DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
Duygular üç düzeyde ortaya çıkar bunlar; 1)fizyolojik düzey 2)içsel yaşantı düzeyi 3)duygusal davranış
DUYGUSAL ÇIKTI Duygusal çıktılar, duygusal gelişim sürecinde dışa yansıtılan tüm duygu ve coşku bileşimleridir.
Eğitsel yönden duyguyu ve coşkuyu üçe ayırmak mümkündür; 1)saldırganlık içeren duygular 2)savunma/kaçmaya yönelten duygular 3)sevgiye dayanan duygular
DUYGUSAL GELİŞİM Gelişimin enerjisini duygular oluşturmaktadır. Zihinsel , sosyal, duygusal ve kişilik gelişiminde duygusal derinlik ve çeşitlilik bireyin çok boyutlu olarak gelişmesini ve kendini gerçekleşmesini sağlar.dostluk arkadaşlık sağlıklı sosyal ilişkiler ile düşmanlıklar daha çok duygusal çıktıların ürünüdür.
DUYGUSAL GÜÇSÜZLÜK Engellenme kaygı gerilim zorlanma olumsuz yaşantılar aşırı duygusallık duygusal olgunlaşmama duyguları yıpratarak duygusal güçsüzlüğe neden olur.
DUYGUSAL İSTİSMARIN NEDENLERİ 1)Reddetme 2)aşağılama 3)ayırma yalnız bırakma 4)yıldırma korkutma 5)kışkırtma 6)görmezlikten gelme 7)duyguların ifadesini engelleme
RUHSAL YADA DUYGUSAL SORUNLU BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ Serseri Kavgacı Dengesiz Ters Asi İsyankar Saldırgan Agresif
GELİŞİM DÖNEMLERİNE GÖRE DUYGUSAL GELİŞİM Doğum Öncesi Dönemde: Döllenmiş hücre ile başlayan gelişim süreci doğumdan sonra süt çağına giren bebek için psikolojik sosyal duygusal kişilik cinsel zihinsel törel ve ahlaki gelişim yaşam süresince devam eder.
Süt Çağı: Bebeğin temel gereksinimi sevgi,ilgi,şefkat,karnının doyurulması,altının temiz tutulması,hastalıklardan korunması ile geçen süredir.
Oyun Çağı:çocuk için duygusal doyum araçlarının başında oyun ve oyun ortamları gelmektedir çünkü taydaş grupları ile bir etkinliği sosyolojik ve psikolojik bir atmosferi paylaşmaktır.
Okul Çağı: Çocuğun yetiştiği ortam olan ailesinden ayrılarak kalabalık ve yaşıtı olan çocuk topluluğu ile ebeveyni yerine yeni bir yetişkin yani öğretmenle karşılaşması yeni düzene uyum sağlama güçlüğü ve sıkıntısı psikolojik olarak okul fobisinin temelini oluşturur.
Ergenlik Dönemi: 1)erinlik:ergenliğin ilk evresi olup cinsel olgunlaşmayı kapsayan ve oldukça kısa süren fizyolojik değişiklikler dönemidir. 2)orta ergenlik:benlik duygusu daha gelişmiş olduğundan soyut düşüncelere içselleşen duygulara daha çok bağlandığı dönemdir. 3)son ergenlik:ergen kimlik krizini büyük ölçüde çözebilmişse ruh sağlığı daha iyi yönde gelişmeye devam ettiği dönemdir.
DUYGUSAL GELİŞİM İÇİN NELER YAPILMALIDIR? 1)İstenilmeyen duygularla başa çıkmada sorun çözme yöntemi kullanılmalıdır. 2)deneme ve yanılma yoluyla en uygun sonucu bulmasına yardım edilmelidir. 3)duyguların gelişimi için yaygın ve örgün eğitim sürecinde yetişkinlerin ergene kötü davranmamaları gerekmektedir.