GELENEKSEL T ÜRK TİYATROSU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZAMİRLER.
Advertisements

KARAGÖZ ve HACİVAT.
1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
TEŞVİK ÖDÜLLERİ.
SANAT VE SANAT DALLARI HAZIRLAYAN:EMRE BOYUN
HANGİ OYUNLARI OYNUYORUZ
KARAGÖZ VE HACİVAT.
GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU
HAZIRLAYAN: TDE ÖĞRETMENİ BURCU ARICAN
GELENEKSEL TÜRK HALK TİYATROSU
ATATÜRK VE SANAT.
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
KARAGÖZ HACİVAT OYUNU.
OLAY ÇEVRESİNDE OLUŞAN METİNLERİ TANIMA VE GRUPLANDIRMA
Karagöz Oyunu Karagöz, bir gölge oyunudur.
->Tiyatro Nedir? ->Tiyatronun Geçmişi
Öykü ( Hikaye ).
Ömer Hayyam Rubailer BÖLÜM-2
9. Sınıf Dil ve Anlatım MAYIS.
Doğruluk ve dürüstlük.
TİYATRO ve GÖLGE OYUNU.
KARAGÖZ OYUNU.
KARAGÖZ İLE HACİVAT MEKTUP HÜSEYİN ÖZDEMİR 6/B 1230.
ZAMİR (ADIL).
TÜRKÇE / Olay Yazıları (Fabl-Fıkra-Tiyatro)
Soru 1. İnsan bir kışını burada geçirse ( ) yalnız müzik dinlese ( ) yalnız bu yankılı havayı koklasa ( ) Yukarıdaki cümlede parantezle gösterilen yerlere.
Hangi duygularımız var ve bu duyguları nasıl ifade ediyoruz? Drama yaparak her duyguyu yaşadık. Parmak izlerimiz farklımıdır? deneyi ile büyüteçle tanıştık..
İBRETLİK BİR HİKAYE.
GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU
En çok merak edile motif:
TOPKAPI SARAYI. TOPKAPI SARAYI Osmanlı sultanlarının ikametgahı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. Fatih Sultan Mehmed Han tarafından
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
TİYATRO.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
1937. Tarsus. Topçu Alayı tatbikat için dağılmıştı. Çadırlar henüz kurulmuştu ki, şiddetli bir yağmur başladı. Her taraf çamur kesildi.
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
GÖSTERMEYE BAĞLI DÜZYAZI TÜRLERİ
Hazırlayan: Muammer Harmandar
Diksiyon nedir? Konuşmada, kelimenin seçilmesi, imlasına ve veznine göre söylenmesi ve ifadenin rahatlıkla anlatılması. Fesahat, belagat, telaffuz ve natıka kelimeleri.
 Sözün, cümlede genel anlatıma aykırı olması. Bu hastalığa yakalananların küçük bir kısmının ölüm şansı vardı.  Yakın anlamlı ya da öyle görünen kelimelerin.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU TÜLERİ
Anlatmaya Bağlı Metinler
Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi.
KÜLTÜR NEDİR? İnsana ilişkin bir kavram olarak kültür, tarih içerisinde yaratılan bir anlam ve önem sistemidir. Bir grup insanın bireysel ve toplu yaşamlarını.
SİZCE KÜLTÜRÜ OLMAYAN TOPLULUK VEYA MİLLET VAR MI ?
TÜRK DİLİ II Okutman Vedat BALKAN Hafta 10. HİKAYE VE ROMAN Gerçek veya gerçeğe uygun olarak tasarlanmış, bir olayı anlatan yazıya hikaye, olayları anlatan.
TÜRK EDEBİYATININ DÖNEMLERİ
GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU
NOKTALAMA İŞARETLERİNİ TANIYALIM
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
KARAGÖZ ve HACİVAT GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU. ÖTEKİNE GEÇELİM.
ENVER AYSEVER ‘’Yazarlık sabır, beceri ve süreklilik gerektiren bir işçilikse eğer, bunun yineleneceği ortamın nasıl olduğunun pek önemi yoktur. Çalışkan.
TÜRK EDEBİYATI AD:ÖMER SOYAD:ÖZER NO/SINIF:5291/10-A KONU:KARAGÖZ.
Konu: Purāṇalar ve Hint Edebiyatındaki Yeri
HAZIRLAYAN : EDA NUR İNCE 4/ A 1420
Karagöz İle Hacivat 1.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
 Karagöz'ün oynatıldığı beyaz perdeye "ayna" adı verilir.. Figürler deliklidir ve bu deliklere uygun uzunluktaki tahta çubuklar geçirilir. İç tarafta.
KARAGÖZ VE HACİVAT.
Geleneksel Türk Görsel Sanatları
1. Seyirlik yer antik tiyatro Tiyatro sözcüğü Yunanca'da "seyirlik yeri" anlamına gelen "theatron"dan türetilmiş, dilimize İtalyanca'daki "teatro" sözcüğünden.
TÜRK HALK MÜZİĞİ ve TÜRK SANAT MÜZİĞİ
Karagöz ve Hacivat taklide ve karşılıklı konuşmaya dayanan, iki boyutlu tasvirlerle bir perdede oynatılan gölge oyunudur. Karagöz oynatıcısına hayali,
KARAGÖZ VE HACİVAT.
KÜLTÜR Kitle Kültürü ve Dijital Çağda Kültür
GELENEKSEL TÜRK HALK MÜZİKLERİ. Türk Müziği nedir? Türk müziği, Türkler'in Orta Asya'dan beri geliştirdikleri, bugünkü özellikleri Anadolu Selçukluları.
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

