Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 1

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BAHAR TÜMER
Advertisements

Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
İŞ DEĞERLEME İş Değerleme: Bir iş yerinde mevcut işler arasındaki değer farklılıklarını ortaya çıkaran bir karşılaştırma yöntemidir. Böylece işlerin önem.
Personel Hareketliliği
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Genel Eğitim Sekreterliği
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
Kariyer = Rütbe = Kıdem = Avrupa sistemi
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
İNSAN KAYNAKLARI SAĞLAMA VE SEÇME
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
ÜCRET YÖNETİMİ VE ÜCRET SİSTEMLERİ
4. Grup Öğretmenlik Mesleği Kariyer Basamakları. 4c Kariyer basmaklarının atama, yerleştirme, terfi ve fırsatlarla ilişkilendirilmesi Öncelik / Tedbir.
Kamu personel rejımı Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
Personel Hareketliliği
ERK İSG&İK – –
KARİYER GELİŞTİRME Kariyer: (koşu yolu, arena, meslek hayatı, meslek)Meslekte, işte ilerleme, yükselme, başarılı olma olarak kullanılır. Kariyer, kişinin.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ İLKELERİ, İŞLEVLERİ ÖRGÜT YAPISI İLE İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ İLİŞKİSİ İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ BÖLÜMÜNÜN ÖRGÜTLENMESİ Hasan.
İÇİNDEKİLER A-YASAL DÜZENLEMELERDE KAMU GÖREVLİSİ KAVRAM I 1-Genel Olarak Kamu Görevlisi Kavramı 2-Yasal Düzenlemelerde Kamu Görevlisi Kavramı 3-Devlet.
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Temel İlkeler : Madde 3 - Bu kanunun temel ilkeleri şunlardır:
Perşembe Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Hasta ve Yaşlı Bakımı Alanı
Türk Kamu Personel Rejiminin Özellikleri ve İstihdam Biçimleri
Kamu Hizmetine Giriş. Bu hafta neler var...  Kamu Hizmetine Girişte Anayasal İlkeler  Hizmete Girişte Aranan Genel ve Özel Şartlar  Hizmete Alma Politikası.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
NORM KADRO UYGULAMALARI
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri ve İlkeleri
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
BESYO.
İNSAN KAYNAKLARI İŞLEVİNİN TANIMI VE AMAÇLARI
PERSONELİN YÜKSELMESİ. Personelin verimli çalışmasını sağlayacak önemli güdülerden birisi “personelin yükselmesi” (terfi etmesi)’dir. Personelin yükselmesinde.
İstihdam Zara Todd. İstihdam Engelli kişiler, ücretli istihdama erişimde dünyanın her tarafında engellemelerle karşılaşmaktadır. Pek çok ülkede, engelli.
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
Kariyer Yönetimi ile ilişkili Kavramsal Çerçeve
Yeni Kariyer Yaklaşımları
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimi
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Kamu Yönetiminin Yapısal Görünümü ve Sorunları. Organizasyon Sorunları Sistem coğrafi ve örgütsel olarak merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Bunu aşmak.
Kamu Personel Yönetimine İlişkin Sorunlar. Kamu kurumlarının sahip olduğu insan kaynağı ve bu insan kaynağının nicelik ve niteliği özelde kurumsal kapasitenin.
Klasik Yönetim ve Organizasyon Teorisi
KARİYER GELİŞTİRME.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
Temel İlkeler : Madde 3 - Bu kanunun temel ilkeleri şunlardır:
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
Personel Hareketliliği
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Eğitim Sen Eğitim Uzmanı
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
KAYIRMA VE LİYAKAT SİSTEMİ
YÜKSEKÖĞRETİM ÜST KURULUŞLARI İLE YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI PERSONELİ GÖREVDE YÜKSELME VE UNVAN DEĞİŞİKLİĞİ YÖNETMELİĞİ ODTÜ – PDB
KARİYER SİSTEMİ.
Kamu Personel Yönetimi Nedir?
SİCİL PERFORMANS.
Çağcıl Kamu Personel Yönetimine Egemen Olan İlkeler
MERİTOKRASİ
Matriks Organizasyon Yapısı
YÖNETİM FONKSİYONU Giriş
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 1

