ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TANIŞMA TOPLANTISINA HOŞGELDİNİZ
Advertisements

Evde Olumlu Öğrenme Ortamı Oluşturmak
NİZİP HÜSEYİN YALÇIN ÇAPAN ANADOLU LİSESİ
ÜMMÜHAN YAPAR ÖZEL GÜVENTAŞ LİSESİ P.D.R.
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
ÖZEL ANTAKYA ATA İLKOKULU
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ VE REHBERLİK HİZMETLERİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ NEDİR ?
Güce Çok Programlı Lisesi Onur ÖZDEMİR Okul Psikolojik Danışmanı
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
OKUL REHBERLİĞİNDE MESLEK DANIŞMANLIĞI
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
Aile eğitimi.
TANIŞMA TOPLANTISINA HOŞGELDİNİZ
Aile Eğitimi Etkinlikleri
EĞİTİMDE OKUL VELİ İŞBİRLİĞİ
Okul Rehberlik Servisi
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
İLETİŞİM BECERİLERİ.
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
OKUL – VELİ İŞBİRLİĞİ HAZIRLAYAN: GMT.
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
ANNE BABA KATILIMI.
TAHSİN TEMİZER SİLVAN R.A.M. MÜDÜRÜ
TÜRKİYEDE UYGULANAN EĞİTİM PROGRAMLARI
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
AİLELERİN KABUL SÜRECİNDE GEÇİRDİĞİ EVRELER
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
eğitim programı ve özel eğitim hizmetleri 2015
PROJENİN HEDEFİ İstanbul’da faaliyet gösteren, eğitilebilir öğretilebilir düzeyde zihin engeline sahip çocuk ve gençlerin öğrenim gördüğü 2 İş Okulu’nda.
Aile Atölyeleri Projesi
ÖZEL EĞİTİM AİLE EĞİTİMİ.
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
AİLELERİN KABUL SÜREÇLERİ Nazim DUMAN Müdür Yardımcısı Maltepe Rehberlik ve Araştırma Merkezi Kasım 2012.
REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ a)Özel Eğitim Hizmetleri Bölümü b)Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü.
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
DİĞER TUTUMLAR.
Destek Eğitim Odaları.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
SINIF YÖNETİMİ.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BELEVİ İLKÖĞRETİM OKULU Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklara Yönelik Eğitim Programları Hazırlayan: Yalçın ÖNAL Türkçe Öğretmeni.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
ETKİLİ SUNUM NASIL YAPILIR?
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TEPKİLERİ
ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİMİ VE REHBERLİĞİ
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Aile katılımının artırılması
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖZEL EĞİTİM AİLE EĞİTİMİ.
Sunum transkripti:

ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİMİ Hazırlayan: Gizem Yıldız

ÇOCUĞUN EĞİTİMİNE AİLENİN KATILIMININ ÖNEMİ Anne-babalar çocukları hakkında her türlüyü bilgiyi sağlayan kişilerdir. Onlardan alınan bilgiler sınıf içindeki çalışmalara yön verebilir. Günlük programda yer alan etkinlikler için malzeme sağlayabilirler. Öğretmenlerin en çok sorun yaşadığı sanatsal etkinliklere malzeme sağlamaları öğretmenin işini oldukça kolaylaştıracaktır.

ÇOCUĞUN EĞİTİMİNE AİLENİN KATILIMININ ÖNEMİ Her anne-baba çocuğu için bir şeyler yapmak ister. Özel gereksinimli çocuğun doğumuyla ailenin yaşam şekli değişmektedir. Normal çocuk sahibi anne-babalara göre onların ek sorumlulukları doğmaktadır. Bu yüzden ailenin duygusal durumu eğitimine katılımını etkilemektedir.

ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUĞUN DOĞUMUYLA AİLE TEPKİLERİNİN EVRELERİ Yapılan araştırmalar özel gereksinimli çocuğun doğumuyla ailelerin 3 aşama geçirdiklerini göstermektedir. ŞOK-İNKAR-ACI VE DEPRESYON KIZGINLIK-SUÇLULUK VE UTANÇ KABUL VE UYUM

ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUĞUN DOĞUMUYLA AİLE TEPKİLERİNİN EVRELERİ 3. EVRE: KABUL ve UYUM 2. EVRE: KIZGINLIK-SUÇLULUK ve UTANÇ 1. EVRE: ŞOK-İNKAR-ACI ve DEPRESYON Aile durumu ilk öğrendiğinde çaresizlik ve aşırı ağlama ile karşılar. Gerçekten kaçarlar, mutsuzdurlar, inkar etmeye çalışırlar. Bu acı durum bazı ailelerde ömür boyu sürer. Depresyon bu acı sürecin sonucudur. Uzman desteği gerekir. Bu süreçte aileyi anlamak ve yardımcı olmak gerekir. Kızgınlık 2 şekilde kendini gösterir: 1. Niçin ben? 2. Sorun başka kaynağa ait tutulur. Doktor suçlanır. Daha sonrasında kendini suçlama olabilir. Geçmişteki bir hatadan kaynaklandığını düşünürler. Bir süre sonra durumu kusur olarak algılayıp, topluma çıkmaktan utanma başlayabilir. Son aşamada ise olumsuz duygular tamamen ortadan kalkmasa da durum kabullenilir. Aile durumu kabul ettikten sonra, artık bu durum için neler yapabileceğini araştırır. Duruma uyum sağlamaya başlar.

ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN YAPMASI GEREKEN SORUMLULUKLAR Çocuğun bakımını üstlenme Özel gereksinimi olmayan çocuklarıyla ilgilenme Maddi destek sağlama Çocuğun eğitimiyle ilgili bilgi sahibi olma Çocuğun davranış ve öğrenme sorunlarına karşı destek alma Eşler arasında yaşanan sorunlar Çocukları için psikolojik danışma desteği alma Çevresindeki kişileri bilgilendirme

ÖĞRETMENLERİN SAHİP OLMASI GEREKEN KİŞİLER ARASI İLETİŞİM BECERİLERİ Ailenin ifadelerini kabul etme Dinleme becerilerine sahip olma Etkili sorular sorma Aileyi cesaretlendirme

ÖĞRETMENLERİN SAHİP OLMASI GEREKEN KİŞİLER ARASI İLETİŞİM BECERİLERİ Anne Babanın İfadelerini Kabul Etme Öğretmenler ve uzmanlar anne ve babanın sözel ve sözle olmayan ifadelerine değer vermeli ve saygı duymalıdırlar. Ailenin, düşüncelerini özgürce ifade etmesinin birinci koşulu, ailenin uzmana güven duymasıdır. Öğretmenler/uzmanlar ailelerin iletişim kurma yollarına karşı önyargılı olmamalıdır. Uzman eğitimini üstlendiği çocukların ailelerinin ruh halini dikkate almalı ve hoşgörülü olmalıdır.

ÖĞRETMENLERİN SAHİP OLMASI GEREKEN KİŞİLER ARASI İLETİŞİM BECERİLERİ Dinleme Becerisine Sahip Olma İyi bir dinleyici, dikkatini karşısındaki kişinin düşüncelerini ifade ediş şekline değil, konuşulan konunun içeriğine yöneltir. Aileyle göz kontağı kurma, özelliklerine ilişkin not alma, beden diliyle aileyi sohbet esnasında onaylama dinlediğinizi gösteren davranışlardır. Empatik dinleyici; içten ve ilgiyle dinler. Görüş ayrılığı yakalama çabası olmaz, konuşma sırasında aileyi teşvik eder.

ÖĞRETMENLERİN SAHİP OLMASI GEREKEN KİŞİLER ARASI İLETİŞİM BECERİLERİ Etkili Sorular Sorma Ailelerle görüşme sırasında açık ve kapalı uçlu sorular sorarak konuya ilişkin ebeveynlerin düşüncelerini öğrenmek gerekir. Örneğin; Çocuğunuzun bu yıl okulda ne gibi deneyimler kazanmasını istiyorsunuz? Ali geçen hafta ev ödeviyle ilgili neler yaptı? Bu konuda siz evde neler yapıyorsunuz?

