YAYGIN TİLAVET HATALARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sınav ve Test Tekniği Her işin bir tekniği vardır.
Advertisements

Kur’an- ı seri okuma, harflerin ve kelimelerin birbirine seri bağlanması ile elde edilir. Bu sebeple cezim ve şedde anahtar mesabesindedir. Şematik ve.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
KUR’AN-I KERİM ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
NOKTALAMA VE YAZIM KURALLARI
BÜYÜK ÜNLÜ UYUMU.
EK ÖĞRETİM PROGRAMLARI UYGULAMA ESASLARI
Hazırlayan;Allah c.c. Bir kulu.
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
=>SES BİLGİSİ
جَمْعُ المُذَكّرِ السالِم ِ
Fiilimsiler (Eylemsiler)
Fiilimsiler Fiillerden türemiş oldukları halde bir fiil gibi çekimlenemeyen, cümlede isim, sıfat, zarf görevlerinde kullanılan ve yan cümleciklerin yüklemi.
Mülk Sûresi Tenvin ve Sakin Nun’un Hükümleri 1.Sayfa.
BEDEN DİLİ HAZIRLAYAN: ELİF UÇAR.
BURSA MERKEZ ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ TEFSİR DERSLERİ METİN NOTLARI
ZİLZAL SURESİ KELİME MEALİ
VURGU VE TONLAMA VURGU Konuşma sırasında sözcüğün bir hecesinin ya da cümlenin bir sözcüğünün diğerlerine göre daha belirgin ,daha baskılı söylenmesine.
KAYNARCA TEŞVİKİYE CAMİİ İMAM HATİBİ
Recep ŞAHAN/Kurucaşile Müftüsü
GÜLÇİÇEK HATUN KIZ ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ ARAPÇA GRAMER NOTLARI
1.
Recep ŞAHAN / Kurucaşile 1 T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ NAMAZ DİRİLİŞTİR-1.
İÇKİ-SİGARA ve UYUŞTURUCUNUN ZARARLARI
YEDİ AŞAMADA AHİRET-1 Recep ŞAHAN Kurucaşile Müftüsü
Recep ŞAHAN/Kurucaşile Müftüsü
Nitelikli Kur’an Tilâveti
TECVİD’İN TANIMI Sözlükte; “Bir şeyi süslemek”, “güzel ve hoşça yapmak” anlamlarına gelir. Istılahta; "Kur'an-ı Kerim'i güzel bir biçimde okumak için.
AH İ RETE İ MAN وَمَن يَكْفُرْ بِاللّهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِيدًا ا.
انَّ مِنَ البَيَانِ لَسِحْرًا Kus b. Sâide... Söz ola......hiç düşünmedim...
وَاِنْ تَعُدُوا نِعْمَةَ اللهِ لاَ تُحْصُوهاَ بسم الله الرحمن الرحيم “Allahın nimetlerini saymaya kalksanız sayamazsınız” (Nahl suresi :18) İşte bu sayısız.
Hece Bilgisi Ağzımızın bir hareketiyle söylenen ses veya ses topluluğuna hece denir. Duyu kelimesi du – yu olmak üzere ağzın iki hareketiyle söylenmektedir.
Kur’an Okuma Kural Ve Kaideleri NurşenVe İdris YAVUZYİĞİT
FATİHA SURESİ MEAL VE TEFSİRİ.
ERDEM BAYAZIT İMAM HATİP ORTA OKULU
Zararlı Alışkanlıklar HZR: İSMAIL HAKKı SEZGIN. Zararlı Alışkanlık nedir  Adı ne olursa olsun, insanın ruh ve beden sağlığına zarar veren her alışkanlık.
Kuran-ı kerimin ilk ayeti 610 yılında hira sultanlığında inen Alak suresinin ilk beş ayetidir.
Kur’an Okuma Kural Ve Kaideleri NurşenVe İdris YAVUZYİĞİT
Prof. Dr. Şadi Eren.
Hızlandırılmış hoca yetiştirme programı
KONULAR: Büyük Ünlü Uyumu Küçük Ünlü Uyumu Kaynaştırma Harfleri
NEICC KUR’AN SEMINERI.
İSLAM MEDENİYETİ ve ADALET
DİNLER TARİHİ Prof. Dr. Şadi Eren.
TrustRank, Dalgalanmalar, Google Penguin
Bugün neler öğreneceğiz?
UZUN AHMED ve AİLESİ MEDLER.
YAYGIN HATALAR.
KIRAAT İLMİNİN DOĞUŞU Mushafların noktasız ve harekesiz olması
VAKF İŞARETLERİ (SECÂVENDLER)
KALKALE (القلقلة) Kalkale sözlükte; sarsmak, kımıldatmak, seslenmek, bir şeyi depretmek gibi manalara gelir. تَقَلْقُلُ الْمَخْرَجِ حَتَّى يُسْمَعَ له.
DUDAK TA’LÎMİ Tilavet esnasında dudakların usûl ve kaidelere uygun olarak hareket etmesine dudak ta’limi denir. Dudak Ta’limi’nin Gayesi: Harflerin harekelerinin,
GÖZÜMÜZÜN NURU NAMAZIN ÖNEMİ
1.
TECVİD İLMİ SIFATLAR LAZIMÎ SIFATLAR ARIZÎ SIFATLAR MAHRECLER
MEDD-İ LÂZIM(المد اللازم)
HARFLERİN SIFATLARI Tecvîd ilminde sıfat; mahreçte meydana gelişi esnasında sese arız olan keyfiyete denir. Mahreçleri bir olan harfler sıfatlarıyla birbirlerinden.
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
HARFLERİN MAHRECLERİ مخارجُ الحروفِ
KUR’AN-I KERİM.
يَٓا اَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِى الْاَرْضِ حَلَلاً طَيِّباًوَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِۜ اِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُب۪ينٌ Bakara 168.
عثمانلى توركچه سى اويغولمه لرى
Tenvin (اَلتَّنْوِينُ) sözlükte, nûn’lama demektir
HARF ( (الحرف Tecvîd ilminin en temel öğesi harflerdir.
MED VE HÜKÜMLERİ (المدُّ و أحكامهُ)
الوقف ولإبتداء Vakf (الوقف) durmak, durdurmak demektir.
İDĞÂM (الإدغام) İdğâm bir harfi diğer bir harfin içine katmak demektir. İdğâm’ın tecvîd ilmindeki tarifi ise şöyledir: الإدغام: إدْخَالُ أحَدِ الحَرْفَيْنِ
Dil Nedir? Dil, insanlar arasında anlaşmayı sağlayan, kendisine özgü yasaları olan ve ancak bu yasalar çerçevesinde gelişen, temeli bilinmeyen zamanlarda.
HAZIRLAYAN : KUR’AN KURSU HOCASI HAFIZ MESUT ÇELEBİ
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
Sunum transkripti:

