SOSYAL YETERLİLİK VE SOSYAL BECERİLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özel eğitim nedir? Özel eğitimin farklı açılardan farklı tanımları yapılmaktadır. Özel eğitim büyük ölçüde öğretimle ilgilidir. O halde; Özel eğitimi özel.
Advertisements

BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
Sosyal Beceri Eğitimi.
2.Hafta. Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
Problem Çözme Becerileri
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
PROGRAM TASARIMI
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROĞRAMI
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
MERHABA.
EĞİTİM SİSTEMİ VE ÖLÇMENİN SİSTEMDEKİ YERİ
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
Akran destekli öğrenme
BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
Sosyal Beceri Öğretimi
Sosyal Beceri Eğitimi.
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
YÜKSEKOVA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
DİĞER TUTUMLAR.
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
PROJE VE PERFORMANS ÖDEVLERİ
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitime ilişkin devlet ve akademisyenler tarafından yapılan çeşitli tanımlar mevcuttur. Özel eğitime ilişkin M.E.B. tarafından.
Ders 14: Eğitsel ve Davranışsal Değerlendirme
TANILAMA.
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
KAYNAŞTIRMAYA HAZIRLIK
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
GÖREV ANALİZİ.
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
Sosyal Kabulün Artırılması
BE BEP NEDİR ?.
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Sosyal Beceri Öğretimi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

SOSYAL YETERLİLİK VE SOSYAL BECERİLER

Mc fall’a göre sosyal beceriler,bireyin sosyal becerilerini yerine getirmek amacıyla sergilediği davranışlardan oluşmaktadır. Bireyin yakın çevresinde yer alan anne baba,yaşıtlar ve öğretmenleri tarafından, bu davranışlarının bir norm grubu ya da önceden belirlenen bir ölçüte göre karşılaştırılması sonucu elde edilen yargılar ise sosyal yeterliliği oluşturmaktadır. Sosyal yeterlilikte girdiyi,kültürel beceriler oluşturmaktadır.

Sosyal yeterliliğin süreç kısmı;sosyal etki sosyal biliş ve sosyal becerilerden oluşmaktadır. Sosyal etkiler bireyin başkaları tarafından nasıl görüldüğü ve algılandığını (neşeli,hevesli,kibar vb.) gösteren,bireyin başkaları üzerinde yarattığı etki olarak tanımlanmakta,sosyal yeterlilik kavramının dıştan gözlenebilen bir boyutu olarak görülmektedir. Sosyal beceriler ise sosyal yeterlilik kavramının gözlenebilir,ölçülebilir bir diğer boyutunu oluşturmaktadır.

Reschly ve Gresham sosyal yeterliliğin iki boyuttan oluştuğunu belirtmişlerdir. Bunlar; uyumsal davranışlar ve sosyal becerilerdir. Uyumsal davranış,bireyin kendi yaşının ve kültür grubunun ölçütlerine uygun olarak davranmasıdır. Uyumsal davranışlar,bağımsız yaşam için gerekli davranışlar ile bireyin fiziksel gelişimi,kendini yönetmesi,bireysel sorumluluklarını yerine getirmesi ve işlevsel akademik becerileri kazanmasını sağlayan pek çok beceriyi içermektedir.

Sosyal beceriler üç alt kategoriden oluşmaktadır. Bunlar ; kişiler arası davranışlar ( konuşma becerileri,işbirliği yapma vb.), kendisiyle ilişkili davranışlar (duygularını ifade etme,ahlaki davranış vb.) ve sorumluluklarını yerine getirme,yönergeleri takip etme,işe gitme,işini tamamlama,bağımsız olarak çalışma gibi görevle ilişkili davranışlardır.

Gresham’a göre sosyal becerilerin farklı tanımları vardır. Bunlar ; Sosyometrik ya da akran kabulü temel alınarak yapılan tanım: akranları tarafından sosyal kabul gören bireylerin sosyal becerilere sahip oldukları belirtilirken,yaşıtları tarafından reddedilen bireylerin sosyal becerilerinin yetersiz olduğu ifade edilmektedir. Davranışsal bakış açısıyla yapılan tanım: sosyal beceriler ortama özgü ortamdan olumlu tepki almayı arttıran, olumsuz tepki almayı azaltan davranışlar olarak açıklanmaktadır.Sosyal beceriler,davranışsal terimlerle açıklanmakta,iletişim kurma,etkileşim başlatma,göz kontağı kurma gibi beceriler gözlenebilir,objektif beceriler olarak tanımlanmaktadır. Sosyal geçerlik temel alınarak yapılan tanım: birey için olumlu sosyal sonuçlar sağlayan beceriler olarak tanımlanmaktadır.

