EĞİTİMDE ÇOKLU ZEKA KURAMI A.Zeka Nedir Ne Değildir? Zeka, kimi zaman bir testten alınan puan, kimi zaman çevreye uyum sağlama ve kimi zaman problem çözme yeteneği olarak düşünülmüştür. Geçmişte zeka göstergesi olarak sadece sayısal ve sözel yetenekler üzerinde durulmuş ve zeka seviyesi IQ puanı olarak bilinen tek bir sayı ile belirtilmiştir. Ancak günümüzde geleneksel IQ testlerinin yetersiz olduğu,zekanın çok farklı şekillerde ifade edilebileceği ve sadece sayısal ya da sözel yeteneklerle tanımlanamayacağı vurgulanmaktadır.
Howard Gardner çoklu zeka teorisini geliştirmiş ve bu teori ile tek bir zekanın olduğunu savunan,zekanın sabit ve değişmez olduğunu varsayan geleneksel teorileri yıkmıştır. Gardner yaptığı çalışmalarla birden fazla zeka olduğunu, her bir zekanın kişinin yetiştirilmesine bağlı olarak geliştirilebileceğini, zekanın sabit olmadığını ve tek bir faktörle açıklanmayacak kadar çok sayıda yetenekleri içerdiğini ileri sürmüştür.
ZEKAYA İLİŞKİN ESKİ VE YENİ ANLAYIŞIN KARŞILAŞTIRILMASI ESKİ Zeka doğuştan kazanılır,sabittir asla değiştirilmez ve geliştirilemez. Zeka niceliksel olarak ölçülebilir ve tek bir sayıya indirgenebilir. Zeka tekildir belli testlerle ölçülebilir. Zeka gerçek hayattan soyutlanarak(yani belli zeka testleri ile)ölçülür. Zeka öğrenenleri belli seviyelere göre sınıflandırmak, onların gelecekteki başarılarını tahmin etmek için kullanılır. YENİ Kalıtımla gelen zeka kapasitesi geliştirilebilir ve değiştirilebilir. Zeka bir performansa/problem çözme sürecinde sergilediğinden sayısal olarak hesaplanamz. Zeka çoğuldur,çeşitli yollarla sergilenebilir Zeka gerçek hayattan soyutlanamaz Zeka öğrenenlerin gizli güçlerini anlamaları ve başarılı olmaları için uygulayabilecekleri farklı yollar sunar.