Spor ve Etkinlik Tüketici Davranışlarına Giriş.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GİRİŞİMCİLİK Mustafa Özhan KALAÇ
Advertisements

Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Senaryolar, öğrenme hikayeleri ve aktiviteleri
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
Tüketici Davranışının Pazarlamadaki Önemi
GİRİŞİMCİ VE GİRİŞİMCİLİK
İŞLETME YÖNETİMİ.
İŞLETMELERDE PAZARLAMA YÖNETİMİ 1
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
HAFTA I.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Halkla ilişkiler Tüm işletmelerin varoluş ve işleyiş amaçlarını topluma yeterince açıklayabilme arzularıdır.
SPOR ENDÜSTRİSİ BÖLÜMLEME MODELİ
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
Akademik Danışmanı Yrd.Doç.Dr. Aslan KAPLAN Topluluk Başkanı
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
ELEKTRONİK TİCARET TÜRLERİ
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
İnsan Kaynakları Planlaması ve İşgören Seçimi
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Basitçe söylemek gerekirse, insanlar bir spora katılmaya yada bir spor etkinliğini izlemeye eğilimlidir/motive olmuştur çünkü; davranışın belli cezbedici.
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Spor ve Etkinlik İçin Pazarlama Eylemleri (Çabaları)
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
SPOR ETKİNLİK ENDÜSTRİSİNİN ÖZELLİKLERİ
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
ETKİNLİK YÖNETİCİSİ. Etkinlik yöneticileri hangi etkinlik alanında çalışırlarsa çalışsınlar üç kategoride uzman olmalıdır. İşin doğasına aldırmayarak.
Yrd.Doç.Dr. Volkan Unutmaz
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
KIŞ SPORLARI BEĞÜM ŞEVVAL ÜNAL.
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
Deneyimsel Bir yaklaşımla MARKA YÖNETIMI
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
ISLD 318 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
SPORDA MARKALAŞMA
SPOR PAZARLAMASI Nuran KANDAZ GELEN.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Spor; birey yada grupların sağlık, eğlence veya gösteri amacı ile yaptıkları fiziksel ve / veya beyinsel aktivite gerektiren, bazı kurallar içinde uygulanan.
PAZARLAMA İLETİŞİMİ (Pİ)
Ürün Yönetimi ve Yeni Ürün Geliştirme
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Pazarlama nedir? bilim, akademik disiplin? sanat?  uygulama alanı?
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hizmet Pazarlamasında Ürün Kavramı
Pazarlama İletişimi
DÖVİZ KAZANDIRICI HİZMET SEKTÖRLERİNE YÖNELİK DESTEKLER VE ÇALIŞMALAR
Sunum transkripti:

Spor ve Etkinlik Tüketici Davranışlarına Giriş

Spor tüketici davranışı yolculuk değil hedef hakkındadır. Spor tüketici davranışı; tüketici bir spor olayına ister seyirci, ister katılımcı olsun; deneyimle alakalıdır.

2012-2014 yılları arasında bazı ülkelerde yapılan istatistikler sporun önemini ortaya koymaktadır. İngiltere de yetişkınlerin %75’ i bir yıl boyunca oyun yada fiziksel aktivite gibi bazı spor biçimlerine katılmışlardır. Amerika‘ da 72.1 milyon (%35) yetişkin spor etkinliğine katılmıştır. Ek olarak113.3 milyon (%55) kişi bir egzersiz programına katılırken, 61.8 milyon kişi (%30) bir spor dalında yarışmıştır. Avusturalya da nüfusun 7.1 milyonu en az 1 tane spor etkinlıgıne katılmıstır. Kanada da nüfusun %55’ i her yıl bir spora katılırken, Japonya da nüfusun %72’ si rekreasyonel spor etkinliklerinde faaliyet göstermektedirler.

Spor ve spor etkinlikleri kayda değer bir sosyal etkiye sahiptir. ... yaşamak, çalışmak, oynamak, birbirleriyle ilişkili olmak, onların ihtiyaçlarını karşılamak için organize olmak ve genellikle toplumun üyeleri olarak mücadele etmek… Sporda katılım, bu davranışsal eylemin, aktif pasif, dolaylı , bireysel veya olay bağlam ilişkili olup olmdığı ile ilgiili olarak; yerel, bölgesel ve ulusal hükümetler için toplum sakinlerine sosyal bir fayda sağlama hususunda çekici bir strateji haline gelmiştir .