YAYGIN TİLAVET HATALARI Harflerin Sıfatlarıyla İlgili Hatalar Bazı Harflerin Telaffuzunda Görülen Hatalar Bazı Tecvid Kurallarının Tatbikinde Görülen Hatalar Vakf-İbtida Konusuyla İlgili Hatalar

Harflerin Sıfatlarıyla İlgili Hatalar SIFAT BİLGİSİ (ÖZELLİKLE DE ZITTI BULUNAN SIFATLARA İLİŞKİN BİLGİ) BİZE ŞU İKİ HUSUSTA YARDIMCI OLUR: SAKİN HARFLERİN OKUNMA SÜRELERİNİN TAYİNİ HARFLERİN KALINLIK VE İNCELİKLERİNİN TESPİTİ

Sıfat Konusu HARAKELİ HARFLERİN OKUNMA SÜRESİ AYNIDIR. SAKİN HARFLERİN OKUNMA SÜRESİ İSE, HARFİN TELAFFUZUNDA SESİN AKIP AKMAMASINA GÖRE DEĞİŞİR. BU YÖNÜYLE HARFLER ÜÇE AYRILIR: AKIŞKAN HARFLER: RİHVET KISMÎ AKIŞKAN HARFLER: BEYNİYYE YAPIŞKAN HARFLER: ŞİDDET

SAKİN HARFLERİ HAREKELİ GİBİ OKUMAK Sıfat Konusu Sıfatların hatalı tatbik edilmesine bağlı olarak oluşan en yaygın iki hatadan biri şudur: SAKİN HARFLERİ HAREKELİ GİBİ OKUMAK Bu hatanın sebebi, harflerin rihvet, beyniyye ve şiddet sıfatlarına riayet etmemektir. يُفْلِحُونَ ، يُؤْمِنُونَ ، مُسْتَهْزِؤُنَ ، أَرْسَلْنَا، أَنْعَمْتَ ، مُسْتَقِيم

اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْـمُسْتَقِيمَ وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى Sıfat Konusu Sıfatların hatalı tatbik edilmesine bağlı olarak oluşan en yaygın ikinci hata ise şudur KALIN HARFLERİ İNCE, İNCE HARFLERİ KALIN OKUMAK (İsti’lâ-İtbâk/Terkîk-Tefhîm Sıfatları) اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْـمُسْتَقِيمَ وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى عَسَى أَنْ يَكُونُوا

Telaffuz Hataları –Genel_ Telaffuzda abartıya kaçmak. Özellikle şu harflerin sakin okunuşunda abartı görülüyor. ‘ع’, ‘ق’, ‘ض’, ‘ط’, ‘ه’ Telaffuzda tekellüfe, zorlamaya gitmek ‘ع’, ‘ج’, ‘ش’, ‘ض’

Telaffuz Hataları –Elif- ‘ELİF’ HARFİ, KALINLIK-İNCELİK BAKIMINDAN ÖNCESİNDEKİ HARFE TABİDİR: İNCE OKUNMASI GEREKEN YERDE KALIN OKUNMAMALI, وَمَا أَمْرُنَا إِلاَّ وَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ AŞIRI İNCE OKUMAK SURETİYLE İMÂLELİ BİR OKUYUŞA GİDİLMEMELİ, مَالِكِ ، لَنْ تَنَالوأ الْبِرَّ KALIN OKUNMASI GEREKEN YERDE İNCE OKUNMAMALI, خَالِدِينَ ، غَائِبَةٍ ĞUNNE SESİ VERİLMEMELİ (DİĞER MED HARFLERİ DE BÖYLE] الرَّحْمَانُ ، النَّاسِ

Telaffuz Hataları - ‘Râ’ (ر)- Şeddeli veya sakin iken tekrir sıfatında aşırıya kaçılmamalı, الرَّزَّاقُ ، اِرْجِعِي İşmam yapar gibi okunmamalı, الرحمن الرحيم Vakf esnasında belirgin kılınmalı وَالْعَصْرْ ، خُسْرْ ، اَلسِّحْرْ

Telaffuz Hataları -‘Dâd’ (ض) - ‘ظ’ harfine dönüştürülmemeli, ضَلَّ ‘د’ harfine dönüştürülmemeli, تُفِيضُونَ Kalkaleli okumamalı, وَقَضْباً Sonraki harfe idğam yapılmamalı, اضْطُرَّ ، عَرَّضْتُمْ

Telaffuz Hataları -‘Ayn’ (ع) - Kalın okunmamalı اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَـمِينَ Sâkinken hemze gibi okunmamalı, يَعْمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ Sâkinken, sekteli okumamalı, والَلهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

Telaffuz Hataları -Sâkin ‘Mîm’ (مْ) İZHAR YAPILIRKEN ‘MİM’İN ĞUNNESİNİ UZATMAK اَنْعَمْتَ İHFA VE İDĞAMDA ĞUNNEYİ EKSİK TUTMAK لَهُمْ مَا يَشَاؤُنَ ، تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ ‘VÂV’ VE ‘FÂ’ HARFLERİNDE İHFA YAPAR GİBİ OKUMAK الْـمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ، هُمْ فِيهَا ، السلام عليكمْ وَرحمة الله İHFA YAPARKEN DUDAKLAR ARASINDA BOŞLUK BIRAKMAK

Harekeli Harfleri Okumada Görülen Hatalar Harekeli harflerin okunma süreleri eşittir. Dolayısıyla harekeli harfleri aynı sürede telaffuz etmeye dikkat etmek gerekir. Özellikle idğam ve ihfâ gibi kuralları tatbikte bu tür hatalar görülebilmektedir (تمطيط) فَمَنْ يَعْمَلْ ⃪ فَمَانْ يَعْمَلْ كُنْتُمْ ⃪ كُونْتُمْ إِنَّ الَّذِينَ ⃪إِينَّ الذين

Tecvid Kuralları –Kalkale- (1) Kalkalenin sonunda hemze sesi vermek قٌلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ اللهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ (2) Kalkale sesini gereğinden fazla uzatmak (3) Harfin sesini sonrasından koparmak يَقْضِي ، يُبْصِرُونَ ـ يَدْخُلُونَ

Tecvid Kuralları –Medler- MEDLERİ GEREĞİNDEN FAZLA UZATMAK. BU ÖZELLİKLE AYET SONLARINDA OLMAKTA صُحُفِ اِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى MEDD-İ TABİÎYİ GEREĞİNDEN AZ UZATIP, HAREKE GİBİ OKUMAK لَـمَرْدُودُونَ، سِينِينَ ، قَالاَ رَبَّنَا MUTTASIL VE LAZIMÎ MEDLERİN ÖLÇÜLERİNE RİAYET ETMEMEK