GELENEKSEL T ÜRK TİYATROSU KARAGÖZ VE HACİVAT

İÇİNDEKİLER GELENEKSEL TÜRK TİYATROSUNUN ÖZELLİKLERİ GELENEKSEL TÜRK TİYATROSUNUN ÖRNEKLERİ KARAGÖZ VE HACİVAT KARAGÖZ VE HACİVATIN HAYATI KARAGÖZ VE HACİVATIN RESİMLERİ KARAGÖZ VE HACİVATIN BAZI METİNLERİ KAYNAKÇA

GELENEKSEL TÜRK TİYATROSUNUN ÖZELLİKLERİ Geleneksel Türk Tiyatrosu denildiğinde; kukla,karagöz, ortaoyunu, meddah, çengi, köy seyirlik oyunları gibi geleneksel seyirlik sanatlarımız akla gelir. Türk edebiyatında ilk tiyatro eseri örnekleri Tanzimat Döneminde verilmiştir. Geleneksel seyirlik oyunların hemen hepsinin çıkış noktası komedidir. Amaç seyirciyi güldürerek eğitmektir. Oyunların sonunda genellikle anlatılan olaydan alınması gereken ders vurgulanır. Oyunların önceden hazırlanmış metinleri yoktur. Hepsi yüzyıllardan bu yana sürüp gelen sözlü geleneğin ürünüdür. Oyunun konusu bellidir. Oyuncular oyunun akışına uyarak söylenmesi gereken kalıp sözler dışında doğaçlama yaparlar. Bu oyunlar, yaratıcısı belli olmadığı için halkın ortak malı sayılırlar. Başlıca güldürü ögeleri ise şunlardır: * Değişik yörelere özgü şive ve ağız taklidi * Belli tip ya da karakterlerin yansıtılması (çizilmesi) * Değişik uluslardan kişilerin kimi özelliklerinin gülünçleştirilmesi * Yanlış anlamalar ve söz oyunları * Doğaçlama yapılmış espriler * Abartılı tavırlar