ÖĞRETMENLERİN SAHİP OLMASI GEREKEN KİŞİLER ARASI İLETİŞİM BECERİLERİ Aileyi Cesaretlendirme Anne babalar çocukları hakkında güzel şeyler duymak isterler. Ancak özel gereksinimli çocuk sahibi aileler, çevrelerinden çocukları hakkında eleştiri alabilirler. Bu nedenle bu ailelerin çocukları hakkında olumlu şeyler duymaya ihtiyaçları vardır. Bu konuda öğretmenler/uzmanlar, ailelere destek olabilirler. Öğretmenler çocukların gelişimlerini kaydederek ilerlemeleri gösterip, onların da akranları gibi olabileceği konusunda aileleri cesaretlendirmeleri gerekmektedir.

EV-OKUL İLETİŞİMİNİN SAĞLANMASI AİLE GÖRÜŞMELERİ YAZILI NOTLAR TELEFON GÖRÜŞMELERİ

EV-OKUL İLETİŞİMİNİN SAĞLANMASI Aile Görüşmeleri Aile Görüşme Öncesi Yapılması Gerekenler Öncelikle görüşmenin yapılacağı ortam hazırlanmalıdır. Sakin ve özel bir yer seçilmeli ve daha çok çocuğun sınıfında yapılmalıdır. Çocuğun ilerleme grafikleri aileye göstermek üzere hazırlanmalıdır. Yapılacak konuşmanın çerçevesi önceden planlanmalıdır. Aile Görüşme Sırasında Yapılması Gerekenler Görüşme esnasında ailenin rahat olması sağlanarak, çocuktaki ilerlemeler aileye aktarılmalıdır. Konuşma dili ailenin seviyesine uygun olmalıdır. Ailenin fikirlerine saygı duyup, onları dinlemek gerekir. Çocuk için önemli ve öncelikli konular konuşulmalıdır. Aile Görüşme Sonrasında Yapılması Gerekenler Görüşmede alınan kararlar özetlenmelidir. Bunu için aileye yazılı bir doküman verilebilir. Katılım için aileye teşekkür edilmelidir. Anne ve babanın davranışlarını pekiştirmek de bu süreçte önemlidir.

EV-OKUL İLETİŞİMİNİN SAĞLANMASI Yazılı Notlar Öğretmenler ailelere çocuklarıyla ilgili günlük ya da haftalık bilgiler vermek üzere yazılı notlar hazırlamalıdır. Yazılı notlar aile ve uzman/öğretmen arasında iletişimi sağlar. Çocuğun o gün/hafta okulda neler yaptığı, nelere gereksinim olduğu, evde ne yapmaları gerektiği aileye yazılı olarak bildirilirse, aile de evde yapacağı şeyler için yazılı notu rehber alacaktır. Bu amaçla basit yazılı iletişim kartları hazırlamak iletişim için çok faydalı olacaktır.

EV-OKUL İLETİŞİMİNİN SAĞLANMASI Telefon Görüşmeleri Düzenli telefon görüşmeleri aile-okul iletişimini sürdürmek için etkili bir yoldur. Telefon görüşmeleri çalışmaları nedeniyle okulu sınırlı ziyaret edebilen aileler için uygun bir iletişim yoludur. Bu görüşmeler için belli bir zaman dilimi belirlenmelidir. Yüz yüze görüşme için randevular telefon görüşmelerinde ayarlanabilir.

AİLENİN SINIFA KATILIMI Ailenin sınıfa katılımı belli bir hazırlığı gerektirmektedir. Bu konuda öğretmenin yapması gereken davranışlar şöyledir: Ailenin sınıf etkinliklerine katılacağı süreyi belirleme Aileye sınıf hakkında bilgi verme Aileye sınıf içerisinde yardımcı olma Aile ile birlikte etkinliği belirleme Ailenin sınıfa katılımını aile ile birlikte değerlendirme

2. Aileye Sınıf Hakkında Bilgi Verme AİLENİN SINIFA KATILIMI 1. Ailenin Sınıf Etkinliklerine Katılacağı Süreyi Belirleme Ailenin etkinliklere katılacağı süre başlangıçta kısa olmalıdır. Zamanla uygun olarak artırılmalıdır. Bu süre aile ve öğretmenin ortak kararı ile belirlenebilir. 2. Aileye Sınıf Hakkında Bilgi Verme Özellikle sınıfta yaşanılan öğrenme ve davranış sorunları ve günlük program hakkında aile bilgilendirilmelidir.

