Toplam Kalite Yönetimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Strateji Tasarımı İlker acar.
Kalite Kavramı.
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
ZEYNEP ALPTEKİN GÖLCÜK ASKER HASTANESİ
KALİTE NEDİR? Şüphesiz bu tanımın tek bir karşılığı yoktur.Toplumun dinamik yapısı sayesinde sürekli değişmektedir.Kalitenin tanımları,onu tanımlayan.
Prof. Dr. M. Erdal GÜZELDEMİR
KALİTE YÖNETİMİ (EĞİTİMDE).
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
24 Kalite yönetimi.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İİBF TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ DERS NOTLARI
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
Yeni Pazarlama Teknikleri
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
İŞ KALİTESİ ve MALİYET İLİŞKİLERİ
Kalite Nedir? Furkan LEVENTOĞLU.
Eskişehir Şubesi Cevdet ÜRENCİK CMF.
Pazarlama Giriş 1 1.
Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi - Kalite Yönetim Sistemi ilişkisi 1. Hafta.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
AYDIN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Süreç Yönetimi.
DÜŞÜNCE KALİTESİ-YARATICILIK-iNOVASYON
Bilişim sistemlerinin türleri
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
DEYİMLER.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Mühendislik Ekonomisi
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİNİN YENİ BOYUTLARI
Toplam Kalite Yönetimi
HİZMET KALİTESİ.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA. “Müşteri değeri olgusu, müşteri tatmini unsurlarına ek olarak, ürünün rakipler arasından nasıl seçildiğini, seçim kriterlerinin.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Konu 3 Kalite kontrolünün amaçları
Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti
Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi - Kalite Yönetim Sistemi ilişkisi 1. Hafta.
TEKSTİL MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA……
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
Kalite Yönetimi Yrd.Doç.Dr. Murat Tanık.
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
Kalite ile ilgili kavramlar
Pazarlama Giriş 1 1.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
TKY UYGULAMASI.
6. HAFTA KALİTE MALİYETLERİ.
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜK VE BAĞLI BİRİMLERİN KALİTE YOLCULUĞU
Pazarlama nedir? bilim, akademik disiplin? sanat?  uygulama alanı?
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Pazarlama İletişimi
KALİTE GÜVENCESİ VE STANDARTLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Toplam Kalite Yönetimi Toplam Kalite Yönetimine Giriş Yrd. Doç. Dr. Elif Dülger Kahraman

Kalitenin Tarihçesi Kalite ile ilgili ilk kayıtlar M.Ö. 2150 yılına, Hammurabi Kanunlarına kadar uzanmaktadır. Bu Kanunlarının 229. maddesinde şu hükme yer verilmektedir; “Eğer bir inşaat ustası bir adama ev yaparsa ve yapılan ev yeterince sağlam olmayıp ev sahibinin üstüne çökerek ölümüne sebep olursa o inşaat ustasının başı uçurulur.”

Pabucu Dama Atılmak Osmanlı döneminde esnaf ve sanatkârların bağlı bulunduğu teşkilat, ticaretin yanında sosyal hayatı da düzene sokuyordu. Kusurlu malın, malzemeden çalmanın ve kalitesiz işin önüne geçmek için de ilginç bir önlem alınmıştı… Bir ayakkabı aldınız veya tamir ettirdiniz diyelim. Ama kusurlu çıktı. Böyle durumlarda heyet şikâyeti ve sanatkârı dinliyor, eğer şikâyet eden gerçekten haklıysa, o ayakkabıların bedeli şikâyetçiye ödeniyordu. Ayakkabılar da ibret-i alem olsun diye ayakkabıyı imal edenin çatısına atılıyordu. Gelen geçen de buna bakıp kimin iyi, kimin kötü ayakkabı tamir ettiğini biliyordu. Böylece pabuçları dama atılan ayakkabıcı maddi kazançtan da oluyor ve gerçekten pabucu dama atılmış oluyordu.