Bu Haftada Neler Var? Liyakat İlkesi Kariyer İlkesi İşe Yönelmiş Kariyer Sistemi (Kadro Sistemi) Kişiye Yönelmiş Kariyer Sistemi (Rütbe Sistemi) İki sistemin karşılaştırılması Sınıflandırma İlkesi

Liyakat İlkesi Liyakat kavramını “dar” ve “geniş” anlamda ele almak mümkündür: Dar anlamda liyakat, açık yarışma sınavları aracılığı ile kamu görevlerine en yetenekli elemanların seçilmesidir. Geniş anlamda liyakat, kamu görevlerine girişin ve hizmet içinde yükselişin “işe uygunluk” ya da “başarı” ölçütüne bağlandığı, uygulanan ücret ve diğer çalışma koşullarının hizmetin etkinliğine ve sürekliliğine katkıda bulunduğu personel sistemidir.

Kamu Hizmetine Girişte Liyakat İlkesinin Uygulanması: Açık Yarışma Sınavları Açık yarışma sınavlarının gerekleri şunlardır: Yeterli duyurma Başvurma fırsatı Aranan koşulların gerçekçi olması Adaylar arasında ayrım gözetilmemesi Yeteneğe göre başarı sıralaması Sonuçlar hakkında bilgi verilmesi

Devlet Memurları Kanunu’nda Liyakat İlkesi “Devlet kamu hizmetleri görevlerine girmeyi, sınıflar içinde ilerleme ve yükselmeyi, görevin sona erdirilmesini liyakat sistemine dayandırmak ve bu sistemin eşit imkânlarla uygulanmasında devlet memurlarını güvenliğe sahip kılmaktır” (DMK, md. 3/C).

Kariyer İlkesi Kariyer kavramı, kişinin kendini bir uzmanlığa adaması veya aralarında ilişkiler bulunan bir görevler dizisini anlatmak için kullanılır. Kariyer, kişinin girdiği bir işte kademeli olarak ilerlemesini ya da hayattaki başarı derecesini de simgelemektedir. Kariyer, bir kimsenin normal olarak genç yaşlarda ilerleme umuduyla girdiği ve emekli oluncaya dek sürdürdüğü meslek hayatıdır.

Kariyer İlkesi Kariyer, personelin haklarını, yükümlülüklerini, terfisini, güvenliğini ve hizmet şartlarını düzenleyen statüler içinde sürekli çalışarak yetişmesi ve idari hiyerarşide yükselerek kamu hizmetlerini yürütmesi olgusu olarak tanımlanabilir.

Kariyer Sistemleri Kariyer düşüncesinin uygulanmasında görülen farklılıklar, temelde iki kariyer-personel sisteminin ortaya çıkmasına neden olmuştur: İşe Yönelmiş Kariyer Sistemi – Kadro Sistemi – Açık Sistem Kişiye Yönelmiş Kariyer Sistemi – Rütbe Sistemi – Kapalı Sistem

İşe Yönelmiş Kariyer Sistemi Kadro-Pozisyon Sistemi ya da Açık Sistem olarak da adlandırılmaktadır. Halk arasında “işe göre adam” sistemi olarak bilinmektedir. Daha çok ABD ve Kanada’da ortaya çıkmış ve gelişmiştir. Sistemin temeli, iş ve görevdir. Kişinin işe uydurulması esastır. Bu nedenle, önce görev tanımları yapılır; sonra görev gerekleri belirlenir. Bu sistemde, kişinin, atanacağı görevin ya da kadronun gerektirdiği tüm nitelikleri hizmete girmeden önce kazanmış olması gerekir.

Kişiye Yönelmiş Kariyer Sistemi Rütbe Sistemi veya Kapalı Sistem olarak da adlandırılmaktadır. Halk arasında “adama göre iş” sistemi olarak bilinmektedir. Görevden çok, o görevi yerine getiren kişinin özellikleri (daha çok diploma) önem kazanmaktadır. Kişinin geniş bir hizmet yelpazesinde görev yapabileceği varsayımına dayanmaktadır. Kişi, memuriyete genç yaşta girer ve kademeli olarak yükselerek görevini sürdürür. Bu sistemde, memurluk “meslek” haline gelmektedir.

