Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK PAZARLAMAYA GİRİŞ Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK 1 1
Bu dersİmİzde… Pazarlamanın tanımı ve önemi Mübadele süreci olarak pazarlama Pazarlama çevrimi Pazarlama anlayışında değişim Sosyal pazarlama …
Bir fincan Nescafe’yi 12 YTL’ye nasıl satarsınız? Aspirin satabilmek için ne gerekir? Bir fincan Nescafe’yi 12 YTL’ye nasıl satarsınız? Hangisini satmak daha kolaydır?
Pazarlama nedİr? Satış Reklam Dağıtım İkna etme İnsanları kandırma becerisi Satış kolaylaştırıcı faaliyetler marketing Marketing
PazarlamanIn TanIMI PAZARLAMA, iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını tatmine yönelik insan faaliyetleridir. (Kotler, 1986) Marketing
PazarlamanIn TanIMI … PAZARLAMA, kişisel ve örgütsel amaçlara ulaşmayı sağlayabilecek mübadeleleri gerçekleştirmek üzere malların, hizmetlerin ve fikirlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, tutundurulması ve dağıtılmasına ilişkin planlama ve uygulama sürecidir. (AMA, 1985) Marketing
Pazarlama Faalİyetlerİnİ Neden İzlemelİyİz?
“Pazarlama sadece pazarlama bölümüne bırakılamayacak kadar önemlidir.” Hewlett-Packard
Pazarlama FaalİYetlerİnİ NEDEN İzlemelİYİZ? … Harcanan her bir YTL’nin yarısı pazarlama içindir Daha bilgili tüketiciler Müşterinin tatmin olma isteği
Pazarlama Neden Önemlİdİr? Üreticilerle tüketiciler arasında köprü görevi görür Tüketiciler ve firma için değer yaratır Değişim ajanı olarak görev görür Tüketim kalıplarını şekillendirir Önemli istihdam imkanı sağlar ….
Bir Değişim Aracı Olarak Pazarlama Değer ifade eden şey (Mal, hizmet, fikir) (Para, kredi, emek, mal) ALICI SATICI
Mübadeleden Bahsedebİlmek İçİn Mübadele için Gerekli Şartlar En az iki tarafın bulunması Değer içeren unsurların olması Tarafların birbirinden haberdar olması Kabul veya reddetme serbestliğinin olması Karşı tarafla ilişkiye istekli olunması
PazarlamanIn amacI tüketici istek ve ihtiyaçlarını belirlemek, bu isteklere uygun üretim yapmak ve tüketicilerin tercihine sunmaktır.
Pazarlama Çevrİmİ ve Öğelerİ İhtiyaçlar İstekler Talep Ürünler Müşteri Sadakati Müşteri Tatmini Değişim
Pazarlama TanImInda Yer Alan Önemlİ Hususlar Pazarlama bir mübadele sürecidir. İnsan ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik faaliyetlerdir. Faaliyetler bütünüdür. Mallar, hizmetler ve fikirlerle ilgilidir. Üretim, fiyatlandırma, tutundurma ve dağıtım faaliyetlerinden oluşur. Dinamik bir ortamda gerçekleşir.
Pazarlama Tanımında Yer Alan Önemli Hususlar … Faaliyet alanı olarak kar amaçlı işletmelerle sınırlı değildir. Sadece değişimi kolaylaştıran faaliyetleri kapsar. Yönetim süreci olup, sosyal bir ortamda gerçekleşir. Etkinlik ve karlılık esasına göre değerlendirilir.
Pazarlamanın Kapsamı Tüketici ürünleri pazarlaması Endüstriyel pazarlama Hizmet pazarlaması Tele-pazarlama, vb. Yerlerin pazarlanması Turizm pazarlaması Doğrudan pazarlama Internette pazarlama Fikirlerin pazarlanması Kişilerin ve şöhretlerin pazarlanması Sosyal pazarlama Kar amaçlı olmayan işletmeler için pazarlama
PAZARLAMA ANLAYIŞINDA DEĞİŞİM Üretim Anlayışı Ürün Anlayışı Satış Anlayışı Pazarlama Anlayışı Sosyal Pazarlama Anlayışı İlişkisel Pazarlama
Değİşen pazarlama yaklaşImlarI ve özellİklerİ
SatIş ODAKLILIK ve Pazar OdaklIlIğIn KarşIlaştIrIlmasI Örgütsel Amaç Firmanın İşi Başlıca kar hedefi Kullanılan Yöntem Hedef Satış Odaklılık Içe yönelik Ürün ve hizmet satışı Herkes Max. Satış hacmi Tutundurma Pazar Odaklılık Dışa yönelik İhtiyaç ve isteklerin tatmini Belirli müşteriler Müşteri Tatmini Tüm pazarlama faaliyetlerinin koordinasyonu
Pazarlama anlayIŞIndakİ değİşİm Zaman 1930 1950 1980 2000 Üretim yaklaşımı Ürün yaklaşımı Satış yaklaşımı Pazarlama yaklaşımı
Toplumsal Pazarlama AnlayIşInIn Öğelerİ (insanların refahı) TOPLUMSAL PAZARLAMA Tüketiciler Firma (İhtiyaçların tatmini) ( Kâr lar ) Kaynak: Kotler ve diğ. (1996), Principles of Marketing.
Teşekkürler.....