EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
Advertisements

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
BİRİNCİ BÖLÜM: TEZE BAŞLARKEN
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Erken çocuklukta gelişim
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
UZEM TANITIM.
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME DOKTORA PROGRAMI ÇAĞDAŞ YÖNETİM YAKLAŞIMLARI VE TEORİLERİ SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL NİCEL.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
Bilimsel düşünme becerileri
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERSİ 4. Hafta
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 4
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
NİTEL ARAŞTIRMALARDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
Okul Öğrenmelerinde Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
Verilerin Toplanması I
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Toplumsal Araştırma.
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel araştırma türleri
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ

Konu Örüntüsü Bilim-araştırma ilişkisini açıklama Bilimin gelişimindeki özellikleri söyleme Araştırma-eğitim İlişkisini açıklama Eğitim araştırmalarındaki aşamaları temel kavramlar açısından açıklama

Bilim-Araştırma İlişkisi Bilimin İnceleme Alanı Doğal olaylar, olgular, davranışlar ve bunlar arasındaki ilişkileri sistemli bir şekilde açıklama, bulunamayan ilişkileri de mevcut bulgulara dayalı olarak kestirme etkinliği Bilimin konusun-gözlenebilen olgular

Bilimin Gelişimi ve Özellikleri Bilime ait ilk kayıtlar ve eski Mısırlılar takvim, geometri ve haritacılık Antik Yunan Bilginleri İslam Dünyası’nın Bilime Katkıları Batı Dünyası ve Modern Bilimin Gelişimi

Bilimsel Bilginin Özellikleri Tarafsızlık Doğruluk Kanıtlanabilirlik Genelleyicilik Olması gereken değil, olanı inceleme Süreklilik

Bilimsel Bilginin Yapıtaşları Olgular Kavram İlke (Genelleme) Doğa Yasası Teori (Kuram)

Bilimsel Bilgiye Ulaşma Yolları Tümdengelim Tümevarım tümevarım-tümdengelim Araştırma sürecinde amaçlı, planlı ve sistemli olarak verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve değerlendirilmesi işlemleriyle problemlere çözüm yolları bulma

Eğitim Araştırmalarının Aşamaları

Eğitim Araştırmalarının Aşamaları Problem Gerekçe veya Önem Varsayımlar (Sayıltılar) Sınırlılıklar Denence (Hipotez) Yöntem Evren ve Örneklem Veri Toplama Araçları ( Anket, Mülakat Gözlem) Bulgular ve Tartışma Sonuç ve Öneriler Kaynaklar ve Ekler

Problem-Gerekçe-Amaç Değişkenler arası ilişkilerin ifade edilmesi Değişkenler arası ilişkinin saptanmasının teorik ve uygulamada katkısı Değişkenler arası ilişkinin soru ya da denence yoluyla ifade edilmesi

Değişkenler Yukarıdaki şekle göre, farklı araştırma denenceleri üretiniz.

Nicel Araştırmalar Nitel Araştırmalar Gerçeklik nesneldir Gerçeklik oluşturulur Asıl olan yöntemdir Asıl olan çalışılan durumdur Değişkenler arası ilişkiler ölçülebilir Değişkenler arası ilişkileri ölçmek zordur Araştırmacılar olay ve olgulara dışardan bakar, nesnel bir tavır geliştirir Araştırmacı olay ve olguları yakından izler, katılımcı bir tavır geliştirir Genelleme Derinlemesine betimleme Tahmin Yorumlama Nedensellik ilişkisini açıklama Aktörlerin bakış açısını anlama Kuram ve denence ile başlar Kuram ve denence ile biter Deney, değiştirme ve kontrol Kendi bütünlüğü içinde ve doğal Herkesçe kabul edilmiş veri toplama araçları Araştırmacının kendisinin oluşturduğu veri toplama aracı Parçaların incelenmesi Örüntülerin ortaya çıkarılması Uzlaşma ve norm arayışı Çokluluk ve farklılık arayışı Verinin sayısal göstergelere indirgenmesi Verinin, bütün derinlik ve zenginliği içinde betimlenmesi Olay ve olguların dışında, yansız ve nesnel Olay ve olguların içinde, öznel bakışlı ve empatik (Yıldırım ve Şimşek, 2000, sh. 29)

Eğitim Araştırmalarının Basit Bir Sınıflaması

Örneklem ve Veri Toplama Araçları Anket kaynak kişilerin, ilgili konudaki çok sayıda kişinin düşüncelerinin öğrenilebileceği yazılı veri toplama biçimi Mülakat, bireylerin, çeşitli konulardaki bilgi, düşünce, tutum ve davranışları ile bunların olası nedenlerinin öğrenme çalışması Gözlem, neyin ne şekilde meydana geldiğine birinci elden öğrenmek amacıyla bir olay, durum, nesne, kimse, yer ve şarta bağlı olarak yapılan inceme Yazılı tasvirler Video kayıtları Fotoğraf ve malzemeler Yazılı kaynaklar

