Doç. Dr. Murat DOĞDUBAY Balıkesir Üniversitesi, Turizm Fakültesi,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

BRS, Türkiye’de bir ilki başlatarak birçok firmadan alınacak hizmetleri tek bir kuruluştan alınmasını sağlayacak profesyonel bir kadroyla iyi bir hizmeti.
Strateji Tasarımı İlker acar.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
MÖNÜ.
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Sanal Çalışmanın Üçüncü Dalgası
ELEKTRONİK ORTAMLARDA PAZARLAMA
REKLAMCILIK Hafta 5.
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
İŞLETMELERDE PAZARLAMA YÖNETİMİ 1
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
Yeni Pazarlama Teknikleri
T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Turizm Stratejisi &
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
HAFTA I.
TANITMA NEDİR Turizmde tanıtma; yurt içinde veya yurt dışında insanların ilgilerini bir ülkenin bölgenin ya da turistik bir yerin turistik ürünleri üzerine.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
BLOGLAR ARACILIĞIYLA Pazarlama SEDAT BAŞDAĞ. Kelimenin ilk oluşumu, "Web" ve "Log" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuş, “Weblog” olarak isimlendirilmiştir.
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
2. Pazarlama Planının Hazırlanması
E-TİCARET.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
Satış Saha Planlaması B.ÖZTÜRK 12.
Müşteri İlişkileri Yönetimi Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
CRM’in Enerjisi Create. Sell. Monetize. Now!
 ADI SOYADI :AYCAN ERKAYA  NUMARASI:  ÖDEV KONUSU: TURİZMDE MOBİL UYGULAMALAR.
E- Lojistik nedir E-lojistik adından da anlaşılacağı gibi elektronik tabanlı lojistiktir. Bir başka ifadeyle; lojistik süreçlerin gerçekleştirilmesinde.
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Pazarlama ve Temel Kavramlar
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
TURİZM PAZARLAMASI PLANLAMASI.
“SEN İ N MASALIN” ORGAN İ ZASYON İ FT İ HARLA SUNAR…
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
1 İşletmeye Giriş Konu 12: İşletmelerde Pazarlama Yönetimi - II Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
Konu : SWOT Analizi Sunan : Ali Doğan Aydöner Öğr. No. :
KATILIM SOSYAL GÜVENLİK HUKUKU VE DANIŞMANLIĞI
Sam Walton tarafından 1962 yılında kurulmuş Amerikan perakende satış yapan mağazalar zinciridir yılında Walmart büyük kazandıracak olan borsaya.
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
Türkiye’nin Alternatif Turizm SWOT Analizi -Tartışma-
ELEKTRONİK TİCARET E TİCARET NEDİR ? E-Ticaret ‘ te dikkat edilmesi gereken kurallar 1.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Pazarlama nedir? bilim, akademik disiplin? sanat?  uygulama alanı?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMEDE BİLGİ SİSTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Elektronik-Ticaret’te Arama Motoru Optimizasyonu ve Sosyal Medya
1960lardan 1980lere kadar işletme stratejileri genel olarak ürün-pazar seçimi konuları ile ilişkili idi. Ama bu durum pazarlama akademisyenlerinden kaynaklanmıyordu.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Stratejik Gıda Hizmetleri Danışmanlığı/Tasarımı Amacımız; Hizmet Standardını sağlamak; Zincir mağaza olarak tüketicilerin gideceği diğer AUM mağazalarında.
Sunum transkripti:

HIZLI-RAHAT (FAST-CASUAL) RESTORANLARIN SWOT ANALİZİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA Doç. Dr. Murat DOĞDUBAY Balıkesir Üniversitesi, Turizm Fakültesi, dogdubay@balikesir.edu.tr Öğr. Gör. Gencay SAATCI Uludağ Üniversitesi, Harmancık Meslek Yüksekokulu, gencaysaatci@uludag.edu.tr

Özellikle büyük şehirlerde; çalışan sayısının fazla olması ve bayanların iş yaşamındaki etkinliği yiyecek-içecek sektörünün gelişmesine ve çeşitlenmesine sebep olmaktadır. İnsanların mevcut yaşam tempolarında hızlı yemek yemek zorundalığı ile alışageldikleri yemek yeme düzenlerinden vazgeçmek istememeleri yeni bir restoran türü olan Hızlı-Rahat (Fast-Casual) Restoranları ortaya çıkarmıştır. Özellikle yeni kuşak tüketicilerin ilgi gösterdiği bu restoranlar; hızlı yemek sunan restoranlar ile özellikli restoranlar arasındaki boşluğu dolduruyor olmaları itibariyle önem kazanmaktadır.

