DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
Advertisements

Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİM Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
DİL VE KONUŞMA ENGELLİLER
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
Konuşma Engelinin Türleri
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
MİHRİ HATUN ANAOKULU VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
DİSLEKSİ Hakkı CAN Uzm. Psikolojik Danışman
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ÇOCUKLARDA DİL VE KONUŞMA PROBLEMLERİ
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
İŞİTME ENGELLİ KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİ
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
İlkokuma Yazma Öğretiminin İlkeleri
Dil-Konuşma Güçlüğü Nedir - Ne Yapılabilir
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
Sosyal Bilgiler İletişim
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
Diksiyon nedir? Konuşmada, kelimenin seçilmesi, imlasına ve veznine göre söylenmesi ve ifadenin rahatlıkla anlatılması. Fesahat, belagat, telaffuz ve natıka kelimeleri.
OTİZM.
Öğrenme Güçlüğü (Özgül Öğrenme Güçlüğü)
BÖLÜM 14 ÇOCUKLUK ÇAĞINDA GÖRÜLEN RUHSAL PROBLEMLER
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
DİSLEKSİ NEDİR? Disleksi ilk kez 1881 yılında tanımlanmıştır.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
DİĞER TUTUMLAR.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
İşitme engelliler.
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
İŞİTME ENGELLİLER.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Ses eğitimine ilişkin fonksiyonlar
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
Özel Gereksinimli Çocuklar
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.

DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
Konuşma ve Dil Yetersizliği Nedir? Sözel iletişimde farklı seviye ve biçimlerde ortaya çıkan aksaklıklar ve düzensizlikler nedeniyle dili kullanma, konuşmayı.
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI Öğr. Gör. Özlem BAĞCI

DİL DİL: Belli kurallara dayalı semboller sistemidir. Dilin öğrenilmesi ve kullanılması zihinsel süreçlere bağlıdır. Zihinsel problemleri olanlar dili yaşıtları düzeyinde öğrenip kullanamazlar. DİL

İLETİŞİM: İnsanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların sözlü ya da sözsüz ifade edilme yöntemidir. İLETİŞİM

KONUŞMA: İnsanlar arasında dili kullanarak sözlü iletişim kurma yöntemidir. Konuşma, dildeki seslerin konuşma organlarının (Dudak, dil, çene, yumuşak damak, ses telleri gibi..) akustik sinyaller haline getirilmesidir. Konuşma, motor bir süreçtir. KONUŞMA

Konuşmanın niteliği bazı etkenlere bağlıdır: Açıklık Artikülasyon Dil Bilgisi Sürat Duraklama Ses Tonu Doğru Nefes Alma Ses Gücü Beden Dilini Kullanma Konuşmanın niteliği bazı etkenlere bağlıdır:

ARTİKÜLÂSYON: Konuşma seslerini çıkarma işlemine söyleniş Artikülâsyon denir. AFAZİ: Söz veya kelime yitimidir. DİSLEKSİ: Öğrenme bozukluğudur. Konuşmada bir engel olmadığı halde sesli veya sessiz okumada ve anlamada görülen bir bozukluktur. BİLİNGUALİZM: İki lisanlılık. İki dili aynı anda öğrenmeden kaynaklanan dil problemi. Temel Kavramlar

“Konuşmanın akışında, ritminde, tizliğinde, vurgularında, ses birimlerinin çıkarılışında, eklemlenişinde, artikülâsyonunda, anlamında bozukluk bulunmasına konuşma özrü denir.” TANIM

Dil ve Konuşma Bozukluklarını Ortaya Çıkaran Bazı Nedenler Dil ve konuşma gelişimi zihinsel, fiziksel ve duygusal gelişimden bağımsız değildir. Bu alanlardan herhangi birinde yaşanan bir güçlük, dil ve konuşmayı olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Dil ve konuşma güçlüklerini ortaya çıkaran nedenler arasında, zihinsel yetersizlik, işitme kaybı, gelişimsel gecikmeler, bazı cerrahi girişimler sonrası sorunlar, beyin hasarları, yarık damak/dudak gibi yapısal bozukluklar, serebral palsi gibi kasları etkileyen hastalıklar, sesin yanlış kullanımı vb. pek çok neden sayılabilir. Dil ve Konuşma Bozukluklarını Ortaya Çıkaran Bazı Nedenler

