SINIF İÇİ SORUN DAVRANIŞLARIN YÖNETİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
Advertisements

TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
SINIF YÖNETİMİNİ ETKİLEYEN ETKENLER.
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
SORUN DAVRANIŞLARIN YÖNETİMİ
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
REHBERLİK.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
REHBERLİK DERSİ III.
MERHABA.
OKUL KURALLARIMIZ.  Okul işleyişi,eğitimin kesintiye uğramaması,çocuğumuzun grubuna ve öğretmenine daha kolay ve çabuk uyum sağlaması açısından aşağıda.
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
DEĞERLER EĞİTİMİ.
SIĞINMACI ÇOCUKLARIN SORUNLARINDA ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ (19 MART2011 UĞUR PLAZA) MÜCAHİT ŞAHİNTÜRK PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR
Kişilerarası iletişim çatışmaları
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ UYGULAMALARI
AİLE İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Mentör Öğretmenlik.
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK VE SINIF YÖNETİMİ
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
HOŞ GELDİNİZ En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir. Eğitimdir ki bir milleti ya hür, müstakil, şanlı yüksek bir cemiyet hâlinde yaşatır, ya da bir.
Kişisel Rehberlik.
MADDE ve ALKOL KULLANIM BOZUKLUKLARI
SINIF YÖNETİMİ.
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
GÜVENLİ OKULLAR. GÜVENLİ OKUL KRİTERLERİ Olumlu ilişkiler kurulmasını sağlar. Çocukların duygularını özgürce ifade edebilecekleri olanaklar yaratır. Çocuk.
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜ YETERLİKLER ÇERÇEVESİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ŞİDDET.
Sınıf yönetimi ve disiplin
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
REHBERLİK DERSİ III.
SAVUR ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
GRUP REHBERLİĞİ HİZMETLERİ
Sunum transkripti:

SINIF İÇİ SORUN DAVRANIŞLARIN YÖNETİMİ KARABAĞLAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ

Eğitim Ortamında Sorun Davranışlar Öğrencilerin sınıf içerisindeki davranışları sorun davranış olarak adlandırabilmek için dört temel ölçüt sıralanmaktadır: Davranışın öğrencinin kendisinin yada sınıftaki arkadaşların öğrenmesini engellemesi. Davranışın öğrencinin kendisini yada arkadaşlarının güvenliğini tehlikeye sokması. Davranışın okulun araç ve gereçlerine yada arkadaşlarının eşyalarına zarar vermesi. Davranışın öğrencinin diğer öğrencilerle sosyalleşmesini engellemesi.

Sınıfta sıklıkla gözlenen sorun öğrenci davranışları aşağıdaki gibi özetlenebilir. Derse devam etmeme ya da derslere geç gelme. Derse hazırlıksız gelme. Sınıfta uygun olmayan yer ve zamanda konuşma. Arkadaşlarına, kendisine ve eşyalarına zarar verme. Derste hayal kurma ya da ders dışı bir etkinlikle uğraşma.

Siz, geçmiş veya şu andaki öğrencilik yaşantılarınızda, hangi sorun davranışlarda bulunduğunuzu hiç düşündünüz mü?

Eğitim Programlarından Kaynaklı Nedenler Geleneksel yaklaşım öğrencinin hangi dersleri okuyacağı, çağdaş yaklaşım ise öğrencinin neyi, nasıl öğreneceği ile ilgilenmektedir Eğitim programları Milli Eğitim Bakanlığı tarafından geliştirilmektedir; ve temel alınan disipline göre öğretimde uyulması gereken temel ölçütlerin çerçevesini belirlemektedir.

Öğretim Yöntemleri ve Tekniklerinden Kaynaklı Nedenler Öğretme-öğrenme sürecinde en yaygın olarak kullanılan yöntemler nelerdir? Teknikler nelerdir? Her yöntemin avantajları ve dezavantajlarının olduğu bilinmelidir. Sınıfta araç-gereç kullanımından kaynaklı sorunlar

Öğretmenden Kaynaklı Nedenler Öğretmen mesleki yeterlilikleri ve becerileri kazanarak sınıfa öğretmek için girer Eğer öğretme süreci zevkli hale getirilemezse, direnme, düşük motivasyon, dikkat süresinin azlığı, ilgisizlik, hatta öfke ve sistemden bir an önce kurtulma davranışları ortaya çıkar Öğretmenin konuşma becerisi Öğretmenin dinleme becerisi Öğretmen-öğrenci ilişkisinin niteliği, herhangi bir şeyin öğretilmesinde temel etkendir

Öğretmenden Kaynaklı Nedenler Öğretmen ve Hoşgörü Öğretmen ve Korku

Sınıf Dışı Nedenler aileden kaynaklı nedenler, oyun ve arkadaş çevresinden kaynaklı nedenler, yaşantı ve kültürden kaynaklı nedenler, medya ve diğer iletişim araçlarından kaynaklı nedenler, okul yönetiminden kaynaklı nedenler, okul yerleşimi ve ulaşımdan kaynaklı nedenler, veli, okul, öğretmen ilişkilerinden kaynaklı nedenler, ekonomik yetersizliklerden kaynaklı nedenler, araç gereç yetersizliğinden kaynaklı nedenler, rehberlik hizmetlerinin yetersizliğinden kaynaklı nedenler.