1920’li yıllar… Endüstriyel verimliliği artırmak için sistematik bir şekilde çalışan ilk kişi olarak bilinen ve Bilimsel Yönetimin İlkelerini (The Principles of Scientific Management) ortaya koyan Frederick Taylor zamanından beri gündemde olan bir konu; kalite… İşçilerin işbirliği içinde olmasının önemini ısrarla savunan ve Metot Etüdü ve Zaman Etüdü gibi çalışmaları ile tarihe geçen Taylor endüstriyel verimliliği arttırmayı hedefleyen bir makine mühendisiydi.

1950’li yıllar… Kalite uzmanları Deming, Juran ve Crosby Toplam Kalite Yönetiminin temellerini atmaya başlamışlardı. Başta pek rağbet görmeyen bu araştırmacılar japon imalatçıların dikkatini çekmiş ve düşüncelerini Japonyada hayata geçirme konusunda başarılı sonuçlar aldılar. Diğer yandan 1960lı yıllarda muayene (inspection) istasyonları yani kaliteden sorumlu birimler ön planda ve kalite mühendisliği çalışmaları ise Kontrol şemaları İstatistiksel Proses Kontrol teknikleri ile genişlemiştir. http://worthclark.com/wp-content/uploads/Inspection.jpg

Özellikle W.Edwards Deming Japonyada oldukça fazla zaman harcayarak TKY temellerini oluşturmada önemli adımlar atmıştır. W.Edwards Deming https://www.census.gov/history/img/deming.jpg Bugün hala (1951 yılından bu yana ) Japonyada Deming Kalite Ödülleri verilerek kalitenin hayatın bir parçası olmasını sağlamada Deming’in katkılarının unutulmadığı gösterilmektedir. http://nailaydn.blogspot.com.tr/2014/02/wiliam-edwards-deming.html

1980’li yıllar… Japonyadaki gelişmelere karşılık batı dünyasında ise durum bilinen yöntemlerin geliştirilmesi ve geleneksel kalite kontrol mantığının yürütülmesi şeklinde devam etmekteydi. Kalite kavramı daha çok üretilen bir mal veya hizmetin gerekliliklerine uygunluk derecesi olarak tanımlanmakta ve hizmet sektöründen çok imalat sektöründe kaliteden ağırlıklı olarak bahsedilmekte idi.

Örgütlerdeki gelişmeler daha çok teknolojik gelişmeler ile sınırlı tutulmakta ve yeni teknolojik gelişmeler çıkıncaya kadar mevcut sistem ve kaliteyi muhafaza etmek esas olarak görülmekte idi. Bu nedenle kalite ve iş standartları belirlenmekte ve insanlar bu standartlara uymaya zorlanmaktaydı. Gelişme ve iyileşme ise ancak yeni bir teknolojik yatırım ve ilerleme söz konusu olduğunda gündeme gelmekteydi. Bugün TKYnin uygulanmadığı bir çok organizasyonda durumun bundan farklı olmadığı görülmektedir.

Japonyada üretilen mal ve hizmetin hem ucuz hem kaliteli olması, gelişmelerin devam etmesi sonucunda dünya pazarlarında Japon hakimiyeti kurulmaya başlanmıştı. Bu da tamamıyla TKY anlayışına bağlanmaktaydı. Neticede tüm dünya TKY felsefesini öğrenmeye ve uygulamaya koymaya başlıyordu. Özellikle II.Dünya Savaşından sonra Japonya’ daki kalkınma hareketinin bir sonucu olan ve dünyanın değişik bölgelerinde 1985’li yıllarda yaygın olarak konuşulmaya başlayan TKY, kaliteli hizmet ve ürün üretmenin nasıl gerçekleşeceğini gösteriyordu.

