KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma
BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında
Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında ve Transferindeki Rolü Yapılandırmacılık; içine felsefeyi, eğitimi ve öğretim açılımlarını alan çok geniş bir terimdir ama genellikle öğrenenin bireysel ya da sosyal aktivite (Fosnot, 2008: Kincheloe, 2005; Packer & Goicoechea, 2000) yolu ile anlamlandırma ve öğrenmeye yaptığı katkıyı belirtir.
Yapılandırmacılığın Türleri: Derinlemesine Bakış Dışsal yapılandırmacılıkta, hâlihazırda var olan bilgi yeniden yapılandırılır. İçsel yapılandırmacılıkta ise çevreden gelen bilgiden önce önce zihinsel yapılar oluşur Keşif yoluyla öğrenme metodu içerisinde eleştiri alan konular, Diyalektik yapılandırmacılık bilginin kaynağını, dıştan gelen etkilerle iç dünyanın birleşimi olarak belirtir.
Vygotsky’nin Diyalektik Yapılandırmacılığı Aynı çağdaki kuramcılara göre sosyal temelli ortak düzenleme birçok zihinsel ve sosyal yeteneği etkiler, ayrıca öğrenme için motivasyon oluşturan değer ve beklentiler için destek sağlar Vygotsky’nin en önemli kavramı belki de “yakınsal gelişim alanı”dır.
Sosyal Biliş: Bilginin Yapılanmasında Sosyal Faktörler Rogoff ’un Düşünmede Çıraklık Modeli Schön’ün Yansıtıcı Uygulayıcı Modeli Eylemde Bilme Eylemde Yansıtma Eylemde Yansıtma Üzerine Yansıtma
Bilginin İnşa Edilmesinde Sınıftaki İletişimin Rolü Konuşma (Discourse), dilin yapılandırılmış ve birbiriyle ilintili basamaklarını anlatan genel bir terimdir.
Daha Yansıtıcı Bir Sınıfa Doğru Disiplinli tartışma, konuşmanın en iyi özelliklerini ortaya çıkarır ki bu çoğu zaman informal olarak, öğrenciler tarafından oluşturulmuştur, ve eğitim çoğu zaman formal ve öğretmen merkezli, bir ders etrafında organize edilmiştir.
Sınıftaki İletişimin Bilginin İnşa Edilmesinde Kullanılması Üretken grup tartışmaları yaratmak için en temel strateji öğrencilerin grup katılım kurallarını oluşturmalarına yardımcı olmaktır. İkinci bir strateji, öğrencilerin kendi süreçleri konusunda bir yargıya varmaları için yorumlayıcı kurallar geliştirmelerine yardımcı olmaktır.
Öğrenmede Bir Araç Olarak Birlikte Çalışma Öğrenciler ara sıra bilişsel stajerlikler şeklinde nitelendirilen uzman mentorlarla eşleştirilmekteler. Yansıtıcı Uygulamanın Ölçülmesi
Yansıtıcı uygulamanın ruh bilimsel yapısı günlük problem çözümünde ve karar vermede yansıtıcı bir süreç kullanarak sonuçlanan iş performansı üzerine’ şeklinde tanımlanmıştır
Öğretim İçin Öneriler: Yansıtıcı Sınıfın Portresi 1. Bilgiye geniş perspektift en bakın 2. Öğrencilerin bilgiyi arama becerilerini geliştirin 3. Bilgi inşası için yönergeleri organize edin 4. Bir “düşünme sınıfı” oluşturun 5. Yansımayı ve bilgi oluşumunu destekelyen söylem yapılarını kullanın 6. Destek ve yapıcılığı öğrenci anlayışını inşa etmek için kullanın 7. Merkezileştirilmemiş tartışmaları göz önünde bulundurun 8. Toleransı sınıf içi etkileşimde temel kural yapın
Özet Bu bölüm sınıf içinde bilişsel gelişimi teşvik etme süreçlerini açıklamaktadır. Bilgi edinimi, öğrencilerin bilgiyi oluşturdukları ve organize ettikleri yapıcı bir süreç olarak gözlemlenmektedir. Üç çeşit yapısalcılık özetlenmiştir: dışsal yapısalcılık, içsel yapısalcılık ve diyalektik yapısalcılık. Üçü de öğrenmenin önemli bileşenleri olmasına rağmen, diyalektik yapısalcılık etkili öğrenmeye en genel uygulanabilendir.