Söyleyiş Bozuklukları ( Artikülâsyon Bozuklukları) Atlama ( Sesin Düşürülmesi) Yerine Koyma ( Sesin Değiştirilmesi) Sesin Eklenmesi Sesin Bozulması Ses Bozuklukları Ses Perdesi Bozuklukları Ses Yüksekliği Bozuklukları Ses Kalitesi Bozuklukları Konuşma Akışındaki Bozukluklar o Acele-Karmaşık Konuşma o Kekemelik Konuşma Bozuklukları

Gecikmiş Dil Söz Yitimi Belirli Dil Yetersizlikleri Dil Bozuklukları

Diğer Dil ve Konuşma Bozuklukları Beyin Felci ile İlgili Dil ve Konuşma Bozuklukları İşitme Bozukluğuna Bağlı Konuşma Bozuklukları Yarık Damak ve Yarık Dudakla İlgili Konuşma Bozuklukları Zekâ Geriliği, Öğrenme Bozukluğu ve Duygusal Problemlere Bağlı Dil Bozuklukları Bilingualizm ve Yöresel Konuşmalara Bağlı Dil Bozuklukları Diğer Dil ve Konuşma Bozuklukları

Konuşma ve Dil Bozukluklarının Nedenleri 1. Organik Bozukluklar A- Konuşma organlarında yapısal bozukluklar B- Merkezi sinir sistemi bozukluğu C- Motor bozukluklar D- Duyusal yetersizlik (İşitme Yetersizliği) E- Bilişsel bozukluk (Zeka)  2.  Fonksiyonel Bozukluklar A- Çevresel nedenler (Bilinguallik) B- Ciddi duygusal-sosyal bozukluklar   Konuşma ve Dil Bozukluklarının Nedenleri

Erken tanı bu çocukların gelecekte alacakları eğitimin tespiti açısından çok önemlidir. Tıbbi müdahele gerekip gerekmediği araştırılmalıdır. Eğer gerekiyorsa öncelik tıbbi müdahelededir. Daha sonra eğitimleri yapılmalıdır. Erken Tanı

Dil ve konuşma sorunlarının son derece yaygın olmasından ve erken dönem dil ve iletişim sorunlarının genel gelişimi olumsuz olarak etkileyeceğinden erken tanılama ve eğitim son derece önemlidir. Ayrıca erken dönem iletişim sorunlarının giderilmesi ileri yaşlarda ortaya çıkabilecek akademik başarısızlık ve duygusal sorunların da önüne geçebilmekte ya da en azından hafifletebilmektedir. Erken Tanı

Önlemler Psikolojik Destek Hastalıkların Tedavisi Sağlıklı Beslenme Bilinçli Önlemler Fırsat Tanımak Önlemler

Dil ve konuşma güçlüğü olan çocuğa yönelik planlanan eğitim etkinlikleri uygulanırken basitten karmaşığa, somuttan soyuta, yakından uzağa şeklinde bir yol izlenmelidir. Dil ve konuşma güçlüğü olan çocuklar için hazırlanacak olan program ve plan çocuk merkezli olmalı ve onun tüm gelişim alanlarını desteklemeye yönelik olmalıdır. Eğitimleri

Okulda ve sınıfta düzenlenecek olan sosyal ve kültürel etkinliklere yetenekleri ve performansı ölçüsünde katılmalarına, sorumluluk almalarına özen gösterilmelidir. Bu çocuklar için BEP hazırlanmalıdır. Eğitimleri

Öğretmen dil ve konuşma güçlüğü olan çocukların sınıftaki başarısını sağlamak ve onunla daha iyi iletişim kurabilmek için: Yüzü öğrenciye dönük olmalı ve onunla göz teması kurmalı, Konuşmanın akışına ve anlamına uygun abartısız jest ve mimikler kullanmalı, Uzun cümleler yerine basit, kısa ve kurallı cümleler kurmalı, Yüksek sesle konuşmamalı, Sözcükleri hecelememelidir. Eğitimleri

Dil Ve Konuşma Bozuklukları TEŞEKKÜRLER… Özlem Bağcı Dil Ve Konuşma Bozuklukları