Kaliteyi tanımlamada 5 yaklaşım Kaliteyi tanımlama yaklaşımları genel olarak beş sınıfta toplanır. Üstün Yaklaşımı Ürün-Esaslı Yaklaşım Kullanıcı Esaslı Yaklaşım İmalat Esaslı Yaklaşım Değer Esaslı Yaklaşım

Yaklaşımların detaylarına gelmeden önce kalite kavramına bir bakalım: Latince “qualis” kelimesinden gelen kalitenin sözlük anlamı ”nitelik, özellik” tir. Bugünün iş dünyasında kabul edilen tek bir kalite tanımı yoktur. Bununla beraber kalite genellikle bir organizasyon, olay, ürün, hizmet, proses, kişi, sonuç veya faaliyetin benzerlerinden farklılığını ifade eder. Kalite kavramının özellikle günlük hayatta niteliksel olarak kötü, iyi ve mükemmel gibi sıfatlarla birlikte kullanıldığı görülmektedir. Örneğin: ürün veya hizmetin en iyi olduğunu alıcılara inandırmak ve imaj oluşturmak için reklam sloganında süper kalite, mükemmel kalite, TV ve radyo eleştirmenleri tarafından kaliteli oyun, kaliteli deneme, yöneticiler tarafından kalite performansı, haberleşme kalitesi, kişiler tarafından genelde kaliteli ürün, üst kalite, orijinal kalite, haberleşme kalitesi, kaliteli kişi, Alman kalitesi, %100 kalite, şeklinde kullanılmaktadır. Kalite tanımı: Bir ürün veya hizmetin kalitesi müşteri istek ve beklentilerini (mevcut ve gelecekte ortaya çıkabilecek) karşılayan özelliklerin tümüdür.

1.Üstün Yaklaşımı: Bu görüşe göre kalite doğuştan mükemmellikle eş anlamlıdır ve güzellik kavramında olduğu gibi tam olarak tanımlanamaz. Üstün yaklaşımında kaliteyi, kalitesizden farklı kılan mükemmellik koşuludur. Kalite en yüksek standardı başarma veya ulaşmadır. 2.Ürün-Esaslı Yaklaşım: Bu yaklaşımda kalite kesin ve ölçülebilir değişken olarak görülür. Bu görüşe göre, kalitede farklılıklar ürünlerin bazı bileşen veya özelliklerinin miktarındaki farklılıktan oluşur. Örneğin kaliteli dondurma daha fazla kaymaya sahip olandır. 3.Kullanıcı Esaslı Yaklaşım: Bu yaklaşım müşteri tercihlerinde yoğunlaşır. Tek tek müşterilerin farklı istek ve ihtiyaçlara sahip olduğu kabul edilir. Tercihleri en iyi tatmin eden ürünler en yüksek kaliteye sahip olanlardır. 4.İmalat Esaslı Yaklaşım: İmalat-esaslı tanımlar mühendislik ve imalat uygulamasıyla ilgilidir. Bu yaklaşıma göre kalite tanımı isteklere uygunluk şeklinde yapılır. Tasarım veya spesifikasyon oluşturulduğunda, bunlardan herhangi bir sapma kalitedeki azalmayı gösterir. 5.Değer Esaslı Yaklaşım: Bu yaklaşımda kalitenin tanımı maliyet ve fiyat terimlerine göre yapılır. Bu görüşe göre kaliteli ürün kabul edilir fiyatta performans veya kabul edilir maliyette uygunluk sağlayandır.

Subjektif ve Objektif Kalite Müşteri açısından bakıldığında kaliteli ürün veya hizmet kişinin beklentisini karşılayarak tatmin edendir. Ürün fiyatı, kullanımı, ömrü, servis olanakları, biçimi ve rengi gibi farklı özellikleriyle bir alıcının beğenisini kazanmış ve ona beklediğini vermiş ise o ürün o kişi için kaliteli sayılır. Bu durumda kalite, mutlak anlamda en iyi demek değil, "müşterinin belli koşullarına göre en iyi" anlamına gelir. Yani belirli özelliklere sahip bir ürün, iki ayrı alıcı gözünde farklı olabilir. Bunun nedeni, satın alanların gereksinimlerinin kültürel, maddi ve toplumsal özelliklerden dolayı insandan insana farklılık göstermesidir. Buna subjektif kalite denir. Ancak işletmeler kalitenin diğer boyutu olan niceliksel yönüyle ilgilenmektedirler. Buna göre üretici açısından kaliteli ürün veya hizmet, spesifikasyonlar ve standartlara uyan ve düşük maliyetle elde edilendir. Buna da objektif kalite denir.

