PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ
Advertisements

PARAGRAF.
=>PARAGRAFTA ANLAM<=
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
Bilimsel Proje Hazırlamanın Basamakları
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNE GÖRE TÜRKÇE DERSİ
PARAGRAF ÇÖZME TAKTİKLERİ
PARÇADA ANLAM.
PARAGRAFTA ANLAM.
ANLAM ÖZELLİKLERİNE GÖRE CÜMLELER
1.CÜMLELERDE YAKIN ANLAMLILIK CÜMLELER ARASINDAKİ ANLAM İLİŞKİLERİ
ZEHRA ÇETİN
PARAGRAF.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
ERCİYES ÜNİVERSİTESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2 AYŞE DARICI
PARÇADA ANLAM Paragrafın Yapı Yönü
CÜMLENİN ÖĞELERİ Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
10. Sınıf 9 nolu kazanım etkinliği
Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
Noktalama işaretleri hazırlayan: Gülay Girgin
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
Cümle Bilgisi
Cümle Bilgisi Hazırlayan Şerife TUNCA
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
SEVGİ BÖCÜKLERİ HEPİNİZE EYÜ DERSLER
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
TÜRKÇE / Parçada Anlam.
1)Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, söylenenin duygusu söz konusudur?
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
BAĞLAÇLAR Edatlar gibi tek başlarına anlamları olmayan cümle içinde, aynı görevli sözcükleri, söz guruplarını, cümleleri hem biçimce hem de anlamca.
1 CÜMLENİN ÖGELERİ Öge: Bir cümleyi oluşturan sözcük veya sözcük gruplarına öge denir. Ögeler bulunurken önce temel ögeleri (yüklem, özne), daha sonra.
SORU EKİNİN YAZILIŞI ?.
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
MELEK GİBİ ( ŞİİRİ ) Melek oldum rüyamda, İpekten kanatlar taktım.
CÜMLENİN ÖĞELERİ Evlerin bölümleri odalardır; cümlenin bölümleri de öğelerdir. Cümle öğeleri, cümlenin parçaları demektir. Evin bölümleri odalar, salon,
AYŞENUR BAŞTÜRK Türkçe Öğretmenliği
CÜMLEDE ANLAM İLİŞKİLERİ - 1
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
=>CÜMLEDE ANLAM<=
TÜRKÇE / Noktalama İşaretleri
Giriş Hazırlayan Öner ÖNDER Eğitimci-Yazar
PARAGRAFTA ANLAM.
Sözcükte Anlam Sorular.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
1 P A R Ç A D A A N L A M TÜRKÇE / Parçada Anlam Parçanın Konusu Parçanın Başlığı Anahtar Sözcükler.
HAZIRLAYAN: hüseyin çaglar Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
TÜMCE(CÜMLE) Duygularımızı, düşüncelerimizi, tam olarak anlatan sözcük ya da sözcük öbeklerine TÜMCE denir.
TEOG TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ Engin DEMİRCİ.
Sözcük ( Kelime ) Tek başına anlamı olan ve cümle kurmaya yarayan sözlere , sözcük ( kelime ) denir.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
Adnan Menderes Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi ANLATIM YÖNTEMLERİ  1. ANLATIM BİÇİMLERİ (TEKNİKLERİ)  Bir yazının yazılış amacı o yazının anlatım.
Tümce (Cümle) Bilgisi Bir duyguyu, bir düşünceyi, bir haberi, bir isteği tam olarak anlatan sözcük veya sözcük dizisine tümce (cümle) denir. Soru: “Okuma.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
Mustafa DİNÇ Türkçe Öğretmeni
ANLATIMA HAZIRLIK.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
TÜRKÇE DERSİ TÜRKÇE DERSİ ANLATIM BİÇİMLERİ PARAGRAFTA 6.Neden-sonuç ilişkisi kurma... 5.Nesnel verilerden yararlanma 4.Karşılaştırma 4.Betimleme 3.Örnekleme3.Öyküleme.
TEST ÇÖZELİM.
Bugün neler öğreneceğiz?
Neden kitap okuyoruz.
HAZIRLAYAN: Kübra ASLAN Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Sunum transkripti:

PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur. Eğer çok kitap okuyorsak Türkçe dersine çalışırken,Türkçe sözlük,atasözleri sözlüğü,deyimler sözlüğü kullanıyorsak, elimize geçen anlam bilgisi sorularını çözmeye çalışıyorsak, okuduğumuzu anlarız. Böylece uzun paragraf sorularını kolayca çözeriz.