HIZLI-RAHAT (FAST-CASUAL) RESTORANLAR Restoran kategorisinde ortaya çıkan hızlı-rahat (fast-casual) segmenti; hızlı yemek (fast-food) sunan restoranlar ile geleneksel ve/veya özellikli & nitelikli restoranlar (fine-dining) arasında bir boşluğu doldurmaktadır. Genel olarak; hızlı-rahat (fast-casual) restoranlar, hızlı hazırlanan gıdalar eşliğinde uzun sürede yemek yeme davranışına hizmet eden küçük ölçekli restoranları ifade etmektedir Enerji ve besin öğeleri Sosyal, psikolojik, ekonomik ihtiyaçlar

Hızlı-rahat restoran kavramı 1990'ların sonu ve 2000'lerin başında ortaya çıkmıştır. ABD'de yapılan pazar araştırması sonucunda; bu tür restoranların makul fiyatlarla, temiz bir atmosferde hızlı ama kaliteli yemek yemek isteyen Amerikan halkının beklentilerini karşıladığı tespit edilmiştir. Hızlı-rahat (fast-casual) restoranlar; özellikli restoranlar ile fast-food restoranların kombinasyonu olarak da düşünülebilmektedir. Bu tür restoranlar, hızlı bir akşam yemeğinin yanında, aynı zamanda zengin bir menü de sunmaktadırlar. Restoran atmosferi olarak fast-food restoranlarından daha iyi bir seviyede olan hızlı-rahat (fast-casual) restoranlar, geniş bir menü yelpazesinde; taze, sağlıklı ve yüksek kaliteli yemekler ile hizmetler sunmaktadırlar.

Hızlı-rahat (fast-casual) restoranlar; tek kullanımlık tabak ve çatal ile servislerin daha hızlı gerçekleşmesi, ortalama üzeri fiyatlı yemek deneyimi ile genel restoran atmosferinin kaliteli olması ve teknolojiyi etkin kullanım açısından diğer restoran çeşitlerine göre fast-food ile rahat yemek arasındaki boşluğu doldurarak büyüyen bir olgudur.

Sunulan hizmet çeşidi az olmasına rağmen, hızlı-rahat restoranlar; özellikle öğle yemeği menüsünde en yüksek satış hacimlerini gerçekleştirmektedirler. Müşterileri ise genellikle yüksek gelir grubunda orta yaşlı yetişkin müşteriler ile genç çalışan müşterilerdir.

Hızlı-rahat (fast-casual) restoranların yükselişi aynı zamanda bireylerin iş ve eğlence için ayırdıkları zamanların arasındaki çizgilerin bulanıklığını simgelemektedir. Ryu ve Han (2010)’ın yapmış oldukları araştırmada; hızlı-rahat restoran sektöründe müşteri memnuniyetini etkileyen faktörler; sunulan yiyecek ve içeceklerin lezzetli, kaliteli, besleyici ve görsel olarak çekici olmasının yanında fiyatların düşük olması olarak sıralanmıştır. Özetle; Hızlı-rahat (fast-casual) restoranlar işletme türü olarak günümüz toplumsal yapısının istek ve ihtiyaçlarına yanıt vermek amaçlı kurulmuş ve sürekli gelişen bir restoran türü olarak dikkat çekici hale gelmiştir. …

SWOT TEKNİĞİ İLE HIZLI-RAHAT (FAST-CASUAL) RESTORANLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ SWOT analizi; bir ürünün rakiplerine göre avantajlarının ve dezavantajlarının tespit edilip, işletmenin ürünle ilgili karşılaşabileceği fırsatların ve tehditlerin önceden saptanarak stratejik pazarlama planlaması yapmasında elde ettiği verileri kullanması yöntemidir. SWOT kelimesi, dört İngilizce kelime olan; Strenghts (Avantajlar), Weaknesses (Dezavantajlar), Opportunities (Fırsatlar) ve Threats (Tehditler) kelimelerinin baş harflerinden meydana gelmektedir.