İki Sistemin Karşılaştırılması Unsurlar İşe Yönelmiş Kariyer Sistemi Kişiye Yönelmiş Kariyer Sistemi Uzmanlaşma + - Kıdem ve düzenli yükselme Eşit işe eşit ücret İş Güvenliği Hizmet İçi Eğitim Hizmetin her düzeyinde özel kesimle serbestçe eleman alış­verişine imkân verme Kayırmacılığa imkan vermesi Yöneticilere istihdam ve personel işlemleri konusunda esneklik sağlaması Grup arkadaşlığının ve küme değerlerinin gelişmesine elverişli bir ortam hazırlama İşe eleman almayı gerçek ihtiyaçlara ve belirli kriterlere bağlama Personelin değerlendirilmesi Objektif Sübjektif Örgütte yetki ve görev düzeninin, karışıklığa meydan vermeyecek biçimde açık olarak belirlenmesi

İşe Yönelmiş Kariyer Sisteminin Zayıf-Olumsuz Yönleri Sistemin uygulanması için iyi bir eğitim sistemine ihtiyaç duyulmaktadır. Sistemin işleyebilmesi için özel sektör ile kamu sektörü arasında yakınlık ve benzerliğe ihtiyaç bulunmaktadır. Çok çeşitli ve küçük meslek grupları meydana getirir, birçok farklı ücret düzeyinin oluşur. Çok ayrıntılı iş tanımlamasına ihtiyaç gösterir. Bu nedenle güç ve pahalı işleyen bir yapıyı ortaya çıkarır. Sistem, personelin hareketliliğini büyük ölçüde sınırlandırır.

Kişiye Yönelmiş Kariyer Sisteminin Zayıf-Olumsuz Yönleri Uzmanlaşmaya az yer verir. Sistemdeki “memurluk” güvencesi, kamu hizmetlerinin daha verimli ve etkin yürütülmesine engel teşkil edebilir. Sistemin en önemli sakıncası, “kıdeme” ve “deneyime” verdiği aşırı ağırlık nedeniyle genç ve yetenekli kişilerin, hiyerarşide hızlı yükselmelerine imkân tanımamasıdır. Kıdeme ve deneyime ağırlık verildiği için, yeteneklilerle beraber yeteneksizler de bu sistemde korunurlar ve üst makamlara yükselebilirler. Memurluğu bir meslek haline getirdiğinden, memurların davranışlarında köklü değişiklikler yapmak oldukça zordur.

Sınıflandırma İlkesi Sınıflandırma (classification), hiyerarşik bağlantıları olan hizmet gruplarından birbirinin aynı veya benzeri olanların bir araya getirilerek gruplandırılmasıdır. İnsan kaynakları yönetiminde sınıf, özellikleri itibarıyla işe alma, ücret, eğitim, terfi, tezkiye vb. personel işlemleri bakımından aynı şartlara tâbi tutulması gereken benzer nitelikteki hizmetlerden oluşmuş grupları ifade eder. Amaç, personel işlemlerini bir takım rasyonel esaslara bağlamaktır.

Sınıflandırmanın Faydaları Hizmete girişte standartlaşmayı ve yeterlik ilkesinin uygulanmasını sağlar. Adil, yeterli ve düzenli bir ücret rejiminin kurulmasına yardımcı olur. İyi bir sınıflandırma, kariyer sisteminin kurulması, gelişmesi ve mesleklerin oluşmasının ön koşuludur.

Sınıflandırma Türleri Kadro (Position) Sınıflandırması Sistemde önemli olan görevdir-iştir. Geniş hizmet grupları içinde değil, daha çok dar görev sınırı içinde bir uzmanlaşma öngörülmüştür. Önce görev tanımları yapılır ve görev gerekleri belirlenir.

Sınıflandırma Türleri Rütbe (Rank) Sınıflandırması Rütbe sınıflandırmasında, kamu hizmetleri dikey ve yatay olmak üzere iki boyutlu bir ölçeğe göre gruplandırılır. Kamu hizmetlerinin belli uzmanlık, beceri ve disiplinlere göre birbirinden ayırt edilmesi dikey bölünmeyi; hizmetlerin değişik öğrenim ve mesleki deneyim derecelerine göre ayrılması da yatay bölünmeyi belirtir.