PARÇADA ANLAM Parçada soruları cevaplamak çok kolaydır. Çünkü soruların cevabı parçanın içindedir. Parça sorularında paragraf konusundan başka,şiir konusundan da soru sorulmaktadır. Şiirlerle ilgili sorularda genellikle sevgi,saygı,kardeşlik,özgürlük,vatan sevgisi…vb konular sorulmaktadır. Paragrafta ise genellikle sebep-sonuç ilişkisi sorulur.

Parçayla İlgili Sorular Bizi Nasıl Sorulur? Parçanın içinde geçen,deyim,atasözü veya cümleyle yazarın ne demek istediği sorulur. Parçanın ana düşüncesi sorulur. Parçadan çıkarılabilecek sonuca uygun atasözü bulmamız istenir. Şiirden yola çıkarak şairin özelliklerini belirlememiz istenir.

Parçayla İlgili Sorular Bizi Nasıl Sorulur? “Parçada aşağıdaki sorulardan hangisini cevabı vardır veya yoktur?” gibi sorular sorulur. Karışık olarak verilen cümlelerden,anlamlı bir bütün yani paragraf oluşturmamız istenir. Parçada sözü edilen kişinin özellikleriyle ilgili sorular çıkar. Parçada yer alan ya da değinilmeyen düşünceler sorulur.

Parçada soruların çözümünde takip edilmesi gereken yöntemler: Parça okunmadan önce soru okunmalıdır. Parçada anlatılmak istenen iyice kavranmalıdır. Parçadaki duyguya dikkat etmeli,kendi duygularımızı parçaya katmamalıyız.

ANA FİKİR(ANA DÜŞÜNCE) Ana düşünce,parçada yazarın okuyucuya vermek istediği mesajdır.Buna paragrafın yazılış gayesi de deriz. Ana düşünce genellikle parçanın başında veya sonunda verilir. Bu nedenle parçanın ilk ve son cümleleri önemlidir. Çünkü parçalarda önce ana düşünce verilir,sonra açıklanır. Veya önce açıklama yapılır,sonra ana düşünce verilir.

Devamı… Cümle içinde yer alan “bu nedenle,bundan ötürü,öyle ki,oysaki,…vb” ifadeler bizi ana düşünceye götürür. Ana düşünce,parçanın bütününde anlatılmak isteneni en kapsamlı bir biçimde anlatan cümledir.

Devamı… Parçada olmayan konular ana düşüncenin içinde yer alamayacağı gibi sadece parçanın bir kısmını bildiren cümleler de ana düşüncede sayılamaz. Ana düşünce parçanın tümünü kapsamalıdır.

KONU(TEMA) Bir yazıda üzerinde durulan olay,düşünce veya durumlar bize konuyu,yani temayı verir. Konuyu bulabilmek için “parçada neden söz ediliyor,neyin üzerinde daha çok durulmuş?” diye kendi kendimize sorabiliriz. Bu sorunun cevabı bizi konuya götürecektir.

ÖRNEK Okulda her şeyden önce,toplu yaşamayı ve toplu yaşamanın kurallarını öğrenip uygularız.Bir taraftan bize gerekli olan bilgileri kazanırız.Öte yandan aile ve çevremizde edindiğimiz dürüstlük,kibarlık ve saygılı olma gibi davranışlarımızı geliştiririz.İyilik,doğruluk,temizlik gibi güzel duygular elde ederiz. Yukarıdaki paragrafın ana düşüncesi:”Okulun öğrencilere kazandırdığı davranışlar” dır.

ÖRNEK Güzel yurdum,dağlarını Uzaktan göresim gelir. Keskin esen yellerine Kendimi veresim gelir. Yukarıdaki dörtlüğün konusu nedir? Bu sorunun cevabı “Yurt Sevgisi” dir.