Aileden Kaynaklı Nedenler Öğrenci, ailesinden alışageldiği davranış kalıplarıyla işe başlar. Öğrencinin ailesinin ona davranış biçimi, öğrencinin sınıftaki duruşunu belirlemede önemli rol oynamaktadır. Öğrencilerin aileden kaynaklı olduğuna inanılan sorun davranışlar, ancak aile ile işbirliği içinde çözülebilir.

Oyun ve arkadaş çevresinden kaynaklı nedenler Çocuk her gün birlikte yaşadığı, oynadığı veya ara sıra birlikte bulunduğu akranlarının, sevdiği kimselerin davranışlarından büyük oranda etkilenir ve onların davranışlarını taklit eder. Eğer bu çevre bozuk, uyumsuz davranışlar gösteren kişilerden oluşmuş ise çocuk çevresinin değerlerini ve davranışlarını alışkanlık haline getirebilir.

Yaşantı ve kültürden kaynaklı nedenler Çocuk ailenin ve içinde yaşadığı çevrenin görgü ve kurallarını öğrenerek büyür. Okuldaki kültürleme süreci genel kabul görmüş görgü ve kurallar üzerine kuruludur.

Medya ve diğer iletişim araçlarından kaynaklı nedenler Televizyon, bilgisayar, sinema, gazete, dergi, resimli hikaye, roman, afiş vb. yayınlar da çocuğun davranışlarını etkilemektedir. Olumsuz etkiler olarak, okuldaki başarının düşmesi, arkadaşlarına olur olmadık zamanlarda vurmak, yetişkinlerle agresif konuşmalar, sık görülen kabuslar, sağlıksız besinlerin tüketiminin artması, sigara veya içki içme gibi durumlar, sorun davranışlar olarak karşımıza çıkıyor.

Okul yönetiminden kaynaklı nedenler Çocuğun sorun davranışlarına kaynaklık eden kurumlardan birisi de iyi düzenlenmemiş okuldur. Okul, öğrenci için arkadaşlık kurabileceği ve sosyal aktivitelerde yapabileceği yerdir, fiziksel koşullar buna göre düzenlenmelidir. Disiplin kurallarının uygulanmasında tutarlık göstermeyen yada çifte standartlı uygulamalar öğrencinin kendisini güvende hissetmesine engel olur

Okul yerleşimi ve ulaşımdan kaynaklı nedenler Eğitimin özellikle son yıllarda karşımıza çıkan önemli sorunlarından biri de okula ulaşım sorunudur. Sabahın çok erken saatlerinde, büyük şehir trafiğinde okula ulaşmaya çalışan öğrenci daha başlangıçta genellikle uykusunu alamamış ve yorgun olarak sınıfa girmektedir. Bu durum kırsal kesimde sonucu aynı ancak biçimi farklı bir şekilde karşımıza çıkmaktadır. Bir diğer sorunlu uygulama da taşımalı eğitimdir. Buralarda görevli öğretmenlerin sınıfta oluşabilecek sorun davranışlar konusunda daha bir duyarlılıkla hareket etmeleri gerekmektedir.

Veli, okul, öğretmen ilişkilerinden kaynaklı nedenler, Öğretmen diğer öğelerle olduğu gibi ailelerle de ilişki içinde kendi amaçlarını gerçekleştirmeye çalışır. Çocuğuna ilgi göstermeyen veliden dolayı öğrenci, sınıfın içinde bazı sorun davranışlar gösterebilir.

Ekonomik yetersizliklerden kaynaklı nedenler Yeme, içme, barınma ve giyinme gibi ihtiyacların ekonomik nedenlerle karşılanamıyor olması öğrenmeyi direk etkilemektedir. Yoksulluktan kaynaklı istenmeyen durumlar öğretmen tarafından bilinmeli ve bu duruma göre davranılmalıdır.

Rehberlik hizmetlerinin yetersizliğinden kaynaklı nedenler. Bu etkinliğin amacı, öğrencinin öğretimden en iyi seviyede yararlanması için gerekli ortamı kurabilmektir; bunun da ötesinde öğrencinin kendini gerçekleştirmesinde yardımcı olmaktır. Bu servisler, öğrenciye kişisel sorunlarının çözümü için gerekli olan olgusal bilgileri sağlayan, onların kendilerini tanıyarak, bir güçlüğü gidermede seçeneğe yönelmelerine yardım eden kurumlardır.