Bulgular ve Tartışma Araştırma denencesinin desteklediği ya da desteklemediği verilerin bulgular kısmına alınması Çoğu deneyimsiz araştırmacı ise tüm verilerin analizlerini bulgular kısmına alarak çalışmasının akıcılığını bozması Denenceye bağlı olarak sunulan verilerin en önemlilerinin, beklenen ya da beklenmeyen yönlerinin yapılan diğer araştırma bulguları ile karşılaştırılması

Sonuç ve Öneriler Sonuç Amaç doğrultusundaki en önemli bulguların yorumlarını içerir. Yorumların araştırmacıya özgü olması, araştırma bulgularına dayandırılması Öneriler Araştırmacının problemi çözme biçimine bağlı olarak neler yapılabileceğini açıklaması Araştırmacının ‘ben bu araştırmayı yeniden yapmak zorunda kalsaydım’ dediğinde diğer araştırmacılara aktaracağı deneyimleri

Kaynaklar ve Ekler Araştırmada yararlanılan belgelerin, makalelerin, kitapların, bildirilerin, elektronik dokümanların belli kurallara göre sunulması Araştırmanın bütünlüğünü bozan ve bu nedenle metin içerisinde olması gerekmeyen bölümlerin eklere alınması

Özet Bilim, gerçeği sistemli bir şekilde bulmaya çalışma olarak ifade edilebilir. Eğitim ve bilimi içeren eğitimin bilimsel temelleri, öğrenmenin daha etkili bir şekilde gerçekleşmesi için öğretmen, öğrenci, öğretim yöntem ve teknikleri, araç- gereçleri, öğretim programını, okul ve sınıf ortamı ile bunlarla ilgili tüm değişkenleri incelenerek elde edilecek bilgileri sistemleştirmeye çalışır. Eğitimin temelinde ‘davranış değişikliği’, bilimin temelinde ise ‘araştırma’ vardır. Eğitimde davranış değişikliği için en etkili yolları aramak (search) sürekli yapılması gereken bir iştir (re-search). Bundan dolayı, öğrenme bir anlamda araştırmadır. Araştırma yoluyla öğrenmek, bireye rahatsızlık veren bir durumu ya da problemi tanımlamak, problem için uygun çözüm yolları bulmak, verileri toplamak, elde edilen verileri düzenleyerek bir sonuca ulaşmayı gerektirir. Şu halde bilimsel bilgiye ulaşmak demek en doğru ya da en az eksikle tam bilgiye ulaşmak demektir. Bundan dolayı, bilimsel bir bilginin sürekli sorgulanması ya da doğrulanmaya çalışılması için aşamalardan geçmesi gerekir. Bunun için öncelikle, araştırılması gereken her konunun ya da öğrenilmek istenen hemen her şeyin bir probleme dönüştürülmesi ve problemin doğasına uygun yöntemlerle çözülmeye çalışılmasıdır.

Değerlendirme Soruları Eğitim ile bilim arasındaki ilişkiyi açıklayınız. Bilimsel bilginin yapıtaşlarına alanınızdan örnekler veriniz. Bilimsel araştırmalara nasıl başlanır? Nitel ve nicel araştırmaların en önemli farklılıkları nelerdir? Siz bir araştırma yapmak zorunda kalsanız hangi yaklaşımı seçerdiniz? Neden? Veri toplama araçlarını araştırma yaklaşımlarına göre kısaca açıklayınız. Araştırma verilerinin düzenlenmesi ile sonuç çıkarma ne tür yeterlikleri gerektirir. Bir araştırma nasıl bitirilir?

Referanslar Balcı, A. (1997). Sosyal Bilimlerde Araştırma. 2. baskı, 72TDFO Bilgisayar Yayıncılık, Ankara. Çelikkaya, H. (2006). Eğitim Bilimlerine Giriş (Eğitimcilik ve Öğretmenlik). 3. Basım, Alfa Yayınları, İstanbul. Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Anı Yayıncılık, Ankara. Gjertsen, D. (2000). Bilim ve Felsefe. (Çev: Feride Kurtulmuş). Say Yayınları. İstanbul. Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Tekışık Ofset, Ankara. Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 5. Basım, 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık, Ankara. Şişman, M. (2006). Eğitim Bilimine Giriş. Pegem A Yayıncılık. Ankara. Türkdoğan, O. (1995). Bilimsel Değerlendirme ve Araştırma Metodolojisi. MEB Yayınları. İstanbul. Demirtaş, T. (2002). Eğitimin Bilimsel Temelleri, Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Ed. Adil Türkoğlu), Ankara. Yıldırım, A., Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 2. baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.