Spor olayları ,organizatörlerin spor organizasyonlarından evreleme ile seyirci ve katılımcıları çekmesiyle , bir toplumun pazarlama ve markalaşma stratejisinde önemli bir rol oynamaktadır.

Spor tüketici davranışı genel tüketici davranışı alanından geliştirilmiştir. Tüketici davranışı 1980'lerin başında çeşitli biçimlerde ve bağlamlarda tüketimi incelemek için pazarlama, psikoloji, sosyoloji, antropoloji, iletişim ve eğitim gibi çeşitli disiplinlerden ortaya çıkmıştır. Eğlence ve sosyal hizmetler, dayanıklı ve dayanıksız ürünlerin satın alma davranışı, sigorta, turizm ve otelcilik, hanehalkı üyelerinin davranışları, satın alma niyetleri üzerinde kültürün etkisi, karar verme ve bilgi işleme gibi hizmetlere yönelik davranışları içeren çeşitli konular yoğun olarak araştırılmaktadır.

Spor ve Etkinlik Tüketici Davranışları Spor ve etkinlik tüketici davranışı (SECB) spor ve spor olayı ile ilgili ürün ve hizmetleri bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak ve fayda saglamak için seçip satın alıp, kullanıp ve imha etmesini içeren bir süreçtir.

Spor olayı davranışı açısından, turizm literatüründe genellikle üç ana bileşen vardır: spor etkinliği aktivitesine katılmak için seyahat, spor olayı etkinliğini izlemek için seyahat ve spor mekanını ziyaret. Bu bilgi üzerine spor ve etkinlik tüketici davranışı, spor ve spor olayı ile ilgili ürün ve hizmetleri bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak ve fayda saglamak için seçip ,satın alıp, kullanıp ve imha etmesini içeren bir süreç olarak tanımlanmıştır. Bu süreç ,fayda saglayan ve ihtiyaçları karşılayan spor tüketimi deneyimlerine yönelik araştırma isteği doğurmuştur.

Spor ve etkinlik tüketim faaliyetleriyle ilgili ayrılan zaman izole edilmemiştir ve birden çok spor ve spor dışı tüketim faaliyetlerinin etkileşimini içerebilir. Spor etkileri tüketim davranışlarına adanmış ilgi düzeyi geleneksel olarak spor ile ilgili degildir. Örneğin, bireyler spor ile ilgili ev dekorasyon, gıda ve yemek, film, giyim, eğitim, otomobil, ve ofis malzemeleri üzerine karar verebilir. Spor yaşam tarzı alımları genellikle kararlı bisikletçiler, dağcılar, hem de ölümüne spor taraftarları arasında olur.

Bireylerin spor ve ilgili etkinlik tüketim faaliyetlerine ayırdiği zaman miktarı ve finansal kaynaklara dayalı, spor tüketici davranışı yaşamın önemli ve merkezi bir yönünü temsil eder. Sonuç olarak; pazarlama uzmanları, pazarlama faaliyetleri konusunda her hangi bir anlayış geliştirmeden önce tüketici görüşlerine önem vermelidirler. Pazarlamacıların spor tüketicilerine sorması gereken bazı tipi sorular aşağıda listelenmiştir. Pazarlama eylem soruları 1. Tüketicilerimiz kimlerdir? 2. Ne satın alırlar ve bunu ne sıklıkla kullanırlar? 3. Tüketicilerimiz nerede yaşar? 4. Tüketicilerimiz nerede,ne zaman ve nasıl ürünlerimizle karşılaşabilirler? 5. Tüketicilerimiz ürün ya da hizmetlerimizi nasıl kullanıp atarlar? 6. Mal ya da hizmetlerimiz tüketiciye kendini fiziksel ya da duygusal olarak nasıl hissettirir?

Spor ve Etkinlik Ürünlerinin Benzersiz Yönleri Yazarlar, spor ve ilgili etkinlik ürünleri ve hizmetlerinin 10 açıdan geleneksel pazarlamadan farklı olan yönlerini ve spor tüketici davranışlarının eşsiz doğasını anlamak için incelenmeye değer olduğunu açıklarlar. Spor organizasyonları rekabet ve işbirliği gerekir: İngiltere Premier Ligi‘ nde Manchester United ve Chelsea gibi spor kulüpleri kaynaklar ve pazar payı için rekabet ederken; ligin başarısı için de işbirliği içinde olmalıdırlar. Coca Cola ve Pepsi Pazarlama faaliyetleri açısında bu yaklaşım takip edilemez.