Sorun Davranışların Önlenmesine Yönelik Yaklaşımlar Sorun davranışların önlenmesinde öncelikle öğretmen gerçek nedenlere inebilecek mesleki ve sosyal yeterliliği gösterebilmelidir Davranış modellerine göre kabul edilemez bir davranış, sorunların birbiri ardına gelmesiyle meydana gelebilir.

iletişim Öğretmen niçin iletişim kurar? İletişim içinde olan öğretmen şu soruları sorması ve yanıtlaması gerekir Göndereceğim mesaj sonrası ne olmasını bekliyorum? Gireceğim iletişim sonucu olarak öğrencilerimin neye inanmalarını, ne söylemelerini, ne yapmalarını istiyorum? Sözsüz iletişim (beden dili) yollarını,etkin dinlemeyi, ‘Ben Dili’ kullanmayı biliyor ve uygulayabiliyor muyum?

Demokratik yönetim anlayışının da, sınıfta uygulanışı aşağıdaki kriterlerin dikkate alınmasıyla mümkün görünmektedir. Öğrencinin, duygusal, zihinsel ve düşünsel gelişiminin dikkate alınması, sınıf kurallarının, eğitim yöntemlerinin, dersin amaçlarının vb. etkinliklerin demokratik bir biçimde tartışılması, Öğretmenin yol göstericilik rolünü oynaması öğrenci davranışlarının gelişimi açısından olumlu model oluşturması, öğrencilere eşit söz hakkı verilmesi ve azınlıkta kalan düşüncelerin açıklanmasına özel bir çaba gösterilmesi, öğrencilere kendi haklarını koruma ve başkalarının haklarına saygı gösterme davranışının kazandırılması; ve bu davranışın yaşam tarzı haline getirilmesi, öğrencinin öğrenme, düşünme ve davranma özgürlüğünün en az düzeyde sınırlanması. Olumlu davranışların ödüllendirilmesi yoluyla olumsuz davranışların pekişmesinin engellenmesi.

Sorun Davranışı Göz Ardı Etmek Sorun davranış, diğer önemli sorun davranışlara kaynaklık etmiyorsa veya yanlışlıkla yapılmışsa görmezlikten gelinebilir. Öğretmen davranışı gördüğünü ve onaylamadığını bazı mimiklerle veya uygun diğer tepkilerle belirtmelidir. Göz ardı etme şu durumlarda yararlıdır: Davranışın ciddi etkileri olmadığında, Dersin iyi gidişi ve derse katılım bozulmadığında, Sorun davranış diğerleri tarafından desteklenmediği bir başka deyişle sürdürülme olasılığı olmadığında, Sorun davranış ders boyunca birkaç kez tekrarlanmadığında ve dersi amaçlarından saptırmadığında.

Çevre Koşullarını Değiştirmek Etkinliği değiştirmek Yardım sağlamak Oturma düzenini değiştirmek Dikkat dağıtıcıları kaldırmak Çocukların durum değiştirmesine izin vermek Mizah Sorumluluk Vermek

Ilımlı kontrol tekniklerini kullanma İşaret vermek Hareket etmek Dokunmak Yapılacak görevleri hatırlatmak ve davet etmek Sonuçlarla ilgili hatırlatıcılar

Akran Grup Etkisini Kullanma Sınıfta öğretmenin pekiştirmediği bir davranış, öğrencinin arkadaşları tarafından destekleniyorsa bazı güç durumlar oluşabilir. Bu çatışmaya düşmemek için öğretmenin gurup içinde istediği davranışı gösteren çocukları ödüllendirip, tüm gurup üyelerini istediği davranışı gerçekleştirmeye yöneltmeleri gerekir.

Sert Kontrol Tepkileri Bu önlemlerin sınıftaki sevgi atmosferini tehlikeye düşürdüğü ve arzu edilen ortamın tekrar kurulabilmesi için alındığı unutulmamalıdır. “Her öğrenci güvenilmezliği kanıtlanıncaya kadar güvenilirdir.”

Yaptırım Yaptırım, sorun davranış uygun ılımlı tekniklerin kullanılmasına rağmen öğrenme ve öğretme etkinliklerini kesecek veya ciddi hasarlara yol açacak nitelikte ise devreye sokulmalıdır. Yaptırım, davranışla orantılı olmak durumundadır Yaptırım uygulamada dikkat edilmesi gereken bir durum da, yaptırım aracı olarak kullanılan eylemlerin geçerliliğidir Okulda fiziksel yaptırımlara yer vermemek gerekir.

Olumsuz davranan bir öğretmen, aynı zamanda olumsuz davranışları öğretiyor demektir.

TEŞEKKÜRLER