Sosyal beceri yetersizlikleri Beceri yetersizliği Performans yetersizliği Kendini kontrol yetersizliği Beceriyi ortaya koyma yetersizliği Sosyal becerilerin değerlendirilmesi Formal ve informal değerlendirme tekniklerinden yararlanılır ve standart ölçme araçları kullanılır. Davranışların doğrudan gözlenmesi Davranış derecelendirme ölçekleri Sosyometri Çok faktörlü değerlendirme modeli

Zihinsel engelli bireyler ve sosyal beceriler yetersizliği Burada zihinsel gerilik halihazırdaki işlevlerde önemli sınırlılıklar göstermektir.Zihinsel engelli bireylere tanı koyma sürecinde göz önüne alınan önemli ölçütlerden birinin sosyal yeterlilik olduğu kabul edilmektedir. Zihinsel engelli bireyler dikkat,hafıza ayırım yapma ve genelleme becerilerindeki yetersizlikleri nedeni ile yaşıtlarına göre daha yavaş öğrenmekte,bu yetersizlikler özellikle sosyal beceriler sosyal biliş ve sosyal etki yetersizliklerine neden olmaktadır.

ZİHİN ENGELLİ BİREYLER İÇİN SOSYAL BECERİ ÖĞRETİMİ PROGRAMI HAZIRLANMASI VE UYGULAMASI Sosyal beceri öğretimi,sosyal becerilerin kazandırılmasına yönelik,çoğunlukla davranışçı yöntemleri benimseyen,performansa dayalı,aktif,bireysel ya da grup olarak uygulanan bir öğretim ya da tedavi yöntemi olarak kabul edilmektedir. Sosyal beceri öğretim programlarının hazırlanmasında bazı temel sayıltılar vardır.Bunlardan ilki,etkili öğretim programı ve etkili öğretim tekniklerinin kullanılması sonucunda bütün öğrencilerin sosyal becerileri öğrenebilecekleridir. Diğer sayıltı ise öğrencinin güçlü ve zayıf yönlerinin belirlenmesi ve gereksinimlerini en iyi karşılayacak bireysel programlarının hazırlanmasının başarıyı arttıracağıdır. Sosyal beceri öğretimi, edimsel koşullanma,doğrudan öğretim işbirlikçi öğretim,akran öğretimi ve bilişsel süreç yaklaşımlarına dayalı olarak sınıf,küçük grup ve bireysel eğitim ortamlarında uygulanabilmektedir.

Doğrudan öğretim süreci Temelde davranışçı yaklaşıma dayanarak, öğretilecek hedef beceri objektif ve işlevsel olarak tanımlandıktan sonra,beceri için gereksinim oluşturulması,becerinin fark edilmesinin sağlanması,beceriyi oluşturan alt basamakların oluşturulması,öğreten kişinin model olması,davranışın doğru prova edilmesi ve genelleştirmesinin (ev ödevleri vb.) yapılması basamaklarından oluşmaktadır.

Bilişsel süreç yaklaşımı (problem çözme yaklaşımı) Bu yaklaşım doğrudan öğretim yaklaşımına kıyasla bireyi daha aktif öğrenmeye yönlendirerek,sosyal beceri öğretimini daha çok sağlamakta,bireyin olayları analiz etme,sıraya koyma,ayırt etme ve problem çözme becerilerini öğreterek gerekli durumlarda baş edebilmesini sağlamayı amaç edinmektedir. Öğrenci genel olarak problemi çözerken şu aşamaları izlemelidir: problemin kimden kaynaklandığına karar vermeli,neden bu problemin önemli olduğunu kendisine sormalı,problem hakkında bilgi toplamalı ve problemin alternatif çözüm yollarını üretmelidir.