Kalite Guruları ve tanımları J. M.Juran; “Kalite, amaca ve kullanıma uygunluktur.” P. Crosby; “Bir ürünün gerekliliklere uygunluk derecesidir.” A. Feigenbaum; “Kullanılmakta olan bir ürünün veya hizmetin müşterilerin beklentilerine yanıt verebilmesini sağlayan pazarlanabilir, üretim ve bakım karakteristiklerinin toplamıdır.” K. Ishikawa; “Kalite kontrolü uygulamak; en ekonomik, en kullanışlı ve tüketiciyi daima tatmin eden kaliteli ürünü geliştirmek, tasarımını yapmak, üretmek ve satış sonrası hizmetleri vermektir.” G. Taguchi; “Ürünün sevkiyattan sonra toplumda neden olduğu minimal zarardır. ”

Kalitenin Boyutları Garvin (1987), kalitenin sekiz boyutunu şu şekilde açıklamaktadır: 1) Performans (işlevsellik) : Ürünün fonksiyonlarını yerine getirme niteliğidir. Örneğin bir fincanın sıvı tutma veya bir şemsiyenin yağmur veya güneşten koruma kabiliyeti performans kalitesini gösterir. Ya da bir televizyon için ses ve görüntü netliği, renk ve uzak istasyonları alabilme yeteneği gibi özellikler. Kalitenin bu boyutu ölçülebilir olduğundan, markalar, nesnel olarak, performans ölçütlerine göre sıralanabilirler.

2) Özellikler: Ürün veya hizmetin temel fonksiyonlarını destekleyenlere çekiciliği sağlayan ikincil iş karakterleridir. Televizyondaki otomatik arama yetenekleri buna örnektir. Ya da fincanın kolay tutulabilmesi veya şemsiyenin kolay katlanabilir olması onların özellikleridir. 3) Güvenilirlik: Güvenilirlik tanımlanan zaman aralığında ürünün hatalı olma olasılığını yansıtır. Ürünün kullanım ömrü içindeki performans sürekliliğidir. 4) Uygunluk: Standartlara, belgelere ve ürün özelliklerine uyma oranıdır. Yani bu boyut ürünün tasarım ve işleme karakteristiklerinin önceden oluşturulan standartlara uyma derecesidir. Uygunluk spesifikasyonları karşılamayan (hatalı) birimlerin oranı ve tamir isteyen birim oranı gibi kusurların tekrar oranıyla ölçülür.

5. Sağlamlık- Dayanıklılık: Ürünün kullanılabilir ömrünün uzunluğudur 5.Sağlamlık- Dayanıklılık: Ürünün kullanılabilir ömrünün uzunluğudur. Teknik olarak dayanıklılık, bir ürünün bozuluncaya kadar kullanım miktarıdır. 6.Servis Olanakları: Servis yapılırlık veya tamir hızı, tamir yeteneği ve ilgi (nezaket) kalitenin altıncı boyutunu oluşturmaktadır. Tamire kadar geçen süre, tamir süresi, servis sıklığı, servis personelin yeteneği gibi özelliklerde müşteri memnuniyetini etkiler. 7.Estetik: Ürünün albenisi ve duyulara seslenebilme yeteneğidir. Ürünün görünüşü, ses, tat, koku, renk gibi özellikleri içeren estetik kişilerin yargısına göre değişir, kişilerin tercihini yansıtır. Evrensel değildir Herkesi memnun etmek imkânsız olduğundan, hedef müşteri gurupları belirlenmelidir. 8.Algılanan Kalite: Ürünün geçmişi, markası ve moda değeridir. Veya üretici firmanın, ürünün geçmişteki performansıdır.

Kaliteyi Etkileyen Unsurlar Ürün veya hizmet kalitesini etkileyen pek çok unsur vardır. Bunlardan bazıları: Finansal Olanaklar Bilişim Sistemleri Yönetim Makine ve Teçhizat Kültür Yasalar…

Haftaya görüşmek üzere…