Bütün dünyada olduğu gibi Türklerde de tiyatronun doğuşunda iki kaynak tesirli olmuştur: Birinci kaynak, tarih öncesi devirlerden kalan ritüeller ve dinî merasimler, ikinci kaynak ise masal, efsane, destan gibi türler ve günlük hayattan alınan çeşitli olaylardır. Bunların toplum hayatında çeşitli vesilelerle canlandırılması sonucunda ilk tiyatro doğmuştur. Türkiye'de folklorik karakterde bu tür sade tiyatro örnekleri kırsal kesimde hâlâ yaşamaktadır. Bu oyunlar, Köy Seyirlik Oyunları veya Köy Tiyatrosu adı ile folklor araştırmaları kadrosu içinde araştırılmaktadır. Gene folklor kadrosuna dahil tiyatro niteliği taşıyan Kukla, Karagöz, Meddah ve Orta Oyunu adlarıyla anılan dört grup oyun Batılılaşma dönemine kadar sosyal hayat içinde yer almıştır.

GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU ÖRNEKLERİ

KARAGÖZ VE HACİVAT Karagöz ve Hacivat taklide ve karşılıklı konuşmaya dayanan, iki boyutlu tasvirlerle bir perdede oynatılan gölge oyunudur. Karagöz oynatıcısına kurgusal, hayalbaz denir. Yardımcıları çırak, yardak, dayrezen, sandıkkardır. Oyunda konuşmaların değişmesi baş hareketleriyle yapılır. Bu iki karakterin gerçekten yaşayıp yaşamadığı, yaşadıysa nerede nasıl yaşadığı kesin olarak bilinmemektedir. Anlatılanlar rivayete dayanır, zira gerçekten yaşamış olsalar bile büyük ihtimalle bahsedilen dönemde tarih kitaplarına girecek kadar önemli bulunmamışlardır. Halkbilimciler Karagöz'ün bazı oyunlarda Çingene olduğunu kendi ağzıyla itiraf etmesi, Bulgar gaydası çalması ve Evliya Çelebi'nin tanıklığına dayanarak Bizans imparatoru Konstantin'in Çingene seyisi Sofyozlu Bali Çelebi olduğunu ileri sürmektedir[1]. Bir diğer rivayet ise Hacı İvaz Ağa ya da halka mal olan adıyla Hacivat ve Trakya'da bulunan Samakol köyünden demirci ustası Karagöz, Orhan Gazidevrinde Bursa'da yaşamış cami yapımında çalışan iki işçidir. Kendileri çalışmadıkları gibi diğer işçilerin de çalışmasını engellemektedirler. Orhan Gazi'nin, "cami vaktinde bitmezse kelleni alırım" dediği cami mimarı, caminin vaktinde bitmemesine Karagöz ve Hacivat'ın neden olduğunu söyler. Bunun üzerine bu ikili başları kesilerek idam edilir. Karagöz ve Hacivat'ı çok seven ve ölümlerine çok üzülen Şeyh Küşteri, ölümlerinin ardından kuklalarını yaparak perde arkasından oynatmaya başlar. Bu sayede Karagöz ve Hacivat tanınır.

HAYATLARI Karagöz ile Hacıvat'ın gerçekte yaşayıp yaşamadıkları belli değil. Aslında Karagöz ile hacivat bir efsanedir.Ne vakit nasıl ortaya çıktıkları hakkında kesin bilgiler ve belgeler yoktur.Ancak efsaneye göre ; Karagöz ve Hacıvat Bursa'da Ulucami'nin yapımı esnasında çalışan iki işçidir. Karagöz demirci ustası, hacıvat ise duvarcı ustasıdır. İnşaatın yavaş ilerlemesinden sorumlu tutuldukları için idam edilmişlerdir. Karagöz ve Hacivat taklide ve karşılıklı konuşmaya dayanan, iki boyutlu tasvirlerle bir perdede oynatılan gölge oyunudur. Karagöz oynatıcısına kurgusal, hayalbaz denir. Yardımcıları çırak, yardak, dayrezen, sandıkkar'dır. Oyunda konuşmaların değişmesi baş hareketleriyle yapılır.