AİLENİN SINIFA KATILIMI 3 AİLENİN SINIFA KATILIMI 3. Aileye Sınıf İçerisinde Yardımcı Olacak Öneriler Sunma Çocuklarınızın yaptıkları davranışları izleyin. Gördüğünüz şeyleri sözle olarak ifade edin. Örneğin; «tüm mandalları sıraya koyduğunu görüyorum» Çocuğun yaptığı etkinliğe katılın. «senin yaptığın gibi bende kule yapmaya çalışacağım.» Çocuğun ne düşündüğünü anlamak için açık uçlu sorular sorun. «kaç bloğa ihtiyacın var, ne yapıyorsun?» Çocukların başarılı davranışlarını pekiştirin. «harikasın! Boyadığın resim panonun en güzel resmi olacak.» Çocukların olumsuz davranışlarını sözel olarak uyarmaktansa, belli bir süre görmezden gelin.

AİLENİN SINIFA KATILIMI 4. Aile ile Birlikte Etkinliği Belirleme Ailenin katılımının kolay olacağı etkinlikler seçilmelidir. Bu durum asla öğretmen olarak bir iş yükü hafifletme olarak görülmemelidir. Önemli olan anne ve babanın çocuklarıyla birlikte olmaları ve çalışma olanağı bulmalarıdır. 5. Ailenin Sınıfa Katılımını, Aile ile Birlikte Değerlendirme Öğretmenler, ailenin sınıfa katılımdan neler öğrendiklerini birlikte olmaktan keyif alıp almadıklarını anne babaya sormalıdırlar. Anne babalara ilerideki çalışmalara katılım için teşvik etmek gerekir. Ailenin bu konuda olumlu deneyimler yaşaması için fırsatlar yaratın.

AİLENİN EV ORTAMINDA ÇOCUĞUNUN EĞİTİMİNE KATILIMI Aile, yaşamın getirdiği sorumluluklar nedeniyle evde çocuklarının eğitimine katılmada isteksiz olabilir. Bunun için uzmanlarla bir araya gelip beklentileri, yapılabilecekleri ve çözüm yolları tartışılmalıdır. Anne ve banalar ev ortamında yapılacak becerinin belirlenmesinde ve nasıl gerçekleştirileceği konusunda pratik önerilerde bulunulmalıdır.

AİLENİN EV ORTAMINDA ÇOCUĞUNUN EĞİTİMİNE KATILIMI Anne Babalara Pratik Öneriler 1. Ailenin günlük rutinleriyle ilişkili bir etkinlik çizelgesinin oluşturulması Anne ile baba çocuğun günlük yaşamda yapması gereken becerileri günlük ya da haftalık olarak bir çizelgeye dönüştürebilir. ETKİNLİK ÇİZELGESİ Günlük yaşam becerileri Alış-veriş becerileri Öz bakım becerileri Ev içi beceriler Boş zaman etkinlikleri Ödev yapma

AİLENİN EV ORTAMINDA ÇOCUĞUNUN EĞİTİMİNE KATILIMI Anne Babalara Pratik Öneriler 2. Belirlenen etkinliklerin önem sırasına göre yazılması ve öncelikli bir becerinin belirlenmesi Çocuğunuzla en çok hangi beceriyi yaparken sorun yaşıyorsunuz? Günlük yaşamda en fazla hangi becerinin öğretiminde yardıma gereksinim duyuyorsunuz? Belirlediğiniz beceri çocuğunuzun gelişim düzeyine uygun mu? Ev ortamında öğretimi yapılacak beceri farklı ortamlarda da kullanılacak mı? Belirlediğiniz beceri çocuğunuzun bağımsız yaşamına katkı sağlayacak mı? Belirlediğiniz beceri çocuğunuzun kişiler arası iletişimini kolaylaştıracak mı?