Tecvid Kuralları –Teshil’in Uygulanışı- HEMZEYİ ASLİ HEMZE OLARAK (TAHKİK) OKUMAK HEMZEYİ ‘HÂ’ OLARAK OKUMAK ءَهَعْجَمِيٌّ BAZI KIRAATLERDE BU KELİMEDEKİ İKİNCİ HEMZE ASLİ HEMZE OLARAK OKUNDUĞU İÇİN, HAFS RİVAYETİNİN DIŞINA ÇIKSA DA SAHİH BİR OKUYUŞ OLUR. ANCAK HEMZENİN ‘ه’ HARFİ OLARAK OKUNMASININ HİÇBİR KIRAATTE YERİ YOKTUR. TAMAMEN HATADIR.

Tecvid Kuralları -Şeddeli Harfte Vakf- Şeddeli harf üzerinde vakf yapıldığında, harfin şeddeli olduğunu göstermek için sese bir baskı uygulanır ki buna ‘nebr’ denir (النبر) Ancak bunun bazı istisnaları vardır: 1. Şeddeli nûn ve mîm فِي الْيَمِّ، وَلَكِنَّ ، جآنٌّ 2. Kalkale harfleri الْحَقّ ، وَتَبَّ

Tecvid Kuralları -Nebr Uygulaması- NEBR ŞU DURUMLARDA DA UYGULANIR: 1. ŞEDDELİ ‘VAV’ VE ‘YÂ’DA قَوَّامِينَ، حُيِّيتُمْ ، شَرْقِيًّا 2. MEDD-İ LÂZIM’DA الضَالِّينَ ، دَابَّة ، اَلْحَاقَّة 3. ÖNCESİNDE MED BULUNAN HEMZEDE VAKFEDERKEN اَلسَّوْءْ ، شَيْئْ ، السَّماَءْ 4. TESNİYE ELİFİNİN VE CEMİ MİMİNİN VASIL SEBEBİYLE TELAFFUZDAN DÜŞTÜĞÜ DURUMLAR وقالا الحمد لله ذاقا الشجرة

Tecvid Kuralları –Vakf ve İbtida- Vakf-İbtida Konusu Arapça bilgisi ile alakalı bir konudur. Dolayısıyla konunun hakkını verebilmek için Arap diline vukufiyet olmalı. Ya da okunacak yerler önceden .u açıdan çalışılmalıdır.

Tecvid Kuralları –Vakf ve İbtida- Cümle tamamlandığı halde geriden almalarda bulunarak önceki cümleyi de parçalamak. اِنَّ اللّٰهَ يَاْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْاِحْسَانِ وَا۪يتَٓائِ ذِي الْقُرْبٰى وَيَنْهٰى عَنِ الْفَحْشَٓاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِۚ اِنَّمَا يُر۪يدُ الشَّيْطَانُ اَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَٓاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللّٰهِ وَعَنِ الصَّلٰوةِۚ فَهَلْ اَنْتُمْ مُنْتَهُونَ

Tecvid Kuralları –Vakf Vakf-ı Memnû’ (لا)- BİLİNDİĞİ ÜZERE SECÂVENDÎ, VAKFLARI ALTIYA AYIRMIŞTIR. BUNLARDAN BİRİSİ DE «MÂ LÂ YECÛZU’L- VAKF» DEDİĞİ VAKFTIR. ASLINDA SECÂVENDÎ BU GİBİ YERLERDE LAFIZ-MANA İLİŞKİSİNİN KUVVETLİ OLDUĞUNU BELİRTMEYE ÇALIŞMIŞTIR. BU YÜZDEN AYET SONLARINA BİLE KOYMUŞTUR. BU GİBİ YERLERDE ASLA DURULAMAYACAĞI DÜŞÜNÜLDÜĞÜ İÇİN BAZEN BİR SONRAKİ KELİMEDE VAKF YAPILIYOR. İBNÜ’L-CEZERÎ’NİN DE BELİRTTİĞİ GİBİ BU GİBİ YERLERDE YASAK OLAN VAKF YAPMAK DEĞİL, GERİDEN ALMADAN İBTİDADA BULUNMAKTIR.

Ses-Mana İlişkisine Riayet OKUNAN YERİN ANLAMINA UYGUN OLMAYAN BİR SES DÜZEYİNİN TAKİP EDİLMESİ DE TİLAVET HATASI OLARAK DEĞERLENDİRİLMELİDİR. وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذٰلِكَ سَب۪يلًا