KARAGÖZ VE HACİVATIN RESİMLERİ

KARAGÖZ VE HACİVATIN BAZI METİNLERİ KARAGÖZ İLE HACİVAT: LEYLEK ETİ Hacivat: " Karagözüm, ziyafet var. " Karagöz: " Hı.. " Hacivat: " Ziyafet var, ziyafet. Al hanımı, Yaşar'ı. Bu akşam bize gelin. Levrek aldım, pişirip yeriz. " Karagöz: " Bu akşam size gelemeyiz, leylek eti yiyemeyiz. " Hacivat: " Leylek demedim Karagözüm, levrek dedim. Levrek balığı. " Karagöz: " Bırak ya Hacivat, ne zamandan beri leylekler balık oldu. " Hacivat: " Leylekler balık olmaz, tıpkı benim Karagöz olamadığım gibi. " Karagöz: " Keşke Karagöz olsan, bana benzesen Hacivat. " Hacivat: " Aman, hayatta isteyeceğim en son şey sana benzemek. Ben bu halimden memnunum. " Karagöz: " Tamam, bana benzeme. Git Halim'le Memduh'a benze. " Hacivat: " Sen ne diyorsun Karagözüm? Halim'le Memduh da kim? " Karagöz: " Sizin mahalleden yeni taşınmışlar. Bizim mahalleye geldiler. " Hacivat: " Eee sonra? " Karagöz: " Bizim mahalleyi beğenmediler. Sizin mahalleye geri dönecekler. " Hacivat: " O neden? " Karagöz: " Çünkü onları dövdüm. Alaycı konuşmaya devam edersen seni de döverim. “Hatta al sana bir tokat [PAT] Hacivat: " Sustum Karagözüm, yeter ki bana vurma. " Karagöz: " Leylek eti falan da yemem. " Hacivat: " Yeme Karagözüm, leylek eti yeme. “Al sana hurma yeter ki bana vurma.

KARAGÖZ İLE HACİVAT: MANGAL SEFASI Hacivat: " Karagözüm, sucuk aldım KARAGÖZ İLE HACİVAT: MANGAL SEFASI Hacivat: " Karagözüm, sucuk aldım. Gel mangal sefası yapalım. " Karagöz: " Birer kangal alalım ama benim bahçe küçük, kangala dar gelir. " Hacivat: " Kangal demedim Karagözüm, mangal dedim. Mangalda sucuk pişirelim. "  Karagöz: " Kangalla çocuk bir arada olmaz. Yaşar'ı kangal ısırır. "  Hacivat: " Canım, ne Yaşar'ı, ne kangalı, sucuk dedim, mangal dedim. "  Karagöz: " He öyle söylesene, sucuğu mandalla tavana asarsın. "  Hacivat: " O neden? Neden sucuğu tavana asıyorsun? "  Karagöz: " Kurusun diye. Kuru sucuğun tadı farklı olur. "  Hacivat: " Tamam Karagözüm, sucuğu kuruttum, mangalı bahçeye oturttum. "  Karagöz: " Ben senin bahçeye gelmem, Hacivat. "  Hacivat: " Gelmezsen gelme. Ben de kendime ziyafet çekerim. " Uzaklaşıp giden Hacivat'ın arkasından Karagöz söylenir: " Seni gidi beni bilmez. Kangalı kesmiş, sucuk yapmış, mangalda pişirecekmiş. Bende o sucuğu yiyecek göz var mı? "

KAYNAKÇA  http://www.forumdas.net/forum/konu/karagoz-ile- hacivat-hayati.145580/#ixzz3taF0fuay https://www.google.com.tr/search?q=KARAGÖZ+VE+ HACİVAT& https://www.google.com.tr/search?q=geleneksel+türk +tiyatrosu& http://www.turkedebiyati.org/geleneksel-turk- tiyatrosu.html https://tr.wikipedia.org/wiki/Karag%C3%B6z_ve_Haci vat