AİLENİN EV ORTAMINDA ÇOCUĞUNUN EĞİTİMİNE KATILIMI Anne Babalara Pratik Öneriler 3. Etkinliğin günün ya da haftanın hangi saatinde olacağının belirlenmesi Etkinlik günlük rutin içerisinde yapılıyorsa bu zaman dilimi belirlenir. Örneğin, ayakkabı giyme becerisinin sabah okula giderken çalışılması. Ancak sosyal bir beceri çalışılıyorsa «otobüse binme becerisi» gibi o zaman otobüsün kalabalık olmadığı bir saat seçilmelidir.

4. Etkinliğe kimlerin katılacağının belirlenmesi AİLENİN EV ORTAMINDA ÇOCUĞUNUN EĞİTİMİNE KATILIMI Anne Babalara Pratik Öneriler 4. Etkinliğe kimlerin katılacağının belirlenmesi Etkinliğe aile üyelerinden kimlerin katılacağı öğretmenle/uzmanla birlikte belirlenir. Bazen tüm aile, bazen sadece bir aile üyesi etkinliğe katılabilir.

AİLENİN EV ORTAMINDA ÇOCUĞUNUN EĞİTİMİNE KATILIMI Anne Babalara Pratik Öneriler 5. Çocukta var olan ya da becerinin öğretimi sırasında ortaya çıkabilecek sorun davranışların belirlenmesi Öğretim sırasında sorun davranışla karşılaşıldığında davranış değiştirme programı uygulanmalıdır. Çocukta sorun davranış en aza indiğinde ya da ortadan kalktığında öğretime başlanmalıdır.

7.Beceri için gerekli araç-gereçlerin belirlenmesi AİLENİN EV ORTAMINDA ÇOCUĞUNUN EĞİTİMİNE KATILIMI Anne Babalara Pratik Öneriler 6. Günlük yaşam içerisinde etkinliğin nasıl meydana geleceğinin belirlenmesi Etkinlikler anne ve babaya ev ortamında ek yük getirmeyecek şekilde planlanmalıdır. Öğretim olabildiğince doğal zamanlarında rutinlerin içine gömülmelidir. 7.Beceri için gerekli araç-gereçlerin belirlenmesi Öğretim için gerekli araç-gereçler önceden belirlenmelidir. Bazı araçlar ev ortamdan edinilirken, bazıları piyasadan alınabilir ya da araçta uyarlama yapılabilir. Öğretimi kolaylaştırmak için çocuğun hoşuna giden araçlar seçilmelidir.

8. Becerinin nasıl öğretileceğinin belirlenmesi AİLENİN EV ORTAMINDA ÇOCUĞUNUN EĞİTİMİNE KATILIMI Anne Babalara Pratik Öneriler 8. Becerinin nasıl öğretileceğinin belirlenmesi Öğretilecek şey bir beceri ise öncelikle beceri analizi yapılır. Daha sonra hangi öğretim yöntemi kullanılacağına karar verilir. İpuçlarının nasıl kullanılacağına, hangi pekiştireç sisteminin kullanılacağına, nasıl kayıt tutulacağına ilişkin aileye model olunur. Aile ipuçlarını, pekiştireçleri nasıl kullanacağını öğrendikten sonra öğretime geçer. Öğrencinin performansı öğretim öncesi ve sonrasında kaydedilir. Kayıt formlarından aile çocuklarının ilerleme durumunu izleyebilirler. Tüm bu adımları öğretmen/uzman, anne ve babaya tek tek uygulamalı olarak göstermelidir.

9. Aileyle birlikte öğretim planlarının sonuçlarının değerlendirilmesi AİLENİN EV ORTAMINDA ÇOCUĞUNUN EĞİTİMİNE KATILIMI Anne Babalara Pratik Öneriler 9. Aileyle birlikte öğretim planlarının sonuçlarının değerlendirilmesi Ailenin gösterdiği başarılı yaklaşımlar fark edilmeli ve çocuğun eğitiminde bunun ne kadar önemli olduğu aileye ifade edilmelidir. Yapılan çalışmadan aileye yaşadığı güçlükler, edindiği olumlu deneyimler sorulur. Özel eğitimde aile anahtar role sahiptir.