İKİNCİ BÖLÜM Bilişsel süreç yaklaşımına dayalı sosyal beceri öğretimi

I.Bilişsel süreç yaklaşımına dayalı sosyal beceri öğretim programının hazırlanması Bilişsel süreç yaklaşımının temel çıkış noktası, her sosyal becerinin ayrı ayrı öğretilmesi yerine, bütün becerilerin öğretilmesi için geçerli olan genel aşamaların öğretilerek bireye farklı sosyal durumlarla karşılaştığı zaman baş edebileceği sosyal ‘problem çözme’ becerilerinin kazandırılmaya çalışılmasıdır. Bilişsel süreç yaklaşımına göre sosyal becerilerin öğretimi dört aşamada yapılmaktadır. Sosyal kodlama Sosyal karar verme Sosyal performans Sosyal değerlendirme

Bilişsel süreç yaklaşımına dayalı sosyal beceri öğretiminde sosyal etkileşim örnekleri, çeşitli öyküler ve resimlerle sunulmakta; öykülerin başında ve sonunda bireylere neler yapılacağı aşamalar halinde özetlenmektedir. Her öykünün başında nasıl bir problemin olduğu açıklanmakta, sonunda ise ortaya konulan çözüm yolunun olumlu sonuçları tartışılmaktadır. Öğretim planında öncelikle öyküye yer verilmekte, daha sonra bilişsel süreç yaklaşımının dört temel aşamasına göre öyküdeki olay analiz edilmektedir.

1. Aşama Öğrenciye neler yapılacağı kısaca özetlenir,hedef becerinin neden öğrenilmesi gerektiği açıklanır. 2. Aşama Sosyal beceri öğretim programı için hazırlanan ilk öykünün resmi gösterilir ve öykü okunur. 3. Aşama Bilişsel süreç yaklaşımının aşamalarına model olunur,o öykü ve resimle ilişkili uygun olarak sorular sorulur ve yanıtlar alınır. a.Sosyal kodlama (ne oldu?) b.Sosyal karar verme (neler yapabilirim?) c.Sosyal davranışın ortaya konması (hangisini yapmalıyım? d.Değerlendirme (sonuçta ne olur?) 4. Aşama Aynı öykü ve resim kullanarak öğrencinin bilişsel süreç yaklaşımının aşamalarını izleyerek uygun sorular sorması ve yanıtlaması sağlanır (yanlış tepkiler düzeltilir ve doğru tepkiler pekiştirilir.) a.Sosyal kodlama b.Sosyal karar verme c.Sosyal davranışın ortaya konması d.Değerlendirme 5. Aşama Dördüncü ve beşinci basamaklar diğer öyküler için tekrarlanır.

Öğretilecek sosyal becerilerin seçimi Seçim esnasında çocuğu iyi tanıyan anne,baba,öğretmen ve akran gözlemlerinden yararlanılmaktadır. Sosyal beceri kontrol listesi Öğretmenin değerlendirmesi Çalışma grubunun belirlenmesi Bu çalışma hafif zihin engelli 1 öğrenci ile yürütülmüştür.

3. Öğretim ortamı Öğrenciye ‘YABANCI BİRİYLE TANIŞIRKEN UYGUN ŞEKİLDE DAVRANMA’ becerisini öğretmek amacıyla hazırlanan sosyal beceri öğretim programının uygulamaları Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde yapılmıştır. 4. Öykülerin hazırlanması Bilişsel süreç yaklaşımına göre hazırlanan sosyal beceri öğretim programında kullanmak amacıyla hedef becerilerin gerekli olduğu ortamları betimleyen öyküler hazırlanmıştır. Her becerinin, başlama düzeyi verilerinin toplanması ile öğretim ve yoklama oturumlarında kullanmak amacıyla 5 ayrı öykü, aynı şekilde her becerinin genelleme oturumlarında kullanmak amacıyla da 3 ayrı öykü olmak üzere, programdaki her beceri için 8 ayrı beceri oluşturulmuştur.

5. Resimlerin hazırlanması Öyküler hazırlandıktan sonra,her öyküye ilişkin resimlerin yapılması aşamasına geçilmiştir. Hazırlanan her bir öyküyü betimleyen resimler 20X30 cm ebatlarında resim kağıtlarına renkli olarak çizilmiştir. Zihinsel engelli öğrenciye öğretilmesi hedeflenen sosyal becerilere ilişkin hazırlanan öykü ve resimlerin uygun olup olmadığını belirlemek için, sosyal geçerlik çalışması yapılmıştır.

II. Sosyal beceri öğretim programının uygulanması Başlama düzeyini/ öğretim öncesi performans düzeyini belirleme aşaması Öğretim aşaması