Strenghts (Avantajlar) Hızlı-rahat (fast-casual) restoran segmenti içindeki müşterilerin satın alma gücü kesinlikle önemli bir rol oynamaktadır. Hem rakiplerin fiyatlarını göz önünde bulundurmak hem de müşteri beklentilerini karşılayarak tüketici temelli fiyatlandırma uygulamalarında bulunmak işletmeyi başarıya götürebilecektir. Hızlı-rahat restoranlarda; işletme kuruluş amacına dayanarak; zaman tasarrufu sağlayıp teknolojiyi kullanarak müşterilerine kolaylık sağlamak adına mobil uygulamalar ile ödeme kolaylıkları ve sipariş alımlarında müşteri memnuniyeti sağlanabilir. Aynı zamanda mutfak kapasitesinin de maksimum düzeyde kullanılabilmesi sağlanacaktır. Genellikle zaman konusunda hassas olan hızlı-rahat (fast-casual) restoran müşterileri için, işletme menüleri mobil uygulamalar aracılığıyla basite indirgenerek düzenlenebilir. Menüden istediğini kısa sürede seçebilmek, işletmeyi müşteriler için tercih edilebilir bir restoran kategorisinde bulunmasını sağlayacaktır.

Weaknesses (Dezavantajlar) Tüketiciler satın alma isteğinde bulundukları restoranlara ilişkin alternatifleri belirlerken sosyal medya platformlarındaki değerlendirmeleri dikkatle incelemekte, referans kişi ya da grupların yorumlarını takip etmektedir. Bu yüzden söz konusu işletmenin kullanıcı geribildirimlerine hızla yanıt vermesi ve sosyal medyada yer alabilecek olası olumsuz yorumları önleyebilmesi gerekmektedir. Yeni bir tür olmaları sebebiyle olumsuz geribildirimlere de açık bir restoran türü olduğu göz ardı edilmemelidir.

Opportunities (Fırsatlar) Hızlı-rahat (fast-casual) restoranlar belirli yönleriyle fast-food restoranlarına benzemektedirler. Fakat hızlı-rahat (fast-casual) restoranların franchise edilmesi, henüz fast-food restoranlar kadar yaygın değildir. Bu restoran çeşidi için pazarda kurumsal odaklı büyüme modeli ile değerlendirilebilecek önemli bir pay bulunmaktadır. Hızlı-rahat (fast-casual) restoran işletmecileri, rekabet yoğunluğunu etkileyen stratejik kararlar alarak, piyasada daha fazla dikkat çekmek amacıyla, alışılmışın dışında yenilikler deneyebilirler. Fast-food restoranların uygulamış oldukları bazı promosyonlar ve yeni kreasyonlar gibi uygulamalar ile rekabet gücü artırılabilir. Müşterileri daha yakından tanıyıp daha iyi hizmet verebilmek için sadakat programları benimsenerek müşteri ilişkileri güçlendirilebilir. Böylelikle sadık müşteriler tanınarak daha fazla satın alma davranışı gerçekleştirilerek pazarda ayırt edici bir rekabet avantajı yaratılabilir.

Threats (Tehditler) Hızlı-rahat (fast-casual) restoran konumunun ve adres tarifinin kolay ulaşılabilir olmasının sağlanması işletmenin varoluş amacının gerçekleştirilmesine hizmet edecektir. Bu bağlamda, hızlı-rahat (fast-casual) restoranlar için öncelikle internet sitelerinin oluşturulması ve tasarımının gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Aksi takdirde ulaşılamayan bir konum ve iletişim bilgisi, müşteri kaybına yol açabilecektir. İnsanlar hızlı-rahat restorana gitmek yerine evde yemek yapıp yemeye karar verdiklerinde, tüketici tercihlerinde ikame tehdidi devreye girmektedir. Bu aşamada, söz konusu restoranlar fiyat indirimlerine ya da ürün çeşitlendirmelerine giderek olası tehdidi fırsata çevirebilirler.

SONUÇ VE TARTIŞMA Değişen tüketici alışkanlıkları ve tercihleri sonucunda ortaya çıkan bu restoran türünün ekonomik ve özellikli olması ön plana çıkan temel özellikleridir. Günümüz şartlarında her geçen gün kendisine daha fazla yer edinen ve edinme potansiyeli de taşıyor olan bu restoranların akademik yazın tarafından da iyi bir şekilde takip edilmesi gerekmektedir. Yapılan bu çalışma ile yeni ve gelişen bir restoran türü olan hızlı-rahat restoran türü akademik bir bakış açısıyla ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışmanın farklı analiz yöntemlerinin kullanılmasıyla incelenmesi, müşteri profillerinin ortaya çıkarılması ve diğer restoran türleriyle karşılaştırılması gibi farklı çalışmalara temel teşkil etmesi hedeflenmektedir.

Teşekkürler!... Doç. Dr. Murat DOĞDUBAY Balıkesir Üniversitesi, Turizm Fakültesi, dogdubay@balikesir.edu.tr Öğr. Gör. Gencay SAATCI Uludağ Üniversitesi, Harmancık Meslek Yüksekokulu, gencaysaatci@uludag.edu.tr