2. Spor tüketiciler uzmandır: - Sporda oyuncuların satın alınması ve stratejiler gibi yönetsel kararlar sporda fark yaratmaz ve spor tüketicisi genellikle kendini şirketi yürüten bir uzman gibi düşünür. Dell Bilgisayar nadiren detaylı tasarım ve teknolojik bilgi iletişimine geçerler ve nadiren şirket operasyonlarına ayrılmış radyo talk showları vardır. 3. Arz ve talep dalgalanır: - Spor katılım imkanları iklim gibi çevresel faktörler tarafından belirlenebilir. Basketbol daha soğuk aylarda sunulurken, pazarlamacılar, sıcak aylarda futbol ve beyzbol gibi açık hava sporları sunarlar.

4. Spor maddi olmayan bir üründür: - Spor ekipmanlarının anlaşılması kolay iken, bir spor faaliyetini izlerken ya da ona katılırken karşılanan ihtiyaçlar ve sağlanan faydanın satımını kesin olarak belirlemek daha zordur. 5. Eşzamanlı tüketim: - Bir çok spor ürünü aynı zamanda üretilip tüketilir . Eğlence liglerinde, katılımcılar oyun ürünü oluştururlar ve rakip takım ürünü görünmezse oyun ürünü üretilip tüketilmez. Gösteri sporu olarak, seyirci oyunlarda bir atmosfer yaratır. Oyun olmadıgında ya da bittiginde boyle bir deneyimi pazarlamak zordur. 6. Spor üzerinden Sosyal kolaylaştırma –Spor başkalarının varlığında tüketilmektedir. % 2 den daha az bir seyirci kendiliğinden oyuna katılır ve bisikletçiler ve koşucular genellıkle gruplar halinde hareket ederler. Dondurulmuş tahıl gevregi veya Cheer/amigo deterjanı Pazarlamacıları nadiren kendi ürünlerinin sosyalleşme için nasıl fırsatlar yaratacağını düşünmek zorundadırlar.

7. Ürünün Tutarsız niteliği: –Sporun en önemli cazıbesi onun tutarsız doğası ve sonucunun belirsizliğidir. Genellikle, bir spor takımı ya da bireysel sporcunun bir yarışmada rakibini yenme şansı vardır ve yarışma sırasında meydana gelen eylem farklı olacaktır. Toyota araçlarının performansında tutarsızlık istemez çünkü tüketiciler araclarının bozulup bozulmayacagını düşünmekten keyif almazlar. 9. Ürün uzantılarına güvenilmesi: -Birçok spor deneyimi ana ürünle ilgili olmayan unsurları içerir. Tüketiciler devre arası ve maç öncesi promosyonlar, müzik ve çeşitli etkinliklerle eğlendirilirler. Pazarlamacılar genellikle asıl yarışmadan çok onu çevreleyen gösteriyi satmaya çalışabilirler. 8. Lack of control over the core product: – Sport marketers have little control over the core product. Managers make trades, the league controls rules and regulations, and athletes get hurt. Marketers for Sony rarely have to worry about whether materials in the plant will be available to make their cameras.

10.Sporun endüstriyel doğası vs Tüketici: - Spor hem tüketici ürünü hem de endüstriyel üründür. işletmeler bir etkinliği; (sponsorluk fırsatları yoluyla) çeşitli ürünlerini tanıtmak için kullanırken, Liverpool futbol takımı, izleyiciler tarafından ve Londra Maratonu katılımcılar tarafından tüketilmektedir. Son olarak, spor ve rekreasyon organizasyonları spor ürünlerini ve hizmetlerini tanıtmak için spor /etkinlikleriniolaylarını kullanabilirler Olayların arkasındaki gündem ne olursa olsun, pazarlama faaliyetleri temel hedeflerine ulaşmak için: gelir yaratma (örneğin, kabul, giriş ücretleri, imtiyazlar), pazarlama iletişimi (örneğin, medya, sponsorluk, ürün promosyonları), topluluk oluşturma (örneğin, birlikte taraftarlar ve katılımcılar getirmek) ve ilişki kurma (örneğin, katılımcılar / seyirci, ev sahibi topluluklar, sponsorlar, organizatörler arasında ittifaklar) eylemlerini gerçekleştirirler.