Örgüsü * Olay, anlatmaya ba ğ lı edebî metinlerin en önemli ö ğ esidir. Edebî metinlerde anlatılan olaylarla gerçek hayatta bire bir karşılaşmak mümkün de ğ ildir. Çünkü anlatılanlar kurgulanmış olaylardan ibarettir. * Edebî metinlerdeki gerçekli ğ in do ğ al gerçeklikten farkı, "kurmaca bir gerçeklik" olmasıdır. * Edebî metinlerde olay belli bir zamanda geçer. Zamanı belirgin edebî metinler oldu ğ u gibi zamanı belirsiz olanları da vardır.

ç) Mekân * Olayın ya da durumun hangi çevrede gerçekleşti ğ ini anlatan unsur­dur. Bazı metinlerde, olayın çevresini çizen bir unsurken bazı metinlerde geri plana itilir. Mekân ismi gerçek olsa da yazar onu kurgular.

b) Kişiler * Anlatmaya ba ğ lı edebî metinlerin temel unsurlarındandır. Kişi unsuru­nun olmadı ğ ı bir anlatmaya ba ğ lı edebî metin düşünemeyiz. Kişiler gösterdikleri özelliklere göre iki grupta incelenir: Tip: Benzerlerinin özelliklerini kendi üzerinde taşıyan sembolik kişiliklerdir. Karakter: De ğ işik en bir kişilik yapısına sahip olan kişiliklerdir. Ayırt edici özellikleri vardır. Sadece kendini temsil eden kahramanlardır. Tip ile Karakterin Farkı: * Tipin toplumsal boyutu vardır. * Karakter, birey olarak ele alınır. * Toplumsal sorunlar tip üzerinde işle­nir. * Karakter, kendisine ait olaylarla anlatı­lır.

c ) Zaman * Edebî metinlerde olay belli bir zamanda geçer. Zamanı belirgin edebî metinler oldu ğ u gibi zamanı belirsiz olanları da vardır. ç) Mekân * Olayın ya da durumun hangi çevrede gerçekleşti ğ ini anlatan unsur­dur. Bazı metinlerde, olayın çevresini çizen bir unsurken bazı metin­lerde geri plana itilir. Mekân ismi gerçek olsa da yazar onu kurgular.

C. TEMA * Anlatmaya ba ğ lı edebî metinlerin yapısını oluşturan unsurlar "metnin teması" etrafında bir araya getirilir. * Tema, yazıldı ğ ı dönemin özelliklerini yansıtır. * Temayı bulmak için "Metinde anlatılan nedir?" sorusu sorulur.

Ç. D İ L VE ANLATIM * Edebî metinlerde aynı olay işlense de metinlerin birbirinden farklı olmasının nedeni farklı kişiler tarafından farklı bakış açılarıyla ele alınmasıdır. 1. Anlatım Biçimi Anlatıcı: Edebî metinlerde anlatıcı, kurmacanın sınırları içinde varlı ğ ından söz edilen kişidir. Anlatıcı, yazar ile kurmaca metin arasındaki kişidir. Anlatmaya ba ğ lı edebî metinlerde üç çeşit anlatıcı bakış açısı vardır: a) Kahraman Anlatıcı Bakış Açısı: Bu bakış açısında anlatıcı, eserin kişilerinden biridir. Örnek: "Bundan sonra okulda ne falakayı gördük, ne de. Hoca Efendiyi! Şimdi ben kimi hapşırırken görsem, pek küçükken yaptı ğ ım bu tuhaf şakayı hatırlarım. Gülümserim. Kalbimde belirsiz bir acı sızlar." Ömer Seyfettin

b) Gözlemci Anlatıcı Bakış Açısı: Gözlemci anlatıcı olayların akışını etkilemez, yalnızca bir aktarıcıdır. Amacı okuyucunun anlatılanları daha iyi anlamasını sa ğ lamaktır. Örnek: Mal müdürü, daire kahvecisi Hacı Haşim'in o ğ lu Mustafa'yı yollayıp âşâr emanet memuru Salih Efendi'yi ça ğ ırttı. - İ şi de varsa bıraksın gelsin, dedi. Salih Efendi gelince: - Buyur bakalım, dedi, şu kapıyı kapa da, gel şuraya otur, sana bir kurt masalı anlatayım. Salih, kapıyı kapadı geldi; müdürün karşısına oturdu..." M. Şevket Esendal

c) İ lahi Anlatıcı Bakış Açısı: Anlatıcının her şeyi bilip her şeye hâkim oldu ğ u bakış açısıdır. Anlatıcı, kahramanların zihinlerine ve iç dünyalarına girer. Örnek: "... Ve bunlar sefaletlerinden bîhaber görünüyorlardı. Kendilerini alıp götürecek, uzaklara pek uzaklara götürecek bir araba, bir sedye, bir tabut, bir kasırga, bir yıldırım, bir şey bekliyorlardı. Fakat yüzlerine bakan bulunmuyordu. Bir zabit, bir hasta bakıcı yoktu..." Ahmet Hikmet Müftüo ğ lu NOT: Bir metinde birden fazla bakış açısı kullanılabilir.

2. Dil Anlatmaya ba ğ lı edebî metinlerde dil, do ğ al dilden farklıdır. Çünkü edebî metinler estetik bir kaygıyla oluşturulurlar, dil de buna ba ğ lı olarak belli kurallara ve sanat ilkelerine ba ğ lıdır. Bu dil yan anlam bakımından zengindir. Anlatmaya ba ğ lı edebî metinlerde dil, sanatsal işleviyle kullanılır.

D. MET İ N VE GELENEK Gelenek, zaman içinde oluşan ve belli kuralları, özellikleri barındıran bir bütündür. Bir gelenek içinde her metin, kendi tarzında daha önce yazılmış birçok metinden yararlandı ğ ı gibi, daha sonra yazılacak metinlere de kaynaklık edebilir. Örne ğ in; destan gelene ğ i, masal gelene ğ i, fıkra gelene ğ i vb.

E. ANLAMA VE YORUMLAMA Edebî metinlerde dil, şiirsel işleviyle kullanıldı ğ ı için metin yan anlam bakımından oldukça zengindir. Bu durumda metin her okundu ğ u zaman yeni anlamlar kazanır. Ayrıca metni okuyan her insan, bilgisi, görgüsü ve psikolojik durumuna göre yorumlar.

F. MET İ N VE YAZAR Anlatmaya ba ğ lı ve di ğ er tüm edebî metinleri yazarından ayrı düşünemeyiz. Eserde, yazarın hayatının, yetişme tarzının içinde yaşadı ğ ı çevrenin, sanat anlayışının ve kültür düzeyinin etkisi vardır.